Visa fullständig version : Vilken storlek ska jag ha på hagen???

skruttis9494
2007-05-02, 18:15
:confused: Jag kanske ska skaffa en d-ponny och då undrar jag hur stor hagen ska vara?Det finns ju inget exakt men på ett ungefär.Jag blir jätte glad för alla svar jag får!!:)

Bonita4
2007-05-02, 18:28
Om det finns några lagar på olika mått vet jag inte, men tillräckligt stor för att hästen ska kunna röra ordentligt på sig, galoppera, rulla och strosa omkring. Det måste även finnas några träd i hagen som ger skugga och skydd mot regn.

Kanske finns det någon annan med större kunskaper?

Tänk på att det är lag(?) på att man inte får ha en häst ensam, du måste alltså ha två stycken.

Knut
2007-05-02, 19:47
Tänk på att det är lag(?) på att man inte får ha en häst ensam, du måste alltså ha två stycken.

Visste att det var på gång med sådan lag men visste inte att det gått igenom, vet du när det blev det?

pajaztar
2007-05-02, 21:41
Ju större desto bättre.

Nafayette
2007-05-02, 22:16

Då kan ju du visa oss andra var någonstans du läst om den nya lagen..:smirk:

AM

LIA
2007-05-02, 22:31
2 ha för första hästen, därefter 1 ha/häst. Minimum! Varierad mark, dvs inte enbart vall.

Då håller marken för slitaget och hästarna finner varierad föda.

Tycker jag. :)

LIA

bettysmatte
2007-05-03, 06:29
Om du menar beteshage så lånar jag en hage på 2 ha (plus några mindre hagar också) till min haflinger (d-ponny) och shettis. Den här hagen är såpass stor att de redan nu verkar hitta mer att äta än de "behöver" (haflingern speciellt är inte precis mager ;).

skruttis9494
2007-05-03, 15:27
Vad betyder förkortnngen ha??

mumlan81
2007-05-03, 15:30
Vad betyder förkortnngen ha??

ha = hektar

ponytails
2007-05-03, 15:34
Sökte på Djurskyddsmyndigheten och fann:

Ett stort antal tidningar och etermedia sprider en missvisande bild av
Djurskyddsmyndighetens förslag att hästars behov av social kontakt ska tillgodoses. Det påstås att Djurskyddsmyndigheten vill att en ägare till en ensam häst ska kunna tvingas att köpa en häst till eller sälja den ensamma hästen.

Men Djurskyddsmyndigheten har inte föreslagit att det ska bli ett krav att alla hästar ska ha kontakt med en annan häst. Vi vill att hästens behov av social kontakt ska tillgodoses, men har i ett flertal intervjuer (och i den konsekvensanalys som hör till föreskriftsförslaget) sagt att detta behov kan tillgodoses också på annat sätt än genom kontakt med en annan häst, nämligen genom kontakt med andra djur, främst betesdjur, eller genom tät mänsklig kontakt.

En småbrukare som har mycket kontakt med sin häst behöver alltså inte skaffa en häst till.

:( Fy vad trist.... Skulle aldrig ha en häst ensam!!!!

skruttis9494
2007-05-03, 15:39
Okej tack så mycket!!!:)

skruttis9494
2007-05-03, 15:42
Det finns ju lagar för hur stor box eller spilta en häst ska ha.Men om man bara ska ha en häst över sommaren som mest går ute kan man ha lite mindre då eller??:confused:

Bonita4
2007-05-03, 15:53
Då kan ju du visa oss andra var någonstans du läst om den nya lagen..:smirk:

AM

Du behöver ju inte vara överlägsen? :confused: Därför skrev jag ett (?) efter lag eftersom jag inte var riktigt säker, lär dig läsa hela inlägget först. Jag vet att det har varit prat om en sån lag iallafall.

skruttis9494
2007-05-03, 16:03
Jag skulle bli JÄTTE glad om någon svarade på mitt inlägg om boxar ock spiltor tack!:D

Ray_of_Light
2007-05-03, 16:16
Jag tvivlar starkt på att det går att tulla på reglerna kring storlek på spilta/box.

Men är det inte ett alternativ att den inte går ute dygnet runt?

Hanna-panna
2007-05-03, 19:11
Sökte på Djurskyddsmyndigheten och fann:

Ett stort antal tidningar och etermedia sprider en missvisande bild av
Djurskyddsmyndighetens förslag att hästars behov av social kontakt ska tillgodoses. Det påstås att Djurskyddsmyndigheten vill att en ägare till en ensam häst ska kunna tvingas att köpa en häst till eller sälja den ensamma hästen.

Men Djurskyddsmyndigheten har inte föreslagit att det ska bli ett krav att alla hästar ska ha kontakt med en annan häst. Vi vill att hästens behov av social kontakt ska tillgodoses, men har i ett flertal intervjuer (och i den konsekvensanalys som hör till föreskriftsförslaget) sagt att detta behov kan tillgodoses också på annat sätt än genom kontakt med en annan häst, nämligen genom kontakt med andra djur, främst betesdjur, eller genom tät mänsklig kontakt.

En småbrukare som har mycket kontakt med sin häst behöver alltså inte skaffa en häst till.

:( Fy vad trist.... Skulle aldrig ha en häst ensam!!!!

Verkligen! skruttis9494, hästar är flockdjur. Dom har ett behov av att vara två, eller helst ännu fler hästar tillsammans. En häst ser inte på en människa som en häst - det går inte att jämföra, hur god relation du än har med din häst. Själv skulle jag känna mig egoistisk om jag skaffade en häst när jag inte hade möjlighet att ge den ett gott hem.. Vad djurskyddsmyndigheten än säger så är det aldrig bra att ha en häst "ensam", även om du så sover i stallet. Har du ingen möjlighet att stalla upp den någon annanstans ?

monsterblom
2007-05-03, 20:49
det är inte lag på att hästen ska ha en hästkompis, men därimot ska det finnas något slags djur som "täcker upp" och kan vara sällskap. det räcker med ett får eller liknande för att man ska ha gjort lagen nöjd.

fast jag har för mig ( den familjen jag bor hos, bor nämligen inte hemma, är lantbrukar och har koll på det mesta gällande djur) att de faktiskt har drivit igenom en lag på att även om man har bra kontakt med sin häst ska den ha sällskap av ett liknande djur, allra helst en häst. en människa kan aldrig ersätta andra liknade djur eller hästar.

Hanna-panna
2007-05-04, 12:24
Det finns ju lagar för hur stor box eller spilta en häst ska ha.Men om man bara ska ha en häst över sommaren som mest går ute kan man ha lite mindre då eller??:confused:

Ursäkta frågan, men hade du tänkt ha en häst över sommaren som ska stå utan hästkompisar, i en för liten spilta/box ? :eek:

skruttis9494
2007-05-04, 13:44
NEEEJJJ!!!!Det e klart att den ska ha häst kompisar!!pucko ja bara fråga om de gick att ha en lite för liten box/spilta om den går ute typ jämt!!!!

Hanna-panna
2007-05-04, 13:58
NEEEJJJ!!!!Det e klart att den ska ha häst kompisar!!pucko ja bara fråga om de gick att ha en lite för liten box/spilta om den går ute typ jämt!!!!

Ursäkta, pucko ? :mad:
Det har varit så många inlägg om ensamhäst tidigare i denna tråd, och så reagerar du först nu ? Ta det lugnt, ursäkta att frågan lär otrevlig, men varför inte bara bygga en normalstor box ?

skruttis9494
2007-05-04, 16:34
FÖRLÅT för att ja sa pucko!!!!Vi kan inte bygga en normalstor box/spilta för de e redan boxar å spiltor där!Men tror du att det skulle gå om den bara går in när det typ åskar eller är storm ute???

LIA
2007-05-04, 17:51
Ska du bara ha hästen över sommaren? Vad ska du då med box/spilta till?
Se till att ha en bra hage och vatten + tillgång till uppbindningsställe för ev hovslagare, vet etc. Allt som behövs.

LIA

Hanna-panna
2007-05-04, 18:48
FÖRLÅT för att ja sa pucko!!!!Vi kan inte bygga en normalstor box/spilta för de e redan boxar å spiltor där!Men tror du att det skulle gå om den bara går in när det typ åskar eller är storm ute???

Finns det inget vindskydd i hagen då? Eller en träddunge?
Om det bara är vid ex. oväder går det säkert att ha den i en något mindre box, om det bara är någon timme. Fast åandrasidan tål de flesta hästar att vara ute i oväder, men ett vindskydd är ju alltid bra ;) Lycka till!

skruttis9494
2007-05-04, 19:32
FÖÖRLÅT att ja sa pucko!!Men tror du att de skulle gå att de va lite mindre om den går ute hela tiden utom när det åskar eller är typ storm??förlåt att ja vart sur!!Ja hoppas att du förlåter mej och att du svarar!!:(

skruttis9494
2007-05-04, 19:33
Ja jag ska ha ett vindskydd!!Ja vet inte om hästen tål oväder för jag har inte hittat nån än!:cry:

Hanna-panna
2007-05-04, 19:59
FÖÖRLÅT att ja sa pucko!!Men tror du att de skulle gå att de va lite mindre om den går ute hela tiden utom när det åskar eller är typ storm??förlåt att ja vart sur!!Ja hoppas att du förlåter mej och att du svarar!!:(

Ingen fara!! :idea:

Jag är ju ingen expert, men som sagt, rör det sig bara om någon timme nör det ju inte hästen någon skada, även om det inte är helt lagligt... Har dom ett rejält vindskydd som klarar dom lite regn och blåst.

skruttis9494
2007-05-05, 17:44
TACK så jätte mycket för att ni har svarat!!!!!!!!:D Vet nån vad sånt där elstängsel kostar??Ja skulle behöva det till hage.

smultronglass
2007-05-05, 17:47
Jag skulle säga: Så stor hage som de bara gå och box stoorbox! :)
Hästar är födda till att röra sig, inte att stå stilla halva dygnet.

Kolla på olika hästsporthemsidor ang. elstängsel. Finna bl.a. på n*rdp*st och b*le, gr*nngården tror jag att vi köpte vårt senaste från.

Thinkle
2007-05-05, 17:53
är inte en ha 100x 100 meter? och det är äl minimum för en häst? om den står på bete..

när det är tävling får iaf tävlings boxens area minskas med 20% då det är tillfällig uppstallning.. så om ni bara ska ha hästarna inne fall det åskar kanske det får minskas lite.. men jag är inte säker..

skruttis9494
2007-05-10, 15:57
TACK igen för alla svar!!Men hur högt i tak måste vindskyddet va till en d-ponny?Undrar?

Zab
2007-05-10, 20:06
KL

Vad jag vet är det rekommenderade måttet på en rasthage 100m2, men inget krav att de ska gå ute alls. (Fast det ändras o hålls på med de bestämmelserna nu väl, så jag har ingen aning..)
Tycker att hagen ska vara så stor som det bara går, gärna massor hektar...

Skulle gissa att höjden på vindskyddet är samma som i en spilta? Inte säker. Se till så h*n inte kan slå i huvudet även om h*n studsar lite... gärna ta lite högre ändå kanske. tycker jag.

Myzan87
2007-05-10, 21:15
Ja jag ska ha ett vindskydd!!Ja vet inte om hästen tål oväder för jag har inte hittat nån än!:cry:

Jodå, nog tål dom oväder! Min har gått ute i snöstorm och med minusgrader som började krypa ner mot -20grader och hon har överlevt. ;)

Det ända är om det blåser och regnar mycket under en längre period då regnet kommer in under pälsen. Då kan det vara bra att kunna låna någons box (om dom inte har sin häst inne samtidigt) och låta hästen torka upp och sen lägga på ett regntäcke förutsatt att vädret fortsatt medans hästen torkade upp...

Angående hagar så kan det vara bra med 2-3hektar om du nu ska ha den över sommaren. Gärna med kompisar. Hur många beror på hur stort bete du har.

Skjulet får minst vara 1,5 x mankhöjden, dock lägst 220cm.

Maléne
2007-05-11, 16:41
jag tro att det räcker med 80% vid tillfällighet, i allafall i box kolla på djurskyddets hemsida.

Borkan
2007-05-11, 20:35
kl

Men jag fattar inte?
Du ska ha hästkompisar men måste bygga en hage och ett vindskydd just till din häst??
Ska den inte gå med hästkompisarna - fast det finns sånna?
Upplys en oförstående tack!! :idea:

skruttis9494
2007-05-12, 12:52
kl

Men jag fattar inte?
Du ska ha hästkompisar men måste bygga en hage och ett vindskydd just till din häst??
Ska den inte gå med hästkompisarna - fast det finns sånna?
Upplys en oförstående tack!! :idea:

Vad fattar du inte???Den ska visst ha hästkompisar.

orientalkatten
2007-05-12, 13:17
du kanske skall vänta med att hyra till nästa sommar.
det är ett stort ansvar att ha en häst

ju större hage desto bättre, kompisar självklart.
för liten hage javisst kan det funka så länge maten räcker, annars får man stödfodra, sätta upp något slags vindskydd samt mocka.
små billiga fjuttstaket räcker inte långt om gräset tar slut.

naturligt vindskydd samt skugga räcker på ett bra sommarbete.
viktigare är att skydda mot insekter om det blir för jobbigt för hästen.

det är inte meningen att vara elak utan jag vill att du skall tänka igenom hur du skall göra.

minessica
2007-05-12, 14:29
Man måste ju kunna få fråga hur du har tänkt dig, när du gör en sådan här tråd, utan att du gör utfall mot personer! :mad:

Du verkar inte ha klart för dig hur du ska göra, så jag tycker också att du ska vänta med att skaffa sommarhäst. Det är inte så lätt att ha häst som man kan tro. Det är inte bara att slå upp ett vindskydd och en hage, så är allt bra.

Streiff
2007-05-12, 15:50
Det måste även finnas några träd i hagen som ger skugga och skydd mot regn.

:rofl: :rofl: Då skulle man ju inte kunna ha hästar i skåne! Finns ju nästan inga träd alls där! :rofl:

Naturligt lä, eller ett vindskydd funkar lika bra det måste inte vara träd.

Borkan
2007-05-13, 14:23
Efter ett andra elakt, grinigt och icke förklarande svar anser jag dig icke ansvarsfull nog att ha en häst.

Du bör öva på dina sociala talanger innan du drar iväg och skaffar häst.

Dessutom bör du, om du ska ha häst, veta att om man en gång sagt en sak kan man aldrig ta tillbaka det - oavsett hur mycket man ber om ursäkt.

:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Zab
2007-05-13, 14:53
Egentligen håller jag väl med dig på ett sätt...
Men dina argument håller ju inte.. Sociala talanger med människor har inget att göra med sociala talanger med hästar. Många människor beter sig ju förfärligt mot andra, men har en underbar relation med sin häst, jag är ett exempel. (inte för att man inte ska jobba på det, men det har inget med hästen att göra)

Och vad har hästar överhuvudtaget med ursäkter att göra? Dessutom håller jag inte med dig här heller. Visst kan man ''ta tillbaka'' något man sagt eller gjort med en seriös ursäkt. Det hänger väl lite på vem man ber om ursäkt och vad man gjort, men i normala fall blir man ju förlåten. Och man kan inte förlåta någon om man ska tänka på felet hela tiden. Hästar är speciellt förlåtande för den delen, om man bara beter sig på rätt sätt, vilket kan vara svårt. Man kan även ha sagt något som missuppfattats (inte just i detta fallet kanske) och då måste man väl kunna be om ursäkt för det?

Men till och angående just skruttis9494 här; Är du säker på att du kan be om hjälp i tid om det är något som du inte är säker på själv (och framföralt ta emot hjälpen)? Inser du att du säkert kommer behöva hjälp? (ingen kan allt) Och ärligt talat, tror du själv att du kan ta hand om en häst och inser vilket ansvar det för med sig?
På ditt beteende här på internet verkar det inte så. Jag hoppas för din och hästens skull att du bara varit oaktsam med vad du skrivit och att det uppfattas så illa av folket här pga hur lätt det blir missförstånd när ord är det enda man kan döma efter (inga tonlägen eller ansiktsutryck). Det bör du också tänka på innan du svarar så irriterat som du gör. En sak kan vara att inte använda två frågetecken, det ser så irriterat ut, och jag reagerar negativt på det, iaf. Men det är en bagatell. Egentligen verkar du rätt så glad och nyfiken, men var ärlig mot dig själv och dina förmågor innan du skaffar en häst. :)

Bison
2007-05-13, 16:09
efter att ha läst den här tråden skulle jiaf inte jag hyra ut ngn häst till dig :crazy: :crazy:

Borkan
2007-05-13, 16:50
Men dina argument håller ju inte.. Sociala talanger med människor har inget att göra med sociala talanger med hästar. Många människor beter sig ju förfärligt mot andra, men har en underbar relation med sin häst, jag är ett exempel. (inte för att man inte ska jobba på det, men det har inget med hästen att göra)

Och vad har hästar överhuvudtaget med ursäkter att göra? Dessutom håller jag inte med dig här heller. Visst kan man ''ta tillbaka'' något man sagt eller gjort med en seriös ursäkt. Det hänger väl lite på vem man ber om ursäkt och vad man gjort, men i normala fall blir man ju förlåten. Och man kan inte förlåta någon om man ska tänka på felet hela tiden. Hästar är speciellt förlåtande för den delen, om man bara beter sig på rätt sätt, vilket kan vara svårt. Man kan även ha sagt något som missuppfattats (inte just i detta fallet kanske) och då måste man väl kunna be om ursäkt för det?

Men till och angående just skruttis9494 här; Är du säker på att du kan be om hjälp i tid om det är något som du inte är säker på själv (och framföralt ta emot hjälpen)? Inser du att du säkert kommer behöva hjälp? (ingen kan allt) Och ärligt talat, tror du själv att du kan ta hand om en häst och inser vilket ansvar det för med sig?
På ditt beteende här på internet verkar det inte så. Jag hoppas för din och hästens skull att du bara varit oaktsam med vad du skrivit och att det uppfattas så illa av folket här pga hur lätt det blir missförstånd när ord är det enda man kan döma efter (inga tonlägen eller ansiktsutryck). Det bör du också tänka på innan du svarar så irriterat som du gör. En sak kan vara att inte använda två frågetecken, det ser så irriterat ut, och jag reagerar negativt på det, iaf. Men det är en bagatell. Egentligen verkar du rätt så glad och nyfiken, men var ärlig mot dig själv och dina förmågor innan du skaffar en häst. :)

Fast för mig är det en social talang att kunna be om hjälp och inte bli sur över svaret - det har i högsta grad med hur hästen har det!

Jag har under mitt liv lärt mig att om man säger en idiotisk sak så kan man bli ursäktad men inte om man fortsätter, vilket jag anser att TS gör.
Som ett exempel så blev jag mobbad av tre personer under gymnasiet, inte för att jag då mådde särskilt dåligt av de men än i dag när jag möter dessa människor - trots att de säger att de har ändrat sig och att jag än så länge inte sett så mycket annat än just det - så skulle jag ALDRIG i hela mitt liv förlåta eller lita på någon av dessa människor - även om jag kan umgås med dessa under vissa omständigheter.
Sen är det ju oxå så att om man håller på som TS gör i verkliga livet så har man snart ingen att fråga = hästen mår dåligt!
Så jag anser att mitt inlägg i allra högsta grad har med hästhållning att göra!

Borkan
2007-05-13, 16:51
efter att ha läst den här tråden skulle jiaf inte jag hyra ut ngn häst till dig :crazy: :crazy:

Samma här men jag hoppas att TS tar till sig kommentarerna i tråden och försöker bättra sig - tänk först, skriv sen...

Zab
2007-05-13, 18:03
Fast för mig är det en social talang att kunna be om hjälp och inte bli sur över svaret - det har i högsta grad med hur hästen har det!
Jo, biten om att kunna fråga är ju viktig, men social talang är så mycket mer. Men jag tycker inte att TS har varit extremt fientlig, även om h*n kunde ha hanterat allt h*n skrivit på ett klart vänligare sätt. Vet faktiskt inte varför alla verkar så väldigt irriterade, ska läsa tråden igen och se om jag missat nåt, skumläste bara senaste gången.

Jag har under mitt liv lärt mig att om man säger en idiotisk sak så kan man bli ursäktad men inte om man fortsätter, vilket jag anser att TS gör.
Som ett exempel så blev jag mobbad av tre personer under gymnasiet, inte för att jag då mådde särskilt dåligt av de men än i dag när jag möter dessa människor - trots att de säger att de har ändrat sig och att jag än så länge inte sett så mycket annat än just det - så skulle jag ALDRIG i hela mitt liv förlåta eller lita på någon av dessa människor - även om jag kan umgås med dessa under vissa omständigheter.
Vi skiljer oss nog där, jag hade förlåtit mina mobbare (har blivit mobbad även jag) om de verkligen visat att de ändrat sig, både mot mig och andra. Inte i första taget, men visst hade jag kunnat lita på dem, så småningom. Jag tror att folk kan förändras.

Sen är det ju oxå så att om man håller på som TS gör i verkliga livet så har man snart ingen att fråga = hästen mår dåligt!
Så jag anser att mitt inlägg i allra högsta grad har med hästhållning att göra!
När du formulerar dig så här så kan jag väl hålla med dig. Men vi ser nog lite olika på olika saker och assosierar (stavning?) olika. Så det första inlägget kändes lite långsökt, men nu förstår jag. =)

Borkan
2007-05-14, 08:53
Man kan ju inte vara överrens om allt ;)

eliiun
2007-05-14, 11:52
Ja det lagen kom efter årsskiftet. Hörde närdom pratade om det på radion.

Hästar är ju flockdjur.så den lagaen var braa, tycker inte om när det står "ensamna" hästar.:rofl:

tintilar
2007-05-14, 14:16
Oj, väx upp lilla du. Innan du skaffar ngn häst. Kan man inte ta ansvar för hur man beter sig så lämpar man sig nog inte att ha häst. Det är ett mycket störr ansvar än så.

Hanna-panna
2007-05-14, 15:08
Blir du lika lätt arg och irriterad på hästar som på människor? Då bör du inte skaffa häst. Att personer undrar över det du skriver är ju inte heller konstigt, är det inte bara att svara på frågorna? Kommer det att finnas häskompisar, eller inte? Det låtar ju inte så när du skriver. Uttryck dig tydligare, och uppför dig tack ^^
Du skaffar dig ovänner genom att ex. kalla folk pucko. Nu skall jag inte haka mig på det, men du behöver förbättra din attityd.

Ska du ha ansvar för en egen häst kommer du att behöva klara av att ta åt dig kritik, och se det som hjälp. Alla här har svarat på denna tråd för att de ville hjälpa dig, men nu har du gjort du flesta irriterade genom att vara otrevlig. Skäms! Har du vuxna/hästkunniga personer som kan hjälpa dig med hästen?

Hanna-panna
2007-05-14, 15:12

Bra skrivet, håller med till 100%.

Zab
2007-05-14, 15:26
Nej, det är klart :P

Hanna-Panna: Tack. :)

tintilar
2007-05-14, 15:30
En ursäkt är godtagbar. Men då ska följande beteende vara trevligt. Annars är ursäkten intet värd.

En häst ska ha hästkompisar. Ska du ha hästen på lösdrift så ska hästen ha en ordentlig hage med träd att kunna gå undan bakom och en ligghall som följer de regler som finns. Ligghallen ska vara 80% av den tillåtna boxstorleken för hästen som ska vistas där. Har du två b-ponnyer ska ligghallen vara 80% av storleken av två godkända b-ponnyboxar. Taket ska ha rätt höjd och utformning - 220cm är minimimått i takhöjd. Hagen bör ha en storlek som passar hästarna så pass att de inte trampar upp marken för mkt. Det finns dock inga regler för hur stor hagen ska vara. Hästen får inte lämnas kvar ensam utomhus nattetid.

Vid ska man inte ta in hästen. De är tryggast på en stor yta, i flock. Och de ska klara av väder och vind.

De regler och mått som gäller hittar du på djurskyddsmyndighetens hemsida. Man kan också ringa och prata med dem direkt.