Visa fullständig version : Inspektör till stallet

Dragonfruit_
2007-02-07, 19:38
Vi fick idag reda på att det kommer komma en inspektör ut till stallet, Så vi blev lite fundersamma på vad dom kollar upp egentligen. Någon som har koll på det?

Leyla
2007-02-07, 20:35
Dem kollar på hästarna så att de ser välmående ut, I stallet tittar de på belysning och hur boxar och stallgångar ser ut och även gödselhanteringen.De tittar så att man har hagar och att de får gå ute.

nessii
2007-02-07, 20:45
hos oss kollade dom i princip allt. krokar, galler, boxar jaa det mesta.

Luff
2007-02-07, 22:23
Utöver det som sagts kollar dom ventilation, foder - hygienisk kvalite och var man köper, frågar om hovslagare, elinstallationer, saltstenshållare, avståndet i boxgaller, staket - har man el utmed allmän väg måste man ha varningskyltar.

Dom kollar allt...men den ene kunde inte se på vilket ben min häst var halt trots att jag berättade....fint hull tyckte dom att dom hade också - öhhh dom var faktiskt lite på gränsen till för feta enligt mig.

Rumpnissen
2007-02-07, 22:28
Min kompis fick skäll för att de inte hade uppvärmd sadelkammare, så passa er för det. ;)

Dragonfruit_
2007-02-08, 01:24
Det lär ju kosta en del om hon/han ska kolla allt sånt. Med tanke på att den personen tar 800 i timmen. :p

åke
2007-02-08, 06:27
Varför kolla hagar? Det är ingen lag på att hästarna måste gå i hage. Tyvärr........

elle12
2007-02-08, 08:26
Nej, men om man har hästen i hage ska staketet samt underlaget kollas då det finns lagtext som reglerar dessa.

satanic
2007-02-08, 09:09
hos oss kollade de boxarna, hästarna, galler, ljusinsläpp.
belysning behövs inte men om man har det så kollar de hur de är så inte hästarna kommer åt det.

sadelkammaren kolla de inte
de kollar hur fodret förvaras mm

Camilla_H
2007-02-08, 09:16
Vi hade en inspektion i november. De kollar ALLT. De MÄTER allt. Boxar, stallgång, gödselhantering, hagar och t.o.m hästtransporter om det står några vid stallet som hästarna skjutsas i! De kollar även betet även om du har hästarna på bete någon annanstans.

Men kunskap om hästar och deras välmående? Nja, det är ju en subjektiv kunskap och svårt att lära ut i en teoretisk högskoleutbildning... De brukar kunna se om hovarna är för långa och om en häst är mager. Är det en inspektör som själv har häst eller rider så kan de förstås mer.

Resultatet från vår inspektion blev åtgärder för gödselhanteringen (vi har inte platta eller container trots 7 hästar och det måste man ha över ett visst antal nuförtiden) och att taket är för lågt. Hur det blir med taket vet jag inte - vad jag hört så ger inte kommunen någon dispens utan det får vi ansöka om hos djurskyddsmyndigheten och med tanke på hur stenhårt de håller på mått och lagar så känns det inte så upplyftande direkt...

Lycka till och bli inte arg på inspektörern - hon/han gör sitt jobb och brukar kunna vara rätt trevlig och förstående. Det är politikerna som sedan tar ett beslut utifrån fynden.

/Camilla

liten_virrig
2007-02-08, 09:24
De brukar kunna se om hovarna är för långa och om en häst är mager.

Inte säkert dom vill se det heller...vet en häst som är alldeles för mager o med långa hovar som dom sa att "det går ingen nöd på henne hon hade ju täcke" :eek: stackars liten:(
om du vet en inspektör som ser sånt, skicka hit den så kan den få ett uppdrag av mig:)

Boj
2007-02-08, 09:57
Jag upplever nog också att många, dock inte alla men tillräckligt. Inte har nödvändiga kunskaper alla gånger för sådana kontroller, nu pratar vi om en vanlig inspektion vilket görs via ett protokoll. Men ve den som måste ringa ut en inspektör akut, och om personen inte har kunskaperna så kan det bli samma sak som godda yxskaft.

Som inspektör måste man sätta sig in i reglementet samt hur man hanterar olika situationer och vem som ska konstaktas när. Detta är något som det brister rejält i hos många inspektörer, t ex om en inspektör blir utringd exempelvis pga vanvård. (kan vara vad som helst)
Har då redan en distriktare varit där och kontrollerat så ringer man inte tillbaka till den personen som inspektör, utan då blir det länsveterinär som ska konstaktas. Detta verkar vara ett dilemma som många inspektörer tyvärr har. Man vet inte gången, och vet inte vem man ska kontaktas.

För så finns ju regler för stall, och det som finns i anslutning till stallet kontrolleras och så även hagar.
Jag tycker nog inte att man bör se en sådan kontroll som negativ, snarare tvärtom. Den är bara till för att våra hästar ska kunna få det så bra som möjligt, de är ju alltså inte till för att stjälpa utan hjälpa.

Luff
2007-02-08, 10:02
Jag tycker det är jättebra att det är noggrann inspektion - tänk tex på dessa ensamma shettisar m fånghovar och dammigt hö som det finns åtminstone en i varannan by här.
Barnens gamla ponny som blivit kvar.
Älskad ja - men omskött nej.

mizz
2007-02-08, 10:07
Olika inspektörer- olika krav.

Det jag tyckte var udda med min inspektör, är att trägaller gills inte för fönster. För de stjäl så mkt ljus som kommer utifrån.

Sedan har hän en hel del förtjänster oxå som gör att helhetsbilden är viktigast, inte centimetrar.

TomasN
2007-02-08, 10:35
Det jag tyckte var udda med min inspektör, är att trägaller gills inte för fönster. För de stjäl så mkt ljus som kommer utifrån.

Men vad spelar det för roll? Våra hästar tex är ändå inte inne när det är ljust ute. På natten är ljusinsläppet ändå försumbart.

mizz
2007-02-08, 10:42
Men vad spelar det för roll? Våra hästar tex är ändå inte inne när det är ljust ute. På natten är ljusinsläppet ändå försumbart.

Som jag skrev i mitt inlägg, olika inpektörer- olika krav. Jag har nästan samma situation som du i stallet. Ljust ute- hästar ute. Mörkt ute- hästar ute. (Lösdrift) Och jag har bara ett fönster med trä, för det har jag inte hunnit svetsa ngt galler till det ännu.

Jag har varit med ännu jobbigare inspektörer, oftast så är de byråkrater och har ingen som helst hum om hästar förutom det som då står på pappret i deras pärm.

Så trots trägaller så är min inspektör :love: för häns filosofi är detsamma som min, hästar ska vara hästar.

satanic
2007-02-08, 10:45
vi var den 1 som blev kollade sen våran kommun börjat köpa in tjänsten o hon hade svårt att tro på oss när vi redan hade kollat upp vissa saker som tex lexan(plexi) som glas i fönstern o det var godkänt för det är klassat som okrossbart men det var hon tvungen att kolla upp mm sen så när hon skrev rapporten så var hon lite skum tryckte på det som var sådär jättemycke men det som var bra nämndes knappt.

TomasN
2007-02-08, 10:55
Som jag skrev i mitt inlägg, olika inpektörer- olika krav. Jag har nästan samma situation som du i stallet. Ljust ute- hästar ute. Mörkt ute- hästar ute. (Lösdrift) Och jag har bara ett fönster med trä, för det har jag inte hunnit svetsa ngt galler till det ännu.

Jag har varit med ännu jobbigare inspektörer, oftast så är de byråkrater och har ingen som helst hum om hästar förutom det som då står på pappret i deras pärm.

Så trots trägaller så är min inspektör :love: för häns filosofi är detsamma som min, hästar ska vara hästar.
Jag har bara haft en inspektör och hon var vettig. Hon mätte inget och grävde inte ner sig i detaljer.

Sen behöver man ju inte omedelbart acceptera allt som inspektören säger heller.

Dragonfruit_
2007-02-08, 11:20
Hur är det egentligen med gödselhanteringen? Man kan väl ha utan platta om man har max tre hästar, eller är det två?

ang
2007-02-08, 11:23
Det regleras av din kommun, så kolla med dem. Finns inte generella krav för hela Sverige.

Vi har f ö haft en duktig inspektör och en paragrafryttare på besök.

Dragonfruit_
2007-02-08, 12:49
Okej, det hade jag ingen aning om. Tack :)

minternet
2007-02-08, 12:56

Ja precis....
Måste det ens finnas fönster på ett stall där hästar aldrig vistas inne vid dagsljus?

// M

Camilla_H
2007-02-08, 13:32
Ja, precis, i vår kommun gäller 5 hästar eller fler så kolla med ditt djurskyddskontor.

/Camilla

Camilla_H
2007-02-08, 13:36
När vi byggde ridhuset i Strömsund 2000 så satt vi i ridklubbsstyrelsen i nära samarbete med tekniska kontoret och tog fram ritningar innan det gick ut på entreprenad.

Själva stallbyggnaden rymmer 20 boxar fördelat på två gångar parallellt. Det innebär att de tio boxarna som är i mitten (mellan gångarna) inte har några fönster. Detta slog djurskyddsinspektören ner på hårt när hon skulle bedöma ritningen ur djurskyddssynpunkt.

När vi då talade om att när ridskolehästarna stod inne så var det ändå mörkt ute så fick hon lov att medge att det var ju dumt att uppfylla det kravet i det här fallet...

/Camilla

Camilla_H
2007-02-08, 13:38
*knapplån*

Jag är ju kommuntjänsteman så när jag ändå var ner på miljö-och byggavdelningen nyss så hämtade jag en broschyr om hästhållning enligt djurskyddsmyndigheten (nr 03-2005). Så har ni några frågor är det läge att få dem besvarade nu! ;)

Ur innehållet: godkännande av byggnad, tillstånd att hålla hästar, tillsynsmyndigheter, skötsel, tillsyn, foder och vatten, renhållning i stallet, hur hästar får bindas, utevistelse, betesmark och rastgårdar, utegångsdjur, drivning, träning och tävling, avel, operativa ingrepp, närmiljö, inredning, stallklimat, fönster och belysning, buller, måttbestämmelser, utrymme/häst (grupphållning) och ansvar-påföljd.

/Camilla

cutty
2007-02-09, 08:45
Måste man ha fönster?

Camilla_H
2007-02-09, 09:34
Det står att man måste ha ljusinsläpp: "Häststallar ska ha fönster eller andra ljusinsläpp för dagsljus".

/Camilla

minternet
2007-02-09, 10:54
Och då tolkar jag.....

Om stalldören/dörrarna står öppna när häst står inne vid dagsljus så är detta ett ljusinsläpp.
Samma om man har utebox med öppningsbar överdörr.

eller?

// M

mizz
2007-02-09, 12:01
Det roliga blir sedan när inspektören tolkar på ett annat sätt. Min tolkar det som sådant att varje box/spilta ska ha sitt eget ljusinsläpp. Jag tror att det beror på att hän ser så många hästar som står inne för mkt.

TomasN
2007-02-09, 12:08
Det roliga blir sedan när inspektören tolkar på ett annat sätt. Min tolkar det som sådant att varje box/spilta ska ha sitt eget ljusinsläpp. Jag tror att det beror på att hän ser så många hästar som står inne för mkt.
Jo men då slår ju regelverket fel. Om för många hästar står inne för mycket så är ju inte lösningen fler och större fönster i stallet, eller hur?

mizz
2007-02-09, 12:19
Jo men då slår ju regelverket fel. Om för många hästar står inne för mycket så är ju inte lösningen fler och större fönster i stallet, eller hur?

Håller med dig. Men iom att det finns utrymme för tolkningar så kommer det att finnas sådana åt alla håll.

Även om jag påstår att mina hästar går ute dygnet runt så kan jag ju inte göra stallet fönsterlöst, eller.

Och pga av mkt innestående för många hästar är väl större och fler fönster bra. För ngn lag på utevistelse finns ju inte. Däremot en för ljusinsläpp med utrymme för tolkning. Så i väntan på det ena får man ju ta till det andra.

F.ö. tycker jag det är löjligt att det ska behövas lagar, regler och förordningar över självklara saker som utevistelse och annan hästhållning. Men tyvärr så behövs det, helt klart.

elle12
2007-02-09, 16:42
Och då tolkar jag.....

Om stalldören/dörrarna står öppna när häst står inne vid dagsljus så är detta ett ljusinsläpp.
Samma om man har utebox med öppningsbar överdörr.

eller?

// M

Är dörrarna alltid öppna dvs t e x vid -20 grader också?

minternet
2007-02-09, 17:03
NÄPP!!! :p

Dörrarna är ALDRIG öppna när hästarna är inne....
Eftersom de som ALDRIG står inne när det är minsta lilla ljus ute :angel:

Desto ljusare det blir desto längre är de ute...tills slut dygnet runt...osv.

// M

Luff
2007-02-09, 19:46
Är inte regeln att 9 % av golvytan ska motsvara fönsteryta.
Dvs 100 kvm golv, 9 kvm fönster.
Och är det inte ett lösdriftsstall så tas det inte hänsyn till om man säger att hästarna är ute så länge det är ljust....
Det tosiga är väl att har man lösdrift är det inte mycket som är viktigt längre - takhöjd o dyl tex.

zillax89
2007-02-09, 19:58
Vi hade ut en inspektör en gång för att grannarna ringde om våran gödselhantering och lämnade en lapp i brevlådan :angel: moget.

Om dom hade pratat med OSS först och fått reda på att vår bonde körde bort det till sin gödselplatta med jämna mellanrum så hade vi sluppit betala för att en miljöinspektör skulle komma ut.

Men vi fick jättemycket beröm för vårt stall, jättefint tyckte han. Var bara det här med gödselhanteringen men det var ju redan fixat så det var aldrig något problem, ändå ligger vi nu säkert minst 2000 kr back för att våra grannar är så himla mogna som skickar lappar i brevlådan trots att dom bor mitt emot oss....suck...

elle12
2007-02-10, 07:48
NÄPP!!! :p

Dörrarna är ALDRIG öppna när hästarna är inne....
Eftersom de som ALDRIG står inne när det är minsta lilla ljus ute :angel:

Desto ljusare det blir desto längre är de ute...tills slut dygnet runt...osv.

// M

En häst kan bli sjuk/skadad och tvingas stå inne av den anledningen, hur fungerar det då?

elle12
2007-02-10, 07:53
Om dom hade pratat med OSS först och fått reda på att vår bonde körde bort det till sin gödselplatta med jämna mellanrum så hade vi sluppit betala för att en miljöinspektör skulle komma ut.

Om de inte hittade några "fel" så borde ni inte behöva betala. Det är kommunen som bestämmer taxan, man kan överklaga den om man ej är nöjd med hur mycket man ska betala.

Lagrar man gödsel på samma ställe så måste man i många kommuner ha en tät lagringsplats oavsett antal djur. I ditt fall så ligger det ju gödsel på ett ställe tills bonden kommer och hämtar det.

mizz
2007-02-10, 10:20
Om de inte hittade några "fel" så borde ni inte behöva betala. Det är kommunen som bestämmer taxan, man kan överklaga den om man ej är nöjd med hur mycket man ska betala.

Tyvärr så verkar det vara olika från kommun till kommun. Både förfaringssätt och kostnader. Det är fritt för kommunen att sätta sina egna regler (hanteringsmässigt) och priser.

Korven
2007-02-10, 10:37

>Men om man inte har fönster i varje box utan högre upp nära taket tex. Räknas det då?

mizz
2007-02-10, 13:29
Det står att man måste ha ljusinsläpp: "Häststallar ska ha fönster eller andra ljusinsläpp för dagsljus".

/Camilla

Ang detta så står det inte exakt hur det ska se ut. Utan det är fritt att tolka för varje person.

fleur
2007-02-10, 13:41
*KL*

Vi har en gödselplats som är stenlagd,(platta stenar typ trottoar) plus att vi kör ut gödseln på åkrarna minst två gånger/år. Är detta godkänt?

hakanl
2007-02-10, 13:56
Angående fönster i stall, så talade jag med länsstyrelsen om förprövning i veckan. Och dom sa att det var önskvärt med fönster i varje box (dock inte viktigt att hästarna kan se ut), men att dom inte kunde klaga bara det fanns tillräckligt med fönster/ljusinsläpp.

Så detta kan säkert variera från fall till fall...

/H

Mike
2007-02-10, 19:15
Jo..... Din hästhållning skall vara förberedd för att ta hand om ett djur som stallas upp dygnet runt, pga t ex sjukdom.

Och då spelar det ingen roll att dina andra djur går ute så länge det är ljust.

Samma om du har dina djur på lösdrift:
Det skall finnas möjlighet att ställa ett djur i egen box, som dessutom vid behov skall kunna värmas upp.

Knepigt värre!

Hug your horses!
/Mike

/Mike

elle12
2007-02-10, 19:28
Tyvärr så verkar det vara olika från kommun till kommun. Både förfaringssätt och kostnader. Det är fritt för kommunen att sätta sina egna regler (hanteringsmässigt) och priser.

Jo, jag vet att vi har kommunalt självstyre, men om det t ex är en timtaxa som tas ut så kan man ändå överklaga den till nästa instans. Därmed inte sagt att man får rätt och slipper betala, men man får åtminstone sitt ärende granskat av en tredje part. Jag vet de som överklagat och fått rätt då det ej ansetts skäligt att man tar ut en avgift för en anmälning som ej är befogad. Däremot har kommunen rätt att ta ut en avgift för sina "vanliga" inspektionsbesök eftersom tillsynsintervallet ska vara med ett visst intervall, eller om det finns brister oftare än intervallet.

Mike
2007-02-11, 01:36
Jo, överklaga kan du nog göra, men till vilken nytta?

Kommunerna har rätt att sätta vilken taxa dom vill för detta, och även att utföra detta gratis.

/Mike

zillax89
2007-02-11, 10:09

Jo, tydligen, och vår kommun e ju lite....hrm...speciell... Men men, va gör man..? Nu vet jag iallafall att jag har fint stall :D
Vi överlever nog, är bara lite grumpig på grannarna, tycker inte man skickar lappar till varann...vi gick HEM till dom och snackade me dom om att dom sköt raketer typ tre veckor innan nyår. Dom vet att vi inte bits, eller dom borde ju göra det.
känns inte som någon större idé att överklaga, orka tjafsa... Mina hästar mår ju bra och det är det viktigaste

minternet
2007-02-11, 10:52
Ja ja...nu är det ju inte mitt stall men.....
Om de skulle behöva ha en häst inne pga. sjukdom så får nog stalldörren lov att vara öppen då...även om det är 20 grader kallt...

Vad jag vet så är det ju ett kallstall hur som helst.
...och när man sett stallet och varit där så upplever man det inte som mörkt eftersom dörrarna alltid är öppna.

Förresten...är det inte rätt så ovanligt att man måste ha en häst inne på det viset? Jag har bara varit med om det ett par ggr på 25 år med hästar och då handlade det om några timmar i väntan på veterinär och sen var det grönt att gå ut igen...

Det finns andra stall i trakten som är nybyggda och godkända utan fönster och med boxdörrarna som enda ljusinsläpp (uteboxar) och när de är stängda så finns ju inget ljusinsläpp..... de hästarna kan ju också bli sjuka och behöva stå inne....även om det är 20 grader kallt ute...

Det här med regler är minsann inte lätt... ;)
//M

No1
2007-02-11, 18:22
Varför kolla hagar? Det är ingen lag på att hästarna måste gå i hage. Tyvärr........

Just det! Kommer de ska jag säga att vi inte har någon hage :devil:

elle12
2007-02-11, 19:39
Jo, överklaga kan du nog göra, men till vilken nytta?

Kommunerna har rätt att sätta vilken taxa dom vill för detta, och även att utföra detta gratis.

/Mike

Som jag skrev så vet jag en som har fått rätt i sitt överklagande mot att kommunen tog ut en avgift för att åka ut på en inspektion och kontrollera en anmälning som visade sig ej vara befogad, så det kan hjälpa att överklaga. I detta fall var det en, som så ofta i anmälningar förekommande, grannfejd som låg till grund för anmälningen och det "fel" utövaren påstods ha i sitt stall fanns ej.
Det var ej en fast taxa utan en timtaxa det rörde sig om.