Visa fullständig version : Underhals...?

PRESTIGE
2007-05-02, 16:34
Nu bara måste jag fråga...

-Hur får hästar underhals?
-Hur får man bort den?
-Hur påverkar underhalsen ridningen?
-Är det negativt att hästen har det? Varför?

Nu låter det som att jag är värsta nybörjaren, men jag har funderat på det här länge och måste bara veta :D

jagjosefine
2007-05-02, 16:39
Hästar som inte rids i rätt form får underhals och den får man bort genom att rida dom i rätt form.
:p

wiidow
2007-05-02, 16:40
Svar: Genom felaktig ridning där hästen inte går i form. Fast det är olika på olika hästar, vissa har lättare att utveckla underhals och vissa har svårare, beroende på halsansättningen. Min häst är hingsten i hagen och står ofta och spejar efter saker så han får man vara noga med att rida i form så han inte slutar med underhals.

-Hur får man bort den?
- Genom att få en fin överlinje, dvs rida hästen i form.

Svar: Hästen blir ofta obalanserad och flackig att rida på. Jag tycker att en häst med underhals blir svår att trava och galoppera på då kontakten med munnen blir sjukt dålig.

Svar: Ja, det är negativt på många sätt, formmässigt, dåligt för hästens framben att inte gå i form, estetiskt sätt (det är knappast speciellt vackert) etc etc.

Ella_99
2007-05-02, 16:41
-Hur får hästar underhals? Hästen får underhals om den rids på fel sätt:cool:
-Hur får man bort den? Man rider hästen rätt:idea:
-Hur påverkar underhalsen ridningen? Underhalsen är ett faktum av felridning...
-Är det negativt att hästen har det? Varför? Ja, om den har det rids den fel... Den jobbar med halsens undre muskulatur istället för den övre;)

Finns säkert många som kan förklara det bättre och mer ingående, men nu vet du ungefär iaf:p

PRESTIGE
2007-05-02, 16:42
Det var jättebra svar! :D
Tack så mkt! :bow:

Lyrazel
2007-05-02, 16:42
Jag vill göra några tillägg :D

Svar: Genom felaktig ridning/ körning där hästen inte går i form. Fast det är olika på olika hästar, vissa har lättare att utveckla underhals och vissa har svårare, beroende på halsansättningen. Min häst är hingsten i hagen och står ofta och spejar efter saker så han får man vara noga med att rida i form så han inte slutar med underhals.

-Hur får man bort den?
- Genom att få en fin överlinje, dvs rida/köra/tömköra hästen i form.

Svar: Hästen blir ofta obalanserad och flackig att rida på. Jag tycker att en häst med underhals blir svår att trava och galoppera på då kontakten med munnen blir sjukt dålig.

Svar: Ja, det är negativt på många sätt, formmässigt, dåligt för hästens framben att inte gå i form, estetiskt sätt (det är knappast speciellt vackert) etc etc.

;)