Visa fullständig version : Lastning?

girl_tea
2007-02-06, 10:27
tänkte bara höra med alla, ifall
ni har lätt lastade hästar?:smirk:
eller vill dom inte alls gå in? :)

Sellan
2007-02-06, 10:48
Min ena storhäst gillar INTE att åka transport, han kan vara lite "grinig" på att få å gå in i transporten, MEN vi har kommit på en bra metod som funkar för honom.
brevid rampen ställer vi upp spån/höbalar då att det blir som en "mur/infångare", då går han upp direkt utan linor osv. har man inte möjlighet till det tar vi lina och trycker på lite lätt.
Han har hos tidigare ägare varit med om en olycka, han RAMLADE i transporten när hon körde för fort och snävt i en kurva! första gångerna vi åkte med han i transport var han aldeles sjösvettig bara efter en liten bit, numera står han snällt och sparkar bara lite lätt i kurvorna (tidigare när han sparkade hoppade bilen!) fast vi kör megasegt, i kurvor max 50.

Ponnyn vägrar ibland att gå in, och det handlar bara om "trots". andra gånger springer hon in i transporten..
andra ponnyn går snällt upp och snällt ut.
Andra storhästen tycker det är jättelajbans att vara i transport. hon kan stå därinne hur längesomhelst, även om bakluckan är nere..

Weed
2007-02-06, 11:09
Båda mina hästar är jättesnälla att lasta och köra med och det är jag superglad över:)

owesmatte
2007-02-06, 11:14
Båda mina hästar är underbart lätta att lasta och åka med.:love:
Jag går med dem fram till rampen, sen kastar jag grimskaftet över ryggen på dem och de går själva in den sista biten och jag kan stänga bakom dem.
Oslagbart härligt att slippa knöla med linor och vara beroende av andra människor..

Texaz
2007-02-06, 12:12
Lättlastade:love: .
Gammelstoet vill helst att man går med henne in, ynglingen går att sända in men hittills har vi ledit in honom också, det går fortast:crazy: !
Jaja, jag vet, jag borde lastträna bägge så att de går att sända in *lat*:o !!!

Druvan
2007-02-06, 16:02
Jag har haft RIKTIGT svårlastade hästar (stora halvblod) och jag säger bara: never ever again! Mitt självförtroende att åka iväg på träning och tävling är sååå i botten efter dessa hästar, får ont i magen bara jag tänker på att åka någonstans :crazy:. Våra nuvarande hästar är dock väldigt lättlastade- väldigt skönt att kunna åka iväg ensam utan hjälp! Men erfarenheten från dom tidigare sitter fortfarande i, tänker varje gång jag öppnar luckan att "nu kommer hästen inte gå in"... Men våra nuvarande pållar är så kloka och snälla (och inga halvblod he he) :love:

Tulip
2007-02-06, 16:10
Tror inte att det beror på rasen. I vårt stall står det 9 hästar och av dem åker 8 regelbundet transport, 7 av dem är halvblod och min ena får väl räknas som mest svårlastad av dem. Honom måste jag nämligen leda in och ibland kan han gå på sniskan vid första försöket, när han väl är inne står han snällt lös så att jag kan gå bak och stänga. Alla andra skickas i i transporten och tar det över 20 sekunder räknas det som strul (det gäller även min).
I övrigt är jag enig med dig, svårlastade hästar är bland det värsta som finns, man blir så otroligt låst

lakrits
2007-02-06, 16:41
Båda mina hästar är lättlastade, 18 och 2 år gamla :)

Druvan
2007-02-06, 16:52
Tror inte att det beror på rasen.

Nä, säkert inte! Fast jag tror just halvblod många ggr är svårlastade pga STORLEKEN. Hur kul kan det vara att åka transport om man knappt får plats i den liksom :crazy:. Ibland ser man halvblod a´la 175 cm som åker nästan dubbelvikta för att få plats... Få hästar är svårtlastade när man kör dem i lastbil eller buss- finns en anledning till det!

annie_91_
2007-02-06, 17:28
Jag provade att lasta mitt appaloosa sto på 3,5 år för ett tag sedan. Det gick jätte bra att gå in men sen blev hon lite orolig. Därför la jag ner träningen när det gick som bäst och fortsatte nästa dag.
Då gick det bra och vi körde några meter. Bara man tar det lungt brukar det gå bra!:)

golden_tinka
2007-02-06, 19:14
Här är alla hästar mer eller mindre lätt lastade!:)
Sen att dom last tränas ett par gånger per år och då varje gång under nån veckas tid är det som gjort susen!
För att få komma in i stallet och få mat måste dom först klampa upp på transporten och stå där en stund, och det ska börjas i tid...:angel:

Vicious
2007-02-06, 20:59
Min är tyvärr svår, eller svår och svår, men envis. Hon fastnar på rampen och vägrar kliva in i släpet :crazy: Sen står hon där och så ser man hur hon ser ut att tänka typ "eller.. Näää, jag vill nog förresten inte idag" så backar hon ut. Det går INTE att hindra henne även om man försöker precis när man ser att hon "tänker börja tänka bakåt", hon bara manglar på trots.
Inte rädd, inte hetsig, hon bara gör det liksom.. I den situationen är inte den som håller i snöret så viktig.
Enligt förra ägaren går hon ibland rakt på, ibland inte. För mig har hon inte gått på, har lastat tre ggr sedan vi fick henne 1999, nej jag har inte tänkt eller ens behövt åka någonstans tidigare! :p

Hon är rätt självsäker och stark i sitt psyke på det sättet så jag ska ta ut en tränare i vår som får hjälpa mig att få till rätt metod. Jag vill inte att det ska gå fel och jag är inte 100 på hur jag ska göra, så jag överlåter det till någon annan som kan lära MIG hur man gör, så kan jag lära hästen sen när jag kan själv.

tirnanog
2007-02-06, 21:06
lättlastade, de går in helt själv och backar ut när jag tar lite i svansen, smidigt att lasta och åka iväg när man är mol allena, även med två hästar.

blohme
2007-02-06, 21:15
Jag har haft svårlastade hästar, de behövdes linor o minst 3 personer, men tillslut gick hästarna upp utan att jag behövde följa med in.
Nuvarande häst vill att jag följer med in, men de spelar ingen roll, är för liten för att köra själv så har alltid mamma med mig som stänger :D:D

Fibusen
2007-02-06, 21:17
unghästen går in självmant,går knappt att hålla han kvar utanför transporten om man har rampen nere..:banana:

min gammeltant vill jag helst inte prata om...:devil: försökte en gång,höll på i 6-8 TIMMAR och hon var fortfarande lika stark och envis,så då gav jag upp....men faktist i sommras så tog det "bara" 45 min en timme,då var vi fyra pers,linor,morötter,och hon var smällfet och orkade igentligen inte protestera så himla mkt,så hon gav väll upp där då...:p

Gordon
2007-02-06, 22:49
Var hos Monty i göteborg och linköping och tittade en häst som var där ägaren tog 4-6tim att lasta, tog för honom 3 min utan bråk. jag kan bara säga att man var tårögd när man gick därifrån. Helt underbart otroligt. Han sa även att många av araberna är svårlastade för dom är för smarta att åka våra dåliga gamla transporter. Sen handlar det om ledarskap. Inga hysteriska anfall och hugg och slag. TÅLAMOD OCH LEDARSKAP: Kommer han tillbaka till sverige så rekomenderar jag att gå och titta på hans clinic, man behöver ju inte tro på allt men man lär sig alltid nått. Lastningen och inridningen var bäst.:)

Fibusen
2007-02-07, 08:04
då ska jag fråga i fall han vill låna min gamla tant en timme eller två! :idea: :angel:

:rofl: :rofl: :rofl:

Texaz
2007-02-07, 08:57
Bara ett litet tips, när du ser att din häst tänker backa (eller helst innan!), så backa av henne! På så vis får du kommandot, istället för att ge henne övertaget. Det kan funka och kan vara värt ett försök, gå på en bit och när hon stannar backar du av, utöka tiden att stå stilla innan du backar av. Efter ett tag brukar man kunna gå längre och längre.
Träna hellre lite åt gången och sluta när det går bra, kräv inte att hon ska gå ända in direkt. Tror nog att hon kommer att bli lättlastad tids nog, det är ju alltid värre med rädda hästar, men inte omöjligt!
Det handlar bara om förtroende och ledarskap!

Och om det verkar omöjligt så har jag en av Sveriges i särklass bästa lastningstränare:love: på andra sidan skogen!!!

Bewildered
2007-02-07, 13:10

Tja, dom små lastar sig själv.. men Damen.. Well, det handlar lite om dagens humör huruvida hon går in efter fem minuter eller fyra timmar. Hon var med om en olycka som ung så det är min ursäkt till varför jag låter henne tjafsa med lastningen :) egentligen handlar det nog bara om ett bestämt sto med mycket åsikter och en matte som är lite mesig... :angel:

Gordon
2007-02-07, 14:11
Ang Monty Robert så när han kommer så går det att anmäla sig med sin häst. På Hans hemsida.Memo hästar sökes.
Men jag vet inte om han ska komma nått mer. Men det är inte omöjlig. DFe är bara söka på [url]www.montyroberts.com Lycka till.

Camilla_H
2007-02-07, 14:16
Är dom inte lättlastade så blir dom. Det är en träning det med, precis som galoppombyten, stop eller vad som helst.

/Camilla

SweetSelene
2007-02-07, 15:46
Helt underbar att lasta. Går fram till rampen, jag lägger grimskaftet runt halsen och han kliver ombord själv.

Lika trevlig att lasta ur. Kan försöka backa ut innan bommen är borta, men prövar mest om det är öppet. Är då bara att säga till att "Du får vänta" så står han still tills jag säger "Backa" eller "Ja, kom då"....

Husse har lasttränat honom bra.

Bimini
2007-02-07, 18:55
Min ponny(Sandrè) är svår att lasta för han är så dominant. Men det är ju något som går att öva bort. Det är bara jag som måste bli lite tuffare :angel:

Bilder när vi lastar honom finns på min tränares hemsida:
www.home.no/pwestern

Det är bara att förstå hästen så brukar det gå bra... Men sedan så är han envis... Behöver han inte så varför jobba? :idea: ;)

Mvh Malin!

Beemergirl
2007-02-07, 19:31

Min ena hästa var rätt så tjorvig att lasta till att börja med. :crazy: Iof sig så hade han inte åkt finka så ofta bara ett par tre gånger per år tills han va runt 7-8 år. Då flyttade vi och han började åka lite oftare. Innan tog det väl nån halvtimme med lite lock och pock och när han väl var inne stod han lungt både när vi stod stilla och körde.

Efter ett besök på ATG-kliniken så körde vi fel och hamnade i stan bland en massa farthinder och dylikt. Efter det började han banka i högerkurvorna och blev efter varje gång allt mer svårlastad.... Och började backa ut innan man hann stänga dörrarna och var allmänt tjurig, han har aldrig visat rädsla, bara en riktig tjurskalle... Det längsta det tagit att lasta är 7 timmar och då höll jag på att ge upp kan jag lova, men är han tjutig så kan man nog säga att jag är tjutigare, ger mig inte i första taget! ;)

Har varit på två John Mooreclinicar :bow: för att få hjälp och det har hjälpt men susen gjorde det när jag kom på att flytta mellanväggen. Han går nu in direkt och står som ett ljus och använder hela sin plats. Han är alltså bredåkare och det brukar tydligen komma med åldern även om dom tidigare åkt smalt...

Nu lastar jag honom med repgrimma och har bara nån som står och stänger och det kan man ju lixom be vem som helst. Och sällan åker man ju nånstans helt ensam, åtminstone inte jag, så det funkar bra. Han kan fortfarande leva om lite medan man står still men så fort man börjar köra står han som sagt lugnt och fint. :)

Den lilla sällskapsponnyn är det inga problem med. Går in före honom och sen har jag nån som stänger.

Det här med lastning är inte lätt och jag tror inte på slag och irritation utan det gäller att va ledare över sin häst och sen ha ett stor portion tålamod! :banana: :bump: :banana: :bump:

Olympus
2007-02-07, 21:20
min är hur enkel som helst att lasta. Han springer iprincip in i transporten :p
När jag köpte honom tänkte vi inte ens på att han nog aldrig åkt transport innan (förutom från danmark till sverige med lastbil) men han gick hur snällt som helst på:)
Min ponny var oxå superlättlastad trots att han var såå nervös när man kom med transportskydden och lädergrimman att man trodde att han skulle vara omöjlig att ta in i en transport.

Både är även jättesnäll att köra. Körde min ponny upp till gävle när han såldes och han var otroligt snäll hela resan. Även hästen har jag kört låna rundor med utan problem.

vickis-pajala
2007-02-07, 21:42
ja ¨vågar jag nämna mitt sto :devil: :devil: det är en häst för sig, nå jag ska väll inte påstå att hon är svålastad heller utan surkärringen har bestämt sig att transporten är farlig så i stället för att tjorva med henne så DRAR vi på henne,
hmmm jag tror det skulle gå bättre om vi tränade lite oftare än vad vi gör har ingen egen transport för tillfället.

shettisen han går på om man skakar lite med hinken :D :D

*Pekar på kartan åt monty i pajala finns det en svårlastad kuse*

Moonspell
2007-02-07, 22:29
Min 3-åring är lätt att lasta och supersnäll att åka med :) .

Kan lasta/lasta ur och åka själv om det är nödvändigt, gör det inte så ofta dock, känns bättre att ha någon med sig om det skulle hända något.

Paxido
2007-02-08, 10:58
En av dom hästarna jag rider kan bara gå in i transporten om hon har en jacka över huvudet.. :P Innan jackan står hon blickstilla, vägrar röra en hov, även om man så lyfter upp den.
Men dom flesta är lättlastade, man kan lasta dom själv på 2 sekunder.
Och typ alla unghästar jag hållt på med är lättlastade.

Yoshi
2007-02-08, 11:15
Håller med det är ett elende och såå ångesframkallande. Min häst var som en ängel och bara gick in fram tills en tråkig incident hände som har gjort att det är bara att börja om från början. Var ju såå glad att min häst var lättlastat men icke sa nicke........
En vacker dag ska vi nog komma över det, båda två.

Grattis till er alla som kan skicka in hästen och bara åka iväg och klara er själva.

Jag har haft RIKTIGT svårlastade hästar (stora halvblod) och jag säger bara: never ever again! Mitt självförtroende att åka iväg på träning och tävling är sååå i botten efter dessa hästar, får ont i magen bara jag tänker på att åka någonstans :crazy:. Våra nuvarande hästar är dock väldigt lättlastade- väldigt skönt att kunna åka iväg ensam utan hjälp! Men erfarenheten från dom tidigare sitter fortfarande i, tänker varje gång jag öppnar luckan att "nu kommer hästen inte gå in"... Men våra nuvarande pållar är så kloka och snälla (och inga halvblod he he) :love:

QuickStar
2007-02-08, 11:21
Min går på direkt ibland kan hon vara lite "blondin" och gå bredvid men sen när jag backar henne och leder på henne igen ser hon ut som "meeeeen gud va pinsamt!!! - gick jag bredvid???!!"

Ser asskoj ut :D

Veronika
2007-02-08, 12:16
Min 3-åring lastar jag själv, kan ibland vara lite svårövertalad om det händer mkt runt om kring men det tar aldrig mer än 10 min.
Stoet har varit riktigt svår men i somras köpte jag ny släp som är större o ljusare o då var det inga större problem att få in henne + föl. Har inte lastat henne sen dess eftersom hon går med sitt föl fortfarande o vi har inte vart iväg nåt.
Valacken kan oxå vara lite svår o trippar runt men det brukar inte ta mer än en kvart o då lastar jag honom ensam. Han har haft en tråkig upplevelse i samband med transportering så det är försteligt att han är lite svår.
Tog hjälp av en tjej för 1-2 år sen som hjälpte mig med stoet o valacken o därefter gick det bättre men stoet är väl den som är mest komplicerad.

Lilla_Millan
2007-02-08, 13:02
KL
Gino har haft en trotsperiod på typ 3 lasttillfällen, då han inte velat gå in. Men efter typ en kvarts tjafsande har han gått in. Nu går han *peppar-peppar* in på en gång om han har en lina bakom rumpan;)

Camilla_H
2007-02-08, 13:25
En av dom hästarna jag rider kan bara gå in i transporten om hon har en jacka över huvudet.. :P Innan jackan står hon blickstilla, vägrar röra en hov,

Vad händer om ni står kvar och fortsätter be henne gå in? Tror du att hon kommer att stå still i 1 timme? 2 timmar? Mer? Någon gång MÅSTE hon röra på sig, det gäller att vara envisare och tålmodigare än hästen!

Om det får ta tid i början tar det mindre tid sen.

Det är inte tur eller en tillfällighet att en del har lättlastade hästar. De som har det av tur eller tillfällighet får förr eller senare problem. Om man inte vet hur man lastar så vet man inte heller hur man löser problem som uppstår. Så även om man har en lättlastad häst så bör man lära sig hur man lastar hästar.

Tänk att vi ägnar timmar och åter timmar åt att finslipa på ridningen men ändå är det många som blir kvar hemma tävlingsdagen för att man inte lagt vikt vid att träna lastning med samma envishet och tålighet.

/Camilla

Paxido
2007-02-08, 13:57
Det som händer är att hon inte går in i transporten, hur länge man än väntar med henne. Det är inte min häst, jag bestämmer inte, det är ägarna som vill att jackan ska på huvudet. Men det funkar, så vad är problemet? Alla hästar har väl sina egenheter, det är aldrig problem med henne annars. Vi har aldrig blivit kvar hemma på tävlingsdagen.
Och det verkar som att du inte tror att jag vet hur man lastar, eller? Isf, vart tar du det påståendet ifrån?

mandaaa_
2007-02-08, 14:00
Vi lastar honom själva, han kliver in, stannar, och väntar snällt tills allt är klart.
Han kan dock ha bråttom ut ibland.

Camilla_H
2007-02-08, 15:26
Alla hästar har sina egenheter....

Nja, jag tror faktiskt inte att det fungerar så. Och varför är det så att man tillåter dessa egenheter i så stor utsträckning när det gäller lastning men inte i ridningen?

Säg att du kommer med en häst på en träning och tränaren säger att du ska göra en spinn till höger och du säger att du inte kan göra det utan att ha en jacka över huvudet på hästen - låter det troligt?

Det finns inget annat tillfälle där man har jackor över huvudet på hästen förutom möjligen om stallet brinner - en akutsituation där otränade hästars djupa instinkter kommer fram med full kraft. Så vad är det som gör att hästen blir lättare att lasta med en jacka över huvudet? Om det är för att den är rädd för det den ser - varför tränar man inte bort det istället?

Varför blir du förbannad och tar åt dig personligen när jag tycker att man ska träna lastning likaväl som ridning? När jag ställer frågor att fundera över och kanske, kanske lära sig något av? Är det bäst och tryggast att ha det som man har det och inte ifrågasätta det?

Det var verkligen inte illa ment eller menat som ett personligt påhopp - jag bara delar med mig av det jag kan och det jag har erfarenhet av. Jag ber om ursäkt om du tog det på ett annat sätt.

/Camilla

Choklad
2007-02-08, 16:10
Mina är lättlastade jag hade blivit knäpp annars.

Men jag ör oerhört trött på "svårlastade" hästar, som egentligen inte är så svårlastade utan att det är bara en klant som håller i grimskaftet.
Blir så trött varje gång telefonen ringer, kan du komma hit vi får inte på den eller den hästen, men hur svårt kan det vara???
I början på denna veckan så rindge det, ägarna var desperata och hade hållt på i tre timmar, det var apkallt och snöade, de ringde till min polare så vi åkte dit (7 mil enkel resa) och hästenskrället var inne på mindre än 5 minuter (som jag tyckte var alldeles för lång tid).

ska starta lastfirma och ta bra betalt för det!!!!!

minternet
2007-02-08, 16:19
Lättlastad.......numera :smirk:

Jag vill kunna åka själv så...
Jag leder in pållen
Sätter fast honom och går sedan ut, runt och stänger...
Han är inte typen som slänger sig så det går väldigt bra.

// M

Paxido
2007-02-08, 16:38
Jag blir inte förbannad, men det känns som att det som att du ifrågasätter MINA kunskaper, när det inte ens är min häst och inte jag som har "befälet".
Som sagt, så är det aldrig problem med henne annars. Jag vet människor som har bra mycket skummare saker för sig med hästarna, hon är helt orädd annars. Hon har alltid lastas med jacka på huvudet, det spelar väl ingen roll för dig eller nån annan hur hon lastas, det har som sagt alltid funkat. Jag ser ingen anledning till att börja böka i det så kallade problemet när det inte ens är något problem för henne och hästägarna.
Och visst tusan har alla hästar egenheter och personligheter! Alla hästar är och fungerar inte exakt likadant, inga människor eller andra djur heller. Jag tycker inte att man måste följa nån regelbok hela tiden, man måste anpassa saker till individen också. Hon är väl van vid något, så som vi människor kan bli vana vid något. Och det finns ingen anledning till att börja bråka med henne om det, det har ALDRIG varit något problem med nånting förut. Varken i hantering eller ridning.

Camilla_H
2007-02-08, 16:53
Ja, bara du är nöjd så. För det är ju det det handlar om - bara den som hanterar hästen tycker att de är okej så är det ju inget problem.

Själv skulle jag se det som ett problem och en säkerhetsrisk om en häst tenderade att frysa fast och inte gå att rubba på kommando, men det är jag det.

Det är skillnad mellan att anpassa sig efter individens egenskaper och att godta allt. Farlig balansgång då en del anser att hästar måste få säga ifrån, trängas, bitas mm då det är djurplågeri att säga ifrån. NU SÄGER JAG INTE ATT DU ANSER DET men i dina åsikter om egenheter varnar jag för att det kan vara svårt att dra gränser om man släpper igenom för mycket.

Jag ber också igen om ursäkt för att du tog mina frågor som ifrågasättande men jag tycker att det är bättre att ställa en fråga som någon får fundera över än att besserwisseraktigt säga "hon kommer inte att stå där länge om du är envis nog!" Men hur man än skriver så uppfattas det fel... :/

/Camilla

Camilla_H
2007-02-08, 17:01
Jag lastar hästar med lastningsproblem mot ersättning. Det är mycket roligt och stimulerande men det handlar mer om människoträning än hästträning. Jag säger som Ceasar (hundtränaren på TV4Plus): jag tränar människor och rehabiliterar hästar... :)

Vill man lära sig hantera hästar är lastning av hästar med problem en av de bästa sätten att lära sig för där ställs allting på sin spets. Man kan inte undvika att ta och lösa konflikter med hästen då man har ett klart mål = in i transporten. Man måste också göra sig förstådd och undvika misstag samt kontrollera sig själv. Gör man inte det kommer hästen inte att lasta sig själv. För det är det det handlar om för mig - hästen ska lasta sig själv vilket betyder att den varken är rädd eller har en dålig attityd mot transporten.

Jag har skrivit en lastningsartikel för webben:
hulkki.z.se/stallett - gå in på artiklar
Sen har jag också lastat en häst i ett radioprogram för utbildningsradion - finns nog på deras webbplats.

Lastning är min specialitet och det kan jag allra bäst när det gäller hästhantering. Därför blir jag lite påig och förtvivlad när jag läser om lastningsproblem som är där i onödan. De är en onödig frustration för både hästägare och hästar som inte alls är så svår att träna bort.

Men jag blir inte less när folk vill ha lastningshjälp - jag blir glad! :) Det är en chans att lära sig mer (varje häst lär en något nytt) och en chans att förbättra relationen mellan en häst och dess ägare vilket ger enormt mycket tillbaka till mig.

Men det är också en säkerhetsrisk att lasta hästar, därför tar jag betalt. Jag har två tumleder som är trasiga efter att jag klantat mig och fått linan runt tummen när hästen slängt sig. Jag har haft ett antal blåmärken och svullnader efter bommen, men det är ändå skörden av 10 år av lastning så det kan jag ta. Hade jag varit hockeyspelare hade jag nog haft det värre! :)

/Camilla

klara77
2007-02-08, 17:16
Vi har en ponny som är osäker vid lastning. Men det gäller att inte tvinga henne. Vi lastar i grimma och en lång lina. En av oss står inne i transporten och håller i linan och väntar, ponnyn kommer sakta steg för steg och får självklar beröm för varje steg hon tar. Den andra står utanför och väntar för att sedan stänga bommen och luckan när ponnyn gått in i transporten. Alltså vi väntar in ponnyn, ingen drar eller stressar ponnyn på något vis. Det går bättre och bättre för varje gång. I början stod hon och darrade när vi skulle lasta henne...vet ej varför men någon måste ha varit dum mot henne innan hon kom till oss någon annan förklaring kan jag inte se.

JustMe
2007-02-08, 17:17
Min häst vill inte gå in i transporten...
Hon är både rädd och envis! Hon är livsfarlig att lasta. En gång stegra hon över och stuka svansen... Jag är alltid jätte rädd att hon ska skada sig eller någon annan. :crazy:

Det som fungerar bäst är om jag lägger min tröja över ögonen på henne och leder in henne försiktigt själv. (Inga piskor eller annat)
Det kan vara bra om någon lugn människa håller handen som stöd bakom hästen, (man ska inte tvinga fram eller mota hästen)
När min häst väl är inne i transporten så är hon lugn.
Hårda metoder fungerar inte på min häst då blir hon bara värre och värre. Man måste vara lugn och ha tålamod.
Detta har vi bara som nödlösning om vi inte får hem henne efter en tävling. Hon borde lära sig att gå in ändå jag vet!!

Min andra häst går in bara man är bestämd. :rofl:
Hästar kan vara väldigt olika även om dom är systrar!

Paxido
2007-02-08, 17:24
Okej då är vi hyfsat överens ;)
Men jag måste tillägga att hon inte fryser fast någon annanstans, därför anser jag inte att det är farligt. Hon går ju att få in i transporten, det är aldrig problem med något annat. Jag kan mycket väl dra gränserna, det här är det enda jag har överseende med, och om du läst vad jag skrivit tidigare så finns det inga andra problem med den här hästen.
Men nu glömmer vi det här :)

Tant_Brun
2007-02-08, 17:30
Min ponny är jätte lätt lastad
Kan lasta henne själv och lasta av henne själv utan hjälp
Ska börja träna på att hon "lastar sig själv", alltså går på
själv också ;)

Kram
Jojjo F

Ella_99
2007-02-08, 17:31
Min pålla var jättejobbig första gången vi skulle lasta henne, men nu går hon in hur lätt som helst:)
Det vi gjorde var hur lätt som helst.
Innan man lastar(om det inte funkat tidigare) testar man så att man kan backa och flytta hästen åt båda hållen;)
Sen går man in. Om hästen stannar eller börjar backa vänder man snabbt om och backar hästen(det är DU som ska backa ut hästen inte tvärt om...
Sedan gör man så att hästen går i en liten cirkel runt omkring en och gör ett nytt försök mot rampen:bow:
Min häst gick in på tredje försöket och jag kan nästan lova er att var ända pålle går in med den här metoden utan en massa linor eller dragande i grimskaft:banana: :banana:

Terri
2007-02-08, 18:01
Bada mina ar jatte latt lastade, tror nastan att jag skulle kunna backa upp dem i transporten utan probelm. Spelar ingen roll om de aker brett/smalt/ensamma/med en kompis/med en hast de aldrig innan traffat/med bom/utan bom... ja alla varianter. Nar de ar inne star de som ljus och inga som helst problem att lasta ur heller :love:

Otroligt skont att slippa bli nervos bara for att man ska aka nagonstans annars kan det latt bli trakig stamning :crazy:

Tezzan_83
2007-02-08, 18:07

Mina hästar går bara rakt in i kärran utan att tveka, aldrig några problem :bump: :bump:

houdini
2007-02-08, 18:54
Min är jättelätt att lasta!Bara att skicka in honom så går han på själv. :banana:

sun_beam
2007-02-08, 19:23
min polla bara promenerar in i transporten som om de vore samma sak som att gå vanligt:D

Choklad
2007-02-08, 20:37
Men jag blir inte less när folk vill ha lastningshjälp - jag blir glad! :) Det är en chans att lära sig mer (varje häst lär en något nytt) och en chans att förbättra relationen mellan en häst och dess ägare vilket ger enormt mycket tillbaka till mig.

Ja om det nu var så att jag absolut inte´hade annat planerat så hade jag inte blivit less, men när det går ut över att jag inte hinner rida mina egna mm så är det inte så kul.
Tyvärr kan det ju vara lite svårt när folk väl ringer och står någonstans och måste få in hästen nu, det är minusgrader och de kan inte komma inomhus någonstas att då säga, ja jag kommer när jag ridit mina hästar och gjort i ordning för dem, det funkar inte, jag kanske är för snäll.

en av mina som jag aldrig har haft några problem med skulle en vän köra åt mig en gång, telefon ringer när jag sitter mycket upptagen och de har varit fyra pers som försökt en timme, jag fick åka dit det tog 15 sekunder så var hästen inne och transporten stängd, det räckte att hästen fick se matte ilsk som ett bli kliva ut bilen så tog den närapå sats för att springa in i transporten.

Felet folk gör med hästar som tar över är mjäka med dem, det accepterar inte jag, är de inte rädda utan bara tjurskalliga då ska de baske mig in med en gång och fort ska det gå, det kan vara hur envisa som helst men det brukar gå bra de brukar inse att tanten som dök upp är faktiskt ännu envisare så det är lika bra att gå in.

Min firma skulle inte ägna sig åt lastträning utan "akut in med hästskrället nu" att hålla på lastträna är inte min stora passion, det får andra ägna sig åt.

Rio
2007-02-08, 20:42
Ponnyn äälskar att åka transport! När vi ska iväg och hoppa på tisdagar så skyndar hon sig in, sedan gnäggar hon åt transporten när hon ska hem igen. Då är hon trött o vill hem o sova:p

Skulle säkert gå in själv, men när jag har mamma (:bow: ) till hjälp att stänga så leder jag henne.

/Sanna

PiperGarden
2007-02-08, 20:54
min häst är en guldklimp. Går på allting i sömnen, vanlig transport, buss eller liten hästbuss. Nu när vi börjat åka lite oftare (åker iväg kanske varannan vecka och rider i skogen :love: ) så har han börjat få lite divalater och stannar på rampen på väg ner och ser sig kaxigt omkring (den andre hästen står alltid innanför honom, så han måste ju vänta tills Piper är ute :D )
Är väldigt smidig att åka med, kan själv när man håller i hästen fälla ner ramp och öppna mellanvägg osv. underbart när man åker iväg :love:

Vita_N_6520
2007-02-08, 21:03
Det beror på. Dom går alltid in med rep (som vi endast tar fram om det behövs)

Häst nr 1 kan vara lite svår, men det är inte just för att hon inte vill gå på transporten utan för att hon blir så spänd och lite "nervös" när man ska åka iväg ( oftast om hon förstår att det är tävling).
Annars brukar det inte vara några problem. Det är mest inne i transporten om hon måste vänta på en annan häst, det tycker hon inte är roligt.

Häst nr2 är också lite till och från. Ibland går hon rakt på, ibland vill hon inte. En gång (när jag var liten, oerfaren och klen :D ) så drog hon iväg som en äkta fjording och sprang tillbaks till stallet :p

Fölisen d'äremot är det inga problem, hon tycker allt är jättekul.
Hon är bara lastad två gånger, men det har bara varit att putta på henne så har hon gått in.
Åka tranport och komma till ett nytt ställe tycker hon är jättekul.
Till och med utan mamma när dom precis var avvanda gick det jättebra.

Vita_N_6520
2007-02-08, 21:04
Kom på en häst vi hade innan, hon sprang (!) in i transporten för hon tyckte det var så kul att åka iväg och tävla :D
Sånt är väldigt kul att se faktiskt.

vickis-pajala
2007-02-08, 22:26
Jag lastar hästar med lastningsproblem mot ersättning. Det är mycket roligt och stimulerande men det handlar mer om människoträning än hästträning. Jag säger som Ceasar (hundtränaren på TV4Plus): jag tränar människor och rehabiliterar hästar... :)

Vill man lära sig hantera hästar är lastning av hästar med problem en av de bästa sätten att lära sig för där ställs allting på sin spets. Man kan inte undvika att ta och lösa konflikter med hästen då man har ett klart mål = in i transporten. Man måste också göra sig förstådd och undvika misstag samt kontrollera sig själv. Gör man inte det kommer hästen inte att lasta sig själv. För det är det det handlar om för mig - hästen ska lasta sig själv vilket betyder att den varken är rädd eller har en dålig attityd mot transporten.

Jag har skrivit en lastningsartikel för webben:
hulkki.z.se/stallett - gå in på artiklar
Sen har jag också lastat en häst i ett radioprogram för utbildningsradion - finns nog på deras webbplats.

Lastning är min specialitet och det kan jag allra bäst när det gäller hästhantering. Därför blir jag lite påig och förtvivlad när jag läser om lastningsproblem som är där i onödan. De är en onödig frustration för både hästägare och hästar som inte alls är så svår att träna bort.

Men det är också en säkerhetsrisk att lasta hästar, därför tar jag betalt. Jag har två tumleder som är trasiga efter att jag klantat mig och fått linan runt tummen när hästen slängt sig. Jag har haft ett antal blåmärken och svullnader efter bommen, men det är ändå skörden av 10 år av lastning så det kan jag ta. Hade jag varit hockeyspelare hade jag nog haft det värre! :)

/Camilla

:bow: :bow: :bow:
men ge MIG eller oss lite konktera tips och råd HUR vi ska göra för att slippa stå 3 timmar och försöka få in hästen i transporten.
nu åker jag inte så ofta i väg vintertid men därimot i vår och sommar är det dags igen, jag vet att problemet ligger i mig när det gäller lastning alltså JAg blir nervös mm och hinner tänka en heldel :o :o
jag har tränat klaostrofobiska övningar i ridhuset med det hjälpte ju inte direkt

jump_
2007-02-08, 22:58
numera lättlastad:bow:

Camilla_H
2007-02-09, 09:38
Men dom du tog lite tid åt att "lastträna" dina vänner som behöver din hjälp så skulle du kanske inte behöva åka ut akut så mycket?

Bara en liten tanke... ;)

/Camilla

Camilla_H
2007-02-09, 09:59
:D

Börja med att läsa artikeln jag hänvisade till.

Det handlar mycket om att hästen lyssnar och har förtroende för den som ska lasta den. Det behöver man inte träna på en transport!

Kanske ett exempel kan ge lite tips?
Första problemhästen jag lastade för 10 år sedan var fruktansvärt svår att lasta. Det var en ridskolehäst som en handfull personer försökt lasta vid tre olika tillfällen och inte ens att ge henne lugnande hjälpte. De fick helt enkelt rida henne de fem mil hon skulle transporteras från bete till ridskola.

Jag fick låna henne till min första NH-kurs och efter två dagar kunde jag lasta henne på ca 20 minuter under tränarens kontrollerande öga.

Sen skulle jag lasta själv efter en vecka och misslyckades totalt! Den här hästen var verkligen, verkligen rädd och jag lyckades bara få henne längre och längre ifrån transporten. Detta för att jag hade dålig timing och blev för het och stressad. För henne var nog inte bara transporten läskig - jag var minst lika farlig! Mitt självförtroende fick sig en rejäl knäck men jag är envis och bestämde mig för att det var bra för då måste jag börja tänka istället och vara noga med vad jag gör och lär mig.

Så kom vintern och jag jobbade med denna häst regelbundet och hade ingen transport att öva på. Istället jobbade jag mycket med att hon skulle våga följa mig över allt möjligt läskig; började med bommar, sen smala pressenningar sen breda pressenningar, osv. Tränade också att leda henne genom trånga passager; mellan höbalar, byggde upp hinder tätt som hon fick gå emellan, mm.

Jag upptäckte att jag kunde se hennes rädsla även här och tränade vidare för att få bort den reaktionen. När våren kom fick hon fång och det visade sig att den som sålt henne till ridskolan sommaren innan inte berättat att hon haft fång förut och nu roterade hovbenet rejält och hon var tvungen in till ATG-kliniken. Innan resan dit så tränade jag lastning på transport vid ett tillfälle. Det tog ca 2 timmar och nu hade jag mycket mera tålamod och mycket bättre timing pga all träning jag lagt ner under vintern. Jag kunde läsa henne bättre och se när det blev för mycket press, när hon var tvungen att få hämta andan och när det gick att be henne om mer.

När vi skulle åka in till kliniken tog det ca 1,5 timme. Hem från kliniken tog det ca 30 minuter. När hon dömdes ut och skulle på slakt var det jag som körde henne och då tog det 10 minuter. Jag har aldrig gråtit så mycket över en häst för lastträningen gav så mycket mer än det uppenbara - det gav oss ett enormt starkt band mellan oss trots att hon inte ens var min. Hon litade på mig - kanske den första människa hon gjorde det med.

Jag har också en del konkreta tips när du står vid transporten och känner dig redo för att lasta:
* Alltid rak häst mot transporten - dit hästar tittar, dit är de på väg.
* Be om ett steg framåt och ge sen eftergift - jag ser många försöka dra sin häst ända in, livrädda för att ge efter för att hästen då ska kasta sig bakåt. Men om hästen är rädd för transporten måste den få känna att den inte sitter fast i den och att det är okej att gå ut när det blir för jobbigt - det är bara att ta in den igen.
* Sätt delmål och håll på dem oavsett hur bra det känns gå. Först framhovarna på lämmen - backa av, sen bakhovarna på lämmen - backa av, sen framhovarna på finkgolvet - backa av, sen framdelen i öppningen (mycket kritisk ställe!!!), backa av osv. Ju mer du backar av hästen efter varje uppnått mål desto mer känner den att den kan acceptera situationen och efter ett tag kommer den inte att vilja backa av - då är det jobbigare att backa av än det är läskigt att vara där inne = hästen lastar sig själv.
* Rakheten - återigen, mycket viktigt! Vill hästen gå åt sidan, räta upp den och be den om ett steg framåt igen. Tittar den åt sidan så räta upp huvudet. Om hästen känner att alla vägar åt sidan är stängda och om den backar så håller man i tills den tar ett steg framåt, så kommer den att förstå att ända rätta vägen (=vägen där eftergiften finns) är framåt och då går den in.

Många gånger nuförtiden när jag kommer till någon som inte lyckats lasta på en stund (hästen är bearbetad, ofta har rädslan gått över till att den inte vill) så behöver jag bara vara väldigt snabb i att räta upp den utan att ens be om ett steg framåt och när den är spikrak mot transporten och tittar in, får den pusta i några sekunder och sen är det oftast bara att leda in. Vi människor är långsamma i tanken, ofta är hästen redan långt på väg i flykten innan vi upptäcker att den inte längre är kvar hos oss mentalt.

Lycka till med era lastningar!

/Camilla

Choklad
2007-02-09, 10:00
Senaste fallet är en häst som jag inte anser behöver lastträning, den tar bara över när ägarna blir mesiga, den VET precis och utnyttjar det till max, vi skulle kunna träna hur mycket som helst och när jag är där kommer den gå på lätt, åker jag därifrån så blir ägarna nervösa och vips går det inte lasta skrället igen så kommer jag tillbaka så går den in snällt.

så det finns inte så mycket lästträning jag kan göra. :smirk:

Camilla_H
2007-02-09, 10:02
Härligt! Det är PRECIS så det ska vara!

Min egen han måste fundera en gång, bara några sekunder och sen går han på. Skickar på honom och slänger repet över ryggen, stänger bommar och luckor och går sedan och binder fast honom. Av är det motsatt procedur. Knyter loss lägger repet över halsen, går bak, fäller luckorna, tar bort bommen och drar lite i svansen och säger "kom" vilket är mitt kommando för att han ska komma till mig.

/Camilla

Camilla_H
2007-02-09, 10:04
Visst är det så - hästen måste kunna lita på personen som lastar och är den personen nervös eller inte sätter klara gränser och talar om vad som är ett bra resultat och vad som ignoreras så kommer hästen att säga: "nä, jag törs inte gå in med dig".

Men människor KAN ändra sig! Jag lovar! ;)

/Camilla

Camilla_H
2007-02-09, 10:07
*knapplån*
En del skriver att hästen de ska lasta är känslig och nervös och går inte att bli tuff och hård med och då vill jag bara ge min reflektion över just nervösa och känsliga hästar (har en som varit så själv).

Varför blir hästar nervösa? Jo, min erfarenhet säger att hästar blir nerövsa/ängsliga när de inte vet vad som förväntas av dem, när reglerna är oklara, när människor är inkonsekventa. Samma häst kan man se ta mycket hårda tillsägelser av andra hästar i hagen utan att bli ett nervvrak. Så vad kan man göra?

*Var mycket konsekvent!
*Var tydlig med det du begär!
*Gör det enkelt för hästen att göra rätt!
*Begär bara en sak i taget!
*Beröm massor när hästen gör rätt!

Att smyga på tå och vela runt nervösa hästar gör det hela ännu värre!

/Camilla

Choklad
2007-02-09, 10:47
De kan de säkert, men jag kan inte ändra dem, det får de ta tag i själva.
Det är ju deras problem om de blir stånde någonstans och jag tex är bortresta då får de väl rida hem hästen, det är ägarnas probelm om det inte tar tag i det själva.

Men den hästen tänker inte riktigt så att den inte törs, utan *hahaha, nu blir du allt nervös lilla stumpan, och du vågar du inte utmana mig så nej, jag känner inte för att gå in där idag med dig*

Sist så såg hästen för rolig ut när vi kom :D, försökt ändå testa oss, hade ju trots allt vunnit i tre timmar innan :devil: , sen så kom en djup suck så gick den in lungt och stilla.

Choklad
2007-02-09, 10:50
*Var mycket konsekvent!
*Var tydlig med det du begär!
*Gör det enkelt för hästen att göra rätt!
*Begär bara en sak i taget!
*Beröm massor när hästen gör rätt!

håller med i detta, och vill bara förtydliga att det där med berömmet iallafall för mig inte innebär massa godis stup i kvarten, det kan hästen få när den är helt inne och det är stängt om den, inte innan.

Camilla_H
2007-02-09, 11:04
Håller med. Mat är otillförlitligt som förstärkande om man inte vet exakt vad man håller på med. Däremot är det bra för att bättra på en lugn och trygg miljö inne i transporten.

Beröm för mig är fristad för hästen (dvs jag kräver inget) och att jag verbalt och kroppsligen berättar att den varit duktig och gett mig precis det jag ville ha.

/Camilla

LindavCindy
2007-02-09, 11:58
Mina tre är lättlastade allihop.. Går in bara man klappar dom lite på halsen.. ;)

Camilla_H
2007-02-09, 13:34
Jag glömde en punkt ser jag så här efteråt:

* Var tystlåten och lugn i röreslerna utan att vara viskande eller smygande. Skrik inte åt hästen utan försök istället att säga så lite som möjligt verbalt och säg det mesta med kroppen.

/Camilla

LillaG
2007-02-10, 05:01
Mina 2 hästar går rakt in, Slänger grimskaftet runt halsen och står kvar vid rampen och så går de själva rakt in.

Så länge man övar lugnt och inte tvingar in dem så går det att få lättlastade snälla hästar. :D

Ljulius
2007-02-11, 12:46
Mina pållar går dit jag går och ber dem (om inte kraven är orimliga för då stannar de upp och tittar på mig och frågar, menar du allvar?)

Jag tycker allas tips är bra men känner att jag ,åste lägga till en sak. TID!

Hur mkt tid och pengar lägger inte folk på att träna och tävla, hur många minuter om dagen lägger de på att få hästen att tryggt gå upp i släpet....

Hur många gånger ser man inte folk på en tävlingsplats som börjar innan alla andra och som står kvar när alla har åkt och då är alla trötta och har tappat humöret.

Bara en fundering...

via
2007-02-11, 16:07
Här är alla hästar lättlastade!
Vi tar emot hästar för lastträning. Skojsigast var hästen som kom hit, för ägaren hade lånat vårt ridhus för att löshoppa lite. När det var dags för henne att lasta ch åka hem ville inte pållen kliva in i lådan. Han blev kvar på några dagars lastträning i stället...:)

Fröken_Skåne
2007-02-11, 16:11
Häst 1 : Brukar gå hela rampen upp stanna och sniffa och sen klampa in, kan hända att han ibland hoppar ner på sidan och ställer sig på sidan längst transporten och kikar in på mig :rofl:

Häst 2 : Går alltid in direkt, en stel lite äldre dam som dock är lite klumpig.

Häst 3 : Ungefär som häst 1 fast ngt mer skeptisk

Fröken_Skåne
2007-02-11, 16:12
Kan tillägga att jag inte tycker metoder som longerlinor och arga tillrop/viftande är något bra alternativ när det gäller lastning, allt kräver tid och ska verkligen inte göras på våld varje gång :crazy:

mizz_beauty
2007-02-11, 16:17
Lättlastade hästar här. :)

Lazio
2007-02-11, 18:23
Mitt sto går alltid rätt in. Valacken har varit superkrånglig, rest sig, kastat sig och slitit sönder både grimmor och träns men nu börjar han rätta till sig. Han har lätt att bli tjurskallig så bara man inte är stressad så går han rätt in. Han åker transport ungefär en gång i veckan nu så han är resvan, men jag litar inte på att han alltid går in för det.

_mikaela_
2007-02-11, 19:17
Min valack är toksnäll, bara att knalla in så följer han efter :)..

urkella
2007-02-11, 22:42
*kl*
Nuvarande pållen är väldigt svårlastad, han är väldigt ängslig för det mesta, sen tror jag att mkt ligger i att han är så stor (180) så då blir transporterna väldigt trånga och farliga enligt honom. Nu vågar han knappt gå in i stallet bara för att det är läskigt när man hackar dän iskumparna ur skorna på honom.

LinneaM
2007-02-12, 14:50
Ponnyn: Går rätt in
Häst 1: Går in
Häst 2: kan tveka,kanske var 20 gång men går annars in

vickis-pajala
2007-02-12, 16:37
Här är alla hästar lättlastade!
Vi tar emot hästar för lastträning. Skojsigast var hästen som kom hit, för ägaren hade lånat vårt ridhus för att löshoppa lite. När det var dags för henne att lasta ch åka hem ville inte pållen kliva in i lådan. Han blev kvar på några dagars lastträning i stället...:)

MARHULT :confused: :confused: hmm undra hur många mil det är dit i från pajala kanske lönar sig att lastträna ändå :D :D

Svalan
2007-02-12, 18:20
Våra (min och mammas) hästar är ganska lättlastade. Min Svalur går in jättesnäll när man går in först, men Brúda hade lite problem i början.
Men så kom min mamma på att "skicka" henne in i transporten, något som Jaana Heinola lärde henne och sedan dess går stoet in hur snällt som helst in i transporten.

MaRomer
2007-02-12, 18:24

Min hingst har bara varit ute och åkt en gång och det var när han kom till mig. Men an är regelbundet lastad och gr på som om ingenting=)
Ponnyn springer nästan upp i transporten=) Och står jättelugnt!
Valacken gör likadant men kan vara lite orolig i svängar och när man bromsar.
Fölet har bara lastats några få gånger och då med sin mamma. Men hon har varit jätteduktig! och gått efter mamma in=)

Så jag tackar oxå för snälla hästar!!!

DeCloe
2007-02-12, 18:46
Min förra häst gick rakt på om man hade "något bakom", det spelade ingen roll om det var en longerlina eller en sytråd. Men något bakom sig skulle hon ha. Efter viss övertalning kunde hon gå in utan något alls.

Hjartagna
2007-02-12, 20:31
Min islandshäst går rakt på transporten när jag ber henne och står still därinne så jag kan stänga bakom i lugn och ro innan jag går fram och sätter fast henne.

Hon är lika lugn vid urlastning då jag först släpper loss henne och lägger grimskaftet på ryggen, därefter gåt bak och öppnar. Hon går inte ut förrän jag säger åt henne att hon får gå bakåt.

carwes
2007-02-14, 09:25
Alla fem är lättlastade. Från fölisen till gamla märren på 16 år.
Har nästan alltid varit själv när jag har lastat. Har väntat ut dem. Inget annat val. Går så långt fram mot transporten man kan och när hästen stannar väntar jag. Efter en liten stund går jag vidare, sträcker grimskaftet och väntar. Drar inte men har sträck. Om hästen kommer efter så håller jag kvar handen så det blir slack på grimskaftet= eftergift. Väntar en stund och börjar om med sträck på grimskaftet.
Ibland blir det bakslag och hästen backar. Då börjar jag om. Behåller lugnet. Det hela brukar inte ta så lång tid och efter några gånger går de direkt på.
Brukar faktiskt ha med kraftfoder i en hink :d när de kommit in en bit. Och när de kommit in helt får de äta lite. Har inte haft bråttom med att fälla upp lämmen när de är inne. Låter dem pusta ut först.
Håller med en annan om att halvvägs in är ett kritiskt ögonblick men det är helt ok om hästen backar ut igen då. Vi får svälja bakslaget och börja om.
Jag åker med mina hästar till mina två hovslagare. Jättebra träning för unghästarna då det ofta är enda transportkontakten i unga år.
Och vill tillägga att det är skillnad på dumheter från en hästs sida och rädsla. Min gammelmärr kan vägra ibland och då blir jag bara irriterad jämfört med de yngre orutinerade (förlåt gumman), och när jag ryat till en gång kan jag skicka in henne. Jag har mina brister:o

zillax89
2007-02-14, 16:32

Jag har två som va me om en olycka i somras så dom tvekar såklart...men vi jobbar på det....sen har jag en liten welsh mountain och hon lastar sig själv, hon skiter mest i vilket.

Eagle
2007-03-12, 20:37
Min donna vägrar gå in i transporten, hon tar några steg upp på rampen ibland men oftast så kastar hon sig i sidled direkt:devil: vi har nog provat det mesta på henne tex, linor, mat, äpplen, morötter, stå vid en vägg mm....mm
Jag blir så trött... :( nu har jag bestämt mig för att gå en NH kurs med just denna dam o se om dom kan hjälpa mig:idea: , kan inte se själv eller fått höra att jag skulle göra något fel men har förståt att den gamla ägaren lastade själv med bara en lina till hjälp så något gör jag säkert fel hon var född och uppvuxen hos förra ägaren:crazy: kanske dom gjorde något speciellt som dom ej talade om för mig.:o Det brukar ta ca 2 timmar att få in henne o då är hon o jag lika svettiga:mad: , tur är väll att jag ej har behövt åka varken ofta eller långt med henne;)

lyxburken
2007-03-13, 08:02
Hej!
I början var min häst helt hysterisk att lasta. Hon var verkligen rädd och skakade när hon skulle gå på. En gång slet hon sig och hoppade ut genom lilla luckan. Som tur var var hade vi inte hunnit låsa fast lämmen så den föll ner. Så småningom försvann rädslan, men då blev hon istadig i stället. Hon gick halvvägs upp på lämmen, och sen "frös hon fast" där. Man kunde få stå och vänta ut henne i en timme. När jag nu börjat träna regelbundet och åker minst en gång i veckan har detta släppt. Man behöver fortfarande vara två, men det räcker i stort sett med att visa henne longerlinan för att hon ska gå på och jag är så glad! :rofl:

-johannaa-
2007-03-13, 08:48
Min pålle går in nästan direkt:D Han går förbi luckan max 2-3 gånger och det är nog mest för att checka läget:P

Camilla_H
2007-03-13, 11:02
Du kommer säkert att få hjälp - iaf att komma en bit till på vägen. Lycka till!

/Camilla

Tebazz
2007-03-13, 14:46
Det är lite olika. Lastat honom själv två gånger från det att jag köpte honom.
först ville han inte gå in, tyckte det var helläskigt. men sen efter ett-två försök gick han upp på bryggan och gick nästan helt in. Varpå min smarta pappa, klappar honom på baken, och vips så var vi ute igen. denna gången tog det längre tid. men han gick in tillslut.
Sen när vi skulle åka ifrån tävlingsplatsen ville han inte gå in alls. Var massor av folk runt omkring som skulle kolla på honom, och sådär. Jättejobbigt. Men sen lockade min kompis honom med havren, och då gick det snabbt in ;).

Allizon
2007-03-15, 14:00
Förut kunde det ta från 1-3 timmar igår tog det mellan 5-10 minuter. Vi har tränat horsemanship (de 7 lekarna). Har lasttränat 5 gånger och nu går hon in, det räcker att jag står på lemmen och pekar in mot transporten och svingar repet bakom så går hon in.. så glad nu. Jag trodde aldrig att det skulle gå men jag hade fel.

Dito
2007-03-15, 14:04
Min lastar sig själv. Busenkel.

Karolajna
2007-03-15, 14:11
Min pålle luktar på rampen och sen kliver han på. Utan tjafs :)

funken
2007-03-15, 19:09
Hästen är oftast lättlastad ibland ska han testa och vägra gå in i transporten, men upptäcker ganska fort att han inte kommer undan och går snällt in. Han har varit väldigt jobbig att lasta, kunde ta 2-3 timmar att få in honom i transporten. Vi tog då hjälp av en NH tränare och då tog det 5 min.

Ponnyn är väldigt lättlastad, bara att peka in i traansporten så går hon in. ;) väldigt behändigt.

Hiwiie
2007-03-16, 16:44
Numera är alla 4 relativt lätta, går mestadels på med en gång. Bara storhästen som behöver en lina runt bommen och en knuff i rumpen ;)

Isca
2007-03-16, 16:58
kl
Usch, låter otäckt :crazy:

miss_strandberg
2007-03-20, 07:57
Min häst går direkt in i transporten och står snällt och stilla hela vägen :) det är skönt när man ser hästar som absolut inte ska gå in i transporten :)

Wembley
2007-03-20, 09:50
Nuvarande hästen är lättlastad, men har inte varit iväg på så mycket ännu, så vi tänker provlasta honom en period innan vi skall iväg på premiärtävlingen så att det inte blir ett stressmoment då.

Förra ponnyn var extremt svårlastad till att börja med. Det tog ett halvårs lastträning att lösa det problemet. Sedan gick det att lasta honom i ett nafs. Det är inte kul med svårlastade hästar, men det är bara träning, lugn och tålamod som gäller! :smirk:

Graace
2007-03-20, 11:47
min ponny går in direkt:D

Masec 97
2007-03-20, 13:13

Min häst VILL inte åka, men är lätt att lasta eftersom han vet att han måste! :devil: På den punkten är matte svår att diskutera med... Han går in själv, men han trumpetar och snorkar alltid och ser väldigt missnöjd ut, så det är klart, skulle han ha ett val skulle det säkert vara andra fasoner (som det var när jag köpte honom).

annalisa
2007-03-20, 14:43
Har egentligten väldigt lättlastade hästar. När dom inte går in, så testar dom bara o har lust o va lite bråkiga :angel: men åker man regelbundet, typ 1 gång i veckan eller iaf varannan vecka, så går dom in på första försöket bägge två. Stoet är nog mer lättlastat än ponnyn, men ponnyn är lugnare när man väl åker:p

Skippy
2007-03-20, 16:50
Mitt russ är jättesnäll och går in direkt :) Medan min connemara är helt störd och vägrar gå in, så nu har vi ringt experthjälp :p

Happimess
2007-03-20, 17:19
Zaza är lättlastad!

Stannar på sin höjd och spanar lite, men sen promenerar hon ombord utan problem :D

Anneli
2007-03-20, 22:30
Quartern knallar in med glädje till höt, grimskaftet ligger över ryggen och hon går in själv.

gullebarn
2007-03-21, 07:47
Förra halvblodet jag hade lastade sig själv. det kunde ju finans mat därinne så hon knallade alltid snällt in..:love:
Ponnyn min är också lätt att lasta. Hon kan också gå in själv om det är så. :smirk:
Hästen jag har nu hon är också rätt så lätt lastad. ibland kan man behöva sätta longerlinani släpet på sidan, men oftast behöver man inte göra mer än så. har inte provat att låta henne gå in själv.. *fegis*:p
Och sen lill ponnyn han är också lätt att lasta. Han behöver bara kolla lite sen trampar han in han också :d
Är otroligt skönt med hästar som är lättlastade :bow:
Tycker så synd om dom som har svårlastade hästar.. :( Känner flera som har det..:cool:

kicki71
2007-03-21, 12:38
Superlättlastad!!!!
Första tiden tog det väl ungefär 2 timmar, men med träning har vi nu inga problem.
Hon går direkt in och jag kan last både in- och ut själv. Jätteskönt, när det funkar!

Linker
2007-03-21, 13:26

min foderhäst går lätt in i transporten, alltså lättlastad! :love:

chaarliaejh
2007-03-25, 16:43
knapplån.

min var jättesvår att lasta, fick hålla på i timmar.
men nu går hon in direkt. träning ger resultat! ;)
:love: