Visa fullständig version : Till er som har er häst ensam i en hage..
.. hur funkar de? Då menar jag självklart att hästen har kompisar i hagarna runt omkring och inne i stallet. Men hur funkar det för hästen? Verkar den trivas med det? Trots att den inte kan springa och busa med sina kompisar? ... en fundering.
Min häst går ensam och har inprincip alltid gjort. Han har gått ihop med en häst men dom trivdes inte ihop och sen gick han ihop med min kompis sto, men d försökte han betäcka henne.
Så nu går han själv oah kan väl säga att han är rätt van och anpassar sig. Han gick nog ensam innan jag köpte honom oxå.
Så skoj är det ju kanske inte för honom, speciellt inte nu när han dessutom står i en liten sjukhage så han står ju inprincip bara stilla hela dagarna. Men hästkompisar runt omkring finns det gott om, dock inte s dom når varandra så bra eftersom vi har gångar mellan de flesta hagarna.
personligen tycker jag att hästar ska få gå tillsammans. De är ju flockdjur och mår inte bra av att inte ha kontakt med varandra. De missar ju massor om de inte får gå ihop med andra hästar. Det har jag märkt på min 7-åring som är importerad från belgien. DÄr stog han bara i box hela dagarna och fick ingen kontakt med andra hästar. När han sedan kom till mig och släpptes i en stor hage med mina andra hästar visste han inte hur han skulle bete sig. Han hade inget "hästspråk"! och det har tagit lång tid för honom att anpassa sig och förstå andra hästar. SÅ tycker inte jag att det ska vara!
Jag hade gärna säppt ihop min häst med ngn mer häst om det gick. men nu är han ju skadad så det går inte. Hade planer på att släppa ihop honom med hans boxgranne då dom har blvit väldigt bra kompisar, men ja, sen kom ju skadan.
sen kan väl säga att jag är lite "rädd" för att ha min häst ihop med andra då min ponny blev sparkad av en hagkompis så benet gick av och han fick avlivas. Vill inte att det ska hända igenom om man säger så....
Invinciblestables 2007-04-30, 11:24 Vi har våra hästar en och en i hagarna och det funkar bra! :) Dom springer och busar i var sin hage samtidigt och verkar trivas bra.
Om man som inhyrd här vill ha hästen tillsammans med någon så går det bra, men alla har dom ensam. På sommaren så går våra hästar tillsammans på betet.
Om jag skulle ha flera hästar tillsammans så skulle det bara isf. vara mina egna. Men jag föredrar att ha dom ensam för att minska risken av ev. skador av skor och brodd i första hand. Men vill även skona täckena och därmed plånboken. ;) Sedan så ska ju hästarna ha olika mycket käk så då känns det mer praktiskt.
Kicki :)
Vita_N_6520 2007-04-30, 12:23 Min häst har gått ensam några veckor på somrarna, eftersom hon har en förmåga att skada sig (Hon går alltså ensam OM hon skadat sig)
Det har fungerat jättebra, tyvärr har hon inte haft så supermycket kontakt med andra hästar samtidigt, men hon kan lätt gå ensam i kortare perioder.
Dock var jag tvungen att ta in henne på nätterna, för hon kände sig inte trygg ute.
Skulle hon gå ensam i längre perioder skulle hon bli olycklig.
Hästarna i vårat stall går en och en.Vilket jag tycker är mycket synd. Märker det speciellt på min häst.Han ser olycklig och uttråkad ut.
Men reglerna är så i vårat stall. Nu ska jag dock ta ut han på foder ett år och då är mitt krav att han ska få större hagar med hästkompisar.
Visst kan dom springa och busa brevid varandra i hagen,men det blir absolut inte samma sak?.
Tycker även att man märker i stallet att dom inte respekterar varandra.
Haft delade hagar i vinter åt de två som delat stall. Den ena accepterade det bättre än den andra.
Den ranghöga verkade inte bry sig nämnvärt.. Den ranglåga hade lite svårare att acceptera det i början.
Efter en tid så märktes det inget på dem. De gick hage i hage hela vintern.
Fick hit en unghäst för snart en månad sen. Hon går nu mer med den ranglåga... Den ranghöga går fortfarande i sin hage själv. Jag har två nöjda damer i en hage och en dam som inte verkar bry sig nämvärt över tingens ordning i en annan hage.
SomethingCorporate 2007-04-30, 15:49 Min häst hade jag första året hos mig det.
Jag tror han tyckte det var väldigt tråkigt, men det var absolut nödvändigt då han fick väldigt begränsart med mat och min unghäst och gamling gick på fritillgång.
Jag tror inte han höll det så jätte farligt. Verkade inte må så dåligt över situationen men nog märks att det är lite roligare nu när han får gå med kompis.
Det där resonomanget blir jag vannsinnig av:eek: . "Det blir dyrt med täcken". Det är så dålig ursäkt för att ha hästen ensam. Då tänker man inte på hästens bästa utan så fruktansvärt egoistiskt...
Sådana människor ska inte ha häst enligt min åsikt...
MVH Russin som tänker först på hästen
Violator 2007-04-30, 16:18 Hade hand om ett sto förut som inte gick att ha i lag med andra hästar, knappt ens i box bredvid någon, och som självklart fick en egen hage. Vi såg till att hon alltid hade saker att bita och leka med i hagen och hon trivdes alldeles utmärkt, var pigg och glad. Hade hon däremot tvingats stå nära en annan häst hade hon bara blivit olycklig och stressad.
Tycker för övrigt inte det finns några ursäkter för att ha en häst ensam i hagen, såvida den inte har "beteendestörningar" som ovan nämnda alt. är skadad/hingst eller dylikt, men det säger väl sig självt. Att skylla på risken för skador, vad är det för trams? :crazy: Då kan man lika gärna linda in hästen i bomull och ställa den i en madrasserad box dygnet runt.
Sen undrar ju jag hur det står till med harmonin i den flock som är på och kickar varandra så mycket att man behöver oroa sig så mycket för broddskador osv, men det är en annan sak.
Invinciblestables 2007-04-30, 16:33 Det där resonomanget blir jag vannsinnig av:eek: . "Det blir dyrt med täcken". Det är så dålig ursäkt för att ha hästen ensam. Då tänker man inte på hästens bästa utan så fruktansvärt egoistiskt...
Sådana människor ska inte ha häst enligt min åsikt...
MVH Russin som tänker först på hästen
OM du läst hela mitt inlägg så såg du att främsta orsaken INTE var täckena utan risken för skador av skor och brodd. Och även lagt märke till denna lilla gubbe ;) efter meningen med täcken....?? Och eftersom jag hyr ut boxplatser så vill jag inte ha hästarna tillsammans för att inte behöva riskera att mina eller deras skadas. Har man en gång drabbats av det så är man väldigt försiktig.
Kicki :) som trots att hon inte har lust ha hästar i samma hage tänker på sina hästars bästa. ;)
Då tänker vi helt olika när det gäller hästars bästa;)
Jag vill att dom ska få vara hästar, inte bara något som vi människor har nytta av.
MVH Russin8
Invinciblestables 2007-04-30, 16:44 Hade hand om ett sto förut som inte gick att ha i lag med andra hästar, knappt ens i box bredvid någon, och som självklart fick en egen hage. Vi såg till att hon alltid hade saker att bita och leka med i hagen och hon trivdes alldeles utmärkt, var pigg och glad. Hade hon däremot tvingats stå nära en annan häst hade hon bara blivit olycklig och stressad.
Tycker för övrigt inte det finns några ursäkter för att ha en häst ensam i hagen, såvida den inte har "beteendestörningar" som ovan nämnda alt. är skadad/hingst eller dylikt, men det säger väl sig självt. Att skylla på risken för skador, vad är det för trams? :crazy: Då kan man lika gärna linda in hästen i bomull och ställa den i en madrasserad box dygnet runt.
Sen undrar ju jag hur det står till med harmonin i den flock som är på och kickar varandra så mycket att man behöver oroa sig så mycket för broddskador osv, men det är en annan sak.
Det är möjligt att du inte tycker att det finns några ursäkter till att ha hästen ensam i en hage och att skylla på risken för skador är trams. Men om du någon gång i framtiden hittar din häst i hagen med ett söndersparkat knä (vilket jag VERKLIGEN hoppas att du slipper göra) Så kom ihåg mig! Harmonin i den den berörda gruppen var det inget fel på, det som hände var en olyckshändelse under lek, sånt som händer. Men för mig var det en avgörande punkt att ALDRIG ha hästar ihop om dom har skor eller brodd. Min häst kunde aldrig bli bra igen. :cry:
Kicki
Måste bara få tillägga att jag faktiskt råkat ut för att en av mina hästar fått benet avsparkat. Men det hade ju lika gärna kunna hänt något så allvarligt när jag red henne. Som tur var så överlevde hon. Och om man resonerar som så att man måste undvika alla faror så skulle man ju absolut inte rida dom, för det kan orsaka skador...
MVH Russin8
Violator 2007-04-30, 16:50 Jag hade en foderhäst en gång som fick benet avsparkat, men det är ingen som helst ursäkt för mig att hålla hästar ensamma. Olyckor händer och det är bara att acceptera, annars känner jag att man kanske bör syssla med något annat än levande djur.
walkyria 2007-04-30, 17:18 Min häst går ensammen och han trivs överhuvudtaget INTE alls med det!
Hästar är flockdjur och behöver den kontakt och sociala gemenskap som bara andra hästar kan ge.
Jag mår INTE bra av att ha min häst ensam men för tillfället har jag inget annat val.
Det här kanske inte riktigt har med saken att göra, men jag skulle gärna höra allas åsikter. Har ett litet stall, 2 boxar, och mina hästar har gått ihop med grannens två i hagen. För ngn månad sen fick jag ta bort min gamla och har nu bara stoet kvar. Hon bor ensam i stallet men går med de andra i hagen. Har funderat på att skaffa en till som sällskap men stoet mår bättre nu då hon är ensam i stallet. Hon har blivit snäll och kelig och verkar trivas med livet bättre nu. Hur skulle ni gjort? Jag har alltid varit emot att hästar ska stå ensamma men den här verkar må bättre av det.
Hur länge är hon ute på dagarna ( för visst gick hon tillsammans med andra hästar då?)?
För om hon är ute väldigt länge och står själv i stallet ser jag inte som ett jätte problem. Det bästa är ju förståss att ha stall kompis, men jag tror att det viktigaste är att ha hag kompis.
MVH Russin8
Ute med kompisarna från ca 8 till 18,30, eller ngt längre. Det är konstigt att hon blivit så mkt snällare nu, nu kan man borsta, sadla, tränsa etc utan att hon sparkar, klapprar med tänderna osv. Kommer och lägger huvet på min axel, tror hon var lite svartsjuk tidigare då jag mest höll på med den gamla.
Jag tycker att det verkar helt okej att ha så. Hon får ju den sociala kontakten i hagen. Det kan ju vara så att hon känner sig lugnare i stallet när hon är själv eller så kan det ju vara svartsjuka, svårt att veta. Men jag tycker du kan koppla av, din häst har det så mycket bättre än många andra som måste gå själva i hagen för att inte skada sig så ägaren kan missa en tävling.
MVH Russin8
Invinciblestables 2007-04-30, 18:22 Jag hade en foderhäst en gång som fick benet avsparkat, men det är ingen som helst ursäkt för mig att hålla hästar ensamma. Olyckor händer och det är bara att acceptera, annars känner jag att man kanske bör syssla med något annat än levande djur.
Olyckor kan hända och det vet man ju om. Men var och en får göra sina egna bedömmningar var man vill dra gränsen. För den bedömmning och det val ska man själv och ingen annan leva med. Den som vill göra det val som du och Russin gjort är inget som jag har problem med och tycker att ni för den skull är oansvariga!
Det viktiga är att ni känner att ni gjort rätt val. Av samma anledning gör jag mina val!! Mina hästar går 2 mån på bete tillsammans utan skor och annars var för sig, där har jag gjort mitt val som jag kan leva med.
Bara för att man gjort ett val som man kan leva med behöver det ju inte vara ett bra val.
Hästar är flockdjur och ska inte gå själva. Dom behöver den sociala kontakten med andra hästar, även fysisk kontakt.
MVH Russin8
***knapplån***
Mitt sto gick ensam i hagen under nästan tre år. Detta sedan hon råkat sparka ett annat sto vid hopsläpp och mitt försäkringsbolag fick punga ut med 25000 kronor till det andra stoets ägare.
"Olyckan" hände trots att vi vidtagit alla tänkbara försiktighetsåtgärder före hopsläppet. Anledningen till att mitt försäkringsbolag (hemförsäkringen alltså, inte hästförsäkringen) betalade ut ersättningen berodde på en urgammal lag som säger att den som äger hästen som orsakar skadan ska betala hälften av veterinärvårdskostnaderna för den skadade hästen.
Efter den händelsen vägrade jag släppa Besten med någon annans häst - tänk om det hänt igen och försäkringsbolaget vägrat betala?
Nu går hon tillsammans med våra andra två hästar och det har aldrig varit några problem.
Immer
Om jag släpper min häst tillsammans med andras där alla är införstådda med att dom ska gå tillsammans. Då tror jag inte att jag kan kräva att om någon annans häst sparkar min, att dennes ägare ska betala halva min vetrinär kostnad. Det tror jag inte på. Var står det att det är så? Blir väldigt konfunderad, har som sagt var fått benet av sparkat på min förra häst.
MVH Russin8
Vi har en häst i stallet, travarvalack som from i torsdags inte kommer att få gå ihop med våra andra hästar i stallet. I alla år över vinterhalvåret när de går i mindre hagare blir han uttråkad och vallar runt sin hagkompis, tar deras hö och är allmänt pain in the ass. Men trots sitt tråkiga betende har han alltid fått sällskap. Men så för ett tag sedan när vi fick hem en senskadad häst och när den kunde gå i normal hage så vågade vi inte släppa ihop honom med valacken, utan tog och delada av hagen så att den skadade hästen fick gå med den andra (hingst o dessutom pappa till den som e skadad) som har varit sällskap till den jobbiga typen.
Snacka om att gammel hingsten blev glad när han slapp den jobbige. Valacken verkade inte bry sig nämvärt. Så för en vecka sedan släppte vi ihop ett sto till valacken som han har gått med förut, då hon kan säga ifrån bra och de har passat bra ihop förut så släpptes de ihop på söndagen. Stoet brunstade å sprang runt men valacken gjorde ingen stor affär av detta.
I tordags förra veckan när jag skulle ta in hästarna vid 21 tiden så ser jag valacken jaga runt stoet i hagen som en tok, hon sparkade o skrek i panik och gjorde allt för att bli av med honom, men han gav sig inte. När vi skyndat oss till grinden kommer han glatt travandes dysvett och det var bara att plocka in honom. Stoet däremot var oxå dysvett och inte alls lika glad utan lite halvt om halvt chockad.
Så vi har nu bestämt oss för att valacken kommer inte få gå ihop mer med våra hästar, mycket tråkigt men när han har ett sånt här betende så vågar vi inte längre chansa. Kan hända att han får sällskap i sommar då de kan gå i större hagar, vi har inte tagit ställning till det än. Vi har aldrig haft hästar själva i hagen förutom om de har varit skadade o behövt det, så detta är verkligen tråkigt. Men ibland måste man uppenbarligen.
Läs detta: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=476188&highlight=strikt+h%E4st%E4garansvar
Här finns hela historien.
Immer
Och i den här tråden:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=537032&highlight=strikt+h%E4st%E4garansvar
finns min utförliga redogörelse för hur det gick till när olyckan inträffade.
Immer
Oj har jag aldrig hört talas om. Men om man säger att detta ihopsläpp sker på egenrisk?
Undrar om detta, om en unge går in i våra hagar, blir sparkad och får men för livet, är jag som hästägare skadeståndsskyldig då? Inte för att det har hänt, men undrar bara..
Ja det står i trådar, men var finns fakta? Jag har kollat i min häst försäkring, hemförsäkring och ansvars försäkring. Och jag kan inte någon stans hitta att jag skulle vara skyldig att betala vetrinärvård för någon annans häst om vi släppt i hop dom i samråd.
I vilken lag text står det?
MVH Russin8
Det får du fråga en jurist om :cool:
Som jag skrev i en av trådarna jag länkade till här ovan så var båda hästägarna överens om att hopsläpp skulle ske, och båda ägarna förvissade sig om att hästarna var försäkrade. Ändå gick det som det gick.
Immer
Vilken lag som åsyftas minns jag inte.
Men du kan ju ta kontakt med juristen Monica Lilja, det var hon som skrev om detta i Tidningen Ridsport.
Även handläggaren på mitt försäkringsbolag kände mycket väl till lagen, och menade att man har ett strikt hästägaransvar (att jämföra med strikt hästägaransvar).
Immer
ok, tänkte att du verkade väldigt insatt så du kanske visste.. Undrade nämligen för ja har ett sto med föl som har blivit en väldig attraktion tydligen, står ofta folk utanför hagen och tittar. Visserligen är mitt sto världens snällaste men man vet ju aldrig ifall..
Oki, ska kolla det. Det är ju en kanska viktig detalj att veta.
MVH Russin8
Hästen gick ensam i en liten rasthage med haggrannar i 2,5 månader, han trivdes inte inte så nu har vi flyttat till ett stall med stora hagar och hagkompisar.
Vita_N_6520 2007-04-30, 19:59 Det är möjligt att du inte tycker att det finns några ursäkter till att ha hästen ensam i en hage och att skylla på risken för skador är trams. Men om du någon gång i framtiden hittar din häst i hagen med ett söndersparkat knä (vilket jag VERKLIGEN hoppas att du slipper göra) Så kom ihåg mig! Harmonin i den den berörda gruppen var det inget fel på, det som hände var en olyckshändelse under lek, sånt som händer. Men för mig var det en avgörande punkt att ALDRIG ha hästar ihop om dom har skor eller brodd. Min häst kunde aldrig bli bra igen. :cry:
Jag har varit med om att tre älsklingshästar brutit benet och avlivats pga bud i hagen, men inte slutar jag låta dem vara hästar för det? :confused:
Min häst jag har nu har dessutom fått ett ben i bogen avsparkat, och x antal sparkar/andra skador. Det är sånt som händer när det blir lite för busigt i hagen.
Beemergirl 2007-04-30, 20:03 Ja detta är kanske inte en tråd för mig.... för mina två pållar går tillsammans.... Men när jag hyrde in dom på ett ställe hade dom så små hagar att jag testade att ha dom i var sin hage. Gillades inte alls, dom gick bara vid staketet bresvid varann och den ena ville inte äta. Så det var bara att låta som gå två stycken i den lilla hagen (ca 30*40m). Då blev som sig själva igen.
Jag anser att hästar är flockdjur och bör gå tillsammans. Men jag förstår oxå att man vill ha dem ensamma för skaderiskens skull. Man måste helt enkelt se till att dom verkligen trivs tillsammans så att det inte häsnder några onödiga olyckor....
Invinciblestables 2007-04-30, 20:07 Bara för att man gjort ett val som man kan leva med behöver det ju inte vara ett bra val.
Hästar är flockdjur och ska inte gå själva. Dom behöver den sociala kontakten med andra hästar, även fysisk kontakt.
MVH Russin8
Behöver inte vara ett dåligt val heller. Så är det väl med alla vägval man gör här i livet. Allt är inte svart eller vitt!! Sånt här kan man dra i långbänk i det oändliga.
Kicki :smirk:
Men fortfarande är det så att hästar är flockdjur och ska inte gå själva. Det är som att låta ett barn växa upp utan att få ha kontakt med andra barn. Det barnet mår inte bra men överlever.
Men som du skriver så kan vi ju diskutera det här i evigheter, du har din åsikt och jag min och jag tror inte att någon av oss kommer att ändra sig...
MVH Russin8
Mina står själva i stallet, beroende på att det är två "rum" i stallet, så de har varsitt rum.
Något som har hjälpt mig när jag bara har två hästar, de är vana att vara själva och bryr sig inte nämvärt när de blir lämnade ensamma i hagen heller.
Annars tycker jag inte att hästar ska vara ensamma, MEN i hyrstall kan det vara stor omsättning på hästar vilket gör att vissa hästar får byta "kompisar" ofta, så hade jag det när jag hade min gammeltant inhyrd (då var hon dock inte så gammal), hennes hagkompisar byttes flera gånger per år, hade jag då kunnat hade jag hellre haft henne ensam istället för att göra en orolig "flock" flera gånger per år.
annalisa 2007-05-01, 12:57 Har haft mitt sto i 3 år. De 2 första åren gick hon MED hag-kompisar. Blev sparkad x-antal gånger och fick åka till skara djursjukhus 2 ggr för att kolla benen pga hon vart blockhalt. Var inte så himla lycklig pga hon fick vila eftersom hon var halt. Var inte heller så glad i hagen, stog i sitt lilla hörn för sig själv o struntade i dom andra hästarna. Provade att byta hagkamprater 4 ggr och likadant varje gång. Väldigt olycklig. Fick då flytta in i en egen hage med "singel-grannar" efter sommarbetet 2006 och blev då mycket harmonisk som individ och mer positiv. Slapp även skador och kunde hålla igång under hela säsongen och var därför väldigt lycklig eftersom hon slapp att vila o inte bli riden.
Nu har hon, april 2007, fått ett litet föl, och går i egen hage tillsammans med Lillis, och tur är nog det. För skulle hon gå med andra pållar så skulle det nog redan vara ett par 3 ben avsparkade i stallet.
Kan olyckor förhindras så är det väl korkat att inte förhindra dem, om hästen inte mår dåligt av det?????
zillax89 2007-05-01, 13:49 Jag tycker som många andra, att hästar är flockdjur, de ska ha sällskap av andra hästar MEN det finns undantag. Jag har själv sett hästar som faktiskt - ja konstigt nog - verkar trivas bättre på egen hand. Antingen har dom blivit halv ihjälslgna eller så försöker dom slå ihjäl andra hästar. Dock finns det väl en anledning till det också, jag tror inte en häst som växt upp i en flock skulle bete sig såhär. Utan då handlar det om hästar som näst intill alltid varit själva och därför inte kan anpassa sig i en flock - kanske, jag vet inte.
Jag är glad att alla mina trivs tillsammans, man ser hur lyckliga dom är ;)
AnnaKarinA 2007-05-01, 14:26 Min trivs inte med det. Han gnäggar, vandrar osv... fast jag tror det beror på att det alltid kliar nånstans på honom, och går han ensam kan ju inte klia honom... :p
lady_mike 2007-05-01, 15:09 Det går bra att ha min häst i egen hage.. Visst önskar jag att jag att hon kunde gå med andra.. Men hon står inte o suktar efter de andra hästarna.. Hon går iväg i sin hage o är rätt nöjd med livet..
Jag är dock på jakt efter nån gammal märr som kan gå som sällskap.. Spanar lite försiktigt då min mor kom med förslaget att leta o se om jag snubblar över nån..
Hur kommer du göra med fölet? Kommer det oxå att få gå själv? För det kan ju bli skadat om du släpper ihop det med andra unghästar som busar...
MVH Russin8
Har haft mitt sto i 3 år. De 2 första åren gick hon MED hag-kompisar. Blev sparkad x-antal gånger och fick åka till skara djursjukhus 2 ggr för att kolla benen pga hon vart blockhalt. Var inte så himla lycklig pga hon fick vila eftersom hon var halt. Var inte heller så glad i hagen, stog i sitt lilla hörn för sig själv o struntade i dom andra hästarna. Provade att byta hagkamprater 4 ggr och likadant varje gång. Väldigt olycklig. Fick då flytta in i en egen hage med "singel-grannar" efter sommarbetet 2006 och blev då mycket harmonisk som individ och mer positiv. Slapp även skador och kunde hålla igång under hela säsongen och var därför väldigt lycklig eftersom hon slapp att vila o inte bli riden.
Nu har hon, april 2007, fått ett litet föl, och går i egen hage tillsammans med Lillis, och tur är nog det. För skulle hon gå med andra pållar så skulle det nog redan vara ett par 3 ben avsparkade i stallet.
Kan olyckor förhindras så är det väl korkat att inte förhindra dem, om hästen inte mår dåligt av det?????
Bra vore nog om fölet så småningom fick gå med andra och få ett socialt beteende, att bara gå med mamma är lite överbeskyddat eftersom hon är mycket snällare än resten av flocken, annars är risken att du snart har två hästar som inte kan gå med andra och tänk om du måste sälja av någon anledning. Kan ju bli svårt att introducera fölet i flocken om inte mamma är accepterad. Synd att vi människor ofta "lyckas" få hästarna som ju ändå är ett flockdjur så osociala att denna situation ska uppstå.:crazy:
Vi har en häst i stallet, travarvalack som from i torsdags inte kommer att få gå ihop med våra andra hästar i stallet. I alla år över vinterhalvåret när de går i mindre hagare blir han uttråkad och vallar runt sin hagkompis, tar deras hö och är allmänt pain in the ass. Men trots sitt tråkiga betende har han alltid fått sällskap. Men så för ett tag sedan när vi fick hem en senskadad häst och när den kunde gå i normal hage så vågade vi inte släppa ihop honom med valacken, utan tog och delada av hagen så att den skadade hästen fick gå med den andra (hingst o dessutom pappa till den som e skadad) som har varit sällskap till den jobbiga typen.
Snacka om att gammel hingsten blev glad när han slapp den jobbige. Valacken verkade inte bry sig nämvärt. Så för en vecka sedan släppte vi ihop ett sto till valacken som han har gått med förut, då hon kan säga ifrån bra och de har passat bra ihop förut så släpptes de ihop på söndagen. Stoet brunstade å sprang runt men valacken gjorde ingen stor affär av detta.
I tordags förra veckan när jag skulle ta in hästarna vid 21 tiden så ser jag valacken jaga runt stoet i hagen som en tok, hon sparkade o skrek i panik och gjorde allt för att bli av med honom, men han gav sig inte. När vi skyndat oss till grinden kommer han glatt travandes dysvett och det var bara att plocka in honom. Stoet däremot var oxå dysvett och inte alls lika glad utan lite halvt om halvt chockad.
Så vi har nu bestämt oss för att valacken kommer inte få gå ihop mer med våra hästar, mycket tråkigt men när han har ett sånt här betende så vågar vi inte längre chansa. Kan hända att han får sällskap i sommar då de kan gå i större hagar, vi har inte tagit ställning till det än. Vi har aldrig haft hästar själva i hagen förutom om de har varit skadade o behövt det, så detta är verkligen tråkigt. Men ibland måste man uppenbarligen.
Låter som om han har litet hingsttag kvar och eftersom stoet var brunstigt så blir det lätt att han tar över en hingstroll, det är helt naturligt. Har en valack som är sådan och jag plockar bort honom från brunstande ston tills brunsten är över och sedan är det lugnt igen. Är han sent kastrerad? Inte otroligt med tanke på hans benägenhet att vilja betäcka och att han "vallar" för att få ihop "flocken".
***knapplån***
Mitt sto gick ensam i hagen under nästan tre år. Detta sedan hon råkat sparka ett annat sto vid hopsläpp och mitt försäkringsbolag fick punga ut med 25000 kronor till det andra stoets ägare.
"Olyckan" hände trots att vi vidtagit alla tänkbara försiktighetsåtgärder före hopsläppet. Anledningen till att mitt försäkringsbolag (hemförsäkringen alltså, inte hästförsäkringen) betalade ut ersättningen berodde på en urgammal lag som säger att den som äger hästen som orsakar skadan ska betala hälften av veterinärvårdskostnaderna för den skadade hästen.
Efter den händelsen vägrade jag släppa Besten med någon annans häst - tänk om det hänt igen och försäkringsbolaget vägrat betala?
Nu går hon tillsammans med våra andra två hästar och det har aldrig varit några problem.
Immer
Bra att du gav henne sällskap trots tidigare register!:bow: Du borde ju ha förbrukat din otur i ämnet kan man ju tycka för det är just vad det ofta är, olyckor händer och enda sättet att helt gardera sig från dem är att ställa in livet! Visst är det hemskt när det händer men man kan inte göra mer än att ha en bra hästhållning och hoppas på det bästa.;)
Tack :bow:
Att släppa henne med valacken var inte särskilt nervöst, vi släppte ihop dem efter tio dagar och då hade de stått bredvid varandra i uteboxarna på nätterna.
Att däremot släppa in vår nya fyraåring till henne och valacken var mer pirrigt. Stona hade då stått bredvid varandra i stallet i nästan sex veckor och verkade komma bra överens. Hovslagaren kom och drog av bakskorna och så släppte vi in alla i sommarhagen. Det blev helt odramatiskt :cool: tack och lov.
Stoet som blev så skadat vid hopsläppet visade sig vara en riktig hormonkärring. Hon blev värre och värre under de två år jag hade min häst i det stallet. Om jag vetat att hon var så grinig hade jag aldrig gått med på hopsläpp.
Mina tre hästar kallblod, och de är mycket duktiga på att läsa varandras signaler. Det räcker med att en av dem lägger ett öra några centimeter bak, så backar de andra :D
Immer
Och i den här tråden:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=537032&highlight=strikt+h%E4st%E4garansvar
finns min utförliga redogörelse för hur det gick till när olyckan inträffade.
Immer
Tycker inte att det är rimligt att du ska betala hälften. Alla som släpper ihop sina hästar vet att de kan skada varandra och är det "vanliga" sociala hästar som är vana vid att gå med andra så kan man ju inte veta om och när något ska hända. Är det däremot en häst som pga att ägaren "älskar ihjäl" den av rädsla att den ska skada sig och inte gett den en chans att lära sig socialt beteende då är risken betydligt större att det blir skador. Klarar man att ha is i magen och vågar låta dem göra upp ändå så brukar de lugna sig, dock kan det ta tid och det är som sagt större risk att något händer och inte så många skulle nog erbjuda sin häst som försökskanin. Om man av medkänsla erbjuder sig att betala halva självrisken vid en skada så ok då men annars inte. Vilka idiotiska regler!
Hade hand om ett sto förut som inte gick att ha i lag med andra hästar, knappt ens i box bredvid någon, och som självklart fick en egen hage. Vi såg till att hon alltid hade saker att bita och leka med i hagen och hon trivdes alldeles utmärkt, var pigg och glad. Hade hon däremot tvingats stå nära en annan häst hade hon bara blivit olycklig och stressad.
Funderade också på det faktum att det verkar vara väldigt stökigt i hästhagarna i vårt avlånga land! Mina hästar går för det mesta uppdelade på två gäng under vintern och visst blir det litet livat när de släpps ihop på betet men i övrigt så är det ganska lugnt tycker jag. Är det så att det är stor omsättning på hästar i stallarna så kan jag förstå att det blir ett himla liv när hästarna aldrig kan komma till ro med en uppgjord rangordning pga nya individer hela tiden. Någon annan förklaring kan jag inte se för mina hästar ägnar inte dagarna åt att försöka ta livet av varandra!:smirk:
Låter som om han har litet hingsttag kvar och eftersom stoet var brunstigt så blir det lätt att han tar över en hingstroll, det är helt naturligt. Har en valack som är sådan och jag plockar bort honom från brunstande ston tills brunsten är över och sedan är det lugnt igen. Är han sent kastrerad? Inte otroligt med tanke på hans benägenhet att vilja betäcka och att han "vallar" för att få ihop "flocken".
Härlig analys du ger av denna valack! kan inte låta bli. Hästen kastrerades tidigt, våren när han blev 1år. Var får du att hästen har benhägenter av att vilja betäcka? för att han jagat ett sto, stoet var brunstigt på söndagen när de släpptes ihop å då brydde han sig inte. På torsdagen när detta hände hade stoet redan gått ur brunst. Han har aldrig betäckt ett sto eller för den saken skull försökt. Min mamma har fött upp denna häst, han är nu såld till en tjej som har honom kvar i vårt stall. Så jag har mycket bra koll på denna häst.
Han har aldrig brytt sig om ett sto som brunstar tidigare, hästen är 10 år så sannolikheten att han helt plötsligt nu skulle få för sig att betäcka anser jag vara mycket liten.
Han vallar inte för att få ihop flocken. Han har detta betende för att han är utråkad eller får för mycket kraftfoder. Han gör likadant oavsett det är ett sto, en hingst eller valack. I betes hagar beter han sig inte så här, då är han sysselsatt. Detta märks mest när han inte rids så mycket som han behöver, då tar han ut sin energi på sin hagkompis. Nu rids han och får lagom med kraftfoder så han borde inte ha överskottsengeri. Han var överjävlig i höstas när han inte reds så mycket och då drogs kraftfodret ner och han lugnade ner sig.
Härlig analys du ger av denna valack! kan inte låta bli. Hästen kastrerades tidigt, våren när han blev 1år. Var får du att hästen har benhägenter av att vilja betäcka? för att han jagat ett sto, stoet var brunstigt på söndagen när de släpptes ihop å då brydde han sig inte. På torsdagen när detta hände hade stoet redan gått ur brunst. Han har aldrig betäckt ett sto eller för den saken skull försökt. Min mamma har fött upp denna häst, han är nu såld till en tjej som har honom kvar i vårt stall. Så jag har mycket bra koll på denna häst.
Han har aldrig brytt sig om ett sto som brunstar tidigare, hästen är 10 år så sannolikheten att han helt plötsligt nu skulle få för sig att betäcka anser jag vara mycket liten.
Han vallar inte för att få ihop flocken. Han har detta betende för att han är utråkad eller får för mycket kraftfoder. Han gör likadant oavsett det är ett sto, en hingst eller valack. I betes hagar beter han sig inte så här, då är han sysselsatt. Detta märks mest när han inte rids så mycket som han behöver, då tar han ut sin energi på sin hagkompis. Nu rids han och får lagom med kraftfoder så han borde inte ha överskottsengeri. Han var överjävlig i höstas när han inte reds så mycket och då drogs kraftfodret ner och han lugnade ner sig.
Att stoet brunstade utan att få hans uppmärksamhet vid första mötet kunde ju faktiskt ha berott på att det var tidigt i brunsten och varför jag tolkade hans beteende som att han ville betäcka kan ju bero på att det kan gå till så vid en betäckning om hingsten är het på gröten och stoet lite svårflörtat. Att han inte gjort så tidigare
framgick inte och det var ingen analys, det var bara en tanke. Så att han vallar är alltså ert fel, pga underaktivering eller för mycket kraftfoder ska hästen gå själv klassad som "dum". Återigen var det inte hästens fel att det inte fungerade! Originellt! Kunde inte heller låta bli!
olgaklara 2007-05-02, 10:43 Jag har varit med om att tre älsklingshästar brutit benet och avlivats pga bud i hagen, men inte slutar jag låta dem vara hästar för det? :confused:
Min häst jag har nu har dessutom fått ett ben i bogen avsparkat, och x antal sparkar/andra skador. Det är sånt som händer när det blir lite för busigt i hagen.
Hästar som trivs tillsammans sparkar inte varandra så att de får allvarliga skador.
Jag hade nog sett över hur hästarna är placerade tillsammans i hagarna på ert ställe :crazy:
Vill än en gång säga att vi vill egentligen inte ha hästar själva om de inte är i behov av det, dvs skadade. Men denna valack har nu satt sin sista potatis om man kan säga så. Han kommer få gå själv under vinterhalvåren så länge han står hos oss. Det är faktiskt upp till ägaren att avgöra om hon vill ha kvar hästen hos oss eller hitta ett ställe där hästen kan få sällskap. Jag tycker jätte mycket om ägaren och vill inte ha bort henne från stallet men jag vågar inte släppa in mina hästar till honom.
Hästen är som sagt inte min. Hästen rids nu ordentligt, han tränas för att starta monte´och får 1kg kraft grund och 0.5kg kraft sport, vilket är en liten mängd egentligen för det arbete han gör. Så han borde inte ha betett sig så här mot stoet.
Jag skrev att han i höstas fick för mycket kraftfoder och reds förlite. Men detta åtgärdades och hästen mådde bättre och fick ett bättre betende, men det betyder inte att han slutar helt med vallandet.
olgaklara 2007-05-02, 10:53 Men fortfarande är det så att hästar är flockdjur och ska inte gå själva. Det är som att låta ett barn växa upp utan att få ha kontakt med andra barn. Det barnet mår inte bra men överlever.
Men som du skriver så kan vi ju diskutera det här i evigheter, du har din åsikt och jag min och jag tror inte att någon av oss kommer att ändra sig...
MVH Russin8
Nu är det ju faktiskt som så här att alla hästar kan inte gå med varandra och det är rena fakta. Därför är det kanske betydligt bättre att i vissa fall separera vissa hästar
Jag har 6st hästar hemma men de går inte i samma hage, jag har dem två och två resp två som går ensamma.
De som går två och två är ett tvilling par där den ena tvillingen är väldigt dominant.
De andra som går tillsammans är en valack och ett sto båda fullblod de fungerar otroligt bra ihop och aldrig att man ser att de sparkar varandra eller surar på något vis.
Sedan har jag en irländare som är sur som bara den, hon sparkar först och frågar sedan, hon trivs utmärkt med att gå själv och bryr sig inte ett dugg om andra hästar eller om hon är ensam var hon än är. Nu är detta iof en tävlingshäst som åkt hela Europa runt och tävlat och har alltid varit väldigt självständig.
Den andre har gått tillsammans med de två fullbloden men detta går inte längre då valackarna slåss som bara den och han är fruktansvärt elak mot stoet och väldigt bossig överlag. Han får gå i angränsade hage nu.
Ja tyvärr har vi människor lyckats få många hästar avsocialiserade, dom vet inte hur man är häst!
När det väl gått så långt att hästarna inte vet hur man beter sig som häst så finns det ju tyvärr inget annat sätt än att låta dom gå själva. Men jag tycker att det är tragiskt.
MVH Russin8
Jag hade en foderhäst en gång som fick benet avsparkat, men det är ingen som helst ursäkt för mig att hålla hästar ensamma. Olyckor händer och det är bara att acceptera, annars känner jag att man kanske bör syssla med något annat än levande djur.
Jag kan inte göra annat än hålla med! :bow: :bow:
Och som Russin8 skrev... Det kan lika gärna hända när man rider. Jag hör oftare om hästar som blir halta eller får förslitningar av ridning än om hästar som skadar sig i hagen.
Självklart händer olyckor på andra sätt än i hagen. Under de 12 åren och ca de 18 olika hästarna som varit hos oss längre perioder har vi bara haft denna som har betett sig såsom han gjorde när han jagade stoet.
Det här är första gången vi inte vill ha sällskap till en häst. Oftast när han är "dum" mot andra beror det på hög kraftfodergiva o lite motion, men denna gången så har han fått bra med motion och ok kraftgiva, (han skulle iof kunna gå på mer kraftfoder). Om hästägaren vill får hon skaffa sällskap över sommaren till hästen men till vintern finns det ingen plats till fler hästar. Jag vill inte riskera att han skadar mina hästar som fungerar fint tillsammans.
Min nya häst åkte på en del smällar i höstas när vi släppte ihop stona, MEN ledarhästen som gick på henne slutade när min häst sprang därifrån, det tog ca 2 veckor innan min nya var accepterad i gänget. Men de kan fortfarande bita henne i rumpen om hon inte flyttar sig från maten när de vill ta just den höhögen. Men det här anser jag inte vara något problem.
Men när en häst jagar en annan å inte ger sig, å hästen som blir jagad skriker i panik är det inte roligt. Och jag vill inte chansa med att släppa in någon av mina, unghästen som är låg i rang eller mitt sto med hingstföl vid sidan om för att den här hästen som jagade den andra ska få sällskap. Tyvärr, vågar jag inte det.
Anser i vårt fall att det är upp till ägaren och välja för hästen, antingen ha han kvar hos oss o inte få sällskap till honom eller helt enkelt flytta honom.
olgaklara 2007-05-02, 13:54 Ja tyvärr har vi människor lyckats få många hästar avsocialiserade, dom vet inte hur man är häst!
När det väl gått så långt att hästarna inte vet hur man beter sig som häst så finns det ju tyvärr inget annat sätt än att låta dom gå själva. Men jag tycker att det är tragiskt.
MVH Russin8
Det behöver ju absolut inte betyda att de är avsocialiserade utan endast att ibland så har man hästar som inte kan gå tillsammans helt enkelt, liksom vissa hästar inte kan göra det i frihet heller
Det behöver ju absolut inte betyda att de är avsocialiserade utan endast att ibland så har man hästar som inte kan gå tillsammans helt enkelt, liksom vissa hästar inte kan göra det i frihet heller
Vågar nog sticka ut hakan och säga att så gott som alla hästar skulle kunna gå med andra om förhållandena och ägarna tillät det. Sedan att inte alla individer älskar varandra, det är en annan sak, och har man inte så stora hagar att hästarna kan få eget space ändå så får man helt enkelt dela upp dem i grupper som fungerar. Har haft flera hästar som tidigare ägare påstått inte kunnat gå med andra men efter litet pyssel, en hel del planering och ett antal sammandrabbningar så har de samtliga funnit sin plats i flocken och betett sig som vilken häst som helst. OCH ingen, kan jag tillägga, ådrog sig några allvarligare skador under tiden vilket ju faktiskt kan hända.
CarolineB 2007-05-02, 14:21 Jag tror inte på att ha hästarna själva. De enda tillfällena som mina hästar har fått gå ensamma är om de varit skadade.
Min hästar springer och leker och har jättekul i hagen tillsammans, det vill jag inte ta ifrån dem!
Men visst förstår jag att det kan vara svårt attt släppa ihop hästar som kanske gått själva sen de blev avvänjda, de vet ju inte hur de ska bete sig mot andra hästar.
Att tänka på skador och täcken tycker jag är själviskt. I alla fall om man inte har en häst som är värd flera miljoner.
*kl*
Jag tycker att nästan alla hästar ska få gå med sällskap; det finns några få giltiga undantag tycker jag: Att hästen mår bättre själv eller att andra hästar riskerar att skadas hela tiden och behöver gå och vara rädda för den dominanta hästen.
Sedan kan jag inte låta bli att undra över att det verkar vara vanligt med hästar som skadas allvarligt så pass ofta som Vita_Ns häst.
Min häst går i en stor hage med 5 andra hästar och jag har knappt sett någon ens lyfta på bakbenet där. Men det kanske beror på att alla har utrymme att gå undan på, denna flock har även fått 3 nya tillskott på ganska kort tid men det är inga problem alls.
Blir dock lite ledsen över 2 hästar som står i mitt stall, de har gått tillsammans innan och man såg ofta hur de busade tillsammans och lekte runt.
Men den ena hästen fick tappskor ibland och den andra sträckte sig ett par gånger så de delade upp hagarna, inga av de här hästarna tävlas heller om nu det skulle vara en ursäkt. :crazy:
Veronika 2007-05-02, 15:38 Min ena pålle går ensam just nu, han verkar inte bry sig för han har på äldre dar blivit lite grinig o dominant mot andra hästar. Den enda han funkar hyfsat med är mitt sto men jag tycker det är viktigare att 3-åringen får sällskap av henne. Han kan dock se dom andra hästarna.
Min häst går ensam och det funkar kanon.:idea: Märker INGEN skillnad på henne om hon går ensam eller med polare.:bump:
olgaklara 2007-05-02, 15:46 Vågar nog sticka ut hakan och säga att så gott som alla hästar skulle kunna gå med andra om förhållandena och ägarna tillät det. Sedan att inte alla individer älskar varandra, det är en annan sak, och har man inte så stora hagar att hästarna kan få eget space ändå så får man helt enkelt dela upp dem i grupper som fungerar. Har haft flera hästar som tidigare ägare påstått inte kunnat gå med andra men efter litet pyssel, en hel del planering och ett antal sammandrabbningar så har de samtliga funnit sin plats i flocken och betett sig som vilken häst som helst. OCH ingen, kan jag tillägga, ådrog sig några allvarligare skador under tiden vilket ju faktiskt kan hända.
Mina två fullblod kan absolut inte gå med varandra, båda är sent kastrerade och är extremt tävlingsinriktade, båda har löpt på banan den ena i 6år.
Båda vill bestämma. Och när vi separerade dem till slut så var det därför att båda stod och slog mot varandra med bakbenen fullt ut samtidigt som de backade mot varandra.
Vi kunde knappt gå in och separera dem och innan vi hade fått dem åtskilda så hade de stora blodiga köttsår på kroppen där de huggit varandra.
Stoet är väldigt speciell och jag skulle inte riskera vare sig henne eller någon annan genom att prova. Nu lär hon få vänja sig eftersom hon är dräktig.
Jag anser under de 30 åren jag själv hållit på med hästar att jag faktiskt träffat en hel del hästar som inte kan gå i hage med andra eller med flera. Oftast har det varit hästar i mkt hög kondition, alla vet ju att en häst ändrar sig markant när de får hög kondition.
När vi märker att hästar inte kan gå tillsammans så finns det ingen anledning för oss att mitra eller för den delen riskera att de skulle skada sig allvarligt, vi byter ut dem och gör om i hagarna istället.
Jag personligen är inte så rik att jag vill stå med en allvarligt skadad eller död häst.
Invinciblestables 2007-05-02, 16:59 Jag tror inte på att ha hästarna själva. De enda tillfällena som mina hästar har fått gå ensamma är om de varit skadade.
Min hästar springer och leker och har jättekul i hagen tillsammans, det vill jag inte ta ifrån dem!
Men visst förstår jag att det kan vara svårt attt släppa ihop hästar som kanske gått själva sen de blev avvänjda, de vet ju inte hur de ska bete sig mot andra hästar.
Att tänka på skador och täcken tycker jag är själviskt. I alla fall om man inte har en häst som är värd flera miljoner.
En häst behöver väl knappast behöva vara värd flera miljoner för att man inte vill ha den skadad. Finns väl ingen som vill ha en skadad häst?
Bara för att dom går i egen hage så betyder det inte att dom inte vet hur man ska umgås med andra. Dom flesta hästar går ju på bete tillsammans. Sedan är det ju inte hundra metar mellan hagarna! :smirk: Sedan måste man ju undra hur det kan vara själviskt att undvika att HÄSTEN kan bli skadad. :confused:
Visst den kan bli det ändå men man kan köra ihjäl sig trots att man har bilbälte åxå, vilket inte innebär att man struntar i bältet för att det ändå kan hända oavsett. Alla har vi olika användningsområden för våra hästar som styr i olika sammanhang.
Mina två fullblod kan absolut inte gå med varandra, båda är sent kastrerade och är extremt tävlingsinriktade, båda har löpt på banan den ena i 6år.
Båda vill bestämma. Och när vi separerade dem till slut så var det därför att båda stod och slog mot varandra med bakbenen fullt ut samtidigt som de backade mot varandra.
Vi kunde knappt gå in och separera dem och innan vi hade fått dem åtskilda så hade de stora blodiga köttsår på kroppen där de huggit varandra.
Stoet är väldigt speciell och jag skulle inte riskera vare sig henne eller någon annan genom att prova. Nu lär hon få vänja sig eftersom hon är dräktig.
Jag anser under de 30 åren jag själv hållit på med hästar att jag faktiskt träffat en hel del hästar som inte kan gå i hage med andra eller med flera. Oftast har det varit hästar i mkt hög kondition, alla vet ju att en häst ändrar sig markant när de får hög kondition.
När vi märker att hästar inte kan gå tillsammans så finns det ingen anledning för oss att mitra eller för den delen riskera att de skulle skada sig allvarligt, vi byter ut dem och gör om i hagarna istället.
Jag personligen är inte så rik att jag vill stå med en allvarligt skadad eller död häst.
Under MINA 30 år med hästar har jag fått en helt annan uppfattning av ämnet. De hästar som inte kan gå ihop med andra utan problem har oftast människors hantering från början att tacka för det. Som jag sa så har mina hästar alltid hittat sin plats i flocken trots tidigare problem och jag lovar att jag inte varken hade kunnat eller har behövt lägga några pengar på skador pga det. Jag gör på mitt sätt och du på ditt det är bara att respektera att alla inte tycker lika.
[QUOTE=Invinciblestables;8188597]En häst behöver väl knappast behöva vara värd flera miljoner för att man inte vill ha den skadad. Finns väl ingen som vill ha en skadad häst?
Bara för att dom går i egen hage så betyder det inte att dom inte vet hur man ska umgås med andra. Dom flesta hästar går ju på bete tillsammans. Sedan är det ju inte hundra metar mellan hagarna! :smirk: Sedan måste man ju undra hur det kan vara själviskt att undvika att HÄSTEN kan bli skadad. :confused:
Visst den kan bli det ändå men man kan köra ihjäl sig trots att man har bilbälte åxå, vilket inte innebär att man struntar i bältet för att det ändå kan hända oavsett. Alla har vi olika användningsområden för våra hästar som styr i olika sammanhang.
Kicki :)[/QUOTE Så du menar att hästarna inte kan gå ihop på vintern men på sommaren är det ok?
Självklart händer olyckor på andra sätt än i hagen. Under de 12 åren och ca de 18 olika hästarna som varit hos oss längre perioder har vi bara haft denna som har betett sig såsom han gjorde när han jagade stoet.
Det här är första gången vi inte vill ha sällskap till en häst. Oftast när han är "dum" mot andra beror det på hög kraftfodergiva o lite motion, men denna gången så har han fått bra med motion och ok kraftgiva, (han skulle iof kunna gå på mer kraftfoder). Om hästägaren vill får hon skaffa sällskap över sommaren till hästen men till vintern finns det ingen plats till fler hästar. Jag vill inte riskera att han skadar mina hästar som fungerar fint tillsammans.
Min nya häst åkte på en del smällar i höstas när vi släppte ihop stona, MEN ledarhästen som gick på henne slutade när min häst sprang därifrån, det tog ca 2 veckor innan min nya var accepterad i gänget. Men de kan fortfarande bita henne i rumpen om hon inte flyttar sig från maten när de vill ta just den höhögen. Men det här anser jag inte vara något problem.
Men när en häst jagar en annan å inte ger sig, å hästen som blir jagad skriker i panik är det inte roligt. Och jag vill inte chansa med att släppa in någon av mina, unghästen som är låg i rang eller mitt sto med hingstföl vid sidan om för att den här hästen som jagade den andra ska få sällskap. Tyvärr, vågar jag inte det.
Anser i vårt fall att det är upp till ägaren och välja för hästen, antingen ha han kvar hos oss o inte få sällskap till honom eller helt enkelt flytta honom.
Kan förstå att du inte vill ha unghästarna med honom,det blir bara tok. Låter mer som om han behöver ett gammalt sto som parkerar ett ben i "varje hörn" i backen och sedan klappar tillbaka ordentligt och visst,det kan ju innebära att han skadar sig istället. Eftersom jag har min inställning så hade jag gjort det, har t.o.m. gjort det med en nykastrerad travare som var grönjävlig mot stona. Han fick en rejäl omgång och det tog en stund att plåstra om honom men han kom ner på jorden fort!;)
Invinciblestables 2007-05-02, 18:46 [QUOTE=Invinciblestables;8188597]En häst behöver väl knappast behöva vara värd flera miljoner för att man inte vill ha den skadad. Finns väl ingen som vill ha en skadad häst?
Kicki :)[/QUOTE Så du menar att hästarna inte kan gå ihop på vintern men på sommaren är det ok?
Är ju lite skillnad på vinter (skor och broddar) och sommar (barfota)!
Kolla vad försäkringsbolagen tycker om att hästar går tillsammans broddade?
Jo jag förstår din tanke, tycker inte att den är fel utan tvärt om en bra tanke. Men till saken hör att just detta sto som han jagade är ett ledarsto om man säger så. Hon brukar vara bra på att styra å ställa i hagarna och ger sig inte i första taget. Alltså ganska tuff.
Sedan finns det ett annat sto, den som går så jätte bra med min unghäst. Hon är inte översocial mot andra hästar och kan klappa tillbaks när det gäller, men då e ju hon som äger valacken sådär intresserad av att ha de ihop då han riskerar å få riktigt med mothugg. De gick ihop för några år sedan och om jag inte minns fel så sparkade hon till valacken å han vart halt ett par dagar. Hon vill ju ha honom till monte´n och vill inte riskera att han skadar sig.
Då min unghäst går bra med detta sto och verkar känna sig trygg vill man ju heller inte dela på dessa två. Och när den ägaren till valacken tycker att det är väl hårt att inte låta de andra gå med honom men å andra sidan själv inte vill riskera sin häst ifall detta sto skulle slå tillbaks så känner man lite att då kan hästen gå där själv. varför ska jag riskera mina hästar när hon inte själv är villig att ta risker?
Men jag har pratat med en kompis som ev kan ha valacken med en av sina hästar över sommaren ifall ägaren till valacken är intresserad. Men det känns faktiskt lite som om det är upp till ägaren. Vem vet han kanske aldrig gör om det han gjorde mot stoet, men vi i stallet känner inte för att prova. Sorligt men sant.
Jag har 2 hästar som står i var sin hage med bar ett relativt lågt elstängsel mellan, dom springer och busar sida vid sida ibland och brukar stå och klia varandra över stängslet.
Jag har försökt släppa ihop dom med det resultatet att min äldre häst jagade ut den yngre genom stängslet, jag vill inget hellre än att ha dom tillsammans men jag vill inte riskera att ha hästarna springandes lösa då jag tex är på jobbet! Sen är ju skaderisken väldigt hög då den äldre inte bits utan sparkas... Jag ser ingen annan utväg än att ha det så här och hästarna verkar nöjda med situationen!
olgaklara 2007-05-02, 21:07 Under MINA 30 år med hästar har jag fått en helt annan uppfattning av ämnet. De hästar som inte kan gå ihop med andra utan problem har oftast människors hantering från början att tacka för det. Som jag sa så har mina hästar alltid hittat sin plats i flocken trots tidigare problem och jag lovar att jag inte varken hade kunnat eller har behövt lägga några pengar på skador pga det. Jag gör på mitt sätt och du på ditt det är bara att respektera att alla inte tycker lika.
Vad är ditt problem??
Hur många hästar i mkt hög kondition har du haft??
Jag har mina hästar tillsammans, de som går dvs. Vi har aldrig haft problem tidigare innan vi fick fullbloden. Vi har även haft vår godkända connemara hingst i hage med andra.
Och ja jag har aldrig motsatt mig att hästar utan människans inverkan inte skulle kunna gå i flock tillsammans, MEN om hästen från början blivit van att göra annat av andra så är det ganska svårt att ändra det.
Dessutom så finns det hästar som inte går ihop som tex mina två fullblodsvallackar, men eftersom jag tydligen har ett speciellt sätt att ha mina så antar jag att du hade låtit dem slåss tills de hade skadat sig betydligt värre än vad de båda gjorde. :crazy:
[QUOTE=Vavsla;8188839]
Håller de på som vissa beskrivit här så kan skadorna bli rätt allvarliga även utan brodd.
Vad är ditt problem??
Hur många hästar i mkt hög kondition har du haft??
Jag har mina hästar tillsammans, de som går dvs. Vi har aldrig haft problem tidigare innan vi fick fullbloden. Vi har även haft vår godkända connemara hingst i hage med andra.
Och ja jag har aldrig motsatt mig att hästar utan människans inverkan inte skulle kunna gå i flock tillsammans, MEN om hästen från början blivit van att göra annat av andra så är det ganska svårt att ändra det.
Dessutom så finns det hästar som inte går ihop som tex mina två fullblodsvallackar, men eftersom jag tydligen har ett speciellt sätt att ha mina så antar jag att du hade låtit dem slåss tills de hade skadat sig betydligt värre än vad de båda gjorde. :crazy:
Alla mina hästar som arbetar och tävlar är i hög kondition vad nu det skulle göra för skillnad och vadå problem??? JAG har mina hästar ihop, så jag tycker inte att det är något problem men du kan tydligen inte respektera att det finns de som gör annorlunda än du och faktiskt tro det eller ej fast jag inte har fullblod numera så har jag också haft godkänd hingst tillsammans med de andra. OCH jag har haft både fullblodsston, fullblodshingst och travhästar likaväl som halvblod och ponnier av olika kön och sort och det har inte heller varit någon större skillnad. Du har rätt i att det är svårt att vänja en häst som blivit "osocial" vid andra MEN det går om man vågar ta risken vilket självklart är upp till var och en. Jag lider inte av vad du gör med dina hästar men jag måste väl få tycka precis som du eller är det automatiskt bara din åsikt som gäller?
Jo jag förstår din tanke, tycker inte att den är fel utan tvärt om en bra tanke. Men till saken hör att just detta sto som han jagade är ett ledarsto om man säger så. Hon brukar vara bra på att styra å ställa i hagarna och ger sig inte i första taget. Alltså ganska tuff.
Sedan finns det ett annat sto, den som går så jätte bra med min unghäst. Hon är inte översocial mot andra hästar och kan klappa tillbaks när det gäller, men då e ju hon som äger valacken sådär intresserad av att ha de ihop då han riskerar å få riktigt med mothugg. De gick ihop för några år sedan och om jag inte minns fel så sparkade hon till valacken å han vart halt ett par dagar. Hon vill ju ha honom till monte´n och vill inte riskera att han skadar sig.
Då min unghäst går bra med detta sto och verkar känna sig trygg vill man ju heller inte dela på dessa två. Och när den ägaren till valacken tycker att det är väl hårt att inte låta de andra gå med honom men å andra sidan själv inte vill riskera sin häst ifall detta sto skulle slå tillbaks så känner man lite att då kan hästen gå där själv. varför ska jag riskera mina hästar när hon inte själv är villig att ta risker?
Men jag har pratat med en kompis som ev kan ha valacken med en av sina hästar över sommaren ifall ägaren till valacken är intresserad. Men det känns faktiskt lite som om det är upp till ägaren. Vem vet han kanske aldrig gör om det han gjorde mot stoet, men vi i stallet känner inte för att prova. Sorligt men sant.
Du har ju litet fått en annan persons problem på halsen här. Detta problem har inte jag eftersom jag bara har mina hästar hemma nu. Knepigt läge att lösa utan att någon kommer i kläm. Häst eller människa.Hoppas det löser sig.;)
[QUOTE=Vavsla;8188839]
Kollade mina försäkringar, kan inte hitta någon stans där det står att jag inte får ha mina hästar ihop med brodd?!
Dom går alltid tillsammans, fyra brodd i varje sko, inga skador...
MVH Russin8
[QUOTE=Invinciblestables;8189186]
Kollade mina försäkringar, kan inte hitta någon stans där det står att jag inte får ha mina hästar ihop med brodd?!
MVH Russin8
Samma här. Har däremot haft en sparkskada (för många år sedan) på en halvblodshingst som gick med "barfotakamrater".
olgaklara 2007-05-03, 09:06 Alla mina hästar som arbetar och tävlar är i hög kondition vad nu det skulle göra för skillnad och vadå problem??? JAG har mina hästar ihop, så jag tycker inte att det är något problem men du kan tydligen inte respektera att det finns de som gör annorlunda än du och faktiskt tro det eller ej fast jag inte har fullblod numera så har jag också haft godkänd hingst tillsammans med de andra. OCH jag har haft både fullblodsston, fullblodshingst och travhästar likaväl som halvblod och ponnier av olika kön och sort och det har inte heller varit någon större skillnad. Du har rätt i att det är svårt att vänja en häst som blivit "osocial" vid andra MEN det går om man vågar ta risken vilket självklart är upp till var och en. Jag lider inte av vad du gör med dina hästar men jag måste väl få tycka precis som du eller är det automatiskt bara din åsikt som gäller?
Ditt problem var att du blir otrevlig om det inte är någon som tycker som du!!
Du anser att du vet bäst!
Hästar i hög kondition ändrar sitt beteende väldigt radikalt, men det borde ju du veta om du haft tävlande hästar!!
Jag har sett hästar sparka ihjäl varandra och det räcker för mig!
Alla hästar kan inte gå tillsammans och så är även fallet när de är i frihet dvs vildhästar!
Du kanske skall titta på denna video:
http://www.youtube.com/watch?v=uwOnFrfPRdE
Den där videon har väl överhuvutaget inget med den här diskutionen att göra. Det handlar ju om hästar i vilda, där en hingst tar bort konkurentens föl eller ett föl som inte är livsdugligt...
MVH Russin8
Ditt problem var att du blir otrevlig om det inte är någon som tycker som du!!
Du anser att du vet bäst!
Hästar i hög kondition ändrar sitt beteende väldigt radikalt, men det borde ju du veta om du haft tävlande hästar!!
Jag har sett hästar sparka ihjäl varandra och det räcker för mig!
Alla hästar kan inte gå tillsammans och så är även fallet när de är i frihet dvs vildhästar!
Du kanske skall titta på denna video:
http://www.youtube.com/watch?v=uwOnFrfPRdE
Hur var jag otrevlig? jag tyckte att jag sa att alla måste få ha sin åsikt?:crazy: Ja jag tycker att mitt sätt funkar bäst för mig precis som du tycker att ditt funkar bäst för dig eller hur? Mina hästars uppförande mot mig och andra hästar har varit detsamma oavsett kondition så där förstår jag faktiskt inte vad du menar. Självklart har de mer "go" när de är i topp men det är ju en annan sak. Tråkigt med dina upplevelser med hästar som har ihjäl varandra, det har jag klarat mig ifrån även om det rykt stickor och strån ibland som t.ex. när lille shettishingsten rymde in till nykastrerade travaren som gick med "sina" ston. Då gick det livat till! Nej alla hästar kan inte gå ihop men skillnaden i frihet är att de kan komma undan och hålla sig på ett visst säkerhetsavstånd vilket vi begränsar kraftigt med våra hagar. Det blir påtvingat umgänge som lätt resulterar i skador. Jag respekterar att du tycker annorlunda än mig som jag redan sagt men jag tycker faktiskt att jag inte varit mer "tjurskallig" än du själv varit!;)
Den där videon har väl överhuvutaget inget med den här diskutionen att göra. Det handlar ju om hästar i vilda, där en hingst tar bort konkurentens föl eller ett föl som inte är livsdugligt...
MVH Russin8
Sant! Detta är något för de som påstår att hästar aldrig brukar mer våld än nöden kräver vilket ju i och för sig är en sanning med modifikation. Här krävdes tydligen att fölet dog och även om det är hemskt att se den lille hanteras på detta sätt så fanns det antagligen en anledning till agerandet från hingsten. Det troligaste är att det var något fel på detta föl vilket gör att det aldrig överlevt ändå så hingsten förkortade bara dess lidande. Det som talar mest för det är att modern till fölet var inte ens där och försvarade, hon hade också lämnat det vilket ska mycket till eftersom moderskänslorna kan förflytta berg. Naturen är grym så är det bara.:cry:
olgaklara 2007-05-03, 09:58 Sant! Detta är något för de som påstår att hästar aldrig brukar mer våld än nöden kräver vilket ju i och för sig är en sanning med modifikation. Här krävdes tydligen att fölet dog och även om det är hemskt att se den lille hanteras på detta sätt så fanns det antagligen en anledning till agerandet från hingsten. Det troligaste är att det var något fel på detta föl vilket gör att det aldrig överlevt ändå så hingsten förkortade bara dess lidande. Det som talar mest för det är att modern till fölet var inte ens där och försvarade, hon hade också lämnat det vilket ska mycket till eftersom moderskänslorna kan förflytta berg. Naturen är grym så är det bara.:cry:
Modern var den hästen som sprang omkring i bakgrunden, så visst var hon där. Fölet var dessutom nyfödd
Modern var den hästen som sprang omkring i bakgrunden, så visst var hon där. Fölet var dessutom nyfödd
Den ungen var några timmar gammal och hade fortfarande uppenbara problem att resa sig.
olgaklara 2007-05-03, 10:05 Den där videon har väl överhuvutaget inget med den här diskutionen att göra. Det handlar ju om hästar i vilda, där en hingst tar bort konkurentens föl eller ett föl som inte är livsdugligt...
MVH Russin8
Detta är så roligt med buke :D
De flesta propagerar för att hästar skall ha det så naturligt som möjligt och när man visar en video hur det går till naturligt för hästar så är det inte längre relevant :crazy:
Jo hästar är inte snälla mot varandra naturligt och får man in en i flocken som de inte vill ha där så jagas den bort. men vi har inga vildhästar utan vi har staket så därför kan den utstötta hästen inte fly till en annan grupp.
Det är detta jag menar att man då måste flytta antingen på den hästen som bestämmer och är elak eller den hästen som får stryk. De går inte att vänja in på ett bra sätt om de väl fått för sig att de inte ska gå ihop!
Jag anser det inte rätt att man låter sina hästar slåss bara för att det skall vara så naturligt som möjligt, då kunde man ju lika gärna låta ledarhästen ta ihjäl det nyfödda fölet som kanske inte är helt frisk vid födseln vilka vi räddar idag.
Invinciblestables 2007-05-03, 10:09 [QUOTE=Invinciblestables;8189186]
MVH Russin8
Betvivlar jag inte alls. Men det innebär inte att det inte skulle kunna bli problem. Refererar till det som Immer berättade tidigare i den här tråden om problem vid utbet. vid ersättning för åsamkande av motpartens skador (strikt hästägaransvar). För att vara på den säkra sidan så bör man nog ha det på pränt att försäkringen gäller vid sådana tillfällen, både skador på egen samt motparts häst. Vad dom INTE har skrivit är knappast någon garanti.
olgaklara 2007-05-03, 10:11 Den ungen var några timmar gammal och hade fortfarande uppenbara problem att resa sig.
Och???
Ser man till hur vi har det så kanske vi har någon häst som inte är helt frisk heller, skall vi då låta dem ta livet av varandra??
Jag vet en skäck som blev halvt ihjälsparkad och hade stora köttsår över hela kroppen eftersom ägaren bestämt ville att den skulle gå med flocken trots att det var en ledarhäst som avskydde skäckar. Det slutade med att hela flocken gav sig på honom.
Men ni förstår inte vad jag menar så det är knappast lönt att förklara heller.
Jag personligen tänker inte riskera allvarliga skador bara för att det är mer naturligt att de skall gå i en stor flock. Mina går i små flockar och det fungerar utmärkt.
Detta är så roligt med buke :D
De flesta propagerar för att hästar skall ha det så naturligt som möjligt och när man visar en video hur det går till naturligt för hästar så är det inte längre relevant :crazy:
Jo hästar är inte snälla mot varandra naturligt och får man in en i flocken som de inte vill ha där så jagas den bort. men vi har inga vildhästar utan vi har staket så därför kan den utstötta hästen inte fly till en annan grupp.
Det är detta jag menar att man då måste flytta antingen på den hästen som bestämmer och är elak eller den hästen som får stryk. De går inte att vänja in på ett bra sätt om de väl fått för sig att de inte ska gå ihop!
Jag anser det inte rätt att man låter sina hästar slåss bara för att det skall vara så naturligt som möjligt, då kunde man ju lika gärna låta ledarhästen ta ihjäl det nyfödda fölet som kanske inte är helt frisk vid födseln vilka vi räddar idag.
Jag menar att videon kanske inte var relevant i en diskussion om de problem vissa har med hästarna i hagen. Och jag tycker inte man kan säga generellt att det inte går att få två hästar som ogillar varandra att gå ihop för även om de inte kommer att älska varandra vilket heller inte är nödvändigt så är det fullt möjligt att komma till en vapenvila som fungerar. Jag har gjort det med flera hästar men det kräver att man anpassar platsen och situationen och är medveten om att de kan skada varandra. Om man ska rädda ett svagt föl så förutsätter det att det inte har några defekter som hindrar ett värdigt hästliv annars så är det bättre att det får sluta. Jag har kämpat i princip dygnet runt med ett föl som föddes mycket för tidigt och trots dåliga odds så klarade han sig men hade han haft något som gett honom ett hämmat liv så hade han blivit avlivad, inte av hingsten för han skulle aldrig vågat gå på så länge stoet skyddade sitt föl men fördelen en häst i fångenskap har är ju att det finns alternativ till det.
Och???
Ser man till hur vi har det så kanske vi har någon häst som inte är helt frisk heller, skall vi då låta dem ta livet av varandra??
Jag vet en skäck som blev halvt ihjälsparkad och hade stora köttsår över hela kroppen eftersom ägaren bestämt ville att den skulle gå med flocken trots att det var en ledarhäst som avskydde skäckar. Det slutade med att hela flocken gav sig på honom.
Men ni förstår inte vad jag menar så det är knappast lönt att förklara heller.
Jag personligen tänker inte riskera allvarliga skador bara för att det är mer naturligt att de skall gå i en stor flock. Mina går i små flockar och det fungerar utmärkt.
Överdriver du inte litet nu? Det som hände med fölet var väl ändå ganska extremt. Att en häst blir utmobbad av hela flocken pga sin avvikande färg händer och i det läget kan det funka att vänja in den med flockmedlemmarna en och en tills den är accepterad. Jag har också mina uppdelade i mindre flockar på vintern men på sommaren går de ihop. Hade förr hingststation och då var jag givetvis tvungen att ha hingsten med sina ston för sig.
CarolineB 2007-05-03, 11:43 En häst behöver väl knappast behöva vara värd flera miljoner för att man inte vill ha den skadad. Finns väl ingen som vill ha en skadad häst?
Nej, naturligtvis vill ingen ha sin häst skadad, men jag kan förstå(till viss del) de som har en häst värd flera miljoner att de vill att den går själv trots att den egentligen fungerar med andra hästar.
När jag skrev om hästarna som inte "kan kommunicera" så menar jag dem som aldrig (förutom som föl) gått med någon annan häst! Så klart att de efter många år själva "tappar" sitt "språk". Det tror jag i alla fall.
Jag tycker det är själviskt att ha hästen själv eftersom de flesta hästar fungerar med andra(de är ju faktiskt flockdjur:smirk: ) och jag tror de trivs bättre att ha minst en vän att busa med och ngn att klia, även om det finns undantag. Men hästar behöver precis som vi männiksor fysik kontakt!
Jag har aldrig propagerat för att hästar som slår ihjäl varandra ska gå ihop! Jag har sagt att tyvärr så gör vi människor så att hästar inte klarar att gå ihop. Jag skulle heller inte låta två hästar som försöker slå ihjäl varandra gå ihop. Men jag skulle heller inte säga, att jag inte tänker försöka för att dom[B]kan[B]skada sig.
Så långt det går låt dom vara hästar. Om vi skulle låta dom vara naturligt så skulle vi ju inte ha dom i stall eller hagar alls;) .
MVH Russin8
midnight Rags 2007-05-03, 14:13 En av mina hästar går själva, självklart då i en hage som ligger brevid de andras så han kan se andra hästar.
Det fungerar jättebra!
Han var lite orolig i början och sprang och gnäggade en del men efter ett par timmar blev han lugn och go igen.
Han får gå själv då han är en riktig plåga mot andra hästar i hagen, men han verkar trivas helt ok och keler, skuttar och springer själv istället.
Är bekvämt att ha honom själv, ska ta itu med tävling nu så det är jätteskönt att slippa skador på honom.
Det var det egoistiskaste resonomanget jag hört:eek: . Bekvämt för dig att hästen går själv:eek:
Men läs en gång till, hästen var ju tydligen en riktig plåga mot andra hästar i hagen, därför går den själv skriver midnight Rags.
Men läs en gång till, hästen var ju tydligen en riktig plåga mot andra hästar i hagen, därför går den själv skriver midnight Rags.
Men läs sista raden, där står det att det är bekvämt att den går själv...
Invinciblestables 2007-05-03, 18:08 Men läs sista raden, där står det att det är bekvämt att den går själv...
Om DU läser hennes inlägg ordentligt så är det för att hon ska tävla hästen, vilket blir svårt om den är skadad. Det är är tydligt att alla som inte har din hästhållning är totala egoister! Isf. är vi väl ALLA egoister som har häst?? Varför har vi häst egentligen, för att en häst ska få någonstans att bo så att den "slipper att bo i skogen" eller för att VI vill ha en häst att rida, köra, tävla? Om du nu vill vara fri från egoism släpp din häst fri. :smirk: Du verkar mest ute efter att få klanka på folk som inte delar din uppfattning.
Kicki
Invinciblestables 2007-05-03, 20:12 Nej, naturligtvis vill ingen ha sin häst skadad, men jag kan förstå(till viss del) de som har en häst värd flera miljoner att de vill att den går själv trots att den egentligen fungerar med andra hästar.
När jag skrev om hästarna som inte "kan kommunicera" så menar jag dem som aldrig (förutom som föl) gått med någon annan häst! Så klart att de efter många år själva "tappar" sitt "språk". Det tror jag i alla fall.
Jag tycker det är själviskt att ha hästen själv eftersom de flesta hästar fungerar med andra(de är ju faktiskt flockdjur:smirk: ) och jag tror de trivs bättre att ha minst en vän att busa med och ngn att klia, även om det finns undantag. Men hästar behöver precis som vi männiksor fysik kontakt!
Givetvis så behöver dom fysisk kontakt och det behöver ju inte uteslutas för att dom ha en egen hage. Mina hästar kan klia varandra över staketet om dom vill. Även dom inhyrda hästarna. För min del är det tidigare mycket tråkiga erfarenheter som styr mina beslut. Och som jag har skrivit i tidigare inlägg så ska var och en fatta beslut som dom kan leva med, inte något som någon annan tycker blir bra.
ZanMiguel 2007-05-03, 20:41 Så bara för att man ska tävla hästen så ska den inte få gå tillsammans med andra hästar?
Då tycker jag man lika gärna kan sluta att tävla...
Har man en sådan porslins häst så hur i hela friden klarar den av att ridas då?
Vår häst går ensam i hagen (pga skaderisken) men hon har hästkompisar på båda sidorna om sin stora hage. Hon verkar trivas mkt bra och är alldrig orolig.
Ja jag läste, JAG tolkade personens inlägg att dennes häst var elak mot andra hästar, därför går den själv. Och sedan tycker personen ifråga att detta är bekvämt, men orsaken till ensamheten är inte av bekvämlighet. Men jag kan ju ha fel oxå..
Invinciblestables 2007-05-04, 07:29 Så bara för att man ska tävla hästen så ska den inte få gå tillsammans med andra hästar?
Om du läser alla inlägg rörande Midnight Rags häst så låg det i grunden att den var inte snäll mot andra hästar, vilket skapade problem. Ur det inlägget är det flera inlägg gjorda på diverse utplockade bitar.
Om DU läser hennes inlägg ordentligt så är det för att hon ska tävla hästen, vilket blir svårt om den är skadad. Det är är tydligt att alla som inte har din hästhållning är totala egoister! Isf. är vi väl ALLA egoister som har häst?? Varför har vi häst egentligen, för att en häst ska få någonstans att bo så att den "slipper att bo i skogen" eller för att VI vill ha en häst att rida, köra, tävla? Om du nu vill vara fri från egoism släpp din häst fri. :smirk: Du verkar mest ute efter att få klanka på folk som inte delar din uppfattning.
Kicki
Men just det argumentet att man har hästen själv för att man ska tävla tycker jag är egoistiskt... Man måste låta hästarna vara hästar så långt man kan. Och då ska man inte låta dom gå sjävla, den grundläggande saken att dom är flockdjur försvinner väl inte bara för att man tävlar.
Du har väl ingen aning om hur jag har mina hästar förutom att jag aldrig skulle låta dom gå själva bara för att det passar mig bättre.
Sen finns det ju mycket värre saker man kan utsätta sin häst för än att gå själv, men det var ju inte det den här tråden handlade om. Och jag har väl rätt att tycka vad jag vill utrycka det utan att du säger att jag klankar på folk, du gör ju precis samma sak på mig nu:cool:
MVH Russin8
midnight Rags 2007-05-04, 09:46 Vad jag menar med BEKVÄMT är just för att han inte ska skada andra hästar eller sig själv. Inte för min egen skull.
Jag har varken tid eller list att behöva plåstra om hästar/ringa Vet för att min häst ska behöva gå med andra.
Han ska tävlas snart och ligger nu i hårdträning, en skada förstör allt de jobb jag lagt ut. Plus att jag inte vill riskera att han skadar andra hästar, vilket han gör om han går med dom.
midnight Rags 2007-05-04, 09:49 Så bara för att man ska tävla hästen så ska den inte få gå tillsammans med andra hästar?
Han är absolut inte gjord av porslin, men en häst tål inte heller hur mycket som helst. Jag har inte bara han att tänka på, har även fler hästar som jag inte vill ha skador på. Han är en riktig jävel i hagen, det underlättar för mig om jag slipper ringa Vet just för att han ska gå med andra hästar.
Han har det kanonbra utan sällskap i hagen och mina andra hästar har det kanonbra utan honom i deras hage.
midnight Rags 2007-05-04, 09:51 Men just det argumentet att man har hästen själv för att man ska tävla tycker jag är egoistiskt... Man måste låta hästarna vara hästar så långt man kan. Och då ska man inte låta dom gå sjävla, den grundläggande saken att dom är flockdjur försvinner väl inte bara för att man tävlar.
Du har väl ingen aning om hur jag har mina hästar förutom att jag aldrig skulle låta dom gå själva bara för att det passar mig bättre.
Sen finns det ju mycket värre saker man kan utsätta sin häst för än att gå själv, men det var ju inte det den här tråden handlade om. Och jag har väl rätt att tycka vad jag vill utrycka det utan att du säger att jag klankar på folk, du gör ju precis samma sak på mig nu:cool:
MVH Russin8
Om du vill att hästarna ska ha det så naturligt som möjligt, SLÄPP de lösa då. Det du gör här är att klankar ner på mig just för att jag vill undvika/eliminera risken för skador på mina hästar, speciellt för min tävlingshäst. Nu kanske inte du tävlar och vet då inte heller vilket jobb man lägger ner, så är det troligen för dina argument är ju helt obegrundade och totalt respektlösa!"
Vad jag menar med BEKVÄMT är just för att han inte ska skada andra hästar eller sig själv. Inte för min egen skull.
Jag har varken tid eller list att behöva plåstra om hästar/ringa Vet för att min häst ska behöva gå med andra.
Han ska tävlas snart och ligger nu i hårdträning, en skada förstör allt de jobb jag lagt ut. Plus att jag inte vill riskera att han skadar andra hästar, vilket han gör om han går med dom.
Visst kan jag förstå varför du har honom själv, men tyvärr är det många som har hästen själv fast den inte är som din häst. Om jag fel tolkade dig så ber jag om ursäkt:o .
MVH Russin8
midnight Rags 2007-05-04, 09:56 Visst kan jag förstå varför du har honom själv, men tyvärr är det många som har hästen själv fast den inte är som din häst. Om jag fel tolkade dig så ber jag om ursäkt:o .
MVH Russin8
Ok. Jag tycker ju självklart att hästar ska ha kompisar i hagen, mina andra hästar har det. Men just för att han är så förbannat jävlig i hagen så får han gå själv. Ingen tar skada av det
olgaklara 2007-05-04, 10:04 Så bara för att man ska tävla hästen så ska den inte få gå tillsammans med andra hästar?
Så lustigt det alltid blir :smirk:
Så här kan det ske i hagen som på bilderna nedan. Hästen i fråga kvalade till Falsterbo, många pengar hade lagts ut på kval. Blev sparkad i hagen (antagligen) Han stod i ca 4månader eftersom det blev inflammerat. Och jo han går fortfarande med samma häst i hagen, men jag förstår fullt ut varför många inte vill ha ett så långt avbräck och dessutom så mådde min häst väldigt dåligt av detta såret och fick dessutom kolik känningar eftersom han var i så hög kondition och blev helt stillastående av skadan.
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/lgb1.jpg
Här är såret ca 3dagar och har spruckit upp genom stygnen
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/pluttensynd.jpg
Att hästar skadar sig är ju faktiskt något man får ha i åtanke. Så du menar att hästarna skadar sig mer i hagen än när dom rids? Tycker fortfarande att hästar skall gå med andra hästar så långt det bara är möjligt. Låt den värdefulla tävlingshästen gå med den gamla trotjänaren som inte gör en fluga förnär.
Då får man en lyckligare tävlingshäst som jag tror kan prestera ännu bättre.
MVH Russin8
Goldpasser 2007-05-04, 13:20 Jag har alltid mina hästar tillsammans. Hade de skilda ett tag pga av sjukdom. Men det kändes inte bra. De såg inte direkt glada ut heller.
midnight Rags 2007-05-04, 13:45 Att hästar skadar sig är ju faktiskt något man får ha i åtanke. Så du menar att hästarna skadar sig mer i hagen än när dom rids? Tycker fortfarande att hästar skall gå med andra hästar så långt det bara är möjligt. Låt den värdefulla tävlingshästen gå med den gamla trotjänaren som inte gör en fluga förnär.
MVH Russin8
Så du menar då att inte ens en gammal trotjänare kan skada en annan häst??
Det är väl självklart att jag vet vilka skador det kan bli just därför går också min ena häst själv. Ser ingen som helst anledning att riskera svåra skador för att han ska få gå med andra.
Hästar skadar sig garanterat mera i hagen med andra hästar än när man rider, eftersom när man rider så rider man under kontrollerade former och man rider inte heller som en galning eller rider som hästarna "leker" i hagarna.
En lycklig häst är en frisk häst. Jag tror ju absolut att hästen är lyckligare om den slipper svåra skador.
Ex min häst då, han är i toppkondition och skulle bli helt totalt deprimerad om han fick stå, Plus allt annat som kan ske om en häst som gått i hårdträning helt plötsligt bara står och får inte röra sig, Kolik blandannat.
midnight Rags 2007-05-04, 13:46 Så lustigt det alltid blir :smirk:
Så här kan det ske i hagen som på bilderna nedan. Hästen i fråga kvalade till Falsterbo, många pengar hade lagts ut på kval. Blev sparkad i hagen (antagligen) Han stod i ca 4månader eftersom det blev inflammerat. Och jo han går fortfarande med samma häst i hagen, men jag förstår fullt ut varför många inte vill ha ett så långt avbräck och dessutom så mådde min häst väldigt dåligt av detta såret och fick dessutom kolik känningar eftersom han var i så hög kondition och blev helt stillastående av skadan.
Oj oj!! Hoppas att din häst blev helt återställd.
Såret ser verkligen illa ut!!
olgaklara 2007-05-04, 15:21 Att hästar skadar sig är ju faktiskt något man får ha i åtanke. Så du menar att hästarna skadar sig mer i hagen än när dom rids? Tycker fortfarande att hästar skall gå med andra hästar så långt det bara är möjligt. Låt den värdefulla tävlingshästen gå med den gamla trotjänaren som inte gör en fluga förnär.
MVH Russin8
Som du kan läsa i tidigare inlägg så har jag mina tillsammans, men jag kan mkt väl förstå att folk inte kanske vill riskera sina hästar
Och ett stort JA av de skador jag haft på mina hästar under alla år har det varit hagskador som varit dominerade hos mig. Även om jag varit förskonad från skador i mkt så är det hagen som varit boven i det mesta. De flesta har dessutom varit sparkskador
Invinciblestables 2007-05-04, 16:47 Men just det argumentet att man har hästen själv för att man ska tävla tycker jag är egoistiskt... Man måste låta hästarna vara hästar så långt man kan. Och då ska man inte låta dom gå sjävla, den grundläggande saken att dom är flockdjur försvinner väl inte bara för att man tävlar.
MVH Russin8
Givetvis får man tycka vad man vill, det är sättet att uttrycka det på till alla inkl. mig som jag hakar upp mig på, det finns ju en gräns för alla och här gick min gräns. Jag har inga problem med att du vill ha hästarna ihop. Och även om jag hade det så skulle jag inte uttrycka mig som du gör. Du hade ju samma uttryckssätt när du läst om hur jag hade mina hästar. Du ger inte utrymme för ett oliktänkande utan dömmer den personen direkt som egoist som inte borde ha häst. Den bedömmningen kan du göra p.g.a att jag hade en häst som fick ett söndersparkat knä och nu har mina hästar var för sig. Kan du bedömma min hästhållning efter det kan väl jag göra likadant?
Det är ingen som heller har sagt att bara för att man tävlar så upphör dom att vara flockdjur. Men det fanns andra mycket starkare orsaker tillvarför Midnight Rags hade sin häst ensam, men du "högg" på tävlandet!
Men bara för att du tycker att dom ska gå ihop och andra inte så kan du tycka det du tycker på ett annat sätt. "som man ropar får man svar" heter det, av den anledningen skrev jag i ett helt annat tonläge än tidigare. Du bör kunna respektera andras tänkande även om det inte överenstämmer med ditt.
Kicki, som nu har sagt sitt i detta ämne.
Jag högg på den meningen där det stod "bekvämt" och det var ju inte dig jag "högg" på i det inlägget. Jag har lite svårt att se var jag har en annan ton än vad du har. Du hävdar ju att ditt sätt är rätt lika mycket som jag hävdar mitt, var är skillnaden? Du anser ju att jag har mina hästar fel som låter dom gå i hagen tillsammans och bli skadade, då måste ju jag få anse att du har dina fel utan få höra att jag "klankar" ner på "alla".
Jag skrev i ett tidigare inlägg att det inte va någon ide att vi fortsätte den här diskutionen för att vi skulle aldrig komma närmare varandra, det var du som fortsatte inte jag.
MHV Russin8 som svarar så länge jag känner att jag har något att svara.
*kl*
De viktigaste grundbehoven för en "normal" häst är:
*Mat
*Vatten
*Flock
Tycker man ska försöka tillgodose dessa behov till de flesta hästar (mat och vatten ska ju självklart alla ha ;).)
Sedan finns det ju hästar som inte trivs med andra hästar och t o m kan göra dem illa och de bör självklart gå själva så de syftar jag inte på.
Vi har alla hästar för egoismens skull men det finns ju olika grader i helvetet. En häst kan så klart må bra, gilla att ridas och se blank ut i pälsen även om den går ensam men om dem kan må bättre och ha roligare med en kompis tycker jag man ska ge hästen den möjligheten.
Då har vi helt olika erfarenheter. Har inte haft några allvarliga skador i hagen, förutom för ungefär 20 år sedan då mitt sto fick benet avsparkat. De skador mina andra hästar haft har varit relaterat till ridningen. Som tur var har jag inte haft några alvarliga skador, någon vrickning och någon sträckning.
Men om man tittar på antalet timmar dom går i hagen och antalet timmar man rider så är ju det klart mindre skador i hagen än när man rider...
MVH Russin8
Om du har en äldre, oskodd och lugn häst tillsammans med din tävlingshäst så måste du ju hålla med om att risken att skadas minskar rejält mot om den går med en ung, pigg, skodd och busig kompis?
Men vill man inte ge sin häst den chansen att vara häst så är det ju upp till var och en. Jag har min åsikt väldigt klar och du har uppenbarligen din, och dom är väldigt långt ifrån varandra. Så vidare diskution kanske inte ger så mycket utan blir mer pajkastning. Och det är ju synd för då får ju TS inga vettiga råd;)
MVH Russin8
Så lustigt det alltid blir :smirk:
Såg inte kul ut. Måste bara fråga med risk för att du kallar mig otrevlig;) men såg du när det skedde så du vet att det var en sparkskada? Ser inte ut så i mina ögon. Hästar kan ju göra sig illa utan hjälp också. Också nyfiken på :hur läkte det ihop, blev det snyggt eller fick han svallköttsbildning och konturstörning där? La inte veterinären som sydde drän på det? Såg ju ganska vätskande ut redan på första bilden.
olgaklara 2007-05-04, 20:09 Ja som jag skrev så antar vi att det var en sparkskada, men vi är ju självklart inte helt säkra ;)
Inget fanns i hagen han kunde göra sig illa på.
Jo det såg väldigt fint ut i början dvs samma dag vi sydde, dock drog han ut dränet själv
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/lgb3.jpg
Det sprack efter någon dag dvs bilden i tidigare inlägg och sedan tog det evinnerlig tid innan det började läka. Vi gjorde allt för att det skulle hålla, men stygnen gick upp hela tiden.
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/lagonen.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/pluttensynd3.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/ledsenlagoon1.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/sunday.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/onsdag.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/llsar1.jpg
Idag ser det ut såhär:
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/IMG_5081.jpg
Syns inget idag om man inte vet om det
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/STILL0103-1.jpg
Såg ju mycket bättre ut än man trodde från början. Snygg häst!;)
midnight Rags 2007-05-06, 15:11 Om du har en äldre, oskodd och lugn häst tillsammans med din tävlingshäst så måste du ju hålla med om att risken att skadas minskar rejält mot om den går med en ung, pigg, skodd och busig kompis?
Men vill man inte ge sin häst den chansen att vara häst så är det ju upp till var och en. Jag har min åsikt väldigt klar och du har uppenbarligen din, och dom är väldigt långt ifrån varandra. Så vidare diskution kanske inte ger så mycket utan blir mer pajkastning. Och det är ju synd för då får ju TS inga vettiga råd;)
MVH Russin8
Oskodda hästar kan ge stora skador också plus att äldre hästar oftast är väldigt ranghöga, så nej jag tror absolut inte att en äldrehäst är ngt bra sällskap till min häst. Samtidigt så Om min häst skulle sparka/skada den äldre hästen illa, så har den äldre mkt svårare att läka ihop och bli bra igen.
Alldeles för stora risker.
Min häst är en HÄST. Vad skulle han annars vara, ett får? En tjur??
Det du skriver hänger inte ihop.
MR, som helt tröttnat på folk som skriver utan att veta!!
Invinciblestables 2007-05-06, 19:21 Oskodda hästar kan ge stora skador också plus att äldre hästar oftast är väldigt ranghöga, så nej jag tror absolut inte att en äldrehäst är ngt bra sällskap till min häst. Samtidigt så Om min häst skulle sparka/skada den äldre hästen illa, så har den äldre mkt svårare att läka ihop och bli bra igen.
:bow: :bow: :bow: :bow:
Kicki :angel:
Oskodda hästar kan ge stora skador också plus att äldre hästar oftast är väldigt ranghöga, så nej jag tror absolut inte att en äldrehäst är ngt bra sällskap till min häst. Samtidigt så Om min häst skulle sparka/skada den äldre hästen illa, så har den äldre mkt svårare att läka ihop och bli bra igen.
Men om du ser allt från den synvinkeln så spelar det ju ingen roll du har ju bestämt dig för att din stackars häst ska gå själv och inte få den sociala kontakten som alla hästar behöver. Med den intsällningen så är jag faktiskt förvånad att din häst överhuvudtaget får gå i hagen....
MVH Russin som tröttnat på egoistiska tävlings människor...
Jaulgreis 2007-05-07, 23:03 .. hur funkar de? Då menar jag självklart att hästen har kompisar i hagarna runt omkring och inne i stallet. Men hur funkar det för hästen? Verkar den trivas med det? Trots att den inte kan springa och busa med sina kompisar? ... en fundering.
Hade min förra häst ensam i en liten hage (ca 25 x 13 m) ensam i ca tre månader. Han tyckte det var jättehemskt. Inte alls skoj att gå ensam när Kastrullen (bästa kompis :D ) gick i en hage lååångt bort. Han hade hästar i hagarna brevid, men ja, dom kunde ju inte nosa på varandra eller något sådant. Så det tyckte han absolut inte om.
midnight Rags 2007-05-08, 11:00 Men om du ser allt från den synvinkeln så spelar det ju ingen roll du har ju bestämt dig för att din stackars häst ska gå själv och inte få den sociala kontakten som alla hästar behöver. Med den intsällningen så är jag faktiskt förvånad att din häst överhuvudtaget får gå i hagen....
MVH Russin som tröttnat på egoistiska tävlings människor...
Jag är absolut inte egoistisk, det allra sista jag är.
Men jag uppskattar inte att se min häst gör andra hästar jävligt skadade plus att han själv kan bli ordentligt skadad.
Jag gör det för honom och för de andras hästarnas skull.
Just därför får han gå själv och han mår prima. Presterar ännu bättre om han är frisk och inte skadad, det kanske du också förstår?
MR, Som tröttnat helt på fjortisar!!
midnight Rags 2007-05-08, 16:20 Hade min förra häst ensam i en liten hage (ca 25 x 13 m) ensam i ca tre månader. Han tyckte det var jättehemskt. Inte alls skoj att gå ensam när Kastrullen (bästa kompis :D ) gick i en hage lååångt bort. Han hade hästar i hagarna brevid, men ja, dom kunde ju inte nosa på varandra eller något sådant. Så det tyckte han absolut inte om.
Jag förstår att din häst inte tyckte det var särkilt kul. Helt ostimulerande hage, vilken häst som helst hade ju gråtit. Ska man ha hästen sjäv i en hage ska den vara stor och vara stiumulerande så att de hela tiden har ngt att göra och inte bli uttråkade.
Trodde att folk förstod det men nej då.
MR
.. hur funkar de? Då menar jag självklart att hästen har kompisar i hagarna runt omkring och inne i stallet. Men hur funkar det för hästen? Verkar den trivas med det? Trots att den inte kan springa och busa med sina kompisar? ... en fundering.
Ja, jag kan säga att min förra häst trivdes med att få ha sin hage ifred och han var fullkomligt nöjd med att se de andra i hagarna intill. Han styrde vad dom fick göra och inte fick göra från sin egna hage och ingen häst satte sig upp mot honom trots dubbla staket mellan...:smirk: . Sommartid kunde han gå med sällskap på det stora betet, inga problem...men han blev ett monster i sin lite mindre vinterhage (ca 1/2 ha).
Fick hem en inackordering vars ägare prompt ville att hennes häst skulle gå just med min valack och tog det på sitt ansvar om min skadade hennes (hon menade på att hon kände min häst och inte trodde att han var så farlig eftersom det hade funkat på sommaren ute på betet)...vilket han gjorde efter tre dagar, och det var ingen vacker syn. Den hästens ägare gick själv och delade upp hagen igen så att hennes sto fick en egen...hon ville inte ha hästen söndersliten igen...
Detta ämne är diskuterat både på längden och tvären och det är jättebra att man i huvudsak vill att hästen ska få möjlighet att fungera i en normal flock med det umgänge de flesta hästar gärna vill ha...men man kan aldrig bortse från att vissa individer inte fungerar helt 100% normalt och då får man anpassa det till det bästa som går, man har inte så många val.
Personligen skulle jag inte vilja ha en häst helt ensam p.g.a. ekonomi eller nåt sånt utan har jag häst ska det finnas minst en till på gården. Perfekt om dom kan gå tillsammans men annars blir det till att ha i varsin hage...:cool:
MadicDomino 2007-05-08, 16:54 "Min" polle står ensamen just nu, men hon klarar det fint, men detta är bara tillfälligt. skulle aldrig kunna tänka mig ha det under längre tid.
Mvh
Eran Emma
startpompe 2007-05-08, 19:10 Min häst hade kotleds inflamation i båda fram koterna och lite ont i baknäet så vi var till vetrinären och fick det sprutat.Sen fick han stå själv i en hage(så han skulle ta det lungt) med häst kompis brevvid Han värkade inte må dåligt av det han tyckte nog det var ganska skönt för då fick han stå i fred och äta :p (han är ett matvrak)
midnight Rags 2007-05-09, 12:51 Det är viktigt att komma ihåg astt jag har min häst själv i hagen för att han Inte ska skada andra hästar eller sig själv. Det ser inte jag som egoistiskt utan snarare tvärtom. Jag gör det för att skydda honom och de andra hästarna.
Mkt folk här på Buke anser att man är djurplågare för att man försöker så gott man kan att skydda sin djur ifrån skador.
Tråkigt men sant.
MR, som gör ALLT för sina djur
Jag är absolut inte egoistisk, det allra sista jag är.
Men jag uppskattar inte att se min häst gör andra hästar jävligt skadade plus att han själv kan bli ordentligt skadad.
Jag gör det för honom och för de andras hästarnas skull.
Just därför får han gå själv och han mår prima. Presterar ännu bättre om han är frisk och inte skadad, det kanske du också förstår?
MR, Som tröttnat helt på fjortisar!!
Fjortisar? Vem syftar du på då?
MVH Russin8
_Pandora_ 2007-05-09, 15:50 Vi har våra hästar en och en i hagarna och det funkar bra! :) Dom springer och busar i var sin hage samtidigt och verkar trivas bra.
Om man som inhyrd här vill ha hästen tillsammans med någon så går det bra, men alla har dom ensam. På sommaren så går våra hästar tillsammans på betet.
Om jag skulle ha flera hästar tillsammans så skulle det bara isf. vara mina egna. Men jag föredrar att ha dom ensam för att minska risken av ev. skador av skor och brodd i första hand. Men vill även skona täckena och därmed plånboken. ;) Sedan så ska ju hästarna ha olika mycket käk så då känns det mer praktiskt.
Jag skulle aldrig låta mina hästar stå en och en om det inte var nödvändigt. Visst minskar det risken för skador och blir billigare, men hästar är flockdjur som trivs allra bäst tillsammans.
Mkt folk här på Buke anser att man är djurplågare för att man försöker så gott man kan att skydda sin djur ifrån skador.
Nu vet jag inte om du hoppar men jag har sett mer skadade hästar som hoppas än som blivit det i hagen.
Kanske man bör sluta med det också för att skydda sina djur?
Jaulgreis 2007-05-09, 21:02 Jag förstår att din häst inte tyckte det var särkilt kul. Helt ostimulerande hage, vilken häst som helst hade ju gråtit. Ska man ha hästen sjäv i en hage ska den vara stor och vara stiumulerande så att de hela tiden har ngt att göra och inte bli uttråkade.
Trodde att folk förstod det men nej då.
MR
Syftar du på något sätt på mig nu? :confused:
midnight Rags 2007-05-11, 15:09 Fjortisar? Vem syftar du på då?
MVH Russin8
Känner du dig träffad??
Jag syftar på de som på helt obgrundade orsaker kallar mig för dittan
och dattan.
midnight Rags 2007-05-11, 15:10 Syftar du på något sätt på mig nu? :confused:
Jag syftar på just de faktum att du skrev att hästen var själv i en väldigt liten och tråkig hage, vilken häst skulle inte tycka att det var skit??
Alla mina hästar går i "roliga" hagar med mkt att pilla och syssla med. Även i de hagarna när de är fler än 2 hästar.
midnight Rags 2007-05-11, 15:12 Nu vet jag inte om du hoppar men jag har sett mer skadade hästar som hoppas än som blivit det i hagen.
Kanske man bör sluta med det också för att skydda sina djur?
Då kanske du inte har sett så mkt av de organiserade och seriösa hoppryttarna/tävlingarna.
Så du menar allstå att fler hästar skadar sig under ordnade former av ridningen än att gå i hagen med nya hästar??
Det är inte helt klokt
Nu får du väl ta å ge dig. M-R skriver ju att hennes häst skadar andras hästar inkl sig själv. Jag har all förståelse i världen för att hon inte vill ha sällskap till hästen.
Har full förståelse för att din häst får gå ensam när den tydligen inte är så snäll mot andra. Vi har en hemma som förmodligen kommer att få gå själv, om han ska få gå med sällskap i sommarhagarna är inte färdigförhandlat än. Har skrivit om detta i tidigare inlägg. Visst är det tråkigt men ibland måsta man ha det så här.
Tycker att det är tröttsamt med folk som har inställningen att hästar ska ha sällskap oavsett och inte har förståelse för att man inte vill att ens häst |