Det är tänkt att vi ska sälja vårat gamla ( ! ) enaxlade nu och skaffa ett nyare /nytt släp.
Vi är även spekulanter på grannens ena bil och jag har skrivit ner vikterna så hoppas jag på hjälp här.
Bilens tjänstevikt är 1720kg
På B-kort så får ju inte släpets totalvikt överstiga detta och ekipaget får inte överstiga 3500kg.
Min fråga är angående dessa 3500kg. Räknar jag dom på bilens totalvikt + totalvikt släp
Eller bilens tjänstevikt + släpets totalvikt?
Det borde ju vara det förstnämnda men jag läste på nån släptillverkares hemsida så framgick det inte så tydligt vilken vikt man skulle utgå från.
Bilens totalvikt är 2380kg
Är det vad jag tror så får jag då inte dra mer än 1120 med den på B-kort?? (vilket är värdelöst för min del i så fall)
Det står exat på bilens registreringsbevis hur mycket du får dra på B.
:)
Skaffa E så slipper du funderandet.
Det är som du tror ,totalvikterna på bil o släp får inte överstiga 3500kg.
Har regnummer på en bil eller ett släp så kan du lätt kolla vikter här:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Lovisaleonora_
2007-05-13, 13:29
Titta på bilens registreringsbevis. Generella regler är en fingervisning, men bilen i fråga kan ha andra restriktioner, som gäller i första hand.
Du ska titta BÅDE på vad bilen får dra på B-kort och vad bilen maximalt får dra. Om den sista siffran är lägre än den första (för B-kort) är det vad bilen maximalt får dra.
Lovisaleonora_
2007-05-13, 13:30
Skaffa E så slipper du funderandet.
Fast registreringsbevist och maxlast får du ändå kolla...
Jo visst är det så men det blir ju oändligt mycket lättare.
Sist jag drog med min så konstaterade jag att släpet verkade TUNGT tomt.
Men vi skulle bara köra en ponny, så jag kollade inte upp det då.
Min drar 1600 på BE och det var ett "vanligt" tvåaxlat så jag kände att viss marginal hade vi nog. Det antagandet hade jag ju inte kunnat göra utan mitt E.
Tjänstevikten på det släpet var 900kg! Samma som för det fyrhästars vi har hemma. Vansinnigt.
Hur som helst så var totalvikten 1500kg, kändes lite snålt med bara 600kg last, det hade jag på mitt 1350kgs släp också. Men hade ju ändå blivit olagligt då min får dra 1450 på B.
Tycker det är mkt lättare då man slipper joxandet med totalvikter. Kör ofta större bilar när jag drar och det skulle ju inte gå alls. Nu kopplar jag på första lediga släp, lastar mina ca 450kg ponny och åker. Läser dock noggrannare om det ska in mer än en ponny.
En till fråga då? Överväger att ta BE nu då för det är ett dubbelaxlat släp vi ska köpa...
Men gäller samma för BE då?
Totalvikt bil + totalvikt släp = EJ över 3500kg?
Eller är det ekipagets bruttovikt ej över 3500kg?
Eller får man köra med mer än 3500kg?
På ett BE-kort får framföra en fordonskombination upp till 7500 kg.
Du får köra en kombination där bilens + släpets totalvikt överstiger 3500 kg. Du får också köra ett släp vars totalvikt överstiger bilens tjänstevikt.
Det enda du behöver hålla koll på är hur mycket bilen maximalt får dra.
Hur mycket släpet maximalt får lastas.
Sen gäller det att inte överskrida bilens dragförmåga och släpets lastförmåga.
Mvh
Tora
Som ex.
I stallet har vi ett 4-hästars umesläp.
Det har en tjänstevikt på 900kg och totalvikt på 3000kg. Man får alltså lasta 2100kg i det.
Med B kort kan du glömma det helt och hållet.
Men med BE så blir det inte omöjligt.
Min volvo får dra 1600kg totalt (eller ja kroken...) om man har BE-kort (1450kg på B).
Det innebär att jag kan ta 4-hästars släpet som väger 900kg tomt, haka det på min bil och lasta in MAX 700kg och det är fortfarande lagligt (men skulle se vansinnigt fånigt ut). Eftersom vikten precis just då inte överstiger de 1600kg som min bil får dra.
(Nu går just detta ändå inte för släpet har 60-handske och jag har 50-kula.)
Med B kan jag inte lasta in 550kg och tro att det är lagligt för det inte blir mer än 1450kg. Olagligt blir det därför att totalvikten på släpet är skriven till 3000kg.