Visa fullständig version : Olagligt?

Anieee
2007-02-16, 19:55
Har ingen aning var jag ska lägga den här tråden. Men hoppas att det ska gå här. På vårt stall står en häst som har 1996 som födelseår (på sin tavla) Men nu är det så att jag hittat uppfödaren till hästen som säger att hon är född 1991. När jag kollar på tävlingsresultaten och allt står det -91. Vad kan ha hänt? När dom köpte henne stog det 1996 i hennes papper (ska kolla upp det lite mer noga). Men eftersom jag litar på uppfödaren och internet mer så är det väll 1991. MEN nånstans måste det ju ha gått snett? Antingen så ljuger ridskolan om hennes ålder, eller så hade på nått KONSTIGT vis gått att ändra hennes ålder när dom gamla ägarna sålde henne till ridskolan? Hur kan jag kolla upp detta?

Blandrastik
2007-02-17, 17:03
Hästen borde väl ha ett pass?

Ska du köpa den?

Eliine
2007-02-17, 18:40
Uppfödaren borde ju veta bäst när den föddes? :p
Sen beror det lite på vad det är för ras, hur lätt det blir att kolla upp det.

Immer
2007-02-17, 18:59
Är du riktigt säker på att det är samma häst? Det kan ju finnas flera med samma namn, och med samma härstamning (pappa - morfar).

Immer

remmis
2007-02-18, 23:36
Har ingen aning var jag ska lägga den här tråden. Men hoppas att det ska gå här. På vårt stall står en häst som har 1996 som födelseår (på sin tavla) Men nu är det så att jag hittat uppfödaren till hästen som säger att hon är född 1991. När jag kollar på tävlingsresultaten och allt står det -91. Vad kan ha hänt? När dom köpte henne stog det 1996 i hennes papper (ska kolla upp det lite mer noga). Men eftersom jag litar på uppfödaren och internet mer så är det väll 1991. MEN nånstans måste det ju ha gått snett? Antingen så ljuger ridskolan om hennes ålder, eller så hade på nått KONSTIGT vis gått att ändra hennes ålder när dom gamla ägarna sålde henne till ridskolan? Hur kan jag kolla upp detta?

nej det är inte olagligt att skriva falsk info på pållens namnskyllt i stallet...
prata med ägaren, eller stallchefen o få be att kolla i passet. där kan du kolla vem som besiktigade hästen för utfärdande av pass.
när ett pass görs så skickar man in kopior på dom gamla papprena. du kanske kan få tag på dom? ring förbundet hästen är reggad i .

Mirra
2007-03-10, 14:34
Jag vet inte vad som kan ha hänt med hästen i ditt stall men att hästar kan ändra ålder ganska snabbt har jag själv fått erfara.

När vi köpte våra shettisar (utan stam) var de, enligt säljaren 2 och 6 år gamla. Att det var en 2 -åring som vi hade köpt syntes tydligt (tyckte jag) eftersom hon såg mycket ut som en unghäst i kroppen, detta var på våren.

Förre ägaren hade inte skickat med något åldersintyg på hästarna när hon skickade in pappren för pass så under hösten tog vi med hästarna till en vet. som tittade på tänderna. Efteråt kom jag hem med en 4-åring (det var 2-åringen som blev bedömd som 4 år för hon hade fått tänder som enligt vet. en 2-åring inte kunde ha fått). 6-åringen fick förbli 6 år men det var pga av att vi stod på oss så hårt vad det gällde henne. Vet. hade tänkt bedöma henne som närmare 10-12 år, han kunde inte avgöra hennes ålder eftersom hennes änder har filats ner tidigare pga att hon har underbett. Hade hon istället varit 12 år så skulle hon rent teoretiskt blivit 6 år yngre istället....

suisyola
2007-03-10, 15:23
du har väl för det första inte med det att göra?
Är du säker på att det är rätt häst?

vad som står manskylten i stallet är väl knappast relvant - där kan man ju skriva vad som helst..det viktiga är ju vad som står i pprena vet du de?