Visa fullständig version : Stall-temperatur??
Vad har ni för temperatur inne i era stallar?
Har på sista tiden varit i stall där det är frysgrader! Vattenkranar fryser, vattenkoppar och vattenhinkar fryser.
Visst kan man ju täcka hästarna och försöka byta ut vattnet ofta osv. men det är ju en plåga att vistas i dessa kalla stall.
Är medveten om att det inte bör vara för varmt utan gärna lite svalt, men man bör väl kunna vistas i stallet utan att frysa häcken av sig, och vara tvungen att gå med dunjacka och dubbla vantar konstant :crazy:
Vad har ni för temp i era stall??
Nirak
Vi hade nog också minusgrader ibland. Men vi var väldigt noga med att alltid ha dörrarna stängda och dessutom stod det ca 14 hästar i stallet som bidrog med värme, plus att det var ganska nytt stall så det drog inte så mycket.
Lägg tennisbollar i vattenhinkarna så fryser inte vattnet, isolera ledningarna bättre, och kanske ställ in en fläkt så får ni bättre temp..:)
I stallet i sthlm vet jag inte riktigt men det blir nog ganska varmt när hästarna är inne. Hemma hos mamma i katrinheolm ligger den när det är ca -10 ute är det ca 0 gradigt inne i stallet. Tycker inte att det är några problem med att det är kallt i stallet.
Fy, jag går åtminstone runt utan jackan och vantar i stallet. Tror att det är några plus, strax under 5 grader kanske. Vi har en värmefläkt på under dagarna i vardera stall för att det inte ska frysa.
EDIT: Du får helt enkelt jobba hårdare i stallet så du håller värmen ;)
Det är inte jag som äger stallet med det är tydligen för dyrt att värma upp det/köra fläktar osv..
Nirak
Åhh vad trist när det inte finns mycket man kan göra då. Men du kan ju köpa sånna speciella påsar att ha i vantar skor som håller sig varma så slipper du ha värsta tjockis-vantarna i alla fall..
Jag vet inte riktigt hur varmt det är i vårt stall, ska kolla idag när jag är där. Men det låter jobbigt att du behöver gå runt med dubbla vantar och dunjacka :crazy:
Jag har just över på + sidan i mitt stall, för att inte vattnet ska frysa...
jag vill inte ha för varmt då det inte är bra för hästarna med för stora temperaturväxlingar.
hellre tar jag på mig själv lite mer kläder.;)
Stallet är inte så välisolerat så på dagen (när hästarna är ute) kan det vara -7 till -10 grader där inne beroende på vad det är för utetemperatur. När vi står och pysslar med hästarna eller mockar så brukar vi försöka få upp teperaturen till åtminstone +2 grader och innan vi ställer in dem för natten så +3 till +4.
Vi står i ett kallstall, alltså samma temp som ute. På sommaren blir det förståss lite svalare än ute.
Cirkulerande varmvatten i koppar och kranar så det är ingen fara med att vattnet fryser.
Hästar värmer! Den ena boxen har isolerade väggar, där är glasrutan borttagen för att hästen inte ska bli för varm. När det är neråt 20 minusgrader fryser vattnet i hinken på natten.
Den andra boxen har två tunna, låga väggar, där blir det inte lika varmt.
Förutom det öppna fönstret har vi en halvdörr öppen om det inte är snöstorm.
På dagarna när hästarna är ute blir det utetemperatur inne i stallet.
Vi har elvärmd vattenledning.
_Flickan_93 2007-02-16, 12:26 Vi har uppvärmt stall . Så det är faktist skönt inne i stallet. :) vet inte riktigt hur varmt.
MacGyver 2007-02-16, 13:07 Här är det +7 och jag kör värme. Stallet är så litet så en byggfläkt värmer upp det på en kvart när hästen kommer in. Både jag och hästen vägrar att ha det kallare för då ligger hon inte och sover på natten. Ute har hon tjockt vintertäcke med hel hals på dagarna så det blir ingen stor temperaturkontrast.
Happimess 2007-02-16, 13:10 Sällan minusgrader. Igår var det åtta grader, i förrgår runt tre. Brukar ligga nånstans däromkring på vintern ;)
Står i alla fall och mockar enbart i tshirt och fleecetröja, och det brukar bli vaaarmt!
Vi har jätte kallt i vårat stall. Staller är ganska stort och det är bara två hästar där inne(en liten och en stor) och vi har inga värme grejjer förutom ett torkskåt som kanske ger lite värme när det är på då jag torkar täcken. Vi har tätat stallet ganska ordentligt men inte så mycke så att det blir dålig ventilation såklart. så man får räkna med att ha mycke kläder på sej när man är där ute.
Vet inte riktigt hur varmt det är när hästarna är ute, men en fläkt brukar gå så att inte vattnet fryser.
När hästarna (oftast 6-8 st) är inne blir det sällan kallare än ca 5-6 plusgrader, även om det är 15 minusgrader ute.
Man kan alltså jobba utan handskar utan att förfrysa sig om det skulle behövas...;)
roadkilled 2007-02-16, 13:16 På nätterna är det oftas minusgrader (så här på vintern). Vattnet fryser iaf. Temeraturen under ett dygn variarar från -5 till + 5.
där jag bor växlar utetemperaturen hejvilt just nu, på en vecka kan det variera mellan -20 till +3, så då växlar stalltemperaturen mellan 5 och 12 grader.
*Gotlandsrusset* 2007-02-16, 13:44 En eller ibland två grader över utetemperaturen. Ger väldigt bra luft och friska hästar :)
Dragonfruit_ 2007-02-16, 13:45 Vårat stall är så pass litet att det blir jättekallt. Vattnet fryser och vattnet i hinkarna fryser. Det finns iof en fläkt sen innan, den kanske man skulle kunna använda en stund varje dag.
Mitrolle 2007-02-16, 14:00 Vi har mellan några plusgrader till någon minusgrad i stallet. Vi tömmer ur hinkarna på morgonen och fyller upp på kvällen så det inte står och fryser under dagen om det är minusgrader. Under natten fryser det oftast inte, kan vara lite is på vattnet på morgonen om det varit riktigt kallt.
Vatten har vi i ett frostfritt pumprum så det finns alltid vatten oavsett temperatur ute eller i stallet.
när det är riktigt kallt ute och inga hästar inne så kan det vara runt 0 grader inne men ligger oftast mellan 3-8 ungefär..
Oftast har vi nog mellan 0 och -5 grader, vet inte säkert men det är väldigt kallt... vissa dagar fryser vattnet till is och de dagarna är det lika kallt ute som inne, då är det väl kring -20. :crazy:
Juuwliaa 2007-02-17, 12:17 Vi brukar ha mellan 4-8 grader varmt inne i stallet, men hästarna går vanligtvis ute dygnet runt. Vattnet i stallet är dock jättekänsligt och rören fryser lätt, så det behövs ett par plusgrader... Skönt tycker jag i allafall :'D
när det är riktigt kallt ute och inga hästar inne så kan det vara runt 0 grader inne men ligger oftast mellan 3-8 ungefär..
samma hos oss. såvida det inte är minusgrader ute har vi alltid fönster lite öppna för god luftcirkulation dessutom. stallet är en gammal ladugård, med högt i tag, väldigt väldigt bra luft för hästarna, blir aldrig instängt eller luktar ens på morgonen när man kommer in. Ledningarna är isolerade och går med varmvatten ngra gånger/dag så det fryser aldrig i vattenkopparna.
tycker det är perfekt med bra luft och sval temp för hästarna.
Jag har kallstall. I gamla stallet i Hälsingland finns uppvärmd sadelkammare med vatten och avlopp där man kunde värma sig. Ska bygga en uppvärmd kammare även i det nya här i Småland men hittills har vi bara hunnit höja taket som var för lågt när vi flyttade hit. Jo, vattenhinkarna fryser jag har alltid ett antal fyllda hinkar i sadelkammaren så att man kan byta när det behövs. Det är dock inte ett problem. Hästarna är mycket friska och uppskattar den friska luften. Tjocka bäddar ser till att det inte kyler underifrån.
Tja, mina hästar har ju bott i uteboxar sedan vi flyttade hit, så nog har det varit kallt emellanåt.
Nu flyttar de in i vårt nya stall inom de närmaste dagarna, men det blir inte varmare där. Oisolerat kallstall med murade boxar.... Sadelkammaren är dock isolerad och uppvärmd.
Immer
Jane_Done 2007-02-17, 22:25 Står i kallstall för hästens skull (inte så stor variation i temp osv). För att själv hålla värmen kör jag trelagersprincip. Och mockning och att hålla sig i rörelse så jag slipper frysa.
Lägg tennisbollar i vattenhinkarna så fryser inte vattnet,
Funkar det? Hur då? Jag har kallstall utan indraget vatten så hästarna vattnas i hink. Skulle ju va fint om det inte frös.
nej det funkar inte, har testat..... :cool:
Paxinarion 2007-02-24, 16:04 Det bästa för hästen är att temperatur skillnaden mellan inne o ute inte blir för stor, ca 15 grader kan va ok. Har du en klippt häst får man reglera med olika täcken naturligtvis. Jag har hästar med vinterpäls, dom kan reglera sin egen temp mycket bra genom att ställa eller lägga pälshåren. Jag vet att stall byggda i trä är varmare en murade eller gammla sten byggnader. Det bästa är om du har möjlighet att ha ett rum i stallet, som är avsett för människor, uppvärmt. Sadelkammaren e ok att ha lite värme i . Hästar mår bäst av så lite skillnad på temp som möjligt, när det är normal väder så klart. Ingen mår bra vid 30+ eller 25-. Ciao
Glimfeather 2007-02-24, 20:55 Vi har uteboxar så det är samma temperatur där som ute såklart. Stallgången är också utomhus, men under tak. Tycker det funkar jättebra! Det är ju bara att klä på sig ordentigt och lägga på hästen ett täcke.
I sadelkammaren/foderkammaren och torkrummet är det såklart varmt ;)
nej det funkar inte, har testat..... :cool:
Åh, jag var nästan på väg att inhandla tennisbollar. Låter således bli det nu;) Nej, det har funkat med att ge hästarna ur hinkar för min del. Alltid haft hinkar upphällda i det uppvärmda utrymmet i stallet i Hälsingland. Här i Småland blir det ju inte samma kyla...lite ytlig is ibland men man ser tydligt att hästarna tryckt ner isen i mitten och druckit ändå de riktigt kalla nätterna (-10-15).
kullerbytta 2007-02-25, 12:31 Jag har halmbäddar och bra taktrumme-ventilation i mitt stall, tre hästar. Håller +4 vid -14 ute. Bäddar är en bra värmekälla, men de ska vara välskötta.
Jag fryser aldrig i mitt stall. När hästarna går ut stänger jag ventilen i taket och alla dörrar, då hålls värmen konstant.
Inte_Ung 2007-02-25, 14:13 Jag har ouppvärmt men isolerat stall med 2glasfönster.
Det är oftast ungefär 10 grader varmare i stallet än ute när det är kallare än -10.
Så vid -20 är det -10 i stallet.
Hästarna vattnas i hinkar och vattenkranen och vattenledningen är eluppvärmd.
Det finns en mini-sadelkammare (5kvm) som är uppvärmd till +15 grader.
Hästarna är sällan inne, de går på lösdrift ute, så det är allvarligt överdrivet att värma upp stallet.
Men fyller jag stallet med hästar (5-7st) så blir det runt +5 på en natt.
Armani__ 2007-02-25, 21:57 Vi har väl inte heller någon direkt värme, nollgradigt kanske.
Men det viktigaste tycker jag är att man har en uppvärmd sadelkammare, det gör så himla mycket att kunna gå in och värma sig där!
Armani__ 2007-02-25, 22:04 nej det funkar inte, har testat..... :cool:
Jag har hört att det fungerar utmärkt, dock har jag inte testat själv. Men det är kanske bara här nere med våra milda vintrar som det fungerar?
Det är väldigt sällan det fryser i hinkarna, men kranen kan frysa vid extrem kyla, men det brukar ligga på +5* i stallet, även vid kyla ner till ca. -15*/-20*. har inga fläktar det är hästarna som är element. därav kallare på dagen.
på sommaren så har vi mellan 10-15 plus grader.
på vintern så har vi 5-10 grader, när jag mockar eller innan jag ska ut och rida så brukar jag höja upp värmen till 15 grader där inne :)
MrsScabtree 2007-04-08, 21:34 Det är inte jag som äger stallet med det är tydligen för dyrt att värma upp det/köra fläktar osv..
Nirak
Man får tänka positivt och se att hästarna mår bättre när det är kallt i stallet.
Forest Autumn 2007-04-09, 10:52 Vi har kallstall dvs lika kallt inne som ute. Vi har ofta fönster och dörr öppna eftersom vi har en häst som lätt får hosta. Om det är jättekallt (flera minusgrader) eller blåsigt stänger vi och sätter täcken på dem som annars är utan. Hästarna mår bra av detta. Vi har inga vattenkoppar så det är inte ngt bekymmer. Jag häller varmvatten i hinkarna. Jag tar på mig termobyxor, jacka, mössa och vantar. Det är inga problem. Jag tror att det är en vanesak.
SaraMara 2007-04-10, 14:26 Är det så vanligt alltså med uppvärmda stall? Jag har mig veterligen aldrig varit inne i ett stall som värms upp.
Någon gång har en byggfläkt ställts in för att förhindra stora inkörda vattenkar att frysa om de inte fått plats i sadelkammare osv, men aldrig att någon pratat om att värma upp stall?
Visserligen är ju stallen "stängbara" men sällan särskilt isolerade mer än att de håller vind och nederbörd ute då förstås. I nuvarande stallet har vi luckor öppna så ofta det bara går för att få bättre luft, hästarna värmer ju upp en del när de står inne täckade dessutom. De flesta stallägare muttrar bara över kostnaden att värma upp sadelkammare/toalett - skulle vilja höra hur de reagerade om man bad dem värma upp stallet också... :angel:
My Beauty 2007-04-10, 22:25 Vi har runt 10 + tror jag... det är inte ett uppvärmt stall utan det är bara sadelkammaren som har element.
tycker det är rätt lagom.. både för häst och ryttare
Jag brukar tycka att man kan ha det rätt svalt... det är ju bara att täcka hästarna och se till att inte rören fryser...
Tycker det är mkt viktigt med luften i stallet och att alla mocka bra så det inte blir någon dåligt lukt osv...
Sen på dagarna har vi vädrig av stall. så det är öppet rätt mkt...
Ser att du bor i södra Sverige, där är det kanske inte så vanligt med uppvärmda stall, men jag knappt
minnas ett enda stall jag varit i här hemmma (norrbotten) som inte haft värme av något slag.
Ofta kan hästarna hålla värmen hyfsat när de är inne men på dagarna fryser vattenledningarna lätt annars.
Vi har 8-9 plusgrader i stallet. På vintern blir det givetvis kallare, men med täcken på hästarna går det bra. Dessutom har vi "skydd" till kranar, så att de inte fryser.
Essepesse 2007-04-11, 22:36 vi har ca 5-11 grader i vårt stall
|