Visa fullständig version : gödselstack=ormarnas paradis?

fnorr
2007-05-09, 12:03
Min bondegranne(den äldre) som inte gillar ridtjejer och som tycker att hästarna förstör vägen, han som ofta undrat om vårat ställe verkligen är ngt att ha(har precis fått reda på att han själv lagt bud och försökt köpa gården) som ofta är allmänt tjurig,...... ja han brukar alltid säga till mig sedan jag var dum nog en gång att tala om att jag ogillar ormar, att min gödseöstack kommer att dra åt sig ormar från hela kommunen! Dessvärre tror jag att han kan ha rätt till viss del. Har ngn en bra ide hur man får bort de läskiga krälarna?

Om ni inte redan gissat det.....min stack är av spån

Mia_R
2007-05-09, 12:39
Slappna av, ormar i gödselstacken är inget stort problem och inte så vanligt som han vill få det till. Traktens alla ormar lär knappast komma krypande för att roa sig i just din gödselstack. :D

ang
2007-05-09, 12:42
Du jag har inte sett särskilt mycket orm vid de stackar jag varit. En fördel med hästar är att när de rör sig brukar inte ormarna vilja vara kvar i backen, det känns ju för dem :)

Kompisarna där du red tur för några år sedan bodde på en ormrik gård då, men med så många hästar var det liksom inga ormar kvar sen ...

tgd
2007-05-09, 12:49
Jag har aldrig hört att gödselstackar skulle dra till sig ormar. Har heller aldrig stött på orm i dom sammanhangen. Däremot flyttar gärna råttor snabbt in i varma mumsiga gödselstackar. I mina trakter iallafall.

Kharachi
2007-05-09, 12:59
Hoppas verkligen han har fel där!!
LIVRÄDD för dom äckliga kräken! :eek:

Scilla
2007-05-09, 13:05
Vi hade huggorm i våran gödselstack i somras.. huuu

Han som skulle ta bort gödseln rapporterade att det vart ett fint orm bo vi hade där :crazy:

heineken
2007-05-09, 13:42
:eek: :eek: Hädanefter går jag till gödselstacken med riddarrustning!
Jag som inte ens pallar att se en orm på tv..:crazy:

tgd
2007-05-09, 13:47
Vi hade huggorm i våran gödselstack i somras.. huuu

Han som skulle ta bort gödseln rapporterade att det vart ett fint orm bo vi hade där :crazy:

Men huj!!! Så hemskt!! :eek:

KungTulle
2007-05-09, 13:47
Tsss svenska ormar ar inte farliga. Dom slinker i 99% av alla fall en manniska kommer inarheten tyst och diskret ivag.

Dom hor nar man gar eftersom dom kanner vibrationerna i marken. Sa stampar ni pa litet extra sa slingrar dom invag!

/KT

moiran
2007-05-09, 14:03
Bästa sättet att slippa ormar lär vara att ha en myrstack eller två alldeles i närheten eftersom det sägs att ormar undviker myror, så spring iväg och fjäska hos en myrstack nära dig och be dem ta en slovish runt din gödselstack också. :idea:

Nibalda
2007-05-09, 14:08
:eek: :eek: Hädanefter går jag till gödselstacken med riddarrustning!
Jag som inte ens pallar att se en orm på tv..:crazy:

samma har, maste kolla under soffan om jag ser ormar pa tv :o
alskar att bo har pa Irland, har finns det inga ormar sa jag kan traska runt lugnt o skont i sommar hagarna utan att behova stampa som en tok :D

Sveipur
2007-05-09, 15:09
Vi har en pytteliten gödselstack. Varje vår kommer massor av grannar och hämtar gödsel till sina trädgårdar. Nästan alla har sagt att de sett många ormar där då de börjar gräva. Ägg finns det också.

Själv skulle jag aldrig stoppa ned en spade i gödselhögen :eek: :eek:

buschiq
2007-05-09, 15:09
På vår gödselstack går våra grisar och bökar runt - inga ormar där inte :D Av hela deras stora hage föredrar de hörnet där gödslet ligger och de gör stor nytta.
Kanske en liten minigris som knatar runt och skrämmer ormar???
*skämtar* ;)

fnorr
2007-05-09, 15:24
:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

fnorr
2007-05-09, 15:25
:rofl: :rofl: Har massor av myrstackar men för långt bort från gödselstacken

fnorr
2007-05-09, 15:26
Finns det gift mot ormar? Har ju tex anticmex mot andra läskiga arter......

Sorbe
2007-05-09, 15:36
Hahaha. Påminner om den sommaren på ridlägret vi skulle flytta deras gödselstack. Vi hittade ett jätteormbo! Vi var nära på att lägga äggen någon annanstans, men eftersom en del av folket som stod i stallet och tittade på gallskrek så var det likabra att mosa dem för att undvika att få hur mycket ormar som helst i stallet.

Soppan
2007-05-09, 15:41
kanske smora lite for nan djurens vanner el liknande om ni kan ta hand om igelkottar, de skrammer bort ormar eftersom orm naml star pa kottens meny :)

CillaW
2007-05-09, 15:53
????

Har aldrig sett en orm i någon gödselstack, och jag har sett många gödselstackar.

Sveipur
2007-05-09, 15:55
????

Har aldrig sett en orm i någon gödselstack, och jag har sett många gödselstackar.

Men har du grävt i den? På våren?

KungTulle
2007-05-09, 16:21
Finns det gift mot ormar? Har ju tex anticmex mot andra läskiga arter......

Ormar ar fridlysta i Sverige!

/KT

Fazer
2007-05-09, 16:55
KL*
Enda dynghögen som jag sett ormar i (snokar) var i en av halm.
Den var däremot proppfull!!! :eek: :eek: :eek:
Aldrig i spånstackar.

prusiluskan
2007-05-09, 17:07
Måste bara säga att den där bondegrannen låter precis som min psyk-granne (som nu ska flytta!). Hans livsuppgift är att hata hästar och hävda att de förstör alla vägar. Första gången han mötte mig bad han mig fara åt helvete för att jag red på vägen (ingen privat väg) och kallade mig surkärring.

Måste du vara o gräva i gödselstacken då? När man börjar gräva i dem kanske man kan hitta en orm (jag har inte hittat någon hemma) men när man bara tömmer sin kärra så hör det ju till ovanligheten att ormarna grupperar ut sig och går till anfall ;)

Man ska inte lyssna på gamla gubbar - att traktens alla ormar skulle ge sig ut på pilgrimsvandring med din gödselstack som mål känns lite, eh, överdrivet från hans sida....

AnnA_
2007-05-09, 17:23
VARFÖR läste jag i den här tråden :eek:

Vi har en GIGANTISK gödselstack som ska tömmas inom kort och det kommer krävas en hel del handgrävning för att få bort allt :crazy:

xandoor
2007-05-09, 18:04
För tre år sen när jag gick ut på dyngstan för att tömma kärran så kom det upp en stor snok ur ett lite hål. Precis vid mina fötter kom den och gled över min ena sko. Det var en mycket hemsk upplevelse, har skräck för dessa djur. i ren panik släppte jag allt, stängde dörren och ringde min sambo. Han fick välja på att hela dyngstacken skulle bort omgående eller att han fick mocka alla boxar och tömma kärran varje dag tills dyngstan kunde köras bort.

Vad tror ni han valde.....
Han körde bort hela högen den kvällen var ca 7 stora traktorkärror.
När han körde i skopan i högen så kryllade det av orm, skojar inte när jag säger att det var en 30 tal där i om inte mer.

Sedan dess har jag inte haft orm där i som jag har sett i allafall, men nån finns det säkert :mad: .
Att det minskade på ormarna tror jag beror på att en hel igelkotts familj flyttade hit, får se hur det blir i år då tyvärr grävlingen har tagit några igelkottar :cry: .

Ska tilläggas att detta var en spån dyngstack.
Hade även snok ägg i en dyngstack av torv för flera år sedan,var en man här och hämtade dynga och han fick fram detta bo med ägg då. Men då hade jag inte sett någon orm, hade inte ens haft en tanke på att det kunde finnas orm, innan denna äldre mannen berättade om hur det var när han var liten och bodde på landet.
Sedan dess tittar jag alltid en extra gång innan jag går ut och tömmer skottkärran.

Oj detta blev långt :angel:

Youma
2007-05-09, 20:56
Men ormar gör ju sällan nån skada i stall.. däremot möss och råttor.. ju fler ormar i gödselstacen, desto färre gnagare, inte sant? Borde inte det vara bra?

Möss som gnager hål på täcken, som bajsar ner allt, och som hoppr i vattenhinkar men inte kommer ur :eek: :crazy: :eek: ouuäk.

hästig
2007-05-09, 21:21
Vi använder endast spån och har också haft ormar som kommit fram när den tömts på våren. Ett par gånger under sommaren har jag sett att de ringlat iväg i närheten av gödselstacken men aldrig att jag sett någon när jag tömt skott kärran.

bettysmatte
2007-05-09, 21:33
Vi hade en ORMINVASION i augusti/september förra året :crazy: . Massor med snokungar överallt runt huset, i källaren, i garaget. Överallt låg de, och jag med min ormfobi vågade nästan inte gå någonstans om jag inte hade höga stövlar på mig. Vi har spån till våra hästar, SAMT att vårt hus omges av mossmarker (blött och mysigt för snokar som gillar vatten), så det var kanske inte så konstigt att det kläcktes många snokar hos oss. Men har man ormfobi så är man inte glad ÄVEN om man vet att ormarna är helt ofarliga...

Ylva86
2007-05-09, 21:36
Jag har aldrig sett en orm i en gödselstack. Detta trots alla år på landet ca 50. Tror att han kör med skrämseltaktik.

Belethien
2007-05-09, 21:36
Själv har jag aldrig sett mer än möss, grävlingar samt dygnbaggar (och dygnlarver!! *twitch*) i stackarna. Men jag har ju haft turen att slippa ta bort alla dessa stackar också- ingår i hyran! :D

xandoor
2007-05-09, 22:06
Men ormar gör ju sällan nån skada i stall.. däremot möss och råttor.. ju fler ormar i gödselstacen, desto färre gnagare, inte sant? Borde inte det vara bra?

Det året hade vi jättemycket med möss så ormarna gjorde ingen nytta till det.
Då var det mer effektivt när jag skaffade två stallkatter då fanns det inte en mus kvar sen

cassy
2007-05-09, 22:14
????

Inte jag heller!Och vi gräver i den på våren och rör om ordentligt!
(Fast med grävare..:angel: )

Kosmostanten
2007-05-09, 22:15
Om du har möjlighet att ha myskänder så är det ett tips, de äter/skrämmer iväg orm rätt effektivt, enligt vad jag hört.

Himla trevliga djur faktiskt, man kan ha en liten flock på 4-7 stycken som går omkring och plockar. De äter även sniglar.
Dock vill de ha tillgång till vatten, så en damm måste man ha om de ska trivas.

cassy
2007-05-09, 22:16
Orminvasion!:eek: :eek: :eek:
Jag skulle dö..

CillaW
2007-05-09, 22:48
Men har du grävt i den? På våren?

Jajamensan. Jag tar all gödsel till trädgårdslandet där och många av mina vänner kommer och hämtar gödsel.
Aldrig sett minstaste lilla orm.

Sveipur
2007-05-10, 07:54
Nej, men man ska inte förringa att många människor lider av stark ormfobi.

Möss däremot, tycker jag är väldigt söta :love: .

Möss som gnager hål på täcken, som bajsar ner allt, och som hoppr i vattenhinkar men inte kommer ur :eek: :crazy: :eek: ouuäk.

Rebecka83
2007-05-10, 08:04
huuuuu är ju ormrädd ju!!!!

men tror inte det är nån större fara för att jag ska ha orm i min... har en torvhög, och vi har massor med myror runt här o en tam igelkottfamilj som är här varje år... (de är tom så tama att de trakar in om man har dörren öppen... min mamma blev biten i tån en gång när hon satt vid köksbordet...:D ) och så länge min familj/släkt bott här, alltså sen -30talet så har det väl synts till högst 10 ormar, under min livstid har det varit två...

Rebecka83
2007-05-10, 08:07

sen vi byggde nytt stall har jag inte sett en enda råtta, de försvann också väldigt många då jag slutade ge havre åt hästarna, alltså det fanns ingen mat... så jag ser hellre till att de inte kommer åt nåt ätbart än att jag har hela gödselstacken full med ormar...

Bulandi
2007-05-10, 08:16
VARFÖR läste jag i den här tråden :eek:

Vi har en GIGANTISK gödselstack som ska tömmas inom kort och det kommer krävas en hel del handgrävning för att få bort allt :crazy:

Håller med dig. Varför började JAG läsa:confused:

Björk
2007-05-10, 08:27
Jag har aldrig hittat orm i de gödselstackar jag varit i närheten av. Stora gröna gräshoppor (ca 8-10 cm) fanns på ett ställe. Råttor och möss kan ju finnas i stall överhuvudtaget. Och i en stack hittade jag i ytterkanten något slags "humledagis" (tror jag det var...)- jag hittade någon slags äggliknande små "kokonger" som fanns en bit in i stacken. Fick för mig att det var humlor.. (men kan ha haft fel..)

Scilla
2007-05-10, 08:36
Kanske är det därför du inte har någon orm. Du tömmer din stack regelbundet min gödselstack hade ett par år på nacken.

Sedan beror det givetvis på vart man bor. Jag har massor med stenrös i närheten av vårat hus och enligt våran granne som bott där i evigheter kryllar det av orm här... (grannen har inte bott i stenröset... utan i grannhuset)

savage
2007-05-10, 17:30
Lånar knapp...
Jag skulle aldrig ha börjat läsa den här tråden...:crazy:
Nu kommer jag ha fobi varje gång jag går ut och tömmer kärran...

Welsh
2007-05-10, 22:20
I mitt förra stall så hittade vi massor av ormägg + snokar när vi tömde en flera år gammal stack, blandat torv halm o spån. I nuvarande stallet töms stacken flera ggr per år och där ser vi inte skymten av några ormar.

Diabetikern
2007-05-10, 23:01
Själv har jag aldrig sett mer än möss, grävlingar samt dygnbaggar (och dygnlarver!! *twitch*) i stackarna. Men jag har ju haft turen att slippa ta bort alla dessa stackar också- ingår i hyran! :D

Samma här men nu ska vi ju ha egen... :crazy: Huva..

På förra stället så tömdes dyngstacken väldigt ofta (storstall) så det var aldrig några ormar där inte. men nu blir dte ju annorlunda med bara 2 hästar...

AnnA_
2007-05-10, 23:13
I mitt förra stall så hittade vi massor av ormägg + snokar när vi tömde en flera år gammal stack, blandat torv halm o spån. I nuvarande stallet töms stacken flera ggr per år och där ser vi inte skymten av några ormar.

Nej men nu får ni sluta!! Min dyngstack har legat till sig i minst fem år (den "ingick i köpet" med min gård) Usch, jag kommer vara jättenojig när vi sätter igång :crazy:

Cautia
2007-05-11, 13:19
I stallet jag var i för några sommrar sedan kryllade det av orm. Gödselstacken (av halm) hade legat i några år, mycket sten och nära till vatten. Man såg ormar både ute på gödselstacken, i stallet:eek: och på vägen mellan stallet och huset.
Jag tycker verkligen inte om orm men hon som ägde hästarna i stallet var ännu värre och vågade knappt gå till stallet. Man gick med tunga steg och såg sig omkring ordentligt innan man flyttade på saker.

mizz_beauty
2007-05-11, 16:08
Har aldrig sett en endaste orm i våran gödselstack, råttor och möss däremot... usch.

kickikompis
2007-05-11, 16:13
KL

Jag har sett orm i våra gödselstackar men det har då varit snokar.
Vi var o grävde ganska tidigt på våren i den ett år, innan det hunnit bli varmt och hittade då ett flertal ormar som gjort sig små bon i värmen:eek:

Nu är jag mer orolig eftersom vi har stenmur runt våra hagar och jag sett orm där varje dag på olika ställen. Trots att vi var o spättade o bankade ner nya stolpar låg det orm i gräset bara några meter från oss. Man har ju hört annars att de blir rädda av stamp i marken. Nu vet jag inte om jag vågar släppa hästarna där.....

pmm
2007-05-11, 22:11
Ormar på gödselstackar är ofarliga, de ligger ju där för det är varmt och för att sola, smälta maten, de är för lata för att attackera en som går ut och tömmer skottkärran.

axel
2007-05-11, 22:22
KL
Har oxå haft snokbon i torvstacken:eek:

Senast häromdagen låg det en huggorm prcis vid ingången till hagen.
Såg den först när jag hade släppt hästarna o skulle sätta på strömmen.
Trodde att den skull dra då, men inte.

Den reagerade alltså inte ens på hästarnas klamp.

Ser varje vår huggisar där.

amalia
2007-05-12, 07:50
*knapplån*

I mitt nuvarande stall har vi en liten dyngkärra som töms ungefär 1 gång per vecka så där hinner väl knappast några ormar flytta in om de skulle vilja...

Däremot minns jag för ett visst antal somrar sedan när jag hade praktik på ridskolan, då var det ett huggormsbo i deras gödselstack och det kryllade av huggormsbebisar... Nu låg den så bra till så att man tippade ut från stallet till stacken som låg betydligt längre ner på baksidan där det bara var stacken så man behövde inte gå så nära... men ändå...:crazy:

gutenviks
2007-05-12, 17:30
:eek: :eek: Vilken mardrömstråd, ormar är det värsta som finns. men jag kan säga att jag aldrig sett en orm på min skitstack (som tur är), annars hade jag väl varit död nu. Vi har hönsen gåendes där, kanske dom sprätter för mycket för att fulingarna ska trivas!! Hoppas det i alla fall.:smirk:

Korven
2007-05-12, 18:17

För möss i hinken så knyter du ett balsnöre (i handtaget längst ner )som hänger ner i vattnet. Du kan knyta en sten ytterst på snöret så hänger det fint och musen kan gå upp.

CK
2007-05-12, 21:49
För möss i hinken så knyter du ett balsnöre (i handtaget längst ner )som hänger ner i vattnet. Du kan knyta en sten ytterst på snöret så hänger det fint och musen kan gå upp.

Banne mig det smartaste jag läst på länge!

elle12
2007-05-13, 17:28
Det är nog så att ormbon är vanligare i gödselstackar som ej töms så ofta. I ett stall jag stod tömdes stacken var eller varannat år, där fanns det alltid en massa ormar när den tömdes. I mitt nuvarande stall töms stacken minst varje halvår och det rörs om i den väldigt ofta då gödseln öses upp med en skopa varje vecka,och jag har aldrig sett någon orm där.

Dubonnet
2007-05-19, 11:09
Ser faktiskt hellre att det finns ormar i stacken än gnagare i stallet!
Råttor och möss sprider sjukdomar, gnager på el-ledningar, äter täcken och svinar ner medan ormar är tysta, förstör inget och syns nästan aldrig (att döma av alla som tömt stackar som varit fulla av orm och man inte haft en aning... ;) )!
Nu är jag inte ormrädd ett dugg men skulle väl inte jubla om det kryllade av ormar i stallet men det tror jag är oerhört sällsynt! :rofl:

Vicious
2007-05-19, 16:14
KL. Vi har inga ormar, men sniglar :crazy: Mycket äckligare än ormar tycker åtminstone jag. Ett getingbo också, även det hemskare än ormar.

Hazel
2007-05-19, 17:01
Visst kan ormar lägga ägg mm i din stack. Men hur vanligt det är beror på vart du bor. Jag har aldrig sett en orm i en stack, men en vän till mig hittade snokägg i en stack som han fick kläcka för kommunen för att sedan släppa ut.

Vi har inte mycket orm i sverige, så jag tycker man ska va rädd om dom vi har! det är inte skadedjur på något sett, dom håller undan råttor och möss och snokar är totalt ofarliga. Huggormar attakerar inte om dom inte måste, Anledningen till att ormarna väljer stacken är för att dom behöver en viss tempratur (med ganska liten marginal) för att äggen ska kläckas

Glamoroza ox
2007-05-19, 23:06
samma har, maste kolla under soffan om jag ser ormar pa tv :o
alskar att bo har pa Irland, har finns det inga ormar sa jag kan traska runt lugnt o skont i sommar hagarna utan att behova stampa som en tok :D

Visste väl att Irland var en Paradisö :love: :banana: