Visa fullständig version : Vem betalar vaccination-jag eller fodervärden?
Hästen blev vaccinerad ca 1 månad innan hon åkte till fodervärden och i sommar är det alltså dags igen. Är det jag eller fodervärden som ska betala vaccinationen? Vi har det förtryckta fodervärdskontraktet man kan köpa på tex Hööks, men det står ju inget specifikt om just vaccinationen. Saken är den att kontraktet var bara på 1 år och fodervärden är inte intresserad av att förlänga. Känns dumt att dom ska betala för en vaccination då, men det kanske det inte är? Vad är rimligt?
Jag vet inte vad som är brukligt, men när jag hade min minishettis på foder så betalade jag för vaccinationen.
Känns som om det hör till löpande kostnader som tex hovslagare och att man då tar det som fodervärd.
Det är en löpande utgift det ska fodervärden stå för tycker jag men man gör som man vill bara man ser till att det blir gjort.
CarolineB 2007-05-02, 14:36 Det beror helt på vad ni bestämt... Har ni inte ens pratat om vaccinationen?
Men var det du som bestämde första vaccinationen och vacc inte skedde för att fodervärden ville det, tycker jag nog att det är din sak att betala...
Det beror helt på vad ni bestämt... Har ni inte ens pratat om vaccinationen?
Men var det du som bestämde första vaccinationen och vacc inte skedde för att fodervärden ville det, tycker jag nog att det är din sak att betala...
Nu förstår jag inte riktigt. Grundvaccinationerna fick hon för 5 år sedan, när hon kom till Sverige. Sedan har jag ju mest följt vaccinationsintyget.
Det är ju klart att jag betalar vaccinationerna om fodervärden vägrar, det viktigaste är ju att det blir gjort. Men jag undrar bara vilket som var vanligast-att fodervärden eller ägaren betalade.
Bellatrix 2007-05-02, 19:49 Jag har alltid stått för vaccination och försäkring för att jag vill vara 100 % säker på att det blir gjort och betalt.
Vita_N_6520 2007-05-02, 20:18 Det bästa är ju att bestämma det innan ;)
Om du ändå ska ta hem hästen snart (?) så är det väl schysstast om du själv står för det, och då vet du ju också säkert att det blir gjort.
Lite tråkigt att behöva betala extra vaccineringar (göra om grunden) om fodervärden skulle missa/strunta i det :crazy:
Alindra2000 2007-05-03, 10:21 När jag haft häst utlånad har fodervärden betalat vaccination. Eftersom jag haft mkt bra kontakt med fodervärd så har jag inte för en sekund tvekat på att det blir gjort. När det var dags ringde jag och påminde helt enkelt (även om det är hon som har intygen hos sig). Vi hade inte pratat om det innan men hon hade själv tänk att betala det så de var aldrig ngn diskuss.
ASKAPLASKA 2007-05-03, 10:51 Som fodervärd på en av mina hästar betalar jag allt utom försäkringen.
KillerQueen 2007-05-03, 10:53 Det ska väl fodervärden stå för!
Det är ju den som har hästen till det utsatta datumet.
Swedengirl 2007-05-03, 11:02 När jag var fodervärd betalade jag vaccinationen
CarolineB 2007-05-03, 11:35 Nu förstår jag inte riktigt. Grundvaccinationerna fick hon för 5 år sedan, när hon kom till Sverige. Sedan har jag ju mest följt vaccinationsintyget.
Det är ju klart att jag betalar vaccinationerna om fodervärden vägrar, det viktigaste är ju att det blir gjort. Men jag undrar bara vilket som var vanligast-att fodervärden eller ägaren betalade.
Okej, jag tolkade det som att hästen höll på att få grundvaccineringen nu..
Det är väl rimligt att fodervärden övertar de löpande kostnaderna för hästen utom inköpet, det är ju så en fodervärd ska fungera. När det gäller försäkring får man nog diskutera det med fodervärden för bästa lösning, ett är säkert, försäkringen ska kvarstå i ägarens namn.
varför inte prata med fodervärden?
Hade det varit min häst hade jag betalat, vad rör det sig om, ett par hundra?
känns som en piss i rymden för en väldigt viktig sak. Men prata med fodervärden om det inte står något i avtalet...
Jag tycker att det är normalt att fodervärden betalar vaccinationer, med mina fodervärdar har det aldrig varit något snack. Däremot är det en god idé att ringa och påminna så att de inte glömmer bort det!
Det ska väl fodervärden stå för!
Det är ju den som har hästen till det utsatta datumet.
Håller helt med!
Criks Pacific 2007-05-06, 00:19 Jag skulle nog betalat vaccinationen själv.. Fast det beror ju lite på situationen också..
Hästen blev vaccinerad ca 1 månad innan hon åkte till fodervärden och i sommar är det alltså dags igen. Är det jag eller fodervärden som ska betala vaccinationen? Vi har det förtryckta fodervärdskontraktet man kan köpa på tex Hööks, men det står ju inget specifikt om just vaccinationen. Saken är den att kontraktet var bara på 1 år och fodervärden är inte intresserad av att förlänga. Känns dumt att dom ska betala för en vaccination då, men det kanske det inte är? Vad är rimligt?
Det borde stå i avtalet. I standardavtal är det fodervärden.
Hälsning Maja
|