Visa fullständig version : Dagen innan

Coconut
2007-03-27, 20:11
Hej allihopa!
Tänkte att det var kul att höra vad alla gör med era hästar dagen innan tävling?
Rider ni stenhårt för att verkligen få igenom dom, låter hästen vila, tar det lungt, kör på som vanligt, hoppar om man ska tävla dressyr el. tvärt om... osv. :bump:

SweetBriar
2007-03-27, 20:20
Jag brukar nästan alltid rida ett lätt dressyrpass med ganska låg form på ponnyn dagen innan hopptävling, så att hon är mjuk och genomriden på tävlingen :)

Splittan
2007-03-27, 20:23
Jag kör med mjukgörande markarbete inför en hopptävling. Rider mkt bågar och tempoväxlingar. Gör han lugn och avspänd.

fenny_92
2007-03-27, 20:24
jag tävlar dressyr med min ponny...
dagen innan en tävling rider ja i ca 45min...mkt lösgörande och ett ganska lätt pass med mkt berömm så han känner sig riktigt duktig! :banana: jag rider även igenom prog. en gång...;)

MissOnly
2007-03-27, 20:32
brukar rida lite lösgörande på banan/ridhuset och om vädret tillåter en kort sväng ute i skogen eller dyl för att få hästen alert och glad!

Rumpnissen
2007-03-27, 20:34
Jag brukar skritta en timma i skogen på lång tygel, alternativt lullar en runda i skogen i låg form i ungefär 40min.

Det räcker för att hästen ska lossna i hela kroppen och bli avslappnad men fortfarande är fräsh och pigg till dagen efter. Jag har ridit så på samtliga hästar jag tävlat och det har fungerat utmärkt på allihop.

trazel
2007-03-27, 20:44
Nuvarande hästen trimmas det med dagen innan tävling, jag gjorde det med ponnyerna också. De är/var så pigga att det behövs för att ha de lugna och lydiga på tävlingen. Första storhästen var så seg så han fick en lugn skrittur i skogen dagen innan tävling för att han skulle orka göra sitt bästa på tävlingen. :p

Jardina
2007-03-27, 21:27
Jag rider ut en runda.
Varken mer eller mindre, pollan tycker bäst om det så att ja...

DancingFox
2007-03-27, 21:29
Antingen ett skogspass med ca 10 min trav och tio min galopp och sedan ordentligt skritt. Eller så ett lätt dressyrpass som består av ungefär lika.:cool:

shampiz
2007-03-27, 21:29
Brukar rida ut på en avslappnade uteritt, och bara känna att hästen känns mjuk och allt verkar ok.

PrinceFair
2007-03-27, 21:52
Ska jag tävla dressyr eller fälttävlan (börjar ju med dressyrprovet) brukar jag trimma lite dressyr dagen före. Dels för att hästen ska vara fin, och dels för att träna lite programdelar - brukar inte lära mig progrmmet helt hundra förrän då - i bästa fall :angel:

Inför hopptävling brukar det inte spela ngn roll vad jag gör. Rider ofta ut en lagom sväng eller ett lättare dressyrpass.

blohme
2007-03-27, 21:57
De blir ganska lugnt , brukar rida i låg form & "böja" igenom hästen,
en ponny som jag hjälper till & rider har fått en tur i skogen dagen innan, (har bara varit iväg 2gånger på klubb med han)
Det är lite olika från häst till häst hur dom är tex om dom vilat dagen innan / gått hårt / skrittat lugnt / dressyrpass .

Man får ju se lite vad som är bäst för pållen :D

remmis
2007-03-27, 22:17
jag lägger alltid upp tränings schema för ca 3-4 veckor i taget. så det är ingen slump det jag gör dagen innan....
oftast vanligt dressyr pass med lösgörande. kanske lite kortare än vanligt, för att spara på krutet!

tränar aldrig på de svåra sakerna, dvs. om jag har något typ av problem så kämpar jag inte med det dagen innan. (det ska ju vara löst, annars så strycker jag mig)
utan vill ha en positiv känsla när jag ger mig!!

så gör jag och har hjort på alla hästar jag tävlat!

PrinceFair
2007-03-27, 22:22
tränar aldrig på de svåra sakerna, dvs. om jag har något typ av problem så kämpar jag inte med det dagen innan. (det ska ju vara löst, annars så strycker jag mig)
utan vill ha en positiv känsla när jag ger mig!!

precis - så gör jag åxå! (även om det ska till stooora problem för att jag ska stryka mig)
man ska göra det som är lätt och roligt, så man kommer till tävlingen med gott självförtroende :bump:

Murray
2007-03-28, 00:02
Ponnyn gick som bäst om hon fick vila/skritta innan tävling (hoppning framförallt). Gärna flera dagar om det var meeting.
Fullblodet skrittas ut en tur alternativt joggas lätt på bana eller ute. Är det FT som gäller med ev. lång resa blir det kanske bara skritt innan och promenad/er när han kommer fram.
Unghästen vet jag ännu inte vad han funkar bäst på eftersom vi inte tävlat ännu, men förmodligen kommer han få jogga lite dagen innan för att göra av med den värsta energin utan att göra honom trött.

Unica
2007-03-28, 09:18
Det är lite olika jag brukar rida igenom lite av de saker som ingår i programmen jag ska rida men i lite lägre form. Känns det bra rider jag inte så länge men känns det som att det är nåt jag måste ta igenom gör jag det.

Mitrolle
2007-03-28, 12:38
Jag rider som vanligt, så hästen är rastad, då hon är en tickande bomb :angel:
Gärna lite halvintensivt så hon inte har för mycket överskottsenergi.

Farao
2007-03-28, 14:28
rider alltid ut dagen innan, travar och galopperar, alltid i låg form. Lägger in volter här o var.. Della behöver bli av med en del energi varje dag, annars är hon som en kängru dagen efter som bara är nöjd när hon får galoppera..
Men anstränger henne aldrig så att hon blir svettig.. Hon ska ha kul och bli av med en del energi bara (o såklart vara mjuk o smidig)
Då hoppar hon som bäst!

Cashmir
2007-03-28, 15:33
tävlar dressyr.

Rider ett kort dressyrpass på kanske 40 min. Mkt lösgörande. Rider även igenom lite olika moment som ingår i programmen jag ska rida nästa dag.

remmis
2007-03-28, 16:37
haha... viken otroligt olik uppfattning vi har om "kort" dressyr pass...
för mig är ett kort pass ca 15 min exkl. skritt... så kanske 25-30 min med fram o avskritt...

MissOnly
2007-03-28, 18:07
tja jag brukar iaf ta en halvtimme minst åt fram/avskrittning (sammanlagt) :p

Cashmir
2007-03-28, 21:55
haha... viken otroligt olik uppfattning vi har om "kort" dressyr pass...
för mig är ett kort pass ca 15 min exkl. skritt... så kanske 25-30 min med fram o avskritt...

Va :confused: I det dressyrpass jag beskrev skrittar jag fram på lång tygel 10 min minst, rider ca 20 min med uppvärming inräknad sen 10 min avskrittning, sadlar av och lägger på täcke, sen 10 min avskrittning igen..

tycker du att det är ett långt pass?! :eek:

gullebarn
2007-03-29, 09:14
Jag kör med mjukgörande markarbete inför en hopptävling. Rider mkt bågar och tempoväxlingar. Gör han lugn och avspänd.

brukar jag också göra med mina :p

remmis
2007-03-29, 19:41
ett långt pass är då ca 30 min fram skritt, jobb ca 30-60 min o avskritt i ca 20 min.....

Chriiisan
2007-03-29, 21:12
Jag brukar Rida min ena häst i dressyr elr en skrittrunda i skogen. Och den andra skrittar jag en runda med. Sedan när jag kommer in så gör jag vid och packar allt. Gör vid i transportenoch mera.:bump:

Ravishing
2007-03-29, 21:13
Håller med dej om det, 40 min är ett långt dressyrpass för mig:p

Dagen innan tävling på min 6-åring kommer jag rida ett kortare dressyrpass ca 20-25 minuter (:p) inklusive skritt och sedan skritta ut efter. Har inte tävlat henne än men snart så. Hon blir dessutom piggare och piggare ju mer jag rider så att skritta ut dagen innan tävling skulle nog tyvärr vara som att släppa lös en dynamit :crazy:

På 7-åringen (som ej heller är tävlad ännu) kommer jag nog jogga lite på banan och sen skritta ut i skogen. Hon är inte lika energisk så det är nog ett bra upplägg på henne!

Chriiisan
2007-03-29, 21:21
Jag brukar rida min ena häst i dressyr eller skogen ca. 20-25 min och den andra skrittar jag bara en runda. fter så gör jag vid hästarna, packar alla sakerna och gör vid transporterna:bump:

Filippa99
2007-03-29, 21:22
kl

Tävlar hoppning med båda och ft med 8 åringen

8 åringen rids ut ca 30-45 min dagen innan.

4 åringen Lättare hoppträning max 60 cm ca 40 min annars sitter jag inte kvar på tävlingen :angel:

Chriiisan
2007-03-29, 21:22
Jag brukar rida min ena häst i dressyr eller skogen ca. 20-25 min och den andra skrittar jag bara en runda. fter så gör jag vid hästarna, packar alla sakerna och gör vid transporterna

Magnum
2007-03-29, 21:47
Är det dressyrtävling rider jag gärna ett ganska hårt dressyrpass, helst för tränare, dagen innan tävling, alt en längre tur i skogen, med en hel del galopp.
Har testat att vila honom dagen innan, men resultatet blir mycket mycket bättre om han går ordentligt dagen innan, så vi kör på det.

Medryttarhästen rids lätt, med betoning på mjukhet, lösgörande och lyhörhet dagen innan tävling. Mest en avcheckning alltså.

Mitrolle
2007-03-29, 22:26
För mig är ett normalt dressyrpass 45 min utan avskrittning eller framskrittning. Det rider jag varje gång för tränaren.
Ett kort är typ en halvtimme med framskritt inräknad.

Bellina
2007-03-30, 17:19
Jag har inte tävlat stora tävlingar med min pålle, men innan tävling så rider jag en kort runda i skogen. Så att hon ska vara så pigg som möjligt på tävlingsdagen.

kicki71
2007-03-30, 19:10
När jag ska ut och tävla dressyr, har jag veckorna innan haft träningsupplägget klart, för att inte behöva rida som en tok dagarna innan. Däremot kan jag dan före bara känna snabbt igenom att det väsentliga fungerar. Ett kortare snabbpass helt enkelt. Det jag inte har fixat fram till nu, fixar jag inte heller!
20 min lätt ridning och lite X-tra pysssel dagen innan tävling.

isaaak_
2007-03-30, 21:32
med min B-ponny som jag hade förut så red jag ingenting dan före, han stog inne från klockan 12 på dan ungefär, det var då han gick som bäst :) med C-ponnyn måste jag rida 30-40 minuter lösgörande dressyrpass dan före, och man måste vara jättelugn med honom, eftersom han blir lätt spänd och så.. Jag rider bara dressyr, hoppar bara 1 gng i månaden ungefär.. men vi rider ut destomer :banana:

hopp_o_galopp
2007-03-30, 23:50
Brukar rida ett lättare dressyrpass bara för att känna igenom att hästen känns OK, lydig och genomarbetad. Känns det bra tidigt i passet så får den avsluta där.

Magnum
2007-03-31, 16:01
Bara förtydligande när jag läste ditt inlägg ang mitt eget träningsupplägg med ganska hårt pass dagen inan tävling.Kanske missförstår någon annars..

Jag rider ett hårdare pass eftersom hästen blir mjuk och fin och verkligen svarar på träningen som 'håller i sej' även på tävlingsdagen.
Träningsupplägg innan tävling har jag också alltså. Jag tokrider inte utan har en klar plan långt i förväg och följer den. Hästen trivs ypperligt med det träningsupplägget, så jag följer det.
Medryttarhästen skulle inte funka alls med samma upplägg, så det där är ju individuellt och måste ju passa hästen.

Mazarinen
2007-04-01, 00:56
jag brukar planera och träna henne ganska mycket tidigare under veckan och sedan dagen innan ta det lugnt.

ex så har den här veckan sett ut såhär, (hopptävlade idag)
Måndag: lätt markarbete och lösgörande arbete.
Tisdag: dressyrträning för tränare.
Onsdag: Lösgörande pass igen, mycket galopp.
Torsdag: Hoppträning för tränare
Fredag: Gick vi ut på en promenad i det 19 gradiga vädret, utan täcke och med BoT paddar, och lufta på oss och fick lite solvärme.
Lördag: tävling. Dubbelnolla. 7 plats av 6 placerade.

Suprize
2007-04-01, 15:37
Jag brukar rida ett lite lättare dressyrpass dan innan jag ska hopptävla. Så att hon ska vara mjuk å fin dan efter.. Funkar jättebra för oss!
Å två dagar innan brukar det nästan alltid bli att rida ut eller att hon får vila... Så hon inte blir helt less på att gå på bana...:banana:

terrivel
2007-04-01, 15:48
2 dagar innan tävlingen brukar jag köra ett dressyrpass och avsluta med ett par hinder (inte högre än 90 cm). dagen innan rider jag ut en lång där jag bara skrittar :D

Petronella_Edward
2007-04-02, 15:19
Självklart är det inte bara dagen innan. Jag gör alltid en planering i huvudet, för hela veckan, varje söndag. Oavsett om jag ska tävla till helgen eller inte.

Hopptävling:
Rider en runda i skogen på ca 50 min.

Dressyrtävling:
Ett lättare pass på banan + en liten runda i skogen på ca 30 min.

Fälttävlan:
Samma som inför en dressyrtävling.

Meeting:
Ett pass dressyr på banan + ca 50 minuter i skogen. Det blir ju ofta långt att åka, så det är bra för min att vara välrastad. dessutom brukar jag skritta en runda när vi kommer fram eftersom man oftast inte tävlar den dagen.

Längtar till fälttävlanssäsongen! Då blir det många meeting! :love:

Carro88
2007-04-03, 01:15
ett långt pass är då ca 30 min fram skritt, jobb ca 30-60 min o avskritt i ca 20 min.....

håller med dig helt och hållet! /C*

_superanna
2007-04-12, 14:27
Rider ut. Min ponny tycker verkligen om att gå i skogen och jag har fått för mig att det är bra att göra något kul innan tävlingen så att hästen är glad och pigg. :D

Vita_N_6520
2007-04-13, 18:31
Jag har inte redigt kommit fram till vad som är bäst för min häst än.
Men jag tror det är olika.

När vi tävlar klubbtävling hemma tror jag att jag måste rida rätt hårt på henne dagen innan, för hon har varit så himla hetsig och spänd de senaste gångerna.
Ska testa med det i helgen iaf ;)

Tävlar jag på andra ställen spelar det nog ingen roll. Vill helst rida ut, men förra gången red jag en kortkort stund i paddocken och sen skrittade ut. Jag kände att jag var tvungen att galoppera henne lite i padocken iom att hon av olika anledningar inte fått galoppera på några dagar.

sun_beam
2007-04-13, 18:42
Idag är det "dagen-innan" tävling, och jag red en liten runda barbacka:)

tycker om att ta de lite lungt dagen innan=)

Raider_
2007-04-14, 00:50
Jag brukar skritta en ganska lång runda i skogen ;)

la06
2007-04-14, 15:33
jag rider markarbete dagen innan, för att mjuka upp henne och så hon får hoppa av sig lite..

Svalan
2007-04-15, 16:36
Jag kör ett lite lättare pass och går igenom programmen vi ska rida innan han sedan får ladda upp sig under kvällen då jag packar in alla grejor i bilen.

Svetlana
2007-04-15, 22:26
När jag tävlade me min gråa så fick han alltid vila dagen innan tävling, oavsett om det var dressyr(sällan),hoppning eller fälttävlan..då funkade han som bäst även om han är en het herre!
Blev mest jobb för mig kvällen innan tävling då jag putsade allt och packade och grejade:)