Visa fullständig version : Hästpedagog?
Barnardo 2007-05-13, 11:40 Någon som hört talas om det? En vän till mig påstod för någon vecka sedan att hon läst i en tidning av Sveriges första hästpedagoger var färdigutbildade, men hon kommer inte ihåg vilken tidning det stod i och jag hittar ingenting om det på internet. Någon som vet lite om det och kan berätta?
vaggvisa 2007-05-13, 22:24 Säker på att det var hästpedagog och inte ridskolepedagog?
Här finns information om ridskolepedagog iaf:
http://www.tenhultsnbg.se/ky.htm
Barnardo 2007-05-13, 22:56 Ja du, det är en bra fråga! Min vän som såg artikeln sa att det var hästpedagog, men så pass osäker hon var på all annan information om det så kan hon säkert ha fått namnet fel också :P
Hästpedagog finns ingen utbildning till, men precis som ovanstående sa så finns en utbildning till Ridskolepedagog.
vi har precis marknadsfört utbildningen ordentligt och var med i tidning, tv och radio. I en av tidningarna skrev dom fel på vissa ställen och skrev då hästpedagog. Kanske var det din kompis läst?
Utbildningen är iallafall en kanonutbildning.
Tar examen nu den 31/5. :banana:
Ska dock bli ganska sorgligt att sluta..
Barnardo 2007-05-24, 23:28 Jag tror att det kan vara så, jag har ju letat som en galning och inte hittat någonting annat än ridskolepedagog. Om det dessutom blivit fel någonstans så är det säkert det som min kompis läst! Nu vet jag ju hur det ligger till i alla fall, tack! :bow:
Grattis förresten!!! :D
Vid Umeå universitet finns en lärarutbildning med inriktning häst.
vaggvisa 2007-05-25, 22:02 Jag har sökt till i höst, vill du berätta mer (allt :D) om utbildningen och vad du tycker? :)
Oj, allt är svårt att berätta.. :angel:
Det är en kanonutbildning med kanonbra lärare..
På skolan är det underbara hästar, dom kommer jag sakna mest. Så om du ska gå där så lova att gosa med hästarna varje dag :love:
Det är en bred utbildning och man lär sig i stort sett lite om allt om man kan säga så. Det är tänkt att man ska kunna jobba som stallchef, driva egen verksamhet, vara fritidsledare i stallet m.m.
Hm, svårt att berätta.. vet inte riktigt vad du vill veta?
Men skoj om du ska gå där.. :banana:
vaggvisa 2007-06-17, 19:39 Vad gör man? Vad ingår i ridningen?
Hur är ingångsnivån? Vad förväntas man kunna både inom teori och ridning?
Bodde du på skolan?
Jag har kommit in nu iaf, får se om jag tackar ja, lutar åt det iaf beror på om jag kommer in på en annan utbildning också, i så fall måste jag välja mellan dom :p Stod att de skulle börja med en ridinsturktörsfördjupning nu också om man ville.
Tussinussen 2007-06-17, 21:55 Någon som hört talas om det? En vän till mig påstod för någon vecka sedan att hon läst i en tidning av Sveriges första hästpedagoger var färdigutbildade, men hon kommer inte ihåg vilken tidning det stod i och jag hittar ingenting om det på internet. Någon som vet lite om det och kan berätta?
Det var en artikel i Ridsport om unghästutbildare, det är nog den hon menar. De var på Flyinge. Finns en kort notis om det på nätet på www.tidningenridsport.se "eftertraktade unghästutbildare".
vaggvisa 2007-06-17, 22:42 Ah, om det är den hon menar så finns det ju info om den på www.flyinge.se
Tussinussen 2007-06-18, 08:46 Fast har sett att dom mycket riktigt hade en artikel om ridskolepedagoger oxå. :)
Vad gör man? Vad ingår i ridningen?
Hur är ingångsnivån? Vad förväntas man kunna både inom teori och ridning?
Bodde du på skolan?
Jag har kommit in nu iaf, får se om jag tackar ja, lutar åt det iaf beror på om jag kommer in på en annan utbildning också, i så fall måste jag välja mellan dom :p Stod att de skulle börja med en ridinsturktörsfördjupning nu också om man ville.
Allt från teorilektioner till stalltjänst ingår..
I ridningen är det både dressyr och hoppning. Riktigt bra lärare där, man utvecklas mycket oavsett vilken nivå man är på.
När vi började gjorde kollade dom av hur mycket alla kunde och utgick efter det. Vilket var jättebra så man hamnar på rätt nivå.
Nej, jag bodde inte på skolan. Skaffade lägenhet här i Huskvarna istället. Skönare än att bo bland gymnasieeleverna.. :p
Ja, skoj att du kom in iaf.. jag tror ju inte du kommer ångra dig om du väljer att läsa i Tenhult iaf..
vaggvisa 2007-06-19, 21:24 Okej :)
Ungefär vilken nivå red ni på i början/utvecklades ni till?
Pkej, är det nån som gått KY som bott på internatet? Vet du om de som hade egen häst uppstallad där (Riddersberg) är nöjda?
Nu lutar det mkt åt att det blir Tenhult :p
Svårt att säga vilken nivå alla var på och utvecklades till.
Vi hade en i klassen som bara ridit lite mer än 1 år innan och sen har vi de som tränar och tävlar både dressyr och hoppning på olika nivåer.
Jag tror nästan jag vågar säga att oavsett nivå så kommer man utvecklas en hel del under ridningen där. Åsa som är ridlärare är verkligen kanonbra och ser till varje individ vad just den personen behöver.
Jag har för mig att det är en som börjar 2:an nu som bor på internatet. Ingen i min klass bodde där dock.
Jag hade själv hästen uppstallad på Riddersberg nu det sista året. Jag är verkligen helnöjd, inte speciellt dyrt och allt ingår ju.
Alla fodringar och ut/insläpp om man har en häst som är snäll :angel:
Kul om det blir tenhult.. Jag saknar redan skolan, lärarna och hela atmosfären där. Jag bor dock ganska nära skolan så jag lär nog alldeles säkert hälsa på lite där emellanåt. :)
vaggvisa 2007-06-21, 18:10 Okej :) Hur är träningsmöjligheterna för tränare på egen häst där? Om du har nån koll på det.. :p Fall det finns många tränare och sådär i trakterna.. :p
Är de andra lärarna bra?
Hur mkt mat är det som ingår? :p
Det lutar fortfarande åt Tenhult, är 3e reserv på den andra men där måste jag ha med min egna häst i utbildningen och det vet jag inte om hon klarar.. :p
Det finns bra tränare i hoppning iallafall på anläggningen. Dressyr vet jag inte om det finns just där, men vet att det finns i trakterna runtomkring. Bland annat Janne Sjöneman..
De andra lärarna är också bra, alla är väldigt förstående och bra på att anpassa och fråga oss elever om hur vi vill ha det.
Första året kan vara ganska mycket att göra, men jag tror dom har ändrat det nu. Vår klass var den första som gick och vi sa till att det var lite för mycket som var förlagt till första året så jag tror dom ändrade det. :)
Hur mycket mat som ingår? Foder till hästen eller?
Det behöver du inte vara rädd för att det är lite iallafall, snarare tvärtom där. Hästarna är inte i närheten av smala precis.. Haha, nu på sommaren ser några ut som tunnor. :angel:
Aha, okej.
Vad är den andra utbildningen för någon då?
vaggvisa 2007-06-24, 15:37 Okej, låter bra :)
Haha, ja, fode till hästen menade jag ju såklart :angel: Låter bra. :)
Den andra utbildning är KY på Vreta, där blir man ridskoleinstruktör men där måste jag använda min häst i utbildning och jag vet inte om hon kommer klara det (om nu tre stycken tackar nej så jag får en plats) så jag kommer tacka ja till Tenhult iaf :)
Okej, den på Vreta sökte jag också när jag sökte till Tenhult.
Men tackade nej till den och valde Tenhult istället och det ångrar jag verkligen inte..
Hoppas du blir nöjd med vilket du än går nu då.. ;)
Hur ser det ut Vaggvisa, ska du gå på tenhult? Isf blir vi klasskamrater.. :-)
Till Louvel vill jag bara fråga, hur ser det ut för dig nu? Ska du ut och jobba som ridskolepedagog nu, eller har du annat på gång? Hur ser det ut med jobb rent alltmänt efter den här utbildningen, har du någon aning?
Just nu har jag inget jobb, men ev ett på gång inom hästverksamhet.
Det finns jobb inom området men inte just här just nu.
Däremot märker man att det kommer mer och mer såna här jobb, då vi behövs på ridskolorna. :)
Lycka till på utbildningen
Jag kommer troligtvis också läsa i Tenhult i höst. Om jag inte kommer in på det andra jag sökt men det tror jag inte:p
Kul att höra lite om utbildningen och att den ändå är så pass bred. Någon som vet hur ligger den till ryktesmässigt inom hästvärlden än så länge?
Jag läste tenhults föregångare till KYutbildningen och bodde på internatet. Om du är lite äldre skulle jag inte rekommendera att bo där. Det är svårt att laga sin egen mat och reglerna är satta för att passa gymnasiebarn ;) Det är mycket trevligare att bo i lägenhet trots att det också är mkt dyrare.
Jag kan hålla med de andra om att hästarna där var mkt bra och även lärarna, de är trevliga och väldigt kunniga. Jag trivdes jättebra i Tenhult.
Om du skulle komma in på vreta istället så får du klappa lite på hästen Cajsa som jag sålde dit för ett år sedan!
Puttputt.. :-)
Får jag några klasskamrater på tehults ky nu om en månad? ;-) Nyfiken, nervös, och ser fram emot skolan såå himla mkt!
Barock-Pinto 2007-11-10, 09:00 Vill bara tillägga att det visst finns en utbildning till hästpedagog! Har själv sökt den :)
Utbildningen börjar i januari på Nuntorp, och är tre terminer. Det är första året för utbildningen, så dom första hästpedagogerna kommer vara färdig utbildade sommaren 09.
Utbildningen handlar om unghästutbildning, problemlösning och horsemanship.
Lät väldigt spännande!
Vart ligger Nuntorp och finns det nån hemsida att kika på?
Mvh Eem
Barock-Pinto 2007-11-10, 14:44 Nuntorp ligger i Dalsland.
Om du går in på www.naturbruk.nu så kan du få fram Nuntorps hemsida.
|