Visa fullständig version : Vågar man köpa en häst "osedd"?
Finitini 2007-02-12, 21:56 Har hittat en väldigt fin häst på nätet. Hon verkar väldigt fin på beskrivningen och när jag pratade med ägaren så verkade som att detta här är hästen för mig. Problemet är bara att det är så långt att åka och titta på hästen....:(
Är det ngn här som köpt en häst osedd någongång? Vågar man det? Hur gör man? :confused:
Är jättetacksam för råd! Kram Linda
Det är jättesvårt att råda i ett sådant här fall!
Vill bara ha sagt att personligen skulle jag aldrig köpa en häst osedd och oprövad. Det låter säker bra när försäljaren beskriver men kemin mellan människa och häst har jag fått lära mig den hårda vägen är oerhört viktig.
Jag själv vill till och med gå så långt att jag vill låna eller åtminstone umgås med hästen ett bra tag före köp.
Detta sedan jag fick ge bort det första stoet jag köpte sedan jag insett (mycket dyrköpt) att hon var mer än jag klarade av. Tänk på att hästar är inte samma på olika ställen. De kan förändras mer än man tror.
Finitini 2007-02-12, 22:10 Mmmm....det killar allt lite i magen av tanken, måste jag medge...man vill ju inte bli lurad...
Har verkligen oxå varit med om hästar som förändrats sedan dom bytt miljö.
Hade det gått att få hästen på prov i nga månader så hade det kanske känts bättre, men det vet jag inte om ägaren vill ställa upp på. Har iofs inte frågat...
Jag har köpt en del hästar på "postorder" utan att ha sett mer än bild och ev film. Beror lite på priset hade nog inte köpt en häst för sexsiffriga belopp osedd.
Men om hästen verkar rätt så kosta på den en veterinärbesiktning som du står för både när det gäller beställning och betalning. Hör sedan med veterinären vad den tycker om hästen innan du bestämmer dig. Då har du i alla fall uppfyllt din undersökningsplikt.
Jag gjort både bra och dåliga affärer på det här sättet. Med dålig menar jag att jag fått direkt vanvårdade hästar och varje gång tänkt att jag måste sluta köpa hästar osedda. För med en gång inse att det inte hade spelat någon roll om jag sett hästen innan för jag hade ändå inte kunnat lämna den kvar på det stället.
Bra affärer är t ex två fölston med föl i magen som verkligen blivit kanon bägge två. Dubbelt osett så att säga.
Finitini 2007-02-12, 22:31 Har funderat lite på det där med vet.bes, men hur letar jag reda på en vet. som finns i närheten av var hästen bor? Gula Sidorna?
Finitini 2007-02-12, 22:32 Och hur gör man sen med transport osv?
Jag har köpt två hästar osedda, och haft en fantastisk tur båda gångerna! Första gången var det en kalldlodstravare för relativt lite pengar och andra gången en importerad islandshäst för betydligt mer. De uppfyllde mina förväntningar och jag blev mkt nöjd! Men visst är det lotteri!
Veterinär hitta man på Eniro, Hitta.se eller gula sidorna.
Transport har jag haft ordnat med lastbl och någon av de större transport firmorna som kör stall till stall.
Jag bor i Härnösand och sålde häst osedd till en tjej i skåne :D
Han var visserligen ung och i stort sett ohanterad, så hon hade liksom inte kunnat pröva honom om hon kommit precis...
Hon är jättenöjd och det är jag med. Vi skickade massor med film och bilder, men det är klart, hon var nog lite nervös tills hon träffade honom live så att säga...
Var står hästen i sverige? Kanske finns det någon snäll bukefalist som kan tänka sig att åka ut och kolla på hästen? :idea:
Det vill jag minnas har skett förut här?
Det finns som sagt massor med bra transportfirmor, vi gjorde så att vi åkte halva vägen var, då det var så långt att han ändå skulle behöva övernatta. Det kanske kan vara ett alternativ?
Lycka till!
Jag har köpt en ponny osedd, bara sett video.
Tja, det var en väldigt underbar ponny, MEN han kunde inte alla de saker de sa att han kunde (filmen hade spelats in när han kom till utbildningsstallet sades det) att han var rädd att hoppa när de sakt att han TÄVLAT LB och sedan inte kunde galoppfattning å skulle ha tävlat LA... Dock var det en sagoponny och det fick ett "lyckligt" slut i alla fall. bra nybörjarponny skulle han vara åxå (det var ren tur att jag inte var nybörjare!) väldigt hingstig ibland (hingst till han var 6,5 och när jag köpte han skulle han bli 8!) och svårhanterad för "ovana".
nyponros 2007-02-13, 13:29 jag skulle ALDRIG våga köpa häst osedd!
Känns som ett himla lotteri, och det kan låta jättebra i telefon, se jättebra ut på bilder/film men vara något helt annat man får hem...
Somsagt, jag skulle inte våga!
Sen kan det ju vara en kanonhäst, men man ska ju passa ihop med hästen både ridmässigt och med personkemin.
FiaPiaLisa 2007-02-13, 13:51 Har hittat en väldigt fin häst på nätet. Hon verkar väldigt fin på beskrivningen och när jag pratade med ägaren så verkade som att detta här är hästen för mig. Problemet är bara att det är så långt att åka och titta på hästen....:(
Är det ngn här som köpt en häst osedd någongång? Vågar man det? Hur gör man? :confused:
En av mina hästar är en postorderhäst. Och en mer passande häst för mig kommer jag aldrig att hitta- ren tur! Du kan chansa med personkemin men inte med hästens hälsa- vet.besiktiga alltid som köpare!!!! Sen är det bara att ringa en åkeri som kör hästlastbilar från norr till söder....
Lycka till!
//FPL
mizz_perfect 2007-02-13, 15:14 jag är inte helt emot att köpa häst osedd. skulle det visa sig vara fel på hästen så brukar köpare ta tillbaka om man gjort en besiktning. passar man inte ihop kemimässigt så går det ju alltid att sälja hästen igen i värsta fall. det kan vara lika mycke chansning att köpa en häst man provridit, den kanske beter sig helt annorlunda när man får hem den eller så kan den kanske ha varit drogad...?
min ena häst visserligen shettis köpte jag osedd. hade enbart sett några bilder på honom. bättre köp har jag nog inte gjort, trevligare häst får man leta efter!
jag letar också häst just nu och inser allt mer att alla hästar står så otroligt långt bort. jag har heller ingen möjlighet att åka och provrida hur som helst. sålänge det känns rätt och man gillar det man ser på bilder/filmer så go for it!
Har hittat en väldigt fin häst på nätet. Hon verkar väldigt fin på beskrivningen och när jag pratade med ägaren så verkade som att detta här är hästen för mig. Problemet är bara att det är så långt att åka och titta på hästen....:(
Jag sålde en häst osedd. Den nya ägaren skickade en kompis att titta på hästen. Då detta var en mycket seriös person som kom och tittade, hade med ett eget sto med föl i hästkärran, då hon hade vägarna förbi efter en fölbedömning, så vågade jag sälja.
Nya ägaren fick ta sin kompis ord på att det var en fin häst och jag besiktigade hästen innan jag skickade iväg den med hästtransportör. Den åkte genom två tredjedelar av Sverige för att komma till sitt nya hem. Från mig vågar du givetvis köpa en häst osedd. ;) Men själv vet jag inte om jag skulle våga. I så fall om jag hade en hästkunnig som kunde titta åt mig som denna kvinna hade.
Däremot har jag kopplat på hästkärran när jag tittat på en häst som hade rätt stam och utseende enligt bilder och ägaren vetbesiktigade veckan före jag kom. Den hästen köpte jag och tog med hem samtidigt som jag tittade på den. Då sparade jag en lång resa åtminstone.
Hälsning Maja
Nej, jag skulle inte köpa en häst osedd.
Men vad gäller unghästen (kallblodstravare), som jag fick i höstas, tvekade jag inte en sekund. Efter att jag sett två foton samt en tvåminuters videosnutt på henne slog jag till. Hon var försäkrad som ridhäst och hade ett färskt veterinärintyg. Allt hon kostade mig var transporten från Jämtland.
Nu har hon varit i Skåne i snart fyra månader, och hon verkar vara en riktigt trevlig häst.
Immer
Finitini 2007-02-13, 19:53 Tihi.....där sa du ngt....:idea:
De finns kanske ngn gullig bukefalare som kanske skulle kunna kolla på henne åt mig....;)
Jag har inte pratat mer med ägaren ännu, har inte hunnit idag, men jag tänkte slå henne en signal och höra vad hon säger om saken.
För en del som säljer hästar vill ha en väldig koll på vart som säljer hästen oxå....
Finitini 2007-02-13, 19:54 Glömde säga att hon står i Säffle....Värmland...:D
Finitini 2007-02-13, 20:13 Ja så kan man ju oxå göra...:idea: ...men det känns som om det blir en ganska lång resa för hästen i en liten hästtransport....
Dom åker väl en liten aning stabilare i en stor hästlastbil...
Eller har jag fel....eller fånig? Har inte varit ute på så långa resor med mina hästar, förstår ni....:smirk:
Hej! vart i Säffle står den. Är det ute på Värmlandsnäs så kanske jag kan hjälpa till. Min mamma bor där och hon känner nästan varenda kotte på näset. är det någon av henns bekanta så kan jag ju höra om nuvarande ägaren är reko i alla fall? Kanske luska lite...? Så är du en bit på väg..:)
Glömde säga att vi köpte en häst på distans, men fick i o försig ha den på prov i några månader först för att se om kemin stämde mm. Hästen var från Öland och jag bor i Dalarna .100 mil åkte hästen. Ägaren och jag möttes i Stockholm. Det var jobbigt för hästen, men samtidigt kommer hon inte göra en sådan resa till i sitt liv.
Hur långt i från bor du från Säffle då?
Finitini 2007-02-14, 09:09 Heej!!!! Nu blev jag lite upphetsad o ivrig, så här på morgonkvisten! :bump:
Det är ett tinker sto och står hos en kvinna som även har nga travare, nordisar och vbl. Hon heter Birgitta och hon verkar vara jättetrevlig, iaf o prata med.
Tror att hon bor i ett område som heter Berglind...eller Torserud...
Det hade ju nästan varit för bra för att vara sant om det var ngn som du eller din mamma kände...:rofl:
Tack för intresset, förresten!:)
Finitini 2007-02-14, 09:16 Glömde förresten att säga att jag bor i Kristianstad,Skåne, ska kolla på Eniro, hur långt de e...vänta lite........
jo...det e ca 50 mil. Iofs inte så jättelångt.....:smirk:
Men det är ganska långt o åka o kolla på en häst...tycker jag nog...
Ja så kan man ju oxå göra...:idea: ...men det känns som om det blir en ganska lång resa för hästen i en liten hästtransport....
Dom åker väl en liten aning stabilare i en stor hästlastbil...
Eller har jag fel....eller fånig? Har inte varit ute på så långa resor med mina hästar, förstår ni....:smirk:
En sån resa skulle jag dela upp med ett stopp på en eller ett par dagar. När den vi sålde fick åka Härnösand-Skåne fick han vila några dagar i Uppsala.
Heej!!!! Nu blev jag lite upphetsad o ivrig, så här på morgonkvisten! :bump:
Det är ett tinker sto och står hos en kvinna som även har nga travare, nordisar och vbl. Hon heter Birgitta och hon verkar vara jättetrevlig, iaf o prata med.
Tror att hon bor i ett område som heter Berglind...eller Torserud...
Det hade ju nästan varit för bra för att vara sant om det var ngn som du eller din mamma kände...:rofl:
Tack för intresset, förresten!:)
Om det gäller en tinker kan jag också luska lite, känner en massa tinkerfolk :idea: PMa gärna namnet på hästen så ska jag höra med mina kontakter :bump: Ska vara diskret, jag lovar! Men du skulle ju kunna berätta för säljaren att du hört dig för bland folk lite, det lär hon ju inte ha något emot om hon är ok :idea:
Jag köpte min häst osedd, men det var nog för att jag kände tränaren som jag red för med min förra häst och han visste nästan exakt vad jag skulle ha för häst.
Men till er andra skulle jag nog rekommendera att titta på hästen före ni bestämmer er för att köpa den, om ni inte har ett stort förtroende till säljaren förstås.
Men du, värmland är inte så långt borta som man tror. Säffle ligger ju rätt till, precis i början av värmland vid väg 45.
Jag hade farit dit, kikat på hästen, veterinärbesiktigat den och lagt en handpenning. Sen hade jag ringt en häst transportör som hade kört hästen till skåne.
Lycka till
Jag skulle nog inte göra det om jag inte kände dom jag köpte av väl.
Jag sålde för 10 år sedan en Tinker till Orsa en gång osedd,och den köparen ringde flera gånger och berättade hur nöjd han var,
Om man bestämmer sig för att köpa en häst osedd,måste man lita på säljarens ord och sin egen intuition, man vill ju som sagt inte bli lurad.
Skulle man ändå bli det mår man lite skylla sig själv.
När jag har sålt hästar, allt från 8 månaders föl upp till äldre har jag sagt att jag helst ser att köparen kommer och hälsar på då det är mycket som ska stämma överens.
Inte det att jag kräver livslång kontakt med personerna i fråga men det är ju en del man vill diskutera med köparen om. inte sant?
Köper jag häst vill även jag titta på den och se hur hästen har haft det innan den ev. kommer till mej.
Jag köpte Patsy osedd (och obesiktigad men ordentlig försäkrad), iofs så kikade Pelle_P härifrån på henne innan. Köpte henne som tvååring, inte så mkt man kan göra med dem då heller.
Första gången jag såg henne live var när hon klev av transporten vid nya stallet. Och transportören tycke jag köpt en grann liten hingst :crazy: Dessutom var den mörkt mörkt gulbrun, ponnyn på bilderna var grå...
Så det första jag gjorde var att kolla mellan benen... Men det var en liten tjej. Och senare så visade det sig att hon blev så grå på vintern.
Patsy är och var min drömponny och jag ångrar inte det köpet en sekund.
När hon sedan skulle avlivas så åkte jag till Skellefteå och hämtade en fjording osedd(och obesiktigad och senare visade det sig, oförsäkrad), stämde på pricken in på säljarens beskrivning men efter ngn månad så kändes hon för liten och såldes till en ridskola i Örebro som är MKT nöjda med henne.
Den jag har nu kände jag tio år innan jag köpte henne, besiktigade tom. Känner mig nästan duktig ;)
Så, ja, jag skulle våga chansa om det inte rör sig om för mkt pengar.
Trodde nästan att du skojjade först :o
Åk och titta och köp på plats om du är nöjd! Se bara till att hästen är vet besiktigad först...
Jag skulle inte våga göra det. Risken är ju att du blir missnöjd och att hela affären går på ännu mer pengar och tid än vad den hade gjort om du åkt upp och tittat på hästen.
Finitini 2007-02-15, 19:52 Tack för alla goda råd och för att alla ni som svarat har brytt er! Verkligen jättegulligt! :love:
Velar lite fortfarande....har hunnit tänka lite grann sedan jag skapade den här tråden...har inte fått tag på hästägaren heller, så jag får se hur det går.
Hur som helst....TACK! :)
Jag skulle absolut tagit med transporten med och åkt och tittat! (se till att hästen är besiktigad). Det är ju inget avstånd att prata om!
Lycka till!
Hej!
Du får naturligtvis göra som du vill!
Men jag hade inte vågat!!!!:eek:
Den KAN vara perfekt.
Men den också vara grisen i säcken.
Hur vågar du lita på att de inte ljuger känner du säljaren?
Det kan vara gamla bilder eller rentav bilder på en annan häst.
Om du är super intresserad kanske någon annan som du känner och litar på kan titta på hästen.
Kan du låna den på prov?
Var försiktig det finns ärliga hästmänniskor men det finns också de som är oärliga eller överdriver mycket i denna branch.
Har jobbat hos en ärlig hästhandlare för många år sedan, så jag vet att det finns både det ena och andra.
Lycka till:smirk:
Tack för alla goda råd och för att alla ni som svarat har brytt er! Verkligen jättegulligt! :love:
Velar lite fortfarande....har hunnit tänka lite grann sedan jag skapade den här tråden...har inte fått tag på hästägaren heller, så jag får se hur det går.
Hur som helst....TACK! :)
Har forskat lite...
I Säffle-trakten finns en ganska oseriös importör av tinkrar, och har hon kommit via honom kan kvalitén verkligen variera... :crazy:
Tänk också på att många importerade tinkrar är det problem med att sko, så jag skulle nog antingen vilja ha det i kontraktet att den är snäll att sko eller att jag åkte upp och fick se den skos...
Många av dem har också mycket problem med hovskabb. Det verkar vara individuellt om de drabbas mycket eller inte, kan vara bra att kolla upp.
berätta gärna för oss hur det går :bump:
chrysler 2007-02-16, 09:32 Majoriteten av de hästar jag haft har jag tagit osedda, endast sett på bild då.
Men då är det unghästar som ej är utbildade så jag kan inte bli lurad att hästen har högre kapacitet än den har i de fallen.Ska man köpa en häst som sägs tävla tycker jag det bästa är att i första hand kolla upp hästens resultat så att du får ett "kvitto" på att den uppfyller de krav som säljaren anger.
chrysler 2007-02-16, 09:32 Just ja, veterinärbesiktning är ett måste vid alla hästköp såklart!
Buckingham 2007-02-17, 11:07 Om jag skulle köpa en häst som jag inte har kollat på så skulle jag begära prövotid i ca 1-3 månader och se om kemin stämmer och så skulle jag vet besiktiga den hemma. hoppas det löser sig.
__Stilett__ 2007-02-17, 12:12 min frieser kom till mig fastän jag aldrig sett han.
första gången jag såg han va när han klev ur transporten.
Han importerades.
Jag hade fått 5-6 stycken bilder och ingen film.
Jag hade alltså inte den blekaste aning hur han va.
Han va inte ngt speciellt på bilderna, men jag såg att han verkade rättställd och dylikt i benen iaf. Jag blev informerad att hästen var stabil att rida i alla 3 gångarter.
När han kom hem blev jag kär :love: så söt o charmig.
provad eo rida o upptäckte dock direkt att hästen garanterat inte var stabil att rid ai alla gångarter. galoppfattning kunde den inte alls, inte ens från markjobb. Kunde inte svänga m.m. Va möjligen suttet lite rakt fram (kändes att han accepterade ryttare, men han förstog absolut inga hjälper alls..) Jag fick dock ha hästen på prov en månad. Fast igentligen förstår jag varför - då hästen blir utbildad under tiden ;) men det kvittar ju igentligen....
tycker ändå att säljarna var seriösa och trevliga och lätta o ha o göra med.
hade jag ej hittat denna så hade jag köpt från holland osedd. sett kanske 5 bilder och ngn kort film på dom. Men det hade blivit köp osedd.
Finns inget av intresse för mig i sverige av den rasen så jag ville importera. O jag kan inte dra utomlands överallt för att provrida. Och hästarna jag va intresserad av såldes på bara några dagar.
snabba beslut. Detta rörde sig trots allt även om höga prisklasser.
i sverige så beror det nog lite på prisklassen på hästen. Om du bara får den besiktad på klinik och inte av gårdsveterinär som säljaren ordnar, så kan du ju alltid chansa.
Hästen bor i säffle ser jag, då kan besiktas på klinik i karlstad (ATG)
Är säljaren mån om att det blir rätt så begär att få pållen på öppet köp-då är du ansvarig,vid skada tex, men har rätt att lämna tillbaka hästen innan tiden gått ut om ni inte passar ihop.
Har förresten importerat en haflinger fr Tyskland somjag bara såg en bild på och gör samma sak nu igen när min dotter vill ha en liten flinga, så visst kan man.
sassiball 2007-02-17, 19:36 Jag har köpt hästar osedda och det har gått bra. Senast blev jag dock lite besviken eftersom hästen var väldigt tunn och omusklad (det var den inte på korten) och extremt långhårig. Men allt annat har verkligen varit perfekt med hästen. Hur snäll som helst vid all hantering, jag tom lastar själv (hästen är nyss inriden). Men det tog några veckor att få anständigt hull på henne. Nu är hon jättefin!
Är i samma sits som du... Hästen vi är sugna på står ca 50 mil härifrån..... o så har jag ju en massa vatten i mellan också :crazy: Har bett om film (har fått bilder) och gillar vi det vi ser så åker vi och tar transporten med :angel: I värsta fall så får vi väll fylla den på IKEA :rofl: :rofl:
*KL* Om du åker för att kolla på hästen. Glöm för all del inte att fråga om du får provrida hästen.....Min kompis frågade om hon fick komma och titta på hästen. Jodå hon var så välkommen. Hon åkte 40mil enkel väg och när hon sedan ville provrida så fick hon inte!
Hästen var väl en 7-8 år och riden. Så min kompis tänker numera mycket noga på vad hon säger.
Det är en väldig risk med att köpa en häst osedd. Se åtminstone till att få in i ett avtal att köpet endast går igenom om hästen klarar besiktning inom en viss tid från att den kommit till dig. :cool:
fjordtokan 2007-02-18, 17:55 Jag skulle aldrig våga lita på att man passar ihop med hästen när man bara hört lite om den. Såg att nån redan skrivit det men du kan ju låna hem hästen ett tag (om ägaren går med på det) så får ni se om ni passar ihop.
:idea: Om hästen låter så intressant är den väl värd att åka den sträckan för? Ta med dig släpet och hämta den direkt om allt ser bra ut/känns rätt. Jag åkte 148 mil (2 ggr 74 mil) för att titta på och provrida min nye pålle och sen 74 mil till för att hämta honom. Det var det värt!
Min väninna köpte en 1-åring efter att bara ha sett hästen på video. Hon blev nöjd, men det kan ju inte ha hänt så mycket med en så ung häst och provridning var ju inte att tänka på i det fallet. :)
Utan att ha läst tråden i sin helhet, så nej nej nej. En resa kan komma att spara många kronor i din plånbok, vad en person säger på telefon säger inget om verkligheten.
Åk och titta på hästen, provrid och gör allt som det anstår en köpare innan hästen är din.
Om du ändå inte har förstått, gå tillbaka och läs den mängd med trådar där andra användare blivit lurade så förstår du varför du bör vara delaktig i ditt köp.
schelin_j 2007-02-19, 14:47 kl
Instämmer med föregående talare. Jag har själv varit ner till skåne för att hitta "min" shirehäst. Hittade ett sto som jag verkligen var intresserad av och när jag ändå skulle åka 70 mil enkel resa så var det liksom lika bra att titta på alla hästar som var till salu i trakten. Slutade med att jag tittade på 11 hästar på fyra dagar och av dessa var det några få jag kunde sålla bort med en gång, den jag varit intresserad av från början var den första jag bestämde mig för att jag INTE ville köpa!
Det ägaren beskrev som att hon var pigg och framåt bedömde jag som en nervös läggning. Jag vågade inte ens rida henne ordentligt. Hon behövde definitivt en tryggare och duktigare ryttare än mig!!!! Lite synd för jag och ägaren hade varit så överens innan att jag nästan hade bestämt mig för att köpa henne innan jag åkte hemifrån.
Slutade med att jag köpte en annan häst, en av dem jag åkte och tittade på bara för att jag ändå var i närheten. Honom bestämde jag mig för definitivt efter att ha åkt hela vägen ner igen - även om vi i princip gjort upp affären per telefon innan jag åkte ned andra gången.
Jag har med andra ord rest 280 mil för att köpa min häst... och jag tycker att det var värt varenda timme i bilen! Det är roligt och lärorikt att åka och titta på hästar.
Nej inte ska du köpa osett.Tänk på att för säljaren är det här drömhästen (troligtvis)
Det är så lätt att tycka att man har en stjärna se bara alla annonser här på Buke.
Jag tycker tex att mina är bäst i världen:angel: :rofl:
Hej du!
Jag är precis inne på att köpa en häst osedd!
Jag vet i sjutton vad jag sysslar med, men jag gillar det jag sett på bilder, film osv...men frågan är - vad ska man tänka på?
Tipsa oss gärna så man har lite att komma med, ifall problem skulle uppstå med hästen.
Den jag kikar på står i Sundsvall, ingen därifrån som finns på buke:)
schelin_j 2007-02-20, 10:36 OM man absolut skall köpa en häst osedd tycker jag att det viktigaste är att få en ordentlig veterinärbesiktning och kanske gärna där veterinären ringer upp dig och pratar lite om hästen. Då kan du få lite info i alla fall om hur hästen var att hantera på veterinärstationen och så - utöver det rent medicinska.
Finns det någon som kan åka och titta åt dig så är det förstås en bonus också - även om det är mycket som handlar om personkemi och om vad man är ute efter. Stoet jag tyckte var alldeles för nervöst för mig kanske är din drömhäst och vice versa...
Be om att få ta hästen på prov en månad eller så också. Då riskerar du dyra transportkostnader men sitter i alla fall inte fast med en häst som är helt fel för dig. Personligen skulle jag dock inte sälja en häst över huvudtaget till en person som inte kom och hälsade på - jag vill ju veta något om hur hästen kommer att få det och då är det viktigt för mig att se hur personen är när hon/han hanterar hästen etc.
Hej du!
Jag är precis inne på att köpa en häst osedd!
Jag vet i sjutton vad jag sysslar med, men jag gillar det jag sett på bilder, film osv...men frågan är - vad ska man tänka på?
Tipsa oss gärna så man har lite att komma med, ifall problem skulle uppstå med hästen.
Den jag kikar på står i Sundsvall, ingen därifrån som finns på buke:)
JAG finns i Sundsvall!! :idea:
Äääälskar att åka å kolla på hästar åt folk!! :bump: :bump:
Får jag, får jag?? :bump: :bump:
Är det en islänning? Tänker på ditt användarnamn... är själv islandsryttare... PMar dig tror jag :idea:
Har forskat lite...
I Säffle-trakten finns en ganska oseriös importör av tinkrar, och har hon kommit via honom kan kvalitén verkligen variera... :crazy:
Nu har ju TS skrivit att det är en hon som heter Birgitta och bodde i ett visst område,så denna importör/uppfödare är det ju uppebart inte.
Sen är ju frågan på vad som är oseriöst hos den du menar? Att han köper in hästar av varierande kvalité? (vilket alla importörer,handelsstall m.m har) Eller för att han är importör/uppfödare? Eller?
Sen egentligen tycker väl jag inte det är på sin plats å skriva på ett forum att en person är oseriös och de allra flesta som håller på inom Tinker/IC-världen kan lätt räkna ut vem du hänvisar till.
Det blev ingen häst, den var halt båda fram vid besiktningen.
Så jag skippar den och går vidare, vill inte ta mig på en häst som ev. får problem framöver.
Jag har köpt häst osett, hästen var till rätt pris, rätt ålder, rätt stam osv.. kunde inte hålla mig från att klippa till!
Han är helt underbar, en fantastisk personlighet, väldigt vacker från de flesta vinklar ;) passar mig perfekt då han är en lite mjukare individ. Det finns vissa saker som inte är helt perfekt som jag säkert sett om jag kollat på honom men jag ångrar mig inte.
Men jag tycker att det handlar en del om erfarenhet, Jag vet att min sambo kan få till de flesta hästar så skulle jag inte gillat hästen så skulle vi ha sålt honom! Jag skulle inte våga mig på att köpa osett utan den tryggheten. Sedan så måste du göra en ordentlig vet besiktning det är viktigt.
Lycka Till!
var det möjligen en paintkorsning eller tysk ridponny skäck?
Jag måste absolut avråda från att köpa häst osett. Har precis blivit grundlurad på ett sådant köp!:eek: Jag köpte en häst från tyskland via en kvinnlig förmedlare i skåne. Hästen blev halt efter bara ett par dagar hos mig (14 dagar efter vet. besiktningen i tyskland), och har varit så sedan dess. Enligt förmedlaren så skulle säljarna ta tillbaka hästen direkt om det var något fel på den. Men det visade sig att det inte stämde alls!
Hästen har stora synliga fel som borde ha påpekats vid vet. besiktningen och även dolt fel som syntes på röntgen här i sverige. Hon kommer förmodligen inte att kunna ridas.
Så en mycket stor varning från att köpa osett, och allra helst från Tyskland!!
Köp den inte!!
Jag har har haft en häst hemma och skulle hjälpa en bekants-bekant att sälja den. Såg den på bild, såg liten snutt i en mobil på den när den reds. Såg jätte trevlig ut och äg. sa att den var super snäll men ganska elak på andra i hagen.
Åkte och hämtade hästen som knappt var hanterad visade det sig. Tänkte att det var nog bara dagens form/osäkerhet vid nya människor och att det skulle försvinna.Skulle rida den efter ett par dar och höll på att åka av. Hästen var typ oridbar, ev kissingspine (tror jag ännu) svettades super mkt på enbart 20 min skritt på lång tygel och betedde sig som om den var oinriden. Kunde inte lyfta benen knappt. Äg ville inte ta den till vet. Sen kröp det fram att dom alltid har haft problem med hästen och den är ett monster. De bilder som jag fick se var nog de enda trevliga stunder de haft på hästen och lyckats på det på bild.
Nu har jag äntligen fått ägaren att hämta hästen och det var inte lätt, fick ta fram mina värsta sidor hos mig själv för att få ägaren att förstå. (Jag är ganska snäll annars- för snäll:)
Jag tror gått om alla människor och det höll på att kosta mig både liv och glädje så mitt råd är-Köp den inte!
Du kommer att hitta en trevlig häst ändå + att det nu är ganska svårt att sälja hästar, verkar vara lågsäsong nu hos köparna. Men bra för köparna för man kan göra bra pris nu.
Essepesse 2007-03-09, 22:20 köp inte en häst utan att själv ha sett den!
men förslag! ta hem den på prov i 2 v. då ser du också om ni passar ihop och ni får lite tid att lära känna varann!
Finns hästen i Sverige tycker jag allt att du ska ta dig till hästen, för säkerhets skull :idea: Men jag har själv precis köpt en islandshäst från Island, köpte den på två bilder. :smirk: Inte ens en film, men nu har jag fått fler bilder iaf ;) Men ingen häst :( Men den 2 kommer han :D :love:
Men annars kan du alltid försöka få ha hästen på prov i kanske en månad. :)
Lycka till!
Om någon från Buke kikar på hästen och rekomenderar den är det kanske värt pengarna att åka själv och provrida. Den kanske inte alls är så fin som på bilder och film nu och du kan få en oberoende som kan bedöma hur hästen är att hantera och hur den är med andra hästar.
*Kl*
Är på väg att köpa osett nu. Väntar bara på besiktning. Det ska ttilläggas att jag antagligen inte skulle köpa osett av en privatperson, såvida det inte var en unghäst som man kanske inte kan göra så mycket med ändå. Detta är en förmedlare med gott rykte, som jag hört väldigt mycket bra om. Vet flera som köpt osett av denne, och blivit mycket nöjda. Dessutom har h*n "bytesrätt" om det skulle bli alldeles galet. För en förmedlare är det ju viktigt att inte få dåligt rykte, en privatperson skiter ju i sånt. Tidigare har tanken på att köpa osett inte ens fallit mig in, men med just den här hästen och just den här säljaren, känns det faktiskt helt rätt!!
LindavCindy 2007-03-24, 16:25 Jag skulle aldrig göra det.. Man vet faktilst inte riktigt om ägaren riktigt talar sanning..
sun_beam 2007-03-25, 19:15 Jag själv har inte köpt en häst osedd, men jag vet en som har gjort det. det var ju en chansning, men i detta fallet blev de jättebra! Ägaren blev nöjd:)
Narcissa 2007-03-26, 09:27 Jag har inga problem med att köpa osedd om det är hästar i den billigare prisklassen. Man kan alltid sälja dem vidare.
salladsjunkie 2007-03-26, 14:19 en fråga, dum kanske.. men hur funkar det med vererinärbesiktningen, ringer jag som köpare till säljaren, bestämmer att jag skall ringa en veterinär o boka tid eller gör ägaren det? hur får jag intyget, postar de det? är det bättre att få hästen besiktigad först sen komma o provrida o då även ev ta med sig hästen? eller ska man provrida sen besiktiga o sen åka o hämt hästen? va är att föredra?:confused:
Lantlolla 2007-03-26, 15:22 Jag har inte köpt häst osedd, men varit nära på att köpa en travare som inte blivit riden, men hanterad osv.
Vet. besikning är ju att föredra INNAN du åker och provrider. Iaf om du bor längre bort. För om veterinären då har gjort detta och hästen är okej enligt Denna, så kan det ju vara värt att koppla på släpet och provrida, men har gärna fler hästar att titta på när du åker, ifall kemin imellan er två inte skulle passa!
Det är som många skrivit ett riktigt lotteri, du kan ha tur, och du kan ha otur!
Hade jag haft lite mer pengar så jag kunde garantera en häst till ett bra hem, hade jag köpt osedd antagligen.
Får väl se i framtiden när man fått tummen ur r*ven och börjat arbeta!
Lycka till allihopa!
om det känns rätt så go for it.
men be gärna om film på hästen i olika situationer, i stallet, i boxen vid sadling, uppsitning, skog, bana, ALLa situationer helt enkelt då blir det lättare.
lycka till med ditt hästköp :bow:
Skulle ALDRIG ALDRIG ALDRIG (kan inte säga det nog många ggr) köpa en häst osedd och oprovad. Har hört så många skräckhistorier från folk i min omgivning om detta så, nej jag skulle aldrig genomföra ett sånt köp och skulle inte råda ngn annan att göra det om säljaren inte gick med på "prövotid".
Om någon från Buke kikar på hästen och rekomenderar den är det kanske värt pengarna att åka själv och provrida. Den kanske inte alls är så fin som på bilder och film nu och du kan få en oberoende som kan bedöma hur hästen är att hantera och hur den är med andra hästar.
Cool idé : )
Jag har inga problem med att köpa osedd om det är hästar i den billigare prisklassen. Man kan alltid sälja dem vidare.
Jag förstår inte det tankesättet. En häst är en levande varelse som förtjänar kärlek och omtanke, inte en sak, låt oss säga en motorcykel, som man kan stycka upp och sälja delvis om inte motorn funkar.
mizz_perfect 2007-04-02, 15:18 knapplån
jag har köpt 2 hästar osedd. den ena en shettis på 9 månader. fanns inte så mycket att förlora på det. väldigt trevlig häst men visade sig vara sjuk (troligen urinvägsinfektion och full med mask.) inget som syntes förutom att han drack otroligt mycket och aldrig gick upp i vikt.
häst nr 2 kom i onsdags. ett halvblod på 4 år. kanonfin är helnöjd hittills. :love: jättemysig häst och trevlig att rida. kändes rätt när jag såg filmerna på henne så jag gjorde en chansning. eftersom hon endast är grundriden ett tjugotal gånger så är hon ju rätt oförstörd. hon kommer dessutom från ett dressyrstall som även föder upp hästar och har hingststation så detta kändes lite säkrare.
i love svala 2007-04-07, 12:47 jag hade själv inte gjort det!
har blivit lurad en gång = inget lyckat köp :(
jag skulle inte våga mig på att köpa hästen osedd om inte nån jag litade på kollade den åt mig. jag höll på att köpa en på det viset, men ångrade mig och åkte iväg (låååångt) och kollade och tur var det. det var den elakaste hästjäkel jag träffat! ägaren hade sagt att det var en jätterar häst och inget ont i den, men hon såg verkligen inte sin häst som den var, den var rent livsfarlig. tyvärr var det ägarens fel, för allt dumt den gjorde belönades (troligen mutor för att inte bli anfallen av sin egen häst) med socker. det var nåt av det värsta jag sett.:eek:
Jag har både köpt häst på "postorder" och tagit släp med mig och tagit hem häst direkt efter snabb titt. Bland "postorderhästarna" har dom sett ut på lite olika sätt när dom landat här, nån mager, nån med fula hovar och något riktigt stjärnskott, har aldrig misslyckats med någon utan alla har utvecklats åt rätt håll och dom som sålts vidare har varit fina när dom lämnat mig. Man ser ganska mycket på en bild vad det är för modell på hästen, video är väl dock att föredra så man ser rörelser och ridbarhet oxå. Man ska inte glömma att hästarnas beteende oftast förändras lite i ny miljö och med ny ryttare oavsett om man varit och provridit eller inte, så även om man åker och tittar så kanske inte allt går precis som man tänkt sig efter några månader med hästen i stallet. Stämmer inte kemi och det inte går att anpassa sig till hästen med träning, miljöbyte etc så går det ju alltid att sälja vidare...
Jag skulle nog inte vågat :/ Vi åkte och tittade på hästar som stod på ett ställe, ägaren beskrev dem helt underbara men i själva verket var de inte alls som jag tänkt mig
Piruette 2007-04-16, 15:14 min kompis köpte en häst som hon bara sett på video.. dom sa att den var inriden lr ja, kundet allafall ridas i dom 3 gångarterna.. men det enda hon fick se var en video där han löshoppades.. tyvärr brydde hon sej inte då hon fastnade direkt för denna underbara häst... Men... när han väl kom till sverige fick vi börja om helt från början med han... det var som om han aldrig va sutten på då han blev som galen:devil: .. Nu är han dock jättefin o ridbar.. Lite tråkigt bara när man tor att man köpte en ridbar häst som det bara var o börja jobba med o man sen fick börja om från grunden... så vad jag vill ha sagt är nog att man bör va lite försiktig...:cool:
Om JAG skulle välje skulle jag ta hem den på lån en pår veckor.
Men jag vet inte om du kanske vill det:smirk:
Det beror lite på vad det är för häst jag söker om jag skulle våga köpa osedd eller ej. Köpte ett shettisto osett, men hon skulle ju mest gå som sällskap och då spelade det inte så stor roll, nu är det världens bästa barnponny som min 5åriga son själv kan hantera och som är 110% trafiksäker.
Letar själv ny ridhäst och skulle aldrig våga köpa en sån osedd, har varit och tittat på flertalet hästar de senaste åren och en hel del av dom var långt ifrån det man förväntat sig efter att ha pratat med ägaren.
skogsridmulle 2007-04-17, 12:21 Jag köpte en häst osedd pga av resan. Den var precis så som det stod i annonsen och uppfyllde alla mina förväntningar. Så alla är väl inte hästskojare även om det säkert finns.
fialotta40 2007-04-17, 12:51 Det behöver inte handla om att ägaren inte talar sanning, man kanske helt enkelt inte pratar samma språk i betydelsen att olika saker betyder olika för olika människor. Det har jag varit med om ganska nyligen, vilket resulterade i att hästen fick åka hem igen efter två månader eftersom saker och ting inte stämde med den uppfattning jag fått. (och då hade jag ändå varit och provridit men pga den lååååånga resan fick ha hästen på prov istället för flera provridningar). Jag frågade ägaren en massa saker, exempelvis om hur han var att rida ut med, och fick till svar att han var lugn och snäll. Trafikvan? frågade jag och det skulle han vara. Att rida ut för mig är lika med rida ut i skogen exempelvis, för ägaren betydde det att rida ute i paddock och inte i ridhus (där min provridning skedde) Trafikvan för henne betydde att han var van att se trafiken på håll från hagen och att åka transport...
När jag frågade hur hästen var att hantera i stallet sa ägaren att han var cool och tyckte om att bli pysslad med. Det visade sig visserligen stämma under förutsättning att man var själv i stallet med den och att inga andra hästar fanns inne samtidigt. Det var många sådana grejjer som kom fram och jag är säker på att ägaren inte ljög om sin häst, utan att vi helt enkelt hade olika uppfattning om ords betydelse osv. Så mitt tips är; VAR ÖVERTYDLIG I DINA FRÅGOR! Numera ställer jag mer eller mindre konstiga frågor när jag ringer på hästar, som exempelvis; "Hur lång bromssträcka har hästen på en grusväg om den ser en traktor på åkern intill?" och "Krävs det boxgardiner för att hästen inte ska anfalla grannhästen?"
//
Jag håller på just på att köpa en häst osedd, bara på bild och pratat med ägaren.
Det är ju lite som att köpa grisen i säcken men jag tittade på denna bild flera gånger, maila och tillslut så ringde jag.
Den kommer eventuellt upp nu i veckan till mig.
Det är nämligen 100mil mellan jag och hästen, inte tvärkollat direkt.
Jag gör denna chansning.
Läääängtar efter poan.:love:
KÖP INTE HÄSTEN OSEDD... även om den här människan säkert är den mest ärliga försäljaren i Sverige så vet du inte det har du inte tid och råd att åka upp och titta så lovar jag att din drömhäst finns närmare än du tror ge det bara tid det finns tusentals hästar som säkert är minst lika bra som denna. Du har ingen aning om vad det är du faktiskt köper...
ïcatanten 2007-04-18, 09:14 jag köpte ny häst för 3 veckor sedan, jag åkte bara och hämtade honom, provred honom inte ens.
jag gick på magkänsla och det va det bästa köp jag någonsin gjort:D
men visst man kan ha otur också, det kunde ju lika gärna varit tvärtom. men baar för att man köpt en häst så är det ju inget som säger att man måste ha de hela livet:)
*Kl*
Jag har ju nu haft min häst, som är ett resultat av osett köp, i tre veckor. Bortsett från att han var mer omusklad än jag väntat mig, är han precis som jag föreställt mig. Jag har tagit allt som säljaren sagt med en liten nypa salt, som att han "aaaaldrig skulle hitta på nåt dumt", tar jag som att han är väl som hästar är mest. :smirk: Vilket han är. Han passar mig som handen i handsken, dock ska det väl tilläggas att jag inte provat att hoppa honom ännu (vilket han ska användas till), pga muskelbristen. Men jag kan aldrig tänka mig att det skulle vara något problem. Hittills har allt säljaren sagt stämt, till lika stor del som en säljare som visat sin häst skulle sagt.
Kattennizze 2007-04-19, 20:18 Kl
Nej, jag skulle nog aldrig köpa en häst osedd eftersom jag är ute efter en kompis, och då måste kemin stämma. Däremot åkte jag och tittade på en unghäst jag inte var så värst intresserad av egentligen, tyckte inte hon var sådär superfin på bilderna, men va 17,jag gav det en chans ialla fall, åkte sådär en 60 mil enkel väg.
Så när jag får se henne och uppleva henne, blev jag helt såld. Jag visste med en gång att vi skulle komma överens och nu har jag haft henne ett halvår snart, och hon motsvarar alla förväntningarna och lite till! :love:
Buppisen 2007-04-20, 12:46 Jag förstår er i Norrbotten (är själv därifrån) som får förlita sig på att köpa osedda kusar, lokalt finns ju inte så mycket att förlita sig på. Min fråga är däremot vad det är för någon som vill sälja sin häst till en helt okänd människa... Vad hände med "rätt köpare"?:o
Buppisen 2007-04-20, 12:47 och svaret var ju inte riktat till kattennizze utan bara en allmän kommentar... :smirk:
Trådkapning
Vad tror ni om det här då????
Ett tolvårigt haflingersto som haft kotledsinflammation, men tydligen "friskförklarad" för ett par år sedan. Har gått som körhäst sen dess ca 7-8 timmar/vecka, innan "skadan" tävlades hon i 110 i hoppning. Har precis (en vecka sen) fått föl, jag kan ju ändå inte provrida hästen nu, den står en bit ifrån mig, och i övrigt låter det som att hästen är precis vad jag letar efter. Jag kommer att använda den till skogsridning och lättare dressyrträning och rida ca 3-4 ggr i veckan.
Vågar man köpa den osedd???
*Kl*
Så här kan det gå...
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=760648
mizz_perfect 2007-04-23, 09:35 NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ!
köp aldrig en häst osedd om den haft kotledsinflamationer och dyligt.. det kanske finns en anledning till varför dom betäckte och det kan vara att hon inte blev helt okej. vad händer då när du ska sätta igång den igen? jag skulle aldrig köpa på mig ett problem när man redan vet att det finns och kotledsinflamationer kommer ofta tillbaka och då på flera ben! så leta upp en annan häst istället!
Jag köpte häst osedd från tyskland. En jättetrevlig ponnyvallack. Fick en mängd filmer på honom när han hanterades, reds på bana, i skogen, på tävling. Jag chansade och fick hem en kanonhäst! Visst var det pirrigt och det kunde ha blivit väldigt fel, men jag fick den känslan att han var hästen för mig.
Sara Algotsson köpte Carat osedd, det har ju gått väldigt bra, men hon är å andra sidan en duktig ryttare.
Kattennizze 2007-04-23, 14:07 Jag förstår er i Norrbotten (är själv därifrån) som får förlita sig på att köpa osedda kusar, lokalt finns ju inte så mycket att förlita sig på. Min fråga är däremot vad det är för någon som vill sälja sin häst till en helt okänd människa... Vad hände med "rätt köpare"?:o
Jag tycker ändå att man nog ska åka och titta på hästen, även om den står långt bort. Så mycket bör man nog engagera sig om man köper en kamrat/hobbyhäst. Annat är det kanske om man köper tävlingshästar för de kan man ju alltid sälja som någon skrev. En smart grej är ju att samla ihop flera hästar att titta på så man får valuta för resetiden. Jag skulle aldrig sälja en häst till någon som jag inte ens träffat.
Har hittat en väldigt fin häst på nätet. Hon verkar väldigt fin på beskrivningen och när jag pratade med ägaren så verkade som att detta här är hästen för mig. Problemet är bara att det är så långt att åka och titta på hästen....:(
jag skulle aldrig köpa en osedd häst tyvär :( min kompis har köpt en osedd häst ägarna till den sa att den var inriden och inkörd men när den kom var den helt vild och knappt hanterad! :confused:
Dinajacket 2007-04-23, 15:15 hej på dig...jag köpte grisen i säcken när jag köpte mitt sto för 2 år sedan...älskar henne jätte mkt men såhär i efterhand skulle jag inte köpt henne om jag hade kollat på henne först...dom sa att hon kunde mer än hon kan osv...har varit mkt jobb och är det fortfarande..ångrar dock inget..och skulleinte gra mig av med henne för allt i världen..en jätte fin häst som kan bli ännu finare...mennej..jag skulle inte rekomendera att köpa en häst osedd...om man gör det så ska man ha kontrakt på att man får ha hästen på prov en tid och att man får lämna tebax den om den inte faller en i smaken...Lycka till=):banana:
AnnaMalm_ 2007-04-24, 18:09 jag köpte min häst osedd, eller jag hade sett video på henne..
men jag har iof "öppet köp" i tre månader.
och det går bra en så länge iaf förutom några småsaker som att hon inte kna va själv utan att halvt dö men de ska tränas bort;)
Trådkapning
Vad tror ni om det här då????
Ett tolvårigt haflingersto som haft kotledsinflammation, men tydligen "friskförklarad" för ett par år sedan. Har gått som körhäst sen dess ca 7-8 timmar/vecka, innan "skadan" tävlades hon i 110 i hoppning. Har precis (en vecka sen) fått föl, jag kan ju ändå inte provrida hästen nu, den står en bit ifrån mig, och i övrigt låter det som att hästen är precis vad jag letar efter. Jag kommer att använda den till skogsridning och lättare dressyrträning och rida ca 3-4 ggr i veckan.
Vågar man köpa den osedd???
Vågar o vågar.....
Om du ordnar med en egen veterinär (och då inte en distriktare utan en riktigt hästvet) så kanske du vågar. Be att få se ett par filmer om dom har möjlighet att skicka.
Är priset rimligt?
Om du tror att det finns risk för att hästen inte är frisk vid leverans så se till att köpet går att häva genom formulering i kontraktet.
har köpt osedda hästar, förutom på bild och det har visat sig bli en utmärkt affär, men kan lika gärna va tvärt om
Jag skrev ju förut att jag skulle köpa osett. Allt blev fjasko, hade ordnat transport upp, då får jag ett sms att hon backar ur det hela, jag tror hon hade sålt den men tordes inte säga nått, hon svarade inte när jag ringde henne....:( ... Måste betala halva transportkostnaden för bokad plats.:(
Oki, då letade jag vidare ledsen och besviken, så hittade jag en ny häst den lite närmare, ringde och han sa att det var en mycket fin häst, barn hade ridit denna häst. så jag ringde transportfirman och som tur var fanns min plats kvar. så de tog upp hästen till mig.:rofl:
Glad och lycklig,:banana: , trodde jag, den var fin att se på... Lite mager men ändå inte värst, lång man och tjock svans. MEN inte riden, som gubben sa, han förstod ingenting av hjälper, lättade fram hela tiden.:eek: Inom en vecka åkte han tillbaka och jag fick mina pengar tillbaka.:)
Så mitt råd :kolla först på hästen prova den, men som sagt jag har lärt mig nu en rejäl läxa.:crazy:
Har nu hittat en häst som vi kollade på och prov red och den är det bästa vi har.. Våran gamla tant..:banana:
SÅ JAG REKOMENDERAR INTE ATT KÖPA HÄST OSETT.
*kl*
Jag köpte inte Simon osedd men det var nog för att han stod precis i grannbyn. Hade han stått längre bort hade jga nog köpt honom på bara bild.
Åkte och titta på honom konstatera att han var söt. Åkte hem och fixa transport och hämta honom. Visst har vi haft en tuff period men gud vad jag älskard en hästen och ångrar mig absolut inte.
Jag håller på att leta häst just nu men har inte tillgång att åka och provrida överallt så jag mejlar ägaren, ber om mer info, anledning till säljandet och bilder (gärna filmer oxå). verkar hästen bra och ägaren seriös ringer jag sedan till ägaren. Men har än inte hittat någon som verkade 100....
kakelibrak 2007-05-29, 19:14 hej!
du kan inte få ta den på prov en månad eller så?
fråga om du har video som du kan se på hästen när den blir riden.
annars kan du i alla fall fråga om du får sälja tillabaka den till nuvarande ägaren om det nu skulle visa säg att et inte fungerar.
MVH karin
Glömde förresten att säga att jag bor i Kristianstad,Skåne, ska kolla på Eniro, hur långt de e...vänta lite........
jo...det e ca 50 mil. Iofs inte så jättelångt.....:smirk:
Men det är ganska långt o åka o kolla på en häst...tycker jag nog...
När jag sålde Tom till Dalarna kom köparen och tittade på honom, 2 ggr till och med tror jag.
Jag som säljare känner mig inte bekväm att sälja till nån jag inte träffat, men alla är ju inte som jag, vissa kan kanske få hum om köpare via telefon.
Ingen kritik eller så, utan bara visa att det är kanke inte så omständigt eller långt som du tror...
Tänk om nagot är fel och du vill skicka tillbaka hästen, da är det en lang och dyr resa tillbaka..! Lastbilstransport är inte billigt. särskilt inte om det är utanför "allfartsvägarna".
När jag letade häst i varas var jag runt och tittade och provred manga hästar. Hade tom hemma pa prov. I stort sett inte en enda motsvarade ägarnas fantastiska beskrivningar av hästen..Det gäller att ställa rätt fragor. Det var alltid nagot som dök upp;
omöjlig att lasta, stegrar sig, skador, u name it.
slutsats; det är definitivt värt att ta den kostnaden det innebär att aka och titta och prova hästen.
NEJ! Gör inte det! Varit ute och tittat på hästar som låtit perfekta på tel och varit med om alla varianter från "inriden" = ohanterad... "Fin arab" = extremt överbygd och ohanterad. "Social" = ja så länge hagkompisen var i närheten... "Lite omusklad" = MKT dålig almän kondition, mager och ryggöm. "Utställnings tränad" = japp, och INGET annat.
Ett par av dessa var annars enligt bild och beskrivning hästar jag skulle kunna tagit "via tel". Men väldigt glad att jag inte gjorde det!
*kl*
Gammal tråd men vill passa på och ha lite funderingar kring ämnet. En devis som jag tycker stämmer bra är att hästen är en spegel av dig själv. Det har jag också vid flera tillfällen själv upplevt att när häst byter ägare/skötare så kan man tro att det inte är samma häst. Givetvis spelar också omgivningarna en stor roll. Stall, flockliv eller inte och allmänt hur det fungerar där den står.
Det innebär att det en säljare säger är nog oftast sanning...när h*n hanterar hästen d.v.s. När man får hem hästen till ny miljö och skötare kan det vara en helt annan häst.
Om du inte själv åker och tittar på hästen måste den människan som gör det känna dig väldigt, väldigt väl. Alternativt är att du måste känna säljaren utan och innan för att förstå vad h*n säger och menar. Man måste också läsa mellan raderna i annonser.
Jag skulle absolut inte köpa häst osett eftersom jag ämnar ha ett positivt och gott förhållande med pållen framöver. Allt annat är rysk roulette med hästen mitt i mellan som får åka runt tlll olika köpare med den stress det medför.
När jag tittar på hästar vill jag gärna hantera hästen ensam, bl.a. genom att med grimma och grimskaft promenera med hästen, göra lite mjukare markövningar för att se hur kommunikationen mellan mig och hästen fungerar och komma på hur hästen är mentalt. Först efter det, när vi känner varann lite mer kan det bli fråga om provridning, då kan jag oftast få en bättre kommunikation med hästen från hästryggen än om jag bara hoppade upp och provred.
Allt detta fungerar inte på distans, även om en del medier hävdar att de kan göra det över telefon :eek: Så för mig finns inget alternativ till att träffa hästen personligen.
Filosoferar
Rolle
Islandshäster på Lösdrift
Håller med Rolle - det är två saker som är riktigt viktiga när man ska köpa häst. För det första - vad jag ska ha hästen till - den måste ha rimliga förutsättningar att klara det jag vill använda den till. För det andra - kan jag tycka om den här hästen? Problem får man alltid på ett eller annat sätt, men de är så oändligt mycket lättare att lösa om man verkligen tycker om hästen och tycker det är roligt att arbeta med den. Alltså måste både mage, hjärta och hjärna vara med i bedömningen. Och då måste man träffa hästen.
Jag kan bara tala för mig själv- jag skulle aldrig våga köpa en osedd häst och jag skulle ALDRIG sälja en häst osedd heller!
prinsus_ 2007-09-10, 03:26 Jag köpte min första häst - en kallblodstravare efter att ha sett henne på bild. Visserligen ovanligt vacker (sagofux) så jag tänkte att det nog inte skulle vara svårsålt om inte kemin stämde. Hon var ju inte så dyr heller. Hon fick åka transportlastbil hem till mig och vi gjorde upp om öppet köp. Som sagt i tidigare inlägg - inte för dyr häst och veterinärbesikta.
Jag tycker personligen att man Inte ska köpa häst på "postorder"! Dock gjorde jag det själv!(iofs så pratade jag med ägarn ett antal timmar/dagar innan):D Såg 2 bilder på min pålle, en brun vanlig häst. Var inte direkt en wow upplevelse dels för att han var av fel kön! Ville ha ett sto. Rasen var helt ok men sökte helst efter nordis. Utbildningsmässigt (Dvs. inriden), åldern, höjden, kroppsformen var det som stämde in iaf:smirk:
Så jag åkte till Umeå (vännäs) o borstade o visiterade honom, provred inte ens! Vi åkte hem o dom 5 första dagarna tänkte jag verkligen att jag har gjort ett stort misstag då han var rastlös o KUTA till varenda gräsplutt som han fick syn på-med mig efter:cool:
7 dagen blev jag kär på riktigt i honom!!!!:love: :love: han e det bästa som finns!!!!
Har haft extrem tur o gamla ägarn gav mig honom på prövotid hur länge som helst, hade fått honom gratis men ville stå som ägare. Jag o förra ägaren har kontakt än idag, skickar bilder/filmer ibland så hon ser hur utvecklingen går;)
Men trots att jag o en del andra har haft tur över att köpa "grisen i säcken" så e det inget att rekomendera. Har varit med om en hel del skräckexemplar!!!! Så köp hästen på öppet köp så du får prova dig fram en tid. Passar ni inte ihop så e det bah o skicka tillbaks hästen o du får pengarna tillbaka!:p (oftast kan man göra upp det med säljaren så att det blir behagligt för er båda.)
Lycka till!
En kompis köpte häst för ngr år sen. Hon hade tittat på den flera ggr och trots det så var hästen som förvandlad när hon tog hem den. Det var en unghäst som var urtrevlig och välhanterad i säljarens stall men ett monster när den bytte miljö, så allt kan hända oavsett hur man gör. Den här hästen gick aldrig att "göra om " igen, tur i oturen var att den skadade sej så allvarligt att den måste tas bort... låter kanske hemskt. Är övertygad om att kompisen i detta fall hade blivit skadad själv om hon haft hästen kvar, då den blev farlig.
__Stilett__ 2007-09-11, 10:16 den kan ha vart drogad hos säljaren.
finns såna som sysslar med sådant.
En ridskola min kompis red på köpte tre c- ponnyier från Irland
De skulle vara jätte duktiga och två av dem skulle vara bra på hoppning.
Ridcentret köpte hästarna och fick hem tre magra, ev missköta hästar som var rädda för hastiga rörelser och att komma för nära huvet:cry:
Hästarna var i ätte dåligt skick och ena kunde knappt gå för den har troligt vis ryggproblem. Djupa ärr och jätte missköta hovar:crazy:
Vet inte riktigt hur köpet gick till, men de kolla väl mest på priset för dem...
Vi köpte våran D-ponny,så gott som osedd,fick en bra beskrivning på henne,åkte iväg! Vissa saker gjorde bara att vi stoppade in henne i transporten,utan att provrida och åkte hem..Men nu är det 7 år senare och vi har fortfarande henne kvar,våran guldklimp!Min äldsta dotter bara "älskade" henne,för mig tog det 2 år att sitta upp på henne..Det är den bästa häst jag köpt!
Jag funderar på att köpa en häst osedd. Fast jag kommer antagligen att ha den på prov ett tag innan köp. Blev så otroligt kär i denna häst bara efter att ha sett bilder och hört beskrivning. Men det är så klart alltid en risk att köpa en häst osedd. För min del litar jag helt på ägaren, vi har fått en jättebra kontakt. Gå på din magkänsla! MVH//Ebba
Hej !!
Har inte läst alla inlägg pga tidsbrist men vill bara säga att om du köper hästen osedd se till att du har "öppet köp" Div att du betalar hästen men får ca 14 dagar på dig att prova hästen.
Själv importerade jag en häst på detta viset.
Och för min del så har det varit en jätte lyckad affär.
Men ha inte för stora förhoppningar.
Lycka till
schelin_j 2008-02-11, 16:53 När jag sålde Tom till Dalarna kom köparen och tittade på honom, 2 ggr till och med tror jag.
Ja jag var ner två gånger. Och det var 65 mil enkel resa båda gångerna också... ångrar dock inte en kilometer av sträckan. Häst är ju inget jag köper lite nu och då precis, det är något jag köpt för att ha länge länge.
För mig är det jätteviktigt att hitta rätt personlighet. Tom var ju allt jag INTE skulle ha "egentligen"... fyraårig hingst, bara lite riden och körd... jag skulle ju ha en 8-10 årig valack eller möjligen ett sto, välriden och skolad inom körningen.
Men Toms personlighet övervann allt tvivel och jag har inte ångrat mig en sekund. "Det" fanns mellan oss omedelbart och "det" finns mellan oss i dag. Vi ser nog ut som tonåringar när vi springer mot varandra ibland...:love: jag och min älskade häst!
Personligheten kan man aldrig se på en bild eller film. Så för mig är svaret enkelt, jag skulle inte köpa en häst osedd.
kl
Alltså det är jättevanskligt att köpa osedd häst anser jag. Det kan lyckas men risken är större att det blir en flopp. Det är svårt nog ändå att köpa häst som passar en.
Om man absolut inte kan åka till säljaren och se/prova hästen så tycker jag att man ska kräva en film på hästen där den utför det som den är avsedd att användas till. Kanske finns det någon annan som bor i närheten av hästen som kan titta och provrida den? Så gjorde vi och det funkar väl men hästen var inte riktigt som dom hade sagt förstås. Hästen är väldigt het och det hade varken säljaren eller hon som provred upplyst oss om.
På senaste tiden vet jag två köpare som blivit lurade av hästförsäljare när dom köpt häst osett. Den ena hade världens hovspricka som kräver specialistvård av mkt kunnig hovslagare. Hästen haltar i trav av detta. En stor del av hoven var tvungen att avlägsnas samt sätta på en metallplatta. Den andra har stora ryggproblem med sår och inflammation i ryggen. Går ej att rida. Båda dessa hästar kom så till köparna med en stor lastbil. Vet.bes. hade skett innan transport av åtminstone den andra hästen, vet inte med den första.
Så jag rekommenderar INTE att köpa osedd häst, kommer aldrig mer att göra det själv heller.
Josefemma 2008-02-12, 14:00 Jag tycker så här, att man får ju avväga lite olika saker mot varandra. Jag har själv köpt en kallblodsvalack osedd och det har lyckats - jag har fått hem världens goaste häst. Men då hade jag pratat med säljaren flera gånger. Kollat hästen via travsport. Kollat upp tränaren han var reggad hos och tittat på alla bilder och filmen jag fick. Detta var också en billig häst. Jag bor i Skåne och hästen bodde i Norra Sverige. Jag tyckte inte jag kunde ta ledig 2½ dag från jobbet för att ta mig 180 mil t.o.r. för att titta på en häst jag skulle få köpa för 15.000:- Hade det varit en häst för mer pengar, hade jag åkt och tittat - men i dessa prisklasser tycker jag att man vågar ta risken. Jag resonerade också som så att hästen hade en ägare, hyfsat välkänd i travkretsar. En sådan ägare har liksom inte "råd att skita ner sig" för sådana här affärer... Hästen blev dessutom veterinärbesiktigad och jag fick ner protokollet INNAN jag köpt hästen slutgiltigt. Jag skulle däremot aldrig köpt en häst osedd från en typ "hästhandlare". Så jag tycker att man kan avgöra från fall till fall, lita på sin "magkänsla" osv. Sedan är det ju faktiskt så att det finns en köplag. Om du har fått bilder och filmer på hästen som du studerat och du sedan skulle få hem en häst som inte alls stämmer med bilder och information, så har du ju rätt att lämna tillbaka den. Ett annat tips kan vara att du för en del dialog med säljaren på mail - för då har du ju fått information om hästen skriftligt och har bättre bevis om något skulle visa sig inte stämma! Lycka till!
Josefemma 2008-02-12, 14:04 Finns jättebra transportörer! Jag fick min häst transporterad nästan 100 mil, med övernattning i Stockholm och det kostade "bara" 3750:- inkl moms. (Att jämföra med om man skulle ta ledigt från jobbet 3 dagar, köra upp själv, övernatta, köra halvägs hem, övernatta sig själv OCH hästen och köra resten av vägen. Plus att man nog skulle få dra med sig en kompis också. Man vill ju inte köra 100 mil ensam, med en häst i släp).
Jag fick min kille levererad hem på stallbacken, han var inte ens svettig, mådde superbra!
Nu har jag en till osedd hemma.
Ett ungsto med en väl känd härstamning (har haft mamman på foder och hingsten är far till mitt andra sto samt att det finns ett GÄNG med helsyskon som presterat och de har presterat bra).
Men jag skulle nog inte köpa en färdig ridhäst osedd, den vill jag ju prova. (Fjordingen undantaget men det var ett panikköp).
Stardust kommer troligen bli MINST lika bra som Patsy var. :love:
är du en ryttare som kan hantera många olika typer av hästar.. köp hästen.. men är du kräsen och har problem med sitta i trav på visa osv... prova den först....
köpte min osedd och t.o.m obesiktigad :eek: (jag vet, dumt) men hon var bara 2 år och jag hade hört någonstans att det inte är bra att böja 2-åringar (unga öht) har säkert missförstått men jag lät bli iaf och kände att då jag vill besktiga henne vill jag även göra böjprov.
Men hon ska böjas av en väldigt kunnig person till veckan, så det blir väl en lite besiktning ;) hon var ju väldigt billig också för att tillägga, 4000 kr.
Men ångrar det inte för ett öre, hon är en underbar häst! :)
jojjogalopp 2008-02-16, 23:36 Jag e nog lite för feg för göra det,det e som att köpa grisen i säcken,är det långt och åka och titta på hästen så skulle jag åka dit och titta,men skulle nog annlita en lastbil för få hem hästen om jag vill ha de,Däremot skulle jag alldrig sälja någon av mina hästar om dem inte kommer och provrider hästen och så vill jag träffa dem.
cactuspower 2008-02-17, 10:08 Nu har jag inte läst igenom hela tråden men generellt sett så skulle jag nog avråda från att köpa en häst osedd. För vid provridning vill jag gärna hantera hästen, provrida ordentligt, gärna ta in och ut från hagen osv. jag vill se hur hästen är i flera olika situationer innan och veta att personkemin stämmer.
Det är ju trist, inte minst för hästen, även om det kanske är en bra häst om det inte "klickar" mellan er och sedan hästen kommer hem till dig och har åkt en lång resa, sedan kanske du vill sälja den vidare pga. det inte "klickade", tråkigt om hästen ska bli "vandringspokal" för att du inte pallrar dig i väg och kikar på den. Bättre att hästen besparas en lång resa på flera mil och ett miljöombyte och att du själv åker iväg och tittar och tror om den kan passa dig.
Men, får jag väll skriva, om det är ett sto t.ex. till avel som du inte ska använda som ridhäst och om du har mycket info. om avkommor osv. eller om det är en sällskapshäst kanske jag skulle kunna tänka mig att göra undantag, eller ja själv skulle Jag ändå vilja åka och titta på hästen - men ja, ska du inte ha den för ridning eller körning kanske man kan göra undantag för det känns Extra viktigt då att det fungerar med personkemin.
SweetBriar 2008-02-17, 10:13 Orkar inte läsa igenom alla svaren, men svarar ändå (med risk för att ngn annan redan har skrivit detta ;))
Kan ni inte ta hem hästen på prov en vecka. Ni kanske kan ta kontakt med ngn som kan köra hästen till er eller om ägaren ställer upp.
Om ni gillar hästen så behåller ni honom, annars får ni offra er och köra tillbaka honom?
Lycka till iaf :)
|