Visa fullständig version : Hur ska jag lägga upp transportträningen?

CindyLou
2007-04-30, 08:06
Lite akut så har det blivit att min 2-åriga unghäst ska åka på sommarbete på lördag. Tillsaken är att han inte är transporterad mer än en gång förut och det var i december när jag köpte honom. Då hade han aldrig varit från gården där han föddes. Den gången gick han upp på 15 minuter kanske, stod med mellan vägg men var mkt svettig när vi kom hem (ca 4 mil). För en vecka sedan så provlastade jag honom här hemma; han får ta tid på sej men han går upp en bit,backar ut,upp en bit och backa ur osv. Ofta är det om han backat ner hela vägen så måste han gå runt ett varv och komma på nytt för att gå upp på rampen/lämmen igen.Denna gång var han iaf helt inne 5 gånger men då var det inte någon främre bom inne. Provlastade igen i lördags men med främre bommen på. Lika dan då med att gå in och backa ur. Provade igen igår och det gick bra. När han var helt inne så tog sambon snabbt och satte dit bakbommen men han tyckte det var jätteotäck och sänkte baken och satte sej nästan. Han fick stänga den snabbt eftersom han lätt backar ut och minsta lilla han känner att den kommer så backar han. Han stod där och kröp ihop med backen några gånger men jag förhindrade honom att vända sej, tillslut så slappnade han va lite och han fick stå där en stund och äta krafft och han tog även två munnar med höt. Vi hade även den gången framdörren öppen. Kan tillägga att han alltid backar lugnt och stilla ut och vid denna lastning fick jag även honom att stanna kvar när bakbommen togs bort vilket jag är väldigt nöjd med. Han har alltså åkt en gång i dec och provlastad tre gånger här hemma.

Medans vi bekantar oss med transporten så går det inte att muta honom med hö,havre,pellets då ser han förnärmad ut och tittar på mej-tror du verkligen att jag ska gå på det? Men väl inne kan han äta lite krafft eller ta en mun,backa ur så han står på lämmen och tugga där. Det går heller ej att andvända tryck tex repgrimma och minsta tryck/spännt rep frammåt så blir han arg och backar även om han det minsta lilla tar ett steg frammåt och släpper efter så gillar han inte trycket in så det funkar inte.

Stod även och borstade honom utanför tranporten innan träningen och då tog han och bet i gummimattan lite:rofl: och tog även upp två gånger framhovarna på lämmen från sidan.

Hur ska jag lägga upp veckans träning så han tar in detta lugnt och stills så långt det går? Hur ofta/hur länge/vad ska jag träna? Vila ifrån all tröäning någon dag?
jag vill att det ska vara en positiv upplevelse.

Men det ska ska hinna är:
Att gå in
Bakbommen
Sidoväggen (eller ska jag hoppa över den?)
Vara bunden
Fälla upp baklämmen
Åka

Hjälp mej planera,beskriva hur jag ska göra på lugnast sätt honom åkfärdig på lördag.

TheOne
2007-04-30, 08:51
kanske lite sent påkommet att börja lastträna nu då...

du får träna flera gånger om dagen, korta stunder, eller ge lugnande när ni åker och hoppas på det bästa....

CindyLou
2007-04-30, 08:53
Det var meningen att han skulle åka i juni men det blev ändrade planer tyvärr.

TheOne
2007-04-30, 09:17
Läste inte hela ditt inlägg så ändrar endel..
Det verkar ju som han inte blir direkt panikslagen... jag hade plockat in honom som ni gjorde... stått där med mutor tills han slappnar av och när han slappnar av låt honom stå bara en kort stund första gången, och lasta ut... lasta aldrig ut förrän han har slappnat av, muta honom så det blir positivt, låt mellanväggen stå brett om det går att ha bommen på där bak ändå (säkerhet när man öppnar bak sedan) låt den avslappnade stunden bli längre och längre för var gång... Hur man tränar beror ju på hästens reaktion på situationen! Eftersom tiden är kort så om du har möjlighet träna korta stunder flera gånger om dagen så hade jag gjort det! Sen får du gå framåt efter hur hans reaktioner är... Gör inte så stor grej av det, gör det naturligt att gå in i transporten en stund helst några gånger om dagen... börja inte provköra förrän han är lugn... lär honom att det är ok att stå och äta hö i transporten, det är inget konstigt med det :)
tycker ändå det låter som du vet vad ni behöver öva, så följ ditt eget sunda förnuft så kommer det nog att gå bra, du känner din häst bäst själv!
lycka till!

CindyLou
2007-04-30, 09:35
Tack så jätte mycket för råden! Ska jag alltså lasta varje dag fram i på lördag? Som tur är så är det nog bara max 1,5-2mil bort så det är ingen lång sträcka men visst så är det säkert lite skrämmande för Phigalle det med.
Idag kan jag lasta honom senare ikväll. Imorgon har jag mer tid då sambon är hemma hela dagen och då få hjälp vid lastning/och tar han dom barnen. Hur många gånger ska jag lasta honom då i morgon? Morgon,middag och kväll=3 g?
På Ons,Tors,Fred har jag bara möjlighet att träna från kl 16.30. Ev möjlighet på onsdagmorogon oxå men då är jag helt själv. Eller ska jag ta en inlastning vid 16.30 och en till kanske vid 21-tiden?
Hur ofta ska jag lasta? Alla dagar?

CindyLou
2007-04-30, 10:27
ingen som har tipps.

kan tillägga att det är en mkt känslig arabvallack som inte går att tvinga till något, han är även väldigt intelligent.
När han blir frustrerad sp skrapar/slår han med framhoven som även nu gjort några gånger på rampen.

Lovisaleonora_
2007-04-30, 12:42
Jag hade valt en rutin där han varje dag kommer in i transporten, när allt är stängt och fastsatt får han sitt kraftfoder där och sedan stå och sova en timme eller så. Varje dag fram till att ni åker.

Det är verkligen jätteviktigt att han inte kan gå in, ta en mun foder och backa ut. Maten kommer när det är färdigt, när allt är stängt och man varit en duktig häst. Att kunna ta en tugga och gå ut med munnen full uppmuntrar just det beteendet.

CindyLou
2007-04-30, 13:15
Vad bra ide. tack för tippset. jag har dock ingen transportkrubba men kan jag hålla i en hink med krafft och sedan låta honom äta av höt? Ska han vara där själv då?

Fröken_Skåne
2007-04-30, 13:18
Jag hade:
1. Tagit på grimma och lååååångt grimskaft
2. Börjat gå helt naturligt mot transporten och se hur långt påller vågar sig framåt.
3. Öppnat fronturlastning fram (vilket är väldigt smidigt vid lastträning) och låtit hästen gå alt. springa igenom framtill för att se att det inte är farligt.
4. Öva på att stå stilla, fodra alla mål mat där inne
5. Börja stänga bommen bakom (låt sidoväggarna sitta fast hela tiden så slipper du problemet att vänja vid detta sedan också)
6. Stäng hela luckan bak och låt hästen stå och coola ner sig, lasta inte av förrän hästen känns lugn
7. Åk iväg en runda

Viktigt att man inte gör så stor grej av det, står och velar och hela tiden mjäkar med och ska låta hästen klampa på när den känner sig redo, då kan man stå i en evighet..

CindyLou
2007-04-30, 13:24
Jag hade:
1. Tagit på grimma och lååååångt grimskaft
2. Börjat gå helt naturligt mot transporten och se hur långt påller vågar sig framåt.
3. Öppnat fronturlastning fram (vilket är väldigt smidigt vid lastträning) och låtit hästen gå alt. springa igenom framtill för att se att det inte är farligt.
4. Öva på att stå stilla, fodra alla mål mat där inne
5. Börja stänga bommen bakom (låt sidoväggarna sitta fast hela tiden så slipper du problemet att vänja vid detta sedan också)
6. Stäng hela luckan bak och låt hästen stå och coola ner sig, lasta inte av förrän hästen känns lugn
7. Åk iväg en runda

Viktigt att man inte gör så stor grej av det, står och velar och hela tiden mjäkar med och ska låta hästen klampa på när den känner sig redo, då kan man stå i en evighet..

Jag andvänder ett 4m rep.Men har inte någon fronturlastning.

Om jag tex tar i hans tempo så kah han stå helt lugnt och avslappnad på baklämmen med alla hovarna eller bara fram med sänkt huvud och bara stå och titta på mej men han gör ingen anntats att gå in eller så,han bara står där. OM jag ska fodra/utan att stänga bakbommen hur ska jag förhindra att han bakar ur? Han verkar dessutom vara ointresserad av höt där inne.

ghost
2007-04-30, 15:42
Jag ska åka med åringen på bete i slutet av maj (18 mil). Hon har åkt transport en gång när jag hämtade henne för en månad sen.

Min lastträning kommer att bestå i att vi lastar henne och åker. Sist åkte jag med henne hem men nu blir det nog bara en liten bit hon får sällskap.

Annna_91
2007-04-30, 17:42
Har du nån sällskapshäst? Många hästar tycker det är otäckt att vara "instängda" ensamma, medan dom inte har några problem att åka med sällskap. Se också till att ni kör försiktigt, om ha blivit nervös och svettig sist.
Lycka till!:bump:

CindyLou
2007-04-30, 18:18
Ja, jag har ett äldre b-ponny sto som jag ska köra iväg senare på dagen så ifs så kunde jag ha tagit med henne på en gång även om hon ska till ett annat ställe men då får han ju gå in trångt eller om han får gå in först och hon gå in trångt om hon nu går med på det tjockisen.

Nafayette
2007-04-30, 18:23
Min lastträning kommer att bestå i att vi lastar henne och åker. Sist åkte jag med henne hem men nu blir det nog bara en liten bit hon får sällskap.

:rofl: :rofl: :rofl:
Helt rätt tänkt :bow:

AM

ghost
2007-04-30, 21:43
Har du nån sällskapshäst? Många hästar tycker det är otäckt att vara "instängda" ensamma, medan dom inte har några problem att åka med sällskap. Se också till att ni kör försiktigt, om ha blivit nervös och svettig sist.
Lycka till!:bump:

Jag behöver ingen sällskapshäst, det är bättre att de lär sig från början...

ghost
2007-04-30, 21:47
Ja, jag har ett äldre b-ponny sto som jag ska köra iväg senare på dagen så ifs så kunde jag ha tagit med henne på en gång även om hon ska till ett annat ställe men då får han ju gå in trångt eller om han får gå in först och hon gå in trångt om hon nu går med på det tjockisen.

Faktum är att ovana hästar oftast gåt på lättare om det står en kompis de känner inne i transporten ocha tt de struntar i att det är trångt.

Min tvååring hade en riktig "vrångskalle-period" i vintras, men han fick inte chans att utveckla sina olater och numera knallar han på med slakt grimskaft.

CindyLou
2007-05-02, 09:17
Han fick vila från allt i måndags då jag hamnade på akuten med min äldsta son hela dagen men vi hann träna en gång igår. Han går faktiskt ganska bra in men vill gärna stå kvar med ena eller båda bakhovarna kvar ute på lämmen och minsta smackning eller tryckning på bak eller rumpa så stryker han öronen bakåt och backar ut. Iaf så gick han så pass långt in tillslut av frivilja (här går det inte att svinga..dessa araber:devil: :rofl: )Då tog min sambo snabbt och sattefast bakbommen och han blev jättearg och började sparka bakut ca 3-47 gånger och sedan ville han backa och vända sej.Och bajsade lite:D Men jag höll honom lugn och stod där och smekte honom och hoppades att jag inte skulle klämmas. men efter ett tag så fortastte han äta krafften och jag band fast honom och ställde mej framför och höll hinken medans han åt. Där fick han stå i 15 minuter, äta och sedan bara stå där och titta. Han försökte vända huvudet ibland men det gick ju inte eftersom han satt fast. Han vägrade även att röra höt. Min sambo stod även och smekte honom på rumpan (vi klappar inte ;) ) och går lite fram och tillbaka på båda sidorna bakom honom, han lyssnar. Han är inte helt avslappnad men han gör inget. Så fick han lite krafft igen och sambon tar bort bakbommen utan han märker det och efter några minuter så ber jag honom backa och då vill han inte först men backar sedan lugnt ner och stannar och kikar när han kommit en bir ner på rampen. Han är så himla duktig tycker jag.

Kan tillägga att sambon kan inte stå själv med honom i transporten när han inte är bunden och bakbommen inte är uppe för då backar han ut.

Han lastades denna gång med sidoväggen på snedden och hade transportskydd fram för första gången, vilket var lite otäckt att få på. men var ännu mer otäckt att få av, kardborrbanden satt jättehårt och lät jätte mycket.

Så igår klarade vi av:
*Lasta in
*Vara bunden
*Stå med mellanväggen breddad
*Bakbommen på i 15 min
*Backa ur lugnt och stadigt

och detta samtidigt som 4-åriga pojken jagar katterna och sprutar med vattenpistol,Bebisen sitter å tittar in i fram på transporten men gallskriker några minuter när Phigalle börjar sparka bakut för då blir han rädd, när vi får besök av mina föräldrar vid urlastningen. Ja det är bra början av oromoment vilket han klarar jätte bra det enda han var orolig av var när sambon gick bort/längre bak bakom tranporten för att säja till sonen att sluta jaga katterna bakom transporten. (dock i hagen bakom transporten alltså.)

Jeeves
2007-05-02, 10:24
Personligen är jag ingen vän av att hålla på och träna lastning eller att göra en stor grej av just lastningen.

Jag brukar istället se till att jag har någon med mig som jag vet är rutinerad/lugn nog att vara till hjälp.

På med hjälm och handskar.

Ha en lina i beredskap.

Lite gott i fickan för att ge när hästen väl är lastad och klar att åka.

Ha en ljus och rymlig transport, helst boggiesläp då den är mer stabil.

Så lastar vi - och åker en kort tur. Lastar av igen hemma och så är vi klara för den gången.

Detta går jag minst en gång i veckan i början. De första åkturerna blir bara en tur och sen hem, efter det blir det en tur till ridhuset ex vis och en liten promenad därinne - hem igen. Därefter, när hästen åker bra och är acceptabelt lugn och avspänd, så börjar vi att åka till träning en gång i veckan på egen hand.

Mina nuvarande två åringar lastar och åker jag med helt ensam nu, vilket jag är väldigt nöjd med då jag slipper tjata på sambon att han ska åka med varenda gång! Min förra häst var svårare, hela första vintern så tog det allt från 5 min till 45 min att lasta, han sparkade hela vägen dit och hela vägen hem. Efter 1 år så gick han nio gånger av tio upp direkt men var alltid orolig i transporten.
Den hästen gick aldrig att lasta ensam, han skulle ha linan bakom rumpan annars gick han inte upp och han kom ut som en kanonkula vid avlastning och därför var det nödvändigt att vara två. Av säkerhetsskäl skulle jag aldrig åkt ensam med honom i vilket fall eftersom han var stor, tung och ganska oberäknelig även som vuxen.

Men som sagt, gör ingen affär av det, lasta o åk, förbered allting noga och ffa ha tid till det, ingen stress, ingen tid att passa i början i a f.

CindyLou
2007-05-02, 12:18
Jag äger tyvärr ingen boggie, det var förstora summor i inköp så jag håller till min enaxlade. Jag äger en iaf och på såvis har möjlighet att åka när jag vill istället för att hyra. Jag vill hälls ha en lugn invänjning vid lastning och åkning,ta lång tid på mej men då ändrade planer i betesläppet så är det som det är. Han åker på Lördag.

Alla ger olika råd. Men nu är han lastad för en vecka sedan. I lördags. I söndags och Tisdags med bakbom.

jag har kvar:
Idag Onsdag
Torsdag
Fredag.

Jag har lite svårt för att veta vilka råd jag ska lyssna på.
1.Inte lasta mer och bara lasta in honom på lördag och åka till betet.
2. Lasta varje dag (=3 gånger innan innan lördag)
3.Lasta någon dag och skita it den andra dagen?

Ska han provköras innan jag kör iväg honom på betet? Tänk om han tycker det är otäckt och inte vill gå in när vi väl åker till betet.

Jag har ingen möjlighet av att ta hjälp av någon van hästmännsika. Det enda är min sambo som dock har god hand om Phigalle även om han inte har så stor erfarenhet men han är lugn.

Tror ni det går bra att åka med honom med mittenväggen i men att den står brett i bak? Det hinns nog inte med att träna att han står kvar i transporten medans den skjuts åt sidan och därefter sätter på bakbommen.

Jeeves
2007-05-02, 12:30
Ja du, det finns nog HUNDRA olika sätt och råd när det gälller lastning...

Jag föredrar boggie för dess stabilitet men naturligtvis har ju inte alla en sån och det är ju inte nödvändigt heller.

Jag hade rutinerat folk i början men sen fick min sambo ta över och han är inte så van men lugn och det tror jag är det viktigaste.

Vet inte om jag missförstår dig ang mellanväggen men vad du gör, kör inte utan bakbommen på, då är det bättre att du lastar smalt.

Som sagt jag hade inte hållt på och tränat alltför mycket utan lastat och åkt när det är dags. Ni har ju haft hästen uppe så det vet du ju att det kommer att gå, även om det kan ta olika lång tid.
Försök att vara avslappnad själv och tänk på din och hästens säkerhet i första hand. Välj bland de råd du fått, plocka de som verkar passa er bäst är mitt tips ang det här med många olika synpunkter.

För att krångla till det ytterligare;) unghästar binder jag upp ganska kort och alltid med både grimma och halsrem. Säkerhetsbom och en vass kniv i fickan OM det skulle vara nödvändigt att skära loss.

CindyLou
2007-05-02, 12:43
Ja det är svårt att sålla bland tippsen.

Jag har tranportbindningen på det mest inspännda vet inte riktigt hur långt kanske runt 40cm?? Kan kolla upp det sedan.

Med mellanväggen brett menar jag att den är som vanligt ifram men är helt åt sidan i bak. Alltid bakbommen på vid körning. Jag har både två korta bakbommar och en lång vilket man väljer att köra med eller utan mellanvägg. Jag tänkte han stod kanske mer stilla under färden med mellanväggen på snedden istället för helt utan mellanvägg.

Eller om man ska ändå försöka stänga så att det blir smalt. Hur ska jag då få honom att stå kvar medans jag sätter idit mellanvägg och sedan bakbommen. Ska jag binda honom innan man gör det? Hittills har jag bundit hoonom en gång och det var igår efter att bakbommen var på. Han är ej van att vara bunden på det settet, endast i stallgång med två grimmskaft.
har dock ingen halsrem men kniv ska jag komma ihåg! Tack!!

Tänk om han får panik när vi stänger rampen eller är det baklämm det heter? Vad ska man göra då?

Jeeves
2007-05-02, 13:43
Jag hade satsat på att låta honom åka smalt från början i och med att han har en tendens att vilja backa ut. Man blir ofta förvånad över hur en hel del hästar faktiskt åker bättre smalt än brett. Prova smalt först i a f.

Binda honom gör du aldrig innan bakbommen är på plats eftersom risken är stor att han hänger sig och kan ramla omkull, samma gäller ju vid avlastning - alltid loss där fram först innan bommen fälls ner. Se till så att medhjälparen inte står bakom luckan och bommen utan vid sidan när den fälls ner.

Visst finns risken att de får panik i transporten men de allra flesta får inte det. Händer det så kan man oftast inte göra så mycket åt det, man ska aldrig ge sig in i transporten i det läget. Just därför tycker jag att de här panikbommarna som man kan fälla utifrån är så bra. Under förutsättning att man aldrig virar grimskaftet runt bommen, vilket jag gjorde en gång men det lär jag inte göra om!

Att jag binder väldigt tajt är för att undvika att hästen kan häva sig upp över bommen eller att trassla in sig, jag vet att alla inte gillar detta sätt men det har funkat utmärkt för oss. De gånger det har hänt saker så har det oftast berott på att jag haft för lång uppbindning. Halsrem det använder jag efter tips från en gammal hästkarl, det lär skona hästens nacke om de hänger sig, jag vet inte om det verkligen är så men det är anledningen i a f.

Kniv har jag alltid med mig - kan berätta om ett tillfälle när jag skulle hjälpa en släkting att få hem sin nyinköpta ungponny ( som enl uppgift fr säljaren var SÅ transportvan...). Jag hade med mig lite extra grimskaft och kniv bara för att vara på den säkra sidan. Ägaren sa att han inte skulle bindas så tajt, var van att åka löst bunden. Det tog ca 5 min så gick han över bommen och hängde sig i grimskaftet, in och skära loss. Binder tajtare, åker vidare, 5 min senare samma visa! Skär loss, nytt grimskaft, åker vidare - 5 min till EN GÅNG TILL! Mina grimskaft var då slut...
Jag var ganska frustrerad vid det laget och ARG på säljaren! Fick för mig att försöka låta honom åka baklänges, har varit med om att en del hästar som är vana att åka lastbil, går över bommen just för att de är vana att gå in och vända sig och får panik när detta inte går. Det stod en lastbil på säljarens gårdsplan...

Så - ut med ponnyn, precis in till riksvägen - inte så kul, BACKAR honom upp för lämmen och igen med innerdörren. Tackar min lyckliga stjärna för att jag har innerdörrar i min transport. Igen med baklämmen och iväg. Hästen stod som ett ljus hela resterande resan hem.

Man vet aldrig vad som kan hända så det enda man får försöka göra det är att vara så väl förberedd som möjligt.

Ursäkta ett långt inlägg förresten!

CindyLou
2007-05-03, 10:44
Jaha så nu gick allt åt skogen?? Han fick vila från lastträningen igår och tänkte även egentligen få göra det imorgon med. Hade som mål att träna idag och sen bara åka på lördag MEN så hände detta: Den så klallade lastningen tog idag nästan 2 timmar och då var han inte ens inne mer än någon gång mer än till hälften. Han vägrade gå in, gick inte att lockas med hö,havre,pellets eller morötter. Gick inte att lasta smalt. Gick inte att lasta smalt när den äldre ponnyn stod bredvid och åt lugnt hö. Gick inte att lasta när mellanväggen var åt sidan. Går inte med smackning och inte med korsdade rep bakom rumpan. Minsta spännda rep (från grimman) så kör han upp huvudet och är jättetjurig. Jäkla arab!:devil: Det enda var att när vi tog ut hela mellanväggen och då tillslut kunde han gå in en liten bit med framhovarna när jag satt ner på huk och då tog han en mun krafft,backade ur lika snabbt men gick själv in igen och samma visa några gånger. Sedan började barnen tröttna och gråta så vi fick avbryta. Är nu allt förstört? Ska jag lasta igen ikväll? Ska jag lasta ngt imorgon? eller ska jag låta honom vara och bara försöka få in honom och köra iväg på lördag???

Jeeves
2007-05-03, 14:30
Använd lina, stå inte och locka mer för det lär inte fungera i nuläget. Se till att ha en medhjälpare och inga barn i närheten eller tider att passa och så SKA hästen upp.

Många tycker att lina är hemskt med jag skulle vilja säga att det är ett mycket lugnt och milt tvång och väldigt effektivt.
Känner du dig tveksam själv så be någon annan gå upp med hästen, ibland kan det göra att allt släpper. Håll inte på att gå in och ut flera gånger om hästen nu skulle gå upp utan ut och kör en sväng eller om det är på lördag, kör till betet som planerat.

Ge inte upp nu!

Lovisaleonora_
2007-05-03, 14:31
Som jag sagt tidigare, med sådana hästar vill jag ALLTID att transporten ska bli en naturlig del av livet, vardagen, rutinen. När transporten blir ett ställe man går in och äter mat (d v s samma som boxen) då blir det lika naturligt att knalla in där som att knalla in i boxen. Normalisera. Träna, dig och hästen.

Har man en häst som är mindre komplicerad eller från början fått ta hanteringen själv, förespråkar jag Jeeves inställning. Men inget funkar på alla, det är min bestämda åsikt efter många, många års lastträning av andras kameler.

Det finns inga genvägar. Bara sunt förnuft.

CindyLou
2007-05-07, 17:41
Ja, jag måste ju berätta hur det gick...

Hade en tjejkompis med och vi försökte väl i ca 10 minuter men när det inte gick så tog hon och sambon longeringsrep och korsade bakom rumpan men dom behövde inte ens nudda honom med dom för han hoppade sida till sida framåt när dom började dra och sedan sprang han bara rakt in till mej. Min kompis..AKILA här på forumet, flyttade mittenväggen,satte fast bakbommen,fällde upp lämmen sedan åkte vi dom 1,5 mil och väl framme så backade han försiktigt ut men var lite svettig men iaf inte supersvettig. Han var på helspänn då det var en hingst som gnäggade hela tiden till honom men väl i den MKT:eek: kuperade hagen blev det full rejs med nu ca 8 andra hästar tror jag att det var. Det roliga var att han var nog både minst och yngst men snabbast av alla..låg flera länger före dom andra!

Lovisaleonora_
2007-05-08, 07:44
Skönt att det löste sig!

Jeeves
2007-05-08, 08:01
Se! Ibland oroar vi oss i onödan:smirk: Skönt att allt gick bra.

CindyLou
2007-05-08, 08:53
Ja det var verkligen skönt att det gick så bra! Får se bara hur det går när vi ska ta hem honom. Antingen så lasttränar jag honom innan eller så fortsätter jag här hemma till hösten. Jag vill att han ska förstå att det inget är att oroa sej för och att man inte ska gå in en bit och backa ur lika fort igen.:p

Jeeves
2007-05-08, 09:13
Åk o hämta honom bara när det är dags. Jag tror att det är matte som oroar sig mest och att det smittar:smirk:

Obs! Jag är likadan:o

ghost
2007-05-08, 14:26
Jag skulle bara åka och hämta och sen träna vidare hemma där det inte finns risk att andra nyfikna unghästar stör och fjollar till det.

mamma
2007-05-08, 21:53
Hur gick det med din unghäst till slut? Kom ni iväg på betet utan problem eller hur blev det? Har läst med spänning om hur du fått kämpa...............

Jeeves
2007-05-08, 22:56
Näpp, inte min pålle men Cindy Lou's var det.

CindyLou
2007-05-09, 08:17
Hur gick det med din unghäst till slut? Kom ni iväg på betet utan problem eller hur blev det? Har läst med spänning om hur du fått kämpa...............

Ja, jag måste ju berätta hur det gick...

Hade en tjejkompis med och vi försökte väl i ca 10 minuter men när det inte gick så tog hon och sambon longeringsrep och korsade bakom rumpan men dom behövde inte ens nudda honom med dom för han hoppade sida till sida framåt när dom började dra och sedan sprang han bara rakt in till mej. Min kompis..AKILA här på forumet, flyttade mittenväggen,satte fast bakbommen,fällde upp lämmen sedan åkte vi dom 1,5 mil och väl framme så backade han försiktigt ut men var lite svettig men iaf inte supersvettig. Han var på helspänn då det var en hingst som gnäggade hela tiden till honom men väl i den MKT kuperade hagen blev det full rejs med nu ca 8 andra hästar tror jag att det var. Det roliga var att han var nog både minst och yngst men snabbast av alla..låg flera länger före dom andra!

CindyLou
2007-05-09, 20:15
Sitter här och mår så himla dåligt med gråten i halsen. Jag har tagit ett mkt dåligt beslut och resulterade i ngt väldigt negativt. Har så ångest över det beslutet och kan inte fatta att det blev som det blev och hur det kommer att påverka Phigalle i fortsättningen.

Åkte och besökte min häst på betet idag för första gången och han var mkt välmåeende och pälsen glänste som aldrig förr. Dock var han mkt rädd för två av hästarna i hagen. Han var super lugn att leda,stå uppbunden,borsta, ta hovarna, helt exemplariskt. Betesägaren/westerntränaren frågade om jag ville ha hjälp med att longera och eftersom jag aldrig gjort det med honom så tänkte jag att det var bra idè att få lite tipps och hjälp när den nu erbjuds. Phigalle skötte sej bättre än någonsin. backade jättebra,stannade osv. Lyssnade bra men höll ändå koll på allt runt omkring. Longeringen gick jättebra och tarvade tom i lugnt i båda varven men var lite lat. Även jag provade och det var jättekul! På väg till stallet frågade tränaren om h*n skulle prova och lasta för dens boogie stod påkopplad med baklämmen nedfälld. Och jag gjorde det dumma beslutet och sa jag. I en timma så försökte h*n få in Phigalle. Andvände grimma och och kedjegrimmskaft. Backade honom mkt.Men att bli tvingad in var ngt Phigalle inte ville, proteserade mkt och sparkade med frambenen mot tränare och sedan anföll denna ett antal gånger med bla stegringar. Han var tillslut uppe på lämmen med frambenen en bra bit upp men tränaren gav aldrig eftergift ng gång utan gick på som bara den och Phigalle gillade verkligen inte det. Ibland stod han med huvudet rakt upp och tjurade som bara den. Efter ett tag så började ena frambenet att darra,sedan alla ben och tillslut så darrade hela Phigalle och han gick väldigt stelt men tränaren fortsatte och sa att h*n skulle hålla på tills han gick in då sa jag att jag kan ju prova, Tränaren gick in i stallet och jag lossade kedjan under halsen satte mej i transporten och han gick försiktigt in en bit och hängde med huvudet vid mej, då backade jag ur och så var det bra. Men då upptäckte jag att han hade stora skavsår överallt efter grimman och två st guldpengsstora öppna sår av kedjan!!! Blev jätte ledsen. Går mot stallet där tränaren gjort ordning sin häst och säger att den ber så mkt om ursäkt för den måste åka nu, lastar sin häst och åker med trailern. Tog in Phigalle och smörjde på de sår som inte var öppna, gav honom lite smått i hinken med betfor och have och gosade med honom en stund ( hade hela familj med barn å man väntades i bilen). Han hade lugnat ner sej men och svetten börjat torka men var väldigt huvudskygg och fick knappt röra honom. Släppte ut honom i hagen igen för jag vågade inte riskera att lämna honom själv i ett ntt stall som han aldrig varit förut i.

Tänk om han blir skygg? Aggresiv? Omöjlig att lasta?

Vad ett litet beslut kan ge sådana konsekvenser och inget går det att göra åt. Funderar om jag ska åka och titta till honom i morgon eller vänta till helgen. Jag hoppas verkligen det inte blir meen av detta.

Tränaren isej verkar vara jättebra och kunna mkt men just lastträningen passade inte Phigalle.

ghost
2007-05-10, 07:30
Men varför skulle ni ge er på honom så tufft? Han har fått hundra nya intryck sista dagarna och är två år gammal? :crazy:

Om jag vore dig skulle jag låta honom vara över sommaren, ta hem honom och träna i lugn och ro sen. Har du otur har dagens övningar satt sig i huvudet på honom.

Jeeves
2007-05-10, 08:16
Alla gör vi misstag. Lägg inte för stor vikt vid det här nu utan låt honom vara på betet i lugn och ro, åk ut och pyssla och titta till honom, inget annat.

Jag är av den bestämda uppfattningen at man inte ska hålla på och träna lastning hela tiden, bestäm att vi åker en gång i veckan till någonting och gärna då till ngt som han upplever som positivt. Ta INTE med olika folk, utan hitta en person som du känner att DU kan kommunicera med så att du vågar göra klart att det är DU och ingen annan som styr hur lastningen ska gå till.

Jag vet inte vad det är för tränare du har men att lasta med hjälp av kedja och på det sätt som du beskriver är i mina ögon obegripligt.

Använd lina! Det är skonsamt, lugnt och säkert för både dig och hästen. Ge hästen något gott när han är inne i transporten, stå inte och locka på lämmen. Använd rösten, lugna honom, stå inte vänd mot hästen utan vänd ryggen till. Ta tid på er. Hästen ska inte backa men den får stå stilla och fundera, använd linan för att hindra honom från att backa.

Nästa gång fixar du det här själv, tillsammans med någon du känner dig avslappnad med. Tänk inte på det här nu, det har hänt och så är det inte mer med det. Låt hästen njuta av en betesperiod så har du en "ny" och mognare häst sen.

CindyLou
2007-05-10, 08:19
Jag stod bara och tittade på det var tränaren som ville träna och jag stod bara och tittade på dum som jag var tills det tog stopp för mej och jag sa till...vilket jag skulle ha gjort mkt tidigare.

Ja det är just den oturen jag är rädd för...och är så arg på mej själv att det blev som det blev. Men jag litade på tränaren att den visste vad den gjorde men det kom fram sedan att Phigalle var den första som den inte fick lastad vilket aldrig hänt. men nu vet jag att hårda metoder är inget för Phigalle eller mej.

the_connemara
2007-05-10, 11:54
När unghästar släpps på bete så ska de ju gå på bete? Varför håller du på o leder/borstar/longerar? Meningen är att de ska få HELledigt! De klarar sig lätt en hel sommar utan att bli borstade, hovarna kollar väl betesägaren? Låthästen vara tills han ska hem o du har oftast en helt ny häst att arbeta med. De lär sig himla mycket av att gå i flock med jämnlika.

Ang lastträningen så var ju tråkigt :( Men jag tror inte du behöver oroa dig allt för mycket för det. Det hade vart värre om träningen alltid gått till så. Hästar är mycket förlåtande så gör ni det bra nästa gång (dvs när han ska hem från betet tycker jag) så kommer ni nog snart över det med lite träning. Ha med kompisen som fick in honom på 10 min o beröm massor :)

CindyLou
2007-05-10, 13:06
jag hade tänkt att han ska få gå där i sommar och bara vara fri men det var tränaren/betesägaren som sa att det var bra att träna. Jag borde ha lyssnat på min instinkt och låtit bli iaf för lastningen men den snåla människan i en blir ju så glad när gratis hjälp erbjuds. Ska iaf dit imorgon eller lördag och titta till såren och kolla om han blivit skygg. Sedan ska jag plocka av honom grimman så han får springa utan vilket han inte gör nu.

vet ej om h*n kollar hovarna. Gör iaf ingen vetbesiktning varje dag iaf ska den.

Kommer troligtvis åka en gång i veckan nu iaf för att kolla fästingar,sår och dyligt.

ghost
2007-05-10, 14:22
Gör iaf ingen vetbesiktning varje dag iaf ska den.

Vad menar du????

Lovisaleonora_
2007-05-10, 16:04
Gör iaf ingen vetbesiktning varje dag iaf ska den.

Jag förstår ingenting, menar du på fullt allvar att hästen BORDE besiktigas av veterinär varje dag?!

the_connemara
2007-05-10, 16:52
Oki. Mystiskt bete du hittat ;) Här kollar betesägaren alla hästar varje dag, smörjer mot insekter o pysslar lite med dem. Från dag 1 till sista dagen går de helt utan grimma (risk att fastna, få skav o att de andra drar i den) utom när hovslgaren kommer då de fångas in o verkas o passar på att switcha (här ska helst så många ägare som möjligt vara med o hålla hästar). Självklart får de ju dock sårvård o dyl om visa hästar har spec behov.

Det ang vet besiktning antar jag typ visitering, att man kolla genom efter fästnigar, sår o kollar om ngn verkar halt, hängig etc. Det genomförs här. Så gott det går då, vissa pållar blir ju lite halvvilda när de kommer ut så o tar lite tid o lära känna ;)

CindyLou
2007-05-10, 19:02
jag frågade om vicitering och det var så den svarade så jag vet inte hur mkt dom kollas.

Åkte och hällsade på Phigalle iaf idag och han komemot mej och gosade. Fick låna ett kedjegrimskaft för att hålla honom när jag tittade över honom men han var jättekänsliig för just kedjan..inte konstigt. Såren såg mkt bra ut,inget var öppet fortfarande. Tog av honom grimman och lät honom vara fri...han är den enda i hagen utan grimma nu.
Många av dom andra hästarna i hagen rids varje dag och det är väl smidigare att fånga dom så klart då.
Dom har mineral/saltsten i hagen och karet fylls på varje dag.

vill jag ha honom verkad,avmaskad osv så fixar dom det men jag kommer säkert vara där när det händer.

Waltzing Mathilda
2007-05-15, 11:03
Det har jag förstått är väldigt bra. Kan du beskriva på ett enkelt o bra sätt hur du arrangerar detta!? Tacksam för svar!

the_connemara
2007-05-15, 13:22
Aha, jag trodde han var på unghästbete, dvs bara hingstar/val som är lika gamla, då är jag med ;)

Jeeves
2007-05-15, 13:42
Menar du hur jag lastar med lina? Har inte varit inne här på ett tag så jag är osäker om du ställer frågan till mig eller inte.

Är det lina du menar så har jag en medhjälpare som känner hästen väl, han fäster linan i ena sidan av transporten i öglan och går lugnt runt hästen. Lägger an linan ganska högt bakom rumpan, absolut inte för lågt ner. Sen vänder jag ryggen åt hästen och börjar gå upp mot lämmen samtidigt som medhjälparen gungar lite lätt med linan. Blir hästen spänd och försöker backa så stannar vi lite med släpper inte på linan, jag pratar lite, stryker lite på halsen och så börjar vi om på nytt.

Om hästen mot förmodan skulle slänga sig bakåt så ser jag till att det blir lite besvärligt att ha gjort detta i form av att vi rör oss i en liten volt precis framför lämmen. Det ska vara jobbigt att befinna sig där. Obs! Inga hårda ord, vifta med kvastar, eller "hjälp" från medhjälparen! Sen stannar vi och börjar om på nytt - samma igen.

Jag lovar att i nio fall av tio får du upp din häst utan något större trauma. Specialfall finns alltid, kanske hästar som har varit med om för mycket tråkigheter i samband med lastning osv men en ung häst har som regel inte så mycket bagage med sig och då funkar denna metod oftast mycket bra.

CindyLou
2007-05-15, 14:04
det är ett sommarbete med lite olika hästar.

1.Min Phigalle,vallack två år.
2.Nordsvenskkorsning,sto,3år,rids
3.Korsningsponny,vallack,2 år
4:Travare,sto,11år
5.Quarter,sto 2år
6.quarter,vallack,2år,rids
7.nordsvensk

det är dessa vad jag vet sen tillkommer det kanske fler, sedan vet jag inte om dom andra oxå rids men detta är det jag vet.

Waltzing Mathilda
2007-05-17, 10:18
Ja, jag var ju inte speciellt tydlig... Men här kommer ett citat i ett tidigt svar från dig. Har ju hört att detta är bra, men skulle som sagt, vilja ha en bra beskrivning..

"För att krångla till det ytterligare unghästar binder jag upp ganska kort och alltid med BÅDE GRIMMA OCH HALSREM"

Jeeves
2007-05-17, 10:49
Aha, jo jag gör enligt instruktion som jag fick en gång från en väldans klok hästkarl som dagligen hanterar en hel del unghästar;

Lädergrimma på, halsrem i läder runt halsen (längst upp vid nacken) och sedan fäster jag ett lite längre grimskaft av bomull först i halsringen och sedan vidare genom grimmans ring under hakan på hästen. Lägger grimskaftet ÖVER bommen och binder kort ner i den nedre ringen fram på släpet. Viktigt att de inte har mer än ca två decimeters spelrum. Har din häst inga som helst tendenser att gå över bommen kan man vara lite generösare med längden.

Vad jag har förstått så fördelas trycket bättre med halsring än bara i grimma och genom att fästa den genom grimma så dras hästens huvud framåt nedåt och den försöker resa sig.

Jag hade en stor och bufflig unghäst som gick över bommen gång på gång och det blev helt livsfarligt till slut, det var då jag fick hjälp och en metod att få honom att sluta med beteendet - vilket lyckades på första försöket. Jag fortsatte att ha hästen uppbunden på detta sätt även framöver, han var trygg med detta.

Min nuvarande unghäst är lite mildare i temperamentet, lite lättare i kroppen och har inga tendenser till att hoppa över men jag binder honom på samma vis, lite lösare dock.

Jeeves
2007-05-17, 10:51
Det ska ju vara OM den försöker resa sig förstås:o Det är ju inte meningen att vi ska framkalla att den reser sig:D

Fingrarna slant på tangenterna...

Waltzing Mathilda
2007-05-18, 11:14
Tack för svaret! Kanonbra, då vet jag hur jag ska göra i morgon, när vår ettåring ska på sommarkollo. Är liiite nervös...

Hansi
2007-05-23, 23:33
På väg till stallet frågade tränaren om h*n skulle prova och lasta för dens boogie stod påkopplad med baklämmen nedfälld.

I en timma så försökte h*n få in Phigalle. Andvände grimma och och kedjegrimmskaft. Backade honom mkt.Men att bli tvingad in var ngt Phigalle inte ville, proteserade mkt och sparkade med frambenen mot tränare och sedan anföll denna ett antal gånger med bla stegringar.

Han var tillslut uppe på lämmen med frambenen en bra bit upp men tränaren gav aldrig eftergift ng gång utan gick på som bara den

och Phigalle gillade verkligen inte det. Ibland stod han med huvudet rakt upp och tjurade som bara den. Efter ett tag så började ena frambenet att darra,sedan alla ben och tillslut så darrade hela Phigalle och han gick väldigt stelt men tränaren fortsatte och sa att h*n skulle hålla på tills han gick in

då sa jag att jag kan ju prova, Tränaren gick in i stallet och jag lossade kedjan under halsen satte mej i transporten och han gick försiktigt in en bit och hängde med huvudet vid mej, då backade jag ur och så var det bra.

Men då upptäckte jag att han hade stora skavsår överallt efter grimman och två st guldpengsstora öppna sår av kedjan!!! Blev jätte ledsen.

Han hade lugnat ner sej men och svetten börjat torka men var väldigt huvudskygg och fick knappt röra honom. Släppte ut honom i hagen igen för jag vågade inte riskera att lämna honom själv i ett ntt stall som han aldrig varit förut i.

Tränaren isej verkar vara jättebra och kunna mkt men just lastträningen passade inte Phigalle.

Tränare? Djurplågare! Du skulle ha dokumenterat såren med en kamera. Om det stämmer som du beskriver att hästen aldrig fick eftergifter osv så låter det mer som om den där "tränaren" försökte knäcka hästen helt. :eek: :confused: :eek:

ghost
2007-05-26, 12:32
*kl*

Nu har Lillan åkt på bete...

Jag gjorde exakt som jag skrev tidigare i tråden. Det tog kanske 30 sekunder innan hon rekat tillräckligt mycket för att gå på. Sen åkte jag med ca 5 km för att se om hon gjorde nåt som hon inte skulle.

På grund av lagen om alltings jäklighet blev jag tvungen att lasta henne vid betet igen (då gick det ännu fortare än när vi åkte hemifrån) och dra iväg henne till betesägarens gård och ha henne på box nån timme innan hon IGEN fick lastas och åka tillbaka till betet. Tredje gången var hon rätt less på oss så då tog vi till gräsknepet och fick in henne på kanske 3 min?

Den här blir nog också bra att åka med...

CindyLou
2007-08-20, 09:59
Lite uppdatering om Phigalle och lastning.

Han har nu fått vila från allt med transport hela sommaren men nu tyckte jag att det var dax att ta tag i det igen. Transporten ställt på stallväggen och få hans uppmärksamhet koncentreras in mot transporten.
Jag tränade 1 g v.32. 2 steg upp på lämmen, hjälp av en lina hoppar han in i transporten,stäng mellanvägg,bakbom och bakläm.Bunden. Sitt vardagliga krafft i transport. Lasta ur. Han vill backa ur så fort man tagit bort baklämm och mellan vägg, försökte "hålla emot" några sekunder och precis när han började backa så sa jag även back.
v.33 En gång in med lina men vill även då innan bara gå upp för lämmen 2 steg. Hoppar in så fort man lägger an linan.stäng mellanvägg ,bakbom och bakläm.Bunden. Sitt vardagliga krafft i transport. Vill backa ur när vi tagit ner baklämmen fast bakbommen är kvar. Backar sedan fort ur när vi tar bort den efter några minuter.(vi brukar lasta,stänga bak,fodra och lasta ut igen nästan på en gång är det rätt?)
Andra gången den veckan så lastade vi med en lina, fodrade hälften, hade igång bilen en stund, sambon stängde framdörren. och han blir nervös. Backar några meter (för att kunna vända) och han börjar redan svettas, han söker trygghet och är orolig, jag åker med på andra sidan mellanväggen för att hålla honom sällskap och visa att det inget är farligt. Vi åker framåt en kanske 30 meter han är väldigt orolig, en kraftg högersväng till andra vägen. Rakt fram i kanske 30 meter sedan är kraftig vänster sväng och han lutar sej mkt mot yttervägen,orolig. sedan kanske 20 meter till lite gropig väg han är nu varm och svettig men det droppar iaf inte om honom. Sedan stannar vi, sambon pratar med honom medans han öppnar fram och vi ger honom krafft men han äter bara upp ca 2 dl, han kikar lite ,lite orolig. När han är lite lugnare så lastar vi ut och han börjar backa kanske 2-3 sekunder efter att sambon tagit bort bakbommen och mellanväggen. När han kommer ut så står han faktiskt på stallplanen fast med framhovarna å baklämmen och tittar. sedan får han ställa sej och äta det sista kraften brevid transporten/uppbindningsplatsen.

han är alltså transporterad för sin 4 gång i sitt liv och denna gång ca 100 meter. Vi körde alltså till grannen där han går just nu då han ska vara hos dom i höst/vinter men vi tar hem honom en stund-några timmar varje/varannan dag för att äta hemma lite och lite träning och så.

Hur ska jag nu gå vidare i träningen härifrån?
han vill inte gå in själv, men går på bra med stöd från lina och transporten mot en vägg. Vill lätt backa ur men har börjat få brottom ner. Blir svettig när man kör. (dom andra gångerna har det droppat/runnit om honom).

CindyLou
2007-08-22, 07:55
Ingen som vet ngt hur jag ska göra?

axel
2007-08-22, 08:46
Jag skulle rekommendera lång o kort bom, så att du slipper trassla med att flytta mellanväggen plus att den får bättre möjlighet att bredda sig bak o inte blir lika "klaustro".

Kör längre sträckor så att den hinner vänja sig, men kör MJUKT.

När den sedan går in bra gör du som när du släpper in honom i boxen säg- Gå in.

Går det inte på några försök- led in honom o prova nästa gång.
kom ihåg att den bör vara hungrig o att det är lugnt runtomkring.

Ha framdörren öppen. o stäng bakluckan sakta.

Låt honom stå en stund i släpet efter framkomst.
Försök aldrig att bromsa en häst som backa ut fort, utan släpp efter o öva på -Backa sakta. Ju mer du håller emot desto fortare backar han nästa gång- kastar sig ut.

Träna på bara- i lugn o ro.

CindyLou
2007-08-22, 09:17
Jag skulle rekommendera lång o kort bom, så att du slipper trassla med att flytta mellanväggen plus att den får bättre möjlighet att bredda sig bak o inte blir lika "klaustro".

Kör längre sträckor så att den hinner vänja sig, men kör MJUKT.

När den sedan går in bra gör du som när du släpper in honom i boxen säg- Gå in.

Går det inte på några försök- led in honom o prova nästa gång.
kom ihåg att den bör vara hungrig o att det är lugnt runtomkring.

Ha framdörren öppen. o stäng bakluckan sakta.

Låt honom stå en stund i släpet efter framkomst.
Försök aldrig att bromsa en häst som backa ut fort, utan släpp efter o öva på -Backa sakta. Ju mer du håller emot desto fortare backar han nästa gång- kastar sig ut.

Träna på bara- i lugn o ro.

Hej, vad menar du med lång och kort bom? ska jag köra utan mellanvägg menar du? Hur långt ska man köra? Tyvärr bor vi på en grusväg åt ena hållet bara grus och åt andra först grus,sedan asfalt men dock väldigt många kurvor. Ska jag åka med honom bak eller ska han få åka själv? Hur ofta ska jag träna? Min sambo pratar alltid med Phigalle vad han gör medans jag står framme hos honom. Tex så pratar han om vad han gör och lugnande medans han flyttar mellanväggen (det verkar inte vara ngt otäckt), stänger bakbommen(verkar inte vara ngt speciellt det heller), stänger baklämmen ( den gnisslar väldigt mkt och är tung men det funkar ganska bra han står iaf stilla, översta luckan (lite otäckt), han paratar även med honom vid stängning och öppning vid framdörren ( när vi åkt dom 4 gångerna och det är lite otäckt att bli helt instängd.)

Phigalle går hos grannen nu men vi tar hem honom varje/varannan dag för att ha honom hemma,träna och beta här hemma. Vi lastar alltid hemma. När vi åker ska vi då åka en längre sträcka och sedan lasta av hemma eller hos grannen?

axel
2007-08-22, 14:51
De allra flesta släpen har tillval på lång o kort bom- mellanväggen kan stå snett.
du kan säkert köpa det begagnat.

hur ofta?- Då du inte har tidsbrist- några ggr/ v.

Ovana hästar måste lära sig hur de ska balansera sig i kurvor o det tar några ggr för att få till det. S-kurvor är värst- eftersom de parerar med kroppen.

du kan åka långt bara du kör försiktigt så att han inte blir rädd. Inbromsningar är nog värst för dem.
Det krävs alltid en helt annan uppmärksamhet när man kör med hästen än annars- förutséende .

smörj luckans gångjärn o fjäder undertill så går den lätt o tyst.

du ska inte åka med hästen, men om det oftast är din karl som kör. be honom att ta en provtur i släpet- då fattar han:idea::rofl:

Man får hålla i sig ganska bra i svängarna:eek: