Visa fullständig version :

Niantrezz
2007-04-29, 22:57
Tänkte bara höra angående hö hämtade två rundbalar hö och dom var ganska gula i färgen såg jag när jag kom hem och öppnade den ena.. det är inte dammigt och luktar gott men höet jag hade innan var jättegrönt och fint.. Så jag undrar om man kan fodra med det fast det inte är grönt. Jag hade i såna fall tänkt blanda det med det jag har kvar av det andra höet.Kan tillägga att jag har en riktig tjockis till häst, han går upp i vikt av att tänka på mat ;) vet ju att näringsvärdet kan vara sämre när det är dålig färg på det..

syrran
2007-04-30, 08:59
Gult hö behöver inte ha varken sämre näringsvärde eller sämre hygien. Gult hö beror många gånger på att höt har fått många soltimmar på sig från det att det slogs tills det balades. Ju fler soltimmar desto gulare hö...

Niantrezz
2007-04-30, 10:48
Tack så mycket för svaret, var på väg att köpa nytt idag men jag provade att ge dom och dom åt med god aptit :d den lilla brukar rata om det inte faller henne i smaken! det är ju inte det lättaste att få tag på fint hö nu.. dessutom är halvblodet väldigt dammkänslig, så kanske hellre ett gult hö utan damm än ett grönt med damm :bump: