Visa fullständig version : Hur mycket gör ni med era hästar varje dag?
Säkert en tråd som varit uppe massa gånger förut men jag testar ändå. Är nyfiken på hur mycket tid ni ägnar i stallet/med hästen varje dag, vad ni gör, vad ni ägnar mest tid åt: att rida/träna eller borsta m.m. och gosa med hästen?
Har ni schema vad ni ska träna på eller gör ni det ni känner för när ni kommer dit? Rider ni varje dag eller gör andra saker ibland?
Hoppas någon svarar! :banana:
Jag brukar vara i stallet ca tre timmar per dag. Ibland mer ibland mindre. Det som tar mest tid för mig är ridningen och skötselen av hästen före och efter ridning.
Jag brukar rida eller göra något annat 5 dagar i veckan, minst en vilodag har hon. Det som vi gör mest är dressyr på hobby nivå. Sen så blir det lite hoppnig i bland. Rider ut mycket i skogen också.
Om jag inte rider så brukar jag tömköra, longera (sällan) eller träna NH. Ibland tra vi bara en promenda också. Lite barbacka ridning kan vi också prova.
Hoppas det var detta du ville veta
QuickStar 2007-02-06, 10:33 Jag försöker planera ridningen ca 1 vecka i förväg, men det är mest för min egen skull.
Iom att jag har hästen hemma så tar det faktiskt inte så lång tid, tar ca 10 min på morgonen (plocka iordning lite, skölja hinkar etc och sen ta ut) Sen brukar jag försöka rida direkt när jag kommer hem, ska jag inte rida brukar jag borsta lite (ibland snabbt ibland noggrant) visitera, kolla så att skorna sitter och lite pyssel så där.
Brukar variera ridningen med tömkörning och promenader. Longera gör jag sällan och då oftast om hon vilat några dagar :P
Jag lägger kanske 2 tim i stallet / dag om jag inte ska köra i väg till ridhuset då tar det ytterligare 1-2timmar
Fast jag kan bli klar med allt på 15-20min om jag inte är alls sugen på att vara i stallet
Jag är hos min häst ca 3-4 timmar per dag, ibland längre när jag inte vill gå hem.
Jag gör det jag känner för med hästen. men här är ett litet schema, jag alltid följer:
För gör jag iordning maten,
den ska svälla så länge som möjligt, därför lättast att göra den först.
Sen mockar jag och
sopar stallgången grundligt
(eftersom min häst är dammkänslig gör jag detta innan han kommer in).
Sen väger jag upp
hö och byter vatten.
Går och hämtar min pålle i hagen,
ställer honom i stallgången, eller ute om det är ljust och fint väder.
Tar av täcke och borstar.
Sen är det lite varierat vad jag gör med pållen.
Ibland rider jag en långtur, tränar i paddocken eller skrittar en tur i skogen.
Brukar tänka under dagen vad jag ska göra med pållen, hur mycket han har gått dagen innan, om han fått en vilodag i veckan, om han behöver hårdträna, klättra osv. Försöker vara så varierad som möjligt.
Ibland får han vila
(ca 1-3 dagar i veckan beroende på ansträngning, mitt humör, arbete och väder).
Då gör jag en ordentlig rykt
och kanske klipper svansen och friserar lite.
Sen får han komma in och äta lite av sitt hö,
sen efter en stund får han sin mat (eftersom han äter alldeles för fort annars).
Sen gör jag rent allt som behöver göras rent.
Ibland putsar jag han utrustning,
eller städar lite.
och ibland hjälper jag stallägaren att ta in och fodra hennes hästar.
Sen går jag oftast hem. Ibland när jag inte mår så bra sitter jag länge och bara pratar med hästen.
Hur gör du?
Säkert en tråd som varit uppe massa gånger förut men jag testar ändå. Är nyfiken på hur mycket tid ni ägnar i stallet/med hästen varje dag, vad ni gör, vad ni ägnar mest tid åt: att rida/träna eller borsta m.m. och gosa med hästen?
Har ni schema vad ni ska träna på eller gör ni det ni känner för när ni kommer dit? Rider ni varje dag eller gör andra saker ibland?
jag ägnar minst 3-4 timmar/dag åt hästarna.
på helgerna blir det nog ännu mer
två går på lösdrift och två är uppstallade.
detta gör jag dagligen:
sopar rent stallgången
väger hö
mäter upp kraftmaten
ryktar hästarna
in-och utsläpp
5-6 ggr/vecka rider jag. Försöker rida så varierat som möjligt, fast det är svårt när det regnar veckor i sträck...
Jag brukar ägna mig ca 2-3 tim per dag på två hästar. En unghäst o en ridhäst.
vansinnet 2007-02-06, 13:09 Är i stallet mellan 3 och 7 timmar om dagen.
Mockar alltid först och fyller spån. (Mockar alltid supernoga och står och petar ut minsta missfärgade spån)
Sopar utanför boxen.
Blöter betfor i två hinkar och havre i två mindre hinkar.
Väger upp hö.
Tar in Lindy och borstar riktigt noga.
Rider/tömkör. (Försöker att variera så jag hoppar 1 dag i veckan, rider dressyr och tömkör två dagar i veckan och rider ut resten)
Häller sedan över den svällda havren till betforet, "breder" ut det till en jämn yta, tillsätter sedan mineraler och multivitamin.
Smörjer sedan oftast den utrustning jag använt.
Sen kan jag stå i timmar och rykta, linimentera benen, linda benen. Trixa och fixa och bara mysa..
Just nu är det inte så mycket....
In/utsläpp varje dag. Och vid insläppet visiteras hästarna. De hästar som är i behov att borstas av får en omgång med rotborste... En koll i fötterna och sen är det natti natti....
Förutom detta så är det ju mockning och fodring ... Alltså besöker jag dem i hagen ett par gånger under dagen dessutom för att lägga ut mer hö. Kollar så det finns vatten, att det verkar lungt i hagen.... Ungefär en gång i veckan går jag runt hagen och kontrollerar staketen (nästan 5 hektar). Staketkontollen förläggs till helger eller dagtid när jag har dagsljuset på min sida.
Min häst har vintervila... samt att hon är dräktig och om ett par månader går hon in i den "tunga" fasen. Hon skall ha i juni.....
Den andra hästen är en inackordering ... Jag står för daglig vård och tillsyn... Men motion och annat får ägaren själv ta hand om.
Har två medryttarhästar, åker ut till stallet så ofta jag kan. Blir väl i genomsnitt 3 ggr/vecka. Just nu är det omöjligt för mig att åka ut till stallet fler ggr pga mina studier. Satsar på körkort i april-maj och då kommer det bli mkt lättare, så slipper jag vara beroende av mina föräldrar, att dom ska kunna skjutsa mig.
När jag är i stallet så är jag där minst 3 timmar, oftast mer. På helgerna rider jag ut och då blir det mkt längre..
Försöker variera arbetet så mkt som möjligt. Dressyr, hoppning, tömkörning, uteritter, barbackaridning m.m.
De dagar jag är i stallet så gör jag alltid iordning stallet också. Dvs mockar, förbereder maten, sopar stallgången osv. Ibland om jag har tid så blir det även putsning av utrustningen.
Jag gillar att gosa med hästarna och göra dem fina så det brukar ta en stund.. Blir alltid längre visit i stallet än vad jag hade tänkt.. Ridturerna brukar vara mellan 20-60 min beroende på vad som ska göras (givetvis) men också pga av att jag inte håller tidsplanen.. Så om jag hade tänkt att rida ett intensivt dressyrpass så blir det kanske lite mer jogging i stället.. Haha
Är i stallet runt 3 timmar/dag. Ibland mer, ibland mindre. En gång i veckan (idaaag, tisdagar:banana: ) så åker vi och hoppar för tränare. Då kan det bli lite längre.
Markarbetar o liknande resten av dagarna, brukar också lägga in en vilodag då och då. Dagen efter hoppning brukar vi skritta och jobba lite lösgörande arbete så. Sen blir det såklart en massa pyssel och borstande också:) Blandar också kraftfoder när jag är där.
/Sanna
Är i stallet minst 2-2.5 timmar i alla fall. Går i skolan och kommer inte dit förns vid ca. 17.00 så har inte så jättemyckt tid. Brukar rida 1 timme, sedan i alla fall en timme att göra i ordning före och efter. Får mockat i veckorna mot att jag själv tar hela staller på helgerna, och det underlättar massor!
Helgerna däremot bor jag nästan i stallet ;) Förutom mockningen så är helgerna mystunder med massa gos och borstning, sedan ger vi oss altid ut på långtur också på några timmar.
05.30-07.00 Ger hästarna frukost, släpper ut dem, mockar, sopar stallgången, fixar vatten m.m
15.30-ca 18.00 Tar in pållan, borstar och rider(tränar mycket dressyr samt rider ut och när snön försvunnit blir det kanske lite hoppning också;) ).Släpper in pållan, tar in shettisen och ger dem kvällsmat, sopar rent i stallet.
ca 20.30-21.00 Nattar(tar ut skiten som blivit, fyller på vatten efter behov, ger pålllarna en extra tuss hö och lite skrammel i krubborna samt pussar godnatt och släcker nattlampan)
Samanlagt är jag i stallet ungefär 4,5 timma per dag.
På vardagarna tillbringar jag dock i stort sett hela dagarna i stallet;)
Är i stallet minst 4timmar om dagen.. på helgerna blir det ganska många timmar mer.
Har 3hästar, varav en ponny som inte motioneras så ofta(hon är 26år). en "ridhäst" och en häst som bara rids ca 20min nån gång i veckan pga skada.
Här mockas, borstas å fejas det till oändlighet!
Jag försöker att vara hos min häst varje dag, jag älskar att vara i stallet och jag älskar att vara med min häst. Men jag kan tyvärr inte alla dagar pga mycket pluggande till proven i skolan, pojkvännen och andra saker jag måste hinna med.
Som tur är går hon på lösdrift, med jättebra hästkompisar och har det jättebra, så hon dör inte av att inte se mig på en dag. Jag är i stallet ungefär 5-6 gånger i veckan.
Hon är ganska ung så jag tar det väldigt försiktigt med träningen, rider kanske 2-3 gånger i veckan, och resten av dagarna tränar jag från marken (akademisk ridkonst, tricktraining, horsemanshipövningar eller promenader)
Brukar vara i stallet ca 4 timmar om dagen,mer på helgerna.
Det jag gör är att mocka ca fem boxar,väga hö,insläpp av hästarna om jag kommer på eftermiddagen,sopa stallgången,kratta och lite småpyssel som är på en gård.
Hästen ägnar jag ett par timmar av tiden åt.Då han är nyinriden rids han bara 20-30min 4 dagar i veckan.Andra dager tömkör jag eller promenerar i skogen med pållen.Jag brukar göra upp veckovisa planer,men det är inte alltid jag följer dem till punkt och pricka.Jag ägnar mycket tid till att rykta och gosa med min häst vilket jag och han tycker mycket om. Sen brukar jag hjälpa stallägaren med att rida en eller ett par av hennes hästar om jag hinner.
Jag är i stallet 2-3 timmar oftast, ibland mindre om jag ej ska rida eller mer om jag t.ex. ska smörja, rida extra länge eller liknande.
Ängar lika mycket tid åt att rida som att sköta om hästen, tycker det är lika viktigt! :)
Min häst är inackorderad på ett ställe så de jag gör förutom att rida och borsta är att mocka, fylla 3 hö-påsar, fylla på vattenhinken och fixa iordning hennes kvällsmat.
kentjesus 2007-02-09, 13:36 Jag är i stallet ca 3-5 tim, beroende på om jag rider/hur länge jag rider.
- först mockar & fixar i boxen
- fixar maten/väger upp hö
- tar in pållen från hagen om den inte redan är inne
- borstar pedantiskt (det är väl det som tar tid igentligen :rofl: )
- myser
- rider
- borstar igen efter ridtur
- myser ännu mer
- pållen får mat beroende på tiden annars utsläpp i hagen
- checkar utrustning eve.putsar om det behövs.
Buckingham 2007-02-09, 21:58 På helger kan jag vara i stallet hela dagen (cag 5-8 tim ev mer)Då pysslar jag mycket med honom, gosar och pillar och pratar med honom rider även ca 1-2 tim. på vardagar så pysslar ja med honom och rider honom ca1 tim och sen pysslar jag igen är där ca 2-4 timmar Men sen så finns det dagar då jag inte orkar då pratar jag och pysslar om honom. Är i stallet 6 dagar i veckan och har en medryttare som rider 1 dag i veckan.
Annakarenina 2007-02-09, 23:01 Säkert en tråd som varit uppe massa gånger förut men jag testar ändå. Är nyfiken på hur mycket tid ni ägnar i stallet/med hästen varje dag, vad ni gör, vad ni ägnar mest tid åt: att rida/träna eller borsta m.m. och gosa med hästen?
Idag har jag mockat, matat, täckat av o på samt släppt ut hästarna i hagen (ca 1-1 1/2 tim). Haft lastträning ca 1 timme och kört med rockard i ca 40 min (snabbträning) med en fyrhjuling brevid (samtidig miljöträning). Borstat kanske en halvtimma, flyttat hästarna från vinterhagen till storhagen (5 minuter), så dom skulle få lite större område att springa på, matat dom där (ca 10 min), hämtat dom, tagit in dom i stallet, matat igen, borstat igen (ca 40 min), täckat på inför natten, (det blir nog neråt 25 grader kallt inatt.) Kliat o gossat lite extra innan jag släckte lyset o sa gonatt.
Jag har inget särskilt schema, utan har gjort så, att om jag känner att en häst inte tycker att dressyren är det roligaste i världen just idag, då gör vi nåt annat. Kanske rider ut eller kör. En del dagar har vi bara miljöträning, och övar på något som behövs.
Jag är i stallet 2-6 h per dag, beror helt på om hästarna vilar eller ska träna, om jag segar med mockningen eller om jag snabbar mig. För att jag ska hinna innan det blir natt har jag en plan för varje vecka vad hästarna ska göra, den brukar ändras litegrann men på det stora hela följer jag den.
Det jag gör:
- Mockar 2 boxar ev ströar
- Lägger in hö åt båda och gör iordning deras foder
- Sopar och fyller vattenhinkar
- Tar in ena hästen, borstar och grejar
- Rider/kör whatever som hästen ska göra
- Borstar igen/duschar om det behövs, sårvård (detta tar tid på valacken) stretchar
- Släpper ut och tar in andra hästen
- Borstar, grejar
- Rider/kör
- Borstar/duschar/stretchar
- Släpper ut
- Sopar
_Pandora_ 2007-02-10, 11:29 Jag ägnar nog minst 4 timmar per dag i stallet. På morgonen släpper jag ut hästarna i hagen, fixar med vatten och hö mm.
När jag kommer hem från skolan ger jag hästarna eftermiddagshö och mockar jag i alla fall Pandoras box men oftast shettisarnas också. Sedan sopar jag hela stallet och ordnar med vatten ute och i stallet.
Sedan pysslar jag med Pandora. Hon är ganska ung så ca två gånger i veckan vilar hon helt och jag bara borstar, kelar, övar lite trick eller stretchar. En dag i veckan åker vi iväg och hopptränar, ca en till två gånger i veckan är det ett hårt dressyrpass. Resten av dagarna rider vi ut i skogen, longerar eller tömkör.
Eftersom våran familj har fyra hästar brukar jag försöka att hålla på med åtminstone en häst till per dag, försöker göra arbetet så varierat och roligt för hästana som möjlig.
Sedan är det dags att ta in hästarna, fodra och göra mysigt i stallet. Efter det brukar jag bara sitta i Pandoras box och prata och kela innan jag släcker och går in.
Så det är en del att göra :) :) :)
Horsegirl_1991 2007-02-17, 22:41 06,30-07,00- Fodrar, tar av, lägger på ev täcke och fyller på vatten
15,30-17,30- Rider, borstar, putsar ibland, fodrar.
20,30-21,00. Fodrar, tar av lägger på ev täcke och fyller på vatten igen.
ungefär så brukar det se ut.. Ibland kan ja sitta i flera timmar hos honom i hagen och bara titta, mysa och borsta:D
Morgonstöket tar väl någon timma men då är det ju mest kraftfodergiva, utsläpp i hagarna där dom får hösilage och sen mockning.
Senare jobbas unghästen allt från 30 minuter till ca 1 timme varannan - var tredje dag.
Insläpp tar max 30 minuter med fodergiva och borstning...Gör inte så mycket mer än så skulle jag tro...;)
fjordtokan 2007-02-18, 13:26 Säkert en tråd som varit uppe massa gånger förut men jag testar ändå. Är nyfiken på hur mycket tid ni ägnar i stallet/med hästen varje dag, vad ni gör, vad ni ägnar mest tid åt: att rida/träna eller borsta m.m. och gosa med hästen?
Jag är i stallet ca 3 timmar (lite längre på helger). Då mockar jag åt alla innan jag rider (tar ca 1 tim.) Sedan brukar jag rida ca 1,5 tim beroende på vad jag gör (sitter inte och harvar på banan 1.5tim). Jag försöker att tömköra 1 ggr/ vecka. Och så masserar jag hästen ordenkligt 1 ggr/vecka. Ofta så vilar hon helt nån dag också. Mest tid går åt till ridning/tömkörning pga min häst är inte så gosig av sig.
Jag har koll på vad jag gör och planerar ridningen efter hand.
Hur gör du då?
Efter som jag "bara" är medryttare på Windy är jag i stallet ca 3-5 gånger i veckan. De gånger jag är där så stannar jag i ca 4 timmar, ibland mer, ibland lite mindre.
Jag börjar med att mocka ur boxen och ev fylla på nytt spån. Sedan tar jag in dem, och om vädret tillåter fotograferar jag lite i hagen innan de går in. Sedan ger jag dem varsin rykt och går igenom benen osv. Om jag ska rida så gör jag iordning Windy innan jag leder ut henne och stänger stallet ordentligt så inte Wilda ska kunna rymma på något konstigt sätt. Om jag hoppar rider jag i ca en timma, om jag tränar dressyr blir det väl ca 1½-2 timmar. Rider jag ut tar det väl ca 1-2 timmar där med, och rider jag på något av de stora fälten rider jag i ca 1 timma.
Sedan går jag hem med henne, gör iordning henne igen, ger dom ev middag och släpper ut dem om det inte hunnit bli mörkt. Mockar om det behövs och sopar stallgången innan jag åker hem.
Självklart gosar jag ju massor med hästarna, och småpysslar med dem när jag har tid. :)
Överlag är jag där varje dag. En vanlig VILODAG ser ut såhär
1.Går ut och pratar med hästarna, klappar och gosar lite, kollar efter skador
2.Kollar hur mycket vatten de har kvar
3.Går in och hämtar en stor höbal som sedan delas upp ute i ligghallen på tre-fyra olika höställen
4.Mockar ligghallen
5.Går ini stallet och fyller tre dunkar med vatten och fixar ordning kraftfodret.
6.Ger hästarna kraftfoder och fyller på Thermobaren med vattnet
7.Passar så ingen häst försöker byta hink med varandra eftersom alla tre har sin speciella mat
Johan
1 mått fuktig lusern, 2 dl soya, 1 mått kiselgur
Tina
1 mått krafft grund, 2 dl soya
Jollan
1 mått torr lusern, 2 dl soya
8.Samlar ihop hinkarna, ställer kärrorna utanför hagen och går ut och lägger ihop hösilaget där det ska vara. Nu på slutändan är de riktigt bra på att dra ut allt över halva hagen
9.Inne i stallet fixar vi nästa dags kraftfoder, plockar undan vattenslangen och sopar efter oss innan vi åker hem.
------------
en typisk TRÄNINGSDAG
1.Går ut och hämtar in den häst/hästar vi ska ha
2.Ska bara jag rida ut så hjälper syrran mig att komma iväg innan hon gör stallsysslorna
3.Ska vi båda träna dom samtidigt gör vi ordning dom tillsammans, tränar hästarna
4.Ger dom kraftfodret inne, borstar av
5.Släpper ut
6.Gör de vanliga stallsysslorna, se ovan
7.Mocka ur boxarna om det behövs
Minimumtid i stallet är ca 1 timme när hästarna står, annars är vi där 2-4 timmar och motionerar dom ca 1 timme eller mer/mindre. På veckorna skrittas de mest och körs framför vagnen. Det är på helgerna de går lite mer när vi har ljuset att tillgå ordentligt
Har eget stall med 5 hästar (2 egna, 3 inhyrningar).
Mina dagar ser ut ungefär så här:
Kl 7: Fodrar kraftfoder, byter till utetäcken på de som har täcke på sig, släpper ut hästarna. Mockar, gör maten, fyller på vatten till mina 2 (1,5 o 17 år) raringar. Detta tar 1-3 timmar.
Kl 20-21: fodrar kraftfoder, tar in hästarna (hö är inlagt till alla). Borstar o gosar vissa dagar.
Antingen rider jag direkt på morgonen. Släpper då ut alla utom min 17-åring. Hon får då både hö o kraft o mumsa lite på medans jag gör iordning henne, rider sen en sväng. Annars så rider jag någon gång under dagen.
Jag tar in unghästen på dagen då jag ska "arbeta" med henne. Ex. öva på att spänna tömkörningsgjorden, ha träns, gå ut på en liten promenad. De dagar som jag inte arbetar med henne så får hon ibland vila från hanteringen el. så borstar jag av henne då jag har tagit in henne för natten!
allroundhästarna 2007-02-20, 10:47 Fredags: mockade ½ timme på min lunchtid (ingen ridning)
Lördags: red jag i skogen i 1 timme (mycket trav och galopp i snö)
Söndags: red jag i skogen i 1 timme (mycket trav och galopp i snö)
Måndag: mockade ca ½ timme (ingen ridning)
Idag: mockning ½ timme på hemväg från jobbet (ingen ridning)
Imorgon; planerad ridning ca 1 timme + mockning ½ timme
Torsdag: Friluftsdag i skolan så jag och dottern ska ut och rida på em. + mockning
Fredag; ½ timme mockning
Lö + Sö ridning i 1 timme /dag.
Veckorna ser lite olika ut beroende på andra saker, Barnen har prov i skolan, fotbollsträningar mm mm mm men jag åker alltid dit och mockar och titta till dom. (har dom ca 1 mil hemifrån)
Jag är nog ca tre-fyra timmar i stallet på vardagar. Längre när jag är ledig, kan ta det lugnt och njuta! :love:
Mockning och att fylla höpåsar och hinkar tar ca en halvtimme/timme. Beror på hur många det finns att prata med under tiden och hur stökigt det är i boxen ;)
Ridningen varierar, brukar ta det lugnt, en skrittur varannan till var tredje dag. Däremellan rider vi antingen i skogen eller ibland i ridhus. Rida i ridhus tar ett tag eftersom det är 30 min skrittväg dit och hem. Brukar oftast ta det på helger alltså!
O så allt borstande och lite massage och gos då! :love:
*kl*
En dag med ridning tar omkr 2-3 timmar, ingen ridning omkr 1 timmer, beroende på om båda rids.
Har ästarna (2 st) hemma och dom står ute dygnet runt med fri tillgång på hösilage.
En vanlig dag;morgonen fyller på med vatten ute kolla så dom lever, tar av ev. täcken om det behövs. Kommer hem från jobbet fyller på mer vatten. Tar in båda rider den ena eller båda beror på orken eller bara borstar och kollar upp dom visiterar kollar skor etc. Sen får dom lite skrammel i krubban. Ev täcken sätts på o ut i hagen igen. Sen kan jag mocka om det behövs o pyssla på i stallet bra länge, blir dock mest på helgerna när det finns tid över.
_mikaela_ 2007-02-26, 11:37 På vardagarna:
Vid ca 7.30- släpper ut alla hästar och fodrar
Sen brukar jag oftast jobba några timmar!
Vid ca 12- fodrar hö ute i hagen och blöter iordning betfor.
Sen mockar jag, rider och pysslar och fixar!
Vid ca 16- fodrar kraftfoder.
Sen åker jag hem :)..
Vid ca 21- en annan tjej kommer och tar in alla hästar ger dom kvällsmat och nattar dom :)..
På helgerna är det lite olika vilken tid och hur länge jag är där, men det blir oftast runt 2-3 h. Har jag en massa att göra brukar jag bara mocka och då är jag där i kanske 30 min :)..
|
|