Visa fullständig version : Hur ska jag göra egentligen?
et_flickan 2007-02-11, 15:02 Jag vill så gärna göra nåt med min häst då vi måste få en bättre relation till varandra men det är ju totalt omöjligt med grannar som kör fram och tillbaka på vägen med sina två nordsvenskar, en hingst och en valack. Dom visar ju ingen som helst hänsyn till andra och går jag ut med min häst så kör dom ändå även fast dom ser att hon blir knäpp, dom bara går förbi. Dom har en vagn som bjällrar eller vad det heter och desutom en hingst som håller på att krypa ur skinnet varenda gång han ser våra hästar.
Vad ska jag göra? Det går inte att prata med människorna heller eftersom dom verkar tro att dom äger vägen och tycker att vi inte har nåt ute på "deras" väg att göra.
Alltså jag blir tokig, kan ioförsig gå in i skogen men det är 50 cm snö och ingen stig, jätte kul.
Jag skulle ju bara kunna går rakt ut med mitt sto men eftersom hon för det första hatar hingstar (det finns ju dom stunder hon älskar dom) och sen kan det bli världens olycka. Det skulle med andra ord vara synd om hingsten.
Suck :(
Kamikazepiloten 2007-02-11, 15:33 Jag förstår inte riktigt.
Dom kan ju inte vara på vägen hela tiden? Dessutom har väl dom lika stor rätt som du att vara där? Om din häst hade varit rädd för bilar, hade du försökt få bilarna köra en annan väg då? Kryper hon ur skinnet varje gång hon ser hästarna, så kanske det är dags för lite miljöträning?
Vad skulle ditt sto göra med hingsten om ni går förbi varandra? Hoppa på honom?
Stanna och stå still medan dom passerar? Dom kör väl inte fram och tillbaka och passerar dig hela tiden väl?
varför pratar du inte med dem och förklarar hur det ligger till? Tror nog inte de är ute o kör hela tiden med sina hästar...ni måste jue kunna samsas om vägen
et_flickan 2007-02-11, 16:13 raderad!!!
et_flickan 2007-02-11, 16:19 Jag förstår inte riktigt.
Dom kan ju inte vara på vägen hela tiden? Dessutom har väl dom lika stor rätt som du att vara där? Om din häst hade varit rädd för bilar, hade du försökt få bilarna köra en annan väg då? Kryper hon ur skinnet varje gång hon ser hästarna, så kanske det är dags för lite miljöträning?
Vad skulle ditt sto göra med hingsten om ni går förbi varandra? Hoppa på honom?
Såhär är det.
Vi är osams med dessa grannar av massa olika skäl. Jag har inge problem alls att dom kör där men dom kan visa hänsyn när vi kommer med våra hästar. Vi brukar stanna och gå in på ett fält eller i skogen men dom kör bara mitt i vägen. Så jag tycker inte det är så kul och ofast tar dom ut sin hingst precis när vi ska ut och gå med våra, typ bara för att jävlas.
Förra gången vi mötte dom med mitt sto blev hon skrämd för bjällrorna och jag blev tvungen att snabbt som attan leda in henne i hagen för att jag inte skulle tappa henne. Dom tycker att vi har ston dom har hingst så vi har inget alls på vägen att göra med våra ston, vi ska visa hänsyn mot dom som har hingst.
Mitt sto kan vara hur snäll som hellst men också flippa ur. Är inte rädd för bilar/hundar/hästar eller liknande men det är inte så kul med en vagn som tar upp hela vägen och en hingst som blåser upp sig och blir stor.
et_flickan 2007-02-11, 16:21 Stanna och stå still medan dom passerar? Dom kör väl inte fram och tillbaka och passerar dig hela tiden väl?
Det är ännu värre när vi går ut med hunden. då går dom ut med sina hästar med pisk i handen ifall våran hund skulle gå till anfall.
Alltså så fort dom ser att vi går ut med våra hästar och är i stallet så går eller kör dom sina hästar.
trullslitenmedtuff 2007-02-11, 16:53 om det är privatväg, så sätt upp en vägbom på något bra stället, då lär de inte köra mera :P för vem vill hoppa över den bom med kärra?, nää, skämtar bara.
ush, vet hur jobbigt det är, men försök att prata med dem endå, även om ni är ovänner.
et_flickan 2007-02-11, 17:09 Det är ingen privatväg, tyvärr.
Som sagt så har jag ingen problem alls när det gäller deras körning, dom får gärna köra på vägen men ser dom att det kommer en annan häst som kan dom ju åtminstånde försöka köra lite åt sidan eller stanna eftersom det låter hemskt om denna vagn men nej det finns inte i deras värld, synd att det måste vara så.
Tror dom att hunden går till anfall eller gör den det på riktigt?
Jag skulle bli förbannad, dom äger väl inte vägen? Du har lika stor rätt som dom att vara där.
et_flickan 2007-02-11, 17:41 Tror dom att hunden går till anfall eller gör den det på riktigt?
Jag skulle bli förbannad, dom äger väl inte vägen? Du har lika stor rätt som dom att vara där.
Den gör inte utfall mot hästarna men eftersom hon är en rottweiler så är hon en "mördarhund".
Jag är förbannad, det är fruktansvärt irriterande att inte kunna göra nånting med sin häst förens det blir mörkt och då är det ju inte så roligt.
et_flickan 2007-02-11, 17:45 Jag har försökt men jag mår dåligt av att hela tiden tänka på om dom är i stallet och stirrar när man går förbi och vill hellst inte ha med dom att göra. Mamma har också försökt prata med dom men det går lixom inte.
Så kan man ju inte ha det!
Det finns två alternativ.
Det ena är att flytta, det andra är att prata ut med grannen.
Immer
et_flickan 2007-02-11, 21:41 Flytta nope, det är det dom vill, det har dom sagt rakt ut. Jag trivs ju där jag bor och jag tänker inte flytta.
Pratar man med dom skyller dom ifrån sig och spyr en massa galla på en, tar upp en massa gamla bråk och sen blir det kaos, jag försöker bara att hålla mig ifrån detta, mamma sköter det, jag mår dåligt av det.
Solafekub 2007-02-11, 22:43 Förstår faktiskt inte riktigt problemet? Det är ju inte deras fel om din häst blir rädd för vagnen, det är ju din uppgift att uppfostra din häst? Hur menar du att dom ska visa hänsyn? :confused:
Se det som en chans till miljöträning. Om de nu är på vägen HELA tiden, har du ju massa tillfällen att vänja din häst vid dem, vagnen och hingsten. Och till slut kommer de nog att tröttna om du bara rider/går förbi utan att reagera. Det är ju bara roligt att provocera om man får en reaktion, inte sant?
För mej verkar det som: (obehagligt! Läs på egen risk!:devil: )
1) Ni har problem med er granne som DU förstorar upp. Tex att de kör ut med sina hästar bara för att djävlas. Lägg ner och förändra din syn så kanske inte grannen heller målar fan på väggen hela tiden.
2) Du har problem med din häst och skyller på grannen! Vad har grannen med det att göra? Tag hjälp och lär dej hantera din häst.
3) Kör man med en hingst på en väg och möter hästfolk så anser jag att hästfolk bör ha så mycket kunskap och förståelse att hingsten får företräde. I ditt fall känns det dock som om du harför lite hästkunskap och för lite folk runt dej som kan häst. (en vagn har företräde för en ryttare enligt mej då vagnen inte ärlika lätt att flytta)
Du förväntar dej att de ska visa hänsyn och köra åt sidan för dej. Varför? Du kan enkelt flytta dej åt sidan.
4) Var glad att det finns folk som vill köra häst och med bjällror. Vad härligt!
5)Ändra din attityd och fundera på varför du är så negativ? Kanske din mamma som är ovän med dem egentligen? Tänk positivt, hälsa och var glad när du möter dem även om din häst bråkar.
OM de nu är så "dumma" och "otrevliga" som du säger så finns detinget som biter så bra som vänlighet och ödmjukhet. :idea:
6) För mej känns det här som en typisk "stadsbo" som flyttat ut på landet som ställer en massa krav på alla andra men själv inte har några skyldigheter alls.
et_flickan 2007-02-12, 11:40 [QUOTE=Amateur;7482237]För mej verkar det som: (obehagligt! Läs på egen risk!:devil: )
1) Ni har problem med er granne som DU förstorar upp. Tex att de kör ut med sina hästar bara för att djävlas. Lägg ner och förändra din syn så kanske inte grannen heller målar fan på väggen hela tiden.
Nu är det så att du inte vet hela historien men jag kan berätta den så förstår du kanske bättre. Jag är 17 år och sen jag flyttat hit har jag träffat väldigt konstiga människor, dessa två är dom konstigaste. Dom har skördat hö på våran mark utan att fråga, gått in och snokat på våran gård, polisanmält oss och ljugit om att vi bussat hunden på deras hästar, går runt med vapen för att skydda deras hästar mot våran hund (hunden har aldrig jagat deras hästar i hagen), bara stampat in i vårat hus och vägrat gå därifrån. Jag har varit med om mycket i mitt liv och trodde man skulle få det lugnt när man flyttade ut på landet men så kommer man till ett ställe där idioterna finns som mest.
2) Du har problem med din häst och skyller på grannen! Vad har grannen med det att göra? Tag hjälp och lär dej hantera din häst.
Jag skyller inte på grannen, det är inte han/hon som gjort så jag fått problem med min häst men ser man att en häst är rädd så tycker jag att man iaf kan stanna så att hästen får titta på vagnen, han har ju bara kört förbi så varenda gång hon sett vagnen har det varit panik. Jag visar hänsyn mot dom tex när jag jobbat i skogen och deras hingst blir rädd lägger jag ner sågen eller vad jag nu jobbar med och står still, vanligt vett tycker jag.
3) Kör man med en hingst på en väg och möter hästfolk så anser jag att hästfolk bör ha så mycket kunskap och förståelse att hingsten får företräde. I ditt fall känns det dock som om du harför lite hästkunskap och för lite folk runt dej som kan häst. (en vagn har företräde för en ryttare enligt mej då vagnen inte ärlika lätt att flytta)
Du förväntar dej att de ska visa hänsyn och köra åt sidan för dej. Varför? Du kan enkelt flytta dej åt sidan.
Nu har du inte läst alla inlägg, jag har alltid flyttat på mig när han kommit, försökt att gå ut på en åker eller infart men eftersom han travar förbi så blir min häst rädd, han kan åtminstånde stanna eller skritta så hon får en tevlig upplevelse nån gång.
4) Var glad att det finns folk som vill köra häst och med bjällror. Vad härligt!
Jag det är jätte tevligt.
5)Ändra din attityd och fundera på varför du är så negativ? Kanske din mamma som är ovän med dem egentligen? Tänk positivt, hälsa och var glad när du möter dem även om din häst bråkar.
Tyvärr har jag ingen rolig barndom och sånna här människor som dom har jag sett aldelles för mycket. Sen är det väldigt otrevligt med människor som går runt med gevär och är lite halvberusade. Har växt upp i en bråkig miljö med tokiga karlar och detta gör det inte så mycket bättre.
OM de nu är så "dumma" och "otrevliga" som du säger så finns detinget som biter så bra som vänlighet och ödmjukhet. :idea:
Jo jag försöker säga hej och vara trevlig men det är inte så lätt man inte får nåt tebax.
6) För mej känns det här som en typisk "stadsbo" som flyttat ut på landet som ställer en massa krav på alla andra men själv inte har några skyldigheter alls.
För mig känns det som om du är en av dom jag har att göra med på andra sidan staketet. Människor som inte har nåt roligare för sig än att bara gå runt och klagar så fort man inte håller med dom har jag inte så mycket för. Jag kommer från stockholm och har även ridit mycket i den förorten jag bodde i. Där visade bussar hänsyn, cyklister, människor med hundar men här är det ju som rena apkriget, kastar både banar och äpplen på varandra. Men jag vet inte, det kanske är typsikt landet.
et_flickan 2007-02-12, 11:44 Jo det är ju det men jag orkar inte ta en diskussion med dessa två männsikor eftersom jag mår fruktansvärt dåligt av deras saker dom gjort/gör. Det är inte första gången har jag fått höra som dessa två har bråkat med människor, dom är kända i hela bygden.
Förra gången vi gick ut så fortsatte mamma gå med hennes häst och då hade killen som kör hingsten dragit till mamma med armbågen för att få henne att flytta sig, han är ruskigt obehaglig.
MacGyver 2007-02-12, 11:59 Det verkar som om det bara finns tre utvägar att bryta ställningskriget på:
1: Du får gå dit med en handgranat i ena handen och en molotovcoktail i den andra och rensa "motståndsnästet."
2: Köp en stor smörgåstårta och gå till grannen och säg att "så här kan vi ju inte hålla på och bråka i all oändlighet, nu skiter vi i det som varit och hjälper varann framåt istället."
3: Flytta!
et_flickan 2007-02-12, 12:08 Vi tänkte bjuda in dom på kaffe (mammas ide) men ändrade oss sen.
Hade säkert varit en bra ide förutom att männskorna varken gillar hundar eller katter så stod vi över.
et_flickan 2007-02-12, 12:09 3: Flytta!
Vi har faktiskt tänkt på det me men man ska ju inte behöva migrera bara för att man har sånna människor på andra sidan staketet. Sen har dom sagt rakt ut att dom vill ha oss härifrån och det är ju sorgligt.
MacGyver 2007-02-12, 12:30 3: Flytta!
Vi har faktiskt tänkt på det me men man ska ju inte behöva migrera bara för att man har sånna människor på andra sidan staketet. Sen har dom sagt rakt ut att dom vill ha oss härifrån och det är ju sorgligt.
Det finns ytterligare en lösning, dom får skaffa er en gård nån annan stans som ni trivs på och köpa ut er för samma summa som den kostar och flytta er dit så är ju problemet löst.:idea:
Du har delvis svarat på mina frågor. Dela upp dina problem efter om det är lagbrott eller åsikt. Du skapade en tråd, för att få råd? Världen är inte så svart/vit som man vill ha den.
- du lägger till ny "fakta" efterhand. Vissa saker du tar upp är mot lagen = inget av det du sa från början var något sådant.
- poängen med att vara trevlig och ödmjuk när andra är otrevliga är att det retar ännu mer än om du är ovänlig. Du hajade inte poängen!
- du förväntar dej att han ska sakta ner/stanna. Hur ska han veta det om du inte berättar det? Kanske du kan be om hjälp med din häst. De kan kanske (förmodligen) mer än du. Lite kaffe kan hjälpa.
- att din barndom inte var rolig ska ju inte behövas lasta dina grannar. DET kan väl inte de hjälpa. Deras barndom var kanske ännu värre? Och du har rätt att reta dej på dem...enligt dej.
- du tycker jag är "likadan" bara för att jag säger emot dej. Fy på mej!
- nej det låter inte som på landet men tyvärr låter det som i ett sommarhusområde en bit härifrån.
Sen visst finns det folk och fä lite överallt som inte är "goda grannar" men onekligen brukar det vara så att den "icke goda grannen" får hjälp av att bli värre av "andra icke goda grannar". Fulla med gevär är aldrig kul men inte heller lagligt.
Polisanmäl om det är den typen av ärende, annars sköt dej själv. Lagen är till för oss alla.
et_flickan 2007-02-12, 14:07 Ja jag vet inte om dom kan mer än mig eller inte men dom vill inte ha med min häst att göra eftersom dom inte tycker om henne, det är en häst som har haft ett tufft jobbigt och stressigt liv sen är hon köpt av en person som grannen inte gillar och det har varit bråk mellan dessa. Jag frågade när hon blev rädd om dom kunde stanna och låta henne titta på vagnen men han bara körde förbi och viftade
Jag har berättat för dom varför jag flyttade hit och att jag inte vill ha en massa bråk och sa att vi kan väl bara säga hej vara trevliga och sköta våra egna saker men nej alltid ska det tas upp en massa gammalt, det stör mig. Det värsta är att dom sagt till mig att sen du/ni flyttade hit fick vi inte göra som vi ville (dom hade sina hästar på våran mark då) fick låna den av husets förra ägare och sen tog dom hö på marken utan att fråga, dom trodde att allting var som vanligt, och det var där det började.
Det är mycket bråk i en liten by!
Pratar man med dom skyller dom ifrån sig och spyr en massa galla på en,
Ärligt talat, det där med att spy galla verkar vara ömsesidigt.
Om det handlar om olagligheter är det polisanmälan som gäller, annars måste ni röka fredspipa eller flytta.
Immer
et_flickan 2007-02-12, 14:22 Jo kanske dock inte från mig utan min mamma.
Men jag fattar inte varför jag måste dras in, jag vill inte. Killen kan vara riktigt trevlig när man möter honom utan sin tjej men är dom tillsammans blir dom hemska. Tex så kan killen sätta sig ner och klappa hunden om jag träffar honom ensam men är tjejen med säger han inte ett ljud även fast jag säger hej, jag försöker men inte mamma, tyvärr dras jag med ändå det är väl för att jag är mammas dotter, ganska logiskt.
Drt avr dock länge sen han var trevlig nu.
Men jag har rytit ifrån till dom en gång det var när dom stod och skrek att hunden hade varit inne i deras hage och jagat hästarna. Dom hade sett spår efter hunden. Vad dom inte visste var att vi visste att det hade sprungit en jakthund på våran och deras mark. Tjejen hade själv sett hunden och ringt till ägaren men ändå har hon mage att säga att våran hund har gått in och jagat deras häst, fegt och sen fick vi ett brev från polisen.
Om det nu är så att det absolut inte går att lösa grundproblemen mellan er och era grannar, så får du ju se till att din häst kan hantera att de kör på vägen. Vänj henne vid bjällror, först att du har dem i handen när ni gör saker, sen kanske hon kan ha dem på sig själv efter ett tag. Be någon gå med när du rider, den kan springa runt med bjällrorna osv, om ni rider med andra hästar kan någon av dem h bjällror. Försök hitta någon annan med körhäst i närheten som vill hjälpa dig så hon får vänja sig vid hänsynstagande ekipage.
Ska hästar vara i trafiken måste man se till att dom klarar av det, jag är cynisk nog mot andra trafikanter att inse att det finns idioter överallt, det enda jag kan göra är ju att se till att min häst fixar det mesta!
Lycka till!
et_flickan 2007-02-12, 15:02 Min kompis ska ta med sig sina bjällror när hon kommer upp hit och ha på våran andra häst när vi rider. Det är ju små bjällror men det är ju nånting.
Bilar har hon också blivit rädd för eftersom bilisterna på våran väg verkar tro att det är Svenska rallyt året om fast hon brukar bara hoppa några steg frammåt och kolla vad det var för nåt som drog förbi.
Det blir nog bättre det här, ska bli skönt att kunna gå på stigen i skogen igen när det blir vår. Slipper man hingstar och galna karlar.
Tussinussen 2007-02-13, 18:34 Min kompis ska ta med sig sina bjällror när hon kommer upp hit och ha på våran andra häst när vi rider. Det är ju små bjällror men det är ju nånting.
Bilar har hon också blivit rädd för eftersom bilisterna på våran väg verkar tro att det är Svenska rallyt året om fast hon brukar bara hoppa några steg frammåt och kolla vad det var för nåt som drog förbi.
Det blir nog bättre det här, ska bli skönt att kunna gå på stigen i skogen igen när det blir vår. Slipper man hingstar och galna karlar.
Tycker synd om dig (som en av få på den här tråden verkar det som :crazy: ). Jag vet inte hela historien mellan dig och dina grannar men det jag vet är att man inte ska dra in hästarna i det, ser dom att din häst blir rädd när dom kommer så ska dom kunna sakta in och inte skrämmas, det är vardagshyfs hästfolk emellan tycker jag.
Sen verkar det med det där med höt och allting att ni kom och "störde" deras sätt som dom alltid hade haft det, det kan säkert kännas lite jobbigt för dom också.
Men om du är 17 år så ska inte du lastas med att du ska fixa det här, det får dom vuxna i din omgivning göra innan nån råkar illa ut! :mad:
sommartjejen 2007-02-13, 21:20 Detta låter mer som ett skämt i mina ögon. Varför skulle en galen granne förstöra relationen mellan dig och din häst? Jag fattar inte...
Du får väl se till att vara där grannen inte är och bygga upp relationen, sen blir nog grannen inget problem. :confused:
et_flickan 2007-02-13, 21:28 Men jag fattar inte vart du fått det ifrån, han har inte förstört relationen mellan min häst och mig men eftersom detta är en liten väg (200 meter) och då kan inte ena människan tro att han äger hela vägen och den andra ska inte ens få vistas där, jag då med mina ston får inte gå på vägen eftersom jag har ston, han har hingst. Jag vill inte gå ut och gå längre med hunden knappt eftersom han kör med sina två hästar där varje dag fram och tillbaka, ibland tom två gånger om dagen och det är inte roligt att möta honom, det finns faktiskt andra vägar att t.ex hans väg inne i skogen som inte vi får gå på, tyvärr måste jag gå på denna väg för att komma nånstans vilket inte han behöver, det blev luddigt men hoppas du förstår nu. Har pratat lite med dom andra grannarna och han har aldrig gjort såhär förut det har börjat denna vinter.
et_flickan 2007-02-13, 21:33 Jag tycker det är jätte jobbigt och mår pyton. människorna är mycket obehagliga båda två och hotfulla. Har som sagt vägrat gå ut från vårat hus när vi sagt till dom. Skulle kunna anmäla dom för både det ena och andra men det känns inte som den rätta utvägen.
Sen att han springer runt med vapen och är lite halvfull är riktigt otäckt. Har som sagt växt upp med alkohol, droger och våld, trodde jag skulle slippa en massa tjaffs här men inte då, det blev nästan värre här. Det är en liten väg vi bor på och eftersom det finns en väg han kan köra sin häst på (som inte vi får gå på) tycker jag att han kan köra där eftersom jag måste gå förbi hans stall och möta hans hingst om jag nu ska rida nånstans och som sagt blev detta mycket värre när vi fick våran rottweiler.
Tussinussen 2007-02-14, 09:40 Jag tycker det är jätte jobbigt och mår pyton. människorna är mycket obehagliga båda två och hotfulla. Har som sagt vägrat gå ut från vårat hus när vi sagt till dom. Skulle kunna anmäla dom för både det ena och andra men det känns inte som den rätta utvägen.
Sen att han springer runt med vapen och är lite halvfull är riktigt otäckt. Har som sagt växt upp med alkohol, droger och våld, trodde jag skulle slippa en massa tjaffs här men inte då, det blev nästan värre här. Det är en liten väg vi bor på och eftersom det finns en väg han kan köra sin häst på (som inte vi får gå på) tycker jag att han kan köra där eftersom jag måste gå förbi hans stall och möta hans hingst om jag nu ska rida nånstans och som sagt blev detta mycket värre när vi fick våran rottweiler.
Klart att han måste få åka på vägen, men det är som jag sa att han måste ju visa hänsyn, jag fattar inte hur en hästägare kan vara så dum mot en annans häst.
Som sagt: dom vuxna behöver reda ut det här. Om inte din mamma klarar av att ta kontakt med dom (och det tycker jag att hon borde, iom att du mår så dåligt) så kanske det finns en kurator på skolan, eller nån hos polisen eller någon ungdomsgrupp på socialen som kan hjälpa er att börja komma samman med grannarna?
Sähär kan ni bara inte ha det. :(
et_flickan 2007-02-17, 20:01 Jag har inte orkat skriva i denna tråd på länge. Det känns jobbigt. I två dagar nu har jag mått skit. Mötte grannen igår och började kallsvettas, skaka och pulsen gick i ett. Jag vet inte varför jag blir så rädd antagligen för att från 10-15 år har jag haft det ett helvete som jag sagt förut, är fruktansvärt konflikträdd och orolig, gå ut med hunden är riktigt jobbigt, hon känner mina vibbar och blir själv orolig när hon ser eller möter dom, reser ragg och skäller, inte ett dugg kul så jag går enbart med hunden i hagen eller i skogen när mamma går med henne är hon inte ett dugg orolig men mamma bryr sig inte och är inte lika orolig som jag.
När det gäller hästarna så har jag ännu inte vågat gått ut med min häst. Jag är rädd att det ska hända nåt, inte bara att jag blir skadad utan att dom blir skadade eller att jag tappar min häst m.m. Jag vet egentligen att min häst inte är så tokig som jag vill få det att verka, det är bara det att jag är extremt liten just nu med noll självförtroende och livrädd för allt som rör sig :(
Har som sagt mått fruktansvärt dåligt, magkatarr till och från, sover dåligt och gråter ofta. Vill bara åka härifrån och aldrig mer komma tillbaka.
Fredrika77 2007-02-18, 22:15 Stackare... låter inget vidare. Jag tror du börjar närma dig kärnan till problemet dock. Dina tidigare obehagliga upplevelser färgar och förstärker hur jobbig den nuvarande relationen till grannen är.
Försök att söka ngn psykolog eller kurator att prata med om det här. Du mår ju inte bra!
Sköt om dig!
et_flickan 2007-02-18, 22:26 Jag är hos skolkuratorn en dag i veckan och det hjälper mig mycket men inte tillräckligt. Har börjat kunna prata lite med min mamma nu och jag börjar känna mig bättre men den ångesten jag känner så fort jag ser dom är ganska så obeskrivlig.
Tussinussen 2007-02-19, 09:17 Jag är hos skolkuratorn en dag i veckan och det hjälper mig mycket men inte tillräckligt. Har börjat kunna prata lite med min mamma nu och jag börjar känna mig bättre men den ångesten jag känner så fort jag ser dom är ganska så obeskrivlig.
Tycker du ska diskutera med kuratorn om du skulle kunna få en remiss till barnpsyk. Det är som någon skrev ovan, det här handlar inte bara om grannarna utan den konflikt du har med dom lyfter fram alla obearbetade upplevelser som du har sen tidigare. Skaffa hjälp, du ska inte gå med dom här känslorna ensam.
Styrkekram o lycka till :bump:
trullslitenmedtuff 2007-02-19, 16:01 men vad i h*lvete är det för människor ?! :@
uräskta att jag frågar, men du bor möjligtvis inte i Frändefors ?:P, det låter lite som travstallet vi ahr till grannar, inte det med att smälla till oss & skit, men att köra på utan att ta hänsyn till något eller ngt... arrg, blir så arg när jag läser sådant, stackars dig, hoppas att det löser sig snart.
chrysler 2007-02-20, 16:03 *Lånar knapp*
Tycker att många här är lite väl hårda mot trådskaparen, kanske är vissa av er samma typ av hästägare som trådskaparen beskriver?:smirk:
Alla sa flytta på sig när ni kommer med era hästar,
det är inte erat problem att ni skrämmer andras hästar för att ni spökar ut era vagnar med bjällror(som inte är helt avanligt att hästar faktiskt inte gillar ljudet av),
om ni har en hingst ska alla ta hänsyn & akta sig från vägen
men ni ska inte behöva ta hänsyn då ni har en hingst
Ni vet väl själv hur det är när det kommer en sitution där man vet att ens häst är rädd, det kan vara bussar, bjällror, lastbilar osv.Ta hänsyn till, & hjälp varandra istället!
Tycker själv det är konstigt att de bilförare man möter på vägarna & som kör som fortast förbi hästar är de som själv har hästar, de kanske själv har helt ko lugna hästar, jaha vad bra för dem, men det betyder inte alla alla hästar är som deras.
et_flickan 2007-02-20, 18:37 Jag det tyckte jag också var konstigt och sen nån här inne som sa att jag måste ha varit en stadsbo, vad har det med saken att göra?
Jag flyttar mig alltid, försöker alltid vara till lags och visa hänsyn till andra vare sig jag har hund, häst, bil, cykel, moped eller går.
|
|