Visa fullständig version : Berga Naturbruksgymnasium
julia-bz 2007-05-08, 10:46 Nu till hösten kommer jag antagligen att börja på Berga, och jag undrar vilka som sökt dit, eller som redan går där eller vilka som gått där? Vad har ni för uppfattning om Berga, eller vad tycker ni? Berätta allt ni vet för jag är så nyfiken på Berga, samt att jag tycker det ska bli superduper kul att börja på naturbruksgymnasium!!! :D :D
Jag går ju där och har sagt det mesta i den andra tråden.
Destinys_Child 2007-05-09, 11:23 Jag har gått där och precis tagit studenten:banana: :bump: :banana: . Det enda jag kan säga är att det var mina hittills tre bästa år.
//D.C.
Vad roligt:) Jag går där nu och tycker att skolan är jättebra! Och eleverna är ännu bättre;) :D Hoppas du kommer trivas där!
Blueeyes 2007-05-14, 08:13 Vem är du?
TS: Jag har gått där, tog studenten i år och jag ångrar inte en sekund!
Alla ni som går där nu, ta vara på tiden!
Jag saknar Berga så jag håller på att gå sönder :cry:
Valkyriaa 2007-05-14, 08:18 Jag ska börja där i höst! :D
Längtar så att jag håller på att bli galen
Vilken inriktning ska du gå?
julia-bz 2007-05-14, 08:56 Åh vad roligt att någon från buke också ska börja där!!! :D
Jag kommer att gå inriktning häst, och sen tillägsprofil häst eller vad det heter så jag kommer gå häst-häst. Du då?
Valkyriaa 2007-05-14, 11:52 Åh vad roligt att någon från buke också ska börja där!!! :D
Jag kommer att gå inriktning häst, och sen tillägsprofil häst eller vad det heter så jag kommer gå häst-häst. Du då?
Jag säger detsamma! :p
Kommer också att gå häst med inriktning trav.. om jag nu fattat det rätt? Men vem vet, man kanske ändrar sig när man kommer dit, kanske väljer jord istället ;) Fast jag tror att det blir häst.
Känner du nån mer som ska börja?
julia-bz 2007-05-14, 15:21 Kan man gå någon speciell inriktning? Eftersom du nämde trav. Jag är ju dressyrmänniska i dagsläget... men finns det speciella inriktningar typ som dressyr hoppning och trav? har inte sett det någonstans på hemsidan.... :confused:
nej jag känner ingen mer som ska gå där... gör du det?
Man kan gå både häst och jord;) Det gör jag och det är jättebra:D
Vilka härifrån börjar hos oss på Bergai höst nu då?:D
Kan man gå någon speciell inriktning? Eftersom du nämde trav. Jag är ju dressyrmänniska i dagsläget... men finns det speciella inriktningar typ som dressyr hoppning och trav? har inte sett det någonstans på hemsidan.... :confused:
nej jag känner ingen mer som ska gå där... gör du det?
Man kan ju gå, häst-samhäll, häst-natur, häst-häst(som jag går) eller häst-jord.. På alla dessa kan man välja mellan rid,kör eller trav när man har hästövningar..
julia-bz 2007-06-30, 10:01 Jag har fått besked om att jag kommit in! Fast det var ingenting överraskande men kul ändå :D Men jag undrar bara om ni börjar lika tidigt som dom nya ettorna? den 15:e augusti?
julia-bz 2007-06-30, 10:01 Jaha okej! Det var det jag undrade om, ifall man kunde välja mellan rid, kör eller trav (men vad är skillnaden på kör och trav?)
Jag har fått besked om att jag kommit in! Fast det var ingenting överraskande men kul ändå :D Men jag undrar bara om ni börjar lika tidigt som dom nya ettorna? den 15:e augusti?
Vi börjar den 20de ;)
Men så var det för oss förra året, vi började tidigare än övriga elever..
Jaha okej! Det var det jag undrade om, ifall man kunde välja mellan rid, kör eller trav (men vad är skillnaden på kör och trav?)
Trav - Då kör man ju travarna och kör fort och så, man får även hålla på med monté om man väljer trav
Körning - så kör man skolans körhästar.
gå in på respektive kör och trav forum här och läs mer om sporterna.
Sidekick 2007-07-01, 22:00 *Litet trådkap* Min gamla häst står på Berga! Så hoppas att alla som går, har gått, eller ska börja var, är eller kommer vara snäll mot honom! :D
Sidekick 2007-07-02, 14:23 Miró a.k.a Mirre. Han flyttade till Berga förra sommaren.
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_17/09400000-09409999/640x480/9403122.jpg
Valkyriaa 2007-07-02, 14:44 Åh, jag fick precis brev om att jag är intagen :D :D :D
Nu blir det Berga! :D :D :D
Miró a.k.a Mirre. Han flyttade till Berga förra sommaren.
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_17/09400000-09409999/640x480/9403122.jpg
Okej, en i min klass har ridit han och hon blev störtfrälst i honom..
Sidekick 2007-07-02, 15:40 Han är underbar! :D
julia-bz 2007-07-02, 20:21 Vad roligt, då ses vi där den 15:e ;) vilken linje ska du gå?
det var mina tre värsta år kan jag ju säga. och nej jag var inte mobbad. :angel: jag gillade helt enkelt inte skolan, oseriösa lärare, bussar som gick typ 1 gång i timmen ibland inte alls, helt enkelt en dålig utbildning i mitt tycke, man lärde sej inte mycket och minst på ridlektionerna då de var som att fortsätta på nån jävla ridskola :mad:
Mina 3 bästa år!!! Å jag var den första killen som gick hästinriktningen! :) Vad mycket bus man hade där :D
Valkyriaa 2007-07-03, 07:18 Jag ska gå hästinriktningen :)
julia-bz 2007-07-03, 11:08 okej, jag med :)
julia-bz 2007-07-03, 11:09 Du är den första personen jag någonsin hört säga något negativt om berga så jag vet inte riktigt om jag tror att det är så där... men det är ju från person till person! :p
Jaag ska också börja på berga!!
jag räknar dagarna, jag känner två som ska börja där blandannat min bästa kompis, och sen en till :D,
sen så känner jag på skolan också :) de ska bli så fruuuktansvärt roligt! ska Gå Hästhållning, inriktningen har jag inte bestämt ännu :).
vi ses på berga! :D
Dalakhay 2007-07-20, 16:56 Shalooj, du bodde inte på skolan va?
Det märktes en stor skillnad på de som pendlade och på de som bodde på internatet. Pendlarna var ofta negativare och hade mer frånvaro.
Visst.. det kanske inte är världens högsta nivå på ridlektionerna, men är man ambitiös, jobbar på och visar intresse så kan man få rida extra. Att bo på internatet är en självklarhet om man vill få ut mest utav Bergalivet. Det var de tre bästa åren av mitt liv och jag saknar det fortfarande så att jag får ont i magen. Visst har jag upptäckt att det finns ett liv efter Berga, men kommer aldrig att få uppleva den atmosfären igen. Man får vänner för livet, lär sig massor om man är öppen för det, roliga busnätter.. men också en del tjaffs och intriger. Men vad kan man vänta sig med så många tjejer samlat på ett ställe, speciellt hästtjejer:smirk:
Ett tips till alla som ska börja är att inte bry sig så mycket om vad andra säger och tycker. Gå efter vad ni själva tror på och vet.
//Dalakhay som gick ut Berga i våras och längtar tillbaka
Haha ja det där kom verkligen från rätt person, du som knappt kom därifrån efter ni tog studenten:D
Alla som ska börja i höst: Vad kul att det är några härifrån som kommit in! Kan ni inte typ presentera er lite lr nåt?:D Så vi vet ungefär vadvi ska leta efter när vi kommer tillbaka i höst;) Ska ni bo på skolan eller pendla? Vilken inriktning funderar ni på?
julia-bz 2007-08-01, 16:57 Puttar upp lite så jag och andra kan få se vilka mer som kanske ska börja på berga :)
Valkyriaa 2007-08-14, 20:46 Nu är det inte långt kvar tills uppropet, jag längtaaaar! :love:
Sariz, du ville ha en presentation av oss som ska börja på Berga.. Ska försöka knåpa ihop nåt vettigt :angel:
Jag heter Janna och är 18 år (för gammal för detta forum egentligen ;)), ska gå Hästinriktningen på Berga. För er som undrar varför jag är 18 och inte 16 så är det för att jag jobbade ett år efter 9an, var himla skoltrött, efter jobbet så började jag på Estet på Nynäshamns Gymnasium men jag trivdes inte något vidare. Så nu sitter jag här, med en ansökan till Berga som gått igenom och med ett upprop som väntar imorgon :D
Har hållt på med hästar så länge jag kan minnas, har alltid varit ridning som har varit det största intresset. Jag red på ridskola tills jag var 12 år, därefter har jag bara ridit privat, inte haft någon tränare eller liknande utan bara hobbyridit på medryttarhästar. För 1 år sen fick jag min första egna häst, Robin. I samband med det skaffade jag även en liten ponny på foder, Chanell. Chanell lämnade jag tyvärr tillbaka till ägaren för drygt en vecka sen, pga att jag ska börja på Berga och att det förmodligen inte kommer att bli mkt tid över. Det räcker med en häst. Har på senare tid blivit mkt intresserad av trav och monté, så det är något jag kommer att syssla med på Berga.
Förutom hästintresset så har jag även ett starkt bilintresse.. Jag gillar hästkrafter av alla slag :p Tog det efterlängtade körkortet i Maj.
Hm, när det gäller musik så är jag ganska varierande, men några band som alltid kommer finnas i cd-hyllan är:
Lars Winnerbäck, Dixie Chicks, Takida, Ulf Lundell och Jill Johnson
Jag bor tillsammans med min pojkvän i en 2:a i Nynäshamn. Ibland händer det att vi bor hos mina föräldrar också, men blir allt mer sällan. Lättast att ha alla prylar på ett ställe.
Det var allt jag kunde komma på, hoppas det inte blev allt för flummigt och allt för osammanhängande för er att läsa :p
Vi ses väl på Berga antar jag!
*kl*
Jag ska också börja imorgon :D Hästinriktningen och jag ska bo på internatet.
Possi_Katt 2007-08-15, 09:03 Miró a.k.a Mirre. Han flyttade till Berga förra sommaren.
Mir'o är den goaste hästen jag vet :P Jag har både ridigt ut och hoppad honom ev varsin gång. Han är verkligen as rolig och hoppa :P pigg och frammåt, gick skit bra :D haha:banana:
Puckosmurfen 2007-08-15, 15:00 Själv gick man hästhållning på Dingle skolan...
Jag joinar Janna och alla andra nya 1or på Berga i denna tråd ;)
Själv ska jag gå hästinriktiningen men sko bo kvar hemma på gården med hästen :p
Hur tyckte ni att första dagen var då? / Linda
julia-bz 2007-08-15, 17:47 jag tyckte första dagen var helt okej.. men jag vill veta vilka klasser det kommer att bli. vad hade du på dig idag? :)
Ååh gud jag vill också veta klasserna.. Jag hade blå jeans, svart linne och tofflor.. Har brunt hår och hade typ lite snedlugg i början men sen började det blåsa så det åkte upp i en toffs :angel:
Hur ser du ut? Eller haha vad hade du på dig? :D
julia-bz 2007-08-15, 17:57 Jag hade på mig svarta jeans och en typ biege tröja med hög krage och uppsatt hår :P
Var så många där så jag kommer inte ihåg hur alla såg ut :angel:
Men jag känner däremot igen namnet. :idea: haha...
julia-bz 2007-08-15, 18:01 Okej, men vilket land hade du? ;)
Ööh haha jadu.. Tänka tänka, minnet är inte så bra vettu.:o
Tror jag hade Jamaica.. Själv då? ;)
julia-bz 2007-08-15, 18:05 aha okej, jag hade tyskland :P
lillsyrran 2007-08-15, 18:16 Jag har gått på Berga. De tre bästa åren i mitt liv (trots att jag inte bodde där..)! :banana::bow
Valkyriaa 2007-08-15, 18:42 Ööh haha jadu.. Tänka tänka, minnet är inte så bra vettu.:o
Tror jag hade Jamaica.. Själv då? ;)
Haha, Linda, Julia-bz är ju den tjejen som jag sa att jag har på msn :D
Jahaaaa hahaha xD
Du vet ju hur jag är, mer virr en människa ;D
Du försvann från msn xD jag råkade ta bort dig Janna för jag hade två av dig =S Men addade igen men du är offline? :o
*delvis kl*
Jag tyckte första dagen var helt okej. Kände ingen så det kändes lite skumt, med tanke på att jag ska bo där och så, jobbigt att inte känna någon. Men efter att vi delats in i grupperna så började man ju prata med folk och då gick det bättre tycker jag.
Ska ni bo där? Vilken inriktninng ska ni gå?
Jo det är alltid svårt när man kommer ensam och ska lära känna så många ;)
Jag ska inte bo på internatet men jag ska gå inriktning hästhållning :d
själv då?
mecchanicalbr1de 2007-08-15, 21:55 jag gick ut -04 från berga.
jag var rätt skoltrött men såhär i efterhand så kan jag säga att det var helt fullt ärligt bland mina bästa år.
hela berga-stajlen man kommer in i, o alla människor. alla lärare! ja inte alla kankse.
o ridhästarna e ju underbara. synd att alla gamla godingar e döda.
men får ni chans att rida på körhästarna när ni har håltimmar (fick vi göra) så rekomenderar jag damerna stella o marta. underbara!
o så får man inte glömma att titta in hos kossorna.
mkt trevliga djur.
Jo, jag har en plats på internatet men bor inte där inatt och vet inte riktigt hur jag ska göra, om jag ska bo där eller inte. Skulle gärna bo hemma men det är så jobbigt att pendla :/ tar 1h 40min..
Jag ska också gå hästhållning, funderar på sam eller nv inriktning.
Vad kul att några härifrån ska börja på berga!
Tyckte ni att det var bra första dagen?
Vart ska ni bo ni som bo på internatet? :)
Jag börjar tvåan nu, och kan säga att jag längtar tills på måndag!
det är en underbar skola! :)
Vem är du?:D Råkar ju lixom vara så att jag också börjar tvåan nu så jag vet troligen vem du är om du säger det;)
Till alla nya ettor: Akta er för oss nu på måndag när vi börjar!
Haha äsch vi ska vara snälla:D Kul att ni gillar skolan än så länge!
Och SandraW jag måste få veta vem du är på måndag:D
Haha, får väl se om jag vågar visa mig :p
Sandra jag har inte förstått vem du är ännu.. :angel:
Adda Lilla_Linda_7@hotmail.com om du vill ^^
*KL*
Sitter på Berga och har lite tråkigt just nu så jag puttar upp tråden och vill höra lite från ettorna hur ni trivs på Berga
och lite annat allmänt skvaller från alla:D
*KL*
Sitter på Berga och har lite tråkigt just nu så jag puttar upp tråden och vill höra lite från ettorna hur ni trivs på Berga
och lite annat allmänt skvaller från alla:D
Syrran går där och åker till Mallorca nästa vecka på 3 veckors praktik, inge synd om henne ;)
Stor :bow: till skolan som verkligen fixar allt, gick själv på Jälla och där fick man bara en samling A4 med olika praktikplatser och så fick men fixa allt själv!
legally_insane 2007-10-09, 14:25 Å gud va med minnen som ploppade upp när jag såg tråden, gick ut 05 men då åhade jag gått om ett år, ville inte riktigt släppa taget om skolan :D
Rasa kallades jag på skolan å gissa om ja saknar det stället, d bästa 4 åren i mitt liv säger jag bara. saknar berga asmycket, tiden folket mitt rum, grannen Petra som hoppa i min säng varje morgon *bara för att jag e morgontrött* bodde i E-korridoren. :P
självklart saknar jag Ture (travhästen)
ni som precis börjar på berga, ta vara på tiden, det går sjukt fort, å det är en underbar tid.
Verkar vara många som har svårt att komma därifrån:rofl: Men jag förstår det, jag går andra året nu och älskar verkligen Berga! Klart det är jobbigt att plugga ibland och så, men man har ändå så kul och ändå bor jag inte på skolan!
pmm: Jag tror jag vet vem din syrra är:D
SockerSara 2007-10-13, 12:36 Jag gick ut -03!
Vet att de gjorde om lite i intiktningarna efter att jag gått ut, men jag gick i en klass som hette Häst-Jord. I inriktningarna så valde jag ungefär 80% trav och 20% ridning. Superkul med trav kan jag lova!!!
Saknar Berga helt klart! Lycka till ni som går och ska gå där ;)
Dalakhay 2007-10-18, 18:58 Rasa kallades jag på skolan å gissa om ja saknar det stället, d bästa 4 åren i mitt liv säger jag bara. saknar berga asmycket, tiden folket mitt rum, grannen Petra som hoppa i min säng varje morgon *bara för att jag e morgontrött* bodde i E-korridoren. :P
.
E-korridoren is the shit! :banana:
Sandra_L 2008-03-11, 13:00 Skitskola.. dåliga och slappa lärare på den tiden iaf.. :) gick ut år 2000... dock fick man många vänner som man fortfarande har kvar...
roadkilled 2008-04-01, 19:20 Pratade med några Berga-elever igår (de gick Jord/skog) och jag är inte ett dugg avundsjuk på dom:crazy:
Verkar vara Häst det är satsat på där..?
Kan det vart Steffi och Michelle du pratade med? :)
Wonders Star 2008-08-09, 15:01 trots att det va lite gammalt här så skriver jag ändå ;)
börjar berga på torsdag, ska gå första året nu :) de flesta verkar ju tycka de e kul så ja hoppas att de ska bli bra! nån mer som börjar ettan nu???
trots att det va lite gammalt här så skriver jag ändå ;)
börjar berga på torsdag, ska gå första året nu :) de flesta verkar ju tycka de e kul så ja hoppas att de ska bli bra! nån mer som börjar ettan nu???
Hej! Jag börjar Berga nu på torsdag, inriktning häst - Samhälle (: Jag ska bo på skolan och tar med min egna ponny.
Vilken linje ska du gå och ska du pendla eller bo kvar?
Nikki o Fabian 2008-08-12, 22:35 Jag gick på berga, gick ut 05. Det var bland det roligaste jag gjort i mitt liv(var till o med där på loven ibland).
Jag gick Häst-Natur, vi var den första klassen som började den inriktningen, var bara 8 st.
Jag tyckte det var helt underbart att vara på jordbruket men valde iaf inte, vet inte varför egentligen.
Ni som börjar där gör ett bra val. Jag saknar skolan fortfarande ibland.
*kl*
Två av mina fd elever börjar på torsdag :D
Wonders Star 2008-08-13, 20:49 Hej! Jag börjar Berga nu på torsdag, inriktning häst - Samhälle (: Jag ska bo på skolan och tar med min egna ponny.
Vilken linje ska du gå och ska du pendla eller bo kvar?
åh, vi ska gå samma linje!! yay!:banana:
jag ska pendla, bor ju nere i nynäs så det blir smidigast så:) kanske ska hyra en ponny i vinter, vi får se:)
men va heter du??
åh, vi ska gå samma linje!! yay!:banana:
jag ska pendla, bor ju nere i nynäs så det blir smidigast så:) kanske ska hyra en ponny i vinter, vi får se:)
men va heter du??
Jag heter Angelica, synd att du ska pendla. Jag har ingen möjlighet till det då det tar ca. 2 timmar hemifrån. Och då måste jag åka 2 olika bussar, en tunnelbana och ett pendeltåg :crazy:
Kul att du ska hyra en ponny! Men jag antar att den inte kommer att stå på skolan då du bor hemma..?
Wonders Star 2008-08-13, 21:36 joo, den står ju på skolan då, om jag får en plats, bor mitt i stan å vill inte ha häst på ridskolan.. ås då blir de berga för två familjemedlemmar!
joo, den står ju på skolan då, om jag får en plats, bor mitt i stan å vill inte ha häst på ridskolan.. ås då blir de berga för två familjemedlemmar!
Okej, två familjemedlemmar?
Wonders Star 2008-08-13, 21:48 haha, ja, jag å hästen XD
Går där nu 2:a året. Jag går inriktning häst-häst och med inriktningen trav. Jag trivs jätte bra, eleverna är underbara och även lärarna. Hoppas ni trivs där för de gör jag, och vill verkligen inte sluta på Berga sen :p
Jaaså, förlåt är lite trög, speciellt så här på kvällen..
Går där nu 2:a året. Jag går inriktning häst-häst och med inriktningen trav. Jag trivs jätte bra, eleverna är underbara och även lärarna. Hoppas ni trivs där för de gör jag, och vill verkligen inte sluta på Berga sen :p
Okej, så kul! Börjar ni den 20:e? Eller den 14:e precis som vi?
Wonders Star 2008-08-13, 21:53 va skönt att du trivs, kändes jättebra när ja va där på öh men sen har jag börjat tveka... men de blir nog bra!! hoppas jag :)
KL.
Jag har just avslutat mina tre år där.
Tog studenten i april ..
Om jag kunde göra om mitt val så hade jag inte valt berga .. av diverse olika anledningar men jag fick några fina vänner :)
Havssalt 2008-09-07, 16:35 hej min fd.häst står på berga har jag precis fått reda på. Styfver heter han. Kollade hemsidan och där står det Stifver??!! Någon som känner till något om honom nu. Ridit honom? MVh Lena
hej min fd.häst står på berga har jag precis fått reda på. Styfver heter han. Kollade hemsidan och där står det Stifver??!! Någon som känner till något om honom nu. Ridit honom? MVh Lena
han står inte kvar, stod inte där när jag började, vet ej vart han är nu
Havssalt 2008-09-08, 17:01 hej du har inte lust att fråga någon av lärarna eller instruktörerna i stallet vart han tagit vägen nu. Det skulle vara skönt att veta vart i landet han finns! mvh lena
|