Visa fullständig version : Ni som är veterinärer eller på väg att bli se hit!
sommarvind 2007-02-11, 11:26 Jag går i allvarliga funderingar på att utbilda mig till vetetrinär. Men jag har ett problem och de är att ja är fruktansvärt kass i både matte och engelska.. Ja tycker te x att matte A är krångligt:o
Men ja skall ge de en chans och försöka plugga upp mina betyg på komvux... men va tror ni är de en omöjlighet att Klara den svåra matten som kommer längre fram? Och är de mkt matte sen när man väl kommit in på Uppsala? är de MVG i alla ämnen som gäller eller hur är de egentligen?
Nikki o Fabian 2007-02-11, 12:01 Vad jobbigt det låter att tycka matte A är jobbigt om man ska läsa upp toppbetyg i BCoD sen. Men man ska inte ge upp för det, du kanske har det rätta tänket när det gäller lite mer avancerad matte.
Jag själv älska A matten och delar av B matten, sen blev det lite jobbigare. Men det man behöver göra är väl egentligen bara lära sej alla regler o formler som gäller för alla uträkningar var o en för sej.
Men har man svårt för matte o dom andra ämnena som krävs är det nog lite jobbigt att hänga med i utbildningen om man ens kommer in.
Men som sagt, man ska aldrig säga aldrig, allt kan gå så försök du och lycka till:bump:
sommarvind 2007-02-11, 13:20 jo ja tycker också de låter jobbigt...men ja VILL. Men är de mkt matteuträknningar på själva utbidlningen sen?
mizz_perfect 2007-02-11, 15:32 du ska ha mvg i ALLT för att ha chans att komma in. Du måste även ha läst matte, biologi, kemi och fysik för att vara behörig.
sen kan jag ju tillägga att stora delar av utbildningen är på engelska!
sommarvind 2007-02-11, 16:06 jasså de är såpass.. ja tänkte att man kanske skulle kunna komma undan även med nåt enstaka VG ... okej.. jo ja vet behörigheten men ja visste däreomt inte att de mesta av utbildningen va på engelska...:cry:
mizz_perfect 2007-02-11, 16:47 du kan ju göra högskoleprovet, du har chans att komma in om du får stortsett alla rätt... 2,0 tror jag gränsen va på. Inte många % av alla som skriver som lyckas med det men det är ju ett alternativ. Hursomhelst måste du ändå ha vissa ämnen för att vara behörig.
sen underlättar det ju om man är bra på engelska så att man följer med i utbildningen..
det finns ju även andra jobb som är liknande. ex djursjukvårdare.
Chansa & skriv högskoleprovet! Den mesta litteraturen på utb är på engelska, men det brukar nog de flesta komma in i efter ett tag.
Det är lättare att komma in på veterinärhögskolan i Köpenhamn. kanske är ett alternativ? Men du måste fortfarande ha MVG i ALLT. :angel:
sommarvind 2007-02-11, 20:39 jo.. de är ju ett alternativ.. men då måste ja ju se till att förstå mig på engelskan i vilket fall :)
sommarvind 2007-02-11, 20:41 Veterinärassistent (djursjukvårdare) Har ja prövat på att va (dock ej gått utbildningen) grymt kul arbete funderade ett tag på att legitimera mig genom skara men har kommit fram till att de är på tok för dåligt betalt:smirk:
sommarvind 2007-02-11, 20:43 Jo man kan ju hoppas på det:D
sommarvind 2007-02-11, 20:46 jasså de är det? Okej men de är ju helt klart ett alternativ:)
Nikki o Fabian 2007-02-11, 21:11 jo ja tycker också de låter jobbigt...men ja VILL. Men är de mkt matteuträknningar på själva utbidlningen sen?
Jag vet inte så mycket om utbildningen, jag går inte den själv utan det jag har fått höra därifrån är från min hästs ägare som snart ska påbörja sitt sista år på utbildningen.
GardenAngel 2007-02-12, 12:44 Jag har extremt höga ambitioner, läkare eller veterinär, så MVG i allt r ett måste för mig.. :smirk:
Men är det nån som vet om vet utbildningen bara finns i Uppsala. eller finns den i t.ex Lund eller Umeå oxå?
mizz_perfect 2007-02-12, 13:03 finns enbart i uppsala
lady_vip 2007-02-12, 19:59 De har inte så mycket matte i utbildningen, däremot kör de en del Fysik som inte är jättelätt, så den bör du vara bra på.
Annars är det bara att plugga på, jag har en kompis som går i Köpenhamn nu och hon hade väl MVG i allt tror jag, men hon har det ändå rätt tufft. Just nu dissikerar de en hund :crazy:
//E
GardenAngel 2007-02-12, 20:10 Usch.,.. :(
Jag har hört att många åker till Ungern och pluggar till vets, är det vettigt tro?
du kan ju göra högskoleprovet, du har chans att komma in om du får stortsett alla rätt... 2,0 tror jag gränsen va på. Inte många % av alla som skriver som lyckas med det men det är ju ett alternativ..
2005 var lägsta antagna poäng på högskoleprovet 1,9.
jag måste nog säga att om du tycker att matteA är svårt kommer du få det tufft i resten av matten också.
själv tyckte jag att matteA var busenkel (och fick också bäst provresultat i klassen och ett solklart MVG), men matte D tyckte jag var ganska så svår.
Sen vet jag inte om du läst kemin och fysiken än, men det är ju VÄLDIGT mycket räknande även i dom kurserna.
Nu måste jag bara säga en sak.
Brinner du för veterinäryrket fixar du skolan också.
Jag har läst upp till matte D och tycker kanske C var svårast, men sedan hade jag dålig bakgund vad gäller A och B - de är grunden och kan du det fixar du det andra enkelt!
Känner du ingen som är bra på matte och bra på att förklara som kan hjälpa dig med det.
Min kompis hon har varit " dålig" i skolan pga hon hade problem hela tonåren men hon läste upp matten till B sen åkte hon till tyskland och jobbade med hästar hos en veterinär och sen som veterinärassistent (gick utbildning där med hjälp av sin chef) . Hon började plugga i Tyskland till veterinär.Det har gick kanon för henne.
MVG är inte så svårt som man tror heller ...läs vad som krävs av dig för att klara det ( finns på din skola) och som sagt be om hjälp så är målet närmre än vad du tror!!!
Likaså som ngn sa, att det finns snarlika yrken- djursjukvårdare mm.. Kör hårt! :)
Nu har jag predikat klart! *S* Lycka till!!:rofl:
Lejonelle 2007-02-14, 21:41 Jag tror inte du ska oroa dig så mycket för engelskan. Det är ju lite tid kvar innan du är klar att söka in. Mycket facklitteratur är på engelska på alla utbildningar på högskolan. Och du ska ändå lära dig en otrolig massa fackuttryck som du inte kan idag, det spelar ingen roll om du lär dej dem på svenska eller engelska. Synd att ge upp din dröm innan du ens har försökt. Jag kan inte uttala mig om veterinärutbildningen men generellt så är det nog inte själva räknandet från mattekurserna som du behöver utan träning i det tänkandet. Men det svåra blir att få betygen så att du kommer in - svårt, men inte omöjligt.
Mumin_79 2007-02-14, 23:33 *knapplån*
Skit vad alla var heldeppiga och stöttande här då :angel:
(gäller ej lejonelle)
KLART att du klarar det, lägg manken till och PLUGGA man kan klara ALLT bara man tror på sig själv.
Du kan plugga.. få skitbra betyg.. jobba ett par år ( 5 ) göra högskoleprovet (2, 0 är inte alla rätt, de har en felmarginal)
De ska även göra om systemet och högskoleproven ska struktureras om.
Säg att du skriver 1,7 och får lägga till pga arbetsliverfarenhet (5 år) 0,3 poäng på provet.. Då har du helt plötsligt 2, 0 att konkurrera med.. Fast i en annan kategori så klart.
Inget är omöjligt, kämpa på..
Studentrepresentatör SLU
Mumin
jag tycker snarare att vi är realistiska.
har man inget mattehuvud blir matten, fysiken OCH kemin man behöver SVÅR.
jag har hyffsat bra mattehuvud, med 5a på högstadiet och MVG i matte A, men tyckte att C och D var ganska svåra. Jag tyckte inte det fanns ett endaste svårt moment med Matte A, och om man inte ens förstår den förstår jag faktiskt inte riktigt hur det ska gå till att lyckas med alla kurser- helst med MVG då eftersom man inte kan lita på att man får 2.0 på HP. (fast jag vet inte, jag känner ingen som inte är bra på matte som orkat ta sig längre än Bkursen).
sen ang arbetslivserfarenhet att lägga på HP så om jag inte minns fel så var det 2.2 på HP om man skulle komma in på HP+arbetslivserfarenhet 05.
Jag är lite i samma sits som du.. ska försöka plugga upp mina betyg för att senare kunna söka in till veterinär. Jag har inget mattehuvud, tyckte matteA var jättesvårt medan MaC+D var enkelt och tom roligt. Jag tror absolut att du kan klara det bara du lägger ner din själ i det och kommer in i tänket. Jag satt nog 3-4h/dag och pluggade matte.. men jag klarade det:)
Det jag oroar mig för är engelskan.. är så otroligt dålig på språk, att lyckas få ett mvg i engelska A+B är nog betydligt tuffare än matte/fysikdelen.. men tror som många anda att bara man vill tillräckligt mycket går det åxå!!
Hoppas vi ses på veterinärutbildningen i Uppsala!:)
Jag går i allvarliga funderingar på att utbilda mig till vetetrinär. Men jag har ett problem och de är att ja är fruktansvärt kass i både matte och engelska.. Ja tycker te x att matte A är krångligt:o
Men ja skall ge de en chans och försöka plugga upp mina betyg på komvux... men va tror ni är de en omöjlighet att Klara den svåra matten som kommer längre fram? Och är de mkt matte sen när man väl kommit in på Uppsala? är de MVG i alla ämnen som gäller eller hur är de egentligen?
Kanske kan jag ge dig litet uppmuntran vad gäller matten, åtminstone. Jag har själv gått igenom veterinärutbildningen, visserligen för ganska längesedan, även jobbat som lärare på SLU, så jag har väl hyfsad koll på läget. Kan lugna dig med att man absolut inte behöver vara något snille på matematik. Du kommer aldrig att utsättas för några avancerade matematiska övningar. Jag läste själv in matte, fysik och biologi för att komplettera mina betyg och jag var verkligen inte någon fena på matte eller fysik. Men det gick bra ändå, så kör hårt bara! Engelskan, däremot, måste du försöka förbättra. Föreläsningarna är på svenska, men en stor del av kurslitteraturen är på engelska. Det är bara att sätta igång och träna! Lycka till!
Det är ju det som är så irriterande, att matten, fysiken räknas så hårt men man behöver inte ens Eng B... Jag kämpar också nu, läser NV på komvux då jag inte läste det på gymnasiet. Jag är SÅ nära men kemin är som arabiska för mig... Blir nog inte större problem att få MVG i allt förruton kemin, där fick jag IG (!) på förra provet... Känns hopplöst just nu :cry:
Ska dock anmäla mig till högskoleprovet idag :) Håll tummarna!
_paniiik_ 2007-02-15, 18:56 Har en tjej i min klass som verkligen satsar på veterinärutbildning.
Så jag har hört rättså mycket om vad det egentligen är som krävs.
Förutom MVG i alla ämnen så ska man helst ha gjort ett par högskoleprov med BRA resultat, helst ska man ha praktiserat hos vet och dessutom så åker man på intervju.
Det är jättesvårt att komma in.
Men om du verkligen verkligen vil så klart att du ska försöka.
Personligen tyckte jag att Matte B var jättesvårt. Matte C som vi läser nu däreot är rätt okej, och hyfsat kul:D
Tror inte riktigt att det där stämmer. Intervjuv är väl under utredning, arbetslivserfarenhet (praktik) går väl under en egen kvot och det spelar väl ingen roll hur många gånger man gör HP, dock måste man ha minst 1,8 (står i SLU:s katalog).
Har en tjej i min klass som verkligen satsar på veterinärutbildning.
Så jag har hört rättså mycket om vad det egentligen är som krävs.
Förutom MVG i alla ämnen så ska man helst ha gjort ett par högskoleprov med BRA resultat, helst ska man ha praktiserat hos vet och dessutom så åker man på intervju.
fast där hade du inte många rätt, så antingen har du missförstått tjejen i klassen eller så har hon ingen större koll själv.
20,0 brukar krävas i betyg för att komma in på betyg ja, men du behöver inte ha gjort något högskoleprov alls. Har du däremot inte 20,0 i betyg kan du ju söka på högskoleprovet istället. 2005 var det 1,8 som var det lägsta antagna på högskoleprovsdelen. Du behöver inte ha praktiserat hos någon veterinär och inte ha någon arbetslivserfarenhet alls.
Intervju fanns förut, då hade man chans att komma in fastän man inte hade toppbetyg eller toppresultat på HP, sista året för det var 03 eller 04 om jag inte minns fel. Man pratar nu om att återinföra intervjuerna, men när det blir vet man inte.
Armani__ 2007-02-16, 11:43 Liten trådkapning, ursäkta!
Jag funderar på att gå naturvetenskapligt basår nästa år, eftersom jag gärna vill komma in på veterinär-utbildningen i Köpenhamn senare. Vads är egentlgien behörigheten för att komma in på vet.utb., alltså, förutom upp till matte D, vad krävs?
Är det någon här inne som gått naturvetenskapligt basår? Hur tufft är det egentligen?
Tacksam för svar!
mizz_perfect 2007-02-16, 12:33 jag har gått naturbasåret. om du inte är beredd att plugga hela tiden och verkligen älskar kemi och fysik så läs det inte:idea: jag tyckte att det var jättetufft och orkade inte med att läsa det. mer än halva klassen hoppade av...
var inne på att söka till veterinär men det har jag lagt på is ett tag.
jag tyckte inte att basåret var tufft alls faktiskt. jag pluggade knappt alls och klarade alla ämnen ändå. några hoppade av men dom flesta i klassen gick hela året och jag tror inte vi hade någon som inte klarade kurserna, visst var några på håret, men inga IGn vad jag vet.
behörigheten är såhär i sverige:
Grundläggande behörighet för högskolestudier och särskild behörighet enligt följande:
- Matematik D
- Fysik B
- Kemi B
- Biologi B
- Svenska B/Svenska 2B
- Engelska A
Jag gick ett naturvetenskapligt basår -99. Tyckte att det var ganska lugnt och lätt. Under gymnasietiden så hade jag ganska svårt för matte i allmänhet, men två år utan någon matte samt en mycket kompetent lärare på basåret insåg jag att matte (upp till D-nivå) var ganska logiskt och lätt.
Men, tycker man att basåret är jobbigt så kan jag bara säga att det blir betydligt jobbigare på universitetet om man väljer att fortsätta dit.
Armani__ 2007-02-16, 19:10 Okej, tack för svaren (från er alla tre!)!! :bow:
Jag har hört någonstans att, om man har läst naturkunskap B, så behöver man inte läsa kemi, eller fysik B, kommer inte ihåg vilket det nu var.. Stämmer det?
En fråga till bara; Måste man ha läst matte B, innan man söker in på detta basår? Vissa säger att man måste, andra säger att man inte måste, jag vet inte!
Tack än en gång!
om inte Bkursen ingår i basåret där du ska söka så måste du ha godkänt betyg i matte B innan du börjar basåret. vad som ingår är säkert lite olika på olika ställen, i gbg ingick inte matte b.
sen angående naturkunskapen så tror jag att det i såfall är biologin om något du inte behöver läsa. för naturkunskapen tar inte upp ens en bråkdel av kemin eller fysiken, så att det ska räcka kan inte stämma.
Armani__ 2007-02-16, 22:26 Tur jag har dig som svarar så flitit på alla mina frågor, haha.. Du är bättre än Studievägledaren på skolan jag gick på, haha..
Tack för hjälpen, ska kolla upp hur det ser ut på högskolan där jag hade tänkt gå, annars får jag väl läsa matte-B på flex-vux innan det är dags för basåret.
Jappeloup 2007-02-18, 21:31 Man kan ju undra om man inom vetrinäryrket har nytta av matte upp till kurs D osv. Kanske kunde dom vid uttagningen gå mer på djurkunskaper....bara en fundering.:angel:
KL
Haka inte upp dig FOR mkt pa matten, visserligen behover du ju upp till matte D for att vara behorig, men bara for att du just nu tycker matte A ar jobbigt behover det inte betyda att det inte gar att forbattra dig! Nar jag laste matte A tyckte jag matte var det varsta av allt (forutom fysiken da...) och det gick i arlighetens namn inte speciellt bra. Men jag ryckte upp mig och det slutade med MVG pa matte E kursen, sa visst gar det! Betraffande fysik och matte pa sjalva kursen kan jag inte tanka mig att det skulle vara sa himla mycket pa utbildningen, har sjalv last medicin och det var inte speciellt manga matematiska grejer, lite pa farmakologin och viss fysik pa fysiologin. Men detta var inte svarare an nagot man laste pa gymnasiet.
Lycka till du och kampa pa sa gar det nog!
sommarvind 2007-02-20, 23:14 det va skönt att höra med nåt så positivt:) jo de är ju de med matten.. men ja har även problem med engelskan.. och är utbildningen på engelsa större delen så kan de ju bli svårt att hänga med? tror du inte? Man skulle haft en privatlärarare som kunde hjälpa en med matten o engelskan.. då kanske man hade fixat det, frågan är bara vart man hittar sådana:confused:
sommarvind 2007-02-20, 23:24 ja har vart långtidspraktikant som veterinär assistent räknas de?
sommarvind 2007-02-20, 23:26 är de bättre att gå naturvetenskapligt basår istället för komvux?
sommarvind 2007-02-20, 23:31 tack för ditt varma stöd;)
sommarvind 2007-02-20, 23:33 okej.. engelskan.. ja det måste ja då verkligen :rofl: usch de är pinsamt så dålig ja är just på de ämnet... lär ja mig inte de så kan ja ju omöjligt förstå va som står i böckerna:smirk:
tack för dina goda råd dom skall ja komma ihåg ;)
Flummflicka 2007-02-21, 11:55 Jag ska bli veterinär. Någon gång. Jag går ut gymnasiet i vår med betyg runt 18.5-19.0 vilket är ju alltför dåligt för att söka in i Sverige.
Ett basår kan man läsa antingen på komvux eller högskola/universitet men jag tror (ialfl runt där jag bor) behöver man ha upp till Matte C för att läsa basår på universitetet och på komvux matte B.
Jag är ruskigt dålig på engelska och ska även försöka läsa A och B samtidigt som basåret hade jag tänkt. :idea:
I danmark behövs för övrigt detta för att söka in:
- Matte E
- Kemi A&B
- Fysik A
- Svenska A&B
Armani__ 2007-02-21, 17:33 Har för mig att om man läser på komvux så läggs de betygen till i gymnasiebetygen, och då ändras medelvärdet om (vilket inte gynnar mig direkt, då mitt snitt är hyfsat okej).
Om man läser på högskola (basåret) så läggs de betygen vid sidan om, och man får antingen ikke godkänt eller godkänt, inget annat, det blir bättre för mig iaf.
Rätta mig gärna om jag har fel, har inte riktigt 100 % koll på läget än, ska prata med syon på mammas skola på måndag och få det rätt.
Flummflicka 2007-02-21, 21:07 Ja, så har jag också förstått. ;) Vågade dock inte skriva det då min syo aldrig hört talas om det. :cool: Men en annan syo sa det til mig förut om min syo har lovat att kolla upp det ordentligt, så jag kan återkomma med säker fakta när jag fått svar från henne. :)
Flummflicka 2007-02-21, 21:07 Ja, så har jag också förstått. ;) Vågade dock inte skriva det då min syo aldrig hört talas om det. :cool: Men en annan syo sa det till mig förut om min syo har lovat att kolla upp det ordentligt, så jag kan återkomma med säker fakta när jag fått svar från henne. :)
Det är bara att kämpa på.
Ett tips är att ta hjälp av någon univesitetsstudent med matten om du har möjlighet till det.
Sen är det tyvärr så att matte innebär ett ständigt repeterande och tragglande.Man måste helt enkelt plugga.Man måste vara villig att lägga ner tid.
Jag anser mig inte vara ett mattesnille och klarade mig nätt och jämt genom gymnasiematten.
Men nu har jag klarat av alla mattekurser på Civilingenjörsprogrammet med idel 5or så visst går det.........bara man lägger ner tillräckligt med tid och inte bara dagen innan prov.
Vi hade all litteratur på engelska och det var lite jobbigt första terminen,men nu tänker jag inte på det när jag öppnar en gammal kursbok för det blir så naturligt.
Lycka till!
mizz_perfect 2007-02-22, 13:44 läser du naturämnena på komvux och du får annat betyg än mvg så sänker du medlet. det krävs alltså mvg på komvux för att ha kvar ditt 20,0 i slutbetyg
läser du naturbasår på universitetet får du bara ett intyg på att du läst dessa kurser. de sänker alltså inte slutbetyget utan blir ett betyg för sig själv. men det är riktigt riktigt tufft! tre års gymnasie läses på två terminer
Flummflicka 2007-02-22, 17:16 Fast naturbasåret är väl bara matte, fysik, kemi och biologi. Läser man det på gymnasiet är det ju även svenska, eneglska, samhällskunskap mm mm, alltså om man läser naturlinjen.
Är det någon skillnad på svårheten om man läser på universitet eller komvux?
mizz_perfect 2007-02-22, 20:23 jo visserligen men det är stora tunga ämnen! tempot är stor skillnad. vi körde ett kapitel på samtliga ämnen så det gällde att hänga med!
det är mycket tuffare på basåret än på komvux. det är en helt annan takt och på komvux slipper du tenta av en hel kurs direkt!
Flummflicka 2007-02-22, 22:51 Så om man läser basåret på universitetet så har man föst tenta när man läst klart hela kursen och har då på allt? (Hänger jag med nu :angel: )
i sverige räknas inte ev praktik/anställning hos veterinär till intagningen som det ser ut nu. tyvärr!
mizz_perfect 2007-02-23, 17:25 ja precis. du läser ex hela fysik a kursen (hela boken) sen får du ett stort prov på hela allithopa!
Flummflicka 2007-02-23, 18:38 Oh shit :eek:
mizz_perfect 2007-02-23, 20:16 sa jag också efter att ha kuggat på fysiken 3 gånger! vi va inte bästa polare direkt! :rofl:
En till lite possetiv människa..jag går andra året i gymnasiet och vill bli veterinär..men visst jag har tufft för naturämnena i allmänhet men jag tänker fan inte låta de hindra..finns alltid sätt att klara de om man bara vill.. jag har gett upp tanken på att få MVG i allt i gymnasiet men ser man till att klara alla kursen som behövs (inte de enklaste de heller som säkert fler än jag märkt.Fys och Kem.??)
Sen e de bara o göra högskoleprovet..jag börjar göra de för första gången nu till våren och kommer fortsätta göra de tills de går bra eller min arbetslivserfarenhet räknas in tillräkligt mkt;)
Sen så hade jag nog tänkt läsa utomlands efter att ha jobbat en liten stund imellan..
Men ALLT går! gäller bara att ge sig fan på de..
sommarvind 2007-02-24, 15:00 :D är du duktig på engelska och så eller? Men ja e ändå så jäkla orolig för ja menar tänk om man ev skulle ha den turen att komma in på endast högskoleprovet... och sen kanske man inte ens kan hänga med ordentligt på lektionerna för att man är kass på både engelska och matte?:( För ja menar de finns väl knappast sånt system som de fanns i gymnaset som te x att dom har en liten mindre grupp för dom som är extra "tröga" på t ex matte..:crazy:
Som det ser ut just nu kommer du troligen inte få läsa upp betygen på komvux, endast läsa in nya kurser(om ens det?). Moderaterna vill ju ha bort det för att det tar mkt resurser samt att det ska bli lättare att komma in på högskolan direkt efter gymnasiet(istället förr att tvingas läsa om). Dock innebär det att man måste ha mvg i allt på en gång.
Men poängsystemet å intagningssystemet görs ju om också. Jag beskrev just detta i annan tråd om samma ämne.
fast det där är redan sant i många kommuner.
i tex göteborgs kommun var det LÄNGESEN man fick läsa upp betyg.
det var många år sedan man ens fick läsa en kurs för att man ville, hade man ett slutbetyg så får man bara läsa kurser som behövs för att bli behörig till en högre utbildning.
sommarvind 2007-02-25, 14:17 va!? Så du menar att de är försent att läsa upp betygen?!:eek:
Så har man inte fixat bra betyg i gymnasiet är de alltså försent att läsa upp betygen sedan?
va!? Så du menar att de är försent att läsa upp betygen?!:eek:
Så har man inte fixat bra betyg i gymnasiet är de alltså försent att läsa upp betygen sedan?
Inget är bestämt än eftersom vi fick en ny regering men det är mycket möjligt att det blir så, ingen vet när...
Blir antagligen så att du kan bara läsa upp från IG och läsa nya ämnen...
sommarvind 2007-02-25, 19:11 men om man har hunnit påbörja innan den är fastslaget då?
dom kan aldrig kicka dig från kurser du blivit antagen till.
men är du säker på att du får läsa upp betygen i den kommunen du bor i? för som sagt så är det olika i olika kommuner.
Jo men då borde det vara lungt... Asså, jag borde inte svara på några frågor, läser själv på komvux och lär nog behöva göra det åtminstone 1 år till men inte ens SYO-konsulenterna vet hur det kommer att bli. För att vara på den säkra sidan kanske man borde läsa så fort som möjligt.
Såg förresten häromdan att HP ligger på 1,9 nu...
här kommer ett litet inlägg från en av de "berömda" vet. studenterna i danmark ;).
att du har svårt för engelska tror jag är relativt lätt ordnat om du tar ett år eller så i ett engelskspråkigt land efter gymnasiet. då kommer du garanterat in i det och kursböckerna gå som en dans (förutom att man inte fattar vad de handlar om såklart ;) ).
när det gäller matten är det nog mer tragglande som gäller. jag tyckte också att matte a var lite klurig, sedan kom jag in i det och resten av kurserna gick av bara farten. åtminstone för oss här nere så är det MYCKET matte första året. av de kurser vi läst så är till exempel fysiken, kemin, statistiken och genetiken nästan uteslutande om siffror och tal. inga avancerade uträkningar, men massa "mätte-tänk". så där är det bara att kämpa på och hitta flytet.
det är en TUFF utbildning, men otroligt rolig för det mesta. och framförallt spännande varenda dag!
lycka till!
Vill bara inflika ett par saker, då jag själv tänker försöka ta mig in på vet. utb. på kvl i köpenhamn.
*Matte som krävs är inte Ma D utan Ma C som lägst.
(Ma C, Fy A tror jag, Ke A, Bi B, (Fy B + Ke B ger pluspoäng)
*Intag finns i två kvoter, och man kan även komma in med sämre betyg (minst 14,8) + meriter i form av arbete med djur etc.
då kanske det är okej om jag rättar och tillägger lite i din info?
grundläggande krav är gymnasieutbildning, där man måste ha: ma c, fysik a och kemi b. betygen ska ligga på minst 6,0 enligt den nya danska skalan. den är jag inte så haj på, men efter lite eftersökningar så har jag funnit att det översätts till 14,9 på den svenska skalan.
har du ovanstående så är det möjligt att söka.
det finns som sagt två kvoter:
kvot 1 (50 % av platserna): endast betygen spelar in. idet är nte tillåtet med upplästa betyg dock.
kvot 2A och 2B (resterande 50%): grundläggande krav plus meriterande arbeten, utlandsuppehåll, utbildning och personligt brev. till exempel så ger arbete med produktionsdjur många poäng, medan hästjobb ger få. det ska dock göras ändringar i upptaget i kvot 2 under våren, exakt vad har de inte talat om ännu.
HT 2006 låg intaget i kvot 1 på ca 19,0 och vi är ungefär 45 % svenskar på min årgång. skulle gissa att de gör sitt allra bästa för att få en lägre procentandel på nästa års förstaårselever, haha.
skolans hemsida: www.kvl.dk
speciellt för svenskar: http://www.kvl.dk/upload/stu/optagelse/vetinfo/2007%20veterinaerinformation,%20svenske%20studeren de.pdf
:) Ok, jag hade rört ihop det lite med grundläggande kraven, men på det stora hela stämde det ju. Hade bara för mig att ingen påpekat att det var lägra mattekrav i kph.
Kvoten var 14,8 sista antagningen, jag utgick från det.
Och ja, det ska bli kvotering för danska elever snart.
Men jag ger mig inte så lätt, ska fan ta mej komma in. :)
heja heja! det är bara att säga till om du vill ha hjälp/stöd/svar på frågor eller så!
Tack för stödet!
Jag MÅSTE komma in.
Vilket år går du?
Känner du Liselotte?
jag går första året! någon liselotte känner jag inte, men vi är ju 180 pers så det är lååångt ifrån alla man vet vad de heter :).
Ok. :)
Liselotte går... tredje året tror jag.
Du kom in på kvot 1 eller?
Det är så irriterande. Jag är sådant där ljushuvud som kan få MVG i allt om jag bara vill... hoppade dock av gymnasiet och läste upp på komvux sen. Ingen talade om för mig hur det ligger till med slutbetyg, och idioten jag plockade ut mitt slutbetyg innan jag fixat till allt jag velat... Så jag har ett slutbetyg på 15,3... :mad:
Med de ämnen jag läst till efter det och tentat upp hade jag haft ett slutbetyg på ca 18 eller 19... grrr
Tur att det finns kvot två. Är bara livrädd att de ska plocka bort det eller ändra det radikalt.
Har arbetat på tropikhus, är nog en av få som söker som har vana av att hantera krokodiler... haha
Arbetat med hästar på diverse ställen, och letar jobb på lantbruk.
Har också volontärsarbetat i Ecuador med vilda djur (jaguarer och alt möjligt, det var sååå coolt. *längtar tillbaka*)
Jag kommer säkert att ha problem att komma in på kvot två också, men jag har gett mig fan på det, och jag brukar klara det då.
Jag ska se till att de tycker att jag är helt oumbärlig på utbildningen! :D
precis, kvot 1 var det som gällde för mig.
ja, produktionsdjur är ett hett tips! och att lusläsa reglerna, hur lång tid man ska jobba på varje ställe för maximal poäng osv. tyvärr ger ju inte volontärarbete några poäng utan det måste vara avlönat. med reservation för att jag minns helt fel nu. men det ger ju bra intryck i det personliga brevet :)!
tror inte att de kan ändra så värst radikalt så här sent på terminen, eftersom tiden för ansökan snart går ut. de största förändringarna är nog redan gjorda, 50 % istället för 30 % från kvot 2 och sådär.
sedan har man ju chansen genom stand by-plats och avhopp och allt möjligt, det ska nog gå vägen! så länge man har drivkraften (och den verkar du ha!) så brkar resten lösa sig, på ett eller annat sätt.
Ja, problemet är att det är så svårt att få in en fot i den branschen... man måste kunna maskiner och sådant Tror att jag eventuellt ska försöka ordna en oavlönad lärlingsplats så att jag lät mig först, och sen söka jobb.
Jag har ingen N.B-utbildning nämligen... gick medie på gymnasiet för att bli fotograf... så det kan bli... visste nämligen inte att det gick att komma in i kph och hade gett upp vet.drömmen.
Och nej, jag vet att inte volontärsarbete ger poäng. Men det ser bra ut i brevet. Jag har inga poäng, de kommer att vara för gamla allihop när jag ansöker (förhoppningsvis våren 2008 om allt går som det ska, håller på med mina naturämnen just nu, ha läst in en komplett humanistisk utbildning, och läst lite socialantropologi när jag fick reda på kph;s antagningsregler och satsade om helt... men det skadar ju inte att h en dubbel gymnasiekompetens), men som sagt ser det bra ut att jag har vana av lite "farliga" djur och annorlunda djur.
Läser för övrigt danska, som nog kommer till pass, och har oxforddegree i engelska. :D
Och envis som en gris...
Om du vill får du gärna P.M;a mig och berätta mer om utbildningen, upplägget, innehållet, allt! :)
(Så slipper vi kapa tråden helt)
Men jag sitter ju och lusläser eran kapade tråd :D
Earl_grey 2007-03-11, 03:02 Nää, men PMa inte, nu handlar ju tråden om er :D Älskar den :love:
har ju beslutsångest för om man verkligen ska satsa allt på vet. eller ta något annat (tråkigt :smirk: )
Går visseligen bara i åttan, men det gäller att börja i tid! ;) :)
haha, vad kul att tråden följs med spänning :D.
jag vet inte riktigt vad jag ska berätta om, men om ni kommer på en liten fråga så släng ut den och jag ska försöka svara så gott jag kan!
Börja i tid!
Jag kan inte nog betona hur ledsen jag är över mina genomkorkade moves i grundskola/gymnasie. Jag har alltid vetat att jag ville arbeta med djur, och då i förtur som veterinär.
Mamma har berättat att när jag var liten (ca 3-4) klippte jag upp mina nallar och gosedjur och "opererade" dem, och sydde ihop dem igen... (Lite morbid kanske... :crazy: ), jag smorde in allihopa med salvor och jox (urk, stackars mamma fick tvätta dem hela tiden) och lade förband och berättade för alla att jag skulle minsann bli veterinär.
Skolan gick åt pipan i högstadiet på grund av omständigheter i mitt liv just då, och jag gav upp, för jag såg intagspoängen på NV-linjen och veterinärprogrammet på SLU för den delen också. Läste medielinjen på gymnasiet. (Hoppade av för att det inte var rätt till syvende och sist). Stod med skitbetyg, fast jag är ett studie-äss, för att jag jag inte hade någon motivation till att göra något.
Gnetade med skitjobb som jag hatade, och läste till slut upp på komvux till ett slutbetyg. HUMANISTISKA ämnen... för jag skulle bli journalist... eller lärare... eller något... eller något annat...
Var inte nöjd med det heller. DÅ hör jag talas om att KVL i danmark inte praktiserar samma intagsprincip som Sverige, och ett litet hopp tänds. Kollar upp, och ser att det skulle kunna gå.
Har då arbetat som djurvårdare på djurpark bland annat, med hästar, och som volontär i sydamerika. Om jag kunde fixa några arbeten med djur till, och läsa in naturämnena, kunde saken vara biff tänkte jag. Anmäler mig till komvux IGEN, denna gång för att plugga naturämnen. Nästa skräll.
Syo berättar att jag aldrig kommer att komma in i Sverige hur jag än försöker, och kommer att ha mycket svårt i Danmark också, på grund av ingen informerade mig om grejen med slutbetyg...
(Tog ur det 2005 för att kunna läsa en kombinerad folkhögskole/högskole-linje med internationell anknytning - Afrikalinje med ingående 3-4 månaders resa i Afrika. Underbart! Men korkat nu i efterhand...) Ingen berättade för mig att ett slutbetyg är icke ändringsbart. Korkat av mig att inte ta reda på det, men skolan är skydlig att upplysa om det också, vilket ingen gjorde...
Grät sönder mig, ocj hoppade av för att det kändes omöjligt.
Nu sitter jag och tragglar igen, efter ett års hattande fram och tillbaka, och mycket sorg över min misslyckade skolkarriär.
Men denna gången ska jag klara det!
Jag kan...
A) Söka in på betyg och meriter varje j**a gång det är intag till KVL (där jag för övrigt VILL gå också). Skriva världens bästa brev, och tjatat dem blodiga för att de ska inse hur perfekt jag är för veterinäryrket. Förr eller senare måste de väl släppa in mig... :)
B) Fixa världens bästa betyg i NV-ämnena. Göra Högskoleprovet varje gång för att försöka få ett konkurrenskraftigt resultat.
Med HP kan jag komma in på Djurvårdarlinjen (för att kunna söka in till vet sen), eller veterinärlinjen (om man har världens tur vill säga). ELLER komma in på biologiprogrammet som läser i stort sett samma kurser som veterinärprogrammet första året, för att kunna använda som merit för att komma in på vet.programmet. Eller läsa kurserna enskilt för att kunna "hoppa in" i utbildningen.
C) Leta jobb som f*n och försöka få ihop en riktigt bra arbetslivserfarenhet och poäng till KVL.
Jag SKA klara det här om det så är det sista jag gör.
Jag kan inte nog betona; sköt er skola NU! Jag ångrar mig så mycket så det inte är klokt. Hade jag skött skolan så hade jag kunnat ha ett snitt på 20, det är jag kapabel till... men man kan inte alltid styra sitt liv. Jag har lyckats trassla till det så totalt så ibland känns det hopplöst, mn för mig finns inga alternativ. Jag SKA bli veterinär.
Punkt.
Belethien 2007-03-11, 17:40 men va tror ni är de en omöjlighet att Klara den svåra matten som kommer längre fram? Och är de mkt matte sen när man väl kommit in på Uppsala? är de MVG i alla ämnen som gäller eller hur är de egentligen?
Själv går jag bara gymnasiet (NV) andra året och velat bli vet. Gett upp den drömmen för man måste haungefär MVG i alla ämnena. Och om du tycker att matte är svårt kommer du inte att ha lätt för fysik a och b och kemin blir kanske lite förvirrande ibland (vad vet jag?). Matten blir ganska svår- speciellt för dem som inte har "talangen" för det. Men hugger du i kanske du skulle kunna klara dig igenom det hela. Jag stapplar mig fram med fler MVG i So-ämnena än NV-ämnena vilket är synd. fast biologi funkar för mig så jag SKA läsa miljö-kurserna som jag egentligen inte får för rektorn :D
Siktar nu själv på djurvårdare/djurskyddsinspektör istället :D tycker att det är lika bra för mig
Ännu en emigrerad veterinärstudent här :D
Jag tycker inte att den matte som är på utbildningen har varit det minsta svår, men jag har å andra sidan väldigt lätt för matte. Har du problem med matte A blir det kämpigare, men absolut ingen omöjlighet, att klara sig. Fysiken är rätt simpel, i princip repetition av gymnasie-fysiken. Jag är inte heller en hejjare på engelska, men har inte haft några som helst problem med den engelska litteraturen -man kommer snabbt in i det. Engelskan blir det minsta problemet när man även ska lära sig latin och, som i mitt fall, danska ;)
du ska ha mvg i ALLT för att ha chans att komma in. Du måste även ha läst matte, biologi, kemi och fysik för att vara behörig.
sen kan jag ju tillägga att stora delar av utbildningen är på engelska!
Där är mina chanser körda :(
silverkotten 2007-03-25, 03:18 Jag pratade med min syo på komvux i tisdags och han sa att erbjudandet om att läsa ett ämne för att få högre betyg antagligen kommer att gälla fram tills 2010, sedan skulle ärendet prövas igen eller något liknande. Så om man ska tro honom har man tre år på sig.
Han sa även att det alltid är det högsta betyget som räknas, alltså om man har fått ett VG i Matte A och sedan läser det på komvux i hopp om att få ett MVG, men får ett G, så är det det högsta poängen som gäller. (men eftersom vi har fått olika bud här så är det nog bäst att dubbelkolla det)
Han tyckte även att alla som var lite osäkra på sitt snittbetyg borde skriva högskoleprovet, flera gånger, tills man blir nöjd.
Efter nästa termin så ska jag skriva provet, men jag ska försöka att inte ha några som helst krav på mig, utan bara se det som en testkörning.
Och som sagt, ta vara av tiden på gymnasiet, ta tag i era studier nu!
Jag ångrar mitt val att hoppa av gymnasiet varje dag, det var nog det dummaste jag någonsin har gjort...
Och glöm inte att lärarna har betalt för att svara på frågor, och studietek och liknande är väldigt underskattade!
Jag har alltid trott att jag har varit jättedålig på matte. Sen började jag gymnasiet och fick en underbar lärare och låg plötsligt först i klassen! Jag var lite chockad och tänkte på varför jag hade trott att jag inte kunde. Jag kom fram till att jag aldrig haft någon bra lärare, vi hade alltid olika vikarier i matte, som hellre läste tidningen, vek pappersflygplan och spelade gitarr, än lärde oss matte. Tyvärr hänger väldigt mycket på läraren man blir "tilldelad", men var inte rädda för att säga ifrån och se er om efter andra möjligheten, studiecirklar och dylikt...
Oj, nu blev det långt :crazy:
Jag pratade med min syo på komvux i tisdags och han sa att erbjudandet om att läsa ett ämne för att få högre betyg antagligen kommer att gälla fram tills 2010, sedan skulle ärendet prövas igen eller något liknande. Så om man ska tro honom har man tre år på sig.
Han sa även att det alltid är det högsta betyget som räknas, alltså om man har fått ett VG i Matte A och sedan läser det på komvux i hopp om att få ett MVG, men får ett G, så är det det högsta poängen som gäller. (men eftersom vi har fått olika bud här så är det nog bäst att dubbelkolla det)
Det första stämmer inte i alla kommuner, i gbg kommun tex var det flera år sedan man kunde läsa upp sina betyg- där kunde man bara läsa på komvux om man behövde kursen för behörighet till högre utbildning eller saknade slutbetyg.
det andra stämmer dock, jag har tex läst maC två gånger, en med VG och en med IG (värdelös lärare) men jag har ändå VG i maC!
hejsan
en liten tanke bara hade ett samtal med min vet om en tjej som han hade med sig på sina turer tänkte höra hur det gick för henne hon skulle läsa till vet å på lediga dagar var hon med för att lära sig. Vet skröt över henne att hon var jätte duktig men hom kom inte in å fick läsa till vet betygen räkte inte Nu läser hon till läkare där kom hon in med samma betyg
mvh Tail
Splittan 2007-03-26, 20:58 Jag är så avis på er som läser vet. linjen.
Det har alltid varit min dröm att bli veterinär. Dock så kommer jag aldrig till att få det dröm yrket, jag är helt enkelt inte smart nog.
Fast trots allt så läste jag in de flesta NV ämnen på komvux på ett år (gick natur bruk på gymn.) och sökte trots allt faktiskt till Danmark. Komm inte in, kanske tur det för jag tror inte att jag hade klarat av det.
På komvux kämpade jag mig igenom för att klara matten och fysik samt kemien. Matten kanske man hade kunnat traggla sig bättre på, men kemi och fysik är rena grekiskan....
Så jag är så avis med de som har bra läshuvud och är klippska. Ni som kämpar med att komma in på vet. linjen kämpa på! En dag så kanske ni är utbildade veterinärer.
Till er som redan utbildas till veterinärer, fortsätt kämpa på med er tuffa men spännande utbildning!
(en som med gillar att läs dena tråden!)
Long John Johnson Cat 2007-10-21, 13:37 och även kl
Jag kan berätta att allt går bara man vill! (och har över minimum 14.9 ;))
Jag kom in på vet. i kph med ett snitt på 14.92, hade arbetslivserfarenhet på en gård i 2 år och kom in på tredje gången jag sökte. Jag läste ett NV-basår för nga år sedan. Jag gick inte natur på gymn och är heller ingen "naturare" i huvudet så jag får kämpa hårt med dessa ämnen. På NV-basåret läste jag dessa ämnen och fick dessa betyg:
Biologi A och B (MVG i båda)
Matte C (G jag tyckte läraren var kass, tentade upp till VG i våras på egen hand)
Kemi A och B (VG i båda)
Fysik A och B (G i båda)
Det blir lättare att komma in ju fler gånger man söker eftersom de tar hänsyn till detta. (Dock har de ändrat om systemet till antagn. 2008 så nu vet jag inte vad som gäller)
Jag tycker biologi är hur kul som helst, kemi är ok, fysiken är dock det värst ämnet för mig. Dock tror jag det ska gå bra nu för jag har förstått vad det handlar om nu vilket jag inte gjorde när jag läste basåret. Jag hade stora problem med att arbeta med formler vilket började lossna i slutet på B-kursen. Jag vet att jag hade svårt med detta eftersom jag har sett gamla anteckningar jag gjort, där har det synts väldigt tydligt att jag inte hajjat hur jag ska arbeta med enheter och formler i allmänhet vilket jag nu tycker är hur lätt som helst! :p Kommer man bara på hur det fungerar så lossnar allt, så trots mina G i fysik tror jag detta ska gå bra :)
Det är som många säger, det tar sin tid att förstå hur man räknar fysik, man kan inte plugga sig till det och skynda på det utan det tar den tid det tar innan man får in det rätta tänket. För vissa går det snabbt, för andra tar det längre tid.
I gymnasiet hade jag inte en tanke på att ens läsa vidare så jag tog det hur lugnt som helst. Satte MVG i de ämnen jag tyckte var kul, VG i de som var mindre kul och G i de ämnen jag tyckte var trista! Som tur var är mitt snitt PRECIS över gränsen till att få söka in, det är rätt otroligt haha ;)
Matte har jag alltid hatat, jag är verkligen ingen matematiker. I matte A har jag G, i matte B fick jag först IG (första och enda ämnet :eek: ) eftersom jag inte pluggade :p När jag insåg att jag skulle få gå ut med ett IG i slutbetyget så tentade jag om matte B till G innan jag tog studenten. Jag lovade mig själv att aldrig mer plugga matte eftersom jag hatade det så.
Efter nga års resande och jobbande insåg jag att det var dags att göra ngt "vettigt" ;) Siktet ställdes in på veterinär vilket kändes i det närmsta hopplöst att lyckas med. Jag visste att jag inte skulle orka tenta upp alla betyg till MVG men tänkte ändå fräscha upp kunskaperna litegrann så jag tentade upp matte B på egen hand till VG. Saker föll på plats som jag inte fattade förr. Försökte läsa matte C på egen hand men lyckades inte. Började på NV-basår och fick G i matte C, dock tentade jag den kursen senare till VG eftersom jag tyckte jag fick ett orättvist betyg. Summa summarum har jag tentat matte B och C tre gånger innan jag lyckades med mina VG, det kunde jag aldrig tro när jag gick i gymn och bara hatade matte och satt o kastade papperstussar på lektionerna :D
I Danmark tar de ju inte hänsyn till att man tentar upp i efterhand, men jag har hela tiden inbillat mig att det ser bättre ut om man gör det än om man inte gör det. Visst, jag sökte in via kvot 2 men naturligtvis kollar de ju på mina betyg, hur många ggr jag sökt in och på mina ansträngningar och ambitionsnivå som helhet också.
Min erfarenhet hittills (har precis börjat första året) är att det är ju en del beräkningar i fysik och kemi, men det är ju inga rena matematiska problem och det tror jag inte heller man stöter på. Dock behöver man matten i grunden för att kunna räkna kemi och fysik, kunna behärska formler och lite av varje.
Matte D har jag inte läst och jag hoppas inte det blir en för stor käftsmäll av att inte ha den. En kompis som läser 3:e året säger att hon bara märkt av D-matte-nivå någon gång, jag hoppas inte det blir mer! Dock krävdes den inte för att söka in så då ska man ju kunna klara av utbildningen utan den, det handlar bara om viljan som vanligt. Vad jag förstår behövde man inte Fysik B heller, jag förstår inte hur man skulle klara av fysiken utan fysik B!!! Jag hade garanterat inte gjort det! All fysik jag läste innan jag kom hit har ju hjälpt mig att börja förstå vad det handlar om, så hade jag inte haft B-kursen hade jag nog vart körd här idag. Men det är ju så olika hur lätt eller svårt man har det.
Det enda negativa som jag upplever är skolans upplägg (har skrivit om detta i annan tråd)
Sen har jag en tanke, vetutbildningen kommer säkert förlängas allt eftersom åren går. Vi lär oss allt idag, de som examinerades för 10 år sedan har naturligtvis inte läst allt det vi ska läsa om t.ex. toxikologin eftersom det har kommit nya forskningsresultat och upptäckter sedan dess. De säger typ "oj, det där läset inte vi men det har vi lärt oss efter att vi blev färdiga, det är väldigt intressant". Naturligtvis måste man lära sig allt från scratch och fram till dags datos utveckling för att vara "med". Men om 10-20 år kommer vi ha kommit ännu längre inom medicinen så hur mycket blir det inte att läsa då? Man kan ju inte ta bort biten i "början" eftersom den är grundläggande för vidare förståelse, inte heller kan man ta bort någon del i mitten av medicinens utveckling, inte heller den sista och nyaste biten.
Förstår ni vad jag menar? På 80 och 90-talen gjorde vi ju så mycket upptäckter och det kommer bara fortsätta. Det skulle inte förvåna mig om vet.utb. kommer bli 7-8 år lång efter ett tag, det finns ju ingen annan möjlighet? En veterinär ska kunna allt, det är iaf allmänhetens uppfattning. Annars får man kanske utbilda olika typer av veterinärer som enbart läser ett visst koncentrerat lite mindre område av det stora hela, ja inte vet jag ;) Bara lite funderingar.
Slutligen så måste jag vara ett levande bevis på att allt går bara man vill, jag är verkligen inget mattegeni men har kämpat och lyckats ta mig dit jag är idag, sen är det bara att kämpa vidare. Jag har "bara" kommit in på skolan hittills, precis börjat, så om eller när jag har tagit mig igenom allt återstår att se. Jag tog mig till att börja med över det första berget, nu återstår resten.
(Har man svårt för engelskan är det samma sak där, bara att kämpa på! Språkbiten är inga problem för mig så det är skönt det. Man kommer in i det allt eftersom.)
Så att vilja bli veterinär behöver inte alls vara en omöjlighet bara för att man inte har 20.0 i betyg och inte är klipsk på matte och fysik, det finns många som klarat sig igenom utbildningen utan dessa talanger och bara kämpat. Jag tror också det är bra att det blir lite mer blandat folk med olika erfarenheter och inte bara läshuvuden, lite av varje makes the world a better place :)
peter_lundin 2007-10-21, 13:56 KL Om man jobbar som kliniker använder man oftast ingen avancerad matte. Däremot är det väldigt viktigt att man kan räkna, helst utan miniräknare.
PL
Long John Johnson Cat 2007-10-21, 14:09 Naturligtvis, men det är ju mer fundamentalt tycker jag.
kl
Jag ville bara tillägga/bekräfta ngt som andra redan skrivit. Det är nog ofta så att om man tar ett break från skola (och matte om man har svårt för det) så upplever man det nog som lättare och mer logiskt sedan när man tar tag i det igen. Det gjorde iaf jag efter att jag vart ute o rest och jobbat i nga år. Jag såg på matten med helt andra ögon, kändes som jag hade en mer obejktiv syn och kunde förstå helheten och inte bara snöa in mig på små områden som jag gjort förr. Då visste jag varför jag skulle göra det och var motiverad. På min sista tenta i matte C var jag bara nga ynka poäng från MVG, så allt kan verkligen ta sig en stor vändning i livet. Att man är dålig på ngt när man är yngre kan ofta härledas till ett obefintligt intresse för saken i fråga.
Sen är vet.utbildningen ingen dans på rosor, klarar man att komma in på den och att ta sig igenom den så anser jag att man uppfyller de kriterier som en veterinär ska göra, oavsett om man hade G eller MVG i en mattekurs på gymn.
Jag läser i danmark, och är väldigt nöjd med det. Jag är inget mattesnille, men har lyckats gneta ihop betygen ändå. Men ja, det är en hel del matte på utbildningen, dock mer insatt i ett sammanhang. Mycket fysik och kemiuträkningar. Men man måste bara vänja sig och pränta i det i huvudet, få det att bli en rutin. Det går om man kämpar.. se på mig...som bara läste ma A på gymnasiet, och tidigare kräktes av synen av en ekvation...
Åå vilken bra tråd! Exakt vad jag behövde just nu. Tack till alla som gett mig hopp och tips också. Min syo visste verkligen inget om hur man kan göra för att bli vet. Hennes uttalande var: inte mvg i allt = inte veterinär.
Jag blir så frustrerad av att det inte finns någonstans (förutom t ex den här tråden) att vända sig för att få reda på vilka alternativ som finns! Jag har ett snitt på 18-19 någonstans men jag vill bli veterinär och vill man något tillräckligt gärna så är man villig att jobba för det och i de allra flesta fall tror jag att man hittar en lösning! Till våren försöker jag att läsa ma D (som jag fick ig i tre gånger om, både på nationella provet och ig-prövningen) :angel: och fy B som jag inte orkade med att läsa i gymnasiet eftersom jag i princip avskyr fysik och vår lärare var helt hopplös...
Så jag har inte världens bästa förutsättningar men jag har viljan och då tror jag att det går. Bara så jobbigt med alla återvändsgränder som möter en från alla håll... Och det idiotiska systemet med kvotering och lottning för att komma in i Uppsala! :mad:
Hoppas de ändrar det där snart, så att vi som verkligen tycker om djur också har en chans och inte bara de där bright-skallarna med mvg i allt.
TantEster 2008-07-03, 22:33 Själv har jag svårt för procent och sån där skit, men kommer det bara in lite x och y:n i matten så är det lätt... Kanske så för dig med!
Litteraturen är på engelska, men den mesta undervisningen sker på svenska. Matte eller fysik kan jag inte minnas att det förekom alls i utbildningen. Däremot mycket organisk kemi och biologi förstås.
Låt dig inte slås ner - kämpa på! Tar du dig väl in på utbildningen ska det mycket till för att inte ta sig igenom den. Och ja, man hinner ha häst också.
Dock är det så att det är högsta betyg som gäller vid intaget. Och höga högskolepoäng. På min tid räckte inte 1,9.
peter_lundin 2008-07-03, 22:38 KL
Nu var det bra många år sen jag läste. Men för att kunna jobba säkert måste man vara helt säker på enklare huvudräkning.
Man måste kunna läsa engelska någorlunda, facktermerna lär man sig efterhand.
PL
peter_lundin 2008-07-03, 22:40 Procent kontra mg/ml får ju inte vara för svårt om man skall jobba praktiskt.
PL 2 år teknisk fysik på chalmers:laugh:
Tänka fel kan vi dock alla göra, högre matematikutbildning eller ej.
PL
TantEster 2008-07-03, 23:22 Jag är nog mest lat. Föredrar dock c=n/v när medikament ska blandas... Siffror sist, snurra bokstäver först. Och miniräknare är ju så små nuförtiden, de ryms i byxfickan! Kanske inte var så på din tid... :devil:
Liten trådkapning, ursäkta!
Jag funderar på att gå naturvetenskapligt basår nästa år, eftersom jag gärna vill komma in på veterinär-utbildningen i Köpenhamn senare. Vads är egentlgien behörigheten för att komma in på vet.utb., alltså, förutom upp till matte D, vad krävs?
Är det någon här inne som gått naturvetenskapligt basår? Hur tufft är det egentligen?
Tacksam för svar!
Jag har läst tekniskt basår (matte, kemi o fysik) på högskolan.
Är man beredd på att det är intensivt så tror jag de flesta klarar det. Jag var ju betydligt mognare då jag läste basåret än när jag gick gymnasiet. Nu hade jag ju valt själv att verkligen satsa ett år på dessa tre ämnen. Vi var några i klassen som pluggade ihop och hjälptes åt och det gick vägen. Sen har man ju alltid lärare att fråga. Du måste ha ett intresse att läsa dessa ämnen- annars kan det bli svårt. Jag var väl en typisk medelmåtta och fick G i alla ämnen. Många elever hoppade av rätt snabbt, men de trodde väl att det skulle vara en dans på rosor och att det gick att slappa.
Efter basåret läste jag till kemiingenjör.
Tycker absolut att man ska satsa att läsa om man verkligen vill något. Se på mig- jag var ingen stjärna i skolan men det gick bra till slut ändå! :)
Engelskan ska man nog inte vara så orolig för. Oftast är väl föreläsningarna på svenska, om det inte finns utbytesstudenter i klassen. Mycket litteratur är på engelska, men det är ju ingen som begär att du ska streckläsa boken på 1000 sidor. Går man på alla föreläsningar så har man nytta av sina anteckningar. Man ska aldrig vara rädd för att fråga andra i klassen eller sin lärare.
Waluig97 2012-01-05, 01:38 Jag har läst allt som ni har skrivit och tycker att det låter lite svårt men det är nog inte konstigt jag går bara i 8:an fast jag tänker redan på vilken linje jag ska gå men vilket gymnasium kan jag gå för jag vill bli vetriner.
Men jag har svårt med Engelska och stavning fast jag kämpar på för jag vil och jag ska bli vetriner.
Fast vilket gymnasuim som sagt jag bor utanför Falun så vet ni något?:confused:
a1agnlju 2012-01-05, 08:53 Jag har läst allt som ni har skrivit och tycker att det låter lite svårt men det är nog inte konstigt jag går bara i 8:an fast jag tänker redan på vilken linje jag ska gå men vilket gymnasium kan jag gå för jag vill bli vetriner.
Men jag har svårt med Engelska och stavning fast jag kämpar på för jag vil och jag ska bli vetriner.
Fast vilket gymnasuim som sagt jag bor utanför Falun så vet ni något?:confused: Du ska se till att du går ett program där alla ämnen som krävs för att komma in på veterinärprogrammet finns med. Normalt är det Naturvetenskapliga programmet. Gå inte på luringarna med "djurinriktade förberedande" program. Vi tittade på såna med vår dotter (som går gymnasiet nu) Verkade jättebra med djurinriktning tyckte hon. Det visade sig dock att det skulle behövas ett extra års studier för att få behörighet till veterinär t ex. Andra roliga djurrelaterade yrken är djursjukvårdare, agronom, lantmästare, hippolog mfl, så stirra dig inte blind på veterinäryrket.
|
|