Visa fullständig version : Unghästtrots med stegring,bitning och ohyffs.
CindyLou 2007-02-07, 15:33 Jag har en arabvallack som är född maj-05. Jag har haft honom i 2 månader och han kastrerades för 1 1/2 månad sedan. Har börjat snudda lite på detta med NH och han har snällt följt mej i skogen och på stallplanen. Cirklar,åttvolter och halter har gott bra. Började lite med back, flytta lite för tryck och det gick sådär. Nu har han fått vila i 2-3 veckor och jag tog ut en "westerntränare" i söndags för igångsättning och att vi båda skall lära oss, främst jag. Men han trottsade ganska hårt. Stegrade sej,sparkade bakut, och tyckte inte om att man var på höger sida om honom. Även jag fick prova lite grann efteråt och han skötte sej förutom att han var naffsig, dock begärde jag inte lika mkt. På slutet av passet så ställde han sej och gäspade stort några gånger. Och han sänktehuvudet mellan oss när vi stod och pratade. Kan tilllägga att han aldrig har bettet sej så här och bråkat.
Vi bestämde att jag skulle träna självca varannan till var tredje dag och så ska hon återkomma om en vecka.
I går så skulle jag då prova för första gången själv sedan vilan och herregud:eek: . Han skulle stegra,bita,kicka mot mej hela tiden. han accepterade inte mitt område och han blev förbannad när jag försökte vara på hans högra sida. Jag förskte driva honom från mej men det var inte lätt med mitt dåliga och alltför lätta hööksrep. Han tyckte inte ens om att gå snett bakom mej och gick inte nes bra ett halvt varv på en volt. Backa skulle han minsann inte göra och jag provade inte ens att flytta för tryck.
När jag tog handen vid nacken för att han skulle sänka huvudet så stegrade han sej istället:eek: .
Han gick någolunda bra runt mej på en volt i slutet och då slutade jag för dagen. Dock så gäspade han även denna gången nu på slutet. Under hela detta passet + idag tillåter han inte att jag rör vid hans panna/hals.
Kan tillägga att min träning var på ca 15 minuter och träningen i söndags var ca 15-20 min.
Kan bero på att han testa mej och att jag nu begär saker som han inte vill. Även om jag gör nästan samma saker som förut så kanske jag är annorlunda i kroppsspåket? En sak vet jag att jag gjorde fel är att jag sneglar på honom när jag går ifall han skulle göra ngt dumt istället för att titta rakt fram eller dit jag ska.
Han har även bytt hagkompis under domma veckorna. från en kompis där dom galopperar,busar,stegrar hela dagarna till ett gammalt sto som bara står stilla och på sin höjd skrittar några meter. Och han gör som hon-står stilla. Överskottsenergi?
CindyLou 2007-02-07, 19:09 Ingen som har några tipps? funderingar kring hans sätt?
Jag funderar kring ditt sätt. ;)
Jag undrar över: "vila i 2-3 veckor", "tog ut en "westerntränare" i söndags för igångsättning och att vi båda skall lära oss, främst jag", "Men han trottsade ganska hårt" ,"jag skulle träna självca varannan till var tredje dag", osv.
Vad är det du gör och varför?
Vad vill du åstadkomma?
Vad ska westerntränaren göra? Hästen är inte ens 2 år, ska du rida in den?
LIA
CindyLou 2007-02-07, 22:05 Jag ska inte rida in honom för han är 3 1/2 år men vill ha en bra grund att stå på och vill umgås med min häst innan inridning. Jag vet att jag har säkert fel kroppsspråk men jag är villig att lära mej. Jag vill inte hålla på för länge själv utan att veta om jag gör rätt eller fel. jag har aldrig hållit på med NH men vill lära mej och tillämpa det på min häst. Det jag vill ska fungera utan att han motsäger det är att bli ledd, stanna när jag stannar,backar när jag säger till, flyttar sej för tryck. Enkla grundövningar. Är det för tidigt att lära en 2 åringar? Jag vill att han respektera mej och känna att han kan lite på mig istället för att han ska vara osäker och finna mej som en fiende.
Jag är ju islandshästmäniska och per definition lite konstig :p
Men jag vill inte hantera unghästar så tidigt faktiskt. De är lekfulla, busiga och kaxiga, sånt ska stora elaka ston ta hand om. Och de ska få spralla av sig med jämnåriga. Lära sig i en flock hur man pratar med varann, när man ska gå undan och hur man ska bete sig.
Jag har detta året skaffat två treåringar som gått helt ohanterade och vilda hela sin uppväxt. Och är det något som inte varit problem alls så är det att få dem att följa, flytta sig osv. Det har de fått lära sig i flocken hur man gör, och använder jag bara rätt språk förstår de mig lika bra.
Det som är den stora grejen är att få lov att ta över flockledarrollen. Och det gör man inte med våld och att driva dem runt, runt. En flockledare för sig med en självsäkerhet i flocken, tar andras mat utan att bråka och utan att be om det. Kanske en viftning med örat om någon är störig och står kvar vid maten när chefen kommer, men han kommer inte med aggression.
Vi som rovdjur har svårt att driva en häst utan att röra oss som rovdjur, därför tycker jag vi ska försöka låta bli med sånt. man kan lätt vinna sin hästs förtroende och respekt på bättre sätt.
Jag tycker att det låter som att din häst tycker att du är oförskämd som försöker driva honom trots att du inte är ranghögre. Eller så är han rädd för dig och tycker att du attackerar. Och innan du avfärdar att han är rädd, fundera riktigt igenom hans kroppsspråk. Jag har nyligt själv fått helt omvärdera mina kunskaper i att tolka en hästs signaler. Även en häst som attackerar kan vara rädd, den kan göra det för att försvara sig. och att han inte vill vara med dig längre tyder också på det tycker jag.
Jag kan skriva mil om detta, men läs gärna min blogg om vår lilla treåring och fundera lite, kanske får du några bra ideer :idea:
http://baldur.pietsch.se
PMa gärna om du har frågor.
CindyLou 2007-02-13, 11:11 Är det verkligen för tidigt att börja tilllämpa NH vid 2-års ålder?
I början när jag hade honom så var han jätterädd för utetäcket men nu kan jag tom med ta den stora gröna prasslande höpåsen över hela kroppen,mellan bakbenen,rygg,hals osv. Har inte provat över huvudet ännu för han har den senaste veckan varit mkt kännslig över att jag rör honom med händerna där.
Kan nu också ta av/ta på täcket i hagen.:banana:
CaliforniaSwed 2007-02-13, 12:07 Jag tycker inte alls att det är för tidigt att börjar din häst. Vi börjar från dag 1. Att lära att blir häst och hästspråk lär de ändå av de andra hästar. Men jag tycker att det är viktig att vid en ung ålder att de lära att vi är med i föocken att vi är ledaren från början.
Jag också har svårt med din tränare att den från vad jag förstog fick inte ordning på din kille innan hon åkt och du fick de viktiga kunskaper att träna med. Byt tränare.
Sen är han nu är den ålder att han kan har börjat blir den lilla hingsten han hade tänkt, det kan ta up till 3 månader för att hingst beteende/instinkter för att testa försvinner efter kastrering.
Som med NH det finns visa stegar som ska komma innan andra. Vet inte om ni har missat nåt på väggen eller inte. Men om min rekomendation är att du kolla in till Parille's Level 1 det är nåt du kan göra hemma med hjälp av dvd och små boklets du ta med dig ute. Det är gjort av proffs som vet precis vad du ska göra och när. Det kan vara komplementerat med en instuktör också. Men jag lova att du inte lära mer fån en tränare varana veckan. Det finns många bra tränare här i svergie men tyvär finns det massor mer av folk som har taget några lektioner själv och kalle sigsjälv för tränare. Bara var försiktig så du inte får störe problemar än du kan hantera.
CindyLou 2007-03-04, 20:19 Lite uppdatering...
Han är fortfarande väldigt busig och pillar på allt. I stallgången vid uppbindning och när man leder honom så ska han bita hela tiden i grimmskaftet. Han naffsar mej i armen när vi är ute. I boxen och i stallgången så sparkar han med frambenet när han blir otålig. Vägrar stå stilla när man tar på täcke om han inte har mat i krubban. 1-2g i veckan tränar vi lite NH och ibland lätt longering och då är det helt hopplöst! Ifs så stegrar han sej inte så mkt längre men är bråkig,naffsig och okoncentrerad. Han vägrar flytta sej för tryck utan lutar sej mot mej istället. Trycker jag lätt på baken för att han ska ge efter för tryck, vilket han inte gör så antingen så lutar han tillbaka så han nästan välter el så böjer han på halsen och kliar sej där jag lagt ett tryck. När jag ska lägga ett lätt tryck vid nacke så blir han jätte arg när jag ökar trycket och stegrar sej.Vid lättlongering i skritt går det väl ganska bra men så fort man ska komma till trav så sparkar han bakut,bockar och vänder sej emot mej och går på mej. Kan inte ens gå ut och gå med honom då han inte lyssnar för fem öre på mej och skall bara bråka. Han var mkt snällare som hingst!
Allt känns lite motigt men som tur är så skrämmer han inte mej men han försöker.
han är ofta spänd och efter ca 10-15 minuter så gäspar han stort.
Vi tränar aldrig längre än 10-20 minuter åt gången.
Någon gång ibland backar han utan bråk el flyttar sej när jag vill då ger jag eftergift på en gång och så slutar vi då.Men det händer inte så ofta.
Jag får hellre aldrig smeka/röra hans huvud längre i den grad som jag har gjort förut, då blir han skärrad och kastar upphuvudet el knuffar bort mej.
har ni några tipps på hur jag ska göra? Vad menar han med sitt beteende och kroppsspråk?
Ang. NH vid 2 års ålder.
Att börja "träna" (etablera kommunikation) en 2 årig hingst med NH kan vara för tidigt, eller så kan det vara väldigt perfekt.
Allt beror på hur hästen lever och hur dne är som individ.
En islandshäst (och detta är inte kritik till dig Skuggi) är ofta uppfödd i flock. Där får man gratis att de uppfostras av andra och lär sig de sociala reglerna.
Ofta går de dessutom på lösdrift och får göra av sig med sin energi på sina jämnåriga.
En häst som föds upp under de förutsättningarna blir, oavsett ras, betydligt mer harmonisk än en häst som föds upp på stall, med hagvistelse endast halva dygnet.
En unghäst som står på stall bygger upp energi som behöver få komma ut.
Det är inte naturligt för dessa djur och vi får aldrig glömma att hästar är ett naturligt djur.
Sedan är det väldigt trevligt, och i många fall viktigt, för en unghäst att ha jämnåriga att leka med. Annars kan de bli just som TS beskriver, besvärliga i hanteringen.
Dock bör de även ha en vuxen i hagen som sätter upp reglerna.
Sedan frågan vilken ålder som är lämplig att börja med NH.
Svaret är att det inte är en ålder, utan snarare ett beteende som avgör det.
En lätthanterlig unghäst behöevr man inte "Hålla på med NH med".
Medans en besvärlig unghäst mår bäst utav att man sätter upp regler och gränser för beteendet.
En unghäst mår inte bra av att vara ledaren. De är inte skapta för det naturligt sett. Oavsett kön.
Till TS
Kan du byta tillbaka så han får en roligare hagpolare?
Fortsätt du med NH, det låter som om din häst behöver det.
Sen när man kommer till hästens beteende har jag massor att säga men inte ork just nu. Är för stressad idag.
Återkommer gärna om det senare.
Är det verkligen för tidigt att börja tilllämpa NH vid 2-års ålder?
I början när jag hade honom så var han jätterädd för utetäcket men nu kan jag tom med ta den stora gröna prasslande höpåsen över hela kroppen,mellan bakbenen,rygg,hals osv. Har inte provat över huvudet ännu för han har den senaste veckan varit mkt kännslig över att jag rör honom med händerna där.
Kan nu också ta av/ta på täcket i hagen.:banana:
CindyLou 2007-03-05, 13:01 Det låter klokt det du skriver! Hans hagkompis på 17 år är även min sons foderponny och han skulle bli väldigt ledsen om han inte hade någon att pyssla och rida på. Har funderat på att låna ng unghäst men sambon tycker inte våran ekonomi håller för det just nu då vi nyligen köpt gård och fortfarande efter 4 månader inte är klart med badrummet ännu:crazy:
Har utannonserat om att jag har stallplats till symbolisk summa bara för att han skall få springa av sej men inget napp. Ska sätta ut en lapp i affären nästa gång jag ska handla och hoppas på svar!
CindyLou 2007-03-06, 09:20 Till TS
Sen när man kommer till hästens beteende har jag massor att säga men inte ork just nu. Är för stressad idag.
Återkommer gärna om det senare.
Ja, berätta lite vad du tror!!
CindyLou 2007-03-06, 09:25 Jag började behandla Phigalle annorlunda igår mot vad jag brukar.
Brukar för det mesta ta in dom vid 22-tiden, fodra och pyssla lite grann bara i box el stallgång. Men igår tog jag in dom lite tidigare. Den andra hästen fick stå inne i sin box utan foder medans jag hade Phigalle i stallgången. Jag var mjukare till sättet, småpratade med honom hela tiden och han stod ganska stilla, fick tom smeka hans huvud. Sa till när han försökte naffsa. Men ska jag säga till när han står och slår med frambenet? Det har inte funkat förut när jag sagt till utan han bara fortsätter.
Om jag tex vill pilla bort smuts på insidan av låret vill han bara sparka, hur gör jag då? Samma med magen, den går jättebra att borsta men nu igår hittade jag någon smutsfläck som jag ville pilla bort men han bara försökte sparkla hela tiden då.
I det stora hela så tror jag han njöt av lugnet och pysslet, han sänkte halsen ibland när jag borstade hans man och han gäspade stort efter bara någon minut. Är det inte så att en häst som gäspar har varit spänd och när det släpper så gäspar dom?
zillax89 2007-03-10, 16:55 Angående sparkning av benet så har jag en ponny som gör det ibland och så oftast för att hon blir frustrerad och jag brukar bara ignorera då slutar hon ganska snart. Det är när jag ger henne uppmräksamhet som hon fortsätter i all oändlighet. Men som sagt så är ju alla hästar individer och behöver olika lösningar så - fundera själv - du känner din häst bäst.
CindyLou 2007-03-21, 20:11 Jaha nu är det kört igen. Har senaste tiden bara ägnat åt vanlig hantering i stallgång,box och hage. Även börjat lite smått att testa sadel vilket han inte bryr sej. Nu idag skulle jag gå ut och gå en sväng i skogen och tog med honom på en promenad som gick väl dom första metrarna. Sedan skulle han bita mej i axel hela tiden,stegra el sparka bakut,bocka, tränga sej för bi mej, knuffa mej,spärra vägen för mej. Det värsta är ändå att han kastrar upp huvudet och slår sedan med undersidan på mitt huvud,riktig skallning gång på gång som gör ont. Det verkar som han har tror och tydligen har tagit över ledarskapet. Hur ska jag göra.Hjälp!
Filosofen 2007-03-21, 21:04 Jag tycker du ska fundera på om det verkligen är rätt häst för dig? Nu vet jag inte hur mycket unghästvanan du har så jsvara utifrån mitt intryck av vad du skrivit här. Det låter farligt!
Att hantera unga hästar kräver en rejäl portion timing, tålamod och äkta säkerhet. Att hantera unga arbaber som har xtremt hög playdrive kräver "typ dubbla universitetsexamen".
Mitt råd är att antingen åka till en genuint hästkunning (hästbeteendekunnig) tränare som ni båda kan vistats ho en längre tid. Eller också faktisk överväga att skaffa dig en häst som bättre passar dina kunskaper. Låta någon som är bättre utrustad för han "curveballs" ta hand om honom. Detta är absolut inget nedlåtande råd, jag menar det av hela mitt hjärta, se till att du inte kommer till skada!
Lycka till och var rädd om dig!!!!!
Håll ut!
Jag tycker inte att du ska gå med honom om det inte känns säkert för er. Kanske är bättre att träna hemma på stallplanen, eller i boxen. När min tjej blir irriterad över att jag tar någonstans brukar jag fortsätta tills hon fattar vad jag gör. Kanske räcker det att ni har sådana små mysstunder i stallet ett tag framöver? Borsta, prata med honom, säg till när han gör fel osv. Så att ni iaf har något positivt att utgå ifrån sen. Kan du inte ta ut någon tränare/hästmänniska som kan hjälpa dig med ditt kroppsspråk, och läsa av hans?
Kan det vara så att han behöver vara ifred ett tag? Han kanske inte är mogen för så mycket mer än till och från hagen just nu?
CindyLou 2007-03-22, 07:03 En ny vännina till mej som har ridit in och tävlar arab i western och är mkt bra på NH ska komma till mej på måndag eftermiddag så får vi se hur det går. Funderar på att åka till en etablerad tränare men han har bara åkt transport en gång och det var när jag hämtade honom i höstas och jag vill ha lång tid och träna transport i klugn och ro. Han har fått bara vara i hagen ca en månad med enbart pyssel i stallet och då har det inte varit någonting förutom sparkandet med framhoven i stallgången. Men så fort jag ber honom om någonting som hotar hans ledarskap utanför stallet/hagen så funkar det inte:(
Filosofen 2007-03-22, 08:35 Vad bra att du får hjälp! Hoppas det löser sig! *Skickar en uppmuntringskram*
Jaha nu är det kört igen. Har senaste tiden bara ägnat åt vanlig hantering i stallgång,box och hage. Även börjat lite smått att testa sadel vilket han inte bryr sej. Nu idag skulle jag gå ut och gå en sväng i skogen och tog med honom på en promenad som gick väl dom första metrarna. Sedan skulle han bita mej i axel hela tiden,stegra el sparka bakut,bocka, tränga sej för bi mej, knuffa mej,spärra vägen för mej. Det värsta är ändå att han kastrar upp huvudet och slår sedan med undersidan på mitt huvud,riktig skallning gång på gång som gör ont. Det verkar som han har tror och tydligen har tagit över ledarskapet. Hur ska jag göra.Hjälp!
Unghästar är inga leksaker. De kan vara tuffa kaxiga små hottentottar. Det du beskriver där är mycket farligt för dig. Tror nog inte att du vill höra detta men det bästa vore nog om du kunde lämna bort honom till någon som har mycket stor unghästvana som kan utbilda både hästen och dig. Visst kan man ta lektioner men när det har spårat ut så mycket som det har gjort för dig så behöver du hjälp varje dag en längre tid. Som någon skrev tidigare så är frågan om detta är rätt häst för dig något som man absolut måste fundera på riktigt ordentligt.
Utifrån det man kan läsa här är att din häst har tagit över totalt. Kan vara så pass "enkelt" att han har mycket överskottsenergi. Gör något där han blir trött rent fysiskt tex löshoppning (de får även tänka mycket med huvudet då) några dagar i rad och se om det hjälper. Det bästa vore om du antingen tar dit någon annan unghäst eller skickar iväg din till något ställe där det finns andra unghästar.
Om du bara låter detta fortsätta så är risken stor att du hamnar på sjukhuset och att det finns ännu en till ohanterbar häst som kommer att åka från den ena ägaren till den andra för att den är "galen och inte går att hantera".
Detta är hårda ord som jag har skrivit men när det börjar bli riktigt farligt för människor som hanterar hästar så kan man inte linda in orden. Många tror felaktigt att det är tecken på svaghet eller okunskap att inse att ens häst är för svår för en själv att hantera och att man måste lämna bort den till någon som kan bättre. Men igentligen är det ju faktiskt frågan om stor kunskap att kunna inse att detta är för mycket häst för mig att klara av.
Jag kan trösta dig med att vissa av "mina" tvååringar var ena riktiga smådjävlar när de satte den sidan till. Men med rätt hantering så har det blivit "häst" utav dem också.
Mvh
Tora
CindyLou 2007-03-22, 09:52 Det stämmer nog att han behöver springa av sej. Hade en 4-åring förut och då sprang dom och busade hela dagrana. Då var han lugn i all hantering. Nu går han med en lat 17-årigt sto som på sin höjd skritta i hagen, han försöker få igång henne men det funkar inte. Jag tror han först och främs behöver få utlopp på sin energi istället för att ta ut den på mej.
Men jag förstår att det ligger i mkt i det ni skriver.
*delvis knapplån*
En unghäst är inte farlig.
Och den är speciellt inte farlig om den får gå i flock och får den sociala uppfostran och får leka av sig.
Givetvis så är alla unghästar mer livliga än en äldre häst i snitt.
Men ska man ta min 2 åring som är hingst, så är han mer uppfostrad och lätthanterlig än vissa stora halvblod på 10+ år.
Trotts att han knappt är hanterad. Han är hanterad vid födesel och som nyfödd en tid. jag ledde honom och liknande. Men efter det har jag låtit honom växa upp i flock på lösdrift.
Det har gett en mycket sund häst.
Folk tycker att deras unghästar är vilda och viss är det de om de inte får utlopp för sin energi.
En unghäst som står instängd på stall bygger upp energi som sedan måste ut. Om den inte får utlopp med hästpolare, försöker de ofta med människor.
Jag tror att TS kan reda ut det här bara hon tar hjälp.
Jag säger inte att ni har fel när ni säger att unghästar är svårare nöt än en vuxen häst.
Jag menar att ni inte kan dra alla unghästar över en kam.
En häst är alltid farlig om den som hanterar den inte klarar av den. Sen om den är gammal, ung, sto, valack, hingst, svart, rosa eller vad som helst spelar ingen roll.
Mvh
Tora
CindyLou 2007-03-22, 12:15 Han går ute mellan 5.30 till ca 19-20-tiden. Vill ha honom ute så mkt som möjligt men han får ju inte utlopp för sin energi ändå eftersom det är stilla stående el i skritt. Förutom när jag ropar på honom för då kommer han i full galopp.
När kan man börja ha dom ute dygnet runt? Juni ,tidigare? Har inget skydd som han kan gå in i i just den hagen.
CindyLou 2007-03-22, 12:17 Hur får jag honom bort från mej, då han är väldigt på mej. Försöker med små medel och sen större för att få bort honom från mej. han bryr sej inte om ett snurrande rep.
Filosofen 2007-03-22, 13:35 En häst är alltid farlig om den som hanterar den inte klarar av den. Sen om den är gammal, ung, sto, valack, hingst, svart, rosa eller vad som helst spelar ingen roll.
Mvh
Tora
:bow: :bow: :bow:
CaliforniaSwed 2007-03-22, 15:20 En unghäst är inte farlig.
Och den är speciellt inte farlig om den får gå i flock och får den sociala uppfostran och får leka av sig.
:confused: Den meningen kan inte vara sant. :eek:
Fullständet håller med Tora.
Varför skulle den inte vara sann om jag får fråga?
Jag skrev aldrig att alla unghästar klarar av att man inte hanterar dom under den tiden de går på lösdrift.
En unghäst som går på lösdrift och får leka med jämnåriga och blir uppfostrad av äldre hästar har inte överskotts energin att ta ut på en människa.
Jag skrev aldrig att man kan lämna dom vind för våg utan någon som helst förträning.
Största skadan som kan ske socialt för en häst är att inte få gå med några vänner, eller att få bli tillåten att göra ett visst beteende, som går ut på att utmana människan och komma undan med det.
Största orsaken till uppdämd energi är brist på lekkompisar och att stå på stall för många timmar om dagen.
Fö är ingen häst farlig. Det är vi som skapar dom farliga situationerna.
Om man som människa skyller på hästen när något går fel så är man fel ute imo.
CindyLou 2007-03-22, 16:42 Min är inne i box på 12 kvm 9,5timmar per dygn. är det för mkt? Ska han gå ute mer? Kan ifs ta in honom senare på kvällen.
Det är upp till var och en individ.
Vissa hästar vill in tidigt på kvällen, medans andra gärna skulle stå ute i snöstorm.
I överlag mår hästarna bäst av att vara ute så länge som möjligt, tills de visar att de vill in.
Ofta kan det vara så att de vill in för att få ett mål mat som de vet väntar på dom.
Om man har möjligheten att ha den sortens hästhållning så att den tillåter att man kan fodra det målet ute och sedan ta in dom ännusenare är det ju bra, men inte något krav för att hästen ska må bra.
Dina 9,5 timmar per dag inne är inte farligt.
De svenska reglerna är skapade för att skydda hästarna men ibland anser jag att de har varit sämre för hästen än bra.
Givetvis har de skyddat hästen det är bra.
Ex. så har reglerna varit max 12 timmar utomhus men har (eller ska) ändras till 16 max timmar utomhus.
Visst är dte bra att ha det så, för det skyddar ju de hästar som far illa.
Men jag anser att en häst som har tillgång till skog och står ute 24 timmar per dygn mår bättre än en häst som står 23 timmar på stall.
Under normala väderförhållanden.
Det här är skrämmande att läsa. Inte konstigt att det sker så många olyckor. Återigen alla hästar är farliga om den som hanterar dem inte klarar av det. En stegrande häst är farlig om den som hanterar den inte klarar av det. En stickande häst är farlig om den som hanterar den inte klarar av den. En naffsande häst är farlig om den som hanterar den inte klarar av den.....osv
Problemet är att folk köper hästar som är svårare att hantera än vad de klarar av.
Jag har hanterat många unghästar i mitt liv. Vissa har gått på lösdrift andra inte. Men fortfarande så har inte alla som gått på lösdrift varit lätta att hantera och alla som har stått inne varit svåra att hantera. Det hela är så fruktansvärt individberoende. Vissa är helt enkelt mycket tuffare i sin läggning. En lätthanterad unghäst klarar av att stå inne utan att bli svår att hantera.
Självklart kan det underlätta i hanteringen av hästen om den går med en jämnårig eller är ute mer. Men det stora problemet är att denna hästen är farlig för sin ägare som det är just nu. Att påstå något annat är att sticka huvudet i sanden.
Det finns idag en fruktansvärt romantisk flickrosa dröm som florerar att alla hästar är så snälla om man bara gör lite NH-saker med hästarna. Min NH-tränare är för tillfället sjukskriven därför att en häst och hans arm hade lite för mycket närkontakt. Många utav de världskända människorna som håller på med NH har själva varit mer eller mindre svårt skadade i sitt liv beroende på svåra hästar.
Sen att man inte skall skylla på hästen är en helt annan sak. Vad man skall skylla på är sig själv för att man var för korkad för att inse att denna hästen är för farlig för mig då jag inte klarar av att hantera den.
Mvh
Tora
CindyLou 2007-03-23, 07:29 Min häst är supersnäll i all hantering men dock ej vissa stunder vid träning utanför stallet. Det är mest i skogen han är bråkig.
Sist försökte han äta på alla granar som han kom åt, el gräset. Det var på kvällen innan mörket kom fram och han kanske var hungrig? bara en tanke. Han var mest bråkig på hemvägen med.
Vissa grejer går jättebra som tex sadelväntning, plastsäck över kroppen osv. Vissa grejer går mindre bra tex promenader i skogen.
Jag har märkt att han är lite svårare att "träna" på morgonen och kvällen och det funkar lättare mitt på dagen.
Det jag känner mej osäker på är hur jag ska få bort honom från mej då han är väldigt klängig och vill vara på mej hela tiden.
Ska jag låta honom vara och bara ta det från dom saker han klarar av och då därifrån vidare?
El ska jag träna ofta och kortare stunder med lite promenader el längre övningar?
Jag brukar alltid sluta när det går bra! Men ibland krånglar han efter 5 minuter och gör så i kanske 10-15 minuter, ska jag då sluta tidigare när det inte går bra el fortsätta tills det går bra (det är så jag har gjort, minsta lilla han är duktig så slutar jag).
Jag ger tex aldrig foder/godis i hand pga av att jag inte vill ha en naffsig häst och han kan smånaffsa ibland men sist så ville han bita mej i axeln ,dominansbeetende?
Grannbarnen har börjat låna ponnyn 1-2g i veckan och då får han vara själv i hagen ca 2 timmar. Då galopperar han hela tiden och skriker verkligen. Men igår så stundvis var han faktiskt lugn och sktittade lite och betade.
Ska man hantera honom mer el låta honom vara?
Ja, på måndag kommer tränaren så vi får väl se hur det går då. Ev om jag kan kolla om jag hittar något ställe jag kan prova att löshoppa honom på nu i helgen fast han ska bli en westernhäst:p
Jag tycker det är så fruktansvärt svårt att svara på sådana saker utan att verkligen ha tittat på hästen på riktigt.
Men för din egna säkerhet så gör bara sådant där du känner att du har kontrollen. Fungerar inte saker på hemmaplan så kommer det inte heller att fungera på bortaplan. Så om han är snäll hemma så fortsätt att finslipa detaljerna utan störande inslag.
Som jag skrev tidigare så kan överskottsenergi vara en bov i dramat. Vad du igentligen skulle behöva göra är att få honom trött innan du går ut i skogen bara för att bryta den onda cirkeln. Många gånger så kommer man in i en ond cirkel. Hästen är busig i skogen, du blir spänd, hästen märker det blir ännu mer busig, du börjar säker tycka det är riktigt obehagligt osv. Nästa gång du går ut i skogen så blir det ännu värre. Och innan man vet ordet av så har man hamnat i en ond cirkel.
Misstänker att anledningen till att han är bökig ute är för att han är själv utan sällskap av andra hästar. Du kanske skall börja med att ha sällskap ut med annan häst.
Något annat du också kan göra för att träna honom att vara själv är att ta in honom en till två timmar tidigare än de andra hästarna. Ge honom kraftfoder och hö. Efter några gånger så brukar hästen inte hetsa upp sig så mycket att han är själv. Ibland så kan det dock ta flera veckor innan man ser att hästen accepterar att den faktiskt kan vara själv.
Sen har unghästarna en mognadhetskurva. Vissa saker som de tyckte var jätteobehgliga för en månad sedan är kanske inte alls äckliga idag. Många gånger så mognar de väldigt mycket om de får komma ut och se världen. Åka iväg och tex tömköra 1-2 ggr i veckan brukar göra underverk för mognaden. Fördelen med tömkörning i tex ridhus är att man kan gå på hästen väldigt mycket utan att det blir farligt vare sig för dig eller hästen. Oftast så rör dig sig om väldigt enkla saker som tex att när jag säger framåt så är det framåt oberoende om det ligger en "farlig" bom i vägen eller inte. Man skapar helt enkelt situationer som hästen tycker är farliga fast under sådana former att man inte tappar kontrollen och riskerar att du eller hästen blir skadad.
Mvh
Tora
Tänkte på det där med naffsandet. Det är väldigt induviduellt från häst till häst. Jag har träffat på unghästar som alltid har blivit handmatade men inte naffsar för det. Har också haft unghästar som aldrig blivit handmatade men som naffsar trots det.
Oftast så växer de ifrån det här beteendet. Det verkar vara ganska så genomgående hos unga individer att undersöka saker med munnen, även hos tex barn, hundar osv.
Men du skall aldrig acceptera att hästen biter dig. Det skulle inte en annan ranghögre häst heller tollerera utan den lilla uppstudsiga krabaten hade fått en rejäl tillrättavisning av den andra hästen.
Nu menar jag inte att du skall misshandla hästen men du måste göra en klar markering att du biter inte på mig. Sen kan man kanske tolerera att han går och tuggar på tex grimskaftet. Många gånger så tror jag att själva tuggandet är lugnade. Jämför tex en häst som står och tuggar på höt.
Jag använder godis som belöning och jag har upplevt att man gör snabbare framsteg om man ger hästen belöning i form av godis. Men man tappar effekt av godiset om man ger det i tid och otid. Det skall bara ges när hästen har varit duktig och gjort som jag velat.
Många gånger så säger folk att man bara visar att man är mer ranglåg än hästen om man ger den mat ur handen. Men jag har sett att gamlestot mycket väl kan tillåta unghästarna att äta hennes mat. Men det är alltid på hennes villkor. Hon bestämmer när,var och hur mycket.
Mvh
Tora
CindyLou 2007-03-23, 09:04 Det ligger i mkt vad du skriver angående de flesta saker. Jag har bara två hästar men jag ska testa detta med insläpp tidigare av honom. Jag funderar om jag ska ta och rida sonens ponny och ta unghästen som handhäst? Men hon är 128cm och han 142cm. Funkar det ändå?
Jag andvänder för det mesta grimma el ibland repgrimma. Har börjat med träns lite i boxen korta stunder.
CindyLou 2007-03-23, 09:16 Här kommer några bilder från januari iår, om ni vill se hur han ser ut.
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/oo.jpg
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/4.jpg
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/2.jpg
Ursäkta storleken på bilderna!
Han ser väldigt fin ut.
Du behöver inte ha träns på honom. Ett sidepull eller en kapson fungerar också om du tänker på tömkörningen. Det fungerar även i annan hantering så klart.
Det bästa är om du har någon med dig i alla fall den första gången du är ute i skogen i fall han skulle krångla.
Den höjdstorleken brukar inte vara några problem.
Om du börjar ensamhetsträna honom så är det viktigt att den andra hästen inte springer runt och gnäggar. Risken är att de hetsar upp varandra i så fall.
Jag brukar också binda upp mina i spilta när jag gör så här. De första dagarna så är jag där och kikar lite så att de inte skadar sig. Men så fort jag är säker på att de inte hittar på något så går jag därifrån. Det brukar ta några dagar beroende på hur mycket de är hanterad innan. Meningen är att det inte skall finnas något annat att intressera sig för än maten och att stå stilla. Man lär dem helt enkelt lite tålamod.
Har nu under sista tiden kommit i kontakt med en suvären uppfining. Det är en uppbindning som är ett tjockt svart gummirep. Det är en ca 50 cm lång, 3-4 cm bred gummitamp som har hakar i båda sidorna. Fördelen med den är att hästen inte blir så rädd då det blir ett "mjukt" stopp och man skonar nacken. Dessutom får man en omedelbar eftergift när hästen går ett steg framåt. Den är ganska dyr (300-400 kr/st). De finns billigare kopior men de är inte alls lika bra och går sönder mycket lättare. Det märket jag använder har hållit för en fullvuxen stor ardenner som har försökt komma loss.
Det vore nog bra om du kunde få en större flock. När hästarna bara är två så kan de bli så fruktansvärt bunda vid varandra. Minst 3 gärna 4 hästar. Kanske någon som har en pensionär att låna ut?
Mvh
Tora
Filosofen 2007-03-23, 10:03 Det här är skrämmande att läsa. Inte konstigt att det sker så många olyckor. Återigen alla hästar är farliga om den som hanterar dem inte klarar av det. En stegrande häst är farlig om den som hanterar den inte klarar av det. En stickande häst är farlig om den som hanterar den inte klarar av den. En naffsande häst är farlig om den som hanterar den inte klarar av den.....osv
Problemet är att folk köper hästar som är svårare att hantera än vad de klarar av.
Jag har hanterat många unghästar i mitt liv. Vissa har gått på lösdrift andra inte. Men fortfarande så har inte alla som gått på lösdrift varit lätta att hantera och alla som har stått inne varit svåra att hantera. Det hela är så fruktansvärt individberoende. Vissa är helt enkelt mycket tuffare i sin läggning. En lätthanterad unghäst klarar av att stå inne utan att bli svår att hantera.
Självklart kan det underlätta i hanteringen av hästen om den går med en jämnårig eller är ute mer. Men det stora problemet är att denna hästen är farlig för sin ägare som det är just nu. Att påstå något annat är att sticka huvudet i sanden.
Det finns idag en fruktansvärt romantisk flickrosa dröm som florerar att alla hästar är så snälla om man bara gör lite NH-saker med hästarna. Min NH-tränare är för tillfället sjukskriven därför att en häst och hans arm hade lite för mycket närkontakt. Många utav de världskända människorna som håller på med NH har själva varit mer eller mindre svårt skadade i sitt liv beroende på svåra hästar.
Sen att man inte skall skylla på hästen är en helt annan sak. Vad man skall skylla på är sig själv för att man var för korkad för att inse att denna hästen är för farlig för mig då jag inte klarar av att hantera den.
Mvh
Tora
:banana: :banana: :banana:
Måste bara utföra en liten dans för din klokskap!!! :bow:
CaliforniaSwed 2007-03-23, 10:16 Varför skulle den inte vara sann om jag får fråga?
Jag skrev aldrig att alla unghästar klarar av att man inte hanterar dom under den tiden de går på lösdrift.:confused: Den meningen är även mer förvirrande. Vad du skrev var att
"En unghäst är inte farlig.
Och den är speciellt inte farlig om den får gå i flock och får den sociala uppfostran och får leka av sig."
Bara att en ung häst går i flock med andra betyder inte alls att den kommer bli mindre farlig. Jag tycker det är viktig att man först och främst bestämmer vilka hästar en ung häst ska vara med. Om man slanga en ung häst in med andra som inte har respekt eller helt enkelt tåla inte människar så kommer denna ung häst förmodligen lära samm beteende. Även om vissa är respektfult och snälla hästar så inte det betyder heller att ung hästen kommer vara snäll utan rätt kunskaper från den som hantera den.
En unghäst som går på lösdrift och får leka med jämnåriga och blir uppfostrad av äldre hästar har inte överskotts energin att ta ut på en människa.:eek: Om en ung häst har en hanterare som sakna kunskaper så kommer den när/hur den vill att testar grensar med eller utan lösdrifts energi försänkningen.
Jag skrev aldrig att man kan lämna dom vind för våg utan någon som helst förträning. Jag aldrig skrev att du hade...:smirk:
Största skadan som kan ske socialt för en häst är att inte få gå med några vänner, eller att få bli tillåten att göra ett visst beteende, som går ut på att utmana människan och komma undan med det.Första delan håller jag inte med alls, Det är en männskligt kännsla. Klart de är säkert lyckligare men de blir inte skadad för att vara utan vänner. Då ska du fylla denna jobb istället.
Andra delen av meningen håller jag med.
Största orsaken till uppdämd energi är brist på lekkompisar och att stå på stall för många timmar om dagen.Stallet håller jag med om men en häst ska kunna hanteras med eller utan uppdämd energi. Då är det upp till hanteraren att ser att man på en säkert sätt kan ta när den till jorden oavsätt om den har lekkompisar eller inte.
SS, Alla hästar är/kan vara farlig. Ja, det är man som kan "trigger" visa beteende och reaktioner, så det är självklart up till oss att leta fram de rätt kunskaper. Jag vill absolut inte att folk ska tro att hästar är inte farlig (inkl. de som går i en flock på lösdrift). Största % av de aldrig vissa denna sidan av ansikt, men man ska aldrig glömma att de kan döda dig i en ögonblick om de vill.
Whats our protection against these "monsters"?
Utbildning, kunskap, tålamod, och en rättviss hand, och mycket mycket kärlek för de.
CaliforniaSwed 2007-03-23, 10:55 Jag tycker Tora hade mycket bra råd men jag ska lägga till lite.
Om du kan inte hantera hästen i hagen/stall (hans hemma plats) så ska du inte försök utan för det heller (gårdsplan). Alla hästar har egna grensar av hur långt de kan komma från säkerhet (stall/hagen) innan de börjar vissa tecken att det känns "obekvämt" att vara så långt borta. Vissa har 3 meter andra har 30 mil (+). Från gråds plan till skogen 200m bort till din mål. Du kommer aldrig lära han nåt så länge hans konsentration är någon annanstans. Jag skulle inte ta in/bort andra pållan, låt han springa och skriker. Om du ta in den så kommer du alltid behöver ta in den om du inte träna om båda senare.
Om han blir up hetsat (till ex utan för hagen på stallplanen) står stilla lungt och av slapnat tills han vissa den minsta att han står still och möligtvis börjar slapna av. sen går tillbaks till hagen, sniffa varan(eller vad de vill göra). Sen till den punkten vara han börjar vissa han är osäkert. Så kommer du successiv längre bort. Då lära du båda två att de dör inte att vara borta en stund från varandra. Och du lära lillan att han kan lita på dig att om han är osäkert du fixa det så han känner lugnare. Att bara fortsätter vissa att du kan inte litas för varje gång du kommer nåt otrevlig inuti händer, stress.
Att får han bort från dig är väldigt enkelt, du stå still och antingen med rep eller att du gör "jumping jacks" (nån har hjälp mig med detta förut i svenska men har glömt bort det redan vad det nu heter). Det är stort i början och det lättas för dig och mig att skriva över internet så att du kan förstår vad du ska göra. Eventuellt så behöver du bara rör en finger eller handen för att får bort han.
Bry dig inte om han vad han gör eller hur han reagera, helst inte äns titta på honom. Och viktig är att du inte följer han med din kropp. Alltid stanna i samma stället så att du vissa honom att det är "Din Plats" hans är utanför. Om du följer honom så är din plats över allt och du aldrig establerar dina grensar, han kommer inte förstår dig. Så fort han är utan för din "Plats" så sluta du. Jag säger inte titta på honom för i början så kan man tappa konsentration och framföra fel signaler. Den ända tänka du ska har när du gör det är att "Den är Min Plats"! Jag brukar att folk ska säger det munligt sammtidet, på nåt konsstig anledning så när det kommer ut din mun så kommer det också ut i din kroppspåk bättre (fast man känner som en idiot framför andra:o ).
Nyckel är att vara konsekvent.
Jag tro att när du establera din plats kommer andra saker att händer också. Som nån har sagt en ung häst ta mycket kunskap. Just nu du bygger den häst som han ska blir. Ta hjälp av en BRA tränare om du är seriöst att har en lung och säkert häst för din framtid. Det skulle vara synd att du måsta säljer din häst med dina bekymer till nånannan stackan pga du missade några stegar på vägen.
Hur får jag honom bort från mej, då han är väldigt på mej. Försöker med små medel och sen större för att få bort honom från mej. han bryr sej inte om ett snurrande rep.
Börja tömkör honom, kör in honom..hålla på o tjafsa med en unghäst om onödiga saker kan ge dig den häst du har idag..dom har trotsåldrar dom också...inkörning/tömkörning är annorlunda..och du har en lätthanterlig häst som dessutom kommer att vara lätt att rida in.
Alla hästar är individer och det som skiljer bra "NH" människor från dom sämre är flexibilitet och att kunna läsa hästar och behandla dom därefter..din häst har troligtvis "sparkat bakut" pga att du haft för höga krav och kanske gått för fort fram... Du ska inte "ge dig" men du skall kanske¨ändra angreppssätt...du kan aldrig vinna ett riktigt krig mot din häst, det enda du gör är att tvinga...din häst skall göra dig till viljes för att han VILL det, inte för att du vill det.
HÄSTEN kan NH redan, det är den som står på andra sidan som ska kunna läsa av just den individen ( när man har problem) man kan inte läsa i en bok, gå på en kurs om man ändå inte "fattar"...fattar att det är hästen som är boken....
Men det är bra att du tar ut nån som förhoppningsvis vet vad den gör...men det finns många knepiga människor inom den genren också--
Börja tömkör honom, kör in honom..hålla på o tjafsa med en unghäst om onödiga saker kan ge dig den häst du har idag..dom har trotsåldrar dom också...inkörning/tömkörning är annorlunda..och du har en lätthanterlig häst som dessutom kommer att vara lätt att rida in.
Kan inte annat än att hålla med till 100%. Det finns så många fördelar med att tömköra unghästar. Är det ena riktiga små:devil: så kan man alltid vara inne i ett ridhus eller en paddock så kommer de ingenstans om de skulle komma lösa. Man kan stå på sig på ett helt annat sätt när man tömkör än när man tex leder eller sitter på hästen. Dessutom så mognar de något enormt när de får lära sig något nytt.
Mvh
Tora
På vilket sätt skulle tömkörning vara annorlunda? Jag skulle inte göra NÅGONTING med hästen förrän den lärt sig att man inte går PÅ människor.
Jaha, och hur skulle du lära den då ? Om du inget gör med den menar jag....
När du tömkör lär den ju inte gå på dig, då går den framför dig och får lära sig att ta eget "ansvar"..hästar är flyktdjur och går undan för det som är bakom dom. Tömkörning är oerhört utvecklande och man har hur mycket somhelst nytta av det i framtiden.
Men man bör ju ha nån med sig som har gjort det förut så det inte blir pannakaka av det också.
Jag skulle göra NÅGOT med den, men grunden för mig är att hästen inte går PÅ mig. Så länge den gör det skulle jag bara öva att flytta den ifrån mig. Jag skulle inte bärja med någon vidare utbildning förrän denna grund var helt klar. som det låter på TS är hästen inte redo för någon inkörning än, men det är min bedömning.
CaliforniaSwed 2007-03-23, 17:28 Håller med dig.
Allmänt:
Att börjar lära en unghäst att tömköra innan den har sina "ground skills" i ordning låter inte klokt.
Att har hästen framför dig lära inte hästen att inte går på dig heller, Den kan lära att inte går på dig när man köra men för många blir det det samma problem när man vända hästen.
Och att ställa en bett i en hästens mun som har problem med stegring eller bråk om respekt är bara dumt och jag tycker lite feg av den som gör det. Om man kan inte kontolera en häst i grimman ska man absolut inte har en bett i munen.
Inte att jag tycker tömkörning är dålig. men det är det om man tycker att använder det som ett lösning till ett problem som CindyLou har beskrivet. För att vidare utveckla eller förbred hästen för nåt är ett helt annat sak.
Fast jag ser tömkörning som en annan väg till god hanterbarhet. Ibland så kom det riktigt gröna unghästar som knapt var hanterade. Men bara man fick på grimman så började inkörningen. För det mesta så tog det bara någon vecka så var hästarna hur lätta som helst att hantera. De hade testat gränserna i selen och upptäckt att det inte var något farligt och att vi inte var intresserade av några diskussioner om vem som bestämmer.
Mvh
Tora
Håller med dig.
Allmänt:
Att börjar lära en unghäst att tömköra innan den har sina "ground skills" i ordning låter inte klokt.
Att har hästen framför dig lära inte hästen att inte går på dig heller, Den kan lära att inte går på dig när man köra men för många blir det det samma problem när man vända hästen.
Och att ställa en bett i en hästens mun som har problem med stegring eller bråk om respekt är bara dumt och jag tycker lite feg av den som gör det. Om man kan inte kontolera en häst i grimman ska man absolut inte har en bett i munen.
Inte att jag tycker tömkörning är dålig. men det är det om man tycker att använder det som ett lösning till ett problem som CindyLou har beskrivet. För att vidare utveckla eller förbred hästen för nåt är ett helt annat sak.
Vem har sagt att man skall ha på hästen träns? I ett av mina tidigare inlägg så skrev jag att det fungerar utmärkt med tex sidepull om man vill ha något mer än grimma på hästen.
För mig hör tömkörning till grunderna. Allt annat byggs vidare utav det. Hästen behöver inte kunna rygga eller gå ute i skogen utan att tramsa för att man skall kunna tömköra den. Men det är med största sannolikhet så att det kommer att gå att promenera med den i skogen om den går att tömköra. Har själv haft det problemet många gånger med hästar som inte blivit hanterade alls eller väldigt lite. Vissa har inte ens haft en grimma på sig under sina första två år.
Mvh
Bewelinn 2007-03-23, 18:54 Jag är ett stort fan av tömkörning! :)
Hade faktiskt en konversation med en "NH-gubbe" om just tömkörning. Han menade att det är i sig en alldeles utmärkt NH-övning egentligen och tömkörde själv mkt problemhästar i just sidepull. Du vallar ju hästen framför dig och kontrollerar precis vart den ska gå.
Mer dominant än så är svårt att bete sig tyckte han. :D
Hmmm.....Har aldrig tänkt på det sättet. Men det kanske skulle kunna förklara varför det är ett så effektivt sätt att få bukt med små envetna unghästar på.
Mvh
Tora
Mkt matnyttigt att läsa här!!!
Kände att jag saknade en detalj för att ge något tips! Hur pass hanterad är han innan du tog hand om honom för drygt två månader sedan? Om han inte är hanterad alls innan tycker han nog att allt är lite konstigt med kastrering och massa "krav" helt plötsligt. Jag har ett ponnysto på snart tre år som jag fött upp själv och hanterat från dag 1, Hon är super vad gäller all sorts hantering, och har alltid förstått vad jag menat. Hon har gått på lösdrift i två år av sitt liv, med islandshästar, så hon är nog fostrad både av dem och mig och har som sagt aldrig trotsat nånsin! :love:
Min mamma har en lika ung korsning (halvblod/ridponny) som hon köpte när han var 1 1/2 år. Han har sedan dess gått på lösdrift. Han är också hanterad från dagen hon köpte honom. Han har mkt mer temperament än min ponny, och har således trotsat mkt mer. Han kan bli jättearg när vi försöker göra något med honom och bete på alla sätt man inte vill att de ska bete sig! Men så en dag har han fattat vad vi menar och då är han världens gladaste häst och gör det vi ber om superfint! När han inte förstår så blir han arg eller stressad och då måste man börja om eller låta det sjunka in ett tag.
Så, jag tror inte att det har så mkt med ålder att göra. Jag tror att det har mera med bakgrund, hästens temperament och inlärningsprocess att göra.
Som ex för att förtydliga: Min ponny stannar och tittar på mig om hon inte förstår vad jag menar, då är det ju jättelätt att börja om och visa ännu tydligare. Min mammas häst springer och blir arg när han inte förstår, då ska man först få stopp på honom, sen lugna honom, sen börja igen, o så om tills han förstår....
Så tag det lugnt, ta hjälp av någon duktig du litar på och var en tydlig, bra ledare för din häst. Om du bara har tålamodet och tar så lugnt som det behövs så kommer det...Så tror jag...
/H
CindyLou 2007-03-24, 11:52 Hej, jag köpte honom den 11/12 förra året. Vet ej riktigt hur mkt hanterad han var, men han var mest skött i boxen. Då var han 1 år 7månader. Kastrerades 21/12.
Jag tror han blir lätt stressad och spänd och allting är mkt roligare att titta på än mej när vi är ute. Han brukar gäspa stort efter vi varit ute några minuter och även ibland i stallgången.
Jag har kollat in hästarnas beetende i hagen på morgonen och Sunny (ponnyn) är mkt dominant och sätter honom på plats, hon har verkligen pli på honom. han får verkligen inte göra som han vill när hon är med.
Firelind 2007-03-25, 04:08 Jag tror du missförstod mig.
Jag syftade på att en häst inte är farlig utan att vi skapar dom farliga.
Hästen är inte farlig, utan som du själv sa, vår okunskap skapar de situationer som sedan är farliga.
Generellt sett blir en häst bättre i psyket när den går på lösdrift än om den står inne på stall då den får den sociala biten, leken och får göra av sig med energin.
Därmed inte sagt att alla hästar blir lamm bara för att de går på lösdrift.
Men de blir bättre än om de står 12 timmar på stall och sedan släpps ut i hagen med "olämpliga" hagkamrater.
När jag skriver flock, så syftar jag givetvis på en bra/lämplig flock, något jag själv vet men som jag inte skriver ut för att jag inte tänker på det.
Firelind 2007-03-25, 04:36 Bara att en ung häst går i flock med andra betyder inte alls att den kommer bli mindre farlig. Jag tycker det är viktig att man först och främst bestämmer vilka hästar en ung häst ska vara med. Om man slanga en ung häst in med andra som inte har respekt eller helt enkelt tåla inte människar så kommer denna ung häst förmodligen lära samm beteende. Även om vissa är respektfult och snälla hästar så inte det betyder heller att ung hästen kommer vara snäll utan rätt kunskaper från den som hantera den.
Första delan håller jag inte med alls, Det är en männskligt kännsla. Klart de är säkert lyckligare men de blir inte skadad för att vara utan vänner. Då ska du fylla denna jobb istället.
Andra delen av meningen håller jag med.
Som jag skrev i inlägget ovan, givetvis är vilka hästarn man har i flocken otroligt betydande. Och givetvis så lär sig hästarna från varandra, skulle aldrig drömma om att ha en unghäst med en häst som den får lära sig att bli folkilsk från.
Ex är det bra med en äldre valack (dagispappa) i unghingstflock som sätter gränser. Men det är viktigt att denna äldre valack också är en trevlig individ som ger bra egenskaper (miljöbetingade) till unghästarna.
Och givetvis blir inte alla hästar lamm, men de blir bättre än om de står på stall halva dagen i en trisst box och har i hage med "felaktiga" kompisar.
Visst ska människan kunna tillgodose delar av hästens behov av socialt liv, men vi kan aldrig bli nog. Speciellt inte till en unghäst.
Det är inte som hunden eller katten som vi tar in i våra hem.
Människan befinner sig mellan 1-5 timmar i stallet, längre om man har många hästar. En hästkompis i hagen finns där 12 timmar och är tillgänglig dessa 12 timmar. (med undantag om den rids/körs).
Vi kan aldrig ersätta det. Erbjuda en sorts ersättning, men aldrig ersätta helt och hållet.
Givetvis är hästar inget som man ska leka runt med som en nallebjörn, men råvaran, den häst som skulle ha blivit om man skött korten rätt, är inte farlig.
Jag tycker inte att ordet farlig är rätt, det är för negativt. Det får mig att tro att hästen i grund och botten är ett djur som vill göra mig illa.
Att säga att en häst är i grunden farlig är att säga att den Vill vara elak och skapa problem.
Jag använder hellre "inte till 100% pålitlig, har en egen vilja och egna tankar och ideer, en egen individ..."
Det hästar vill, är att ha harmoni, sen kan det uppstå disharmoni under tiden harmonin skapas.
:eek: Om en ung häst har en hanterare som sakna kunskaper så kommer den när/hur den vill att testar grensar med eller utan lösdrifts energi försänkningen.
Givetvis, och här har hanteraren/människan skapat problemet, den äger för lite kunskap.
Hästen är inte farlig, den gör precis som den ska med den information som finns och den situation som är.
Stallet håller jag med om men en häst ska kunna hanteras med eller utan uppdämd energi. Då är det upp till hanteraren att ser att man på en säkert sätt kan ta när den till jorden oavsätt om den har lekkompisar eller inte.
Har aldrig sagt emot dig på den punkten.
En häst som har uppdömd energi, är dock mycket mer svårhanterad för en icket kunnig än en häst som fått busa.
Och ska vi vara ärliga så är en häst med uppdämd energi alltid mer besvärlig än en häst som inte har det.
Även om det inte yttrar sig särskillt mycket så bubblar det alltid någonstanns djupt inom hästen.
Och återigen, hästen är inte farlig, den gör så för att vi har gjort fel.
Sen kan det vara så att vi Måste göra fel, ex att hästen är skadad. Men det är fortfarande vi som skapat situationen, hur ogärna vi änn ville.
SS, Alla hästar är/kan vara farlig. Ja, det är man som kan "trigger" visa beteende och reaktioner, så det är självklart up till oss att leta fram de rätt kunskaper. Jag vill absolut inte att folk ska tro att hästar är inte farlig (inkl. de som går i en flock på lösdrift). Största % av de aldrig vissa denna sidan av ansikt, men man ska aldrig glömma att de kan döda dig i en ögonblick om de vill.
Och man skall aldrig glömma att hade man gjort rätt från början, tagit på sig det ansvar man valt när man skaffade sig en unghäst och bestämde sig att behålla den, så hade hästen inte heller velat döda en.
Oavsett om orsaken till ens död var en olycka, eller en medveten handling att skada.
Visst olyckan kan ske med den snällaste hästen.
Men dessa olyckor går att mindska risken till genom att skapa en självsäker och trygg häst som litar på människan.
Whats our protection against these "monsters"?
Utbildning, kunskap, tålamod, och en rättviss hand, och mycket mycket kärlek för de.
Javisst, men tyvärr får man inte säga det nuförtiden för då är man en surig tant som är negativ och aldrig tror att saker går bra...
Gud nåde mig för att jag är negativ och säger att man inte ska hoppa huvudlöst in i NH utan tränare elelr förkunskaper mer än det man får lära sig på ett forum...
:angel:
Sedan anser jag följande: Om man har en besvärlig häst, så är det upp till en själv att välja, ska man behålla hästen eller sälja den?
Och väljer man att behålla den så tar man på sig ett stort ansvar. Man skall se till att skapa de förutsättningar som gör hästen "lycklig", eftersom en "besvärlig" häst egentligen är en häst som inte är i harmoni med en eller flera delar av sitt liv.
Ofta kan det vara frågan om att hästen behöver en ledare och människan är en mycket bra sådan eftersom vi kan tänka mer logiskt än hästen (generellt sett...).
om man väljer att behålla en besvrälig häst, så väljer man att behålla problem tills dess att man tar tag i dom.
Målet ska vara att skapa en harmonisk häst, om man vill bli av med besvären dvs.
Pfs!
Jahaja... här logga man in på sammet och sen kommer man in på sitt "hemliga" nick på nått udda vis.
Så mycket fick man för att försöka "skydda inblandade oskyldiga".
Jaja, nu vet ni att jag ska he ut häst på foder och är en förvirrad hästägare i behov av hjälp...
*shrugs*
Jag tror du missförstod mig.
Jag syftade på att en häst inte är farlig utan att vi skapar dom farliga.
Hästen är inte farlig, utan som du själv sa, vår okunskap skapar de situationer som sedan är farliga.
Generellt sett blir en häst bättre i psyket när den går på lösdrift än om den står inne på stall då den får den sociala biten, leken och får göra av sig med energin.
Därmed inte sagt att alla hästar blir lamm bara för att de går på lösdrift.
Men de blir bättre än om de står 12 timmar på stall och sedan släpps ut i hagen med "olämpliga" hagkamrater.
När jag skriver flock, så syftar jag givetvis på en bra/lämplig flock, något jag själv vet men som jag inte skriver ut för att jag inte tänker på det.
Nej hästar är farliga därför att de är mycket starka och oftast mycket tunga. Jag kan mycket väl tänka mig att den unghästen som TS har väger runt 400 kg. Även om den hästen inte vill skada dig så är det farligt när den börjar studsa och fara runt. Det är mycket lätt att den skadar dig även om den bara leker. En häst som håller på mycket är farlig även om du kan hantera det för risken är stor att du råkar komma ivägen.
Så det är därför hästar är farliga. De är stora och starka och även om de inte far runt så kan de göra dig illa utan att mena det. Om man då har en häst som håller på och studsar så är risken ännu större.
Att påstå att en häst som håller på som TS häst inte är farlig är bara korkat och risken att hamna på sjukhuset är mycket stor. Tänk bara på hur hästen hade en tendens att skalla henne. Tror knappast att hästen går och tänker "nu skall jag minsann skalla matte" utan det är nog bara så att den viftar med huvudet (de kan göra så när de är stressade) och så råkar TS huvud komma ivägen = hjärnskakning, kanske till och med trasiga tänder.
Att dessutom TS har svårt att hantera situationen gör det hela ännu farligare.
Men som sagt hästar är farliga för att de är så starka och tunga. Även om de är hur snälla som helst så kan de ändå skada dig rejält utan att mena det. Oftast så är det så att man råkar bara vara i vägen.
Ja de kan bli lugnare om de går på lösdrift och har någon att busa med. Tror inte att någon har påstått något annat. Men som jag förstod det så var det svårt för TS att ordna något sådant med en gång. Så frågan är vad hon kan göra under tiden hon försöker lösa det hela mer långsiktigt.
Mvh
Tora
Som jag sa
"Givetvis är hästar inget som man ska leka runt med som en nallebjörn, men råvaran, den häst som skulle ha blivit om man skött korten rätt, är inte farlig.
Jag tycker inte att ordet farlig är rätt, det är för negativt. Det får mig att tro att hästen i grund och botten är ett djur som vill göra mig illa.
Att säga att en häst är i grunden farlig är att säga att den Vill vara elak och skapa problem.
Jag använder hellre "inte till 100% pålitlig, har en egen vilja och egna tankar och ideer, en egen individ..."
Det hästar vill, är att ha harmoni, sen kan det uppstå disharmoni under tiden harmonin skapas."
Det finns bara ett djur som är farligt och det är människan.
Alla andra djur är i en situation som Vi har skapat.
De är en påtvingad, onaturlig situation, hur tamt djuret än må vara.
Därför är inte ett djur farligt.
Det är vi som är de farliga, som inte skaffar oss nog med kunskap innan vi beger oss in i något.
Det är situationen som är farlig, om vi saknar den kunskapen.
Men djuret är aldrig farligt, det är precis som det ska vara, ett djur som reagerar.
Håller med dig.
Allmänt:
Hur kan du yttra dig om det om du aldrig har gjort det??? Varför tror du alla travarna anses som lätthanterliga? Vi har hingstar i höga åldrar och har nästan aldrig hanteringsproblem.... :idea:
"Ni" ska ju kontrollera dom i rundcoraller/longering...DET är väl ännu sämre...Att tömköra är att hästen får veta vem som har kommandot.
:D Ingen är perfekt ...inte ens jag :rofl:
Stöter man aldrig på problem så lär man sig ju inte heller nåt, att läsa en bok eller se nån film/gå på kurs hjälper föga när man själv får ett problem som inte står eller fungerar som det stod i boken...hästar är individer och har vissa grundläggande egenskaper, men sen när man får problem gäller det att läsa just DEN individen....dom kan ha samma olater, men skall närmas på olika frekvenser...DET är horsemanship.....
Jag anser heller inte att en häst är farlig bara för att den är tung och stark. Det är situationer som kan vara farliga (olika def på ordet?) och riskerna för större skador kan kanske öka med en större häst. Faran/risken för en olycka påverkas ju bl a av hästens egenskaper, våra egenskaper och kunskaper, miljön mm.
En häst kan vara farlig, om den är aggresiv t ex, men inte bara för att den är häst.
Jmfr bilar. Dom är inte farliga i sig. I trafiken däremot bidrar dom till riskerna och blir farliga i o m man själv gör något fel, någon bryter mönster etc.
Lite OT. Häpp! :)
LIA
Det är precis det här jag menar LIA.
Och bilar var ett alldeles utmärkt exempel.
En bil som står still är inte farlig.
En häst som är fri och inte har en människa i närheten är inte farlig.
Det är Vi som är farliga.
Och situationen.
Jag håller med dig helt LIA.
Sedan är det en def. fråga som du nämnde, situationen inte hästen.
Visst kan en häst hamna i en situation så det blir farligt för människan, men det är itne hästen utan människan och situationen som är orsaken.
Och ja, en häst kan vara aggresiv som du säger.
Men Varför är den farlig? (jag gissar mig till att vi båda har den tanken i bakhuvudet).
För att människan (som ras) har "skapat" den farlig.
Vi är orsaken.
Jag anser heller inte att en häst är farlig bara för att den är tung och stark. Det är situationer som kan vara farliga (olika def på ordet?) och riskerna för större skador kan kanske öka med en större häst. Faran/risken för en olycka påverkas ju bl a av hästens egenskaper, våra egenskaper och kunskaper, miljön mm.
En häst kan vara farlig, om den är aggresiv t ex, men inte bara för att den är häst.
Jmfr bilar. Dom är inte farliga i sig. I trafiken däremot bidrar dom till riskerna och blir farliga i o m man själv gör något fel, någon bryter mönster etc.
LIA
http://www.cheesebuerger.de/images/midi/traurig/a030.gif http://www.cheesebuerger.de/images/midi/traurig/a025.gif
Vad menar du inte perfekt!
Du är min idol och idoler kan inte vara "Inte perfekta"...
;)
Visst är det som du säger, man kan läsa sig till saker, eller se på video.
Men när det väl kommer till verkligheten, så är det en helt annan sak.
Men... det får vi inte säga för då är vi negativa kärringar...:angel:
:D Ingen är perfekt ...inte ens jag :rofl:
Stöter man aldrig på problem så lär man sig ju inte heller nåt, att läsa en bok eller se nån film/gå på kurs hjälper föga när man själv får ett problem som inte står eller fungerar som det stod i boken...hästar är individer och har vissa grundläggande egenskaper, men sen när man får problem gäller det att läsa just DEN individen....dom kan ha samma olater, men skall närmas på olika frekvenser...DET är horsemanship.....
Tack :love:
Men så är det , har man ett problem på/med en häst så får man ju närma sig problemet på olika sätt om hästen är rädd/osäker/aggressiv/dominant/trög/livstrött osv...alla kan ha samma problem men lösningen är olika....
CindyLou 2007-03-26, 15:40 Tränaren kommer på onsdag istället då vi båda hade lite svårt med barnvakt och Phigalle sprang som en tok i 10 minuter ensam ihagen i lördags och lyckades skada sej. Mkt blod,litet sår, läkte över natten.
LIA
En dålig jämförelse med en bil och en häst. En bil har ingen egen vilja. Den bits inte, den sparkar inte eller hittar på bus när den är pigg. När det kommer till bilen så är det du som bestämmer. Sen är också bilar farliga. Har du inte hört frasen "bilar är hårda, människor är mjuka"? Det skulle man faktiskt också kunna säga om hästen "hästhovar/huvuden är hårda, människor är mjuka".
Återigen så är det styrkan och storleken på hästen som gör att den är farlig. Hade den inte varit så stor och stark så hade faran med en häst som trampar runt varit betydligt mindre. Då hade det varit jobbigt men inte alls så farligt.
Att påstå att hästar inte är farliga är bara att sticka huvudet i sanden. Ridsporten är den mest olycksdrabbade sporten enligt försäkringsbolagens statestik och dessutom där det blir svårast skador. Har varit hur många artiklar som helst om det den senaste tiden.
En häst är ingen liten skär My Little Pony leksak som de flesta verkar tro. Det är en stark och (oftast) tung sak på 600 kg med egen vilja. Även om de flesta hästar är snälla så kan de orsaka dig svåra skador utan att vara aggressiva eller svårhanterade på något sätt.
Det är just för att en häst är stor och stark som det är så farligt om den inte går att kontrollera.
Mvh
Tora
Du lyssnar inte på vad vi säger.
Det är inte hästen som är farlig, det är situationen och människans brist på kunskap!
Talar vi till döva öron?
Tränaren kommer på onsdag istället då vi båda hade lite svårt med barnvakt och Phigalle sprang som en tok i 10 minuter ensam ihagen i lördags och lyckades skada sej. Mkt blod,litet sår, läkte över natten.
Lycka till Cindy!
Jag hoppas dte går bra för er.
Lyssnar gör jag men jag håller inte med dig. Det kallas för att ha olika åsikter.
Du tycker att det bara är situationer som är farliga. Jag tycker att hästen är farlig därför att den är stor och stark. Det är frågan om vad man tycker och vi tycker inte likadant. Jag bara motiverar min åsikt och för en diskussion (detta är upplysningsvis ett diskussionsforum och man kan inte räkna med att alla alltid tycker som en själv). Men det är alltid svårt när folk har olika åsikt från en själv. Då blir det gärna så att man inte tycker att den andra personen inte lyssnar på en fast han/hon gör det.
Jag skulle lika gärna kunna vända på det och säga att det är du som inte lyssnar på mig när jag säger att hästen är farlig därför att den är stor och stark. Hänger du med?
Hade hästarna vägt 20 kg och varit 30 cm höga så hade skaderisken och farligheten varit bra mycket mindre.
För att hålla oss till eran jämförelse ,även om jag tycker den haltar, så är bilar också farliga därför att de är stora, hårda och oftast framförs snabbt. Skillnaden är att bilar är ofarliga så länge de står stilla. En häst är farlig hela tiden därför att den inte går att stänga av på samma sätt.
Uttrycket "bilar är hårda, människor är mjuka" har kommit till av en anledning.
Genom åren har jag kommit i kontakt med många "problemhästar". Men oftast så har jag fått någon skada när jag hanterat snälla hästar och dessa har gjort något utan att vara "dumma". Det kan tex vara att den trampat mig på tårna. Hade hästen varit mindre och inte vägt så mycket så hade inte tårna blivit blåa. Men pga av hästens storlek så blev det en skada. När min hund trampar på min fot så känner jag det knappt.
Mvh
Tora
Om du hade haft stålhätta på dina skor hade du inte fått blå tår heller.
Aka Ditt ansvar, din brist på att tänka "tänk om". (kallar dig inte dum med det).
Bilar är livlösa ja. Men om man jämför en stillastående bil så ska den jämföras med en fri häst, inte en häst i en hage.
En fri häst, dvs en häst som inte är tämjd och som inte går bakom någon inhägnad, är precis lika ofarlig som en stillastående bil.
Det är när vi närmar oss hästen som hästen blir farlig. Om den blir trängd.
En fri häst (vild) som får göra som den vill flyr undan människan.
Alla misstag och skador som sker och som du kallar farliga är situationer framkallade av människan.
Hade hästen fått välja hade den troligast varit långt borta på en grön äng och ätit, fri.
Det är alltid Vi som är ansvaret och det är bara Vi som kan anklagas för att vara farliga.
Sen kan vi säga att det är farligt att hålla på med hästar, det är de. Men det är inte hästen som är farlig.
Förstår du skillnaden jag syftar på.
Jag säger inte att det är ofarligt att hålla på med olika hästar, utan att det är vi som är ansvaret och skall kallas för farliga, inte hästen.
En hund är också "farlig", den har vassa tänder och vildsint lynne. Men det är inte hunden som är farlig, utan återigen är det vi som skapar en farlig situation.
Hunden väger inte 500 kg eller är stor och klumpig.
Däri brister dina argument att hästen är farlig bara för att den är stor.
Lyssnar gör jag men jag håller inte med dig. Det kallas för att ha olika åsikter.
Du tycker att det bara är situationer som är farliga. Jag tycker att hästen är farlig därför att den är stor och stark. Det är frågan om vad man tycker och vi tycker inte likadant. Jag bara motiverar min åsikt och för en diskussion (detta är upplysningsvis ett diskussionsforum och man kan inte räkna med att alla alltid tycker som en själv). Men det är alltid svårt när folk har olika åsikt från en själv. Då blir det gärna så att man inte tycker att den andra personen inte lyssnar på en fast han/hon gör det.
Jag skulle lika gärna kunna vända på det och säga att det är du som inte lyssnar på mig när jag säger att hästen är farlig därför att den är stor och stark. Hänger du med?
Hade hästarna vägt 20 kg och varit 30 cm höga så hade skaderisken och farligheten varit bra mycket mindre.
För att hålla oss till eran jämförelse ,även om jag tycker den haltar, så är bilar också farliga därför att de är stora, hårda och oftast framförs snabbt. Skillnaden är att bilar är ofarliga så länge de står stilla. En häst är farlig hela tiden därför att den inte går att stänga av på samma sätt.
Uttrycket "bilar är hårda, människor är mjuka" har kommit till av en anledning.
Genom åren har jag kommit i kontakt med många "problemhästar". Men oftast så har jag fått någon skada när jag hanterat snälla hästar och dessa har gjort något utan att vara "dumma". Det kan tex vara att den trampat mig på tårna. Hade hästen varit mindre och inte vägt så mycket så hade inte tårna blivit blåa. Men pga av hästens storlek så blev det en skada. När min hund trampar på min fot så känner jag det knappt.
Mvh
Tora
Upplysningsvis så hade jag stålhätta men det är svårt att skydda hela foten. Mer rätt hade nog varit att skriva att foten blev blå och inte tårna. Fel av mig. Men varför blev då foten blå? Jo för att en stor och tung häst trampade på den. Hade det varit en liten shettis så hade det nog inte varit så farligt.
Det spelar ingen roll om hästen är fri eller inte kommer du ivägen för den då så är risken stor att den skadar dig därför att den är stor och stark. Det behöver inte vara så att den är trängd eller något. Den kanske bara tar en liten glad springtur och du råka komma ivägen.
Varje dag ser jag hundägare som är ute och går med sina hundar. Hundarna springer runt och drar i kopplet. Visst är det jobbigt men inte farligt på samma sätt som om hunden hade vägt 600 kg och varit 160 cm hög.
En hund och en häst är farliga men på olika sätt. Liknelsen mellan hund och häst var för att illustrera skillnaderna i storlek.
Anledningen till att det blir farligt i vissa situationer är just för att hästar är stora och starka.
Jag går alltså bakom själva den farliga situationen och ser varför det är en farlig situation.
Mvh
Tora
En dålig jämförelse med en bil och en häst. Som Sammet säger, du lyssnar inte. Eller förstår inte.
Det är inte häst eller bil som sådana jag jämför utan deras förhållande i hästhantering resp trafik.
Du tar själv upp hund (som exempel på ofarlig). Min sambo föll över vår hund i vintras och mosade knäskålen och gick gipsad 2 i månader. Är därmed hunden att betrakta som farlig? Eller var det situationen i sig som var farlig? Eller var det helt enkelt kanske ouppmärksamheten/felbedömningen från sambons sida som var orsaken (dvs sambon var farlig för sig själv)?
Jag säger att en häst är inte ett farligt djur (bortsett från enstaka aggresiva).
Jag säger att hästhantering och hästhållning kan vara farligt, om man bär sig fel åt. Det är inte riskfritt! Men, risken beror inte på att hästen är farlig, utan på att den är stor, tung och stark och ett djur som kan agera/reagera! Den risken kan du själv påverka i hög grad.
En älg/björn är farlig, för den kan attackera och skada dig.
Ett rådjur/ en räv är inte farlig, för den attackerar inte dig. Däremot kan den attackera om den är trängd och du bär dig galet åt, och då blir det farligt.
Förstår du skillnaden?
Att påstå att hästar inte är farliga är bara att sticka huvudet i sanden. Ridsporten är den mest olycksdrabbade sporten enligt försäkringsbolagens statestik och dessutom där det blir svårast skador.
En häst är ingen liten skär My Little Pony leksak som de flesta verkar tro. Det är en stark och (oftast) tung sak på 600 kg med egen vilja. Även om de flesta hästar är snälla så kan de orsaka dig svåra skador utan att vara aggressiva eller svårhanterade på något sätt.
Varken Sammet eller jag är ovetande om dom presumtiva riskerna med att vara tillsammans med hästar. Vi vet och vi har samma grundsyn på hur man minskar riskerna så mycket som möjligt (slutsats efter många inlägg :) ).
Trådkommentar:
Om man ska skaffa sig kontroll över/ få god hanterbarhet/ få bukt med hästen via tömkörning, egen personlighet eller annat är individuellt beroende på åsikter och kunskaper samt fr a vilken relation man vill ha med sina hästar.
LIA
Så du menar att en shettis inte är farlig?
Men att ett halvblod är farligt?
Boken "Hästhållning i praktiken" tar upp ett utmärkt exempel.
Det handlar om en pappa som tycker att dotterns lilla ponny, en shettis om jag inte minns fel, är ouppfostrad när den leds.
Så han tar hästen, lindar grimskaftet runt handen och ska leda ut den.
Hästen sticker iväg med pappan, pappan faller och blir släpandes och kommer inte loss.
Ponnyn springer förbi en sten, som pappans huvud slås in i.
Pappan dör.
Så var det ponnyn, eller bristen på kunskap som pappan hade, som dödade honom?
Jag anser bristen på kunskap och hans val som dödade honom.
Inte ponnyn. Den gjorde precis som den skulle.
Den var liten.
Sedan kan vi ta alla dessa händelser med hundägare som skaffar sitt första barn, hunden blir "svartsjuk" och attackerar babyn, med varierande utgångar.
Detta har hänt.
Har varit åtskilliga artiklar i tidningen om det.
Sen vad orsaken till hundens beteende var är något som kan diskuteras.
En hund är precis lika "farlig" som en häst. Om inte farligare att vara omkring eftersom de dessutom är territorietänkande rovdjur.
En fri vild häst som befinner sig i en skog, skulle om den mötte en människa vända och ta en annan väg. Den springer inte på en människa såsom du skriver.
Inte en fullt frisk häst.
Sedan finns det avarter inom allt.
Hästar kan ha mentala fel även om det är ytterst sällsynt.
90% av dessa sällsynta fall är orsakade genom dålig hantering av människan.
Därför sägs det vara svårt nuförtiden att ta bort en häst pga. lynnesfel och få ut ersättning för det från försäkringsbolaget.
Fortfarande.
Om hästen fick vara häst skulle inte skador uppstå. Då skulle den hålla sig långt från människan.
Det är Vi som är de farliga.
Upplysningsvis så hade jag stålhätta men det är svårt att skydda hela foten. Mer rätt hade nog varit att skriva att foten blev blå och inte tårna. Fel av mig. Men varför blev då foten blå? Jo för att en stor och tung häst trampade på den. Hade det varit en liten shettis så hade det nog inte varit så farligt.
Det spelar ingen roll om hästen är fri eller inte kommer du ivägen för den då så är risken stor att den skadar dig därför att den är stor och stark. Det behöver inte vara så att den är trängd eller något. Den kanske bara tar en liten glad springtur och du råka komma ivägen.
Varje dag ser jag hundägare som är ute och går med sina hundar. Hundarna springer runt och drar i kopplet. Visst är det jobbigt men inte farligt på samma sätt som om hunden hade vägt 600 kg och varit 160 cm hög.
En hund och en häst är farliga men på olika sätt. Liknelsen mellan hund och häst var för att illustrera skillnaderna i storlek.
Anledningen till att det blir farligt i vissa situationer är just för att hästar är stora och starka.
Jag går alltså bakom själva den farliga situationen och ser varför det är en farlig situation.
Mvh
Tora
Ja LIA.
Jag tror vi tänker lika du och jag. :D
*svarar båda två*
Fundera på lite varför en situation är farlig där någon inte har kontroll på sin häst. Försök att se bortom själva den farliga situationen. Analysera vad konsekvenserna kan bli om man inte klarar av att hantera sin häst. Vad är det som gör att situationen är så farlig? Vilka bakomliggande faktorer gör att det är farligt?
Kan det kanske vara så att situationen är farlig pga av att hästen är stor och stark och kan skada dig ordentligt?
Att man snubblar och och gör sig illa är en olycka. Det har inget med djuret i sig att göra. Man kan lika gärna snubbla på sin egna fot och göra sig illa.
Om man får välja vem man vill bli trampad utav antigen ett stort halvblod på 170 cm eller en liten shettis på 80 cm så väljer jag faktiskt shettisen. Men det är jag det.
Sen skall man inte underskatta små hästar. De är inte roligt att bli sparkad av någon häst oavsett storleken.
Mvh
Tora
Det handlar om en pappa som tycker att dotterns lilla ponny, en shettis om jag inte minns fel, är ouppfostrad när den leds.
Så han tar hästen, lindar grimskaftet runt handen och ska leda ut den.
Hästen sticker iväg med pappan, pappan faller och blir släpandes och kommer inte loss.
Ponnyn springer förbi en sten, som pappans huvud slås in i.
Pappan dör.
Så var det ponnyn, eller bristen på kunskap som pappan hade, som dödade honom?
Jag anser bristen på kunskap och hans val som dödade honom.
Inte ponnyn. Den gjorde precis som den skulle.
Den var liten.
En liten shettis är väldigt stark. I Englad så användes de för att dra tunga kolvagnar i gruvorna. Det som orsakade olyckan var att han saknade kunskap. Men hade inte hästen varit så stark att den orkade dra pappan med sådan kraft så hade kanske inte skadan blivit så allvarlig. Alla dessa regler finns just för att hästar är starka och kan orsaka svåra skador på människor.
Att det är viktigt att man har kunskap om hur man hanterar hästar och hur man undviker att något händer beror på att hästen är stor och stark och kan som sagt tillfoga en människa stor skada i värsta fall tom döda någon om det vill sig riktigt illa.
Mvh
Tora
CindyLou 2007-03-29, 15:48 Det gick jättebra när "westerntränaren" var här. Han skötte sej jätte bra, mkt bättre ä med mej. Men en gång måttade han in en spark mot katten och hon hon fick gå på hårt (men inte så hårt som hon trodde behövas, endast vara mkt stor och gå rakt mot honom). Efter det skötte han sej ännu bättre. Sen provade vi rundan i skogen som han krånglar med mej och även det gick bra. Efter en liten stund fick jag gå med honom istället och han trotsade en gång efter ett tag och jag gjorde fel. Hon tog över och löste just den situationen så jag fick se hur jag skulle bete mej med mitt kroppsspårk och hur jag skulle hålla repet osv. Sen fick jag gå sista biten hem och dom små "dusterna" klarade jag av!!!
Oftast kommer jag på mej själv när jag gör fel och då blir det ändå mer fel. Istället ska jag tänka, ok jag gjorde fel men nu vill jag att du ska flytta på dej NU! Och det funkade!!
Hon sa även att han var otroligt intelligent,mer en vad vi trodde:rofl:
Men just när vi var på stallplanen så sökte han sej mot hagen och hagkompisen. för tryggheten?
Jag tycker du skyller ansvaret på hästen, ett djur som inte har något val.
Olyckor sker inte för att hästen är stor eller tung.
Den kan vara hur stor och tung den vill i vilt (fri) tillstånd, den skadar inte människor för att den är fri.
Den skadar inte andra djur för att den är fri.
Den skadar människor, och djur, för att vi gör fel.
Vi är de farliga.
Du drog själv upp exemplet med en hund ochg av vad jag förstår menar du då att hundar inte är "farliga".
Vilket inte är sant, eller hur?
En hund kan döda en människa, den kan bita, slita och bryta nackar.
Det finns kamphundar som är tränade att döda, men en hund kan vara väluppfostrad och ändå skada mig.
Den kan tom. göra vad den tror är sitt jobb och skada mig om jag kommer in på ett område den vaktar.
Det finns åtskilliga små fiskarter som kan döda mig, ormar, insekter mm.
De flesta av desa är inte stora, de dödar för att de reagerar.
De reagerar för att jag är på fel ställe och uppför mig fel.
Det är inte hur stor ett djur är som avgör om den kan skada mig eller inte, det är hur jag sköter mig enligt deras sociala regler.
En häst är inte farlig, det rä vår bristande kunskap som är det.
Vad roligt att höra!
Det inger ju hopp om att du kan ändra ditt tankesätt och hur du reagerar så att du kan lära dig att kommunicera med din häst.
*glada kramar från de norrländska skogarna*
Det gick jättebra när "westerntränaren" var här. Han skötte sej jätte bra, mkt bättre ä med mej. Men en gång måttade han in en spark mot katten och hon hon fick gå på hårt (men inte så hårt som hon trodde behövas, endast vara mkt stor och gå rakt mot honom). Efter det skötte han sej ännu bättre. Sen provade vi rundan i skogen som han krånglar med mej och även det gick bra. Efter en liten stund fick jag gå med honom istället och han trotsade en gång efter ett tag och jag gjorde fel. Hon tog över och löste just den situationen så jag fick se hur jag skulle bete mej med mitt kroppsspårk och hur jag skulle hålla repet osv. Sen fick jag gå sista biten hem och dom små "dusterna" klarade jag av!!!
Oftast kommer jag på mej själv när jag gör fel och då blir det ändå mer fel. Istället ska jag tänka, ok jag gjorde fel men nu vill jag att du ska flytta på dej NU! Och det funkade!!
Hon sa även att han var otroligt intelligent,mer en vad vi trodde:rofl:
Men just när vi var på stallplanen så sökte han sej mot hagen och hagkompisen. för tryggheten?
CindyLou 2007-03-29, 22:29 Ja men jag har haft samma tankesätt det enda är att jag aldrig har behandlat en häst genom NH. Har bara inte gjort ngt speciell hantering med andra hästar överhuvudtaget. Det enda som jag vet själv är att jag är osäker och mer medveten om min kropp. Hur jag ska föra mej osv. Phigalle är så intelligent med =)
CindyLou 2007-04-08, 07:14 För första gången på länge så kännde jag mej så glad, ett stort framsteg som hände idag. Tog in honom från hagen och ställde honom i stallgången, hel lugn. Jag och sambon borstade lite snabbt och han sparkade bara igången två gånger annars så stod han stilla (förutom framhovarna vid krattsningen då som han skulle bråka med). Blev jätte förvånad över att han var så lugn.
Sen hade jag varit på westerntävlingar idag och köpt en starkare repgrimma och bättre och längre rep och hela hästen blev som förvandlad. Han följde mej överallt på gårdsplanen, stannade, backade, flyttade baken åt båda håll,stod stilla. Jag var så himla shockad, han var supersnäll. Inga stegringar,kickningar och bara två små naffsande i min axel.
Är så himla stolt över min fining.:love:
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/bild3.jpg
Att se bortanför hjälper inte.
Du vill säga att hästar är farliga och de är farliga för att de är stora och tunga.
Men en hund är också farlig. och de är ju ändå inte stora och tunga eller?
Finns so jag sa (eller o jag itne sa, minns inte längre) hundra som dödat spädbarn för att de var "svartsjuka".
Åtskilliga hundar har skadat människor av olika orsaker.
Det är inte för att de har vassa tänder, eller är tunga som de skadar oss.
De skadar oss för att vi står ivägen för deras rörelser.
Oavsett vad orsaken till rörelserna är så är det vi som valt att ha hästen, eller hunden, hos oss.
Det är vårt ansvar och vår brist på kunskap som skapat dessa farliga situationer.
Hästen är inte farlig, hunden är inte farlig.
Vår brist på kunskap är farlig.
Sedan kan en häst elelr hund alltid få panik och det är inget vi kan förutse, orsaken till paniken kan ibland vara vårt eget fel, vi har satt djuret i en situation som den inte klarar av, och ibland så kan vi inte förutse det och det är en olyckshändelse.
De störta orsakerna till skador är ändock att vi inte var förberedda, vår brist på kunskap.
Vi har valt djuret hos oss, vi har ansvaret.
Hästar och hundar är inte farliga, hästar och hundar är till viss del oberäknerliga.
Situationer är farliga.
Vi är faliga för att vi saknar kunskap.
Att säga att ett djur är farligt är att skyffla över ansvaret på skadan på djuret.
Djuret är inte på något som helst vis ansvarig, vi är.
Till alla olyckor där någon kan sägas vara ansvarig och alla trottsiga situationer.
Att säga att ett djur är farligt är att vara ansvarslös tycker jag, därför säger jag inte att ett djur är farligt.
Grattis och vilken fin pålle du har. :D
Ja men jag har haft samma tankesätt det enda är att jag aldrig har behandlat en häst genom NH. Har bara inte gjort ngt speciell hantering med andra hästar överhuvudtaget. Det enda som jag vet själv är att jag är osäker och mer medveten om min kropp. Hur jag ska föra mej osv. Phigalle är så intelligent med =)
nu var det ett tag sen jag skrev ang tankesätt så jag är itne säker men:
Jag tror jag syftade på att du ändrar tankesätt på hur du ska reagera när hästen ex. stegrar eller sparkar.
Förr reagerade du på ett vis (ex kanske du backade eller blev rädd vilket gör att hästen ser dig som lägre i rang) nu reagerar du på ett nytt sätt. (ex att du inte backar).
(bara exempel på reaktioonerna).
Alltså inte ändrat tankesätt när det gälelr hästhantering i allmänhet utan hur du ska reagera. ;)
|
|