Visa fullständig version : Killar och ridning!

Annakarenina
2007-02-09, 23:49
Sonen som är 8 år, har börjat tröttna på ridningen. Ridlektionerna är tråkiga säjer han. Det enda han vill göra är: att åka på ridläger eller att vara med på de lektioner då det är hoppning.

Måste ridlektionerna vara så tråkiga? Jag förstår varför killar tröttnar. Sonen är en typisk "kille". Han gillar inte att borsta o pyssla, som tjejerna i hans grupp. Han gillar inte att sitta o nöta samma saker flera lektioner i rad. Han vill ha lite action, det ska hända något!

Kunde man inte lägga upp lektionerna lite annorlunda, och ändå smyga in, det som barnen behöver lära sej, det grundläggande.

Jag läste om nån ridgrupp i en tidning, där killarna var utklädda till riddare, vilket gjorde att de tyckte att allt var mycket roligare, även ridbanans vägar osv. Finns det andra föräldrar där ute med pojkar, som tycker att ridlektioner är tråkiga, och hur skulle man kunna göra för att de ska tycka att det är kul? Hur motiverar ni era killar att vilja gå till sin ridlektion. Han ville ju rida från början, men blir uttråkad då allt går ut på att fläta manen och sätta i rosetter, eller att vända snett igenom 10 ggr på en lektion i skritt!

Tajger
2007-02-10, 00:17
Tyvärr funkar det nog så, att killar har mer behov av att det händer grejer. Men förstå ridläraren som har ansvar för kanske 8-10 ungar som knappt kan vända, än mindre stanna sina hästar, naturligtvis måste de satsa på att lära ut grunderna. Killar är nog i många fall betjänta av egen ponny (en snäll sådan) som de kan prova sig fram på. Klänga o fara omkring tills de fattar vad det handlar om. Generellt sett är nog killar mer tävlingsinriktade också, så många går inte på ridskola där de inte får den utmaningen.

Hobbyryttare
2007-02-15, 17:13
Det finns ju som du noterat ridskolor som har killgrupper av just den anledningen. har ni möjligheten att hitta en sådan?
Annars tycker jag att du ska påtala för ridskolan att det finns ett intresse för en ridgrupp med alternativ inriktning som tilltalar killar mer. De kanske på sikt kan skapa en grupp för endast killar? Eller kanske kan din kille rida privatlektioner, men bara varannan vecka så att det inte blir så dyrt.

Jag förstår din frustration totalt. Det är synd att ridundervisningen ska vara så stereotyp att den på så sätt exkluderar killar.

Lycka till!

Sofie_W
2007-02-15, 17:39
På vilket sätt skulle det vara skillnad mellan flickor och pojkar gällande att det ska "hända" saker under ridningen? När jag red som liten så ville alla galoppera och hoppa och tyckte ridvägar var tråkigt. Men så är det ju med ridning, man kan inte hoppa över grunderna för att göra saker med fart i pga uttråkning. Det tycker jag är att fördumma killar, att de måste ha fart och fläkt för att inte somna... Visst kan man göra lektioner för barn lite roliga, men att klä ut killar i rustning och tro att de är nöjda och tro att tjejerna är nöjda med att "göra flätor" eller vad det var tror jag är en grov generalisering. Tjejer vill också vara tuffa och många killar gillar att pyssla med hästar. Sen är det ju så att ridning är mycket upprepningar och det tar tid att bli "bra", har man inte tålamodet kanske ridning inte är nåt som passar helt enkelt? Då kanske de passar bättre med en rustning och en gunghäst...

Sofie_W
2007-02-15, 17:40
Stackars den ponnyn som ska ägas av en total nybörjare som ska klänga och greja på den... :(

snigelfarmor
2007-02-15, 17:41
Är det inte viktigare att kunna ta hand om hästen än att hoppa..är min första tanke. Killar får väl oxå anpassa sig för en gångs skull..//feministen har talat

När tjejer ska börja spela hockey är det inte snack om att det ska göras på tjej (rosa) vis utan man får snällt lära sig att tacklas och att tjuva pucken från en väninna.

Själv är jag inte för ridskolor överhuvudtaget, så ta hellre privatlektioner, jag tror det ger MYCKET mer för pengarna och din pojk kommer lära sig rida en häst, inte bara hålla sig kvar i galoppen. Kanske blir han vår nästa Malin Baryard på det viset.

Orzon
2007-02-15, 17:49
Dessvärre är det ofta outbildade "ridlärare" som håller i barnlektionerna. :crazy:
Att lära ett barn rida på ett kul och spännande sätt är en stor konst och vem som helst kan inte det.

Att bara åka runt och traggla ridvägar tröttnar många barn på. Särskilt killar.

Lektionerna ska (tycker jag) läggas upp så att ungarna får lära sej saker på ett lekfullt sätt. Och då menar jag inte att dom ska flänga runt på hästarna utan välplanerade och stimulerande lektioner.

Poethina
2007-02-15, 17:57
På "min" ridskola har vi speciella ridgrupper för killar, Mycket uppskattat av killarna. Vi har även något som vi kallar Riddarlekis som går ut på att inte bara lära sig hantera hästen utan även ridderlighet och andra riddaregenskaper lärs ut!! De grupperna är bara öppna för killar. Jag tror att killar hellre rider ihop med andra killar för att de inte ska känna sig "tjejjiga"(:crazy: ) då det faktiskt förekommer att de killar som rider i tjejgrupper kanske känner sig utanför och ser det hela som en tjejsport..... Prova att kolla av med ridskolan om de har möjlighet att fixa till en killgrupp för vi vill behålla alla killar på ridskolorna de är ju så få!!!!!:)

Sofie_W
2007-02-15, 18:07
Får inte tjejer vara med alls på Riddarlekis? Fy vad orättvist!! :mad:
Snacka om könsfördomar att tro att tjejer vill hålla på med att fläta hästar och killar vill vara riddare. Skulle jag rida på den ridskolan skulle jag ta ett snack med ledningen om diskriminering och könsroller om det här, och speciellt om jag hade en dotter som inte fick vara med i Riddargruppen för att hon saknar snopp. :(

Ickan
2007-02-15, 18:08
När tjejer ska börja spela hockey är det inte snack om att det ska göras på tjej (rosa) vis utan man får snällt lära sig att tacklas och att tjuva pucken från en väninna.

Har en kompis som spelar hockey och om jag minns rätt så har hon sagt att tjejer inte får tacklas, det är inte tillåtet enligt reglerna i damhockey.

Precis som i ridning är barngrupperna integrerade med tjejer och killar då intresset bland tjejer att spela hockey är ganska litet, när de närmar sig ungdomsålder blir det mer renodlade tjejlag.

(detta är vad jag minns att hon har berättat och det kan mycket väl vara så att sanningen blivit retuscherad av mig då jag inte minns ordagrant vad hon har sagt)

Hobbyryttare
2007-02-15, 18:43
Varför är det så få killar som rider då?

Kristofer
2007-02-15, 18:45
Men herregud! :crazy:

Gillar inte att borsta för att han är typsik "killig".
Som att det skulle vara "tjejigt" att vilja borsta på en häst?
Jag rider och började i september. Jag är visselrigen inte 8 år men det mysigaste som finns är att få borsta och kramas med hästen innan och efter lektionen. Men jag känner mig inte så "tjejig" för det - jag är t.o.m skäggig. :smirk: :o

Trollmor77
2007-02-15, 20:08
Jag tror det beror mycket på ridlärarna hur lektionerna blir.
Har både en son och en dotter som rider.

Min son rider i en knatten grupp, de leker bla att de går över broar mm. Ridläraren leker fram grunderna, utan att barnen tänker på att de tränar.

Samma ridlärare har min dotter och där är det fart och fläkt på lektionerna. De rider i trav och galopp, för de som vill, och tränar alla möjliga saker.

Jag tycker det är viktigt att barnen lär sig att ta hand om hästen också, att det inte bara är att sitta upp och rida iväg.
Utan att det är mycket runt omkring som måste göras också.

Min son som är 4,5 år är med och hjälper till med det han klarar av.

Hobbyryttare
2007-02-16, 08:25
Det låter som om dina barn har en jättebra ridlärare.

Små barn tränar ju inte sin idrott, utan lär sig genom att leka fram och det viktigaste för barn säg under 10 år är inte att lära sig tekniska färdigheter utan att utveckla ett intresse för den idrott de håller på med. (Sen räcker nog iofs inte det om man ska bli elitidrottare inom någon tekniskt krävande individuell idrottsgren, men de flesta barn och föräldrar har väl inte den ambitionen).

Flera har skrivit att de tycker att barn måste lära sig att hästsport inte bara är ridning. Självklart tycker jag också, men så småningom. Pojken som tråden handlar om är bara åtta år och om pysslet i stallet är fokuserat på att fläta hästens man och sätta i rosetter så förstår jag att han tröttnar. Och jag tror att den typen av pyssel tilltalar betydligt fler tjejer än killar, alltså ett könsstereotypt förhållningssätt till häst och ridsport.

sassiball
2007-02-16, 08:37
Å jag som hade tänkt köpa en ponny till min son för att han ska få lära sig pyssla, sköta och mysa med hästen innan han lär sig rida...

Rolle
2007-02-16, 08:41
*kl*

Okay, visst är det skillnad på tjejer och killar även om det finns killiga tjejer och tjejiga killar ;) Men de är med säkerhet i minoritet. Jag var iofs inte 8 år när jag började rida men vi var ett gäng (5-6 st) killar runt 30 årsåldern när jag började. Det var det vanliga, att stuffa runt på volten i ridhuset, ingen skugga på instruktören han var nog duktig. Redan efter en termin tyckte vi att det var tråkigt och undrade varför eftersom det var kul med hästarna. Nu var vi så gamla att vi kunde göra något åt det själva och startade en Westernsektion i klubben och helt plötsligt blev det roligt igen.
Så visst tror jag att ridutbildningen måste anpassas efter tjejer och killar i stort. Det ligger i våra gener att imponera på det kvinnliga könet och därför är coolhetsfaktorn viktig redan i unga år :cool: :cool: Och visst ska det lekas fram i början för att skapa ett bestående intresse.
Till sist, det tar c:a max en halvtimma att borst en häst, inte tre-fyra timmar ;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Bellina
2007-02-16, 09:54
Men sedan när han blir lite äldre om han fortfarande rider kan han ju börja i hoppspecial där man hoppar varannan gång eller nått sånt. jag vet inte om det finns på eran ridskola, men det fanns iaf där jag red innan.

Nashua
2007-02-16, 12:53
På vilket sätt skulle det vara skillnad mellan flickor och pojkar gällande att det ska "hända" saker under ridningen? När jag red som liten så ville alla galoppera och hoppa och tyckte ridvägar var tråkigt. Men så är det ju med ridning, man kan inte hoppa över grunderna för att göra saker med fart i pga uttråkning. Det tycker jag är att fördumma killar, att de måste ha fart och fläkt för att inte somna... Visst kan man göra lektioner för barn lite roliga, men att klä ut killar i rustning och tro att de är nöjda och tro att tjejerna är nöjda med att "göra flätor" eller vad det var tror jag är en grov generalisering. Tjejer vill också vara tuffa och många killar gillar att pyssla med hästar. Sen är det ju så att ridning är mycket upprepningar och det tar tid att bli "bra", har man inte tålamodet kanske ridning inte är nåt som passar helt enkelt? Då kanske de passar bättre med en rustning och en gunghäst...

Kunde inte sagt det bättre själv! Blir så himla trött på detta snack (nu senast i Ridsport) om att man måste göra ridskoleridning mer attraktiv för killar. Jag är själv mamma till två 9-åriga tjejer som ridit på ridskola sedan de var 4-5 år. Dom tycker att det roligaste som finns är att galoppera fort och hoppa. Fläta man och svans är också kul, eftersom det ingår i hästens skötsel, men det är helt underordnat själva ridupplevelsen. Jag kan hålla med om att man borde göra undervisningen på ridskolorna roligare för barn, men då menar jag alla barn och inte bara killar. Det är rent struntprat att tjejer skulle vara mindre intresserade av "häftig" ridning än killar. Tala om att befästa stereotypa könsroller! Sedan kan man ju ställa sig frågan varför det är just i Sverige vi har det här "problemet" med för få pojkar/män inom vissa grenar av ridsporten. I många andra länder är det jättepopulärt att rida och en i högsta grad manlig sysselsättning. Så var det även här för några decennier sedan. Men det är i viss mån en annan diskussion.

AWAKE
2007-02-16, 14:02

Jag rider och började i september. Jag är visselrigen inte 8 år men det mysigaste som finns är att få borsta och kramas med hästen innan och efter lektionen. Men jag känner mig inte så "tjejig" för det - jag är t.o.m skäggig. :smirk: :o

Håller med dig! :bow: :bow:

murran
2007-02-17, 00:32
Min son rider på ridskola, i en blandad grupp. Han tycker också att det är tråkigt att sätta rosetter i manen på hästen. Han gillar mer att galoppera o hoppa o sånt, helst tävla!

Har en dotter som också ridit på ridskola, och hon gillade att pyssla, borsta och pussa på hästarna.
Det enda pyssel med hästen som sonen gillar, är att kratsa hovarna, det är förmodligen för att det krävs lite mod när man är i den åldern, och modig vill han vara.
Han funderar att börja på ponnytrav, då det verkar vara mera killar där. Han har en killkompis i sin grupp, men när kompisen övervägde att sluta, så ville sonen också sluta, då han inte ville vara ensam med alla tjejer, han kände sej utanför.

ponnylollo
2007-02-17, 01:24

:banana: :bump: :banana:

Nashua
2007-02-17, 19:06
Mina tjejer älskar att galoppera fort och att hoppa. Ska man tro flera av er här på forumet så är det något som är förbehållet killar. Tjejer vill ju bara gulla och dutta med hästarna, liksom. Struntprat, säger jag! Se till individerna istället för till vilket kön dom har. Hur kommer det sig att en mängd framstående fälttävlansryttare, bland dem regerande världsmästaren, är kvinnor? Fälttävlan på hög nivå är väl det tuffaste och mest krävande man kan ge sig på, och det kräver definitivt mod i mängd. Fram för stimulerande och roliga ridlektioner för både tjejer och killar, och ner med det generaliserande snacket om tjejer och killar som om dom vore från olika planeter.

Bill
2007-02-17, 19:32
När har ridskoleridning varit rolig? Sitta o nöta runt runt för dyra pengar o inte komma nån vart? Fullständigt bortkastade pengar!

Piraja
2007-02-18, 12:53
När har ridskoleridning varit rolig? Sitta o nöta runt runt för dyra pengar o inte komma nån vart? Fullständigt bortkastade pengar!
Det behöver man inte vara kille för att tycka:smirk: . Det värsta är ju att ridlärare många gånger underskattar sina elever. Inte en enda gång har jag hört en ridlärare i nybörjargrupperna prata om VARFÖR man eftersträvar form på hästen. Inte ens på teorilektionerna tog man upp det. Ungarna visste alltså inte vad dom skulle sträva efter i ridningen.

Att harva runt, runt i spåret...till synes utan mål är inte kul. Det går att göra lektionen rolig för samtliga deltagare om man är intresserad och är rädd om sina deltagare och vill ha dom kvar;)

Kristofer
2007-02-18, 13:20

Tala för dig själv!
Jag går på ridskola och tycker detr är fantastiskt.
Och Piraja: Min ridlärare är jättebra och förklarar varför vi ska göra si och så. Bara för att en del har dåliga erfarenheter från ridskolor så är inte ridskolans verksamhet värdelös på alla ställen.

Piraja
2007-02-18, 13:39
Har inte med ett ord kritiserat din ridlärare eller den verksamhet som din ridskola har. Dock att detta fenomen är vanligt förekommande då man ofta har outbildat alt. orutinerade unga ridlärare till barngrupperna utan den minsta förmåga att motivera de unga ryttarna. Det behöver inte vara så, ville jag få fram;)

Med tanke på att ts son tappar intresset är det ju nåt uppenbart fel på dessa lektioner om man inte kan motivera en deltagare till att vilja fortsätta sin ridning. Borde ju ligga i ridklubbens intresse att få ha kvar sina ryttare.

TS: Privatlektioner kan ju vara ett alternativ om nu sonen har ett intresse av ridningen. Tryter intresset seriöst så kanske du ska titta på nåt annat som ligger närmare hans riktiga intresse.

murran
2007-02-19, 10:09
Mina tjejer älskar att galoppera fort och att hoppa. Ska man tro flera av er här på forumet så är det något som är förbehållet killar. Tjejer vill ju bara gulla och dutta med hästarna, liksom. Struntprat, säger jag! Se till individerna istället för till vilket kön dom har. Hur kommer det sig att en mängd framstående fälttävlansryttare, bland dem regerande världsmästaren, är kvinnor? Fälttävlan på hög nivå är väl det tuffaste och mest krävande man kan ge sig på, och det kräver definitivt mod i mängd. Fram för stimulerande och roliga ridlektioner för både tjejer och killar, och ner med det generaliserande snacket om tjejer och killar som om dom vore från olika planeter.

Det är ju inte alla tjejer som gillar att gulla o dutta, men min dotter gjorde det! Jag tycker självklart som du, att man ska se till individen, och kanske man kan göra ridgrupper som är anpassade för dom som ha lite "mer", även på nybörjarnivå. Att man ser om sin ridverksamhet och inte harvar på som man alltid gjort, så att man kan hålla intresset uppe hos dom barn som rider, både tjejer o killar. En sanning, är iallafall, att de killar som rider hos ridskolorna, faller ifrån vid en viss ålder, medans tjejerna stannar kvar, så det måste vara någonting som gör att det är på det viset. Nu ska jag inte spekulera i vad det beror på, men det kan ju vara så, att det blir för mycket flätande o lull lull, och "generellt" sett så är vi ju olika, män o kvinnor.

Roheryn
2007-02-19, 10:48
Jag började läsa den här tråden för att jag själv håller lektioner för en grupp med barn, fem stycken i åldrarna 5-7 år, varav en kille. Vad jag kunnat märka hittills, så tycker alla barnen att ungefär samma saker är kul - att göra balansövningar, framför allt sitta bak-och-fram, att klara att styra hästen själv, att rida "fort" (trava/tölta) och att "hoppa" (=trava över bommar....).

Eftersom många av er som skrivit i tråden uttryckt missnöje med hur lektionerna är upplagda på ridskola, så skulle jag gärna vilja veta hur ni tycker att det borde vara istället? Jag lägger helt själv upp mina lektioner, och visst är det svårt ibland att hitta på nya, roliga saker (särskilt med så pass små barn som kan förhållandevis lite), så tips är givetvis välkomna!

Dexdemonia
2007-02-19, 10:56

Håller med!! :bow:

De som inte hade det största intresset var de som slutade efter ett tag...så kanske har han inte det intresset som krävs. Kanske vill DU att han ska ha intresset mer än vad han vill, även om han var den som ville rida från början. :smirk:

Sassa_S
2007-02-19, 11:07
*hear hear*
Bra skrivet! Jag håller med dig till fullo.
/Sassa_S

IngelaH
2007-02-19, 11:19
*Knapplån*

Jag ber om ursäkt, för att jag som halv sjukpensionär har en lönebidragsanställning på halvtid, där jag inte har tid att surfa på bukefalos, som vissa andra...

Att moderera på bukefalos är alltså INTE en lönebidragsanställning, utan ett ideellt arbete, som jag utför när jag inte arbetar, är hos hästen, går på sjukgymnastik, äter och SOVER. Sova försöker jag göra mellan 23.30 och 06.30 om min kropp inte värker.

Kan alla nu vara vänliga att sköta sig?

Tack på förhand

IngelaH
moderator

Alyssa
2007-02-19, 21:42
Önskar min lilla tjej, 5 år, hade fått börja hos någon som du! :bow:
Anmälde henne till ridskolan o talade om att hon hade egen ponny att rida på. Vad hände? Jo, hon var då tvungen att ändå börja i dagisgruppen...Lära sig vad borstarna hette, o var man borstar hästen med de olika. Färglägga hästteckningar. Göra käpphästar som de skulle springa runt och "rida" i ridhuset. Av tio ggr skulle de få rida två! Min dotter tröttnade efter 4 ggr. :smirk:

Försöker nu själv lära henne grunderna här hemma! :)
Balansövn tycker jag är jätteviktigt!! Rida barbacka, sitta damsadel, "snurra" runt på hästen mm. Men o hur man rider utan att rycka i hästens mun, hon sitter gärna på ponnyn i hagen utan vare sig sadel eller träns o bara åker med!
Vi går ut o går med hästarna, tricktrainar, lite Parelli övningar.
Skulle önska att ungarna fick lära sig lite mer hur man hanterar hästar även när man inte sitter på...............

Förslag på roliga balansövningar, varför inte anv en boll som man ska kasta i en tunna eller liknande. Då ska de styra, hålla i bollen o gärna få iväg den också. I början fram till tunnan eller vad man nu anv. Och sedan att man kanske kan kasta en bit ifrån osv. :D
Ta ett hinderstöd och anv till att hänga t ex ringar på olika höjder. Från långt ner till högt upp. :banana:

Ämelie
2007-02-19, 21:51

I regel så är det faktiskt så, iaf de killar som jag känner som rider. Och då menar jag alltifrån killar på 6 år till män i 40 års åldern. tjejer och killar är olika och har faktiskt olika behov. Många killar tycker inte det är så kul att borst, knoppa, fläta osv. Men gillar ridningen där det är fart och fläkt, när det händer lite saker.

I min hemstad har man startat speciella killgrupper. Var en artikel om det i ridsport för några månader sedan. Känner även ridläraren i den gruppen. hon menade att man oftast kan gå fortare framåt med killgrupper. Många av killarna lärde sig fortare än vad tjejerna gjorde. Hon säger också att man får lägga upp lektionerna lite annorlunde och börja tänka lite annorlunda på vad man som ridlärare säger. Dessa killgrupper hade mindre teori lektioner än vanliga ridgrupper i början. Hon sa också att killarna inte var speciellt intresserade av att borsta och pyssla med hästarna i början, men senare har hon sett att de oftare och oftare står och pyssla och pratar med hästarna.

ZOFUS
2007-02-19, 22:01
Mycket av det lugnare man gör på nybörjar lektionerna är ju till för att inte köra skiten ur hästarna..........ridläraren måste tyvärr tänka på att ponnyn/hästen ska gå tre lektioner till samma dag och då måste man lägga in mycket skritt.(sen brukar inte föräldrarna orka med att springa runt mer än ett par varv:rofl: )När barnens sedan kan rida själv är det fortfarande ett problem med hållbarheten och orken hos hästarna.

Jag vet inte om mitt inlägg hjälper nåt?Kan dock tycka att man kan rida på riddarvåg,piratvåg osv men tycker att det ska vara öppet för alla faktiskt.Sen spelar pappornas intresse och engagemang roll för killarna.Jag har inte sett en enda!!!! pappa med sin son på ridskolan.

Klart de skulle tycka det var häftigare om pappa uppmuntrar och ridstunden kan bli en stund att ha pappa alldeles för sig själn.

Lycka till med sonen!

Roheryn
2007-02-20, 08:12
Tack för tipsen! Har även tänkt att kanske testa lite "voltigeövningar" någon gång, och KANSKE ha en teorilektion någon gång när det regnar mycket (inget ridhus).

Din dotters "riddagis" verkar ju inget vidare.... Jag är väl mer av filosofin att väcka intresset genom att låta barnen RIDA, och så kommer förhoppningsvis intresset för hästvård och annat med tiden....

MissCrazy
2007-02-20, 10:27
Jag förstår att det bara är det roliga som lockar.
Ibland kan väl alla känna så, att hoppa hinder är roligare än att
juxa med hästens rumpa som petar ut.

Kanske behöver han ta en paus från ridningen?

Alyssa
2007-02-20, 21:59
Håller fullkomligt med där!!!!! :banana:
Min lilla tös (alltså 5 år) får ta det i sin egen takt har jag insett!
Nu är det ju så att vi har hästarna på lösdrift o står inte o filar på hästarna i timtal...
Förstår inte varför en del anser att det måste vara tråkigt att lära sig rida! Tog med min sambo på westernridkurs, nybörjare. Lärarna blandade tråkigt med roligt i en jättebra mix, som gjorde att de stod ut med det tråkiga för det kom något roligt efter!!! :rofl:
T ex flytta framdelen blev i slutändan en övning där man skulle gå sicksack mellan koner. Bara som exempel!
Hoppas att ni förstår vad jag menar.............:smirk:

Är det helt enkelt så att man går fortare fram inom western?

Förstår inte hur roligare övningar skulle slita på hästarna? :confused: Tvärtom skulle kanske de också tycka att det var roligare!!!

Sofie_W
2007-02-20, 23:13
Att tjejerna gillar att pyssla betyder ju inte att de ogillar att hoppa och galoppera...? Sen är det väl inte så konstigt om tjejer generellt gillar borstande och duttande mer än killar generellt då vi fostras in i könsroller som lär tjejer att bli omvårdande och lär killar att det är "bögigt" att vara omvårdande.

Tajger
2007-02-20, 23:54
Tror att det ska "hända" saker när barn rider. Enkla hinderbanor med volter runt koner, rakt mellan bommar, stanna på bestämt ställe osv. Min klubb hade t o m små tävlingar med sådana banor, caprilli-tävlingar, där det bara gäller att kunna styra, starta och stanna vid rätt ställe. Men du verkar ha rätt inställning, så det går nog bra!

Sleepwalker
2007-02-21, 10:10
Kan du inte låta din son få träffa någon riktigt duktig ryttare, som tävlar på en högre nivå, som kan tala om för honom att han/hon också började från början en gång i tiden?
Att alla har varit nybörjare och att det finns vissa saker som man måste lära sig?
Ser han upp till tex hoppryttare kanske det skulle hjälpa om en sån talade om för honom att det faktiskt tar lång tid att komma någon vart i ridsporten...?

Eller vad vet jag, kanske inte funkar, men det var en tanke bara..

Inte_Ung
2007-02-21, 10:33
Men varför skall tjejjer vara tvugna att göra allt det tråkiga med att borsta och rida ridvägar, medan killarna skall få slippa allt detta och "hoppa" på det roliga direkt?

Det skall väl i sådan fall vara lika för alla.
Alla som bara vill galoppera och hoppa skall väl få göra bra det då.
Hur sedan det blir för hästarna kan vi ju skita i.

Betraktare
2007-02-21, 12:39
Jag rider inte själv och följer inte forumet men sambon gör det och brukar maila trådar ibland.

Kännde att jag var tvungen att komentera detta.

Om vi ser förbi detta med kön så är det ett uppenbart problem för dem som står vid sidlinjen att ridsporten i sverige har ett allvarligt Image och innehåls problem.

Om man vill Rida för ridandets skull men inte är specielt intreserad av hästar som varelser så har man tydligen ingenting att göra i ett ridhus enligt många. Ingen vill tvinga nån att inte älska sin häst mer än nåt annat eller förbjuda nån att njuta av att gossa med hästarna... men frågan är varför alla måste tycka detta är roligt.

Som det är nu tilltalar majoriteten av ridskolarna bara en liten grupp av den möjliga publiken. Det gör att sporten missar massor av potentiella killar och tjejer. Såklart det behövs tuffare tag i ridhusen OCKSÅ... inte bara men också. Valfrihet är en bra sak.

Att den tilltalade publiken till stor del är tjejer som det är nu är ett problem för sporten. Alla sporter som har en snedfördelning inom könsbalansen får problem med nyrekrytering och ridhus är dyra saker som kräver ett stabilt kund underlagg.

Att ha killgrupper för nybörjare är inte konstigare än att de flesta kampsportskolor (som jag tränar) har tjejgrupper. Det spelar ingen roll hur man tycker att borde vara.. det enda som betyder nåt är hur det faktiskt är och vad som fungerar för att bryta upp mönstrena.

Att skolorna behöver bredda sig är väll uppenbart, alla vill inte ha samma sak så varför skall allt stöpas i samma form.

Varför finns det så få allternativ i svergie. Varför kan man inte hålla på med gymkhana, hästpolo eller den där konstiga häst basketen som jag alltid glömmer namnet på. Western verkar ju växa och det är ju kul. Varför tittar man inte på militär ridning.. jag skulle kunna tänka mig att rida med en sabel och hugga på mål tex eller ge mig ut i skogen med en häst och träna på att bedriva spanning. Varför finns det inte fler riddarlag i sverige. Varför kan man inte valla djur eller skjuta pilbåge från hästrygg.

Jag var helt galen i både samurajer och riddare när jag var liten. Hade det varit en rejäll affisch på stan med en riddare på hästrygg på stan med reklam för ridning hade jag jag tjatat tills jag blev BLÅ om att få rida. Men så fungerar inte marknadsföring i sverige. Här handlar det om att älska hästar inte älska aktiviter som man kan göra med hästar.

Hästen har ju använts till så mycket fantastiskt genom århundrana varför tar man inte till vara på det. Och det kommer ju så mycket nya spännande sporter med hästar.. varför är man inte mer nyfiken?

Varför finns det framförallt inte mer häst aktiviteter i sverige där man faktiskt använder hästen till nånting, där ridningen är en del av en större upplevelse.

Inom minna hobbyes är det självklart att folk vill ha olika saker och därför så finns det olika val. I de stora delarna av ridsverige kan man få välja färg själv på sin ford... så länge man väljer svart. Trist och inskränkt.

Inom hästsporten verkar alldeles för många vilja sätta sig på sinna höga hästar (pun intended) och defeniera sig själva som finare och bättre än andra. Man tror att valfrihet och mångfald undergräver värdet av det man själv älskar. Det är helt absurdt.

Fram för fler alternativ för alla, både pojkar och tjejer.

Piraja
2007-02-21, 12:55
Ett mycket klokt och tänkvärt inlägg;)

Jag håller med dig till 100 %. Det räcker med att man lär sig det rent grundläggande vad det gäller hästvård. Jag, t.ex. stå inte och ryktar mina hästar i timmar. En snabb avborstning, mönstring så allt är ok och sen sadling och iväg. Hålla ordning på utrustningen är heller inte fel...

Men, att sitta i ridhuset och harva runt på ridvägar är för den dressyr/hoppintresserade möjligen men för mig som westernryttare är det fullständigt ointressant och ska inte vara avhängigt ifall jag ska få rida eller ej.

Ja, det finns riddarlag som är ute och showar. Det finns andra grenar som inte alls ska behöva vänta på sig för att man som nybörjare måste harva igenom den klassiska ridskoleåren först.

I westernklubben jag rider för finns en uppsjö av män som inte varit i närheten av ridskolornas spårharvande och de är fullt upp i tävlande idag...

Hästintresse och ridning är inte detsamma som att fastna i ridhusspåret utan mycket mer. Det är bara att bocka och buga för de alternativare som nu finns på arenan och som bjuder upp på alternativ till ridskolorna. Om dessa inte ser upp kanske dom tappar väldigt mycket mark, plötsligt...Jag hoppas att dessa kommer att starta upp ridskolor i dessa grenar för då kommer vi få se en "grabb boom" i sadlarna framöver;)

Cattan
2007-02-21, 13:34
"Sedan kan man ju ställa sig frågan varför det är just i Sverige vi har det här "problemet" med för få pojkar/män inom vissa grenar av ridsporten. I många andra länder är det jättepopulärt att rida och en i högsta grad manlig sysselsättning. Så var det även här för några decennier sedan. Men det är i viss mån en annan diskussion."

Citerar för att förtydliga :) Jag tror egentligen att det hör till den här diskussionen. Jag har ridit i Holland, England och Frankrike på vanlig ridskola (enstaka lektioner som "inhoppare"). Det är en jätteskillnad och den skillnaden kan förklara varför killar inte rider i Sverige. Ridning på svensk ridskola kan vara så fasansfullt tråkigt att bara vetskapen om att alternativen är man inte intresserad av får en att fortsätta. Är man kille och gillar ishockey som min lillebror är valet uppenbart!

I England var dressyr bara för extremt avancerade ryttare, öppna och sluta fick jag rida i en vuxengrupp. Men hoppa i terrängen, gallopera på skogsstigar i underbart hejdlöst tempo, och fatta galopp från skritt och halt fick man göra. Säkerhetstänkandet var på topp, föll man av åkte man in till ridskolechefen för koll.

I Holland var ridning party, lektion (hälften män hälften kvinnor) och sen pub med whisky/öl (cola för mig...) och såg på nästa lektion och pratade. (som ett "ridcafé). Hörde man till klubben och fick "körkort" kunde man hyra häst och gallopera på stranden (min släkting fick ta ansvar för mig ohc min ponny).

På båda ställena så fick en ridskoleelev inte göra i ordning hästen om den inte bad om det speciellt, för hästarnas skull... (men alla förutsattes kunna ta hand om en häst, så de lär sig men vet inte när)

I Frankrike var det ganska vanliga lektioner men då och då spelade de hästpolo eller horseball och hade kul med hästarna. Man sadlade osv själv.

Hästarna var lugna, glada, positiva och ingen kalabalik uppstod. Det går alltså faktiskt att ha roliga lektioner för pojkar, flickor och hästar utan att ngn tar skada. Hästar tycker också att skritta runt är mindlessly boring!

Kanske uppdelning i försiktiga/långsamma och aktiva/snabba grupper kan vara alternativ. Jag ÄR flicka och jag tyckte skritta runt var Tråkigt, jag stod bara ut till det blev bättre.

Cattan
2007-02-21, 13:45
Tillägg: nu har jag kul varje gång och lär mig massor! det tog till jag blev 29 (nu 32) och hittade en ren hoppgrupp...

Inte_Ung
2007-02-21, 15:40
Mycket har att göra med att det handlar om levande djur.
Och dessa måste också tas omhand.
Det är inte roligt att sköta om materielet och utrustning.
Ingen åker väl cross för att det är så kul att tvätta hojen efteråt?

Men inom just ridning så måste hästen tas om hand, det finns inget val.

Betraktare
2007-02-21, 15:42
Utesluter det faktum att man måste tvätta hästar att man kan ha roligt på lektionstid?

Inte_Ung
2007-02-21, 15:43
Det där har med Pigdebatten ett göra.
Ingen skall ta hand om ditt skit, det skall du göra själv.

Så det finns ingen Stallpersonal till sådant i Sverige.
Och ingen som vill betala det pris som skulle bli heller.

Den som vill ha något sådant får nog skaffa sig det på egen hand.

Inte_Ung
2007-02-21, 15:49
Utesluter det faktum att man måste tvätta hästar att man kan ha roligt på lektionstid?

Inte direkt.
Men det blir så mycket trist ikring innan man kommer till skott med det roliga så att säga.

Dessutom så måste hästarna skritta de första 15 minutrarna för att värma upp lederna inför arbetet.
Annars så håller de inte för det "roliga".
Och de måste gå i rätt form, annars så går de sönder med tiden.
De måste också trappa ner i skritt innan man ställer dem i stallet igen.

Man kan inte bara rida det fartfyllda och litet skojjigare.
Om man bara vill rida de delarna, så måste man ha en betald ryttare som tränar hästarna de tråkiga delarna.
Vilket man ofta har i stall utomlands.
Proffs-ryttare/beridare som har som uppgift att hålla hästarna i trim till ägarnas vilda galopper och hoppningar.

Det blir liksom en prisfråga det där.
För en sådan service är svindyr.

Sofie_W
2007-02-21, 16:40
Inte direkt.
Men det blir så mycket trist ikring innan man kommer till skott med det roliga så att säga.

Dessutom så måste hästarna skritta de första 15 minutrarna för att värma upp lederna inför arbetet.
Annars så håller de inte för det "roliga".
Och de måste gå i rätt form, annars så går de sönder med tiden.
De måste också trappa ner i skritt innan man ställer dem i stallet igen.

Man kan inte bara rida det fartfyllda och litet skojjigare.
Om man bara vill rida de delarna, så måste man ha en betald ryttare som tränar hästarna de tråkiga delarna.
Vilket man ofta har i stall utomlands.
Proffs-ryttare/beridare som har som uppgift att hålla hästarna i trim till ägarnas vilda galopper och hoppningar.

Det blir liksom en prisfråga det där.
För en sådan service är svindyr.

Precis vad jag också menar! Du tog orden ur munnen på mig. Inget fel i att "leka" och ha kul men hästar kräver en hel del för att må bra och det borde väl alltid komma i första hand.

Ämelie
2007-02-21, 18:11
Att tjejerna gillar att pyssla betyder ju inte att de ogillar att hoppa och galoppera...? Sen är det väl inte så konstigt om tjejer generellt gillar borstande och duttande mer än killar generellt då vi fostras in i könsroller som lär tjejer att bli omvårdande och lär killar att det är "bögigt" att vara omvårdande.

Har aldrig sagt att tjejer inte gillar hoppning och galoppera, det är det roligaste jag vet! Menade ridningen i allmänhet, för det är ganska mycket fart och fläkt med ridning i allmänhet, även om man rider dressyr.

loobah
2007-02-21, 19:21
Sonen som är 8 år, har börjat tröttna på ridningen. Ridlektionerna är tråkiga säjer han. Det enda han vill göra är: att åka på ridläger eller att vara med på de lektioner då det är hoppning.

Måste ridlektionerna vara så tråkiga? Jag förstår varför killar tröttnar. Sonen är en typisk "kille". Han gillar inte att borsta o pyssla, som tjejerna i hans grupp. Han gillar inte att sitta o nöta samma saker flera lektioner i rad. Han vill ha lite action, det ska hända något!

Kunde man inte lägga upp lektionerna lite annorlunda, och ändå smyga in, det som barnen behöver lära sej, det grundläggande.

Jag läste om nån ridgrupp i en tidning, där killarna var utklädda till riddare, vilket gjorde att de tyckte att allt var mycket roligare, även ridbanans vägar osv. Finns det andra föräldrar där ute med pojkar, som tycker att ridlektioner är tråkiga, och hur skulle man kunna göra för att de ska tycka att det är kul? Hur motiverar ni era killar att vilja gå till sin ridlektion. Han ville ju rida från början, men blir uttråkad då allt går ut på att fläta manen och sätta i rosetter, eller att vända snett igenom 10 ggr på en lektion i skritt!

Om din son inte har tålamodet att lära sig ridningen från grunden, så kanske det helt enkelt inte är rätt sport. Jag tycker inte att det finns några ursäkter för att inte lära sig det. Och att ha lite action på hästryggen kan man ha när man lärt sig rida på riktigt och kan behärska det.

Jag får ibland en känsla av att man tappar hela grejen med ridning när man bara vill ha action och flänga runt. Hästar är levande varelser, och oavsett om man är tjej eller kille så är säkerheten lika viktig. Och Hur skulle man då göra upplägget i killgruppen?, hoppning varannan vecka och riddare varannan? Vad blir det för ridning?

Är det inte bättre att lära sig allt från grunden, och gå vidare när man är redo för det på riktigt, istället för att leta efter det "farliga" i allting, isåfall kan man väl köra cross eller något.

Cattan
2007-02-21, 21:27
Men tänk om det Är att lära sig ridning från grunden och ordentligt att rida mellan koner, lära sig alla gångarter och att kontrollera hästen. Att kanske som tidigare nämndes kunna kasta en boll i en hink från hästryggen. Om man lär sig sådant istället för de korrekta ridvägarna i ett snällt led kanske det blir roligare för barn och hästar. Gymkhana är väl verkligen kontroll och kräver balans.

Om man låter eleverna glömma bort att de ska styra hästen och ger dem en anledning till att styra hästen istället kanske de får balansen naturligare och lär sig grunderna snabbare. Att "gå över broar" (som ngn nämnde) osv när man är 4 är väl en underbar pedagogik.

Westernridning är det dåligt för hästarna? går de inte i form? busrider man bara? Varför lånar man inte lite pedagogik därifrån till vanliga ridskolelektioner för barn och vuxna.

Jag tror inte ens hästarna mår bra av att ha tråkigt. Hästarna är levande varelser och de kanske gillar att "flänga runt"...

Alyssa
2007-02-21, 21:41
Tycker det är så konstigt att en del tror att hästarna/ponnier blir skadade av att inte ridas "i form" hela tiden...Tror att de skulle må bra av att göra lite roligare saker istället och inte samma samma!
Jag tror faktiskt att de överlever att inte bli borstade flera ggr per dag!
VARFÖR skulle man inte kunna lära sig grunder på ett roligare sätt? :confused:
Att man inte skulle få ha roligt med hästen förrän man kan grunderna var det dummaste jag har hört!! Sådana åsikter gör att jag är än mer fjärran från ridskolstänkande!!!

Nej, jag håller fullkomligt med "Betraktaren", "Piraja" och "Cattan".

Alyssa
2007-02-21, 21:44
:bow: :bow: :bow: :banana: :banana: :banana:
Men vi rider väl inte på riktigt vi westernryttare, för vi har ju roligt också medans vi lär oss!!! :smirk:

Annakarenina
2007-02-21, 23:51
Jag förstår att det bara är det roliga som lockar.
Ibland kan väl alla känna så, att hoppa hinder är roligare än att
juxa med hästens rumpa som petar ut.

Kanske behöver han ta en paus från ridningen?

Nej, att rida är kul, tycker lillkillen, men att fläta är rena döden! Och vem har sagt, att man måste kunna det? Räcker det inte med att jag borstar manen fri från spån, frågar lillkillen! Helst vill han rida med sitt svärd, men det får han inte för ridläraren, men spö går bra. -låtsas att det är ett svärd då, uppmanar modern. För att göra det hela lite mer spännande får han också låtsas att ridbanan är ett hav, som är fullt av hajar, där man blir uppäten av hajarna, om man rider utanför ridbanans vägar. Så har vi gjort nu, de senaste gångerna, och han rider med sitt "svärd" på sin stolte springare, av rasen shetland över ett stormigt hav fullt av hajar. Fast egentligen skulle han vilja ha sitt riktiga "svärd", som han snickrat själv.

Annakarenina
2007-02-22, 00:07
Grundtanken i min fråga var som följer:

nr 1. Inte att reta upp alla feminister, jag är själv feminist, varför tror ni att jag vill att min son skall behålla sitt hästintresse? Inte är det för att mor vill det, utan för att man kan visst vara kille och tycka om hästar, det är inget fel, man ska inte behöva smyga med sitt intresse, eller att bli retad i skolan för att man håller på med hästar, och på grund av detta, ge upp sitt intresse.

nr 2. Vad är det som gör, att alla killar försvinner från ridningen vid en viss ålder? För det gör dom ju! Jag kan ju inte tro, att inte alla dom hade det rätta intresset.

nr 3. Hur ska vi göra för att behålla våra killar, för vi feminister vill väl ha jämnställt åt båda hållen? Alla vet väl att blandade grupper brukar fungera bättre.Kan det kanske vara något i hur man riktar sej, när man lägger upp lektioner? Behövs det förnyelse? Eller är det något annat, som gör att killarna inte vill vara med längre?

nr 4. Att vara feminist, betyder inte att man måste utplåna skillnader mellan könen, det är ju en viss skillnad, och med det menar jag inte att tjejer inte skulle kunna vara "killiga". Vi är alla olika, och det kan vara så, att man inte behåller en del tjejer för att man har för tråkiga lektioner!?

Det var väl något att fundera över!? Vi som har en liten hästtokig kille hemma, har bara hans ord och upplevelser att luta oss tillbaka på. Han vet att han tycker om hästar och att hoppa och att vara riddare och att mocka!

Roheryn
2007-02-22, 09:51
1) Håller med dig om att killar visst kan gilla hästar och ridning. Min tränare är man, till exempel, och jag har en elev (av "alla" mina fem små elever) som är kille.

2) Jag tror att killar försvinner huvudsakligen för att det är så få killar från början. De har ingen att identifiera sig med och se upp till. Trenden i vårt stall har varit att killarna (=sönerna till de hästintresserade mammorna) försvunnit från ridningen i 10-årsåldern, huvudsakligen på grund av kompisbrist i stallet och för att deras kompisar (som inte rider) tycker det är tjejigt = fånigt att rida.... (suck!) Det finns också pappor som tycker att deras söner hellre skall spela fotboll och tennis än rida, och som själva går omvägar runt stallet (fler suckar!).

3) Den killen jag har i min elevgrupp har en pappa som kommer och tittar på lektionen emellanåt, och som också ibland hjälper till att göra iordning hästen m.m. (till ALLA elevernas stora glädje eftersom de då får tillrättavisa någon som kan mindre än de!!!). Detta tror jag betyder jättemycket för att intresset skall behållas, att pappa backar upp och är intresserad! Sedan skall man givetvis också sträva efter att göra lektionerna så roliga och intressanta som möjligt - för ALLA elever!!!! Och är det RIDlektion så anser jag att det skall ridas på lektionen, utom möjligen på en eller ett par teorilektoner under terminen. Men jag anser också att man måste lära barnen att det är ett djur som måste tas omhand också.....

4) Nej, man behöver inte utplåna skillnaderna, men jag tror och tycker att man skall ta bort så många som möjligt av de KONSTRUERADE skillnaderna, och hellre se till individ än kön. Detta sagt av en kvinna som ibland känner sig nedklämd i en alltför trång "könsidentitet" som någon hittat på, då jag kanske har fler traditionellt manliga drag än kvinnliga.... (Får jag välja mellan galopprace och att fläta hästens man är ju valet rätt lätt!!!) Jag tycker också att det inte får vara så att tjejerna hela tiden sköter "markservicen" (=borstar och tar hand om hästen) medan killarna kommer till "dukat bord" och bara får göra det roliga (=rida och tävla).

Piraja
2007-02-22, 10:33
Ingen som påstår att killar ska komma till "dukat bord". Dock, inom den klassiska ridskolemiljön är det väldigt fast i sådant som inte är nödvändigt för att kunna lära sig rida på ett bra sätt. NEJ, man lär sig inte rida genom att stå och fläta en man. DOCK, det är viktigt att man ser till att det är rent under sadel och selar innan man ger sig iväg. Det kräver dock inte att man ska behöva borsta, rykta och puts i det oändliga...:smirk:

Man lär sig heller inte att rida genom att sitta och åka runt i ett spår i en ofta alltför stor grupp. Man blir lite ridvan, möjligen. Många tjejer tycker att det är värt det för att få den stunden i sadeln. Andra finner det måttligt roande och lärande och antingen slutar man eller byter till en annan inriktning/rider privat/skaffar eget. Ridvägarna i den klassiska varianten är inte samma ridvägar som vi har i western så för den som ska rida western kan man lika gärna lägga ner försöken att lära sig rida på ridskola. Dom klassiskt skolade ryttarna får ofta mycket stora problem när det är dags för westernridningen. NEJ, vi "flänger inte runt" utan kräver mycket skolning av hästarna.

Loobah: Av någon anledning är det många som resonerar som du...att ridning enligt ridskolans norm är den enda ridningen...varför? Tror du att de som jobbar på rancher sitter och harvar på en ridskola först, eller???

Inte_Ung
2007-02-22, 10:42
Man lär sig heller inte att rida genom att sitta och åka runt i ett spår i en ofta alltför stor grupp.

Då så är vi tillbaka till Priset.
Vad får det kosta?

Allt det där som ni vill ha går ju faktiskt lätt att ordna.
Det är bara en prisfråga.

Många hittar Vildmarksgrejjen i t.ex. turridning.
Men där är alltid detta tjat om att det är så dyrt.
Så himla roligt - men alldeles för dyrt.
Om man vill ha ett bra serverat nöje utan allt för mycket trist kringarbete, så kostar det.

Helt ärligt - man får vad man betalar för.

Piraja
2007-02-22, 11:38
Jag har inte funderat det minsta på priset. Självklart får man det man betalar för...MEN, jag anser att man måste se över lite hur man lägger upp lektioner för barn. Vad är målet? Vill man ha ungarna fortsatt intresserade och kvar i klubben? En ridskola som kan erbjuda fler inriktningar kommer att vinna på det i längden... Det behöver inte kosta mer.

Roheryn
2007-02-22, 11:57
Jo, man kan visst lära sig rida i en stor grupp på vanlig ridskola. Jag gjorde det, och red så i många år (fast på ganska bra ridskolor, som gjorde annat också, uteritter och hoppning, bland annat). Därmed inte sagt att det är det ENDA sättet att lära sig rida. Jag vet duktiga ryttare som aldrig satt sin fot på en ridskola.....

Sedan är det också så att för många barn är kompisarna och gemenskapen en viktig del, och det kan därför vara bra att rida i grupp. Min lilla grupp med elever startade jag för att min dotter skulle få ridkompisar! Lär sig rida gör hon ju minst lika bra när hon och jag är ensamma..... Ändå ser hon fram emot veckans lektion, just på grund av kompisarna.

Jag har ALDRIG anklagat westernryttare för att "flänga runt". Jag är inte särskilt hemma i westernvärlden, men jag inser lätt att era tävlingsformer kräver lika mycket träning som dressyr eller hoppning. Jag rider för övrigt själv islandshäst, och vi som gör det brukar också anklagas för att "flänga runt".

Vad gäller att komma till "dukat bord" så anser jag att det är en uppenbar risk att det blir så om man uppmuntrar tjejer att fläta manar och killar att leka riddare. Givetvis skall möjligheten till båda delarna finnas, men jag tycker att med de barn som bara vill rida och inte borsta/pyssla, så måste man uppmuntra dem till att vilja ta hand om hästen också (men inte nödvändigtvis fläta), och med de barn som pysslar mycket, men kanske är lite försiktiga i ridningen får man göra tvärtom, och uppmuntra dem att våga/vilja galoppera, hoppa osv.

Betraktare
2007-02-22, 12:02
Fler ryttare=fler kunder=mer pengar=större möjlighter.

Grundläggande ekonomi.

Och bara för att man inte har råd med det optimlaste så ger inte det per automatik att det är bra som det är nu.

Roheryn
2007-02-22, 12:42
Var det riktat till mig? Jag har, vad jag vet, överhuvudtaget inte kommenterat prisbilden. Och inte heller sagt att allt är bra och inte behöver förändras....

Inte_Ung
2007-02-22, 13:43
En ridskola som kan erbjuda fler inriktningar kommer att vinna på det i längden...

De ridskolor som jag känner till har redan kö.
Hästarna och ponnyerna går så mycket som de orkar.
Deras problem är att försöka skona ponnyer och hästar samt att försöka att erbjuda så många som möjligt att rida.

Så jag tror inte att det riktigt finns så mycket plats för att föändra verksamheten.
Visst kan man göra lektionerna roligare inom dessa gränser.
Men även ridlärare kostar pengar efter kvalitet.

Jag undrar fortfarande om man är beredd att betala mera för roligare lektioner?

Nashua
2007-02-22, 13:45
[QUOTE=Betraktare;7567367]
Om man vill Rida för ridandets skull men inte är specielt intreserad av hästar som varelser så har man tydligen ingenting att göra i ett ridhus enligt många. Ingen vill tvinga nån att inte älska sin häst mer än nåt annat eller förbjuda nån att njuta av att gossa med hästarna... men frågan är varför alla måste tycka detta är roligt.

./QUOTE]

Jag har läst ditt långa inlägg och kan förstå och delvis hålla med om vissa av dina synpunkter. Däremot hajar jag till inför formuleringen ovan. Måste säga att jag har svårt att förstå hur man kan vara intresserad av att rida men samtidigt ointresserad av hästen som varelse. Har man inte missat det mest fundamentala då, nämligen samspelet mellan häst och ryttare, förtroendet, teamkänslan, att utvecklas tillsammans med sin häst? Det är ju det som skiljer ridsporten från de flesta andra sporter: man är två om det hela och du kan vara en aldrig så duktig ryttare men om du inte kommunicerar på rätt sätt med hästen så blir det inget bra i slutänden. Samspelet med hästen bygger man inte bara på hästryggen utan i lika stor utsträckning från marken, och det handlar definitivt inte bara om att borsta på hästen eller fläta dess man. Om man inte har intresse för hästen som varelse och inte vill lägga ner tid på att lära känna dessa fantastiska djur som det faktiskt är ett privilegium för oss människor att få rida på, då tycker jag nog att det är lämpligare att ägna sig åt någon annan fartfylld sport som inte involverar levande och kännande djur, t ex motocross eller liknande.

Litenvit
2007-02-22, 13:56
*knapplån*

Som mamma till snart 12-årig son som rider så har jag mött på följande negativa saker som min som råkat på som hästintresserad pojke:

- Klasskompisar som gör sig lustiga över hästar och ridning
- Ont om killkompisar bland ryttarna
- Tjejerna kan vara rätt jobbiga och "typiga" mot en ensam kille. Jag tror att det främst gäller nu, när han är så pass liten. Vad jag minns så var det helt andra bullar som gällde i stallet när jag var tonåring och äldre och det förekom killar i stallet. Så där får han väl bida sin tid så får han "belöning" så småningom ;) .

Nu rider han inte på ridskola utan har egen ponny och tar privatlektioner.

Det som gör att han gärna rider vidare, förutom att han gillar sin ponny då, är:

- Det har kommit till några få andra killar som rider inom klubben och som är i samma ålder, så de kan iallafall umgås vid klubbträffar och när det är laghoppning.

- Det har gått väldigt bra för honom och hans ponny rent tävlingsmässigt vilket gör att han ändå kan sträcka på ryggen om det är någon som tråkar honom i skolan.

Jag tror att det är svårare för en kille att hålla fast vid sin hästhobby om det är för trist på lektionerna, eller om det inte går bra tävlingsmässigt, just för att det sociala inte ger tillräckligt mycket tillbaka. En tjej som sköter hästen, som rider lektion och som tävlar lite då och då kan "ta" att det inte går så bra eller att lektionerna inte är så fantastiskt roliga, just för att hon har ett socialt nätverk i stallet. Hon är (eller: kan vara) där för att umgås med kompisar minst lika mycket som för hästarnas skull.

Det blir inte samma sak för en 11-årig kille, om det inte finns andra grabbar i samma ålder där. För visst kan även tjejerna vara killens kompisar, men det blir inte riktigt samma sak...

Piraja
2007-02-22, 14:41
De ridskolor som jag känner till har redan kö.
Hästarna och ponnyerna går så mycket som de orkar.
Deras problem är att försöka skona ponnyer och hästar samt att försöka att erbjuda så många som möjligt att rida.

Så jag tror inte att det riktigt finns så mycket plats för att föändra verksamheten.
Visst kan man göra lektionerna roligare inom dessa gränser.
Men även ridlärare kostar pengar efter kvalitet.

Jag undrar fortfarande om man är beredd att betala mera för roligare lektioner?
...och då är det helt ok att tappa en del av dom som ridskolan inte kan möta upp? Tror inte hästarna skulle må dåligt av att få lite variation i livet. Vet ju minst 2 ridskolor i norr som kombinerar "vanlig" ridning och "western". Har slagit väl ut, faktiskt...även på hästfronten + att man har större bredd på kvinnligt/manligt och jäkligt trevlig stämning.

Inte_Ung
2007-02-22, 20:13
...och då är det helt ok att tappa en del av dom som ridskolan inte kan möta upp?
Ja, de får helt enkelt söka sig någon annanstans och betala för det som de vill ha.
Är det fullt så är det ju.

Tror inte hästarna skulle må dåligt av att få lite variation i livet.
Inte alls.
Men hur skall man välja vilka som skall få göra vad?
Om alla vill galoppera och hoppa hela tiden.
Vilka skall då göra det andra?
Och hur skall de stackars hästarna orka?

Dessutom så blir det problem med att få ridlärare i de andra diciplinerna.
Det kostar också mera.
Vill man betala det?

Och om det redan är fullt då?
Vilka tider skall dessa "alternativa" lektioner vara på då?
Och på vilka hästar?

Jag tror faktiskt att man får ordna den alternativa varianten själv.
Med efterfrågan.
Och så fixar man en klubb.
Och så hyr man en anläggning.
Och så skaffar man hästar.
O.s.v. precis som alla andra idrottsföreningar och ridskolor.

Alternativt betala för sig på något trevligt alternativt ställe.

MalinSophia
2007-02-22, 21:18
det absolut "killigaste" som finns i hästsport tycker jag är skogsarbetarn och hans häst. det om något borde det finnas mer av. ni såg väl grabbarna på scandinavium för några årsedan? de som stog på ardennerhästarna som galopperade fram. till vardags jobbar de i skogen.

Inte_Ung
2007-02-22, 21:44
Jo, killar gillar körning.
Det ser man ju på travet.
Så visst finns det hästaktiviteter för pojkar.

Ponnytravskola!

Alyssa
2007-02-22, 22:37
Men HERREGUD!! Skulle det vara så ...... svårt att göra lektionerna roligare för nybörjare??? :confused:
Det är självklart att de ska lära sig att sköta hästen! Och de rider ju såklart för att de tycker om hästar, annars kan de ju göra något annat...Men under den ridtiden som ingår i lektionen så måste de väl kunna hitta på roligare saker som ändå lär dem grunderna!

Några ex är ju nämnda här ovan! Att ungarna ska galoppera runt vilt i ridhuset utan kontroll vill väll ingen?????

Förstår inte varför detta skulle vara så omöjligt för ridlärarna?
Vadå kostar det extra att ha lite fantasi och göra det roligt för våra barn? Roligaste lektionerna vi hade var yngre tjejer som hade lektion någon gång ibland med oss, när ordinarie var sjuk eller borta. Jätteroliga övningar som krävde att man fick tänka till ordentligt o verkligen använda det man lärt sig! Tror knappast att de fick extra betalt för att lektionerna var roligare än vanligt

Inte_Ung
2007-02-22, 22:49
Nej men de hade inte samma ansvar för hästarna som de ordinarie.
Så de kunde tuta på litet mer.

Det ÄR lättare att hålla roliga lektioner om man tar mindre hänsyn till hästarna.
Det där är hela tiden en balansgång.

Cattan
2007-02-22, 23:18
Hästarna kan ju knappast annat än vinna på dealen. Hoppa ska man naturligvis inte göra mer än hästarna klarar, vilket kanske inte hindrar att ngn grupp på ridskolan kan vara inriktad på hoppning, oftast finns de som bara vill rida dressyr också...

Gallopera trodde jag var nyttigt för hästar och deras muskelbyggnad. En gångart de själva använde mer än trav i vilt tillstånd (men jag kan såklart ha fel). Kort sagt lite erfarnare elever, som ridit ett år, kanske kunde få gallopera varje lektion i någon minut för att hästarna ska få bli varma, och eleverna lära sig bättre balans. Rida lätt i galoppen kan skona extra om man ännu inte kan rida i rätt form.

Mer avancerad dressyr på ridskola trodde jag man red för att det är kutym att ryttarna ska lära sig det i Sverige, inte för hästarnas skull. Hästarna kan rimligen inte tycka det är hysteriskt roligt med den fjärde ryttaren som ska försöka traggla sluta utan att ha en susning. De kan knappast vinna hälsomässigt på det heller. Rätt form går att lära sig ändå. Häständor kan man lära sig flytta genom att gå i labyrinter osv. (Dessutom är det visst rimligt att ridlärarna rider hästarna ngn gång i veckan, om inte annat så för att känna att de är friska och mår bra).

Vilka hästar som ska användas, de vanliga ridskolehästarna såklart! så de får lite kul! och får lite energi även sedan i dressyren! iom att de inte är längre är så himla trötta på den.

Alyssa
2007-02-22, 23:21
Skulle du kunna tala om för mig hur de lektioner ser ut som inte sliter på hästarna då?? :confused:

Jag förstår ju nu varför de inte fick rida så mycket på ridlekis, de har ju såklart inga hästar som håller för 5-åringar, som bara skrittar runt i ridhuset!

Gud förbjude att man ska ha kul också!!! ;)

Alyssa
2007-02-22, 23:24
:bow: :bow: :bow:

Inte_Ung
2007-02-22, 23:25
Jag ger upp.

Ni verkar ju inte fatta vad som nöter på en häst och vad som gör att den håller.
Eller så skiter ni i det.
Bara eleverna får det skojsigt så.

Och jo, man rider skolor (öppnor och slutor) för att stärka hästarna.
Och nej, galopp i dålig balans på böjt spår är inte bra för hästarna, det nöter något otroligt på deras ben (leder).

Hoppas att ridskolor försöker att lära ut sådant också.
Men det är väl alldeles för tråkig teori.

Cattan
2007-02-22, 23:27
Feministen i mig protesterar ivrigt när jag skriver detta, men jag kan inte låta bli :D

Killar verkar faktiskt ha en underlig tendens att kunna spendera nästan hur mycket som helst när de hittat en sport de gillar. Tänk vilken tillgång för hästsporten och alla stall som har det dåligt ekonomiskt! :rofl:

Inte_Ung
2007-02-22, 23:27
Ridlekis nöter väldigt litet på hästarna.
Så det var ju konstigt att det inte blev så mycket ridning där.
Det är ju mycket skritt med lätt ryttare som är bra för ledernas smörjning.

Inte_Ung
2007-02-22, 23:28
Inte då.
De köper en egen ponny och har den någon annanstans.
Hemma t.ex.

Inte_Ung
2007-02-22, 23:34
Skulle du kunna tala om för mig hur de lektioner ser ut som inte sliter på hästarna då??

Det viktiga är att lära eleverna att rida hästarna i balans.
Helst även rätt form.
Obalans nöter väldigt mycket.

Sedan så är det viktigt att hästarna värms upp ordentligt i skritt så att lederna får smörja upp sig.
Och att de blir avskrittade efter arbete så att slaggprodukterna lämnar musklerna innan de ställs på stall.
Extra viktigt om hästarna står i spiltor.
Detta ger mycket skritt på lektionerna.

Det är också viktigt att hästarna inte blir trötta i sina muskler så de inte längre orkar bära ryttaren med dessa.
För en trött häst bär med skelettet och förlorar då sin svikt och stötdämpning.
Och i det läget kommer förslitningsskadorna som kotledsinflammationer, spatt och kissing spines.

Så det är en svår konst att lägga upp lektionerna så att hästarna håller i längden.

Cattan
2007-02-22, 23:38
Jag trodde att korrekta öppnor och slutor stärkte hästen, inte sådana som man rider fel.

Du menar helt enkelt att 1 minuts gallop per lektion på en ridskola skulle slita ut hästarna helt?

Alyssa
2007-02-22, 23:40
Ja man kan ju tycka det! :banana:

Men att åka två timmar för att färglägga hästteckningar, och sy på en käpphäst var inte riktigt vad min tös hade sett fram emot.......
Hon ville ju lära sig att rida....:(

Det är ju så mycket grunder i början som man vill att de ska lära sig, t ex bara som att få hästen att stanna när man vill o gå när man vill. Och gå dit ryttaren vill!!! Mycket olika viljor!!! :rofl:

Inte_Ung
2007-02-22, 23:43
Inte 1 minut/lektion.
Men jag tror inte att de som klagar på att det är tråkigt nöjer sig med det.

Att man inte galoppera ens 1 minut beror nog på något annat.
Risker eller så.
Det kan bli väldigt rörigt med galopp i fel grupp och vissa kan bli rädda.

F.ö anser jag att galopp för inlärning av ridning är överskattat.
Kan man inte momenten i skritt och trav, så hinner man omöjligt med dem i galopp.

Betraktare
2007-02-23, 00:04
Varför är det en så provokativ tanke med variation?

Varför är det så hemskt om inte alla skolor gör likadant.

Varför skulle det vara så obehagligt att några människor säger att "Jag och eller mitt barn vill rida men trivs inte. Kan vi inte lägga upp det på ett annat sätt".

Varför måste allt vara så lika hla tiden?

Betraktare
2007-02-23, 00:05
Var det riktat till mig? Jag har, vad jag vet, överhuvudtaget inte kommenterat prisbilden. Och inte heller sagt att allt är bra och inte behöver förändras....

Nej varför skulle det vara det? Om jag pratade specifikt till dig skulle jag väll citera dig först.

Alyssa
2007-02-23, 00:21
:rofl: Håller fullkomligt med dig där!

Betraktare
2007-02-23, 00:40
Måste säga att jag har svårt att förstå hur man kan vara intresserad av att rida men samtidigt ointresserad av hästen som varelse.

Nu sa jag iofs inte ointreserad... Visa vill rida för ridningens skull... andra vill rida för att de älskar hästar. En del vill sköta hästen så att hästen mår bra men är nöjda sen, man gör det som behövs... en del vill mycket mer och ser själva pysslandet som ett argument i sig.

En del verkar tycka att det största brottet är att inte tvätta sin häst på det ultimata visset... andra tycker det är att inte låta hästen röra och leka av sig ordentligt.

Har man inte missat det mest fundamentala då, nämligen samspelet mellan häst och ryttare, förtroendet, teamkänslan, att utvecklas tillsammans med sin häst?

Jo kanske men får man inte rida då?. Sedan kan man ju iofs fråga sig hur det kan finnas ett universielt "mest fundamentala"... men visst.

Räcker det inte med att vara intreserad av ridning?

Sedan kan man fråga sig... hur skall man nånsin lära sig att älska hästar om man inte får en ärlig chans. Upplevelser betyder nåt... och en sött varelse som travar runt runt kan ju för vissa vara helt underbara medans för andra ganska tråkiga. Andra personer är ute efter andra saker för att bygga sin realtion med hästen men det anses inte vara finnt nog.

Och en del kanske bara vill rida och med tiden så upptäcker de mer. Så länge de inte skadar hästen så spelar det väll ingen roll.

Man skulle nästan kunna säga att den modelen vi har nu i ridskolan är utmärkt för folk som redan från början älskar hästar men man är inte det minsta intreserad av att sprida intreset till folk som ännu inte förståt storheten.

och inte vill lägga ner tid på att lära känna dessa fantastiska djur som det faktiskt är ett privilegium för oss människor att få rida på,

Men problemet är inte att folk inte vill lära känna hästar. Problemet att folk har tagit pantent på hur man bäst känner en häst och vilken som är den bästa metoden att göra detta på.

Det är ju ett underkännande av individer (människor och hästar). Man säger att "detta duger för mig så det duger för alla och gör det inte det är det för att man inte älskar hästen lika mycket som jag och därmed är man en dålig varelse som vill den illa".

Varför måste alla tycka samma saker, uppleva samma saker och vilja ha samma saker av livet?

Roheryn
2007-02-23, 08:20
Det var mitt inlägg du svarade på.....

Inte_Ung
2007-02-23, 09:04
Varför är det en så provokativ tanke med variation?
Det är inte ett dugg provokativt.
Men man får leta efter det på olika ställen.
Jag erbjuder t.ex. Islandshästridning och Akademisk dressyr.
Om någon vill hoppa i stället så får de göra det på ett ställe som erbjuder hoppning.
Jag kommer inte att anordna hoppning därför att det ligger inte inom min kompetens.

Varför är det så hemskt om inte alla skolor gör likadant.
Det är inte ett dugg hemskt.
Jag gör olika.
Men hos mig så kostar det också mycket mera.
Jag har små grupper (runt 3) på beställning.
Och vi galopperar så mycket som ryttarna vill.
Men hästarna går då bara några få aktiviteter i veckan, så de tål det.

Varför skulle det vara så obehagligt att några människor säger att "Jag och eller mitt barn vill rida men trivs inte. Kan vi inte lägga upp det på ett annat sätt".
Men det kan ju vara som att gå in på SAAB och be om att få köpa reservdelar till en Mercedes.
Man är liksom på fel ställe då.
Och då så får man söka upp rätt ställe.

Varför måste allt vara så lika hla tiden?
Det behöver det inte alls.
Men Ridskolor tillhandahåller i de flesta fall Engelsk ridning, och då så är det det som man får.

Inte_Ung
2007-02-23, 09:14
Visa vill rida för ridningens skull...
........

Räcker det inte med att vara intreserad av ridning?

Och en del kanske bara vill rida och med tiden så upptäcker de mer. Så länge de inte skadar hästen så spelar det väll ingen roll.
Om man inte är intresserad av hästen som varelse och beredd att lyssna på den och förstå den, utan bara vill just rida, så kanske man skall ägna sig åt en annan sport.
En som inte innehåller levande djur.
Hästar kan få ont och bli mycket ledsna om man inte är snäll mot dem.
De ÄR inga sportmaskiner.
De är DJUR.

En del verkar tycka att det största brottet är att inte tvätta sin häst på det ultimata visset.....
Om hästen inte är tillräckligt ren, så kan den få hemska skavsår samt andra hudproblem.
Rykten är dessutom till för att främja blodcirkulationen på hästen.
Och behövs för hästar som står på stall och inte kan röra sig fritt och rullas sig och skrubba sig mot träd och så.

Den skötsel av hästar som vi ägnar oss åt i modern tid är noga utprövad för hästens bästa.
Precis som att det finns instruktioner och kunskap i hur man sköter andra saker på bästa sätt.

Det handlar inte om att jäklas - det handlar om att sätta hästens bästa i fösta rummet.
Där det måste vara.

Sazalamel
2007-02-23, 09:48

Min son är också "skäggig" och nu 20 år rider/tävlar i dressyr (just nu gör han lumpen på Högvakten i Stockholm). Och hästar älskar han. Vi står här med 6 stycken, allt från första shettisen , första tävlingsponnyn, övergångshästen, medelsvårhästen & påläggskalven med sitt framtidslöftes föl :crazy: (för att han/vi inte klarar av att sälja)
Han har en otrolig känsla med sina hästar vid all hantering, och blir ofta tillfrågad att rida problem/känsliga hästar. Det är inte bara så att han vill rida, utan han står gärna och har lite "kvalitetstid" före och efter.

Men jag måste faktiskt säga att han aldrig "pysslat" med hästarna, Borstat av, mockat, putsat, fodrat, sett till att allt är ok m.m. ja.det gör han. men aldrig att han "hängt i stallet" och flätat.lindat m.m.

Hade vi inte haft egna hästar så tror jag inte han fortsatt med ridningen då han vantrivdes bland alla "fjompiga tjejer" på ridskolan.
Han kände sig som en katt bland hermelinerna. Inte lätt att vara ensam kille bland alla tjejer när man är barn/tonåring.

Sedan beundrar jag alla killar som vågar stå på sig och som får ta glirningar i skolan för att dom håller på med en "tjejsport":confused: (Det är det ju inte om man ser på vuxna, men i skolåldern så är tjejer i majoritet.)
Frågan min son ibland fick var: -Är du bög eller, det är ju bara tjejer & bögar som gillar hästar. (kom från dom "tuffa killarna")

Hur mycket man tror på jämlikhet så skiljer sig könen åt i vissa lägen,

Piraja
2007-02-23, 10:17
Jag ger upp.

Ni verkar ju inte fatta vad som nöter på en häst och vad som gör att den håller.
Eller så skiter ni i det.
Bara eleverna får det skojsigt så.

Och jo, man rider skolor (öppnor och slutor) för att stärka hästarna.
Och nej, galopp i dålig balans på böjt spår är inte bra för hästarna, det nöter något otroligt på deras ben (leder).

Hoppas att ridskolor försöker att lära ut sådant också.
Men det är väl alldeles för tråkig teori.
Jag tror det är du som inte fattar. Tristess, upprepningar samma samma spår sliter långt mer på hästarna än att lägga upp en varierad, lärande och rolig lektion. Att hästarna får byta inriktning då och då stärker både kropp och humör. Det handlar inte om att galoppera i vild fläng utan variera och väcka nyfikenheten hos både häst och ryttare.

En häst som kommer in för en lektion som bjuder på variation kommer in i jobbet med glädje...medan en häst som kommer in till den traditionella rundharvandet stänger av och får både pisk och sporre för att vakna...syns även på hållningen på en sån häst att livet är dj*kligt trist...

Det behöver inte vara svårt...Sen som kuriosa kan jag nämna att en av de ridskolor i norr som lagt in westernridning i verksamheten ÄVEN har körskola för körintresserade. Och nu pratar vi brukskörning och inte trav.

:cool:

Betraktare
2007-02-23, 10:31
Det var mitt inlägg du svarade på.....

Jaha nu ser jag vad du menar, det står ju nåt uppe i hörnet om vem man svarat på. Gud vilket konstigt system.. jag läser säkert 10olika forum regelbundet i veckan och kanske en 40-50 (minst) om året och aldrig sett ett forum med det systemet förrut.

Jag är van med att pratar man med nån direkt så citerar man... eller tilltalar dem vid namn.. annars pratar man med alla.

Jag säger inte att bukefalos system är dåligt MEN det vore kanske bra att ha en post högst upp i forumet för nybörjaren om att man använder sig av ett ganska annorlunda sätt att komunicera på. Jag kollade desutom som just forum räv efter just en nybörjar sticky för att se om det var nåt särskilt som gällde... det fanns bara lite info om att man inte fick snacka skit om specifika stall och nån tråd om nåt som var av särskilt intresse (fast inte för mig så jag minns inte ens vad den handlade om).

Sedan kan man ju anta att om nån bryter mot forum-etiketen men har 3-4 inlägg så skall man kanske fundera på om det kan vara därför :)

Men ledsen om jag förvirade nån, det var inte menningen.

Inte_Ung
2007-02-23, 10:31
Jag tror det är du som inte fattar. Tristess, upprepningar samma samma spår sliter långt mer på hästarna än att lägga upp en varierad, lärande och rolig lektion.
Men det handlar ju om en bra ridskola kontra en dålig.
Och är en kvalitets-sak och inte en fråga om inriktning.
En dålig ridskola är ju dålig oavsett disiplin.
Liksom en bra är det även med Engelsk ridning.

Det handlar inte om att galoppera i vild fläng utan variera och väcka nyfikenheten hos både häst och ryttare.
Vilka moment vill du föreslå då?
Jag tyckte att det var mycket önskemål om just galopp och hoppning i tråden.
Fart och fläkt vill man ha.

Vad tycker du att man skall erbjuda då?
Praktiska exempel alltså.
Inte bara "Roligt och varierande" för det säger ju inte så mycket.

Sen som kuriosa kan jag nämna att en av de ridskolor i norr som lagt in westernridning i verksamheten ÄVEN har körskola för körintresserade. Och nu pratar vi brukskörning och inte trav.
Finns det verkligen ett intresse av det.
Jag försökte att väcka intesse för körning.
Men tycker att de flesta verkar att vilja just rida.

Vid just brukskörning så går man ju mycket bredvid hästen och folk vill inte gå.

Ainon
2007-02-23, 10:45
*kl*

Jag tror man bör satsa på att få tag på hästar som är säkra vid uteritter. I början av ryttarkarriären handlar det mycket om att få en känsla och balans på hästryggen, uteritt varannan gång/var tredje gång såsnart nybörjarna lärt sig start, stopp och hur man svänger tror jag skulle vara perfekt. När man har balansen i alla tre gångarterna kan man dra ner på uteritterna och börja träna mer specifikt.

Inte_Ung
2007-02-23, 10:49
Jo det är jättebra.
Men problemet är dagsljus och underlag.

Eftersom de flesta rider på kvällarna så är det mörkt ute.
Och en stor del av året så är det antingen torrt och hårt eller fruset och hårt.

På vintern med snö, som är jättebra att rida i, så gnäller ryttarna över kylan.
Så då söker de sig i stället till något uppvärmt ridhus.
Och så blir det runt-runt i alla fall.

Det är himla svårt det där.
Att tillgodose alla önskningar.

Cattan
2007-02-23, 10:55
:bow: :bow: :bow: :bump: :bump:

Litenvit
2007-02-23, 11:03
Min son är också "skäggig" och nu 20 år rider/tävlar i dressyr (just nu gör han lumpen på Högvakten i Stockholm). Och hästar älskar han. Vi står här med 6 stycken, allt från första shettisen , första tävlingsponnyn, övergångshästen, medelsvårhästen & påläggskalven med sitt framtidslöftes föl :crazy: (för att han/vi inte klarar av att sälja)
Han har en otrolig känsla med sina hästar vid all hantering, och blir ofta tillfrågad att rida problem/känsliga hästar. Det är inte bara så att han vill rida, utan han står gärna och har lite "kvalitetstid" före och efter.

Men jag måste faktiskt säga att han aldrig "pysslat" med hästarna, Borstat av, mockat, putsat, fodrat, sett till att allt är ok m.m. ja.det gör han. men aldrig att han "hängt i stallet" och flätat.lindat m.m.

Hade vi inte haft egna hästar så tror jag inte han fortsatt med ridningen då han vantrivdes bland alla "fjompiga tjejer" på ridskolan.
Han kände sig som en katt bland hermelinerna. Inte lätt att vara ensam kille bland alla tjejer när man är barn/tonåring.

Sedan beundrar jag alla killar som vågar stå på sig och som får ta glirningar i skolan för att dom håller på med en "tjejsport":confused: (Det är det ju inte om man ser på vuxna, men i skolåldern så är tjejer i majoritet.)
Frågan min son ibland fick var: -Är du bög eller, det är ju bara tjejer & bögar som gillar hästar. (kom från dom "tuffa killarna")

Hur mycket man tror på jämlikhet så skiljer sig könen åt i vissa lägen,

Det var just det jag var ute efter i mitt inlägg.

Jag tror egentligen inte att det är något större problem med ridskolornas upplägg av undervisningen, men ridningen är som sagt var mer än bara ridning när man går på ridskola. Man är där för att umgås med kompisar och man har ridintresserade kompisar i skolan som man kan snacka häst med.

Om man är kille så saknas ofta de där kompisarna och killpolarna i skolan är inte särskilt förstående. Det är inte lätt att hålla kvar vid hästintresset då.

Betraktare
2007-02-23, 11:03
Man kan tycka att det bara är att starta en egen ridskola.. och more power till den som har resurser till det (och då menar jag inte bara pengar).

Men nu är det så här att i Sverige tar staten in en väldigt ansenlig summa pengar i skatt av folk. Sedan delar man ut det bla till ridskolor. Ridningen ingår i den svenska folkföreningsrörelsen och menningen med den är att den skall vara öppen, allmän, demokratisk och rikta sig till folks intressen och behov för att tillgodose en vettig fritid framförallt för ungdomar men även för vuxna.

Därför har man rätt att ha åsikter om hur skolor drivs och hur de skulle kunna bli bättre.... särskilt om ens barn är intreserade. Varför skall jag behöva vara med och betala kostnaden för nån annans unge för att sedan bli tvungen att betala kostnaden för min helt själv.

Och ÄVEN om vi inte ha detta system kan man tycka att man borde få starta en tråd om "min son trivs inte med det som erbjuds, skulle det inte kunna vara bättre" utan att få höra att "om det inte det som bjuds passar så får man acceptera det eller starta eget".

Sedan insunireas det mycket av olika debatörer här att om man inte tycker som dem om tex hästvård vill man hästen illa... vilket får ses som ett ganska barnsligt påhopp.. det är ett klassikst debattknepp att om man inte kan svara på folk så undergräver man deras motiv istälet. Det blir en tävling om vem som kan vissa att de bryr sig om hästar mest... när det inte ens är det diskusionen handlar om.

Ridning finns i massor av länder så varför skulle just den svenska modelen var den bästa för alla.. särskilt när vi ser att ridskolorna driver bort unga pojkar från stallen.

Litenvit
2007-02-23, 11:07
Jag tror f ö att western har lättare att attrahera killar eftersom det inte är så "bögigt" att vara cowboy (om man inte sett Brokeback Mountain vill säga :angel: ).
Det blir lättare att försvara sitt hästintresse när det blir lite macho. Vita, tajta ridbyxor är inte riktigt lika macho som jeans och cowboyhatt...

Sedan kan själva ridövningarna vara minst lika roliga eller tråkiga i western som i all annan ridning. Vissa moment kan man liksom inte hoppa över för att bli en bra ryttare.

Inte_Ung
2007-02-23, 11:19
Men nu är det så här att i Sverige tar staten in en väldigt ansenlig summa pengar i skatt av folk. Sedan delar man ut det bla till ridskolor. Ridningen ingår i den svenska folkföreningsrörelsen och menningen med den är att den skall vara öppen, allmän, demokratisk och rikta sig till folks intressen och behov för att tillgodose en vettig fritid framförallt för ungdomar men även för vuxna.
Och det fungerar precis som alla andra föreningar.
Men du vill spela hockey i fotbollsklubben.
Vill man spela hockey så måste man gå ihop och starta en hockeyklubb.

Därför har man rätt att ha åsikter om hur skolor drivs och hur de skulle kunna bli bättre.... särskilt om ens barn är intreserade. Varför skall jag behöva vara med och betala kostnaden för nån annans unge för att sedan bli tvungen att betala kostnaden för min helt själv.
Det gör man genom att engagera sig sig ridklubben.
Det är medlemmarna i föreningen och den styrelse som man väljer som beslutar om hur klubbarna skall drivas.
Gå med och hjälp till och tyck till DÄR!
De blir glada för allt engagemang, jag lovar.
Det är alltid några få som drar det största lasset.

Och ÄVEN om vi inte ha detta system kan man tycka att man borde få starta en tråd om "min son trivs inte med det som erbjuds, skulle det inte kunna vara bättre" utan att få höra att "om det inte det som bjuds passar så får man acceptera det eller starta eget".
Jo starta får man.
Och så får man svar också.
Och jag anser att om man vill ha mera och bättre så får man lov att engagera sig på plats i klubben.
Det är nämligen bara klubbar och föreningar som får bidrag.
Eller så får man ordna med det själv.
Så som massor av människor gör med sina fritidsintressen.

Sedan insunireas det mycket av olika debatörer här att om man inte tycker som dem om tex hästvård vill man hästen illa... vilket får ses som ett ganska barnsligt påhopp.. det är ett klassikst debattknepp att om man inte kan svara på folk så undergräver man deras motiv istälet. Det blir en tävling om vem som kan vissa att de bryr sig om hästar mest... när det inte ens är det diskusionen handlar om.
Hästarnas väl måste alltid gå först.
Det gör att det blir en stor skillnad på ridning som sport jämfört med sporter där inte djur ingår.
Och hästar kräver viss grundläggande skötsel för att må bra.
Det är faktiskt ingenting som det går att förhandla om.

Ridning finns i massor av länder så varför skulle just den svenska modelen var den bästa för alla.. särskilt när vi ser att ridskolorna driver bort unga pojkar från stallen.
Det är den inte.
Bäst alltså.
Men den är billigast.
Ridning är en överklass-sport för de rika i andra länder.
Om man är villig att i Sverige betala lika mycket som man betalar i t.ex. Tyskland för sin ridning, så skulle man få en helt annan kvalitet.

Och det där finns även i Sverige.
Men då till samma höga pris.

Allemansridning i stordrift kan det aldrig bli lika hög kvalitet på som det blir på exclusiv ridning på dyra hästar med privatlektioner.

Inte_Ung
2007-02-23, 11:21
Män i tights är ju inte lika ball som män i jeans och chaps och Cowboyhatt.
Så är det bara.

Islandshäst-ridning attraherar också män.
Det är liksom rätt ut i skogen från början.

Betraktare
2007-02-23, 11:34
Så din åsikt är alltså att man inte bör diskutera att man har en avikande syn på ridskolor med folk som är intreserade av ridning... eller ens berätta varför man inte trivs som det är nu.. utan man bör istälet antingen direkt engagera sig i en ridklubb, starta eget eller vara tyst.

Kul syn på syftet med kommunikation.. dår får det nog vara för den saknar liksom poäng då.

Piraja
2007-02-23, 12:18
Men det handlar ju om en bra ridskola kontra en dålig.
Och är en kvalitets-sak och inte en fråga om inriktning.
En dålig ridskola är ju dålig oavsett disiplin.
Liksom en bra är det även med Engelsk ridning.

Vilka moment vill du föreslå då?
Jag tyckte att det var mycket önskemål om just galopp och hoppning i tråden.
Fart och fläkt vill man ha.

Vad tycker du att man skall erbjuda då?
Praktiska exempel alltså.
Inte bara "Roligt och varierande" för det säger ju inte så mycket.

Finns det verkligen ett intresse av det.
Jag försökte att väcka intesse för körning.
Men tycker att de flesta verkar att vilja just rida.

Vid just brukskörning så går man ju mycket bredvid hästen och folk vill inte gå.

Ja, självklart skiljer det sig på en bra och dålig ridskola. Dock har jag märkt av en tendens att oavsett, blir det ett tråkigt harvande i spåret. Ruskigt många "nybörjar"- och "barn"-ridlärare underskattar ryttarnas förmåga att förstå innebörden av god ridning och vad det är man ska sträva efter (hästens form t.ex.). Jag har fått flera unga direkt från ridskolan som inte haft en susning trots över 3 år på en bra ridskola. Det har tagit mig ca 20 minuter och så har dom upptäckt en ny värld i ridningen (framförallt viktigt då några av dom hade överheta ponnier som verkligen behövde bra ryttare).

Olika moment är t.ex. labyrinter, mönster av bommar, tunnor, konor m.m. där man lägger in skritt mellan vissa, trav och även galopp. Titta t.ex. på ett bra trailmönster från westernridningen. Glöm ridhusspåret lite och nyttja hela banan o.s.v. Ge ryttarna i uppdrag att utföra saker i alla gångarterna...och lägg in lite dressyrrörelser i de olika momenten. Jag vet ju av egen erfarenhet att det funkar;)...bara fantasin sätter gränser egentligen.

Ja, där i norr finns ju ett gediget intresse för körningen av just bruksvarianten men också tvåbet upp till fyrspann (så inte går man så mycket i samband med detta...det är skogs- och jordbruksdelen som mest samt inkörning av outbildad häst). T.ex. Norra Hälsinglands hästrally som går varje år i Nordanstig är en god intresseväckare. En av de som varit med i stort sett alla år med både tvåbet och fyrspann är en känd premieringsdomare och utbildare inom häst (körning-ridning o.s.v.) och det har väckt ett enormt intresse för körsporten.

Piraja
2007-02-23, 12:23
Män i tights är ju inte lika ball som män i jeans och chaps och Cowboyhatt.
Så är det bara.

Islandshäst-ridning attraherar också män.
Det är liksom rätt ut i skogen från början.

Vi använder hjälm i vår westernklubb:smirk: ...killar som tjejer, faktiskt. På tävling däremot används ofta hatt, dock inte av unga under 16 år.

Jag har inte samma uppfattning som du när det gäller varför män rider islandshästar heller, nej. Ser det mer som att man som person inte charmas av den konservativa hållningen i dressyr och hoppning...:cool:

Inte_Ung
2007-02-23, 12:41
Så din åsikt är alltså att man inte bör diskutera att man har en avikande syn på ridskolor med folk som är intreserade av ridning... eller ens berätta varför man inte trivs som det är nu..
Visst får man diskutera det.
Men man måste ju behålla perspektivet att det handlar om djur i alla fall.
Och även vara realistiskt i vad som faktiskt går att ordna med de resurser som står till buds.
Det kan ju faktiskt vara så att man inte trivs för att man just inte trivs på ridskola alls.
Så illa kan det ju vara.

utan man bör istälet antingen direkt engagera sig i en ridklubb, starta eget eller vara tyst.
Man bör definitivt egnagera sig i frågan rent praktiskt.
Annars så blir det ju inte konstruktivt utan bara allmänt gnäll på hur andra sköter sina obetalda ideella uppgifter.
Och det är inte så trevligt.
Om det handlar om en ridskola som drivs som förening då.

Ett annat alternativ är ju att man går till de privata ridskolorna som erbjuder alternativ.
Och betalar det högre priset för det.
Så slipper man både att engagera sig eller starta eget.
Och eftersom man har betalat för sig så är man ju kund och behöver då inte ens vara tyst.

Det finns massor med trevliga privata ridanläggningar med fina hästar och kunniga tränare.
Man kan få privatlektioner på välutbildad Barockhäst för 350:-/30 min.

Inte_Ung
2007-02-23, 12:55
Jag har fått flera unga direkt från ridskolan som inte haft en susning trots över 3 år på en bra ridskola.
Men då så var väl inte ridskolan bra?
Eller?

Olika moment är t.ex. labyrinter, mönster av bommar, tunnor, konor m.m. där man lägger in skritt mellan vissa, trav och även galopp. Titta t.ex. på ett bra trailmönster från westernridningen. Glöm ridhusspåret lite och nyttja hela banan o.s.v.
Men det gör man ju på de bra ridskolor som jag vet.
De använder det som förberedelse för hoppning.
Man måste ju kunna styra banan innan man liksom kan hoppa den.

Ja, där i norr finns ju ett gediget intresse för körningen av just bruksvarianten men också tvåbet upp till fyrspann (så inte går man så mycket i samband med detta...det är skogs- och jordbruksdelen som mest samt inkörning av outbildad häst).
Jag har utbildning i skogskörning.
Och där går man ju mycket.
Och i den andra körningen så blir det tydligen tråkigt.
En måste ju alltid vara groom.
Och det vill man inte.

Runt körningen är det många ritualer av säkerhetsskäl.
Och det är svårt med dem, för de blir tråkiga.

Jag tror att det hela till stor del handlar om tålamod.
Och att orka ta allt kringarbetet för den stund av nöje som ridningen/körningen erbjuder.

Inte_Ung
2007-02-23, 12:57
Ser det mer som att man som person inte charmas av den konservativa hållningen i dressyr och hoppning.

Men har inte den luckrats upp numera?
Jag började ju med islandshäst av den orsaken.
Men det var över 20 år sedan.

Piraja
2007-02-23, 16:37
Men då så var väl inte ridskolan bra?
Eller?

Men det gör man ju på de bra ridskolor som jag vet.
De använder det som förberedelse för hoppning.
Man måste ju kunna styra banan innan man liksom kan hoppa den.

Jag har utbildning i skogskörning.
Och där går man ju mycket.
Och i den andra körningen så blir det tydligen tråkigt.
En måste ju alltid vara groom.
Och det vill man inte.

Runt körningen är det många ritualer av säkerhetsskäl.
Och det är svårt med dem, för de blir tråkiga.

Jag tror att det hela till stor del handlar om tålamod.
Och att orka ta allt kringarbetet för den stund av nöje som ridningen/körningen erbjuder.

Som de flesta ridskolor jag varit i kontakt med räknas den som mycket bra men det händer nåt med nybörjar/barngrupperna som inte är bra. Så långt kan jag sträcka mig;)

Jag tycker dock att man kan nyttja mer av t.ex. trail-mönstren för de yngre...men också de äldre med avancerade mönster. I just nybörjar/barngrupperna sker inte mycket sånt, tyvärr, om ens i någon grupp...:angel:

Ofta hamnar en elev i en grupp och med den gruppen får eleven rida oavsett om den har lättare att lära och skulle kunna gått upp i en annan nivå långt innan. Lite för statiskt. :cool:

Piraja
2007-02-23, 16:45
Men har inte den luckrats upp numera?
Jag började ju med islandshäst av den orsaken.
Men det var över 20 år sedan.

Känns inte som att det luckrats upp. Fortfarande en rätt konservativ hållning inom ridningen idag. Har flera bekanta som börjat på ridskola och snabbt slutat för att skaffa egen häst och inriktningarna blir då western eller islandshäst. De upplever en öppnare miljö där man accepterar varandras nivåer på ett annat sätt. En helt annan sammanhållning i klubben oavsett om man har häst eller ej för övrigt. Man är mer rädd om varandra.

MissCrazy
2007-02-24, 11:26
Nej, att rida är kul, tycker lillkillen, men att fläta är rena döden! Och vem har sagt, att man måste kunna det? Räcker det inte med att jag borstar manen fri från spån, frågar lillkillen! Helst vill han rida med sitt svärd, men det får han inte för ridläraren, men spö går bra. -låtsas att det är ett svärd då, uppmanar modern. För att göra det hela lite mer spännande får han också låtsas att ridbanan är ett hav, som är fullt av hajar, där man blir uppäten av hajarna, om man rider utanför ridbanans vägar. Så har vi gjort nu, de senaste gångerna, och han rider med sitt "svärd" på sin stolte springare, av rasen shetland över ett stormigt hav fullt av hajar. Fast egentligen skulle han vilja ha sitt riktiga "svärd", som han snickrat själv.

Som många andra skrivit, tjejer ÄR mer pyssliga än killar. Så är det
ju i det mesta, inte bara hästsporten.
Men så länge de förstår att sköta hästen ordentligt är lika viktigt
som att rida, så ser jag inte det som ett hinder att de inte
vill knoppa manar och så vidare

loobah
2007-02-25, 10:21
Jag tror inte ens hästarna mår bra av att ha tråkigt. Hästarna är levande varelser och de kanske gillar att "flänga runt"...

det där har med säkerheten att göra. Och att flänga runt är för mig inte acceptabelt. Man kan rejsa på en äng, man kan göra allt med sin häst, när man lärt sig rida och kan hantera det. Men det kallar inte jag att flänga runt.

Att låta barn som inte kan varken grunder eller har fått en känsla för att hästar faktiskt inte bara är roliga i alla situationer, skulle då inte jag låta flänga runt på en ponny. Det är inte så kul när det händer något sedan.

Visst, man ska ha kul. Men på ett säkert sätt. Som du säger, gymkhana (stavning?) är roligt. Och man kanske kan leka med hästarna ibland. Men inte ALLTID, ibland måste man verkligen lära sig det där grundläggande också. Konbanor brukar ju vara roliga, och innehålla både dressyr och lite hoppning, så det kanske vore något?

btw, så kan man lätt se till att hästen har roligt, utan att flänga.

Nashua
2007-02-25, 19:55
Varför måste alla tycka samma saker, uppleva samma saker och vilja ha samma saker av livet?

Vem har sagt att man måste det? Du får naturligtvis tycka om vilken typ av ridning du vill, och leva vilket liv du vill. Det jag reagerade mot var att du skrev att du var tämligen ointresserad av hästar som sådana, och att det bara var själva ridbiten som intresserade dig. Jag tycker, återigen, att man missar det allra bästa med ridsport och "hästeri" om man inte är intresserad av att lära sig kommunicera med hästar både från marken och från hästryggen. Om inte annat kommer du att kunna få ut så oändligt mycket mer av ridningen om du bygger en bra relation med hästen. Konstigare än så är det inte. Och du, det har inte ett dugg med att sätta rosetter i hästens man eller att "rida sött i trav" att göra.

Nashua
2007-02-25, 20:00
Bravo, Inte_Ung!

Du verkar vara en mycket vettig person. Jag följer den här debatten med intresse!

Tajger
2007-02-25, 20:04
-kl-
Vet knappt om man vågar säga det, men visst kan det vara så att man är mer intresserad av själva ridningen. Jämför med bilkörning, det kan ju vara skitkul att köra fort och rejsa, men man måste ju inte älska att meka med bilen. Och jag vet, hästar är levande djur, men på en del ridskolor eller inackorderingsstall kan man ju överlämna det mesta av skötseln. Och nej, det är inte så jag själv tycker, jag har lika stor glädje av att hålla fint i stallet, kan gå och pyssla länge, och jag inser vikten av att hästen måste gå rätt för att hålla, men visst förstår jag också de som inte känner likadant.

Inte_Ung
2007-02-25, 20:20
Jag förstår mycket väl att man inte tycker att det är roligt att pyssla utan är ute efter just nöjet med själva ridningen.

MEN!

Hästar, stall och utrustning måste skötas av någon i alla fall.
Så om man inte vill göra det för att det är tråkig, så får man i stället betala för att någon annan gör det.
Som det oftast är, så vill man inte betala det högra priset som blir då.
Och i det läget så är det bara att ta tag i skiten och få den gjort själv.

Jag vidhåller envist att det är en prisfråga.

Emma8448
2007-02-25, 20:37
Jag måste bara svara på det här:

I regel så är det faktiskt så, iaf de killar som jag känner som rider. Och då menar jag alltifrån killar på 6 år till män i 40 års åldern. tjejer och killar är olika och har faktiskt olika behov. Många killar tycker inte det är så kul att borst, knoppa, fläta osv. Men gillar ridningen där det är fart och fläkt, när det händer lite saker. .h

Dessa olikheter som du beskriver är faktiskt inte medfödda (det finns vetenskapliga bevis på att de inte är det) och dina argument känns väldigt generaliserande. Varför STÄLLA FLICKOR MOT POJKAR sådär. Jättetråkig attityd. Ja, flickor lär sig sköta om andra TIDIGT och pojkar ska ta för sig. Det är så samhället ser ut idag och såklart att det syns i ridgrupperna. Men ridsporten är ju också känd för att vara öppen och pröva dessa "lagar". Tjejer blir uppmuntrade till att ta för sig och killar att utveckla sin empatiska förmåga. Sen om man hamnar på en skittrist ridskola är ju en helt annan sak.

I min hemstad har man startat speciella killgrupper. Var en artikel om det i ridsport för några månader sedan. Känner även ridläraren i den gruppen. hon menade att man oftast kan gå fortare framåt med killgrupper. Många av killarna lärde sig fortare än vad tjejerna gjorde. Hon säger också att man får lägga upp lektionerna lite annorlunde och börja tänka lite annorlunda på vad man som ridlärare säger. Dessa killgrupper hade mindre teori lektioner än vanliga ridgrupper i början. Hon sa också att killarna inte var speciellt intresserade av att borsta och pyssla med hästarna i början, men senare har hon sett att de oftare och oftare står och pyssla och pratar med hästarna.

URK säger jag bara. Snacka om att föda dessa könsskillnader. Inte fräscht att förespråka att killar är överlägsna tjejer år 2007. Jag tror att det handlar om dessa pojkars svårigheter att sammarbeta med tjejer. redan på dagis får ju killar förstå (av omgivningen) att tjejer är sämre och vice versa. Därav deras negativa attityder.

/Emma

Alyssa
2007-02-25, 21:41
Ja, men nu var det väl frågan om mindre barn och att inte tappa deras intresse, pga att det första de får göra när de börjar rida är att borsta borsta borsta fläta knoppa och sedan harva runt i ridhuset en kvart som mest och sedan borsta borsta borsta igen!!! Och javisst ja, glömde att de måste göra rent utrustningen också...

Och jag är helt införstådd med att hästarna måste skötas om och utrustningen också!!! JAG VET DET!!! JAG ÄR SJÄLV NOGA MED DET HEMMA!!! Det enda jag skulle vilja att ridlärarna gjorde är att göra roligare övningar!! Går även att göra i skritt och med förälder i grimskaftet!!! :rofl:

Men jag förstår fortfarande inte varför det skulle slita på hästarna eller kosta mer pengar!!! :confused: Jag måste helt enkelt vara helkorkad!!! :crazy:

ELLER så är era ridlärare så bra o lägger upp lektionerna så bra att det redan är så på just er ridskola! :banana:

Självklart ska ungarna helst borsta och gärna sadla o tränsa innan de rider! Hellre det än löpande band princip, där man bara slänger upp unge efter unge......men för det behöver de kanske inte ägna en hel eller halv lektion till att borsta o fläta.

Om ridläraren har teori en stund först och sedan får de rida också
då skulle nog min lilla tjej ha tyckt att det var kul ändå!
Men att sitta halva lektionen o färglägga en teckning eller sy på en käpphäst var inte hennes melodi!

Inte_Ung
2007-02-25, 22:04
Om ridläraren har teori en stund först och sedan får de rida också
då skulle nog min lilla tjej ha tyckt att det var kul ändå!
Men att sitta halva lektionen o färglägga en teckning eller sy på en käpphäst var inte hennes melodi!

Just det, din lilla tjej.

Det här är inte ett genusproblem.
Utan en fråga om bra kontra dålig ridundervisning.
Små barn orkar inte med en massa trassel innan det roliga kommer.
För det är så som små barn fungerar.

Men det har ingenting att göra med om det är pojkar eller flickor.
Och om vi går till de litet större barnen så blir det en prisfråga om hur mycket av hästens skötsel som eleverna måste göra och hur mycket som betald personal gör.

Det handlar om pengar.

Tajger
2007-02-25, 22:47
Då är vi ju överens. Det var det jag menade när jag skrev vissa ridskolor och inackorderingsstall. Men många här verkar mena att kan man inte ta hand om sin häst har man inte förtjänat att rida. Så tolkar iaf jag det.

rulana_korsbar
2007-02-25, 23:16
Alltså, allvarligt talat... Jag orkade mig igenom ett par sidor av den här diskussionen och har en fråga;

Vad är det som gör att hästvärlden så desperat försöker värva killar?! Hockeyn jagar inte tjejer och knappast någon annan mansdominerad sport heller. Visst vore det trevligt med en bättre könsfördelad ridsport, men på vilket sätt är det värt besväret att jaga killar för glatta livet?!

Vad är det som gör att killar ska särbehandlas för att bibehålla sitt intresse? :mad:

lisen84
2007-02-25, 23:37
Måste få göra en kommentar.

Jag har min 9årige Jack i England, Han älskar att hoppa, galloppera och vara riddare. Slipper han borsta är han glad, har varit så, så länge jag känt honom. Red i en liten grupp med fler killar än tjejer (ca 5 i gruppen) i ca 1 år när han var i 7årsåldern, men har nu egen ponny och rider privatlektioner på honom. (Detta är orsaken till att så många män runt om i europa blivit grymma ryttare, att de fått möjligheten att utvecklas nsabbare) Jack älskar ridningen och sin ponny, och börjar nu också förstå att skötseln är viktig för att ponnyn ska må bra vetat hela tiden, men inte förstått. Men fläta man skulle han aldrig få för sig att göra.

Sen har jag min 9årige Erik i Stockholm. Har alltid älskat djur och kan ligga på hallgovet och klappa hunden i timmar. Samma i stallet, han älskar pysslet och flätar gärna. Han rider i en grupp med ca tre killar (tot 8-10 elever). (Skillnad mot england) Han är lika glad oavsett vad de ska göra på lektionen, men nya och ovanliga saker är ju såklart spännande!

Se skillnaden!

Om jag var i din sits antingen privatlektioner, eller om ekonomin inte räcker till det, leta upp en medryttarponny som pojken kan komma och rida på någon gång i veckan, om du som mor är med och har hästerfarenhet? finns det säkert många sällskapsshettisägare som låter sin lille komma ut i skogen någon timme i veckan gratis eller mot en liten ersättning. ( om han är nybörjare använd ledtygel i början) Pojken kommer troligen älska det, men se även till så att han fortsätter att rida lektion och lära sig grunderna, och motivera honom med skogstimmen... Och som många nämt, om hans far hade möjlighet att vara med och intressera sig hade det säkerligen stöttat honom, han kanske har möjlighet att vara med på någon av aktiviteterna? Medryttaretimmen ger honom även insikt i att man måste ju faktiskt fixa iordning hästen innan och efter, vilket han om han inte riktigt förstår det nu komer att växa in i.
Barn är barn och kunskap bör läras in på barns vis, vilket ibland innebär lek.
Glöm bara inte lektionerna, prata med ridläraren, byt ridskola om det inte känns bra, hitta en väg som funkar för er.. som med allt annat =)

Emma8448
2007-02-26, 00:19
.........håller med lisen84, det är så det ska vara :) tyvärr så får inte småtjejer alltid så bra möjligheter för att utveckla sin ridning.

Litenvit
2007-02-26, 10:28
Alltså, allvarligt talat... Jag orkade mig igenom ett par sidor av den här diskussionen och har en fråga;

Vad är det som gör att hästvärlden så desperat försöker värva killar?! Hockeyn jagar inte tjejer och knappast någon annan mansdominerad sport heller. Visst vore det trevligt med en bättre könsfördelad ridsport, men på vilket sätt är det värt besväret att jaga killar för glatta livet?!

Vad är det som gör att killar ska särbehandlas för att bibehålla sitt intresse? :mad:

Därför att det är så krasst att med killarna kommer pengarna.
Jag skulle också hellre vilja ha en världordning som inte är sådan, men nu är det inte så.
Hockeyn har inget ekonomiskt att vinna på att ha fler tjejer som utövare. Tvärtom de måste då dela med sig av de dyrbara istimmarna och de vill de helst inte. Men hockeyn har redan kommunalt bekostade ishallar och bra med sponsorer.

Sedan - som partsinlaga - vill jag att min son ska fortsätta tycka att det är kul att rida, för att jag hellre stöttar honom i denna sport än i någon sport jag finner mindre rolig själv.

Inte_Ung
2007-02-26, 10:33
Därför att det är så krasst att med killarna kommer pengarna.

Ja, visst har det med pengar att göra.
Det har jag ju skrivit i massor av inlägg redan.

Men vem skall borsta hästarna då och sköta utrustningen?

Jag föreslår att Pappa hjälper sin son att göra den tråkiga skötseln.
En dålig lösning är om man betalar någon tjej att göra den.
Det ger liksom fel signaler.

Nashua
2007-02-26, 10:45
URK säger jag bara. Snacka om att föda dessa könsskillnader. Inte fräscht att fö