Visa fullständig version : Dobermann!

Lilljessicah
2007-04-29, 21:23
Ordet fritt! Positivt & negativt! Bilder!

Centaur
2007-04-29, 22:34
Jättehärliga hundar, men kräver MKT av sin ägare. Har ovanligt svårt att vara ensamma. Istadiga. Har väldigt mkt energi. Är "klantiga" för att dom har så bråttom med allt.

Men det är väldigt glada och snälla hundar! Min älskade att ligga i knät....:)

Basilika
2007-04-29, 23:17
Ung. den vackraste rasen som finns (bara man slipper se de kuperade stackarna) men ungefär den mest krävande också. Och så är det jobbigt med folks fördomar om stora svarta hundar :smirk:

Centaur
2007-04-29, 23:19
Det upplevde inte jag, dom flesta fattar inte att det ÄR en doberman innan man säger det, eftersom dom ser så annorlunda ut med hängande öron och lång svans.

Men visst, många som säger "ååååå en doberman....":crazy: och drar sig tillbaka några steg. :p

Timsetim
2007-04-29, 23:21
Istadiga.

Jag har sett istadiga hästar, men istadiga hundar??? :confused: :D

Menar du att de är hoppiga?

/Timsetim

PIRU
2007-04-29, 23:59
Det Finns många hundar som är av modell veka och nerviga o tar till lätt skärpa för o lösa sina situationer.

Jag tycker att det finns några vettiga men det är få. Finns mycket vettigare alternativ raser än Dobermann.

Speciella_tina
2007-04-30, 00:19
Hmm, ja vad kan man säga? Har en tjej som är snart 6 månader, och hon är busig, klumpig, lättlärd, roar sig gärna på egen hand om ingen annan roar henne! Men hon är också gosig och otroligt lättlärd!

När vi köpte henne var planen att jag skulle stå för träning och husse för kel, men nu kommer jag knappt åt att träna, han tycker det är så kul!

Tyvärr är väl inte det svenska materialet något att tjoa för...Min uppfödare har importerat sina tikar från utlandet, och de är väldigt nogranna i valet av hane. De åker gärna långt och betalar mycket för att få den rätta parningen, men det har lönat sig!
De har inte lång avelserfarenhet, men är väldigt väl pålästa, och man ringer aldrig och stör om man undrar något.

Jag tycker det är guld värt att ha en så bra uppfödare!

Tja, vad kan man säga om Dobermann? Vad vill du veta så kan jag svara så gott jag kan!

Tipsar också om http://www.dobermannreview.co.yu/

Basilika
2007-04-30, 09:36
Det upplevde inte jag, dom flesta fattar inte att det ÄR en doberman innan man säger det, eftersom dom ser så annorlunda ut med hängande öron och lång svans.

Men visst, många som säger "ååååå en doberman....":crazy: och drar sig tillbaka några steg. :p
Nu var det ju nästan 8 år sedan jag hade en dobbis och då fanns det nästan inga kuperade hundar i Sverige.

Men alla visste kanske inte att det var en D. ändå, men det var en stooor svaaart huuund, och därmed otäck :crazy:

lady_vip
2007-04-30, 09:46
Jag har en import i min valpkurs och han är hur härlig som helst. En helkuperad liten kille som är kavat, koncentrerad och lyhörd - än så länge.

Husse har även en till import som är väldigt trevlig, och säger själv att det svenska materialet inte är något att ha.

//E

Centaur
2007-04-30, 10:36
Nejnej, men om man ber dom göra nåt så säger dom: "nja jag vet inte, ska fundera på det, måste jag verkligen??"
:p

PIRU, min hund var visserligen norsk, men hon var jättesnäll och inte nervig öht. Min erfarenhet är att det är just importerna som är skarpa och reserverade, Inte dom norskfödda. Men ni kanske har en helt annan avel i sverige?

Enya
2007-04-30, 11:24
Jag känner inte igen helt det ni skriver om dobermann!

Om vi tar Enya först, 7 år i sommar och bara så cool!! Lättlärd som tusan, vill lära sig...om hon tjänar nåt på det, dock är hon inte kräsen så allt utom svamp och salladsblad duger;) Hon är lugn, men inte så som en golden retriver elelr annan soffhund utan tja...lite mer krut i henne när hon sätter den sidan till. Hon sover mer än gärna i soffan för det mesta, och älskar att vara ute i solen och slappa.
När hon var 3 år slutade jag att försöka få henne att gå fot i koppel.... Nu när jag går med henne så går hon fot, så...hon VILLE INTE när hon var yngre:angel:
Hon är barnvänlig, men gillar inte barn, är alltså inte en sån som läger sig hos barnen för att få kela, nej det är bara matte som duger där. För hon älskar att bli klappad och gosad!

Och så har vi då Paddan, elelr jag menar Nadya! Paddan har bara 75% dobbis i sig, resten är labbe, men hon ser mest ut som en dobbis och funkar precis som Enya. Förutom matt hon gääääääärna rymmer till skogs och jagar djur. Hon är aldrig lös pga det. Hon däremot gilalr barn och ligger gärna hos dem och får kel. Hon är lättlärd, nyfiken och lite vildare än Enya, milt uttryckt. Busar gärna, duktig p åatt hoppa, tex över grindarna som finns här för att hon ska hålla sig på en viss sida om grinden. Dock brukar hon befinna sig lite här och lite där så en grind här duger liksom inte.... Hon är förresten 2 år och har lugnat sig jättemycket sedan hon var valp.

Ayla, helsyster till Nadya, är bara 7,5 månader gammal och valpig. Men ändå jätteduktig, hon är med lös ute alltid kommer när man ropar. Senast i dag kom en bil och hon stod så länge hon vågade och kollade bredvid vägen sedan rusade hon i full fart rakt på mig och ville veta om den var farlig:angel: Hon busar alltid, ja förutom när hon sover, och sover gör hon i min säng elelr ovanpå någon av de andra hundarna om de ligger för nära mig, för hon ska vara närmast:D Hon går ju mest lös men koppel funkar jättebra på henne. Tyvärr har hon varit lite rädd för andra människor som yngre sprang hon och gömde sig när det kom någon och skrek i högan sky, fast detta inträffade bara när hon var ute, inne var hon bara lite reserverad. Anledningen till detta har jag mina aningar om.....

Jag har haft Ayla sedan hon var 6 veckor och stödmatat henne eftersom mamman stötte bort hennepga för många valpar och hon föddes som minsting. Trots sin ålder är hon en liten hund, men hon växer säkert till sig.

Att ha mina tre hundar här är itne jobbigt, de är ju en flock och den funkar jättebra, visst är här bus och så, men de är aldrig i vägen direkt. När mammas hund var här pga att hon löpte så höll jag på att få gråa hår!!!! Det märktes att här var 4 hundar och hennes hund snubblade jag alltid över och hon ställde till med en massa.

Mina hundar kan vara ensamma hemma. Enya har aldrig gjort något hon inte får, typ gnagat i ett bord elelr liknande, Nadya har en gång bitit av en sladd och en gång ätit upp 1200 kr för mig, och Ayla välter ner mina blommor.

Mammas hund, 75% dobbis har ätit upp mina glasögon, snott mammas telefon, skäller, ylar, och gnagar i allt hon får fatt i, trots leksaker och ben i oändligthet....

Ska leta upp bilder på voffsingarna!

Enya
2007-04-30, 11:26
Det Finns många hundar som är av modell veka och nerviga o tar till lätt skärpa för o lösa sina situationer.
Känns inte igen alls. Min Enya är överhuvudtageti nte vek och bits inte alls.
Jag tycker att det finns några vettiga men det är få. Finns mycket vettigare alternativ raser än Dobermann.

Nämn en vettigare ras.....:p

Enya
2007-04-30, 11:28
Ung. den vackraste rasen som finns (bara man slipper se de kuperade stackarna) men ungefär den mest krävande också. Och så är det jobbigt med folks fördomar om stora svarta hundar :smirk:

När Enya var 8 veckor gammal kom en granne till mig fram och frågade
-Åh, vad söt!! ÄR det en tax???

" Nej ditt pucko" var min tanke, men jag fick ju vara artig och säga att det var en dobermann och då tog hon två steg bak och frågade om de itne är farliga.

Björk
2007-04-30, 11:33
Har inte haft själv, men känt på relativt nära håll. Trevlig hundras, men mycket intensiv och krävande vad gäller engagemang från ägaren. Ständigt i farten hit o dit. Lite av en "enmanshund" - hälsade på oss utom familjen, men vi var inte så särdeles intressanta för övrigt. De jag träffat har varit mycket vänliga och snälla. Ej alls så "vassa" som ryktet gjort gällande ibland.

PIRU
2007-04-30, 12:39
Nämn en vettigare ras.....:p

Rottweiler
Schäfer
Risenschanuzer
Airedalterrier
Australisk cattledog
Borderterrier
Malinois (dom som har lite mindre temprament och mer nerver)
Holländska Vallhundarna
Kelpie
Labrador (jakt modellen)
Lapsk Vallhund
Tollare
Slovensky kopov

Ja där har du Schäfer och Rottweiler som slår dom med hästlängder när det gäller samma arbets områden lika med Mallen. Sen dessa 3raser får ju bli Polishundar om dom vill samt TJH försvaret. Sen fryser inte dessa raser så lätt. Så den frågan var lätt o få rätt på.

De flesta av dom Duger långt bättre i bruksarbete än en Dobermann.
Vissa av kan man ju iof inte köra skydd med men det är knappt så det funkar med en Dobbis heller så.

Enya
2007-04-30, 14:01
http://byfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWBXhKjM-nkIkHXfoXXA9L-0HLE6XBtc1gfcgrYfHsUvaO5mJnWzEfyfH9bhyNTouKZmAcW-4w3VjGH2bWqhIwj-7pc7CU_m1og

http://byfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWDuufHskGPhTYpzd0gN_ADNQU48 zwAuaOfF7I1MLPBwjRB6Wkpo37rKUW3tGh5ICrq4mx0fVRFE9c umtncMf0C-D2RGOao2zXg

http://byfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWF8PvOtyKGEdFLxTeT2-6Qy4l3jinl90P-9eegZkGptLam-CKQNGTFrgDmHVuuFw_9h_kPRbgDRRlUNkc0YruKUC_KzZNaoQr A

Ayla.

http://byfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWIMahlr0M4zvr1yyhdqsP-od4XmJpq8j8ICQkfpb-wnI_pWoHFD1Zk6pFo5aJe8sEQDQjksl0KsLXEntymAXZydmD20-4glY_w

http://byfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWJb49MYrXXz4SZm6qRaQmKBqdgH MDIMGsokW_7qmIi4yv_-QpoE0MFkifVsbEygmwNHtB1QVyr-AuQutMTwhK8ws2oeHufqQxw
Farlig hund! Eller inte!!:p

http://byfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWCd6qQF9YqSAkqgfBg8pbwjAA85 qm0JZfTh3F7XUilAiCtn3ggB8REKKAbeQ3W0ngRgsKqh6MG1nf KTZKPSJbyNYmINaMMYmOg

http://byfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWAyKfa17MJWNcPo-ZFNja3nhByxo4BjIhyM2CbUR_p2RJsig9CAv28GpxCLWdIOXkm PJVAbbh69_cr1NHUq8H4hLvZ4X7cHP8Q

Enya!

http://byfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWOW27iJf-9MroC_d9eK8LvDcvG1Tn0XpF8rMsgPah3kDvZLpyIMOi8RjBAL 8OeSHoAiOC2d7mOYrTTKu6VmUsbEvi_tONBCwHA

http://byfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWB91k4ziPChot_LyZsw9ukeDgpr M9byKBsxB4UYeqrFdC38GJ1VCWVmNzFZMCfEOt9B7NlfhcH0UJ 3h04m-vbzjCu9NAQa9pKw

http://byfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWJ2scj3tx8q-Ru0bJ5R1Msdd5oD3FdR2X9DfPBZB85MngR_GsRyd1gf5sXjjoY IIypWyO_o-ijBaVEV1pMB-iDZjEnBwaSyz-g

Lägger in ett foto på dem var och resten som länkar, ananrs orkar ingen väl se i tråden:angel: De två sista på Nadya har stollan tagit!

Jag är ledsen men jag vet inte hur man "byter" namn på länkarna så de inte är så långa....

MrsScabtree
2007-04-30, 15:26
Har ingen erfarenhet av rasen men jag tycker att dom är ganska fula när dom inte är kuperade:D

escodobe
2007-04-30, 15:46
Doberman är djäkla roliga hundar, men ack så jobbiga.
Allt går från 0-100.
De lär saker otroligt snabbt, jättekul när man tränar in trick, men de lär sig lika fort att öppna dörrar eller att matte är oupmärksam när hon pratar i telefon.
De agerar fort, bra när man kör inkallningar - men de drar efter harar lika fort.
De är signalkänsliga, vilket är underbart ibland och fruktansvärt frusterande andra gånger.
Det är allt eller ingenting, antingen är de så glada att de nästan kryper ur skinnet men är de arga är de inte "små sura" utan rosenrasande förbannade.
Är det nåt roligt så har man hund som är öveentuastiskt men är det nåt mindre roligt så är det som att motivera en betongsugga.

Men som flera har sagt, det är ytterst svårt att hitta en bra doberman i sverige.

Man får ha ett hårt pannben, för man slår skallen i väggen av frustration ofta. Men åhh vad KUL de är

Stallflicka
2007-04-30, 17:09
Jag älskar deras utseende! Så fina! vet dock inte om jag skulle skaffa en om jag köper en. iaf inte som första hund. har fått uppfattning om att man bör vara ganska hund kunnig? eller? :)

Minerva
2007-04-30, 17:20
va dt olika hundar de du visade?

Ambra
2007-04-30, 17:44
Tycker att vissa är otroligt vackra!!:love:
Men har hört att det är VÄLDIGT lätt att misslyckas med en dobermann:crazy:

Krasux
2007-04-30, 18:12
Jag hade en promenadvovve förut som jag fortfarande passar lite då och då. Det är en dobermannkille på 4 år. Det jag har märkt med honom är att han är oerhört glad och klumpig, har hur mycket spring i benen som helst, men egentligen inte så mycket av vad jag söker hos en hund i huvet, väldigt mycket föremålsintresserad men är en osäker hund i främmande miljöer och situationer. Och så fryser han lätt. Jag gillar just den här hunden eftersom jag hållt på med honom så mycket, men jag skulle aldrig skaffa en dobermann själv.

Enya
2007-04-30, 18:57
va dt olika hundar de du visade?

Ja:)

Första bilden var Ayla, 75 dobbis, sedan var där några länkar på henne, andra bilden var Enya, 100 dobbis oh så var det nåra länkar på henne och tredje bildne var Nadya, samma som Ayla och så några länkar på henne.

EmelieK
2007-04-30, 19:11
Jag är livrädd för Dobberman.. Blev attackerad av en när jag var liten. Jag förstår att detta beteende inte går igen i alla Dobberman men hjärtat rusar ändå när jag möter en Dobberman på mina promenader. Jag har aldrig fått chansen att komma över min rädsla tyvärr.. Någon som har en snäll Dobberman i Västerås? :)

Minerva
2007-04-30, 19:15
Okej :) Jättefina :) Men inte för att vara elak eller nått... Men va långa klor dem hade :o

Skogstrollet
2007-04-30, 19:18
Hon är lugn, men inte så som en golden retriver elelr annan soffhund utan tja...lite mer krut i henne när hon sätter den sidan till.

*skrattar så tårarna sprutar* :rofl:

Förlåt, helt OT, men jag ÖNSKAR min hund var lite mer "soffhund". :D

escodobe
2007-04-30, 19:48
Ah, du skulle fått träffa min tik, hon var helt ointresserad av främmande, så hon var inte det minsta påträngande, och klappade nån henne så fann hon sig villigt i det utan att klättra upp i knät på dem.
Hon botade flera från både hund och dobermanskräck.

Enya
2007-04-30, 20:09
Okej :) Jättefina :) Men inte för att vara elak eller nått... Men va långa klor dem hade :o

Ja,:o :o Enya har långa, de andra två har väl ganska normallånga klor, men Enya är en plåga att klippa. En får hålla och en klippa. Och jag är bara en person så det går längre emellan än vad jag skulle vilja.

Centaur
2007-04-30, 21:51
Sån var min också, hon brydde sig bara om familjen och folk hon kände, främmande låtsades hon inte se. :p

Dentaku
2007-05-02, 03:44
Tyvärr är det väl så att Airedaleterriern har rätt dålig statistik vad gäller skottberördhet/skotträdsla.

Minerva
2007-05-02, 07:04
Ja,:o :o Enya har långa, de andra två har väl ganska normallånga klor, men Enya är en plåga att klippa. En får hålla och en klippa. Och jag är bara en person så det går längre emellan än vad jag skulle vilja.

Okej. Ja är man ensam så är det väl inte så lätt..
Tur att jag har änglar att klippa :D
Men det kommer väl nått odjur i mitt liv nån gång :p
Hoppas inte att du tog allt för illa upp :o :)

PIRU
2007-05-02, 11:23
Tyvärr är det väl så att Airedaleterriern har rätt dålig statistik vad gäller skottberördhet/skotträdsla.

Det är kanske möjligt bara träffat 3st men de har inte varit nåt problem med. Men är inte insatt i rasen som sagt.

Isis
2007-05-02, 11:25
Så här gör jag inför dobermann. :bow: :bow: :bow:

Jag avgudar denna ras och det finns verkligen inget bättre!

Just nu lever jag ett liv utan dobermann och det är för jävligt. Längtar så till den dagen jag kan köpa en ny dobermann.

:love:

Isis
2007-05-02, 11:35
Rottweiler

Ja där har du Schäfer och Rottweiler som slår dom med hästlängder när det gäller samma arbets områden lika med Mallen. Sen dessa 3raser får ju bli Polishundar om dom vill samt TJH försvaret. Sen fryser inte dessa raser så lätt. Så den frågan var lätt o få rätt på.

De flesta av dom Duger långt bättre i bruksarbete än en Dobermann.
Vissa av kan man ju iof inte köra skydd med men det är knappt så det funkar med en Dobbis heller så.

Det syns ju att du inte har en aning om vad du pratar om. Kanske är det dig det brister hos? Vem som helst kan inte köra en dobermann.

Det finns dobermann inom både försvaret, polisen och som väktarhundar.

Dentaku
2007-05-02, 11:36
Jag var väldigt intresserad av rasen tidigare när jag funderade på att skaffa hund men av olika anledningar hade jag inte möjlighet till det då. Men faktum är att vad jag förstått ligger deras medelvärde för skottet sämre än för långhårig collie(även om de naturligtvis har mycket färre testade individer), tror att det är runt 3.

PIRU
2007-05-02, 11:38
Okej ja det gör det samma finns bara 2 raser som duger till åt mig ändå.:angel:

Sen resten kan andra få hålla på med.

Speciella_tina
2007-05-02, 11:49
Tyvärr är det nog så att Dobermann idag inte är den brukshund den borde vara. Och det är svårt att hitta en bra svensk dobermann.

Min tjej, som jag hitintills är väldigt nöjd med, är efter importerade föräldrar. Mamman har inga meriter, men jag träffade henne många gånger, provade arbeta lite med henne och hade henne hemma en hel helg innan jag bestämde mig. Att en nyparad tik utan något som helst knussel åker med två främlingar hem, och med direkten anpassar sig i deras hem tycker jag är positivt (under förutsättningen att det är ägaren som skickar iväg den, annars vore det allt annat än +!) Pappan har bara IPO 1, samt håller på med ztp nu.
Jag valde denna kenneln trots att föräldrarna är förhållandevis omeriterade då jag känner att jag har ett stort stöd och mycket hjälp på vägen. De är mycket kunniga!

PIRU, jag ska ju till Örebro till krisit himmelsfärd, kanske du vill ta en titt på min tik och se vad du tycker om henne? Alltid kul med ett extra expertutlåtande ;)

PIRU
2007-05-02, 11:51
PIRU, jag ska ju till Örebro till krisit himmelsfärd, kanske du vill ta en titt på min tik och se vad du tycker om henne? Alltid kul med ett extra expertutlåtande ;)

Långt i från expert!

Sen vilket datum är den helgen sånt där kan inte ja.

Sen vad ska jag se på henne?

Dentaku
2007-05-02, 12:08
Äsch, så trångsynt! Precis som de väktare som jag kunde tänka mig låna ut ett stycke korthårscollie till när de skulle köra lite hundträning - de var inte alls intresserade! Men jag har minsann en hund som kan gasa ihjäl vilken bad guy som helst med sina fisar från helvetet. :D :devil:

Speciella_tina
2007-05-02, 12:08
Nåja, hundkunnig är du i alla fall!

Det är 25 vi kommer upp.

Tja, hur hon verkar vara i träningssammanhang, om hon verkar nervig som de flesta dobissar ju tyvärr är. Om du tycker hon verkar vara en mentalt trevlig hund!

PIRU
2007-05-02, 12:09
Nåja, hundkunnig är du i alla fall!

Det är 25 vi kommer upp.

Tja, hur hon verkar vara i träningssammanhang, om hon verkar nervig som de flesta dobissar ju tyvärr är. Om du tycker hon verkar vara en mentalt trevlig hund!

Okej.

Hmm vet inte om jag är hemma men är jag det kan man väl ta en titt.

Lilljessicah
2007-05-02, 15:03
Jisses vad mkt det kan hända i en tråd, när man inte kikar i den på ett tag.:)
Så slutligen kan man säga att svensk uppfödning av dobermann inte alltid är vad den borde,(läs bra), eller att den blivit sämre?

Lena Furberg
2007-05-02, 16:27
Piru! Vad tycker du om Beauceronen då? Den liknar ju Dobben en del i utseendet. Min är supersnäll men väldigt intensiv, översvallande och kräver sitt engagemang till fullo!

PIRU
2007-05-02, 17:22
Ja du har hittills inte ens sett en enda som skulle duga till mer än som sällskapshund.

Lena Furberg
2007-05-02, 18:00
Hm... Joo, min vovves mamma är väldigt duktig på spår, och då menar jag MYCKET duktig! Eller hur man nu ska uttrycka det...! Sen fick jag för mig att trådstartaren inte var ute efter en skyddshund eller liknande utan en Trevlig Hund! Jaja, jag fick väl vad jag bad om för jag tycks minnas att du pratat om Beauceroner tidigare här i nån tråd...!:angel:

PIRU
2007-05-02, 18:22
Hm... Joo, min vovves mamma är väldigt duktig på spår, och då menar jag MYCKET duktig! Eller hur man nu ska uttrycka det...! Sen fick jag för mig att trådstartaren inte var ute efter en skyddshund eller liknande utan en Trevlig Hund! Jaja, jag fick väl vad jag bad om för jag tycks minnas att du pratat om Beauceroner tidigare här i nån tråd...!:angel:

Jag sa bara vad jag tyckte om dom. Sen är det upp till var och en o skaffa vad man vill ha.
Jag var på korning med min när Beauceronklubben hade korning o kan ju säga direkt att de flesta där var mentalt riktigt dåliga.
Sen har man ju sett en kennel som ska vara seriös o få fram bra hundar men tittar man på filmerna dom lagt upp på sin sida så är det ju långt ifrån bra matrial.

Lena Furberg
2007-05-02, 18:24
Jag vet att detta nog är fel tråd att fråga dig om dina åsikter om Beauceroner men jag gör det iallafall! Min Buse är bara 6 1/2 månad än men ska ju mentaltestas så småningom. På vilket sätt var de Beauceroner du sett dåliga? Jag är bara intresserad!

PIRU
2007-05-02, 18:46
Jag vet att detta nog är fel tråd att fråga dig om dina åsikter om Beauceroner men jag gör det iallafall! Min Buse är bara 6 1/2 månad än men ska ju mentaltestas så småningom. På vilket sätt var de Beauceroner du sett dåliga? Jag är bara intresserad!

Dom var nervösa, dåligt kamplust,dålig jaktkamplust och rädslor, veka. Dom stod inte upp för nåt på ett bra sätt då var det 10st där den dagen jag testa min. Om jag inte minns fel var det 2 hundar som blev godk men låga poäng.

Jag säger inte att alla är dåliga men dom jag sett o kollat jag har kollat runt på en del hemsidor och ingen där tycker jag ju är nåt vettigt. Sen att dom kan spåra o.s.v. det kan ju alla hundar inte så jag menar. men det finns säkert vettiga och om klubben jobbar åt rätt håll så kommer det säkert med tiden o bli bättre exemplar av dom också.

Krasux
2007-05-02, 19:13

Ja, fast åtminstone inom försvaret så är det inte speciellt många.

PIRU
2007-05-02, 19:45
Nej jag har massor med brister jag också men nu var det inte mig vi prata om.
Du får ta en egen tråd o skapa om mig och mina brister så ska jag berätta dom för dig.

Sen är det inte en hund Dobermann? då är det väl samma inlärnigsprincip i dom också eller har du nåt annat tips hur man dresserar en Dobbis?

Jag har tränat med massor med Dobbisar. Vi har en stor kennel i Örebro som iof får fram hyffsade sporthundar o sett dom aktiva.

Flera i min träningsgrupp har haft Dobber, Även sett VM tvåan från IPO VM 2004 från Norge o sett den på nära håll i träning.

jag var även på Dobbis SM 2006 i IPO o fick mig ett gott skratt för det var länge sen man såg nåt så roligt som det.

PIRU
2007-05-02, 19:52
Ja, fast åtminstone inom försvaret så är det inte speciellt många.

Marinen och flygvapnet har inga det är jag helt säker på. De kräver underull för o få bli TJH där.

Lilljessicah
2007-05-02, 20:36

Jag gav ordet fritt. Dobermann är ingen kandidat på min lista. Men nyfikenheten om andras åsikter m.m. tar över ibland.(läs jämt):D

escodobe
2007-05-02, 22:47
Jisses vad mkt det kan hända i en tråd, när man inte kikar i den på ett tag.:)
Så slutligen kan man säga att svensk uppfödning av dobermann inte alltid är vad den borde,(läs bra), eller att den blivit sämre?

Det har avlats åt helsike.
Jag är doberman fantast, men att förneka att det finns stora brister i aveln och hundarna vore idioti.
Man har bara avlat för utseendets skull. (märkligt nog verkar de dock bara bli högre och spinkigare - fula)

Och ett av problemen med mentalitet så misstänker jag beror på att man velat avla fram "snygga, snälla sällskapshundar" utan krav på mentalitet eller prestationer av nåt slag och man har istället fått problem med fega hundar, vilket kan vara rent ut sagt farligt.
Dessutom så verkar man acceptera att hundarna är stressade, visst en doberman SKA vara taggad, och ha snabba reaktioner. Men det berättigar inte att man avlar på hysteriska hundar...

Krasux
2007-05-03, 12:19
Marinen och flygvapnet har inga det är jag helt säker på. De kräver underull för o få bli TJH där.

Okej, det hade jag ingen koll på, men jag vet att de åtminstone hade en dobermann för ett par år sen på Fhte. Sen minns jag inte var det var för inriktning på den hunden. Men att, som Isis säga att de används som Tjh inom försvaret är att ta i lite. Visst finns det enstaka individer, men det är inte en ras man ofta använder sig av.

PIRU
2007-05-03, 12:25
Jag kolla lite detta med Polishundar ja det finns nån kanske, men hitta ingen över nån aktiv det finns ju en lista men såg ingen där heller. men väktarhundar fanns det ju en del.

Lilljessicah
2007-05-03, 15:23
Jag är doberman fantast, men att förneka att det finns stora brister i aveln och hundarna vore idioti.
Man har bara avlat för utseendets skull. (märkligt nog verkar de dock bara bli högre och spinkigare - fula)

Och ett av problemen med mentalitet så misstänker jag beror på att man velat avla fram "snygga, snälla sällskapshundar" utan krav på mentalitet eller prestationer av nåt slag och man har istället fått problem med fega hundar, vilket kan vara rent ut sagt farligt.
Dessutom så verkar man acceptera att hundarna är stressade, visst en doberman SKA vara taggad, och ha snabba reaktioner. Men det berättigar inte att man avlar på hysteriska hundar...

Jäkla synd på en (i grunden) fin, trevlig ras med mkt potential.

(Missförstå mig rätt)

Carolina
2007-05-03, 15:37
Jag är mycket intresserad av att köpa mig en egen dobermann, älskar att det tycker om att jobba, om jag säger så...
Men det var mycket intressant att läsa den här tråden, så ni rekomenderar alltså att importera en dobermann istället för att köpa en i sverige?
Hur vet man då att man får en bra dobbis?
Jamenar då har man inte träffat föräldrarna och vet heller inte hur kenneln arbetar med sina hundar?

//carro

Krasux
2007-05-03, 16:14
Jag är mycket intresserad av att köpa mig en egen dobermann, älskar att det tycker om att jobba, om jag säger så...
Men det var mycket intressant att läsa den här tråden, så ni rekomenderar alltså att importera en dobermann istället för att köpa en i sverige?
Hur vet man då att man får en bra dobbis?
Jamenar då har man inte träffat föräldrarna och vet heller inte hur kenneln arbetar med sina hundar?

//carro

Du kan ju resa för att se föräldradjur och kolla vad kenneln har för meriter på sina hundar.

Carolina
2007-05-03, 16:20
Du kan ju resa för att se föräldradjur och kolla vad kenneln har för meriter på sina hundar.

Jo det skulle man ju kunna göra..
Men jag tänkte ni kanske har några bra kennlar som ni känner till som är utomlands? lite tips behöver man alltid, då jag ska köpa mig en dobbis tills nästa sommar förhoppningsvis..:)
Såå har ni några tips på bra kennlar utomlands, om ni anser att de är bättre än kennlar i sverige.. eller har ni bra tips på kennlar i sverige oxå.. så hit med dem bara:idea:

//Carro

escodobe
2007-05-03, 17:12
Det finns bra upfödare i sverig med, men man får leta.

Carolina
2007-05-03, 21:26
Det finns bra upfödare i sverig med, men man får leta.

Kan du rekomendera några?
Om du inte vill skriva dem här så kan du pm:a mig...

//Carro

escodobe
2007-05-03, 21:57
Nja, jag är inte insatt i det längre. (jag tycker ärligt talat det är pest och pina att sätta mig in i stamtavlor och liknade)Ta en titt på bra MH, korningar och arbetsresultat.

Gnistra
2007-05-11, 09:17
*knapplån*

Här finns det bilder på min dobermannhane. 4.5 år gammal. Import.

http://www.pixbox.se/pic_show_id9969594.html

tazza
2007-05-11, 09:24
*kl*

Min erfarenhet är att alla dobbisar jag träffat har varit aggressiva mot sitt eget kön. Maken till tikilskna tikar har jag sällan stött på.

Nikkis
2007-05-11, 10:10
*knapplån*

GUUUD så snygg:love: :love:

Ja,dobermann är som vackrast när dom är kuperade-tyvärr.

Fiffi1
2007-05-11, 10:22
Vilken snygging.
Jag tycker också de är finast när de är kuperade.

escodobe
2007-05-11, 14:48
*kl*

Min erfarenhet är att alla dobbisar jag träffat har varit aggressiva mot sitt eget kön. Maken till tikilskna tikar har jag sällan stött på.

Inte alla inte, däremot är det inte ett helt ovanligt problem, som den delar med flera andra bruksraser.

Basilika
2007-05-11, 20:23
Piru! Vad tycker du om Beauceronen då? Den liknar ju Dobben en del i utseendet. Min är supersnäll men väldigt intensiv, översvallande och kräver sitt engagemang till fullo!
Tycker du att beauceron och dobbis är lika? För mig är de som äpplen och päron. Både till utseendet och användningsområdet :) Jag har haft en av vardera.

Basilika
2007-05-11, 20:24
*knapplån*

Stackars hund :smirk:

Piraja
2007-05-11, 20:55

Underbart kommenterat:bow: . Har själv ett förflutet med dobber och kan bara hålla med dig. Det fanns en tid när en dobber verkligen var imponerande (Thibault var en av mina favoriter, liksom Casanova och Ticlan Zafir)...jag har inte sett en enda idag som kan mäta sig med dessa...:cool:

Speciella_tina
2007-05-12, 01:53
Jag tycker det är så drygt, i alla hundforum man ser någon lägga ut en bild på en kuperad dobermann ser man också komentaren stackars hund.

Ja, det är etiskt fel med kupering. Ja det gör ont i öronen. Ja hunden tycker det är obehagligt när man tar stygnen. Ja det är ett meck att tejpa. Men hunden lider med största sannolikhet inte idag, 4,5 år gammal.

Det enda sättet att styra över att hunden man köper inte har kuperade öron är att inte köpa från länder som Ryssland, Slovenien, Serbian, Italien. Men då går man ju också miste om bra hundar. Få uppfödare utomlands går med på att inte kupera hundarna, särskilt svansen. Öronen är lite lättare, det görs inte förrän hunden är 7 veckor. Förhoppningsvis har vi snart kuperingsförbud i hela Europa, Italien har det på gång. Men tills dess kan vi bara konstatera att det finns kuperade hundar.

Pippi´n
2007-05-17, 21:12
Jag gillar dobbisen mer och mer för var dag..
Det var därför jag köpte mig en alldeles egen liten dobermannflicka för 1.5 v sedan.

:love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love:

wido
2007-05-18, 17:09
Jag gillar dobbisen mer och mer för var dag..
Det var därför jag köpte mig en alldeles egen liten dobermannflicka för 1.5 v sedan.

:love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love:

Jag var på korning med våran boxertös.
På hela dagen blev 2 bitna - en instruktör och en i publiken.
Båda hundarna var dobermanns och flicka i publiken blev huggen bakifrån i axeln. Instruktören i armen.
Säger inte allt - men en del om rasen!

Yllop
2007-05-19, 16:40
*KL*

Är det någon som kan berätta för mig hur en kupering går till egentligen? Då menar jag både SVANS och ÖRON kupering.

Varför är alla kuperade dobbermän(?) så dyra? Dom som finns i utlandet menar jag.

escodobe
2007-05-19, 19:32
Därför att det inte är billigt att importera halv/vuxna hundar.

Yllop
2007-05-19, 19:35
Därför att det inte är billigt att importera halv/vuxna hundar.

Jamen jag undrar ju v-a-r-f-ö-r det är inte det?

ika77
2007-05-19, 20:56
Jättehärliga hundar, men kräver MKT av sin ägare. Har ovanligt svårt att vara ensamma. Istadiga. Har väldigt mkt energi. Är "klantiga" för att dom har så bråttom med allt.

Men det är väldigt glada och snälla hundar! Min älskade att ligga i knät....:)

Precis så skulle jag vilja förklara dem. Vartenda ord.
Oftast helt underbara i psyket, men som sagt ganska tuffa hundar som vet hur de ska göra för att "slippa" ,.. ;)
Hundvana är nog ett enormt plus för rasen.:bow:

ika77
2007-05-19, 20:58
*knapplån*

Himmel pannkaka ! :eek:
Vad fiin! :love:

ika77
2007-05-19, 20:59
Kan du rekomendera några?
Om du inte vill skriva dem här så kan du pm:a mig...

//Carro

Sök på Arctic Trails Kennel.:bow:

ika77
2007-05-19, 21:04
Det syns ju att du inte har en aning om vad du pratar om. Kanske är det dig det brister hos? Vem som helst kan inte köra en dobermann.

Jag är säker på .. eller vet.. har hört att man inte använder dobermann inom försvaret m.m p.g.a att dobermannen inte har nån underull.
De klarar alltså inte kyla särskilt bra, vilket är A och O för en hund som arbetar exempelvis inom polisen.
Därför ligger schäfer och rottisarna närmare till hands.

Annars är jag säker på att de hade varit perfekt lämpade om det inte varit för det trista faktum att de fryser, helt enkelt.:bow: .

escodobe
2007-05-19, 21:22
För att hunden måste bo hos uppfödaren tills den är stor nog att rabiesvaccineras, sprutorna kostar, sen kostar transporten.

squarepants
2007-05-19, 22:44
*KL*

Är det någon som kan berätta för mig hur en kupering går till egentligen? Då menar jag både SVANS och ÖRON kupering.

Svansen kapas väl helt enkelt vid 2a(?) svanskotan.
Öronen är jag osäker på.. på en den hundraser (dogo argentino tex) på kapas bara den hängande delen av örat bort, har jag läst.
men på dobermann vet jag inte om man syr/sätter spjäle tills de står, liksom?

Speciella_tina
2007-05-19, 22:45
Svanskupering

Svansen klipps av när valpen är ca två dagar gammal. Den klipps av vid andra svanskotan. Sedan syr man igen stumpen.'

Öronkupering

Görs när valpen är 7-8 veckor gammal. Valpen sövs. Sedan läggs den på ett bord, där klämms örat fast i något som liknar ett skruvstäd med taggar på, den bakre delen av örat klipps/skärs sedan i passande form och längd, den främre delen lämnas orörd. Sedan syr man ihop där man klippt. Sedan sitter stygnen i ca 7-10 dagar. Därefter tar man stygnen. Under tiden stygnen sitter i och innan öronen läkt kan man inte tejpa, då får man ha ställningar på huvudet som man håller uppe öronen med. Sedan tejpar man öronen tills de står upp av sig själv, detta tar olika lång tid.

Varför det är dyrt?
Nere i Europa är uppfödning en helt annan sak än här, det är på blodigt allvar och det handlar om stora pengar. Många uppfödare säljer hellre de riktigt bra valparna de inte kan behålla till folk som inte är intreserade av utställning än till konkurenterna. Det kostar med kuperingen. Hundarna ska rabiesvaccinera, uppfödaren måste ha hunden hemma 5 månader tills hunden har ett fullgott rabiesskydd osv osv

Yllop
2007-05-19, 22:49
Oj. Va hemskt det lät. Uscha.

Tack så jätte mycket för ett rakt, rent och enkelt svar.

Basilika
2007-05-20, 00:42
Vilken hälsosam hundhållning :crazy:

bollen__
2007-05-20, 02:47
KL
vi hade en dobberman när jag var liten, han var min bästa vän! vi var ute på många långa skogspromenader tillsammans, han var alltid lös och skyddade mig från ormar och, jaa allt. ledde mig alltid hem när jag gått vilse också.
Dock så var han en fegis. Mörkrädd som tusan, pappa fick följa honom ut när han skulle kissa på kvällen. När det var saker som kunde vara läskiga fick pappa gå först.
Det lustiga är att folk var så rädd för honom, han var bra att ha när det kom försäljare osv, men han ville ju bara hälsa och som sagt var väldigt rädd av sig själv.
han hade kuperad svans vilket jag tycker är synd, men snygg var han ändå!

tyvärr fick vi ta bort honom, han fick någon sjukdom tror jag. att baken slutade fungera på honom(?) minns inte riktigt för jag var för liten.
saknar den hunden, många minnen ploppar upp..en av de få saker jag minns tydligt från min barndom är just vandringarna med honom.

Skulle inte tveka att skaffa dobberman om jag hade tiden till hunden, då jag bara har bra erfarenheter från de jag träffat.

Speciella_tina
2007-05-20, 08:34
Ja, tack och lov håller kuperingsförbudet på at sprida sig nere i Europa med. Om 10 år tror jag inte vi ser många kuperade hundar.

Gnistra
2007-05-29, 09:45
Jag har varit med på kupering av hund.

Har inte sett/ märkt att svanskuperingen påverkar hundvalpen desto mer.

Jag skulle dock inte köpa en kuperad hund idag bara för att den är snygg, utan jag söker en hund med stabil mentalitet och en frisk kropp.

Min dobermann hane är en utomordentligt trevlig och stabil hund. Han går ihop med såväl andra hanhundar som valpar och jobbiga unghundar. Är ganska reservad i början men sitter sedan i knät hela kvällen på gäster om han får.

Han är inte stressad eller fladdrig, men jag har stött på en del dobermanns som är det.

http://http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/10560000-10569999/640x480/10569612.jpg (http://www.pixbox.se/pic10569612)

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/10560000-10569999/640x480/10569615.jpg (http://www.pixbox.se/pic10569615)

Jag tycker det är en trevlig ras, lagomt stor. Och har man turen att få tag i en bra dobermann så är det den ultimata hunden enligt mig, ( förutom att de fryser lätt, och så har vi detta med jaktinsinkten :angel: )

Jag har med min överallt och han är suverän på att dra mig när jag blir trött vid skidåkning. Springer även brevid min vagn när jag kör mina travhästar.