Visa fullständig version : Olika sorters knoppar?
Det finns ju olika sorters knoppar, men jag har aldrig fattat skildnaden på dom. Någon som kan förklara? Och visa gärna bilder! :)
Och vilken sorts knoppar vore bäst att göra i en tjock ponny-man?
catta_84 2007-03-20, 14:57 Det finns ju olika sorters knoppar, men jag har aldrig fattat skildnaden på dom. Någon som kan förklara? Och visa gärna bilder! :)
Och vilken sorts knoppar vore bäst att göra i en tjock ponny-man?
de vil jag oxå veta... jag har en stor häst som har tjockman från öronen å bak på halva manen resten är JÄTTE tunn.... hur gör man då?
Min ponny har en urtjock man, så jag brukar dela på den och göra på båda sidorna.
Först delar jag upp manen i så många delar som jag vill ha, sen drar jag en mittbena med en kam i varje tofs, och gör två tofsar av varje. Sen flätar jag hårt och rullar upp.
MissOnly 2007-03-20, 17:27 de vil jag oxå veta... jag har en stor häst som har tjockman från öronen å bak på halva manen resten är JÄTTE tunn.... hur gör man då?
ryck den där den är tjock?
Ser inte det tokigt ut? :crazy: Har du bild? :)
De två typer av knoppar jag fått lära mig att göra är vikta och rullade.Det syns inte så tydligt på avstånd om knoppen är vikt eller rullad men jag tycker att de rullade är snyggare.De är liksopm rundare och så syns inte gummibandet.
Om ponnyn har väldigt tjock man kan det vara svårt att knoppa.Kanske skulle rycka den?
MissOnly 2007-03-20, 18:25 det är tydligen ganska vanligt med knoppar på båda sidor, även fast jag själv tycker att det kanske inte är så jättesnyggt ;)
Hur gör man rullade knoppar? =)
Cheeky_nicke 2007-03-20, 20:30 det är tydligen ganska vanligt med knoppar på båda sidor, även fast jag själv tycker att det kanske inte är så jättesnyggt ;)
Man får väl inte ha de på dressyr tävlingar??:P
PrinceFair 2007-03-20, 21:08 jo det får man. de enda regler som finns i dressyr-TR ang flätning är att det inte får finnas blommor, rosetter etc i man/svans.
catta_84 2007-03-21, 07:58 ryck den där den är tjock?
du menar tunna ur den??? där den är tunn är den JÄTTE tunn... hans halstäcke so han har haft i vinter har skaft av den:(
PrinceFair 2007-03-21, 10:48 men du ska ju inte rycka där manen är tunn :confused: utan bara där den är för tjock...
catta_84 2007-03-21, 10:51 men du ska ju inte rycka där manen är tunn :confused: utan bara där den är för tjock...
jo de förstår jag väl... men hur mycket då?? inte lika mycket som där den e tunn väl??? min fråga var väl igentligen om det går att knoppa då när den är så ojämn....
Har du ingen bild på hästens man?
catta_84 2007-03-21, 14:26 Har du ingen bild på hästens man?
nope... tyvärr....
PrinceFair 2007-03-21, 17:45 så det blir lagom tjockt att fläta. hur man vill ha det beror på vad man gör för flätor.
min pålle har tunnare man uppe vid nacken (dels för att den är så naturligt och dels för att PF råkade slinta med klippmaskinen i vintras :o :D) och jag brukar bara klippa manen där, inte rycka alls.
Knopparna blir ngt mindre men gör man knoppar av samma typ hela vägen (jag gör rullflätor) ser det snyggt ut iaf.
Hur gör man rullflätor? Är det rullade knoppar? Förklara tack :)
PrinceFair 2007-03-21, 19:17 ja det är rullade knoppar, även kallade flyingeknoppar.
Man gör en (hård, ganska tjock) fläta. Fäster med gummiband längst ner.
Sen drar man ut en ögla av gummibandet och håller ut den samtidigt som man rullar in flätan i öglan, så att öglan till slut hamnar uppe vid toppen på mankammen, där gör jag ett extra varv med gummibandet kring hela och sen är det klart.
(Väldigt svårt att beskriva i text hur man gör, bäst att se i verkligheten)
hmm jag hade tänkt att lägga in en enkel skiss, men photobucket ligger nere just nu verkar det...
Okej :) Du får gärna lägga in en skiss sen för jag fattar inget :rofl:
PrinceFair 2007-03-22, 20:24 här kommer en skiss, ska föreställa knoppen från sidan, när den är färdig.
det röda och gröna ska föreställa gummibandet, varv 1 och varv 2.
http://img.photobucket.com/albums/v713/tant_agda/knopp.jpg
Ser inte det tokigt ut? :crazy: Har du bild? :)
Jag tycker inte det ser knepigt ut, det blir bättre knoppar eftersom manen är tunnare. Vill inte rycka manen, knopparna blir så spretiga då när det växt ut lite. Har ingen riktigt bra bild, men en från sidan och en där han skakar på huvudet och allt blev halvtmisslyckat, men man ser lite av båda raderna:angel:
sidan (http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/04490000-04499999/640x480/4495637.jpg?0)
Skakar på huvudet (http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/04300000-04309999/640x480/4306962.jpg?0)
Tack nu tror jag jag fattar :)
:rofl: haha. het bild alltså :rofl:
den som ändå kunde tyda den labyrtinten :angel:
Förstod inte riktigt. Beror kanske inte på din fina teckning, utan mer på att jag är lite trög kanske :p
om hästen har tunn hals så tycker jag att det är finast att bara ha ungefär 8 knoppar, är halsen tjock tycker jag ungefär 15 knoppar.. ju färre knoppar man har, ju större ser halsen ut, och tvärtom :) men jag tror inte att det spela nån roll om hästen har tjock eller tunn man..
PrinceFair 2007-03-30, 23:03 det ska vara ojämnt antal för att det ska bli riktigt snyggt :D
jag gör 9 eller 11 på min (ser till att manen är välryckt före)
Rumpnissen 2007-03-30, 23:30 Men hörru. Jag gör mina flyingeknoppar med bara ett varv. det röda alltså. Fattar inte varför man gör två varv? För de ska hålla bättre eller? Mina sitter som berget ändå. :D
PrinceFair 2007-03-31, 00:16 jag gör två varv så att de håller, har svårt att få in hela flätan i öglan om jag bara ska göra ett varv (tjocka flätor) - då måste man ju dra åt gummibandet jättehårt kring snutten på flätan...
men det går givetvis att göra med ett varv åxå :idea:
ska nog testa det nån dag och se om det blir ngn skillnad! :)
jag gör två varv så att de håller, har svårt att få in hela flätan i öglan om jag bara ska göra ett varv (tjocka flätor) - då måste man ju dra åt gummibandet jättehårt kring snutten på flätan...
men det går givetvis att göra med ett varv åxå :idea:
ska nog testa det nån dag och se om det blir ngn skillnad! :)
Litet tips! Istället för att använda snoddarna som du (med en extra snodd som säkring) gör enligt bilden....
Låt den första snodden stänga flätan med många varv. Sedan tar du en ny snodd och fäster i flätans slut med ett litet varv... och rullar upp din falska Flyingeknopp som tidigare... då har du mer snodd när du skall fästa rullen och kan fästa rullen med två varv när du rullat upp den.
PrinceFair 2007-03-31, 18:04 Nej men alltså jag vill absolut inte ha mer snodd kvar....blir helt perfekt med en snodd :D
Rekomenderas det många eller få knoppar på denna ponny?
http://i11.tinypic.com/4cwwup1.jpg
Har noll koll på saker som knoppar :angel:
Luxurios 2007-03-31, 19:11 jag har också väldigt dålig koll på knoppar men rent spontat skulle jag säga hellre få än för många om du förstår mitt resonemang :p
min ponny har en jätte tjock man, men jag gör som vanligt flyinge knoppar på den, brukar bli ca 9 st. och jag brukar få beröm för dom :D
Rekomenderas det många eller få knoppar på denna ponny?
http://i11.tinypic.com/4cwwup1.jpg
Har noll koll på saker som knoppar :angel:
den hästen skulle jag försöka göra lite större knoppar på, det kommer bli snyggare + att hästen kommer få lite maffigare hals :)
PrinceFair 2007-03-31, 20:58 Jag skulle göra ganska stora knoppar på den, tror att den skulle se maffigare ut då :)
min ponny har en jätte tjock man, men jag gör som vanligt flyinge knoppar på den, brukar bli ca 9 st. och jag brukar få beröm för dom :D
Hur får du till bara 9 knoppar på en tjock man? Skulle jag göra nio knoppar på den tjocka manen min ponny har skulle de bli stora som kanelbullar..:angel:
Horsemanda 2007-04-01, 19:10 Till Banjo
Hästen på bilden har ganska kort hals så jag skulle nog fösöka göra så många knoppar som möjligt eftersom halsen ser längre ut då.
#många knoppar ger längre hals
#få knoppar ger kortare hals
Håller helt med dig angående antalet knoppar och intrycket av halsens längd!
Hälsningar Monika
Nej men alltså jag vill absolut inte ha mer snodd kvar....blir helt perfekt med en snodd :D
I know! :D
Men på din bild förstod jag att du brukade använda en lös dessutom?
PrinceFair 2007-04-02, 10:33 Nej jag använder bara en snodd, men drar den två varv runt "roten" på flätan så att den sitter riktigt ordentligt.
Hej!
Jag har också tävlat dressyr med en yvig ponnyman att tämja inför varje gång! Dessvärre tävlade jag ju en ponny som stod på ridskolan, och att klippa och rycka manen var inte jättepopulärt på den tiden... Dessutom låg manen på båda sidor, typ lika mycket på varje, så det var en del att göra... Men efter att ha provat flera olika människors knoppar kom vi på att han kunde ha fisknät! Och det blev verkligen jättefint! (Vi fick t.o.m. kommentaren "snygg frisyr" av domaren på protokollet)
Okej, vad bra då vet jag det! :) :)
Jag tycker inte det ser knepigt ut, det blir bättre knoppar eftersom manen är tunnare. Vill inte rycka manen, knopparna blir så spretiga då när det växt ut lite. Har ingen riktigt bra bild, men en från sidan och en där han skakar på huvudet och allt blev halvtmisslyckat, men man ser lite av båda raderna:angel:
sidan (http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/04490000-04499999/640x480/4495637.jpg?0)
Skakar på huvudet (http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/04300000-04309999/640x480/4306962.jpg?0)
Nu kommer en lite nyare och bättre bild..;)
"Framifrån"
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/08990000-08999999/640x480/8991572.jpg
"bakifrån"
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/08990000-08999999/640x480/8991573.jpg
Sorry för stora bilder.
Norrberge 2007-04-11, 17:41 Jag tyckte verkligen inte att knoppar på båda sidor såg dumt ut!! Tvärtom, skitfint ju!! :love: :)
Det där var faktiskt rätt så läckert :)
|