Visa fullständig version : Paddockfråga

bigganl
2007-05-08, 08:36
Min paddock är jag nöjd med när det gäller underlag. Ett litet problem är dock att ena långsidan ligger lägre än den andra så när man rider tvärsöver blir det aningen uppåt eller neråt. Inte mycket men tillräckligt för att det ska kännas. Hur går jag enklast och billigast tillväga om jag vill bygga upp ena långsidan en bit i höjd?
Fram med alla ideer nu!:idea:

Centaur
2007-05-08, 12:45
Lägger på mer underlag såklart. ;)

bigganl
2007-05-08, 22:35
Jo men om jag lägger grus på halva banan, är inte risken stor att underlaget blir djupare där? Eller kan det funka att bara lägga på mera grus för att bygga upp den?

bigganl
2007-05-09, 22:28
Ingen som fixat en sån bana själv??

Strajder
2007-05-10, 07:43
Kan även vara en avsiktlig lutning vid anläggandet av banan för att inte få vatten stående. Om inte underlaget är extremt dränerat så har man att välja på att låta mitten vara högre än kanterna eller låta allt luta åt det håll naturen rekommenderar.

bigganl
2007-05-10, 21:42
Det lutar mer än det behöver för avrinningens skull. Har inte mätt men jag kan gissa att det skiljer 4-5 dm från ena långsidan till den andra. Det är lite för mycket för min smak och gör det lite extra svårt att rida. Vill helst ha upp ena sidan ett par dm.

Centaur
2007-05-11, 16:14
beror ju på vad du har för underlag och hur mkt det ska byggas upp... du kanske får lägga nåt fast först och sen sand om det är mkt skillnad.