Visa fullständig version : Köpa ny häst eller betäcka stoet?

cafu
2007-05-04, 11:11
Hej!

Jag har sedan drygt 2 år tillbaka 2 hästar, ett nordsvenskt brukssto på 3 år och en kallblodstravarvalack på 21 år. 3-åringen körs eller tömkörs regelbundet och ska så småningom ridas in och förhoppningsvis även betäckas. 21-åringen har mest gått som sällskap och då de går på lösdrift är det alltid besvärligt med utfodringen, fri tillgång kan de absolut inte ha för 21-åringens skull och helst skulle de behöva grovfoder med olika värden. Medan 3-åringen ännu växer är 21-åringen mycket lättfödd och har i flera år bara gått som sällskap till unghästar så han var otroligt fet redan när jag köpte honom.

När 3-åringen var iväg på inkörning i höstas gick 21-åringen själv hemma och vi kom då igång med såväl ridning som körning vilket fungerade jättebra. Men så fort hon kom hem vägrar han gå ifrån gården själv varför det är väldigt svårt att motionera honom. Jag fasar redan för hur det ska gå under betessäsongen, han är som sagt som en tunna redan.

Jag funderar därför på att försöka byta ut honom mot en till nordsvensk, sto el.valack, som går att köra eller rida, helst både och, och som utfodringsmässigt kan gå med fri tillgång tillsammans med 3-åringen. Det kostar ju en del att ha häst och på så sätt är det ju också roligare att ha hästar man kan använda till något.

Problemet är att jag har svårt att tänka mig att avliva en häst som iofs är gammal, men i övrigt inte sjuk. Hade tänkt att han skulle få sluta sina dagar som pensionär här på gården. Men samtidigt funkar det ju inte så bra att han går ihop med 3-åringen då de har så olika behov. Även när hon slutat växa kommer hon behöva annan mat då hon kommer att arbetas. Kanske kunde jag låna ut honom till någon som behöver sällskap till annan lättfödd häst? Dessutom är jag gravid i femte månaden, mår i och för sig toppen än så länge och hoppas kunna åtminstone köra häst ett tag till men man vet ju aldrig vilka krämpor som kan komma att dyka upp och omöjliggöra detta och då är det ju synd att ha en häst till som i värsta fall bara får stå i flera månader..

Ett alternativ till att köpa en häst till nu vore att betäcka 3-åringen i år, då får 21-åringen stanna i alla fall till nästa år då fölet kommer. Men egentligen känns det lite för tidigt, hade tänkt vänta med betäckning till nästa år och ge henne ett år till att växa till sig och mogna (hon föddes för tidigt och är lite sen i utvecklingen).

Någon som har råd?

lancelot
2007-05-04, 11:24
Oj, det är alltid svåtr att råda andra....:confused: Eftersom jag själv är lite insnöad på avel, har nsv och hbl så blir min första tanke, betäck! Men behöver hon växa till sig så .... är hon liten och outveclkad för sin ålder, så är ju inte det nåt bra alternativ. Kanske köpa en unghäst?
Skulle nog inte låna ut en gamling, har själv en 24 årig nsv som bara "är", kan inte ta bort honom så länge det finns kvar i ögonen, men skulle aldrig låna ut honom nånstans.Skulle jag hamna i situationen att jag inte kan ha honom kvar så skulle ha få trava ut på de gröna ängarna....