Visa fullständig version : "dör" inne på banan

Essepesse
2007-04-29, 13:55
jo min häst e lite knepig. på framridningen inför en tävling är han hur fin som helst, men så fort vi kommer in i ridhuset (collectingring, banan) så bara "dör" han! har tappar formen och bjudningen totalt, slutar att koncentrera sig på mig och man m¨åste verkligen skänkla honom hela tiden. så idag började jag att fundera om det är jag som "slutar rida", men jag känner mig hur lugn som helst och jag är inte ens nervös, jag kke är jätte nervös egentligen men bara det att jag inte vet om det? eller kan det vara så att min pålle inte är någon tävlingshäst? han har bara tävlat 5 ggr i hela sitt liv, så vad tror ni, är jag för hård på min älskling?

tips på hur jag ska få honom att gå fram ordentligt även inne på banan??

yelly
2007-04-29, 14:25
Jag tror att det där är det stora problemet som väldigt många har. (Även jag)... genom att träna på tävling så går det absolut att lösa!

Vet dock inte vad jag ska ge för råd. Hoppas någon annan kan göra det..:angel:

Bellina
2007-04-29, 17:24
Jag har nästan samma problem då min häst vägrar galoppera inne på banan...:crazy:

vastana
2007-04-29, 18:04
jo min häst e lite knepig. på framridningen inför en tävling är han hur fin som helst, men så fort vi kommer in i ridhuset (collectingring, banan) så bara "dör" han! har tappar formen och bjudningen totalt, slutar att koncentrera sig på mig och man m¨åste verkligen skänkla honom hela tiden. så idag började jag att fundera om det är jag som "slutar rida", men jag känner mig hur lugn som helst och jag är inte ens nervös, jag kke är jätte nervös egentligen men bara det att jag inte vet om det? eller kan det vara så att min pålle inte är någon tävlingshäst? han har bara tävlat 5 ggr i hela sitt liv, så vad tror ni, är jag för hård på min älskling?

Sådär va min C-ponny med. Hon är helt galen å vild i skog å mark men på tävling tappar hon all lufft typ jag fick smana på henne helatiden å allt som man kan göra för att få hästen spiggare men hon hoppar Otroligt fint!. Men jag tävlade några gånger med henne men sen så tappa jag lusten å orken för de va ju inge kul när hon va så!
Så nu tävlas hon inte utan busar i skogen men jag köpte en till ponny! Trollet har gått på fjället innan hon kom till mej så hon tyckte väl inte att de va kul att åka från sina kompisar å hoppa på en bana :) Men hemma älskar hon att hoppa ¨å i skogen! men ditt problen vet jag inte vad jag ska säga om =/

Vimsan
2007-04-29, 18:10
Min är likadan, när jag lägger ifrån mig spöet så finns det ingen energi kvar alls :crazy:
Att jag dessutom slutar rida gör ju inte saken bättre.
Försöker jag "peppa" hon innan blir han bara sur och står emot ännu värre :mad:

Det är bara att tävla och träna vidare. Jag rider inte med spö alls nu bara för att jag ska få igång honom ändå.

zoowie
2007-04-29, 18:56
tagga upp hästen på framridning. halt & fram direkt när du lägger till skänkel, du skall INTE behöva sparka. Utan ett lätt & fin skänkel & h*n ska gå fram. Om inte, på med spöt ordentligt en gång. sen upprepa (halt & fram igen) Innan du ska in på banan, låt INTE hästen få långa tyglar då kan det bli "jaha, då var jag färdig :cool: ) vilket hästen inte ska tänka. Utan jobba den i form & flytta den fram & tillbaka. halt & fram igen. visa att du bestämmer helt enkelt.

Lycka till

Essepesse
2007-04-29, 19:13
tagga upp hästen på framridning. halt & fram direkt när du lägger till skänkel, du skall INTE behöva sparka. Utan ett lätt & fin skänkel & h*n ska gå fram. Om inte, på med spöt ordentligt en gång. sen upprepa (halt & fram igen) Innan du ska in på banan, låt INTE hästen få långa tyglar då kan det bli "jaha, då var jag färdig :cool: ) vilket hästen inte ska tänka. Utan jobba den i form & flytta den fram & tillbaka. halt & fram igen. visa att du bestämmer helt enkelt.

Lycka till

jo jag gjorde så några ggr och har kommit på det att det funkar verkligen inte! haha.. jo fast på tävling vill man ju vara liksom lite snäll på hästen, för det kan jag tycka att ser man nån som verkligen går på hästen kke en ggn bara så ser du ju inte så kul ut:crazy: eller är det bara jag som är överkänslig kke:smirk:

PrinceFair
2007-04-29, 20:15
ibland är det nödvändigt att gå på hästen lite extra även inne på banan - sitter man bara och försöker finrida blir det lätt att man börjar åka häst...

yelly
2007-04-29, 21:57
precis, man får ta risken att det blir någon miss för att nästa gång sätta rörelsen klockrent! rid allt vad du har! (mitt måtto)

Magic_Mac
2007-04-30, 01:13
Min häst är exakt likadan, att så fort han kommer in på banan, så dör han...:( Det handlar mest om han blir spänd, och börjar stå emot mina hjälper. Väldigt spänd blir han, sen är det svårt att försöka rida när hästen mest skyggar för domaren eller bokstäverna.

Men jag försöker bara rida på, jag vet att han är spänd, så inne på banan försöker jag få han avslappnad, att gå på han måste jag också göra ibland, men han blir lätt ännu spändare när man gör så...

Har inga tips åt dig, men det verkar som du inte tävlat så mycket? Orutinerad? Med tiden då han blir mer rutinerad så kanske det blir bättre?

Men det är bara att åka ut så mycket som möjligt, som min mamma säger, träna på att tävla...

Även om jag kämpat i två år nu, så har det inte blivit mycket bättre, idag var han iaf inte rädd för domaren, bara för bokstäverna... Suck, kan han inte bara gå på banan?

Sterling
2007-04-30, 18:27
min är likadan, i hoppningen, han bara dör, lyssnra ingenting och tvärvägrar. han kan ha varit hur himla fin som helst och hoppat jättebra på framridningen. det spelar liksom ingen roll :/ testa om din häst kanske är bättre utomhus? det är mig, det går utmärkt att tävla ute, men inne går det bara inte. dressyr går, men inte hoppning :(

Cashmir
2007-04-30, 18:31
Jag har några tips! Min häst har aldrig vart någon som som kommer in på banan och showar utan han "dör" precis sådär. Nu på senare tid har det dock börjat funka!

När jag rider fram är jag otroligt nogrann med att han går fram, skritt-trav-skritt-trav-halt-trav-skritt-halt osv, du fattar ;) svarar han inte DIREKT använder jag spöet. Han SKA fram! Men... han är ju ponny så man kan behöva använda ännu mer knep. Därför rider jag faktiskt aldrig med sporrar på varken träning eller uteridning utan dom åker på minuten innan jag ska in på tävlingbanan! För spöet får man ju inte ha där inne, men det känns som att sätter man på sporrarna då har man lite mer att säja till om - man byter spöt mot sporrarna helt enkelt.

Sen är det bara att RIDA, jag gör ofta misstaget att jag inte rider på tävlingar, vågar inte ta riktigt halvhalter ifall han skulle tappa bjudningen - men det är ju såklart därför han dör :smirk: Våga ta halvhalter inne på banan, tryck på med skänklarna! Ofta syns det inte att man får ta i så mycket som man tror att man gör.

Lycka till!

/Hon med hästen som bara går och bromsar på tävling

Essepesse
2007-04-30, 20:55
Min häst är exakt likadan, att så fort han kommer in på banan, så dör han...:( Det handlar mest om han blir spänd, och börjar stå emot mina hjälper. Väldigt spänd blir han, sen är det svårt att försöka rida när hästen mest skyggar för domaren eller bokstäverna.
Men jag försöker bara rida på, jag vet att han är spänd, så inne på banan försöker jag få han avslappnad, att gå på han måste jag också göra ibland, men han blir lätt ännu spändare när man gör så...

Har inga tips åt dig, men det verkar som du inte tävlat så mycket? Orutinerad? Med tiden då han blir mer rutinerad så kanske det blir bättre?

Men det är bara att åka ut så mycket som möjligt, som min mamma säger, träna på att tävla...

Även om jag kämpat i två år nu, så har det inte blivit mycket bättre, idag var han iaf inte rädd för domaren, bara för bokstäverna... Suck, kan han inte bara gå på banan?

PRECIS så är min häst också! även om han varit i det ridhuset förut så är allting (tom. staketet) plötsligt jätte läskigt:eek: :smirk:

Magic_Mac
2007-05-01, 01:04
Vet inte om du svarade till mig, men jag svarar till dig ändå!;)

Bra tips, men min häst går oftast väldigt bra på framridningen, tar skänkeln bra, har lite "schwung" i steget, avslappnad och inte spänd.

Jag är självklart jättenoga med att han svarar för mina hjälper, att han tar skänkel och förhållning!

Men det räcker ändå inte att göra så, som jag sa, han är hur fin som helst på framridningen, och så när han kommer in på banan så dör han!

Då spelar det ingen roll vad jag gör på framridningen, det är inte där jag kan påverka honom, bara för att han går fram på framridningen så betyder det inte att han går fram ordentligt på banan!
Det är alltså på banan som det sker, och det är där som problemet måste lösas, tyvärr...:(

Som du säger, man får inte sluta rida för att hästen dummar sig lite, och inte glömma halvhalter!
Min häst blir så jäkla känslig för bromsen iaf på banan, minsta jag rätar upp mig, så stannar han liksom upp i traven.

Aja, det är bara att träna på att tävla, nån gång måste det väl släppa!

*försöker vara optimist, men inte lätt eftersom jag snarare är tvärtom isåfall...*

Essepesse
2007-05-01, 10:42
jo jag svarade på ditt tror jag;)

min häst är precis likadan, på framridningen kan han nästan vara lite för pigg emellanåt så jag blir tvungen att hålla in honom. men säger detsammma som dej, jag förösker att vara optimist men det är inte så lätt i alla lägen, när man vet att man skulle kunna gjort det dubbelt så bra än vad det gick:crazy:
jaja vi kämpar på:banana:

Cashmir
2007-05-01, 10:43
Vet inte om du svarade till mig, men jag svarar till dig ändå!;)

Bra tips, men min häst går oftast väldigt bra på framridningen, tar skänkeln bra, har lite "schwung" i steget, avslappnad och inte spänd.

Jag är självklart jättenoga med att han svarar för mina hjälper, att han tar skänkel och förhållning!

Men det räcker ändå inte att göra så, som jag sa, han är hur fin som helst på framridningen, och så när han kommer in på banan så dör han!

Då spelar det ingen roll vad jag gör på framridningen, det är inte där jag kan påverka honom, bara för att han går fram på framridningen så betyder det inte att han går fram ordentligt på banan!
Det är alltså på banan som det sker, och det är där som problemet måste lösas, tyvärr...:(

Som du säger, man får inte sluta rida för att hästen dummar sig lite, och inte glömma halvhalter!
Min häst blir så jäkla känslig för bromsen iaf på banan, minsta jag rätar upp mig, så stannar han liksom upp i traven.

Aja, det är bara att träna på att tävla, nån gång måste det väl släppa!

*försöker vara optimist, men inte lätt eftersom jag snarare är tvärtom isåfall...*

Jag har funderat på en grej jag tycker borde fungera super. Anmäl dig till en lokal tävling där det inte kommer så mycket folk, be att få starta utan tävlan och ta med dig spöet in och rid ritten (om dom protesterar säj att dommaren inte ens behöver sätta poäng) så prövar du med spöet där inne. Då borde han svara på hälperna. kan ju vara värt ett försök?

Magic_Mac
2007-05-01, 17:29
Jag har faktiskt funderat på att göra det, men främst då han var så himla jobbig, då han inte ens gick i närheten av domaren, då var jag ganska chanslös...:crazy:

Nu menar jag inte att jag behöver ett spö för att piska upp honom, utan jag menar att om han inte lyssnar på skänkeln, går emot skänkeln så petar jag med spöt.

Nu blir det inte ut så mycket dressyr, han är ju en hopponny egentligen , men när man rider mer och mer fältävlan så är det ju en fördel om dom kan gå ordentligt på en dressyrbana!

Så det är nog värt ett försök!:)

Magic_Mac
2007-05-01, 17:37
Men jag svarade ju inte till dig, jag svarade till Cashmir!;)

Mm, eller hur! Dom går så jäkla bra hemma, dom är som en dröm, man hoppas, att kanske denna gången så är han inte rädd för domaren/han blir jättespänd. Men det är samma visa varje gång, inte lätt att vara optimist då!:(

Det är tråkigt, då man vet att dom kan hundra gånger bättre, än vad dom visar på tävling!

Vita_N_6520
2007-05-01, 20:52
Hur ofta tävlar du? Fler än en klass/dag?
Vilken nivå?

Nu för tiden är det ju tillåtet att rida med spö på banan. Man blir utesluten, men FÅR rida klart banan och ändå få bedömning. Tror du det kan hjälpa, så kanske du kan testa det nångång?

Sen sitter det oftast i ryttarens huvud när det hänt några gånger.
Försök fokusera på att det ska gå bra. Tänk på hur hästen är hemma och försök få fram det.
Du behöver inte rida korrekt hela tiden, målet är ju att få fram hästen, så då gör det inget om du gör något "fel" om det behövs.

Min häst var väldigt spänd de första gångerna jag tävlade dressyr. Eller inte första gången, men sen startade jag två klasser en gång och efter det blev hon hur spänd som helst. Tror det beror på att hon helt enkelt inte klarar mer än en klass/gång ännu.
Nu har jag tävlat några gånger och det går superbra :D

Slappna av och rid som du brukar.

Cashmir
2007-05-05, 23:07
Nu har jag i ren protest efteranmält mej till en lokal LB:1 i helgen, ska starta utom tävlan och ha med SPÖET inne på banan. Om inte detta fungerar vad tusan gör man då?

/Hon som tävlade idag på en häst som bara gick och bromsade genom hela programmet

Magic_Mac
2007-05-06, 00:34
Men man fick lov att göra det?:)

Om min ponny inte "skärper" sig inne på dressyrbanan funderar jag också på att göra det. Kanske rida första klassen utan tävlan och med spö, och rida andra klassen som vanligt?

Berätta gärna hur det gick sen, gick han fram bättre om du hade ett spö i handen?:)

Cashmir
2007-05-06, 12:07
Jadå, det var inge problem alls! Ändrade dock idag till att jag rider LA:1 istället. Rider bara en klass. Jag kommer att få en vanlig bedömning av dommaren och få protokoll men är inte med och tävlar mot de andra, som om jag rider unghästavdelning ungefär.

Ska återkomma om hur det gick!

Magic_Mac
2007-05-06, 22:13
Okej, bra att veta!:)

Om hästskrället fortsätter att göra som han gjort i ca 2 år så kan det ju vara nått att fundera på...:angel: :D

Ja, berätta hur det gick sen, blev det nån förändring? Positiv/negativ?

:bump:

Sazalamel
2007-05-07, 09:17
utan att ha läst tråden (du kanske redan fått detta rådet)
Säg till i sekretariatet att du vill Rida utom tävlan,
rid på som vanligt och "dör" hästen så ha en medhjälpare som ger dig ett spö...Så fick vi göra med en ponny som höll fram till galoppen. tjejen fick driva mer och mer. och till slut tar krafterna slut..och till slut så driver man på "fel sätt" (om nån fårstår vad jag menar?) Tryyyycker hela tiden.
Hon gjorde så, och ponnyn blev lite snopen, är fortfarande en ponny som tyvärr inte har den bästa bjudningen men går nu framåt, Om man kanske får räkna med nån gång i mellanåt till hästen lärt sig att välja mitt i ritten att rida utom tävlan, bara be domaren att få avsluta ritten med spö i handen i stället för att utgå.

Man rider annorlunda även om man inte tror det (fråga mig, jag vet *suck* inte nervös, men "nåt" händer med min ridning)

Magic_Mac
2007-05-13, 00:57
Var det denna helgen du skulle tävla?:)

isaaak_
2007-05-13, 10:52
Ojoj min första ponny var också sån, det var en enda tävling han bjöd inne på banan, då haglade, spöregnade och åskade det och tävlingen var utomhus.. :) Jag kom aldrig på hur jag skulle göra för att han skulle sluta dö helt inne på banan, men det blev bättre när man gav honom turbo (foder), hitargo (det vet jag inte om det gills som doping nuförtiden), och en pastamix som också gjorde hästarna piggare.. Din häst kanske behöver stå inne nästan hela dan före tävling och vila dan innan eller bara gå ut i skogen och gå med honom? Det är ju verkligen jättejobbit med sånna hästar, som inte vill när det verkligen gäller.. Det kanske blir bättre när han har fått tävlat lite mera, eftersom du sa att han bara hade tävlat 5 ggr :bow: Vad heter hästen? skulle ju vara kul och se hur det går för er om han blir piggare :) :banana:

isaaak_
2007-05-13, 10:55
Man rider annorlunda även om man inte tror det (fråga mig, jag vet *suck* inte nervös, men "nåt" händer med min ridning)

Jag rider oftast bättre inne på banan än på framridningen :D Det har inte alltid varit så men nu gör jag nästan alltid det :rofl:

Cashmir
2007-05-13, 17:41
Nu kommer jag hit och uppdaterar!

Tävlade idag, endast en klass (som jag redan skrivit) och bara en lokal LA:1. Utom tävlan och med spö. OCH DET GICK SUPERBRA :bump: Handbromsen som brukar ligga i konstant försvann och fram kom lite - :eek: - bjudning! :)

Kan inte annat än att rekomendera detta! Red fram i ridhuset, där gick han som vanligt superfint, sen kom jag ut på framridningsbanan ute och kände hur Cashmir började lägga i handbromsen... Men efter många skritt - trav övergångar med rätt mycket pet av spöt (:o ) skärpte han till sig och vi fick rida in på tävlingsbanan. Där var jag noga med att han tog alla övergångar och petade på honom så fort han tänkte lägga i bromsen och han vart riktigt PAFF. Matte brukar ju inte ha spö där inne :eek: :love: Så söten gick riktigt bra och vi skrapade ihop bäst poäng av alla ekipagen i de olika kategorierna :D dock tävlade vi ju inte mot dom och hur det hade gått utan spö kan jag ju inte riktigt veta så.

Fick dock kassa poäng, men dommaren dömde ner alla rätt rejält så är nöjd om man jämför med vad de andra tävlande fick!

Cashmir
2007-05-13, 18:34
Positivt:

Mycket bättre bjudning (inte superbra, men handbromsen försvann)
Kvickare häst
Kunde tänka mer på vägarna istället för att behöva sitta och tänka på drivningen HELA tiden som det brukar vara :devil:

Negativt:

Kunde inte hålla händerna (handen) optimalt med ett spö
Ibland reagerade han lite för mycket, drog till sig bakbenen och tappade takten och det blev lite struligt
Jag hade svårare att korta tyglarna på ett diskret sätt
Hade spöet i höger hand, blev "lite" fel när jag hälsade :rofl: Men det var ju egentligen mitt fel :p

Essepesse
2007-05-13, 21:37
hade med mig min tränare på tävlingen idag och hon hjälpte mig med framridningen och såg ju genast att han bara är loj:eek: :banana: så hon hjälpte oss med framridningen för att verkligen få fram honom. och tro det elelr ej, emn på la1 skrev domaren att jag red lite forcerat (glömde halvhalterna, var så fokuserad på att rida framåt:D ) *jättenöjd*

Magic_Mac
2007-05-14, 23:09
Åhh, vad kul att det gick bra, och att du fick så många positiva reaktioner!:)

Om hästskrället fortsätter att jobba sig på tävling, så ska jag definitivt prova att ha spö på banan!:)

Mitrolle
2007-05-14, 23:27
En del hästar är inte tävlingshästar helt enkelt.. De "vill" inte och passar jättebra att lära sig massor på vid träning men gnistan finns inte på tävling av någon anledning.

Mitt äldre sto är sådan, det är liksom ingen idé att försöka ens, hoppning går bra, men tävla dressyr är rena självmordet. Går kanon på träning så själva ridbarheten är det inga problem med.

Cashmir
2007-05-17, 10:27
Putt! ****

Essepesse
2007-05-17, 19:41
En del hästar är inte tävlingshästar helt enkelt.. De "vill" inte och passar jättebra att lära sig massor på vid träning men gnistan finns inte på tävling av någon anledning.

Mitt äldre sto är sådan, det är liksom ingen idé att försöka ens, hoppning går bra, men tävla dressyr är rena självmordet. Går kanon på träning så själva ridbarheten är det inga problem med.

sånt är ju så himla tråkigt! att de liksom bara "kan" på träningar:(

fean
2007-05-17, 19:55
alltså förlåt om ja har fel. men tycker inte hästen att det blir tråkigare på banan om den "slås" med spö, hästen kan ju vara spänd eller nått annat. tycker inte hästen att det blir tråkigare då, att den vill ännu mindre. kan ju inte vara kul att bli slagen. de ska ju vara kul o tävla. att den "dör" inne på bannan kan ju ha många anledningar, :crazy: men jag vet inte tänkte bara:confused:

Cashmir
2007-05-17, 23:03
alltså förlåt om ja har fel. men tycker inte hästen att det blir tråkigare på banan om den "slås" med spö, hästen kan ju vara spänd eller nått annat. tycker inte hästen att det blir tråkigare då, att den vill ännu mindre. kan ju inte vara kul att bli slagen. de ska ju vara kul o tävla. att den "dör" inne på bannan kan ju ha många anledningar, :crazy: men jag vet inte tänkte bara:confused:

Jag förstår att du syftar på mina inlägg. Jag slår inte på min ponny med spöet, jag petar till honom när han tappar bjudningen - precis som jag gör på träning.

När man tävlar utom tävlan betyder inte det att det enda extra man får är att använda spöet. Man får smacka, berömma, klappa på halsen osv. Under hela ritten kunde jag alltså sitta och berömma när han bjöd fram vilket gjorde honom otroligt positiv.

Så jag ser inga som helst nackdelar med att tävla med spö, du kan ju tänka dej själv efteråt när jag var klar med ritten och nästan började grina för att det gått så bra ;) Berömde honom som om jag vunnit grand prix minst... Jag tror då att han fick en positiv upplevelse iallafall :angel:

Cashmir
2007-05-17, 23:06

Tack vad uppmuntrande du är :angel:

:rofl:

fean
2007-05-18, 18:52
okej tack :) har tyvärr fått olika uppfattningar på det där med att använda spö, visa slår sina hästar väldigt hårt när de bara säger att de "petar" på dem. vilket tyvärr är väldigt synd. Bra att det hjälpte i alla fall ;)

Vili
2007-05-18, 19:58
Det kan handla lite om hur du blir när du kommer in på banan också. Min häst var precis sådär och mycket berodde det på att jag dog helt när jag kom in på banan och glömde allt vad rida hette.

Men med min unghäst får man ju se till att problemet ligger i att hästarna har så mycket annat att tänka på att framåtbjudningen glöms bort, ju mer vana och rutin hästen får ute på banan så tror ja framåtbjudningen kommer att komma smygande

Magic_Mac
2007-05-18, 22:32
ju mer vana och rutin hästen får ute på banan så tror ja framåtbjudningen kommer att komma smygande

Om det ändå vore så...:(

Jag har tävlat dressyr i över 2 år nu med Mackan, och han har alltid varit så, varken blivit bättre eller sämre. Och nej, det har inget med mina nerver att göra, eller att jag blir nervös, eftersom jag tävlar regelbundet sen jag var 9 år...

Tyvärr så tror jag att det är som Mitrolle säger, att dom inte vill gå på dressyrbanan, dom gör inte sitt bästa på banan, fastän dom kan gå hur bra som helst på träning. Dom tycker helt enkelt inte det är kul att tävla dressyr?

Får väl bli hopphäst av han iaf!:D Fast det blir ju förståss en massa dressyrträning ändå...:p

Cashmir
2007-05-18, 22:49
okej tack :) har tyvärr fått olika uppfattningar på det där med att använda spö, visa slår sina hästar väldigt hårt när de bara säger att de "petar" på dem. vilket tyvärr är väldigt synd. Bra att det hjälpte i alla fall ;)

Tror du verkligen att dommaren skulle tillåta att någon slog sin ponny inne på banan ens en gång? ...

Vili
2007-05-18, 23:13
Usch säg inte så , jag har fortfarande mina förhoppningar att min unghäst ska vakna till liv och få lite vilja inne på banan , just nu blir han så okoncentrerad och lat så jag nästan gråter. Men ja det kan ju säkert variera. Ja om det är som du säger så får man kanske göra något som hästen tycker är roligare.

Magic_Mac
2007-05-18, 23:31
Det är väl olika till häst till häst också, din kanske ändrar på sig?:)

Min häst är också sån att han tröttnar väldigt fort på saker och ting, om man rider för mycket dressyr så är han väldigt... vad ska man säga, ofokuserad, och vill inte jobba. Så lagom bäst!:D

Men det kanske blir bättre om jag bara tävlar dressyr ytterst sällan, kanske en tävling varannan månad eller så? Kanske blir för mycket för honom annars? *försöker desperat komma på nånting iaf*:angel:;)

fean
2007-05-19, 14:25
jag vet inte, skulle inte tro de. på klubbtävlingar säger dom inte till allt förofta inte där ja bor. tyvärr. dömer inte alla över en kam, undrade bara. så därför frågade ja.

lektra
2007-05-21, 19:05
Jag har haft samma problem men nu börjar det släppa. Jag gick och trodde att hon kanske inte vill tävla, men ibland gick det ju bra så bra...

Ja, vi slutade tävla och tränade ca 2 dagar i veckan för tränare och sedan fick vi hemläxor att göra hemma. Tränaren sa att det inte är någon idé att tävla under den här omprogrameringen, "det gynnar kanske ditt psyke för tävling men det gynnar inte ekipaget tillsammans". Efter ett halvår tyckte både jag och tränare att det var dags, jag startade en LB och en LA och åkte dit helt utan förväntningar. Jag startade först i klasserna - bra tänkte jag, då kan man åka hem direkt. Men självklart efter starterna så måste jag väääänta eftersom jag låg i ledningen och vi vann båda klasserna :bump:

Vad var det då för problem vi hade innan? Det var lösgjordheten. Pollan var varken lösgjord fysiskt eller psykiskt, då gick hon inte fram. Vi luskade också ut att hon var känslig för underlag, för hårt underlag är ingen hit då bromsade hon lite också.

Då var lösgjordhet för mig - a... eh. hästen går snyggt och jobbar rätt
Nu - Hästen gör allt för mig

Därför kan alla hästar tävla, så länge de är lösgjorda i kropp och själ.

Cashmir
2007-05-21, 20:26
Du det ligger nog verkligen något i det där! Cash bjuder inte alltid helt in i handen och är inte helt lösgjord, spänningarna finns där även på träning men då märks det inte så tydligt. Vi ska starta en LA:P1 igen nu i helgen och efter det ska jag ta en paus och träna, träna, träna!

lektra
2007-05-21, 21:31
Det låter bra. :D det är väldigt givande

Om du är intresserad hur jag rider för att få henne lösgjord så hon går fram för skänkeln så kan du läsa i hur värmer ni upp tråden på dressyr

lektra
2007-05-21, 21:51
lösgjordheten verkar vara en sån här evighetssak som man tränar på hela livet :rofl: men den har många steg.

Så fort jag börjar rida mesigt och letar känsla så tar hon vara på det, men när hon är lösgjord så väller hon upp framför mig och jag känner vilken svikt hon får i hela kroppen (lite matiné känsla) så då har jag fått tillåtelse från tränaren att glida lite i strömmen :love: men abolut inte annars. Målet är väll att förkorta tiden till att hon blir helt lösgjord. Fast det är ju bra, vad ska man annars rida för om hästen redan är klar när man hoppat upp:D

Nu har hon blivit lugnare i alla situationer tack vare träning, hon accepterar också arbete på alla platser(uteritter, äng vid trafikerad väg) snabbare.

hm, jag bara babblar på. Det jag vill säga är att man inte ska lägga hjälmen på hyllan utan man ska lösa problemet

Cashmir
2007-05-21, 21:55
Skriv mer, mer! :) Det är mycket givande att läsa! Blir dessutom riktigt motiverad över att du lyckats få bort handbromsen - det är alltså inte omöjligt (som det känns ibland...:smirk: )

lektra
2007-05-21, 22:10
Skriv mer, mer! :) Det är mycket givande att läsa! Blir dessutom riktigt motiverad över att du lyckats få bort handbromsen - det är alltså inte omöjligt (som det känns ibland...:smirk: )

:rofl: ok

Men jag har inte lyckets 100% i tävlingsammanhang - men jag behöver däremot inte sitta och hacka med skänkeln som jag gjorde förut (det var så fult:mad: ) Varför jag inte har lyckats är först och främst för jag själv slutar rida och då tar hon tillfället i akt.

Hur känns din häst när du rider fram?

Cashmir
2007-05-21, 22:29
Om det är framridning utomhus brukar han kännas rätt fin, ungefär som på träning men lite tittigare. Inga problem med bjudning, går fram bra men svarar inte alltid till 100 % för skänkeln (det kanske är här vi ska börja ta itu med problemen)
Är det däremot framridning inomhus :love: Där går han klockrent! Brukar kännas mycket bättre där än på träningarna hemma, han "växer" och kommer ofta igång riktigt härligt!

:angel: Nu verkar du superduktig så nu tar vi hela alltihopet på en gång så kanske du kan komma med råd :o

Tävling innomhus: Oftas inga större problem med att han inte bjuder faktiskt, är lite tittig i början av säsongen men sen löser det sig. Att han blir spänd och tittig brukar oftast ha att göra med att han inte har en ärlig bjudning fram till bettet.

Tävling utomhus: Spelar ingen roll om jag red fram ute eller inne, han lägger i handbromsen inne på banan ändå. Får aldrig ett bra stöd i munnen när han inte går av sig själv och JAG får kämpa för varje steg, mellangångarterna sitter aldrig som de ska. I första klassen brukar det inte vara JÄTTEproblem med bjudningen men vet att han kan så himla mycket bättre :crazy: Andra klassen blir oftast katastrof. Inte poängmässigt sätt, får oftast (i mitt tycke) mer poäng än det var värt, men det kanske är för att jag vet att han kan så otroligt mycket mer ... :(

Men det är inte katastrof alltid :p Ibland sitter det mesta där det ska och jag är bara så NÖJD :love: Grejen är väl den att det händer var 5:te tävling max :o

lektra
2007-05-21, 22:50
Tävling innomhus: Oftas inga större problem med att han inte bjuder faktiskt, är lite tittig i början av säsongen men sen löser det sig. Att han blir spänd och tittig brukar oftast ha att göra med att han inte har en ärlig bjudning fram till bettet.

Tävling utomhus: Får aldrig ett bra stöd i munnen när han inte går av sig själv och JAG får kämpa för varje steg, mellangångarterna sitter aldrig som de ska.

:rofl: mja superduktig... Nu vet jag hur mycket jag inte vet när jag började med det här.

Det där med resultaten har jag också fått. Det har funnits vissa fall där det känts som om jag slitit som ett vilddjur :o för att få fram henne men endå har poängen varit väldigt hyfsade på alla bedömningsfaser. Tydligen syns inte den dåliga framåtbjudningen - det kan man ju ta som lite positivt då, i tävlingssammanhang. ;)

MEN det är inte positivt även om jag vill se det så. Något som är positivt är när dommaren skriver: lösgjord häst med god energi, eller något liknande. Det är ju hit vi vill komma.

Självklart har exteriören lite med saken att göra - till exempel om hästen har bred hals (som min) då är det väääldigt lätt att hon tar till underhalsen utan att jag lägger märke till det. Men nu är det mestadels bakkärran vi ska ha fokus på men det kommer senare.

Vi kan ta det där med framridningen, men först måste jag få fråga lite :p det är intressant att se hur icke lögjorda hästar eagerar, det är mycket som är likt.

Hur skrittar du fram hemma? allt, tempo, form osv.

lektra
2007-05-21, 23:01
ojdå, klockan var lite mycket :rofl:

Natti :p

Magic_Mac
2007-05-21, 23:13
Intressant att läsa det du har skrivit, det ligger nog mycket väl nånting i vad du säger!:)

Problemet med min ponny är att blir lätt trött om man rider fram för länge, fast det tar ju en stund att rida igenom han ordentligt, att få honom lösgjord, kan det vara det att jag inte vågar rida fram tillräckligt och det får till följd av att han inte blir lösgjord ordentligt och det går dåligt på banan?

Aja, intressant läsning, ska ta en funderare!:idea:

Cashmir
2007-05-21, 23:37
Åh vad klokt du skriver! :bow:

Drar igenom litegrann så du har lite mer koll.

Köpte Cash för ett år sedan ganska exakt, då mest tävlad hoppning (hög nivå) och inte speciellt mycket tävlad i dressyr alls.
Kan rakt av säja att sedan jag köpte honom har utvecklingen gått otroligt fort. Det var första gången vi köpte häst på riktigt (haft foderponny 1 år, hjälp till med ponnyer men inget på "riktigt" innan) och var mest ute efter en trevlig "första" häst. Hade inga högre mål med tävlingarna, red div 2 under hösten (fick han på våren) och debuterade i några LA:1. Höll mej runt 60-65 % i Lb-La.
Sen gick vintern och vi tränade och tränade :) Det hände mycket och framför allt jag lärde mej mycket mycket mer. Nu har vi i vår ridit Lagtävlansprogrammet några gånger (64 % som bäst) och startat några LA:P1, Åkt på regionala meeting och vi brukar vara med i leken även regionalt. Vill,Vill,Vill rida nationella klasser innan ponnytiden är över... har precis fyllt 15 så har tid på mej :) Hoppas jag :crazy:

När jag inte tränar för tränare och alltså själv bestämmer precis hur jag lägger upp passet brukar det bli såhär:
Ridhuset/Storstor ridbana ligger 20 min skritttur bort, skrittar dit på helt långa tyglar. Där framme tar jag tyglarna och rider i en låg, väldigt rund form (näsan får lov att komma in lite i början så länge det är jag som säjer det) Sen rider jag lite öppnor i skritt (han brukar vara lite styv i bogarna, lossnar efter en stund) och gör tusen 10 meters volter överallt :rofl: sen travar jag lite i samma form, arbetstrav gör serpentiner, volter och mkt skritt-trav-skritt-trav igångsättningar. Tar glp ganska direkt då han alltid blir bättre i traven efteråt, galopp i lite friskare tempo än arbetsglp för att få igång en rund glp. Sen är det paus! I mellanskritt, leker lite med öppna, sluta under tiden mest för att få han vaken. Sen tar jag glp igen, övar längning - upptagning - samling - längning som vi jobbar mkt med just nu! En likadan paus efter glpjobbet sen trampar vi lite (mamma hjälper till med spö) och börjar med travjobb, gör öppnor, slutor och försöker få "igång" honom, han har absolut ingen trav att skryta om men den förbättras hela tiden och det känns bra iaf :) Avslutar med att försöka få igång svunget i låg form när jag rider lätt.

Cash har precis fyllt 13 år, har absolut inte dåliga gångarter men "DET" finns inte än. Han är lite överbyggd bak (inte mkt) och ganska lång så optimala förutsättningar har han inte.

Oj vad långt det blev :rofl:

Cashmir
2007-05-21, 23:38
Godnatt! Du får svara imorron :angel: :rofl:

Essepesse
2007-05-22, 12:09
Det kan handla lite om hur du blir när du kommer in på banan också. Min häst var precis sådär och mycket berodde det på att jag dog helt när jag kom in på banan och glömde allt vad rida hette.

Men med min unghäst får man ju se till att problemet ligger i att hästarna har så mycket annat att tänka på att framåtbjudningen glöms bort, ju mer vana och rutin hästen får ute på banan så tror ja framåtbjudningen kommer att komma smygande

min tränare sa exakt detsamma och jag tror det jag emd:)

lektra
2007-05-22, 14:47
Det var första gången vi köpte häst på riktigt (haft foderponny 1 år, hjälp till med ponnyer men inget på "riktigt" innan) och var mest ute efter en trevlig "första" häst. Hade inga högre mål med tävlingarna, red div 2 under hösten (fick han på våren) och debuterade i några LA:1. Höll mej runt 60-65 % i Lb-La.
Nu har vi i vår ridit Lagtävlansprogrammet några gånger (64 % som bäst) och startat några LA:P1, Åkt på regionala meeting och vi brukar vara med i leken även regionalt. Vill,Vill,Vill rida nationella klasser innan ponnytiden är över... har precis fyllt 15 så har tid på mej :) Hoppas jag :crazy:

Haha. Historien är ganska lik min. Pigg foderponny ett år - letade efter en lugn och snäll häst, köpte ponnyn. Busade runt och hade kul i ett och ett halvt år sedan ville jag börja tävla. Startade mest hoppning - hon tröttnade på det efter vi hade brakat in i en oxer, då ville hon inte längre gå fram i hoppningen. Den tredje tävlingen på bortaplan var dressyr, då skötte hon sig utmärkt och det blev en femtaplats. Men det som hände istället var att hon började smalna av på grund utav klåda. Med tiden gick vi mer och mer över till dressyren men resultaten började variera ganska mycket till de var jämna under 60%. På träning var hon klar för de klasser jag startade, vad gör jag för fel? Det blev tal om att sälja ponnyn men jag kände innerst inne att jag inte ville, jag visste ju att hon kunde. Fick träna för tränaren jag har nu, både tränare och jag var lite blyga i början (hon var nyutbildad och jag letade efter en gnista hopp) men sedan släppte det efter hon hade ridit en gång, då fick jag känna på hur ponnyn kändes som lösgjord :eek: jag smälte :love: Där efter kom omprogrameringen, jag hade ridit henne helt fel helt enkelt men jag tog det som en lättnad.

oj oj... Lite självbiografi här :rofl:

Åter till uppvärmningen. Jag skrittade som du, hästen fick göra lite som den ville, kolla sig omkring och så, medan jag satt och dagdrömde :p
Men som jag tidigare sagt så får inte jag glida förens hon är lösgjord. Arbetet ska börja redan här. I början av omprogrameringen så skulle jag skritta ganska länge eftersom det är jobbigt med alla nya muskler för ponnyn. Skritten ska vara lös/mjukgjörande men inte jobbig - därför är den viktig. Jag är noga med den till och med när jag leder hästen innan/efter på/avsittning.

Skritten är ju till för att förbereda kroppen för arbete, då måste man också se till att förbereda de ställen som ska förberedas - rygg och bak. Ryggen får vi genom att huvudet är nedanför manken (gärna så långt ned det går) - detta är en underlägsen position. Nu har vi ryggen och då känner vi direkt hur steget går igenom kroppen, får man inte den känslan får man driva på lite - energin ska ju alltid komma bakifrån.

ojoj... måste ta en liten paus, återkommer :)

lektra
2007-05-22, 16:05
Så. Bara för hästen är pigg behöver den inte ha accepterat skänkeln - det är ett annat sätt att komma ifrån den. Gasa eller bromsa. Det kan man kolla lite efter på tävling. Det är ganska många som har hästar som är pigga istället och så böjer dom lite fint i nacken så ryttaren vågar inte göra någonting, då springer den bara mer. Men det behövs samma sak till båda hästarna. Våra visar nervositet genom att bromsa, andra genom att gasa på så sätt slipper de båda arbete, men blir någon av dem lyckligare för det?

Då kan man fastslå att alla hästar är väldigt lika (men olika:p ).

Nu ska jag äta. :)

Victovie
2007-05-23, 09:06
Många här har gett bra tips, såsom att tagga upp med halt - kvickt fram igen (tex galopp), att inte ha skrittpauser på lång tygel osv.
Jag har haft många sånna lata o smarta ponnyer :p . det vi gjorde (förutom tidgare nämnt) var att alltid berömma efter ritten! Jag gör det fortfarande, har bara hänt en gång att jag inte klappat efteråt, när jag var fruktansvärt besviken på hästen och vi hade höga krav att få bra poäng för lagets skull. Annars klappar jag alltid, på vem jag än sitter, för att få hästen till att tycka det är roligt och att det är nog inte så hemskt jobbigt ändå.:D Funkade mkt bra ;) , kom internationellt på det sättet.

Cashmir
2007-05-23, 09:38
När du tävlar, har du med dej din tränare på framridningen? Rider du efter något speciellt "schema" eller gör du olika beroende på hur pållan känns?

Cashmir
2007-05-23, 09:50
det vi gjorde (förutom tidgare nämnt) var att alltid berömma efter ritten! Jag gör det fortfarande, har bara hänt en gång att jag inte klappat efteråt, när jag var fruktansvärt besviken på hästen och vi hade höga krav att få bra poäng för lagets skull. Annars klappar jag alltid, på vem jag än sitter, för att få hästen till att tycka det är roligt och att det är nog inte så hemskt jobbigt ändå

Klappar du även om det verkligen varit katastrof? Berömma måste jag nog bli bättre på isåf :o Överöser med klappar och beröm om det kännts som en någorlunda bra ritt men annars är jag oftast så himla besviken på honom att det inte blir nåra klappar alls... Känns ju så himla fel att berömma när han verkligen gått in på banan och bara gått som ett ök! :o Iofs har du rätt, hur ska han annars tycka att det roligt...

Ahja, det är iaf något jag har makt att ändra på direkten! :D

lektra
2007-05-23, 14:37
När du tävlar, har du med dej din tränare på framridningen? Rider du efter något speciellt "schema" eller gör du olika beroende på hur pållan känns?

Nej, tränaren följer inte med. Tyvärr. :p

Ja, jag har ett speciellt schema för att få henne lösgjord och därmed framför skänkeln.

På tävling skrittas hon i ca 20 minuter så hon får vänja sig vid tävlings"andan". Jag sitter upp efter ca 15 min. I skritten gör jag som jag sade tidigare.

Sedan försöker jag skapa ett någolunda tryck i henne med att få bakbenen att gå in lite till under henne (detta har jag slarvat med) Jag ska alltså kunna trycka med skänkeln utan att hon flyger iväg fram eller inte reagerar alls. När hon har reagerat och bakbenen kommit in under går jag över i trav och rider FRAMÅT. Så länge hon inte går framåt så är det ingen idé att börja göra rörelser eftersom det endå inte funkar särskilt bra utan energin från bakbenen. Den tiden jag travar framåt är lite rundare/lägre form så hon får upp ryggen. Jag rider framåt tills jag känner hur hon börjar jobba själv och accepterar min skänkel. Den här tiden är ganska jobbig för mig själv och den tar tid men vilken belöning man får sedan :d det är just det här som är så viktigt, som man inte får slarva med. Skänkeln MÅSTE gå igenom. Nu när hästen går fram själv gör jag tempoväxlingar för att få lite bättre samling samt för att få upp ett tryck. I detta lägger jag även in skänkelvikningar för ytterskänkeln längst långsidorna, samt på diagonalerna. där efter gör jag skrittpaus, sedan tar jag galopp som då går bra eftersom jag har fått henne fram.

Jag gör inte olika eftersom jag vet att det alltid är samma problem bakom. Om hon är pigg eller lat spelar ingen roll.

MEN nu rider jag tyvärr inte likadant på tävling som på träning, skulle jag göra det så hade vi haft i alla fall +10% utan problem. Detta är ju en vanesak. Jag blir för fin och ger efter för lätt istället för att sätta henne i arbete. Då tar hon chansen och ser sig om och accepterar inte skänkeln, då är skänkeln det enda jag tänker på och så börjar tyglarna bli lite för glappiga och vi är tillbaka på ruta ett. Bättre är då att jag har tagit mig ett stöd på tygeln, sprakar till en gång - fler om det behövs sedan beröm direkt. Skitsamma om det är mitt i ett program, hästen gjorde det jag ville så jag måste berömma.

Det understrukna är det vi inte vill ha därför måste jag rida på det sätt jag har gjort i fet text. Det är den längsta,jobbigaste men viktigaste fasen. Den kommer bli mindre jobbig och ta kortare tid om man är noga med att komma igenom VARJE gång man rider, hästen kommer acceptera och bli lögjord snabbare i både kropp och själv - båda är lika viktiga

Rent känslomässigt, tycker du din häst KÄNNS mer avslappnad och med på noterna från början på framridningen jämfört med hemma?

Cashmir
2007-05-23, 15:15
Rent känslomässigt, tycker du din häst KÄNNS mer avslappnad och med på noterna från början på framridningen jämfört med hemma?

Om det är framridning innomhus - absolut. Inte vid framridning ute däremot.

Hur ofta rider du ut? Hoppar? Inte rena dressyrpass alltså. Har funderat på om Cash kanske behöver stimuleras mer, men samtidigt blir det bara bråk om vi försöker ge oss iväg på tex. en ny ridväg ute i skogen som vi aldrig vart på förrut. Han är så förbannat tittig!

lektra
2007-05-23, 15:30
Om det är framridning innomhus - absolut. Inte vid framridning ute däremot.

Men han dör på båda?

Hur ofta rider du ut? Hoppar? Inte rena dressyrpass alltså. Har funderat på om Cash kanske behöver stimuleras mer, men samtidigt blir det bara bråk om vi försöker ge oss iväg på tex. en ny ridväg ute i skogen som vi aldrig vart på förrut. Han är så förbannat tittig!

Jag rider aldrig i ridhus eller i paddock numera förutom träning för tränare. Men jag måste börja söka mig till det i alla fall 1 till gång i veckan förutom träningarna då. Vi hoppar bara terränghinder just nu, jag är lite feg för vanlig banhoppning med henne plus att det är tråkigt :p men jag ska faktiskt träna hoppning på lördag :crazy: Kan du inte leda honom på det nya vägarna, efter dom har gått där 1-2 gånger brukar de bli snälla sen:idea:

Cashmir
2007-05-23, 18:05
Men han dör på båda?

På framridningen dör han aldrig? ;)

Jo jag skulle ju kunna leda honom där... men är nog alldeles för lat för det :angel: Nejdå :rofl: Har faktiskt testat det, det funkade inge vidare då han aldrig är tittig så fort matte står brevid, nå det spelar ingen roll hur många gånger jag leder honom den vägen, när jag sitter upp är det lika läskigt! (Och du får ju tänka på att en gren på marken kan ju faktiskt ha flyttat på sig en halvmeter och då är den ju livsfarlig igen) Visste du föresten att stubbar äter ponnyer? Det har jag då fått klarlagt för mig iaf :crazy: :rofl: Nej men jag menar att så fort någonting är ändrat minsta lilla blir han skrajsen.

Åh just det jag såg dina bilder när ni hoppar terränghinder! Det var annat än mina vackra bildäck/trälådor ute på ängen :angel:

Vad tror du är bäst inför lördag föresten. Att rida fram ganska lång tid men jobba ordentligt så han blir lösgjord och mjuk eller rida fram lite kortare och hoppas att han har lite mera energi kvar? Jag tappar ju poäng både om han inte är tillräkligt mjuk eller om han inte bjuder.

Hur lång tid brukar du rida fram för tävling?

Cashmir
2007-05-23, 18:07
Men han dör på båda?

Jo jag skulle ju kunna leda honom där... men är nog alldeles för lat för det :angel: Nejdå :rofl: Har faktiskt testat det, det funkade inge vidare då han aldrig är tittig så fort matte står brevid, nå det spelar ingen roll hur många gånger jag leder honom den vägen, när jag sitter upp är det lika läskigt! (Och du får ju tänka på att en gren på marken kan ju faktiskt ha flyttat på sig en halvmeter och då är den ju livsfarlig igen) Visste du föresten att stubbar äter ponnyer? Det har jag då fått klarlagt för mig iaf :crazy: :rofl: Nej men jag menar att så fort någonting är ändrat minsta lilla blir han skrajsen.

Åh just det jag såg dina bilder när ni hoppar terränghinder! Det var annat än mina vackra bildäck/trälådor ute på ängen :angel:

Vad tror du är bäst inför lördag föresten. Att rida fram ganska lång tid men jobba ordentligt så han blir lösgjord och mjuk eller rida fram lite kortare och hoppas att han har lite mera energi kvar? Jag tappar ju poäng både om han inte är tillräkligt mjuk eller om han inte bjuder.

Hur lång tid brukar du rida fram för tävling?

Vi ska filma på lördag, och går det inte rent ut sagt åt helvete så kan jag försöka lägga in filmen här eller pm:a den till dig? Måste dock kila ner på stan och köpa en sladd mellan datorn och kameran så det blir lite kvalite på filmen, annars är det ingen ide!

Victovie
2007-05-23, 23:23
Klappar du även om det verkligen varit katastrof? Berömma måste jag nog bli bättre på isåf :o Överöser med klappar och beröm om det kännts som en någorlunda bra ritt men annars är jag oftast så himla besviken på honom att det inte blir nåra klappar alls... Känns ju så himla fel att berömma när han verkligen gått in på banan och bara gått som ett ök! :o Iofs har du rätt, hur ska han annars tycka att det roligt...

Ahja, det är iaf något jag har makt att ändra på direkten! :D

Nej, jag överröser dom inte med beröm, men de får alltid minst 3-5 klappar kankse :D , har de gått bra får de betydligt många fler. Jag tänker att hästen alltid har gjort något bra under ritten, om så bara en övergång ner :p . Det tar lite tid innan man får resultat, men har funkat änsålänge :)

Cashmir
2007-05-24, 01:14
Jag ska testa! :D

lektra
2007-05-24, 20:16

Jag tänkte på banan inne och ute, om har har den döende tendensen på båda delarna.

Visste du föresten att stubbar äter ponnyer? Det har jag då fått klarlagt för mig iaf :crazy: :rofl: Nej men jag menar att så fort någonting är ändrat minsta lilla blir han skrajsen.

Nej, stubbar visste jag inte men däremot stenar :crazy: :rofl:
Vi har terrängbanan mitt utanför dörren :love: har varit EM-kval där för ponny en gång i tiden men den börjar se förjävlig ut. Inte så konstigt, kommunen kan inte bestäma sig om anläggningen ska flytta eller inte så vi vet inte om man ska lägga ner energi för att få den fin igen.

Det här med att tro hästen inte har någon energi kvar. Man kan jämföra lite med när vi är ute och springer, först går det bra eftersom man har energi, sedan börjar man bli trött och vill bara stanna, men efter det så börjar man gå in i någon sorts "trans". Det är här, i transen man släpper de spänningar man inte behöver för att springa och jobber endast med de muskler som krävs för uppgiften, man har hittat tempot och det enda man gör är att springa på - man vill inte sakta ned för då förlorar man den här fokusen man har fått in.

Samma sak är det med min ponny och mig själv när jag rider. Först har jag energi för att hela tiden driva framåt och hon har energi för att springa på och leta lite utvägar, sedan blir jag trött likaså hon (brukar vara när man har fått upp flåset lite) men om jag istället pressar mig till att fortsätta tills hon släpper och går in i sin "trans" så kommar jag nästan samtidigt in i den och jag orkar fortsätta jobba henne men jag behöver inte samma intensiva drivning framåt eftersom hon nu vill gå fram med lite egen energi.

Jag har läst någon stans om en undersökning på tävlingshästar om hur trötta de blir på tävling. De visade att hästarna inte ens fick mjölksyra. Men nu eftersom du är i början här så kommer din häst bli trött efter ett tag, ja. Men om man fortsätter... etc

Tjoho vad jag pratar :p
Sååå det jag tycker är alltså att du ska rida fram ordentligt för att skapa förutsättningar för er själva, det enda som kan hända är att du själv blir för trött, men du måste också träna upp det här så se det positivt :D

Vi ska filma på lördag, och går det inte rent ut sagt åt helvete så kan jag försöka lägga in filmen här eller pm:a den till dig? Måste dock kila ner på stan och köpa en sladd mellan datorn och kameran så det blir lite kvalite på filmen, annars är det ingen ide!

Nu tror jag din tränare har mest pli på er, men visst vore det kul att se :) du får bestäma själv hur du vill göra ang PM

lektra
2007-05-24, 20:18
Tillägg. Jag rider fram ca 60 minuter men jag blir lurad utav hennes lugn så jag tror hon är lösgjord. :rofl: Träning ger färdighet.

En sak till. Jag tror att du som så många andra rider annorlunda på tävling än hemma. Så förslaget att man ska tävla så mycket som det är möjligt är ett bra förslag, inte minst för vårt egna psyke.

Cashmir
2007-05-24, 22:27
Åh va häftigt att ha en sån terrängbana utanför:love: Hur höga är hindren? (utsvävning i tråden men det är ändå mest du och jag som håller till här så :angel: )

Jag brukar rida fram ganska lång tid, eller ja, leder honom i 15 minuter runt på tävlingsplatsen, skrittar på lång tygel 5 min inne på framridningen och sen kör vi som en vanligt ridpass (det jag beskrev innan) fast lite kortare i varje moment.

Vi filmar så får jag se om jag skickar den det är alltid kul att höra olika åsikter!

Nej, stubbar visste jag inte men däremot stenar
Jajjamen dom med :angel:

Har upptäckt att det verkligen inte har den minsta lilla betydelse om jag rider med eller utan sporrar på träning (rider aldrig ut med) så har kört utan ett tag. Det borde väl bara positivt inför tävlingar? :D

Wiee vad taggad jag är inför lördag :bump:

När ska du tävla nästa gång då?? :)

lektra
2007-05-25, 09:46
9/6. Ska starta två klasser. Kommer inte ihåg om det var La.2 eller FEI inledande.:crazy: Men La.p1 ska jag vara med i alla fall :)

Cashmir
2007-05-25, 12:29
DET ÄR INNE DET ÄR INNE DET ÄR INNE DET ÄR INNE DET ÄR I RIDHUUS!!!!!

Hehe hej jag har damp.

fatta vad glad jag blev, hade inte läst ryttarmedd. först idag!!! :)

Frågan är bara hur spänd och tittig han kommer bli men... oavsett hur mycket han skyggar är det bättre än att han bara bromsar :p

Cashmir
2007-05-25, 12:32
Oki doki, lycka tilldå! :)

lektra
2007-05-25, 20:14
lycka till då :banana:

Cashmir
2007-05-25, 22:19
Tackar! :banana:

Magic_Mac
2007-05-26, 23:42
kl

Ska tävla dressyr om två veckor, ska tänka på alla bra tips som finns i den här tråden!:) Tack för dom, eller vad man ska säga...;)

Som tur är så går det ute, och inte i ridhus! *pustar ut* :D

Cashmir
2007-05-27, 00:40
Som tur är så går det ute, och inte i ridhus! *pustar ut*

Nej, tvärtom ska det va! :p

Magic_Mac
2007-05-27, 01:06
Näjj, inne i ridhus så måste han bara kolla på allting, på läktaren, stirrar sig blind på domaren, är så jäkla spänd att han inte kan gå fram...

Ute så har han åtminstonde lite framåtbjundning, då är det istället "schwunget" i steget som försvinner, men som sagt, han går fram iaf...:D Går alltid hyfsat iaf när vi tävlar ute, där han han inte lika mycket att stirra på iaf.
( ja, han är en tönt som är "rädd" för allting...)

lektra
2007-05-27, 12:42
Hur gick det nu då? och hur gjorde du?

Cashmir
2007-05-27, 14:37
Det gick inte bra alls :smirk:

Han var rätt pigg (eller ja, gjorde iaf det han skulle utan att jag behövde jobba som ett djur) men han gick inte fram till handen ordentligt så hade kasst stöd, vilket gjorde att jag inte riktigt fick ihop honom och det vart lite vingligt och halvdant. Ganska grova missar (mycket tjafs i en öppna) + en felridning (mattes fel iofs, gjorde en ökning i glp vid ett av bytena :angel: ) Det hela spektaklet slutade på 57,4 % i LA:P1 :rofl:

Fick kommentarer att jag hade en fin sits och red harmoniskt iaf! :bump:

Men nu ska vi inte tävla förns ett meeting (LA:P1, LA:P1, LA:P2) om 5-6 veckor nåt och tills dess ska vi bara träna och se om vi kan få ordning på lite grejer. Känns som ingen idé att tävla när det bara krånglar ändå :o

Musse_
2007-05-28, 15:44
Precis som vi människor har olika förutsättningar att "uppträda inför publik" så är jag övertygad att hästarna har det lika. Alla är inte gjorda för att uppträda/tävla. Har din häst fått gått Clear round på dressyrbanan- utan en massa krav på det ena och det andra utan "bara" få, precis som hoppkompisarna gå sina hinder/volter med en positiv ryttare som lotsar hästen runt i övningarna. Oftast är prestationen och inte resultatet/procenten som är viktigast. Om din ponny eller häst inte "funkar" på tävling så prova att; byta ryttare- är samma problem kvar? , gå ner en klass- folkrace och formel ett kräver olika styrka på bilen, djuren känner när vi är missnöjda med deras prestation och en klapp som inte är från hjärtat är inte mycket värd. Ut och rid programträningar. Lär din häst att söka och gilla diagonallinjer- hopphästen ska suga mot hinder och dressyrhästen har diagonalerna. Träna programdelar ofta och lämna spöt i stallet och sporrarna behöver inte alltid vara på.

lektra
2007-05-28, 18:02
Det är det som är så konstigt. Det syns inte att de har noll framåtbjudning :rofl: Det bör vara positivt.

Jag tror du kommer tjäna på att träna ett tag. Det är väldigt nyttigt.

Hur gör du när han är pigg då?

Cashmir
2007-05-28, 21:33
Nej kan inte ha synts, inga kommentarer om bjudningen heller :angel: :rofl:

Han kändes helt ok i collectingringen, ganska framåt och ett härligt stöd :love: Sen kom vi in på banan och eftersom det var finalen i div 1 lag (vi tävlade ej i lag) så var det väldigt mycket publik där. Han vart lite spänd och tittig och då slutade matte rida :angel: Poff så var stödet borta och kvar en lång slapp häst som lufsade runt programmet. Då försvann energin och den hittade jag inte förns sista uppridningen :o

Jahja! Nu ska vi träna och träna så får vi se hur det blir. Några speciella tips för att förbättra rörlighet och muskler förrutom de vanliga?

lektra
2007-05-29, 20:36
återkommer kanske med tips. kommer inte på något nu.

Kan du inte skicka filmen endå. Så jag kan jämföra våra hästars reaktioner

Cashmir
2007-05-29, 22:49
Har inte köpt den där förbaskade sladden mellan kameran och datorn än, och no way att jag skickar den från i lördags :rofl: Men kan skicka nå andra filmer där han går och bromsar. Så fort jag fått ordning på allt dvs :p

lektra
2007-06-10, 19:14
Nu har det gett resultat. Red fram med massor utav stäm av-och-bättra på-tempoväxlingar. Jag satt och tänkte på vad Helgestrand sa på sin clinic - "bakben, bakben, bakben - tempoväxling så det blir kul" samt "Rid inte för personerna på läktaren, rid efter din känsla"
Sedan testade jag Victoives tips om beröm så det gjorde jag också massor - även under programet:angel:.

27 grader ute och betydligt varmare i ridhuset men ponnyn hade framåtbjudning hela vägen :love: dock var jag lite tillbaka då och gjorde några missar. Men ponnyn var en ängel, det kändes som om hon tyckte om det faktiskt:love:

Om själva resultatet kan du läsa i dressyrgnägg.

Nathalielindh
2007-06-26, 00:24
haha . shit jag skulle gärna vilja hjälpa till men eftersom min häst är VÄÄÄÄLDIGT speciell (minnie me om ni har sett henne på tävlingar...) så kan jag inte förklara ngnting (= hihi godnatt!

lektra
2007-06-28, 11:43
Vad svarade du på för inlägg?:o

Cashmir
2007-06-28, 13:00
Lektra, hur går det för dej och din häst på tävlingsbanorna nu? Syftar på det döende fenomenet :crazy::D

lektra
2007-06-28, 15:24
Det gick som sagt super sisst jag tävlade. Jag ska till nääs nu i helgen och vi har aldrig varit där så det blir spännande med en ny bana hur hon kommer reagera.

Nu är det mer jag som har problem med att rida likadant oavsett det är träning eller tävling - alla vet nog vad jag menar :p

Cashmir
2007-06-28, 16:40
Härligt! :bump:

Linker
2007-06-30, 20:59

Usch vad det är jobbigt.. En ponny som jag rider är väldigt pigg i och het i galoppen i skogen, även när man tränar i paddocken. Men på tävling blir hon slö, och vill inte alls :O Hon brukar aldrig sparka lr så, men på tävling om man tar lite med spöet sparkar hon nästan sönder staketet :smirk::mad:

Aajax
2007-07-28, 13:36

Lycka till

Håller med till hundra procent ! Jag har en ganska lat ponny, som ALLTID "dör" inne på banan ! Jag är själv ganska lugn och gillar inte att "stressa" upp mig och det smittar ju av sig på hästen :smirk: Men en gång testade vi med att en annan tjej tävlade på min ponny ( tjejen är ganska ättrig och energisk i sin ridning ) och då gick det super ! Så felet låg egentligen lite hos mig :crazy: Nu går det jättebra, men i början tänkte jag att ; "Usch ! måste jag vara arg på hästen hela tiden, det blir ju inte roligt " Men tänk istället att det här ska bli skitskoj ! ser säkert lite småroligt ut , när man sitter och småler, medan man taggar upp hästen till hundra :D Men det funkade på min häst :banana: