Visa fullständig version : Backning med transport-råd och tips tack!

carnival
2007-05-12, 14:47
Ni där ute som drar hästtransport på vägarna, ni var ju också nybörjare en gång.
Kan ni ge mig lite tips hur jag ska fixa BACKNINGEN. Har haft körkort i 20 år och nu ska jag ta E-kortet. Dom tre andra i gruppen har "buskört" hur länge som helst. Jag har backat sammanlagt fyra gånger och det går inte bra. Känner mig tolalt korkad....fattar inte hur jag ska tänka tvärt om och har ingen känsla för rattningen. Om en vecka ska jag skriva provet men körningen får jag nog skjuta på.
Träna o träna javisst men finns det några goda kloka råd?:confused:

lil-sis
2007-05-12, 15:45
Kör en lektion på bilskola! Det är ovärdeligt...

Det kommer gå bra får du se!

Och sen träna själv, utan publik och försök att inte tänka så mkt utan bara göra.

Börja med att backa rakt bakåt och sen ratta lite i taget och se vad som händer. Se till att ha gott om plats (parkeringen utanför IKEA när det är stängt osv) så att du inte får panik för att det verkar som om du kommer att fastna.

Sen öva med enkelaxlat. Skiter det sig så kan du alltid koppla ifrån det och svänga runt det för hand. Det är inte lika lätt med tvåaxlat (mkt tyngre och segare).

Kreta
2007-05-12, 15:55
Hejsan.
Det är faktiskt så att det bara är att öva! som föregående skrev så är det bra att öva med enaxlat för att det är lätt att vända för hand om det krisar. Däremot är ett tvåaxlat släp lättare att manövrera då det inte lika lätt viker sig..
Ett tips som jag fick lära mig när jag började köra var att hålla i rattens nederkant och tänka undersidan på ratten åt det håll släpet ska. Lycka till! När du väl lärt dig så sitter det sen!

carnival
2007-05-12, 16:45
Tack snälla ni för tipsen, det är ovärderligt!

kenneth
2007-05-13, 08:57
Ta lektioner på bilskola, det är ovärderligt. Allvarligt talar, kan man inte backa med transport så ska man inte köra transport. Det har faktiskt med trafiksäkerhet att göra.

IrishDraft
2007-05-13, 10:30
Tänk på att en hästtransport reagerar direkt till skillnad från ett vanligt släp, prova skillnaden! (om du har chansen) Tänkt små, små rattrörelser när du backar med hästtransport pga detta. Svårast är att backa rakt, lättast är att svänga (tycker i alla fall jag) testa dig fram, sätt ut koner så att d har något att gå på.

Lovisaleonora_
2007-05-13, 11:37
Tänk på att en hästtransport reagerar direkt till skillnad från ett vanligt släp.

Det beror ju inte på om det är en hästholk eller gallersläp, det har ju t ex med att göra hur många axlar man har. Ett enkelaxlat föredrar jag, det reagerar snabbt och distinkt. Våra dubbelaxlade tar betydligt mer tid på sig att reagera, det är självklart.

Små rattrörelser när du backar, stora rattrörelser när du rättar (framåt). Tänk på att halva jobbet är gjort om du ställer upp korrekt innan du börjar backa, kort sagt; planera körningen så släpet redan är på väg åt rätt håll INNAN du lägger i backen.

Det är väl värt en lektion på körskolan att få in rätt teknik, sitter du och tränar in fel och känner dig fram och gör fel, tar det betydligt längre tid att lära in rätt (= dyrare i slutänden).

MittNyaJag
2007-05-13, 19:05
Du har fått många bra tips, men ett "handfast" råd just vid backningen!!

När du sitter i bilen och backar, håll då koll i ytterbackspeglarna.
Om du ser att transporten/släpvagnen kommer mer och mer i vänster backspegel, vrid då ratten (lite) åt vänster så rätar den upp. Självklart lika (fast tvärtom) åt höger!

Ratta alltså åt det håll transporten är på väg, så går den åt andra hållet!

IrishDraft
2007-05-13, 22:36
Det beror ju inte på om det är en hästholk eller gallersläp, det har ju t ex med att göra hur många axlar man har. Ett enkelaxlat föredrar jag, det reagerar snabbt och distinkt. Våra dubbelaxlade tar betydligt mer tid på sig att reagera, det är självklart.

Det har faktiskt inte med antalet axlar att göra utan med var axlarna är placerade och framförallt deras förhållande till dragstången. Hästsläp är designade på ungefär likadant sätt allihop för att tyngdpunkten ska hamna rätt, lastsläp är nästan alltid annorlunda designade eftersom deras användningsområde är ett annat. Med dubbelaxlat antar jag att du fortfarande pratar om hästtransporter och menar en boggi eller? Hurvida det är stor skillnad mellan ett enkelaxlat och en boggi är ju således deras övriga inbördes skillnad, mer än att den har ett särskilt antal axlar.

Till TS. jag kom på ett råd till. När du ska svänga när du backar, lägg om ratten lite så släpet vinklar sig i förhållande till bilen (bara lite) räta upp bilen (bara bilen) så att du backar bilen rakt tills du ser i backspegeln att du har "rätt vinkel" och och kommer in där du ska (när du backar bilen rakt kommer släpet fortstta vinkla sig mer och mer nämligen eftersom du redan har en vinkel på det). Räta då upp hela ekipaget.

Själv tycker jag detta är det enklaste sättet eftersom man inte behöver göra så stora rattrörelser i taget, lite åt ena hållet, räta upp, lite åt andra hållet. istället för lite åt ena hållet - byt direkt till andra hållet. Man hinner med lättare tycker jag. Det blir liksom tre steg av själva backningen, väldigt uppdelat och man kan koncentrera sig på en liten sak i taget. Och försök inte lära dig "åt vilket håll" du ska vrida ratten utan öva öva öva så att det sker per automatik, annars sitter du bara där en dag och funderar över om det var vänster till höger eller vänster till vänster eller... Det är värt det att få in det i ryggraden även om det måste till mycket svett och tårar...

skuggi
2007-05-14, 08:27
Ja.. öva är nog det bästa, åk till en stoor grusplan och testa och testa.
Personligen tycker jag att det är jättelätt att backa rätt om jag vänder mig om och tittar bakåt, ska jag sitta rakt fram och bara kolla i speglarna blir det pannkaka :o :p
Sen tror jag inte man ska haka upp sig så mycket på att lära sig att tänka bakvänt, öva bara tills du "känner" vartåt du ska.

Det är lite pyssligt, men oooooo vad stolt man är när man kan sen :bump:

skogsridmulle
2007-05-14, 10:59
Som med att backa vilket släp som helst:

Kör långsamt
Små rattrörelser

Efter mycket släpkörning kan jag backa vilket säp som helst men det är fortfarande ovanstående som funkar bäst.