Visa fullständig version : Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?
ImFabulous 2007-05-16, 00:46 Många kanske kommer ihåg tråden där jag bad om tips på bästa kattsand ur luktsyfte.
Nu är det såhär, att jag bytt till den enligt många bästa budgetkattsanden. Den 7 månader gamla hankatten är kastrerad sedan två veckor...
Så fort kattskrället varit på lådan stinker det i heeela lägenheten!! Har han kissat luktar det unken kattsand och har han bajsat luktar det som att någon vält ett dass i min lägenhet!!
Varför luktar han så illa !? Såhär luktade inte förra kissen, som även han var hankastrat, men visserligen vuxen.......... Vad ska jag göra ?
Jag har samma problem, har iofs två okastrerade hankatter så jag får kanske skylla mig själv lite ;)
Hitills har jag inte lyckats hitta något som håller okej lukt i flera dagar än typ, en ;)
Eldningspellets är billigt, byter jag varje dag så luktar det inte illa :)
ImFabulous 2007-05-16, 00:51 Grrr... it's not good enough... Snart sätter jag en kork i rumpan på kattskrället....... :devil:
Vad katten äter kan ju påverka bajslukten. Vad äter han?
Lukten av hankattskiss slutar nog vara så skarp efter ett tag, eftersom att han är kastrerad
Tant Gredelin 2007-05-16, 11:41 jag har pussy compakt med låda lock och kolfilter, sen barfar jag, luktar ingenting och jag är känslig för lukt :)
Jag använder sand av kiselpärlor och jag tycker att det som står på förpackningen stämmer!!
(att man byter sanden efter 3-4 veckor och att det är luktfritt!)
bollen__ 2007-05-16, 12:02 Jag har låda med lock, dörr och kolfilter också använder jag den där kristall-sanden.. det luktar ingenting!! nu har iofs jag honkatter..
men jag använde en annan sand tidigare men då luktade det på typ en dag eller så! och man fick rengöra varje sekund elle rsåå..
Tant Gredelin 2007-05-16, 12:27 KL
men rengör inte alla sina lådor varje dag???
Ha, Ha!! Klart att man måste ju ta bort bajset och kiss-klumpar varje dag, annars skulle det ju inte dröja länge innan katten valde ett annat ställe o göra det på!!
MissFideli 2007-05-16, 14:30 Det kanske tar ett tag innan lukten lägger sig? Jag har inte haft egna hanar, så jag vet inte dock.
I vilket fall, jag använder en för mig ny sand som jag är supernöjd med. Den luktar ingenting förutom om dom bajsar och inte krafsar över.
Jag har huv med filter, men ingen lucka. Flera som varit här frågar hur jag lyckas hålla 2 kattlådor så luktfria, så uppenbarligen är det inte jag som är "van".
ImFabulous 2007-05-16, 17:22 Jag rensar ur så fort han gått på lådan. Står nästan med minigrepen i högsta hugg innan han ens är färdig!! Jag tömmer ur all sand och diskar ur lådan minst en gång i veckan.
Mitt problem är att det luktar iallafall. Även om han kissat eller bajsat i precis nyrengjord låda så stinker det i hela lägenheten!
ImFabulous 2007-05-16, 17:23 Jag har också Pussy Compact och låda med tak/lock. Men vad är det för kolfilter alla pratar om ? Vad är det för nått ?:confused:
Tant Gredelin 2007-05-16, 19:20 min har som ett lufthål längst upp, där sätter jag in ett smalt papper som filtrerar lugten innan den släpps ut i lgh. jag har två kastrater, men hanen var fertil länge och luktar inget längre
Just det, de här filtren....hur ofta ska man byta dem?
Inser att jag har haft samma sen bronsåldern, typ... :o
ImFabulous 2007-05-18, 12:58 KL
Alltså seriöst nu; Hela lägenheten luktar, trots att jag rensar kattlådan GRUNDLIGT så fort kattskrället varit där. Katten åker ut snart, därför att hela stället stinker! Vad gör jag för fel ??
Tant Gredelin 2007-05-18, 13:02 men vad får den för mat då? det kanske något sånt kan hjälpa? sen tror jag lukten kan bli bättre om någon månad eller två, den är ju nykastrerad, och gå till en djuraffär och köp nytt kolfilter till lådan
ImFabulous 2007-05-18, 13:25 Vad är ett kolfilter och vart ska jag sätta det ?
Det är tre veckor sedan han kastrerades, så förhoppningsvis har du rätt i att det lägger sig snart..
Är så satans trött på katthelvetet. Han gör inget annat än luktar illa, väcker oss på nätterna, har sönder saker och saboterar mattor. Usch vad less jag är på honom!!!
MissFideli 2007-05-18, 13:56 Uppe på taket på huven brukar det sitta ett filter, det är det filtret det handlar om.
Sen kanske man borde tänka efter före man köper ett levande djur att den kanske inte är som ett gosedjur?
Har du bytt sand?
jag har pussy compakt med låda lock och kolfilter, sen barfar jag, luktar ingenting och jag är känslig för lukt :)
Kalla mig dum, men vad är det?!
MissFideli 2007-05-18, 14:10 BARF är ett "nyare" sätt att fodra katten på. Man ger den rå föda i form av kött, anpassat efter varje individ och vad som är viktigt för katten. Istället för att ge den färdigköpt "snabbmat".
ImFabulous 2007-05-18, 17:11 Har tyvärr inget sådannt på min kattlåda. Det är bara ett intakt tak.
Och jag har inte köpt katten som ett gosedjur, lika lite som jag har hund eller häst. Har haft katt tidigare utan dessa problem, men denna katt verkar helt omöjlig att få pli på.
Ja, jag har bytt sand.
Nussikan 2007-05-18, 17:51 Jag har hankatt och provat alla (kanske inte riktigt alla men väldigt många) kattsander som finns på marknaden och den enda som tar bort lukt från stinkande hankatter är "Everclean-Fresch guard". Det är ingen budget sand, men jag betalar mer än gärna för att slippa stanken ;)
ImFabulous 2007-05-18, 18:03 Har du någon aning om hur mycket det kostar ? *desperat*
Nussikan 2007-05-18, 18:08 Jag köpte senast idag, 159:- för 10kg, väl värt pengarna då den är väldigt dryg också :)
ImFabulous 2007-05-18, 18:16 är absolut värt att kolla upp...
Ahaa :) Då har jag lärt mig nåt idag med! :)
Nussikan 2007-05-18, 19:21 Ahaa :) Då har jag lärt mig nåt idag med! :)
Det kan inte vara möjligt! ;)
JustME83 2007-05-18, 20:58 Är väldigt nyfiken på vad din katt får för mat. Vad katten äter påverkar i allra högsta grad hur avföring och urin luktar.
Är så satans trött på katthelvetet. Han gör inget annat än luktar illa, väcker oss på nätterna, har sönder saker och saboterar mattor. Usch vad less jag är på honom!!!
Stackars stackars katten. Ni kanske skulle ta och omplacera honom och skaffa en guldfisk i stället.
Jag har hankatt och provat alla (kanske inte riktigt alla men väldigt många) kattsander som finns på marknaden och den enda som tar bort lukt från stinkande hankatter är "Everclean-Fresch guard". Det är ingen budget sand, men jag betalar mer än gärna för att slippa stanken ;)
Den fungerade inte alls på min hankatt, så jag tror det är olika från fall till fall :D
Jag har också Ever clean fresh guard till mina två hon-katter. Har funkat perfekt i alla år! Nu har de precis gjort om sanden så nu tycker jag nästan att den luktar för mycket parfym. Katten kommer ut från lådan och luktar parfym - resten av dagen. Helt sjukt. Hellre det än det sk*t iofs :D Testa den - köp en liten förpackning att börja med (6 kg tror jag är den minsta) så vet du om den var värd pengarna eller inte.
Har testat att ha Pussy Compact till dem och det var bland det sämsta jag nånsin kunde ha gjort - usch och fy.
Nussikan 2007-05-18, 22:51 Ja det måste det vara då, har som sagt inte hittat något annat som funkar, vad har du?
Nussikan 2007-05-18, 22:52 Sant, hade jag bara haft honkatter så hade jag valt en annan i Ever Clean sortimentet, men fresh guard tycker jag som sagt är den enda som tar bort lukten från hanen.
Ja det måste det vara då, har som sagt inte hittat något annat som funkar, vad har du?
Nej tyvärr, inte hittat något som funkar bra ännu :crazy:
Nu använder jag träpellets och hela innehållet varje dag. Det blir i alla fall inte dyrt, men fan så jobbigt :crazy:
Nussikan 2007-05-18, 23:03 Ja det förstår jag, speciellt om man har många... Du måste ha en väldigt illaluktande hane! ;)
Ja han är en riktig karl förstår du ;)
ImFabulous 2007-05-19, 00:05 innan någon katt omplaceras ska vi se hurvida han kan lära sig att inte klättra i fönster eller på diskbänk, samt ge fan i mattor. Och vi ska självklart också se om vi kan göra något åt lukten.
Hade du haft en katt som gjorde ditt hem till ett illaluktande bombnedslag skulle inte du vara speciellt glad du heller. Men det positiva med mitt uttalande är ändå att jag pratar skit, istället för att ta ut mina aggressioner på katten. Allt har två sidor, och katten förstår varken vad jag skriver eller vad jag säger.
Tro mig, jag vet vad det innebär att det luktar mycket, jag har en fertil och en "på väg att bli fertil" hankatter. Det har jag löst genom att byta helt i lådan varje dag. Gör jag inte det så luktar det. Att ha katt är ett val jag gjort och då anpassar jag mig efter det valet.
Katter är alltid katter, och även fast du hunsar den och förpassar den till ett liv på golvet kommer den likfan vara på diskbänk och fönster när du inte ser, jag tror inte på förbud.
Katten kan inte läsa vad du skriver, men nog känner den om den är älskad eller ej.
JustME83 2007-05-19, 02:41 Precis mattor och blommor (har två i köket vars krukor jag satt fast med häftmassa) eller att ha annat ömtåligt framme går inte här.
/JustME med fyra katter, mattor och blommor eller dukar för den delen kan jag klara mig utan men inte katterna.
ImFabulous 2007-05-19, 08:30 Ja, katten känner nog om den är älskad eller ej. Och det är den.
Tant Gredelin 2007-05-19, 10:39 jag tycker man är rätt att bli frustrerad och kräka av sig ibland, jag har spytt galla över mina råttor många gånger t. ex när de tugga sönder mina skor eller spridde ut fem kg mjöl över hela köket som jag glömt framme, likväl grät jag mig sönder och samman när de dog. Och igår var jag inte så glad när katten lagt sig på datorn i ett obevakat ögonblick (hon vet om att det är totalförbjudet att sova på datorn, men jag tror det är en svartsjukegrej, skriver uppsats :angel: ) och ändat en massa inställningar jag inte vet hur jag ska ändra tillbaka :mad: Mina katter försöker inte ens smyga med att de är ögontjänare så det gäller att alltid ha det undanplcokat på diskbänken för de är där så fort jag lämnar rummet och mattor är till för att spys på tydligen :crazy: se de har ju försvunnit en efter en. Hoppas det löser sig med lukten förstår att det är jobbigt, men jag tror det blir bättre om en två månader
JustME83 2007-05-19, 13:06 Ja man får ju anpassa sig efter dem
:rofl:
Evenstar 2007-05-19, 14:33 Ja det är ju katten som är kung i huset (i alla fall hos oss)!:p
ImFabulous 2007-05-19, 21:29 Jo men visst är det så.. lika väl som jag är sur på sambon ibland, blir jag ju sur på kissen när han burit sig dumt åt. Men det innebär inte att han inte är älskad, för det är han. :)
Tack för ett respektfullt och förstående svar!
Jag tolkade ditt uttalande ("Han gör inget annat än luktar illa, väcker oss på nätterna, har sönder saker och saboterar mattor. Usch vad less jag är på honom!!!") som att katten inte hade några bra egenskaper alls, det enda han gör är ju att lukta illa, störa och förstöra. Men nog om det, jag har ingen aning egentligen men jag tyckte det var ett opassande uttalande. Jag hade aldrig uttryckt mig så över mina katter likväl som jag inte hade uttryckt mig dylikt beträffande eventuella barn.
ImFabulous 2007-05-20, 00:40 Då avslutar vi diskutionen här.
bollen__ 2007-05-20, 02:03 Har också lite problem med sanden faktiskt, fast jag har en honkatt. dock inte urinen, det luktar inte när hon kissat, men när hon skiter!!! hela jävla lägenheten stinker!!
har såna där kristaller, som man bara ska plocka ut bajset ur lådan o lämna kisset i en månad..
ska dock testa en annan sand nu, den som lillkisse hade hos uppfödaren för hon har börjat att kissa och även skitit 2 ggr i sängen. funderar om hon tycker sanden är läskig, fast hon kissar ju o bajsar där också....:confused:
tangosmurfen 2007-05-20, 05:37 Vad äter han för foder? Maten kan ha med hans doft att göra.... Jag ger mina 4 Katter Royal Canin och byter kattsanden(billig euroshopper) var 4:e dag. Två kastrerade hankatter och två fertila honor. Ingen doft! Sedan finns det Catnip doftpulver till kattlådor. luktar blommor:)
Men viktigt med hans foder... mvh lycka till
ImFabulous 2007-05-20, 18:57 Han äter Kittekatt, med Oxkött, Tonfisk eller Kyckling, brukar köpa olika varje gång..
Ska testa att köpa något annat foder åt honom och se om det blir någon skillnad...
Byt mat !
Mina katter äter Hills eller Royall Canin torrfoder.
De där varianterna man kan köpa i livsmedelsaffärer får även mina kattfröknars skit att stinka.
ImFabulous 2007-05-20, 21:19 Kommer testa ännu en billig variant innan jag går på de dyrare. Som arbetslös blivande förälder måste jag tänka så ekonomiskt som möjligt.. Har köpt Friskies idag, om det inte hjälper kommer jag köpa något dyrare, speciellt framtaget för innekatter.
tangosmurfen 2007-05-20, 21:28 Förstår din situation med ekonomi..men det blir nog inte så mycket dyrare. Royal Canin innehåller så mycket näring att katterna äter mindre av det. Tex Kitekat är ju billigt men inte så näringsrikt och därför äter katterna mer av det för att försöka fylla sitt behov.
Mina fyra katter har mat framme jämt. Jag köper en 10kg a 499 kr säck var 1½ - 2 månad . Fast de ska ju ha mindre egentligen men är inte så feta än...:). du har ju en misse dvs att det kostar dig ca 125 kr månad genomsnitt. En säck för din hane lär ju räcka ca 4-5 månader. Tror det tom blir billigare än kitekat! Jag hoppas det går bra hälsa missen från mig:)
Mjau är ett bättre bugetalternativ. Friskis, kitekat, euroshopper m.fl innehåller mest vete och det är inte så konstigt att kattens mage inte funkar som den ska då.
Men grejen är att det äte blir så mycket dyrare eftersom de inte äter lika mycket av den maten.
ImFabulous 2007-05-21, 10:49 Fast jag har inte 500.- att köpa en säck kattmat för, tyvärr..
JustME83 2007-05-21, 12:32 Det behöver du inte heller om du köper Mjau som finns i affären. Vi kör med torrfodret och köper tetrorna i bland. Blötmat är ju helt klart bäst men det blir ju lite dyrare med det och sen är mina vana att ha torrfoder dygnet runt.
Mjau torrfoderspåsar 2 kg kostar här 46.90 kr och det blir billigare att köpa det än 10 kg Royal Canin fit för 479 kr, kilopriset blir ju 47.90 för RC och 23.45 kr för Mjau.
Enda nackdelen med Mjau torrfoder är egentligen formen (X, runda med hål och trianglar med hål i) på bitarna, de far överallt när mina katter äter. De tuggar inte med stängd mun =P
Vore de runda eller små kulor skulle det inte bli så.
ImFabulous 2007-05-21, 17:13 Jag syftade på om jag skulle köpa en sånn där säck som någon tidigare nämnde. Nästa gång det är dags att köpa kattmat ska jag prova Mjau's...
Tack för tipsen!
innan någon katt omplaceras ska vi se hurvida han kan lära sig att inte klättra i fönster eller på diskbänk, samt ge fan i mattor. Och vi ska självklart också se om vi kan göra något åt lukten.
Jag tycker det verkar som om han är understimulerad. :(
Vad gör ni när han klättrar runt då?
Han skulle nog behöva en kattkompis..
ImFabulous 2007-05-21, 20:10 Kissen har haft en kattkompis, och då blev det för rörigt. Två katter som jagar varandra genom hela lägenheten dygnet runt resulterade i ännu fler trasiga saker.
När han är någonstans där han inte får vara säger vi "pscht" tills han går därifrån. "pscht" är det vi har sagt samtidigt som vi har sprutat på honom med vattenspruta när han gjort något han inte får. Nu räcker det ju självklart med tillsägelsen eftersom att förknippar den med vattensprutan.
För det mesta är han inte i fönster, eller på bänkar och bord. Men om han är ensam en längre stund, kanske en hel dag eller i värsta fall mer, passar han på att bryta mot alla regler.
Mitt största problem med katten är att hans låda luktar som den gör. Att katten är busig och smått olydig kan mycket väl bero på hans unga ålder, och jag vet att förr eller senare kommer hans uppfostran att ta form.
Kattgestapo :cool:
Håller med Heulwen om att det låter som en understimulerad katt.
Mitt råd är också att byta mat. Torrfoder får det att stinka, och det sämsta fodret får självklart det att lukta värst ;)
Då tycker jag faktiskt att du ska omplacera katten om du inte kan ge den en kompis. Klart den har överskottsenergi och är understimulerad om den är ensam på dagarna, han protesterar ju! :( Var tog hans kompis vägen förresten, kan han inte få bo på samma ställe?
ImFabulous 2007-05-21, 21:06 Saken är bara den att vi redan provat att ge honom burkmat. Dels bara burkmat en period och dels burkmat kombinerat med torrfoder. Hans avföring luktade om möjligt ännu värre då..
Att han är understimulerad eller ej är tyvärr ej heller något jag riktigt jag göra något åt. Han har leksaker, vi bor i lägenhet på tredje vån och kan inte släppa ut honom. Och att skaffa en kattkompis kommer inte på fråga. Det har vi redan försökt.
Om man inte kan ge sitt djur bra förutsättningar tycker jag inte man ska ha något, vad hände med den andra katten?
Varför kan inte dem bo ihop?
Man kan ju inte bara acceptera läget och säga att man inte kan göra något, du kan göra massor!
ImFabulous 2007-05-22, 09:16 Den andra katten fick flytta på grund av att det blev för rörigt. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg; Att ha två katter resulterade i ännu fler trasiga saker.
Vi har haft katt tidigare utan dessa problem. Självklart gick väl någon kruka sönder då och då, men absolut inte i samma utsträckning som med denna katt. Därför anser/ansåg jag mig kunna ta hand om en katt igen.
Skit samma, mitt problem är fortfarande den illaluktande kattlådan, inte att jag har en katt för lite.
TinyWiny 2007-05-22, 09:53 Jag har haft samma problem som du:crazy: bytt kattsand så många gånger att jag tror jag gått igenom varenda sort:o som funnits på marknaden de senaste årtiondet:crazy:
Men en dag hittade jag det som funkar:D
Det är ett pulver man strör ovanpå kattsanden från PetLove det heter herbal fragrance cat litter freshener:love:
Det var billigt så jag tänkte att jag kan väl prova!
Äntligen något som funkar!!!!!!!!!
ImFabulous 2007-05-22, 11:19 Vart kan man få tag i det ??
Skit samma, mitt problem är fortfarande den illaluktande kattlådan, inte att jag har en katt för lite.
DITT problem ja. Fy vilken inställning du har.
Jag antar att du inte låter din häst gå själv i hagen?
Katter har olika individuella behov, då dem faktiskt är individer! Vissa är väldigt aktiva och behöver få utlopp för det medan vissa är soffpotatisar eller mitt emellan. Du har skaffat en katt som är väldigt aktiv och då får du helt enkelt se till att tillfredsställa hans behov så han mår bra psykiskt.
Många katter är dessutom otroligt sociala och har jättestort utbyte av varandra.
När din häst orsakar problem, försöker du inte lösa det då?
Samma sak här; din katt är understimulerad och du bryr dig inte om det.
Jag kan bara inte förstå varför?
TinyWiny 2007-05-22, 19:14 Vart kan man få tag i det ??
Jag köpte det i djuraffären:)
ImFabulous 2007-05-22, 20:23 Attityden här på Buke kunde ha varit bättre än den är.
Det är jag som väljer hur många katter jag ska ha. Inte du, och ingen annan. Det är också jag som väljer var min katt ska bo. Jag bestämmer om han ska omplaceras eller ej. Och det ska han inte.
Jag behöver inte förklara mig, varken vad gällande min häst eller min katt. Denna tråd handlar om, precis som rubriken säger, en illaluktande kattlåda. Antingen håller du dig till ämnet, eller så behöver du inte skriva mer. Jag tycker dina argument är löjliga. Djurens rättigheter har aldrig varit av speciellt hög prioritet, du lär säkerligen vara en av många som äter kött dagligen t ex ? "Det är människans natur"
Att försöka kontrollera allt i sin omgivning är också människans natur. Och just nu försöker jag kontrollera min katt och hans illaluktande låda.
Du är antagligen en människa full av fel och brister, precis som alla andra. Och om du allvarligt talat tror att jag kommer omplacera min katt på grund av ditt larv, tror du väldigt fel.
Ha det bra med dina katter. Goodbye och Adjöss. :bow:
ImFabulous 2007-05-22, 20:24 Tackar tackar! Ska försöka leta reda på det! :bump:
Djurens rättigheter har aldrig varit av speciellt hög prioritet.
Nej, jag märker att vissa människor tycker det.
Du tycker inte att det finns något att lära sig av i dessa rader:
"Katter har olika individuella behov, då dem faktiskt är individer! Vissa är väldigt aktiva och behöver få utlopp för det medan vissa är soffpotatisar eller mitt emellan. Du har skaffat en katt som är väldigt aktiv och då får du helt enkelt se till att tillfredsställa hans behov så han mår bra psykiskt.
Många katter är dessutom otroligt sociala och har jättestort utbyte av varandra. "
/vegeterian som respekterar köttätare som ser till sina husdjurs bästa.
Jobbar även som akuthem för katter och har stött på många individer. Ingen har varit "bråkig" om de fått tillräckligt med stimulans.
Kommer testa ännu en billig variant innan jag går på de dyrare. Som arbetslös blivande förälder måste jag tänka så ekonomiskt som möjligt.. Har köpt Friskies idag, om det inte hjälper kommer jag köpa något dyrare, speciellt framtaget för innekatter.
Jag läste din tråd först nu o när jag såg att du är gravid så förstog jag varför katt-lådan stör dej så otroligt o det är för att när man är gravid blir man ofta över-känslig för lukter o dofter, det brukar gå över mot slutet av graviditeten!! Mitt enkla råd är att vädra mycket o släng iväg bajset så fort du kan! Jag tror inget annat hjälper faktiskt...
hej! måste bara få säja några saker.för det första ska du vara väldigt försiktig med att röra kattsandlådan överhuvudtaget om du är gravid!!i kattens avföring kan finnar toxoplasmossmitta som kan vara skadligt för din lilla baby.kolla upp med barnmorskan med ev blodprov.
och sen kommer jag ihåg att jag också hade stora problem med just lukten från kattsandlådan(jag var inte gravid). tills jag hittade en sand som heter "rainbow" klumpbildande vitt kattströ,en brun 10 liters papperssäck.nu vet jag då inte hur denna ser ut i sverige, men den är tillverkad i danmark.jag bor i finland.
förlåt att jag skriver med endast små bokstäver,men jag har ena armen gipsad efter en ridolycka:( det är så krångligt att få till allt med bara en hand och för korta fingrar:rofl:
hoppas det löser!lyck till!!
alltså jag menar finnas inte finnar:D :D så tokigt det kan bli;)
Det är inte vidare farligt att rengöra lådan.
Jag har läst att det måste vara en väldigt skitig kattlåda med gammalt bajs i sig och om man inte plockar upp det med händerna och alltid tvättar sig efteråt så är det lugnt. :)
Om man har innekatt är det inget problem heller.
Hittade inlägget jag läste nu också:
Postat av Sassy:
Den vanligaste smittkällan för toxoplasmos in Sverige är via dåligt sköljda grönsaker, och smittorisken via katt är mycket liten (det ska vara en väldigt ohygienisk kattlåda för att bli riskabel, det smittar bara i "gammalt bajs"). Har man normal hygien, inte tar i avföringen med händerna och tvättar sig efteråt är det inte någon fara. Absolut inga problem om man har innekatter.
bollen__ 2007-05-23, 12:27 Det är inte vidare farligt att rengöra lådan.
Jag har läst att det måste vara en väldigt skitig kattlåda med gammalt bajs i sig och om man inte plockar upp det med händerna och alltid tvättar sig efteråt så är det lugnt. :)
Om man har innekatt är det inget problem heller.
Hittade inlägget jag läste nu också:
Postat av Sassy:
Men du, vad bra! Jag har alltid funderat på det där, för på kattsands påsen står det ofta att gravida icke ska rengöra lådan typ..har tänkt på det många gånger, nu är jag ju inte gravid, men om jag skulle vart det funderade jag hur jag skulle göra :P men då är det ju ingen fara alltså!
..fast det behöver man ju inte säga till pojkvännen, han kan få tro att det är farligt så slipper man :angel:
ImFabulous 2007-05-23, 14:11 Tack så mycket för omtanken, men jag är bara i vecka 12, och katten har bott här sedan december och alltid luktat lika illa :/
Tror inte för min del att det finns någon fara i att rensa kattlådan, lika lite som det är farligt för mig att plocka upp hundbajset efter vovven eller att mocka ur hästens box..
Men som sagt, tack för omtanken!
Ska prova att byta till Mjau torrfoder, försöka hitta en bättre kattsand och köpa det pulver någon rekomenderade!
tangosmurfen 2007-05-27, 19:20 Fast jag har inte 500.- att köpa en säck kattmat för, tyvärr..
Jag såg på internet ett nytt foder som är likvärdigt Royal Canin men kostar mycket mindre kommer ej ihåg vad det hette.... har försökt kolla...men surfa och kolla efter ett bra foder till bra pris. Vissa är fraktfria!
Jag har nu provat att använda Ever Clean Heavy Duty (har två kastrerade hanar) och det är helt sjukt hur bra den är! Det luktar verkligen ingenting! Det ska jag lätt fortsätta köpa, betalar helt klart lite mer för sån sand!
Nussikan 2007-06-01, 18:28 Vad var det jag sa? Du ska lära dig att lyssna på mig ;)
Tss, har jag sagt emot kanske? ;) :D
Vi hade sånt problem förut. Men vi köpte ett sånt litet hus, vet inte riktigt vad det heter men det luktade inte lika mycket . Huset har en liten lucka där katten kan gå in! :D
|