Visa fullständig version : Startlistor.?

Vita_N_6520
2007-04-29, 10:16
Finns det någon bestämmelse om hur tidigt startlistor ska vara ute?

pajaztar
2007-04-29, 14:43
Vet inte, men det är väl schysst av arrangören att göra preliminära sådana när anmälningstiden gått ut.

break_a_leg
2007-04-29, 16:07
Mig veterligen står det bara i TR att ryttarmeddelandet ska finnas tillgängligt en vecka innan tävling. Finns inget i TR om startlistor tror jag.

Olympus
2007-04-29, 17:06
Jag tror inte ens att startlistorna måste ligga ut enligt TR. RM ska finnas minst en vecka innan tävlingen iafa. men tror inte klubben har ngn skylidghet att lägga upp listorna. Bara man kan få reda på vilket startnummer man har.

Fast jag är inte 100, kan ha fel. Har inget TR till hands.

PrinceFair
2007-04-29, 17:53
Har nu kollat TR I och precis som du säger står det inget om publicering av startlistor.

Vita_N_6520
2007-04-29, 18:12
Okej. TR är lite efter i utveckligen alltså.. ;) :D

Jag vill ju ha startlistorna nu (Eller ja, helst för några veckor sen :angel: )
Jag kommer kolla sidan minst 20 gånger om dagen tills de kommer dit, eftersom jag är så nyfiken.. :p
Vill ju veta vilken tid jag startar, och när de andra startar så man kan planera lite..

Tajger
2007-04-29, 19:18
Fast det räcker väl att planera två dagar innan, om man inte ska jobba eller nåt sånt. Men jag vet, jag är likadan, inne och kollar så fort tiden gått ut. Men fyra, fem dagar före tycker jag är rimligt. Måste bara berätta att när jag började jobba med att arrangera tävlingar fanns inga datorer!!! Då tog man alla anmälningar skriftligt, skrev startkort (ett litet kort för varje ryttare) och sen blandade man som en kortlek! Det var lottningen. Sedan fick man skriva på skrivmaskin, och stryka med linjal o penna, snygga listor...Sen hade man en telefontid kvällen före tävlingen som ryttarna kunde ringa och få startnummer och hästnummer. Ryttarmeddelande skickades på post ca en vecka före tävlingen. Det var tider det:angel: Resultatlistor kom i bästa fall en timme efter avslutad klass, de skulle ju skrivas på maskin efter startkorten som domarsekreteraren lagt i ordning under tävlingen, alltså sorterat efter hand!

Sazalamel
2007-04-29, 19:25
Detta gäller dressyr, nytt för i år.

Mom 204
Rad 1-3 ändras till samt tillkommer
Startordningen bestäms av tävlingsarrangören genom lottning. Vid fler än 40 anmälda ekipage skall
uppdelning av klassen ske, antingen i flera avdelningar eller genom bortlottning, eller så att klassen
delas över två dagar.
”P” Vid sammanslagning av kategorier skall samlottning ske.
Definitiv starlista skall finnas tillgänglig senast kl. 18.00 dagen före kommande dags klasser.

Alla dressyrändringar.
http://www2.ridsport.se/files/%7B239DABD1-BBB6-48D6-9AFB-99C2395FE7C1%7D.pdf

Vita_N_6520
2007-04-29, 19:30
Ja för mig räcker det att kunna planera dagen före egentligen, eftersom jag ändå inte ska göra något annat. Men jag vill så gärna göra det. Minst en gång varje dag i några veckor.. :angel: :D

Men usch, vad jobbigt det lät :eek:
Fast ändå väldigt mysigt på något sätt... Hur länge sen var det? (om man får fråga :angel: )

Vita_N_6520
2007-04-29, 19:37
Oj, tack! :bow:

Det där var intressant att läsa!

Men det är synd att det inte finns någon regel för preliminära startlistor.. :angel: :p

Tajger
2007-04-29, 19:56
Slutet av 80-talet. Sedan kom tävlingsprogram som var i DOS - enkelt att hantera - inte! Jag älskar Equipes tävlingsprogram, det gör allting så enkelt, nästan för enkelt, för ryttarna begär alla möjliga ändringar, "det är ju bara att trycka på knapparna..."

PrinceFair
2007-04-29, 20:13
Man kan ha nästan lika kul när man ska arrangera tävling och det är strömavbrott :idea:

/PF - som skrattar gott åt minnet av den tävlingen, en av klubbens medlemmar ståendes mer el mindre skrikandes på läktaren som "speaker" :rofl:

Tajger
2007-04-29, 20:30
Ja, eller när domarens hund biter av nätverkssladden:angel:

yelly
2007-04-30, 20:50
Sitter just nu och väntar på att startlistor för tävlingen i morgon ska läggas ut. Känns lite sent eftersom klockan snart är 9....:mad:

Tajger
2007-04-30, 21:37
Det är absolut för sent. Finns inget tel nr i ryttarmeddelandet så du kan ringa och kolla ditt startnummer?

hästig
2007-04-30, 21:45
Fast det räcker väl att planera två dagar innan, om man inte ska jobba eller nåt sånt. Men jag vet, jag är likadan, inne och kollar så fort tiden gått ut. Men fyra, fem dagar före tycker jag är rimligt. Måste bara berätta att när jag började jobba med att arrangera tävlingar fanns inga datorer!!! Då tog man alla anmälningar skriftligt, skrev startkort (ett litet kort för varje ryttare) och sen blandade man som en kortlek! Det var lottningen. Sedan fick man skriva på skrivmaskin, och stryka med linjal o penna, snygga listor...Sen hade man en telefontid kvällen före tävlingen som ryttarna kunde ringa och få startnummer och hästnummer. Ryttarmeddelande skickades på post ca en vecka före tävlingen. Det var tider det:angel: Resultatlistor kom i bästa fall en timme efter avslutad klass, de skulle ju skrivas på maskin efter startkorten som domarsekreteraren lagt i ordning under tävlingen, alltså sorterat efter hand!

När jag tävlade i England för något år sedan var det fortfarande så. Fick ringa och få sin starttid. De ligger lite efter oss i Sverige. Typ 20 år.

yelly
2007-05-01, 16:28
Ringde numret som fanns på ryttarmeddelandet. Dom höll på med tiderna sa dom. Vid typ halv tio gick jag och sov. Kollade tiderna på morgonen i stället...lite dåligt tyckte jag allt att det var..:smirk:

Vita_N_6520
2007-05-01, 16:35
Men dom kan ju inte ha dem ute SÅ sent :eek:
Det var lite dåligt faktiskt. Borde man inte planera lite bättre än så? :confused:
Jag som börjar bli sur för att mina inte är ute till tävlingen på lördag..

Hur gick det på tävlingen? :D

elin_stynsbergsgard
2007-05-03, 10:58
det ska senast ligga ute klockan 18.00 kvällen innan tävlingsrna ska ridas.

Vita_N_6520
2007-05-03, 11:26
Det blir ingen tävling :(

Snuffsan
2007-05-07, 09:23
Jag sitter och väntar på startlistor och ryttarmeddelande till helgens nationella tävling. Första tävlingsdag är på fredag och idag är det måndag. Eftersom det är en vardag på fredag ska man ta ledigt för att åka, alltså är startlistorna viktiga.

Tråkigt tycker jag.

cewe
2007-05-25, 14:45
Det är svårt att göra ens väldigt preliminära startlistor i god tid.
vi höll på till halv 10 kvällen innan tävling för att få ordning på alla ändringar som kom in i sista sekund.
Ryttarbyte, hästbyte halta hästar mm.
Sen ska man tänka på att inte ändringarna ställer till allt för mycket för övriga ryttare, :crazy:.

Vi var ute i alldeles föööör god tid med att lägga ut dom en vecka innan, men man lär sig.

Vita_N_6520
2007-05-25, 19:47
Varför skulle det bli svårare att göra dem tidigt? :confused:

Ändringarna är det väl bara att lägga in efter hand, det borde ju vara lättare än att sitta med massa papper..?

Ponny1
2007-05-29, 08:35
Varför skulle det bli svårare att göra dem tidigt? :confused:

Ändringarna är det väl bara att lägga in efter hand, det borde ju vara lättare än att sitta med massa papper..?

Det är inte svårare att lägga ut dem tidigt, men eftersom många vill byta klasser, stryka, byta häst o.s.v. så är de snart inte särskilt aktuella om man lägger ut dem för tidigt. :crazy: Är man inte uppkopplad så att man uppdatera listorna ofta, blir det gnäll för att de inte stämmer !! :o Är det sedan dressyr är det ändå känsligare om de inte stämmer ! :angel:

Ryttarmeddelande ska vara ute en vecka innan tävling, men startlistor finns det mig veterligt ingen regel för. Vi brukar lägga ut dem ca 4 dagar innan tävling och hoppas på att de flesta har ändrat klart !!! :D

Vita_N_6520
2007-05-29, 15:53
Ja det tänkte jag inte på. Då förstår jag varför man inte vill lägga upp dem för tidigt med alla gnälliga människor :p

Själv brukar jag kolla startlistorna (hemsidorna) varje dag, även innan de kommit upp :angel:

lalla
2007-05-30, 14:27
jag tycker det är bäst när dom kommer ut ca.1 vecka innan tävlingen så man vet ungefär, och sedan kan dom ändra till lite mer preliminära dagen innan! :angel:

Rumpnissen
2007-05-30, 15:26
Jag sitter just nu och samlar på mig anmälningar. I vår klubb är det olika beroende på vem som fixar anmälningar och startlistor. Jag försöker lägga ut PM så fort anmälningstiden gått ut och startlistor så snart som möjligt efter det. Ingen idé att dra på det. :idea:

Charon
2007-05-30, 22:32
Finns det någon bestämmelse om hur tidigt startlistor ska vara ute?

jag tycker minst 3-4 dagar innan tävlingen, men gärna hur tidigt som helst. (efter anmälningstiden gått ut):bump:

linhe063
2007-06-01, 11:43
Det är faktiskt bra att TR nu har spikat en tid för när de definitiva startlistorna senast skall finnas tillgängliga. Var på en tävling förra året då de preleminära startlistorna aldrig blev uppdaterade på internet. Och av någon anledning hade jag blivit flyttad från startnr 2 till startnr 21 i första klassen, mindre roligt då det dessutom var dressyr. Jag tycker också det är bra när de preliminär startlistorna kommer tidigt men för mig räcker det med 3-4 dagar.

Henchen
2007-06-02, 00:51
vi brukar försöka lägga upp startlistor en eller två dagar efter anmälningstiden gått ut, sen uppdateras de två ggr oftast. Vid dressyr läggs preliminära ut likadant och sen totalt fredagen innan.