Visa fullständig version : Köpa plaketter fast man inte tävlat

Kverulanten
2007-04-16, 10:26
Ja vad tycker ni? Ska man kunna köpa plaketter fast man inte ens har startat.
Vet en som åker runt på tävlingar och köper plaketter som h*n sen sätter upp på boxväggen så att folk ska tro att h*n vunnit dom. :eek:
Jag tycker att dom får man när man förtjänat dom eller är jag överkänslig kanske:smirk:

MimiFly
2007-04-16, 10:32
Vet en som åker runt på tävlingar och köper plaketter som h*n sen sätter upp på boxväggen så att folk ska tro att h*n vunnit dom. :eek:
Jag tycker att dom får man när man förtjänat dom eller är jag överkänslig kanske:smirk:

jag tycker själva vitsen med dem försvinner om man köper..men så länge de finns till salu finns det ju inget som hindrar s.a.s...

LadyCovergirl
2007-04-16, 10:40
Ptja, vill folk vara fåniga så visst. Resultat går så lätt att kolla upp idag så det spelar väl ingen större roll.

PrinceFair
2007-04-16, 11:00
Tja det är ju inget jag skulle roa mig med iaf.
Vi säljer inte plaketter heller på våra tävlingar, utan de är till för pristagarna.

Men blir man en lyckligare människa av att ha massor av plaketter på boxväggen så kan man väl få köpa såna, jag bryr mig inte mer än att jag nog inte skulle ha så höga tankar om personen i fråga.

Dextrosol
2007-04-16, 11:17
Sjukt helt enkelt!! - Inget annat svar finns på denna fråga!!!

Kverulanten
2007-04-16, 11:19
Nä, det var nog lite överkänsligt för jag känner som du egentligen.
Blev bara paff. Trodde inte man bara kunde spatsera in och köpa en.

Fniss! ska nog åka ner och köpa 10 st på Falsterbo eller nåt och spika upp :devil:

Farao
2007-04-16, 11:23
Hjälp :smirk: Jag skulle iaf inte känna någon glädje över att ha plaketter som man inte har vunnit..
Men jaja, om hon tycker det är skoj så e väl det hennes "problem" eller vad man ska kalla det..

Olympus
2007-04-16, 13:18

haha det var ju lite löjligt:p Men visst om man tycker det är skoj så.

Jag har köpt en plaket, men då var jag faktiskt placerad när ja köpte den. Men man fick bara rosett och tillbaka start+anm. avgiften. Så då köpte jag en plakett istället:p Plaketter är ju det roligast att få, så börv lite sur när klubben inte delad ut plaketter när dom ändå hade.

Jardina
2007-04-16, 15:42
Ända gångerna jag tycker att man ska kunna köpa plaketter är i bed A, om man inte får plakett då utan bara rosett, clear round klasser och unghästklasser.
Då tycker jag att det är helt ok, men inte annars.

HotNews
2007-04-16, 16:16
Tihi... det va roligt. Nej asså som sagt ... man kan juh kolla upp resultat och vill han/hon va så pinsam så är väl det upp till den... folk skrattar juh sånna människor bakom ryggen ... :rofl:

Nellie
2007-04-16, 19:45
Tihi... det va roligt. Nej asså som sagt ... man kan juh kolla upp resultat och vill han/hon va så pinsam så är väl det upp till den... folk skrattar juh sånna människor bakom ryggen ... :rofl:

håller helt klart med :)

Fidelity
2007-04-16, 21:12
Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en plakett. Det skulle ju vara grymt pinsamt att ha plaketter man inte förtjänat. Det är ju själva grejjen med plaketter och rosetter- att man ska ha vunnit dem...!

Fossing
2007-04-16, 23:27
I sådana fall skulle jag vilja ha möjligheten att köpa en plakett, tycker det är roligt att ha sådana på boxdörren. Men tycker bara man ska få köpa om man har tävlat och placerat sig!
Eller vafan, låt folk göra som de vill :p

Pumane
2007-04-16, 23:31
Spelar ju inte så stor roll. Personen som köper dem skadar ju ingen utan bara sig själv. Man väljer ju själv om man vill va ärlig mot sig själv eller inte. Vi andra ska ju inte bry oss om vad han/hon gör. Trivs personen med det så är det väl okej. INte lönt att bry sig om det. Vi behöver ju inte göra likadant om vi inte vill det ;) Fritt liv = fri vilja.

Kverulanten
2007-04-17, 08:39
Självklart tycker jag man kan köpa en när man är placerad.(fattas bara). Det snålas ju in mer och mer.
Man ska inte bry sig, men kan inte låta bli när människan står brevid mig och viftar med sin f*****e plakett som h*n åker hem och sätter upp på väggen fast h*n inte har startat i klassen ens :eek:
Så nu ska jag inte älta mer om detta, var bara skönt att gnälla av sig lite :smirk:

PrinceFair
2007-04-17, 10:24
Men alltså var bor du? Får ni inte plaketter ens vid placering? :confused:
Det får man alltid här...så det finns aldrig ngn anledning att köpa plaketten...

Kverulanten
2007-04-17, 11:46
Vi bor i skåne. Dottern startat på 5 tävlingar i år och har fått köpa plaketterna på två tävlingsplatser trots att hon vunnit klasserna. Det är JÄTTESNIKET, så det var nog därför jag reagerade på den här människan annars hade jag nog inte brytt mig så väldigt mycket.

Olympus
2007-04-17, 13:00
Jag har bara vart på en tävling där man inte fick plakett. Kom 4.a så jag köpte en.
Min kompis (hoppbruden) var pås amma tävling fast dagen efter när det var regioanlt, hon blev oxå placerad i en klass, kommer dock inte ihåg om hon fick plakett då eller om hon köpte. Hon kanske hittar till tråden snart och kan svara på det.

caliber
2007-04-17, 13:34
vad jag har förstått så verkar det mest existera på ponnytälingar än så länge, vilket gör att jag tvivlar på att startavg verkligen blev billigare tack vare att man tog bort prispengarna, verkar mera vara så att de blev billiga pga man tog bort plaketterna!

Kverulanten
2007-04-17, 13:59
Jag pratar iallafall om storhästtävlingar

Lilla_Millan
2007-04-17, 14:00
jag har köpt en rosett en gång, men det var bara för att jag vann klassen men var tvungen att ge bort rosetten till hästens ägare, för rosetterna tillfaller hästens ägare enligt TR:crazy:

hoppbruden
2007-04-17, 14:49
jag kommer inte heller ihåg:S tror jag fick ge dom en tia lr ngt av mina prispengar,.. snåååålt tycker jag

Olympus
2007-04-17, 16:34
jag kommer inte heller ihåg:S tror jag fick ge dom en tia lr ngt av mina prispengar,.. snåååålt tycker jag

ja när dom dessutom hade plaketter!

Vita_N_6520
2007-04-17, 19:16
Haha det där är så fånigt :rofl:

Jag själv brukar tycka jag är löjlig som går och drömmer om att köpa sådana stora fina rosetter eftersom jag så gärna vill ha en :D

Keep on Dreaming
2007-04-17, 19:28
Vi bor i skåne. Dottern startat på 5 tävlingar i år och har fått köpa plaketterna på två tävlingsplatser trots att hon vunnit klasserna. Det är JÄTTESNIKET, så det var nog därför jag reagerade på den här människan annars hade jag nog inte brytt mig så väldigt mycket.

Sniket. Särslillt som de billigaste kostar 4-5kr/st... Det är apsolut inget fel på att få en tryckt plåtbit när man placerat sig.

TS. Den personen låter som någon som det är riktigt synd om

/Linnea

break_a_leg
2007-04-17, 22:31
Vi har fått köpa plaketter i annat distrikt än Sthlm trots vinst och andraplats... I Sthlm vet jag att vissa klubbar inte delar ut plaketter på lokala tävlingar.

I Norrland vet jag att det är ganska vanligt att enbart plac 1-3 får plakett.

PrinceFair
2007-04-17, 22:59
I Sthlm vet jag att vissa klubbar inte delar ut plaketter på lokala tävlingar.

Aha :idea:, det hade jag ingen aning om. Har aldrig varit på ngn sån klubb mao, har alltid fått plakett även på lokal tävling.

Malin_89
2007-04-17, 23:02
Jag har för mig att man inte måste dela ut plaketter på lokal tävlingar men det är många klubbar dom gör det ändå här i alla fall..

TS: Det är bara sorgligt tycker jag man ska ha vunnit den..

cariii
2007-04-18, 09:24

Nej, du är inte överkänslig. Klart man inte ska kunna köpa plaketter! Hela grejen försvinner ju, det är ju inte det som är meningen! Meningen är att man ska få plaketter då man lyckas bra på tävling.

Ahh jag blir bara så arg :devil: Hehe

LenaH
2007-04-18, 12:34
Jag har för mig att man inte måste dela ut plaketter på lokal tävlingar men det är många klubbar dom gör det ändå här i alla fall..

Man måste inte dela ut plaketter öht, klubbarna får fördela prispengarna hur de vill.

Targa
2007-04-18, 13:27
Fniss! ska nog åka ner och köpa 10 st på Falsterbo eller nåt och spika upp :devil:

:rofl: :rofl:
För många år sedan (säkert 20 år sedan) så hjälpte jag till som funktionär på Falsterbo Horse Show under fyra somrar. Som tack för hjälpen fick man då, när tävlingarna var slut, en funktionärsmiddag och en plakett. Plaketten var en vanlig tävlingsplakett och det stod Falsterbo Horse Show + årtal på den. Dessa fyra plaketter har jag naturligtvis hängt upp i mitt stall (dock inte satt på någon boxdörr utan på stallväggen). Det är så roligt att se folks reaktioner över dessa plaketter - och jag brukar inte säga något förrän de frågar .... :angel:

Dessutom har jag en MEGA-stor vit prisrosett som det också står Falsterbo Horse Show på. Den fick jag som tröstpris efter en hopptävling på MCR (Malmö Civila Ryttareförening) när jag trillat av tre gånger på en klubbtävling. Fast den rosetten ligger och skräpar i en låda någonstans :D

Anna-panna
2007-04-18, 14:41
I Norrland vet jag att det är ganska vanligt att enbart plac 1-3 får plakett.
Lite halvsurt när man kommer 4a kan jag lova:mad:, men ibland är det tom bara 1an som får plakett.

Cashmir
2007-04-18, 19:01
Plaketter är till för de placerade! Tycker det skulle vara riktigt fult gjort att köpa en plakett och spika upp :crazy: Samma sak med rosetter. Har själv aldrig varit med om att de placerade inte fått någon plakett, vore RIKTIGT snålt juh :O

remmis
2007-04-18, 21:33

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: helt sjukt juh!

Ickiz
2007-04-19, 00:31
Tillåt mig att skratta:
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Arabizar
2007-04-19, 21:52
ingen aning huruvida dom säljs på tävlingsplatserna:confused:

verkar vara en sorglig stackare som känner sig tvungen att köpa plaketter för att försöka bevisat något för sin omgivning:crazy:

SweetBriar
2007-04-20, 22:00
Haha, vilket pucko :D

Vet några som har köpt rosetter för att hänga upp och låtsas att det är dom som har vunnit...

InterSilvi (rosetttillverkare) brukar ju ha ett tält i Falsterbo, får ta och köpa en trave i sommar :D *skojar*

Själva vitsen med att ha rosetter/plaketter+andra priser är väl att vara stolt över att ha vunnit dom...

kajsakajsa
2007-04-21, 20:45

:rofl:
Kan du inte säga lite naivt: "Vad fin din senaste plakett är! Hur mycket kostade den?"

Laivine
2007-04-21, 20:50
hehe ne de e ju bara töntigt att göra de. men de finns säkert de som beställer rosetter och sätter upp hemma oxå:rofl: :crazy:

Linta
2007-04-22, 18:04
Haha, vad larvigt! xD Skulle nästan skämmas lite om någon frågade när man vann den där. Ska man ljuga då eller? xD

suisyola
2007-04-22, 22:11
orka bry sig...

Essepesse
2007-04-23, 18:40

vad löjligt:rofl:

Tictacto
2007-04-23, 18:53
Hihi ja har en "kompis" som köper egna rosetter o säger att hon har vunnit den på MIN ponny, också har hon dessutom sagt att hon äger den men jag har den hemma hos mej för att hon inte har nån stallplats,..:eek: Hihi men nästan alla vet att jag äger den o att hon ljuger,..men mig spelar de ingen roll mår hon bra av de så.Tycker bara de e löjligt:p

Jardina
2007-04-23, 20:08
Man slutar aldrig att förvånas. :eek:

Farao
2007-04-24, 11:54
Detta trodde jag aldrig, men nu kan jag faktiskt tänka mig att köpa en plakett.. Men enbart för att jag missade att jag var placerad och åkte hem, och tävlingsplatsen vill inte skicka hem i efterhand.
Men jag vill ju ha, framförallt plaketten, men även rosetten, fastd en är inte lika viktig :p
Okej, detta är nog det enda fall jag kan tänka mig att köpa en plakett..

Panikie
2007-04-25, 13:22
jag tycker det är upp till dom som väljer att göra det. Jag skulle själv inte göra det, men ser samtidigt inget fel i det, många tycker om att ha minnen från varje tävling man varit på, vilket jag också kan förstå.

sen ser alla olika på plaketter- i mina ögon e det inget pris, det e mer som reklam eller där man ska se att den klubbben har jag tävlat på, den säger inget om jag kom 1a eller 8a.... då skulle jag mer tycka att det e sjukt att åka runt o köpa rosetter.

mren va fan, plaketter, orka bry sig.

Jezzie
2007-04-25, 13:35
Det är ju lite löjligt att göra så, men det är ju upp till var och en, tycker man att det är kul att sätta upp köpta plaketter på väggen så måste man väl få göra det, men hur mycket uppskattar man då den plaketten man verkligen vinner? Skulle då aldrig falla mig in att köpa plaketter eller rosetter, även om det bara är krimskrams egentligen så är det väl det man kämpar om när man tävlar??!!

Olympus
2007-04-25, 14:16
Då är det ju samma sak med rosetter. för på rosetterna finns ju oxå klubbens logga.

fenny_92
2007-04-25, 20:45

DE E JU HELT SJUKT!!!NEJ NEJ NEJ!

Frippac
2007-04-26, 11:34
*kl*

Klart att man inte ska få köpa plaketter så där bara rakt upp o ner.

Jäkligt sniket av klubbarna att inte dela ut plaketter till alla som placerat sig. Tror nog att dom flesta kan tänka sig att slå på en femma på anmälningsavgiften bara för att man vid en ev placering ska få åka hem med en plakett.

Men åker man o köper plaketter utan att ha tävlat ens, kanske det är nåt man borde få hjälp med....

beaslillatuss
2007-05-08, 19:39

Jag har köpt 1 plakett en gång i Lillhagen, och det var första gången på jättelänge som jag hade gått felfritt och var då jätteglad och tyckte att jag o pållen förtjänade den:D

gullebarn
2007-05-11, 14:05
Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en plakett. Det skulle ju vara grymt pinsamt att ha plaketter man inte förtjänat. Det är ju själva grejjen med plaketter och rosetter- att man ska ha vunnit dem...!

håller helt med!:bump:

Beatrize
2008-07-15, 00:48
Plaketterna kanns ju inte "riktiga" om man koper de...

Beatrize
2008-07-15, 00:49
Jag har köpt 1 plakett en gång i Lillhagen, och det var första gången på jättelänge som jag hade gått felfritt och var då jätteglad och tyckte att jag o pållen förtjänade den:D

Det ar typ ok att gora sa.:D

Underbar
2008-07-15, 11:37
Hehe roligt att ha plaketter som man inte förkännat :crazy:

På shetlands utställningar delar dom inte ut plakett utan då får man köpa ett för 20 kr om man har fått broms, silver eller guld. Det tycker jag är bra 20 kr är ju inte mycket:)