Visa fullständig version : Hyra ut boxplatser - verksamhet/företag? Tillstånd?

tintilar
2007-05-03, 13:26
En massa frågor. FÅR man hyra ut boxplatser "privat" utan att "registrera" detta eller ha ngt speciellt tillstånd? Hur många platser får man hyra ut? Handlar det om hur mycket pengar man "drar in" eller vad man gör för förtjänst?

Om man på egen hand hyr ut 3 platser för häst - är det då en hobbyverksamhet eller vad är det? Ingen förtjänst mer än till "underhåll".

Undersöker saken. Men under tiden vill jag höra vad ni har för erfarenheter. :D Ni som vet - vad tror ni?

sjoberga
2007-05-03, 13:33
En massa frågor. FÅR man hyra ut boxplatser "privat" utan att "registrera" detta eller ha ngt speciellt tillstånd? Hur många platser får man hyra ut? Handlar det om hur mycket pengar man "drar in" eller vad man gör för förtjänst?

Om man på egen hand hyr ut 3 platser för häst - är det då en hobbyverksamhet eller vad är det? Ingen förtjänst mer än till "underhåll".

Undersöker saken. Men under tiden vill jag höra vad ni har för erfarenheter. :D Ni som vet - vad tror ni?

Det är nog med stor sannolikhet att klassa som hobbyverksamhet och skall då redovisas i deklarationen som sådan. Det betyder att man INTE kan ingå i momssystemet till exempel.

Det handlar om hur mycket pengar man drar in och om man har vinstsyfte eller inte.

Registrering krävs inte men alla inkomster måste redovisas i deklarationen.

tintilar
2007-05-03, 13:42
Jag har fått svar från skattemyndigheten (undrar hur många myndigheter jag har pratat med idag :D) och om man går +-0 så är detta inte ens en hobbyverksamhet utan ska finnas med under "Övriga upplysningar" på deklarationen och skattas inte för.

Det är mao inte en verksamhet övht.

Tack för ditt svar! :bow:

sjoberga
2007-05-03, 13:48
Jag har fått svar från skattemyndigheten (undrar hur många myndigheter jag har pratat med idag :D) och om man går +-0 så är detta inte ens en hobbyverksamhet utan ska finnas med under "Övriga upplysningar" på deklarationen och skattas inte för.

Det är mao inte en verksamhet övht.

Tack för ditt svar! :bow:

Fast tänk på att du måste kunna bevisa det i efterhand så att du har alla kvitton både för inkomster och utgifter sparade! Dvs kunna styrka din uppgift under "Övriga upplysningar"

TomasN
2007-05-03, 13:53
Det finns en broschyr om hobbyverksamhet på skatteverkets hemsida. bara ett litet tips.

tintilar
2007-05-03, 14:20
Tack för tipset. Jag frågade om det, om man skulle behöva redovisa på ngt sätt. Konstigt att hon sa nej då...?

sjoberga
2007-05-03, 14:24
Tack för tipset. Jag frågade om det, om man skulle behöva redovisa på ngt sätt. Konstigt att hon sa nej då...?

Men det gäller alla uppgifter du lämnar i din deklaration. Att du måste kunna styrka dem om SKV frågar. Annars kan de hävda att du bara haft inkomster, inga utgifter och skönstaxera dig på höga belopp.

Du behöver kanske inte redovisa mer än på Övriga upplysningar, men för att kunna göra det måste du ju räkna samman ett underlag. Det underlaget ska du spara (typ kvitton hyra inackorderingar, kvitton inköp till inackorderingar).

tintilar
2007-05-03, 14:36
Okej, det var mao så basic att hon antog att jag förstod det. :D Tack igen!