Visa fullständig version : Skritta med broddar på asfalt?
kajsakajsa 2007-04-27, 23:36 Ska vara med på en träning på grannklubbens gräsbana och tänkte skritta dit (ca 2km) för att slippa allt klydd med lastning.
Hästen min blir lätt lite uppspelt på nya platser och vägrar stå still vilket gör att det här med att brodda blir lite jobbigt... Så min första tanke var ju att brodda hemma. Men sedan kom jag på att det finns en sträcka där jag inte kan gå i gräset utan måste gå på asfalt (typ 200m skulle jag tro)
Vad tycker ni? Är det okej att gå på asfalten denna bit med gräsbroddar i?
PrinceFair 2007-04-27, 23:42 ja jag tycker det iaf, men räkna med att broddarna kan bli lite slitna.
kajsakajsa 2007-04-27, 23:55 Så pass mycket slitna att det påverkar deras funktion?
PrinceFair 2007-04-27, 23:56 nej, men vanliga gräsbrodd (utan kärna) kan bli typ ngn millimeter kortare. så ta inte de nyaste och finaste brodden om du har flera att välja mellan :idea:
kajsakajsa 2007-04-28, 00:04 ha ha, nej det har jag inte! Jag köpte de billigaste jag kunde hitta:angel:
Tack för ditt svar!
Är nog ingen fara med 200 m på asfalt.. tycker det var fint att du tänkte på det.. många som bara går på! (stjärna till dig) Däremot är det mycket viktigt att du har alla 4 brodd i på varje hov så man inte bara broddar fram eller bak.. det påverkar väldigt negativt på senor, ligament och framför allt balansen i kroppen vilket sedan i sin tur kan ge spänningar. Men broddar man jämnt och bra.. helt ok :)
nyponros 2007-04-28, 10:49 Det handlade ju om 2 km och inte 200 meter;)
kajsakajsa 2007-04-28, 15:03 Jo det handlar om 200m. Vägen är totalt 2km, men endast 200m på asfalt. ;)
kom precis hem från stallet och upptäckte att jag bara har två broddhål. Så det får väl bli att jag broddar där iaf. Tack för era svar!!
Jo det handlar om 200m. Vägen är totalt 2km, men endast 200m på asfalt. ;)
kom precis hem från stallet och upptäckte att jag bara har två broddhål. Så det får väl bli att jag broddar där iaf. Tack för era svar!!
TYcker jag låter jättebra :)
Lycka till!
Annna_91 2007-04-29, 22:03 nej, men vanliga gräsbrodd (utan kärna) kan bli typ ngn millimeter kortare. så ta inte de nyaste och finaste brodden om du har flera att välja mellan :idea:
Våra hästar gick hela "vintern" med broddar och dom klarade sig nästan en månad med någorlunda hela broddar och då reds de ut på snöfria vägar och gick i snöfria hagar, som orsakar slitage. Så en promenad är inte hela världen.
PrinceFair 2007-04-29, 22:07 Men då har du väl /spetsiga/ isbrodd med kärna?
De slits mindre än vanliga gräsbrodd utan kärna, tro mig. Har ridit med bägge varianterna (dock inte samtidigt) på asfalt, och gräsbrodd slits mer.
PrinceFair 2007-04-29, 22:08 Är nog ingen fara med 200 m på asfalt.. tycker det var fint att du tänkte på det.. många som bara går på! (stjärna till dig) Däremot är det mycket viktigt att du har alla 4 brodd i på varje hov så man inte bara broddar fram eller bak.. det påverkar väldigt negativt på senor, ligament och framför allt balansen i kroppen vilket sedan i sin tur kan ge spänningar. Men broddar man jämnt och bra.. helt ok :)
Bara brodda i tån hoppas jag ingen gör :crazy:
Det är absolut ingen fara att rida 200m i skritt på asfalt med bara traktbrodd.
Annna_91 2007-04-29, 22:17 Men då har du väl /spetsiga/ isbrodd med kärna?
De slits mindre än vanliga gräsbrodd utan kärna, tro mig. Har ridit med bägge varianterna (dock inte samtidigt) på asfalt, och gräsbrodd slits mer.
Jo, hade isbrodd. Visste inte att gräsbrodd var "sämre" :crazy:
Annna_91 2007-04-29, 22:18 Bara brodda i tån hoppas jag ingen gör :crazy:
Det är absolut ingen fara att rida 200m i skritt på asfalt med bara traktbrodd.
Vad händer om man broddar i tån?
kajsakajsa 2007-04-30, 18:07 Det är absolut ingen fara att rida 200m i skritt på asfalt med bara traktbrodd.
Skönt att höra! Jag blev så avskräckt när jag hörde att det kunde slita på senor osv. Men du tror inte att det är några problem alltså! Jag har aldrig broddat i tån tidigare. Har inte broddat särskilt mycket alls som ni kanske förstår:angel:.
Usch, nu blir jag så osäker! Hade varit så himla skönt att slippa vara där en timme tidigare bara för att brodda. Men blir det inte väldigt ostadigt när hästen går med brodd på hårt underlag? Tänker på mig själv i högklackat = vingel:). Borde det inte bli lätt för hästen att tappa fortfästet? Alltså glida på asfalten?
Jag litar absolut på dig när du säger att det går bra, men jag är brodd-nybörjare så ni får ursäkta alla mina dumma frågor.
PrinceFair 2007-04-30, 18:10 Om man har brodd bara i tån får hoven och hela benet en väldigt konstig vinkel....som om hästen stod på "hälarna"
Skulle aldrig komma på tanken ens att göra det själv, så vad som händer i praktiken kan jag inte svara på.
PrinceFair 2007-04-30, 18:13 Skönt att höra! Jag blev så avskräckt när jag hörde att det kunde slita på senor osv. Men du tror inte att det är några problem alltså! Jag har aldrig broddat i tån tidigare. Har inte broddat särskilt mycket alls som ni kanske förstår:angel:.
Usch, nu blir jag så osäker! Hade varit så himla skönt att slippa vara där en timme tidigare bara för att brodda. Men blir det inte väldigt ostadigt när hästen går med brodd på hårt underlag? Tänker på mig själv i högklackat = vingel:). Borde det inte bli lätt för hästen att tappa fortfästet? Alltså glida på asfalten?
Jag litar absolut på dig när du säger att det går bra, men jag är brodd-nybörjare så ni får ursäkta alla mina dumma frågor.
Nä alltså i lugn skritt tål hästen det garanterat. Blir ju skillnad om man ska rida i trav/galopp eller längre sträckor ofta osv givetvis.
Hästen har ju en brodd i varje sida, så det blir inte vingligt alls.
Som sagt, i lugn skritt är det ingen fara tycker jag.
PrinceFair 2007-04-30, 18:15 Jo, hade isbrodd. Visste inte att gräsbrodd var "sämre" :crazy:
Det beror ju givetvis på vad man har för gräsbrodd. Men vanliga fyrkantiga gräsbrodd har ju ingen kärna utan slits jämnt över hela.
En isbrodd slits ju i princip bara i spetsen.
Vita_N_6520 2007-04-30, 20:25 Så kort bit gör absolut ingenting!
Tror knappast att hästens ben förstörs av det ;)
Det är ju en sak om du gör det varje dag, men nångång ibland skadar inte.
|