Visa fullständig version : Få tillbaka handpenning?
Lycanthrope 2007-05-11, 15:29 Jag bestämde mig för att köpa en vacker häst som jag provridit, i vintras någon gång tror jag. Jag betalade handpenning och planerade hämtning av hästen.
2 dagar innan hämtning skadade sig hästen och jag blev erbjuden handpenning tillbaka.
Jag har mailat kontonr osv men inga pengar har kommit.
Jag har mailat flera gånger, även nu för några dgr sedan, då jag fick besked om att det va bortglömt men att jag skulle få dem tillbaka så snart h*n hann.
Mailade kontonr igen men inga pengar har kommit.
Jag är i en hemsk ekonomisk sits just nu och behöver dem verkligen!
Har ju gått flera månader.
Vad kan jag göra?
Kan man skicka faktura lr ngt via ngt företag?
Desperat :(
Åk dit och kräv tillbaka pengarna!
Lycanthrope 2007-05-11, 15:33 Det är en bit att åka, och jag har knappt pengar till bensin till och från stallet..
Men i nödfall kanske jag får göra det.
men tänkte om man kan gå via företag, inkasso lr något fakturaföretag.
Det tas kanske på mer allvar än lilla jag. :p
mazarein 2007-05-11, 15:39 Har du pratat med henne i telefon? Vad säger hon då? Ring upp och säg att du skall ha dina pengar - nu! Mail brukar inte tas på allvar.
Hoppas det löser sig.
A
Lycanthrope 2007-05-11, 15:42 Jag hittar inte det sabla numret och kommer inte ihåg hennes efternamn.. :mad:
Vet bara vad hästen heter, och att hon finns på buke, dock längesen jag såg henne skriva.
mazarein 2007-05-11, 15:50 Jaha då var det ju mer problem. För som sagt, det blir ju mer tryck i ett samtal eftersom hon då måste komma med sina undanflykter på direkten, och du då kan säga emot och kräva dina pengar.
Men kontrakt då? Skrev ni ej under det innan handpenningen gavs? Isfll har du ju namn/nummer där.
Lycanthrope 2007-05-11, 15:51 Nej inget kontrakt :mad: Dumma mig..
Det är en ganska billig häst, men ändå..
Det är en del av mina pengar som jag verkligen behöver.
Såg nu att hon iaf är inne o läser på forumet då och då, senast igår..
hillevie 2007-05-11, 15:55 det kostar en bra slant att anlita inkasso företag.
Lycanthrope 2007-05-11, 15:56 Okey... :crazy:
Men man kan typ skicka faktura via företag så lägger de på avgiften på det hon ska betala.. det gjorde nån kompis för länge sen tror jag..
inte så bra koll..
nåt måste jag ju göra!
Lycanthrope 2007-05-11, 15:56 Kanske kan kika om någon på buke bor i kisa, som kan åka dit åt mig :angel:
Lovisaleonora_ 2007-05-11, 15:59 Varför inte skicka ett krav själv? Förstår inte hur du menar att du ska skicka en faktura via företag, företaget har ju inget krav på säljaren, det är ju du som har det?
Skicka ett kravbrev med alla information om bankkonto, sista betalningsdatum etc och meddela att om pengarna inte finns på kontont sista betalningsdatum lämnar du fordran vidare till KFM.
Lycanthrope 2007-05-11, 16:03 jag minns ju inte efternamn :( och adress :(
ska kika i förra telefonen om jag har kvar det.. attans..
Vet ju vem hon är, slår vad om att fler vet det också för hon har en speciell häst.
Lycanthrope 2007-05-11, 16:06 Jag hittade numret på förra ägaren/hingsthållaren.. inte så svårt på google :)
men henne kan jag ju inte ringa o fråga om nya ägarens nr direkt..
krångligt..
borde det inte gå att kolla nuvarande ägare på en hingst?
hillevie 2007-05-11, 16:08 jo, visst kan man göra så. men om h*n ändå inte betalar så blir det till slut du som får betala alla kostnader. om du kan få fram person nr. (adress, tel osv. går att få fram personnr. på) så kolla med kronofogdsmyndigheten om det finns "skulder" där. gör det det så minskar förmodligen möjligheterna att du får bet. "skulder" hos kronofogden är inte "skyddade" utan "offentlig handling"
kronofogden tog för ett antal år sedan 500 kr för att "åta sig fallet" sedan kostade det 500 kr till varje gång dom skickade ut krav. vi fick göra så till ett företag som hyrde ett par hästar med kontrakt, fick inte tillbaks dom trots kontraktet gått ut och bara hämta dom får man inte (brottsligt även om man äger hästarna) till slut yrkade dom på betalning från oss för vad hästarna kostat under den tiden hästarna stått där efter kontraktets utgång, trots att dom vägrat lämna ut hästarna då vi vid upprepade tillfällen varit där för att hämta. tro det eller ej, men dom vann den rättsliga processen:crazy: villket resulterade i att dom "fick" hästarna (2 st halvblod)
polisen kan inte heller göra något då det är civil mål, och det är dyrt att "driva" förlorar man så blir det riktigt dyrt.
hej! har inte lästa alla svar, men tänkte bara säga att det finns företag som jobbar speciellt med att driva in pengar....
oj, såg nu att du redan kommit på ideen själv, sorry!
Lycanthrope 2007-05-11, 16:10 Fy vad hemskt för er!
Hur sjutton kan det få gå till så :eek: :mad:
Jag har hennes personnr och förnamn.. dock inte 4 sista.. ska kika..
Lycanthrope 2007-05-11, 16:13 Tackar nu ratsit för detta :devil:
Har hela namnet, adress, och personen har en anmärkning..
men kan nu skicka brev iaf.
Kan någon hjälpa mig med hur jag ska skriva det?
hillevie 2007-05-11, 16:16 ringer du skattemyndigheten så får du dom 4 sista siffrorna om du uppger var hon bor namnet och dom siffror du har i pers.nr.
ja, den "historien" va inget kul alls, men nu är det måånga år sedan. bara att försöka "förtränga" :crazy: men jag lämnar ALDRIG ut en häst något mer. vare sig på foder eller uthyrt :( från början hade "dom" 5 hästar som va våra, 3 fick vi tillbaks. men det va dom 2 dom behöll som va mest utbildade och med bäst ridbarhet :(
skicka brevet rek. och behåll en kopia.
Bara en liten undran... fick du inget underskrivet kvitto på handpenningen? Där borde väl ändå namn och sånt stå?
Lycanthrope 2007-05-11, 16:18 Men hur kan det gå till så när man har kontrakt? :eek:
När det går ut ska de väl tillbaka?
Det är väl kontraktsbrott?
Lycanthrope 2007-05-11, 16:18 Nej, förde över via internet.. det är det kvittot jag har kvar nånstans.
hillevie 2007-05-11, 16:27 jo, men då får man driva det som civilmål, och det blir dyrt. nu är detta 16-17 år sedan, och dom kände nog till "hur man gör" :crazy: för oss va detta helt nytt :crazy:
eftersom kontraktet löpt ut och vi fortsatte "kräva" dom på hästarna, men inte fick svar=fördröjningar. det tog låång tid. efter 1 år tyckte dom att "visst" vi kunde hämta våra hästar (som dom hela tiden använt i sin verksamhet) men då skulle vi betala 35.000 kr per häst. det va vad dom hävdade att dom haft för kostnader för pållarna, vi hade då inte möjligheten att "kasta ut" såpass mkt. pengar för att "få tillbaks" våra hästar så då tillföll hästarna dom :( :mad: detta är en kraftig förkortning av en lång, kostsam och jobbig historia
Anlita HA....
Min sambos ex var skyldig honom ca 5000:- som hon inte var så villig att ge tillbaka. Han lämnade då ärendet till kronofogden o han fick tillbaka pengarna. Tror det kostade honom en femhundring eller något.
hillevie 2007-05-11, 17:46 va det till mig ? eller ett K.L ?
va det till mig så, nja. har nog ingen lust att lämna ett 16-17 år gammalt ärende till HA, det är inte pricis "gratis".
och bara för att man bet. en 500 till kronofogden är det inte så säkert att man får pengar för det ;) det dom gör för dom pengarna är att skicka ut ett brev där dom uppmanar att vederbörande ska betala, finns det andra skulder där så tas det pengar till det först (utmätning, vilket kostar betydligt mer om man vill begära det)
Lycanthrope 2007-05-11, 18:10 Usch så tråkigt :(
Något tips på hur jag ska skriva i mitt kravbrev? :angel:
hillevie 2007-05-11, 18:41 du har p.m
va det till mig ? eller ett K.L ?
va det till mig så, nja. har nog ingen lust att lämna ett 16-17 år gammalt ärende till HA, det är inte pricis "gratis".
och bara för att man bet. en 500 till kronofogden är det inte så säkert att man får pengar för det ;) det dom gör för dom pengarna är att skicka ut ett brev där dom uppmanar att vederbörande ska betala, finns det andra skulder där så tas det pengar till det först (utmätning, vilket kostar betydligt mer om man vill begära det)
Det där med HA var ett skämt! Säkert mycket effektivt men det finns nog bättre sett. O det var trådstartaren jag menade skulle anlita HA.
Vet att det där med kronofogden inte är ett säkert kort. Puckot till ex gjorde så de var tvungna att gå upp i rätten för att komma till förlikning eller vad det heter.
Alltid tråkigt det där när man känner sig lurad på pengar.
hillevie 2007-05-11, 19:49 oki :angel:
jo, visst är det trist med oärliga människor :( och att försöka få "rätt" är ju tom. det kostsamt :(
En handpenning kan man väl aldrig få tillbaka om det nu inte är skrivet i ett kontrakt att handpenningen betalas tillbaka.
En säljare som får en handpenning kan ju t.om välja att sälja till någon helt annan person utan att behöva betala tillbaka handpenningen.
En handpenning kan man väl aldrig få tillbaka om det nu inte är skrivet i ett kontrakt att handpenningen betalas tillbaka.
En säljare som får en handpenning kan ju t.om välja att sälja till någon helt annan person utan att behöva betala tillbaka handpenningen.
Va? Hitta gärna källa till det där är du snäll. Det skulle ju betyda att jag om jag ville skulle kunna ta handpenning från 5 olika och ändå välja att sälja hästen till en annan...
Lycanthrope 2007-05-11, 21:52 Man ska ju kunna få tillbaka handpenningen.
Man gör ju ett muntligt avtal, om man inte skriver kontrakt eller kvitto.
Jag SKA ha tillbaka MINA pengar!
Jag hittar inte det sabla numret och kommer inte ihåg hennes efternamn.. :mad:
Vet bara vad hästen heter, och att hon finns på buke, dock längesen jag såg henne skriva.
Men snälla människa, har du inget kvitto och kontrakt på handpenningen? Där borde väl samtliga uppgifter stå, såsom vad handpenningen gäller, vem som tagit emot den osv.
Handpenning är till för att reservera en vara om man nu får uttrycka sig så, det är köparens möjlighet för att reservera varan om säljaren går med på det.
Då har säljaren brutit ett avtal, vilket medför att säljaren är tvingad att betala tillbaka handpenningen. Vill det sig illa kan köparen även kräva ekonomisk ersättning i de fall kontraktsbrottet förorsakat utgifter för köparen pga säljarens avtalsbrott. Bryter köparen avtalet, har säljaren rätt att behålla handpenningen om det avtalats så, det sker alltså inte per automatik.
peter_lundin 2007-05-11, 23:33 Hur i hela fridens namn skall du skriva ett kravbrev till ngn du inte ens har namnet på?
PL
peter_lundin 2007-05-11, 23:34 Skitsnack!!!!
PL
Lycanthrope 2007-05-11, 23:55 Om ni läser igenom så hittade jag namnet.
Jag har namn adress och personnr.
hillevie 2007-05-12, 00:04 och eftersom du fört över pengar via nätet så är väl "kvittot" i din dator ;)
Lycanthrope 2007-05-12, 00:04 Japp :idea:
hillevie 2007-05-12, 00:16 du får "uppdatera" hur det går. lycka till ;)
Hur i hela fridens namn skall du skriva ett kravbrev till ngn du inte ens har namnet på?
PL
Om du läser hela tråden innan du svarar så hade du vetat att hon har tagit reda på alla personuppgifter.
Lycanthrope 2007-05-12, 12:49 Om du läser hela tråden innan du svarar så hade du vetat att hon har tagit reda på alla personuppgifter.
Tack :o
är det inte så att en handpenning får man inte tillbaka.
Lycanthrope 2007-05-13, 13:05 Jo den ska man ha tillbaka.
Särskilt eftersom ägaren lovat mig den!
Jo den ska man ha tillbaka.
Särskilt eftersom ägaren lovat mig den!
handpenning e en säkerhet för säljaren(inte för köparen)
har ni inget riktigt kontrakt så kommer du tyvärr inte långt med ett muntligt avtal.
du får hoppas på att det är en ärlig människa,kan inte förstå vadför du inte åker o hämta handpenningen om dom nu erbjuder att betala tillbaka den?
vad väntar du på?
jag hade åkt samma dag...
Lycanthrope 2007-05-13, 14:20 Det är långt att åka har jag redan skrivit!
Men ett brev ska skickas imorgon.
Det är långt att åka har jag redan skrivit!
Men ett brev ska skickas imorgon.
Håller tummarna för dig ,men har svårt att tänka mig att du skulle få handpenningen tillbaka.
Skicka ett rekommenderat brev och dra en kopia.
Om man väljer att gå vidare med det så är risken att det kostar mer än vad det smakar. Men å andra sidan så kan man ju göra det för att visa att man inte kan bete sig hur som helst
och komma undan med det.:mad:
Dra ut kvittot från datorn och skicka några brev.
Hjälper inte det så kan du polisanmäla, ta med alla brev och sånt.
Sen är det upp till åklagaren att väcka åtal om denne tycker att det bevisen håller. Låt det inte ta för lång tid bara.
Lycka till!!!:bump:
Lycanthrope 2007-05-14, 22:06 Jag ska skicka brev imorgon så får vi se.
Jag har kollat upp med kunnig kompis som bestämt säger att handpennigen ska gå tillbaka.
Inte om köparen ångrar sig enbart och försätter säljaren i jobbig sits kanske, men eftersom båda gjorde det och säljaren föreslog detta så ska den tillbaka.
Gå vidare med det har jag inte tänkt göra, SÅ mkt pengar är det inte.
Bara en del för fattiga mig.
__Stilett__ 2007-05-14, 22:14 jag har alltid lärt mig att en handpenning är förbrukad när man betalt den. Alltså inget man kan få tillbaka.
hillevie 2007-05-14, 22:33 jo, men eftersom hästen i fråga skadat sig innan avhämtningen hos säljaren så blir det ju lite "annorlunda". det hör väl kanske inte direkt till vanligheterna och säljaren hade ju då erbjudit handpengen tillbaks.
så som mina erfarenheter är så är handpengen förbrukad om det är köparen som backar ur affären utan rimmlig anledning. tex ska handpengen återgå om hästen tex. inte går igenom besiktning om det är överenskommet.
Lycanthrope 2007-05-14, 22:34 så som mina erfarenheter är så är handpengen förbrukad om det är köparen som backar ur affären utan rimmlig anledning. tex ska handpengen återgå om hästen tex. inte går igenom besiktning om det är överenskommet.
Exakt!
Och hästen skulle besiktigas.
Men blev ju skadad innan, och gick alltså "inte igenom".
Synd på en så jäkla fin häst bara. :cry:
hillevie 2007-05-21, 23:30 hur har det gått för dig ?
Tyvärr måste jag ju säga att handpenningen egentligen inte behöver betalas tillbaka, den anses vara förbrukad om inte köpet fullföljs. Citerat från NE.se : handpenning, förskottsbelopp som erläggs i samband med ett köp med syfte att säkerställa fullgörande av avtalet. Om köparen inte fullföljer köpet får säljaren vanligen behålla handpenningen
Och citat från wikipedia.org: Handpenning, jur., penningbelopp, som vid ett avtals ingående av den ene avtalsparten till den andre överlämnas som förskott å utfäst betalning, på det att båda genom överlämnandet och mottagandet må anses ha erkänt sig bundna vid överenskommelsen.
Till exempel vid köpavtal (köp av kapitalvaror) är det vanligt att man erlägger handpenning, ofta kontant. Poängen med handpenning ur säljarens perspektiv är oftast att köparen förlorar sin handpenning om han/hon av någon anledning vill kliva ur affären. En vanlig nivå på en handpenning är 10 % av hela köpesumman.
Men.... eftersom du blivit lovad pengarna tillbaka så har ni ett muntligt avtal, och de är juridiskt bindande (men svåra att bevisa).
Lycka till och hopas att det löser sig för dig.
olgaklara 2007-05-22, 03:48 Tyvärr måste jag ju säga att handpenningen egentligen inte behöver betalas tillbaka, den anses vara förbrukad om inte köpet fullföljs. Citerat från NE.se : handpenning, förskottsbelopp som erläggs i samband med ett köp med syfte att säkerställa fullgörande av avtalet. Om köparen inte fullföljer köpet får säljaren vanligen behålla handpenningen
Och citat från wikipedia.org: Handpenning, jur., penningbelopp, som vid ett avtals ingående av den ene avtalsparten till den andre överlämnas som förskott å utfäst betalning, på det att båda genom överlämnandet och mottagandet må anses ha erkänt sig bundna vid överenskommelsen.
Till exempel vid köpavtal (köp av kapitalvaror) är det vanligt att man erlägger handpenning, ofta kontant. Poängen med handpenning ur säljarens perspektiv är oftast att köparen förlorar sin handpenning om han/hon av någon anledning vill kliva ur affären. En vanlig nivå på en handpenning är 10 % av hela köpesumman.
Men.... eftersom du blivit lovad pengarna tillbaka så har ni ett muntligt avtal, och de är juridiskt bindande (men svåra att bevisa).
Lycka till och hopas att det löser sig för dig.
I detta inlägget står det klart och tydligt att är det köparen som drar sig ur en affär så är handpenningen förverkad.
Men drar sig säljaren ur så skall den betalas tillbaka om det inte blir affär
Herregud de var de värsta jag har hört.
Men hur kan dom vinna när du står som ägare och har kontrakt.
Ofattbart.:eek: :eek: :eek:
Men i detta fall var det köparen som drog sig ur, visserligen pga skada på hästen... Vet inte vad som var avtalat (vad det gäller vet.bes. osv.)
Men, i juridisk mening så är en handpenning förbrukad om köparen drar sig ur köpet (om ingenting annat tydligt avtalats). Vad jag lärt mig så är säljaren skyldig att betala tillbaka handpenning och ränta om det är säljaren som drar sig ur...
olgaklara 2007-05-22, 13:08 Fast så tolkar jag inte TS första inlägg där hon blev erbjuden handpenningen tillbaka av säljaren.
Sedan tror jag att vid defekt vara så har köparen rätt att dra sig ur affären utan att lida ekonomiskt
Lycanthrope 2007-05-22, 15:44 Fast så tolkar jag inte TS första inlägg där hon blev erbjuden handpenningen tillbaka av säljaren.
Sedan tror jag att vid defekt vara så har köparen rätt att dra sig ur affären utan att lida ekonomiskt
Precis.
Det va hon i första läget som sa att han är skadad, ska inte säljas (nu), du får tillbaka handpenning.
Därför är det ju inte först och främst jag som dragit mig ur, men självklart vill jag inte lägga massa pengar på en "defekt vara", hur underbar den är må vara. :(
|