Visa fullständig version : Sexuell tik???

Hallonkvist
2007-05-16, 08:35
Vad kan man göra åt en 6årig tik som ska jucka på filtar,kuddar i tid och otid. Hon gnäller och halvskriker om hon inte får. Har börjat jucka på den andra större och yngre tiken också. Rör jag min man så får hon fnatt och skriker rakt ut och börjar jucka mot sina filtar osv.... Hormonerna eller vad???

Bill
2007-05-16, 09:07
Skaffa en hunddildo ??

liten82
2007-05-16, 09:19
Vad kan man göra åt en 6årig tik som ska jucka på filtar,kuddar i tid och otid. Hon gnäller och halvskriker om hon inte får. Har börjat jucka på den andra större och yngre tiken också. Rör jag min man så får hon fnatt och skriker rakt ut och börjar jucka mot sina filtar osv.... Hormonerna eller vad???

Jag tycker att det låter som ett stressbeteende, alltså inte sexuellt betingat :crazy:
Vad gör ni när hon sätter igång och juckar? Får hon tillräckligt mkt aktivitet/stimulans? Eller för mycket?
Blir ni arg när hon håller på och förstärker genom att skälla på henne?

Hallonkvist
2007-05-16, 12:15
Vi blir inte arga utan säger bara lugnt att nu är det bra.Sen ignorerar hennes gnäll.
Hon rör på sig dagligen men inte för mycket då hon är överviktig och motionen ökas succesivt.
Hon blir extremt "juckig" när hon ätit något extra gott utöver sitt foder speciellt.:confused:

Hallonkvist
2007-05-16, 12:16
Intelligent svar:cool:

lady_vip
2007-05-16, 12:18
Om det är sexuellt så kan ni ju prova att ge henne i P-spruta för att se hur resultatet blir. Jag har själv en tik med lite hormonbekymmer och hon kommer kastreras. Hon juckar också, bland annat, men enbart under löp.

Ras?

//E

Hallonkvist
2007-05-16, 12:24
Vill ju helst undvika att ge P-spruta... Kastrering hade ju varit det bästa. Är blandras (jakt).Beagle.

a-h
2007-05-16, 12:25
kolla hennes hormoner, även livmoderstatus. tror den hunden skulle må bättre av att steriliseras.

lady_vip
2007-05-16, 12:32
Ett tips, kolla vem du svarar ;)

//E

lady_vip
2007-05-16, 12:34
Ja, om det är en blandras på 6 år så hade jag utan att tveka kastrerat. Dessutom möjligt att det är något fel på hennes livmoder iom hennes beteende.

Min lilla terrier hade väldiga problem med löpen, dvs 17 veckor x 2 om året. Så jag bestämde tid för kastration och när de öppnade henne så var hennes livmoder förstorad och läget blev plötsligt akut. Nu 2 år efter är hon piggare än nånsin och väldigt jämn i humöret.

//E

Hallonkvist
2007-05-16, 13:30
Någon som har en ungefärlig info om kostnad för kastrering av tik?

Gör de undersökning innan kastrering utförs eller bara om de hittar något utöver det normala under ingreppet?

Gäller försäkring för kastrering?

lady_vip
2007-05-16, 22:20
Försäkringen gäller ej, det kostar ca 4000-5000 kronor.

Försäkringen gäller enbart om din hund åker in akut och då är ingreppet förknippat med mycket högre risker, annars ett rutiningrepp.

Du kan säkerligen be de undersöka innan.

//E

Zarro
2007-05-16, 22:54
Börja träna något med henne.Det kanske hjälper.En hund behöver även stimulans för sin hjärna och inte bara en massa promenader.

Hallonkvist
2007-05-17, 11:39
Jag "tränar" henne dagligen psykiskt så den biten är hon helt suverän på.Olika övningar osv...

Hallonkvist
2007-05-17, 11:40
Jag kollade upp detta. Försäkringen täcker om veterinär anser henne vara i fysiskt/hormonellt behov av en kastrering.Så på Måndag bär det av till vet för att kolla hormoner etc...

lady_vip
2007-05-17, 13:15
Det är sant, men det krävs en snäll veterinär också då;)

Ska försöka få till samma sak på min ena tik. Fast då tar jag den andra också samtidigt, dock självbekostat.

//E

Hallonkvist
2007-05-17, 13:53
Jo jag har förstått det, men jag ska försöka få igenom så vet rek...
Prova kan man alltid:D