Visa fullständig version : köpa häst utan hästkunniga föräldrar?
Mirabella 2007-02-12, 16:43 hur gör man då?
Min mamma och jag är väldigt sugna på häst nu, och min mamma tycker att jag är mogen nog (15 år och har ridit sen jag var 5). problemet är det att min mamma inte vet särskilt mycket om hästar.
På provridningen tänkte jag ha med mig min ridlärare eller någon annan hästkunnig, men när man ringer på annonsen, vad ska min mamma säga då? Mer än att vi vill komma och provrida?
skulle ni tycka att det kändes otryggt att sälja er häst till någon med icke hästkunniga men intresserade föräldrar? Min mamma är ju engagerad, men hon kan inte så mycket.
Jag köpte min första häst när jag var 15 och mina föräldrar kan väl i stort sett vad som är fram och bak på en häst, men inte mkt mer!
Har du någon som kommer stå i samma stall som du som är duktig och kan hjälpa dig så går det säkert bra. Jag har haft STOR hjälp av stallägaren som alltid svarar på frågor och hjälper till, man lär sig också snabbt! Det är däremot bra om dina föräldrar är VÄL införstådda innan om vad det innebär att ha häst. D.v.s. hur mkt tid det tar, hur mkt det kostar med allt och att det kan dyka upp oväntade kostnader så som veterinär o.s.v.
Ringa på hästar kan du väl göra själv? Jag har ringt på många hästar trots att jag är "yngre".
Lycka till! :)
Mirabella 2007-02-12, 17:07 tack för bra svar!
Jag tänkte mest höra hur ni skulle reagera om det ringde en 15-åring på en hästannons. Skulle ni tycka att det kändes konstigt även om hon frågade likadana frågor som en vuxen människa?
Min mamma vet hur mycket pengar, tid och kärlek en häst kostar, det är bara i praktiken hon inte har så bra koll :rofl:
nyponros 2007-02-12, 17:12 Vet inte om jag förstod rätt, men ska du och din mamma dela på hästen eller ska hästen vara din fast din mamma tycker det är roligt sas?:p
Jag tror inte det är några problem för dig att ringa, och att du ställer liknande frågor som en vuxen skulle ställa visar ju bara på att du är seriös:)
FeatherCloud 2007-02-12, 17:13 jag skulle nog ändå föredra om det var föräldern som ringde på en annons. även om hon inte kan så mkt om hästar så kan hon förklara det och säga att hon är engagerad och villig att hjälpa dig med hästen, och lära sig mer, antar jag?
Mirabella 2007-02-12, 17:21 Tack allihop för bra svar!
Det är jag som ska stå som ägare på hästen, men min mamma kommer givetvis att vara med mig i stallet ibland och hjälpa till att sköta och pyssla och fixa. Sen om hon vill lära sig rida så får hon ju ta lektioner ;)
Jag har haft häst sen jag vara 7 år, min mamma kunde inget om hästar då o inte nu heller för den delen. Jag hade dock stort stöd i min mamma med skjuts till stallet o för o hämta foder. Givervis såg vi till o hästen bland kunnit folk som kunde hjälpa till om det behövdes. Idag så där lite drygt 30 år senare så sköter jag dock allt själv
Jag hjälpte en familj med att skaffa häst till deras dotter...
De letade upp annonser med hästar som intresserade dem och jag ringde. Plus att jag var med när det skulle provridas och vid köpet och när hästen hämtades....
Finns det ingen i din närhet som är hästkunnig nog att hjälpa till??
Eller att din mamma talar med din ridlärare om vilka frågor och svar hon skall ställa och förvänta sig....
Jag tycker att ni lyckats med steg ett, du och din mamma inser era begränsningar och erkänner det. Det är det faktiskt inte alla som gör och det är då det brukar gå åt fanders.
Jag tycker att din mamma ska ringa på annonsen och förklara situationen och sedan kan du fortsätta att prata med säljaren per telefon el vid ev provridning. Jag skulle tycka om jag sålde en häst att det var lite "misstänkt" om du ringde själv.
Ta med din ridlärare på provridningen och be denne om råd om hästen, om den verkar passa dig osv. Gör sedan en ordentlig vet. besiktning för att inte råka ut för allt möjligt längre fram (nog för att det brukar hända något iallafall).
Hitta en stallplats där du kan få hjälp i början, kanske på ridskolan?
Lejonelle 2007-02-13, 21:26 Även om hästen är din och du står som ägare så är dina föräldrar ansvariga, och därför behöver dn mamma skaffa sig lite egna kunskaper om hästhantering och hästens skötsel. När ni ringer på hästar så vill många säljare att hästen ska komma till hem där det finns en hästkunnig vuxen, och det är en fråga som ni behöver kunna svara på - hur ni har ordnat det för er så att det finns en vuxen som tar ansvar för hästens skötsel och hälsa.
Ta gärna hjälp med att snäva in urvalet av hästar så att ni bara åker och tittar på hästar som är lämpliga som förstahästar.
Jag tycker att det är din mamma som ska ringa på annonserna men hon måste först veta vilka frågor hon ska ställa och vad hon ska svara på de frågor som ställs till er. Det finns ibland "köpa-häst-kurser" på ridklubbarna, en sån kan vara en jättebra investering för din mamma. Ni kan också prata med någon kunnig, den ni tänkt ta hjälp av, och ordna så att din mamma får lära sig det hon behöver veta för att kunna ta sitt ansvar för hästens bästa.
Det kommer bli SÅ mycket roligare och tryggare både för dig och din mamma om ni lägger ned lite tid före hästköpet på att det ska bli så bra som möjligt när ni blir hästägare. Även om du kommer dra det stora lasset när det gäller hästens dagliga skötsel och ridning så är det så mycket som händer under första året med egna hästen, saker som du behöver kunna diskutera med din mamma och behöver hennes själv med.
Lejonelle 2007-02-13, 22:30 saker som du behöver kunna diskutera med din mamma och behöver hennes själv med.
Behöver hennes HJÄLP med, heter det förstås.
Jag fick min första egna häst när jag var 14, skulle fylla 15 och hade ridit sen jag var 6 år.
Hade dess innan haft en foderponny 1 år, fick den alltså när jag var 13.
Mina föräldrar kunde ingeting om hästar, men min 6 år äldre syster hade precis som jag ridit sen hon var 6 år och haft hästar innan. Så hon va väldigt duktig men bodde inte hemma och var inte i stallet så ofta så hon räknades nästan inte.
Nu är jag 16 och har haft hästen i snart 2 år och det har funkat jättebra, har haft massa hästkunniga vuxna omkring mig så det har aboslut inte påverkat mig någonting.
Lycka till :D
zillax89 2007-02-14, 19:37 Jag fick två hästar när jag var 15 och är nu 17. Mina föräldrar är skilda och kan inte ett skvatt om hästar, dessutom hade jag inte ridit på två år MEN jag började rida när jag var fem.
Det har gått jättebra, mina första hästar var ett oroligt sto som inte litade på nån och en ohanterad ett åring, men det har gått otroligt bra. Dock hjälper min pappa till med att köra foder men inte mer. Jag betalar allt själv och så vidare.
Jag ser inget hinder även om man kanske inte har världens kunnigaste föräldrar, alla kan lyckas om dom verkligen vill och inser sina brister så dom vet va dom ska jobba på vilket ni uppenbarligen redan verkar ha gjort. Men jag råder dig att ta med dig någon ridlärare eller så när du provrider som du själv föreslår, tycker jag låter väldigt seriöst och klokt.
Lycka till!
Filippa99 2007-02-15, 22:40 När jag letade häst lite grann i höstas så ringde jag själv på annonserna. Mina föräldrar kan ingenting men dom litade på att jag visste vad jag gjorde + att min ridlärare var med och kollade när jag provred några hästar. Mamma å pappa har inte ens varit med och kollat.
Det jag vill säga är att du kan ringa själv bara du har nån hästkunning äldre i ryggen.
Jag är 15 år.
Jag skulle inte sälja en häst till en 15-åring. Varför inte börja som medryttare och senare skaffa en foderhäst som ni ev. kan köpa loss om det känns rätt? Då har du hela nöjet men bara halva ansvaret.
Jag är 16år och letar häst. Mina föräldrar (mest mamma) är hästintresserade, men kan inget. Mamma vet lite praktiskt som borsta hästen och leda den i stort sett.
Men när mamma och pappa bestämde sig att jag skulle få köpa egen häst så är det väl istort sett jag som har hört mig för, letat på annonser mm. Mamma har så klart också kollat och hjälpt till. Men när vi kommer till den biten att ringa har jag själv gjort det, då det ska bli MIN häst. De jag har ringt har tyckt att det varit bra att det var jag som gjort det och frågat det jag ville ha reda om dem och så.
Men däremot vet jag att det står i en del annonser att de INTE vill att man ringer om man är under 18år. Därför brukar jag ha min mamma nära till hands så hon kan ta luren om så behövs. :)
Jag tycker att det är klokt av dig att du ev. tar med någon erfaren vid provridning.
Jag var på provridning igår, och idag vet jag saker som jag glömde kolla upp, men jag ska åka och titta på en av de hästarna jag kollade på igen och bo "över" en helg och ha hästen som "min" för att få veta mer om honom.
Efter som det går ifrån privat person till privat person kan jag inte få honom på prov innan köpet.
Lycka till med din häst! ;)
Jag tänker att det kan vara bra att din mamma pratar med din ridlärare eller någon annan vuxen, som är van att köpa hästar om vad din mamma bör veta och fråga om när ni letar häst till dig.
Det är en fördel att din mamma ringer på hästarna, som vuxen.
Det är Inget krav att föräldrarna har hästkunskaper - det viktiga är att ni tar hjälp och lär er av andra med hästkunskap för att hästen och ni skall ha det så bra som möjligt tillsammans.
Mitt tips är till dig är att köpa en utbildad häst som är lugn och snäll att hantera.... Som första häst undelättar det mycket!
Lycka till!:rofl:
Jag skulle inte diskutera hästköp med en 15-åring till att börja med.Inte som en första kontakt.Jag skulle råda dig till att ta kontakt med den tränare du tänkt rida för och be denne om hjälp oftast har de bra koll på hästar till salu i närheten.Lycka till!
kl
först tycker jag du ska kolla ifall du har någon som kan hjälpa dig med saker ifall något händer:angel:
Jag tror att det är bättre om det är du som ringer på hästar eftersom du verkar ha mer kunskap om hästar. Ta även hjälp av kunniga personer vid häst köpet.
Som hästägare hade jag nog oxå föredragit om en vuxen ringer....
Sen hade jag sett till att ha hästen uppstallad på ett sånt ställe där andra vuxna finns till hands och kan hjälpa dig om det skulle behövas....kan bara vara tex vid frågor om te x sårvård mm...jag har aldrig haft intresserade föräldrar, men har alltid sett till att ha möjligheten att få hjälp av andra vuxna och det har fungerat bra....Lycka till!
Vita_N_6520 2007-02-22, 22:57 Jag skulle inte sälja en häst till en 15-åring. .
Får jag fråga varför?
Jag skulle inte sälja en häst till en 15-åring. Varför inte börja som medryttare och senare skaffa en foderhäst som ni ev. kan köpa loss om det känns rätt? Då har du hela nöjet men bara halva ansvaret.
Eh!? Ska vi lägga ner allt vad ponnyer heter då, för de rids ju onekligen nästan enbart av ryttareunder 18 år... eller ska det vara i princip kört att skaffa häst om man inte har hästkunniga föräldrar? TS verkar ju ha koll på läget och en mamma som vill väldigt väl, och om man inser att man inte kan så mycket och ser till att ta hjälp av andra kunniga vuxna (det finns ju andra vuxna än föräldrar)- varför inte?
Att just DU inte vill sälja till en 15- åring står ju så klart för dig, men det vore väldigt synd om alla resonerade så...
Var har jag sagt att man inte kan rida för att man inte är vuxen? :smirk: Jag skulle ändå aldrig sälja en häst till en 15-åring utan hästvana föräldrar, jag tar inte ens in medryttare som inte är vuxna! Vad andra väljer att göra är deras ensak, jag anser att en 15-åring inte ska ha ansvaret och föräldrar utan hästvana är i mina ögon en nackdel. Att skaffa häst är ett stort ansvar och många gånger mycket mera jobb än vad man kan tro innan man varit där själv.
Du har inte sagt att man inte kan rida innan man är vuxen, det har jag inte påstått. Def lesta köper dock häst just för att rida på den, och jag tycker bara att det är tur att inte alla resonerar som du, då det faktiskt finns MÅNGA tonåringar som är jätteambitiösa och verkligen är värda att kunna få köpa en egen ponny/häst.
Att man har föräldrar som är INTRESSERADE av sitt barns intresse och som förstår att stötta, samt att man ser till att omge sig med kompetent hjälp är viktigt, men just detta att prompt föräldrarna själva måste vara hästkunniga kan jag inte riktigt förstå. Ska ponnysporten, till exempel, BARA bestå av ryttarbarn, medan de andra får stanna på ridskolan tills de är 18, oavsett hur duktiga, ambitiösa och hur mycket kunskap, om än inte just från föräldrarnas sida, de omges av.
Att det innebär jobb att ha häst är jag mycket väl införstådd med - jag har tre stycken, hemma, har haft den första sedan jag var 13 (är 32 i dag) och är dessutom ridinstruktör.
Men självklart har jag inga synpunkter på hur Du personligen väljer hästköpare¨och medryttare, jag tycker bara det är tur att många abdra är mer vidsynta, och ser att det kan finnas olikalösningar på situationer; i detta fall kan olika sätt vara hästkunniga föräldrar eller andra hästkunniga vuxna i den omedelbara närheten.
Jag anser att man aldrig säljer ett djur till ett barn utan man säljer det till dens föräldrar. Att skaffa djur, oavsett art, är ett stort ansvar och inget som man lastar över på en unge. Oavsett ålder anser jag personligen att det är bättre att börja som medryttare eller fodervärd innan man köper en häst eller ponny. Vad andra väljer att göra är deras ensak, ni frågade efter mina åsikter och jag har svarat.
Fast föräldrarna kan ju vara ansvariga även om de inte har fackkunskaper. De kan ju ta sitt ansvar genom att till exempel se till att hästen ställs upp på ett ställe där barnet kan få kunnig hjälp, att de håller kontakt med den ridlärare barnet/yonåringen rider för etc, etc.
Många föräldrar är med i stallet och lär sig mycket under resans gång även om de inte kunde så mkt från början, och jag upplever det som om TS mamma är intresserad och motiverad att ta aktiv del i hästägandet. Vem som sedan står på köpekontraktet är väl en smaksak. När jag fick min ponny för nästan 20 år sedanskrev BÅDE jag och pappa på- pappa för att han var vuxen och jag för att det skulle vara MIN häst.
ImFabulous 2007-03-19, 08:34 Jag fick min häst av min mamma när jag var 12, och då visste hon inte så mycket mer än att han har fyra ben. Min hästhunger och mitt brinnande intresse har nog räddat hela situationen och jag har klarat mig själv galant! Dock har jag fått bra hjälp av andra/äldre människor i stallen genom åren.
Mycket värdefullt att lyssna på äldre och mer erfarna!
M-Meduza 2007-03-20, 17:26 hur gör man då?
Min mamma och jag är väldigt sugna på häst nu, och min mamma tycker att jag är mogen nog (15 år och har ridit sen jag var 5). problemet är det att min mamma inte vet särskilt mycket om hästar.
På provridningen tänkte jag ha med mig min ridlärare eller någon annan hästkunnig, men när man ringer på annonsen, vad ska min mamma säga då? Mer än att vi vill komma och provrida?
skulle ni tycka att det kändes otryggt att sälja er häst till någon med icke hästkunniga men intresserade föräldrar? Min mamma är ju engagerad, men hon kan inte så mycket.
Be din tränare ringa på hästarna i värsta fall?
sen tycker jag det är helt okej med föräldrar som inte vet så mkt om hästar det enda dom behöver veta e att dom måste hjälpa tilloch stödja mm. för även när man är 15 så kan man inte allt själv.
det är inte bara köpa osv...
så bara hon är villig att engagera sig så.
Sen tycker jag ni ska stå i ett stall där det finns folk med mångårig erfarenhet som kan hjälpa er att lära er samt hålla lite koll på hästen..
det är aldrig fel att fråga en gång för mycket. Alla har vi varit nybörjare och det finns ALLTID saker att lära..hur duktig och länge man än hållit på.
Så lycka till!!!!
sassiball 2007-03-20, 21:31 kl
Va kul att du ska köpa häst!! Och har en intresserad mamma, det är värt mycket även om hon inte kan så mycket. Jag och min lillasyster fick vår första ponny när vi var 11 resp 8 år gamla. Våra föräldrar kunde ingenting... Som tur var fick vi fatt i en ponny som passade oss perfekt och som vi hade roligt av i många år. Vi hade heller inga andra vuxna att fråga utan fick reda oss så gott vi kunde. Men det var inte enkelt alltid så det är en klar fördel för både din och framförallt hästens skull om det finns andra vuxna hästkunniga att fråga.
Elviramax 2007-03-20, 23:50 Skulle sälja en moppe en gång (ett renoveringsobjektspyssel) och det var en 12-åring tror jag som ringde och ville komma och titta. Jag var måttligt road måste jag säga, hade känts mkt mer seriöst om det var pappan som ringde. Men pappan var med när han tittade på moppen iaf.
Mitt tips är att din mamma ringer upp. Gör ev. en lista till henne med frågor hon kan ställa. Sen kan hon lämna över luren till dig, så kan du ställa dina frågor. Då har hon först befäst att ni är "seriösa köpare", och att du inte är nån "fjortisdrömmare" som ringer på alla annonser.
varför inte ta en häst på foder för senare köp?? att rida är ju faktiskt inte den stora delen i hästägeriet.så varför inte prova på först??har haft det så ett par ggr mest för att kolla så hästen och jag går ihop..personligen vill jag helst prata med vuxen först även om dom inte kan någon..det blir ju dom som betalar kalaset och i mina ögon så är det mer seriöst..det ringde nämligen en tolvåring på en av våra hästar och frågade om det gick att ha en häst i garaget och om det räckte med en rundbal över vintern:eek: :eek:
fancyfree 2007-03-21, 12:53 tjo, vore det inte bättre att skaffa en häst påå foder först för ev. senare köp? "prova på" hur det är att ha häst först, med tanke på att det är din första och din mamma inte kan så mkt, det skulle jag nog gjort..
vindvissla 2007-03-21, 22:01 Jag sålde min häst till en tjej som var 15, och hon ringde själv. En av mina första frågor till henne var "Är dina föräldrar med på det här?" Och det var de. Tjejen frågade jättemycket och jag berättade så mycket jag kunde. Efteråt pratade jag med mamman som frågade fler frågor typ om säkerhet och sådär.
Detta var ingen ponny utan ett känsligt fullblod, så jag tycker inte att det har med åldern att göra. Jag visste också att hon skulle ha hästen uppstallad på ridskola, med hjälp av en massa hästkunniga människor.
Så vitt jag vet har de det fortfarande bra :)
Lycka till i hästletandet!
Jag har skrivit på denna tråden för ett tag sen, då jag letade häst.
Nu har jag funnit min älskling. :D
Som jag skrev förra gången, pappa kan nästan inget men har intresset för att lära sig, och mamma kan rätt hyffsat men vågar inte så mycket.
Jag köpte min häst helt själv, och pappa och mamma är med och stöttar så klart.
Min kompis mamma ringde till han som hade hästen på träning och snackade och så fick vi komma på provridning.
Som jag kände när jag letade var att många inte vill att köpare ringer som är under 18, vilket inte jag förstår?
Om jag ändå ska köpa en egen häst som är till mig, varför ska inte jag ringa och få svar på mina frågor? Men jag tycker att det är bra om mamma typ pratade med, så att de förstår att vi är seriösa..
Så provred jag honom 2 gånger, och sen hämtade jag honom. :)
borienburk 2007-04-13, 22:18 Jag hade tur när jag köpte min första häst. Mina föräldrar är allt annat än hästkunniga, och jag var 14 år, en som tur var var hästen min fasters bästa kompis dotters häst, och dom fixade med provridning och allt.
Men du kanske kan få din ridlärare att ringa? det är ju bra med en hästkunnig... som är vuxen
Om jag skulle sälja häst tror jag inte att det skulle spela så stor roll om personen som ringde var 15 år eller vuxen, det finns många seriosa och duktiga 15 åringar precis som det finns okunniga och oseriösa vuxna.
Är det dessutom så att det är 15-åringen som ska ha hästen och föräldern ny på området är det väl bättre att prata med den blivande ryttaren som bäst vet vilka frågor-följdfrågor man ska ställa samt vilka svar man vill ha.
Kanske bara låta föräldern ringa upp med en kort förklarning till vem familjen är och var hästen skulle få bo, sen lämna över luren till dottern som får sköta resten.
Jag var orolig precis som du! Min ponny kommer i början av Maj och jag fyller 14 detta året. Min mamma tycker väldigt mycket om djur och red när hon var liten och är väldigt engagerad, men hon kan nog inte så mycket egentligen. Men nu genom hästletandet och allting har hon lärt sig massor! Hon har läst böcker och tittat i forum här på Bukefalos m.m. Jag tror absolut inte det är några problem för dig. Men det är ju bra om det finns någon i närheten som kan hjälpa dig om det skulle bli problem :)
Mirabella 2007-04-15, 18:14 hejsan allihopa! Jag ser att den här tråden har vaknat till liv igen! :)
Jag ska bara meddela att jag har köpt min drömponny nu, den 2 April stod hon på stallplanen :love:
Köpet gick jättebra, jag ringde på annonsen och pratade med ägaren som inte verkade tycka att det var konstigt att jag ringde. vi provred henne 3 gånger innan hon besiktigades och nu är hon min! :D :love:
Tack för alla era bra svar, det hjälpte mig mycket!
Just det, jag kanske ska säga att jag står på min ridskola tills vidare, det känns väldigt bra eftersom det finns många kunniga människor att rådfråga.
terrivel 2007-04-15, 19:43 Vad kul att du har köpt din drömponny!!:D :banana: :bump:
hoppas ni har mååånga mysiga/roliga stunder tillsammans!!! o lycka till!!:D
Ett stort grattis- hoppas du får många härliga stunder med din ponny!!
Pews_med_Sudden 2007-04-15, 21:33 Var har jag sagt att man inte kan rida för att man inte är vuxen? :smirk: Jag skulle ändå aldrig sälja en häst till en 15-åring utan hästvana föräldrar, jag tar inte ens in medryttare som inte är vuxna! Vad andra väljer att göra är deras ensak, jag anser att en 15-åring inte ska ha ansvaret och föräldrar utan hästvana är i mina ögon en nackdel. Att skaffa häst är ett stort ansvar och många gånger mycket mera jobb än vad man kan tro innan man varit där själv.
Visst är det mycket jobb men tänk på alla ungdommar som jobbar ute i vårat avlånga land i alla stall som finns. De kan och vet så himla mycket. Har du ridit sedan du var liten och varit i stallet i över 10 år i stort sett dagligen, ja då lär du dig både det ena och det andra.
Jag är vuxen, har ridit i dryga året och jag köpte min första häst för fem månader sedan. Jag har INTE ridit sedan barnsben och jag får sån hjälp i stallet av alla ungdommar som kan och vet så himla mycket. Jag tror inte att åldern är så avgörande - utan att man har en sund inställning. Att man använder sig av sunt förnuft och har förmågan att inse när ens egna kunskaper inte räcker till och då be om hjälp. Vilket ju tjejen som skrev det första inlägget redan har gjort! Så tycker jag! :)
lotta_k87 2007-04-16, 11:15 Jag skulle just rekommendera dig att be dina föräldrar ringa när jag såg att du redan köpt häst.
Jättegrattis! Hoppas det går bra :banana:
|