Visa fullständig version : En gullekatt flyttade in här!

ika77
2007-05-19, 10:52
Jaha.. igår tändes grillen här och köttet plockades fram. Då hörs ett plågat jamande konstant i våran syrenhäck.
Fram tittar en ursöt randig kattpojke. :love:
Han är huuur kelig som helst.
Men han var så smaaaal!
Knotorna längst bak på ryggen stod rakt upp. :eek:
Jag kunde inte bara motstå att ge han mat och vad han ååt. Herregud jag trodde han skulle kväva sig själv när han kastade i sig maten.
Nu har han sovit i våran soffa hela natten.,
Har gjort sig så hemmastadd så det känns som att han har bott här i 100 år.. :D
ringde katthemmet här och polisen.
Ingen har fått in en anmälan som stämmer in på beskrivningen på denna katt.
Jag har bestämt mig för att hittar vi inte hans rätta ägare så får han bo här hos oss. Han är verkligen så hjärtlig och hur trevlig som helst.

Han ska till veterinär och bli kastrerad och igenomkollad.
En avmaskning och vaccinering hade nog inte varit fel heller.,

Ville bara berätta våran lilla historia. Nu återstår bara att se om nån hör av sig.:)

Tviggy1081
2007-05-19, 11:01
åh va härligt att den lille får stanna om ingen hör av sig!
Ros till dig för att du bryr dig!

ika77
2007-05-19, 11:14
Jaaa!
Han är så himla go´! Klart att han får stanna om han inget hem har.

Mina andra katter har accepterat honom hyfsat iaf. Min loja hankatt på 5 år bryr sig inte alls om andra katter. Nosade på den nya och det såg ut som han sa: Jaja.. du får stanna här då. Bara du inte tar min sovplats så är det helt ok.:D

Honkatten min däremot är högst tveksam till om denna nya är trevlig alls.
Tittar skeptiskt på han och fräser lite..

Men den nya katten har tagit oss alla till sitt hjärta. Även våran labradorhane.
Han är lite rädd till han men de går runt benen på varandra och verkar inte alls tycka att det är nåt att orda om.. :D

Han går här och småpratar hela tiden och följer mig vart jag än går.
Såå söt så!
Kan lägga ut en bild på honom lite senare så ni får se den underbara "lille" herren.
Gissar på att han är max 1 år gammal.

Duchesse
2007-05-19, 11:20
Vad roligt :) Ja bild vill vi se :p :D

ika77
2007-05-19, 11:37
Här kommer bilder på toke-katten. :love:

http://i144.photobucket.com/albums/r183/ika77/KISSARNA/Tkekatten.jpg

http://i144.photobucket.com/albums/r183/ika77/KISSARNA/tokekatten2.jpg

http://i144.photobucket.com/albums/r183/ika77/KISSARNA/Tokekatten3.jpg

Sån söt kelgris är det.
Vet inte vad jag ska kalla honom bara.:crazy:
Det verkar som att ingen söker honom och det finns inga som har anmält en katt saknad.
Så hoppet att han ska få stanna är ganska stort..

Duchesse
2007-05-19, 11:54
Naw vad söt :love:
Det är samma sak här hemma, en katt har flyttat in och bott här lite då o då i flera månader, vi trodde att det var en hane, men för nån vecka sedan var den väldigt tjock om magen så vi antog att det var en hona som skulle ha ungar, och så för fyra dagar sedan födde den ungarna (utan vår vetenskap :D) i källaren :love: :p
Vi har inget namn på mamman än och ingen tycks sakna den :crazy:

ika77
2007-05-19, 12:20
Men vilken tur att hon hittade hem till dig och fick kattungarna där.
Så hon slapp få dem och gömma dem ute nånstans.. :crazy:
Det är tur att det finns djurvänner som oss som kan hjälpa de stackars arma katter som har villat bort sig. :bow:
Men man hade önskat att fler vore smarta att kastrera sina katter.:crazy:
Det blir så många annars ..

Duchesse
2007-05-19, 12:23
ja precis :) :p
ja det tycker man ju, ska man ändå inte ta ungar på dem så är det ju helt onödigt att inte kastrera dem..var det en hane, den som kom till dig?

Flugan
2007-05-19, 12:26
Har också en "inflyttad"...
Stor rödrandig hankatt.
Och vi som har så många förut, 7st.
Men det är klart att han får stanna, han med!

Duchesse
2007-05-19, 12:37
oj det var många.
men visst är det lätt hänt att man blir "bara den här oxå. en till gör ju ingen skillnad" :p

är det inte konstigt att inte fler människor efterlyser sina katter om dem sprungit bort? (om det inte är så att ägarna kastat ut dem och inte vill ha dem kvar)

ika77
2007-05-19, 12:39
ja precis :) :p
ja det tycker man ju, ska man ändå inte ta ungar på dem så är det ju helt onödigt att inte kastrera dem..var det en hane, den som kom till dig?

Ja det är en hane. Även han okastrerad.. :crazy:
Men det ska åtgärdas. :bow:

ika77
2007-05-19, 12:41
oj det var många.
men visst är det lätt hänt att man blir "bara den här oxå. en till gör ju ingen skillnad" :p

är det inte konstigt att inte fler människor efterlyser sina katter om dem sprungit bort? (om det inte är så att ägarna kastat ut dem och inte vill ha dem kvar)

Det förvånar mig mycket! :eek:
Jag ska iof sig ner här och kolla om det sitter nån lapp i nån affär här, men varken polisen eller djurskyddet här hade nån sån här katt anmäld saknad.
Jag bad dem kolla ganska långt bak i tiden eftersom han är ganska smal.
Men inget.... inte nån..
Konstigt. Jag menar, hur kan man INTE älska denna lilla hjärtliga kissen?
Han är ju helt underbar! :love: :love:

ika77
2007-05-19, 12:43
Oj!
Vad många du har!
Men det är speciella djur. Man fäster sig.:love:
All heder åt dig!

Sen skulle jag inte kunna tänka mig att sätta denna lille herre i ett "katthem" för man vet ju aldrig hur länge han blir kvar. De kanske inte ens hittar nåt hem åt han..
Randiga vanliga bondkatter finns ju i överflöd ändå...:crazy:
Så det är givet att han har stannar här.. Han valde ju oss så.. Det ser jag som en ära.:bow:

Rebecka83
2007-05-19, 12:47
Oj!
Randiga vanliga bondkatter finns ju i överflöd ändå...:crazy:
Så det är givet att han har stannar här.. Han valde ju oss så.. Det ser jag som en ära.:bow:

:bow: :bow: underbar inställning

skulle själv ha en vanlig randig bondkatt när jag skaffade katt men blev ju så kär i de första jag var o tittade på så nu har jag en grå, en gul och en vit med fläckar... så jag får väl också hoppas på att en sån trevlig kille som din flyttar in hos mig :idea: :love:

Duchesse
2007-05-19, 12:50
Okej vad bra av dig att kastrera honom :)
Det ska vi förmodligen göra med våran nu oxå, för jag antar att hon kommer att stanna :D om vi inte vill ha fler ungar då förståss ;)

ja jag har oxå gått runt och kollat om jag sett nån lapp nånstans, men icke då... ingen lapp någonstans :crazy:
inget halsband hade den heller, och katten ser rätt så ung ut, högst 2 år.. och tam är den..jättetam.. :p så den borde ju haft ett bra hem innan tycker man ju..

ika77
2007-05-19, 13:21
Ja det låter ju som att den har haft ett hem nånstans..
Konstigt ändå att de inte hittar hem eller vad det nu är som har hänt.
Kanske ägarna har flyttat och inte fått med sig katten el nåt.

Eftersom våran är en okastrerad hankatt mitt i sin könsmognad
( vad jag tror) så kan de ju vandra väldigt långt.
De kan ju gå flera mil.
Så han har nog säkert villat bort sig.
Undrar om jag hittar hans hem..
Vet inte vad jag hoppas på...:angel: :love:

ika77
2007-05-19, 13:23
Ett litet tillägg:

Hon på djurhemmet sa att har man anmält hos polisen och ingen hör av sig inom 14 dagar så kan man betrakta katten som sin! :bow:
Är han här om 14 dagar så kommer han att döpas till Kenzo!:D

Duchesse
2007-05-19, 13:23
ja precis..äh mig gör det inget :D :p

jo de kan ju de, vandra en bit.. haha men jag tror allt att du hoppas på att ingen saknar honom :D :angel:
vem vill inte ha en till söt liten kisse? :)

Duchesse
2007-05-19, 13:26
Ett litet tillägg:

Hon på djurhemmet sa att har man anmält hos polisen och ingen hör av sig inom 14 dagar så kan man betrakta katten som sin! :bow:
Är han här om 14 dagar så kommer han att döpas till Kenzo!:D

Wehey :p :D
Oj vi har då inte anmält till polisen, men å andra sidan, som ägarna vill ha katten så borde de ju sätta upp lappar vid affärerna m.m.. annars kan de ju inte direkt vara så intresserade :crazy: och är den inte idmärkt eller chipmärkt eller vad det nu heter, och inget halsband..så :crazy:

ika77
2007-05-19, 13:28
Han bajsade just på mattan! :eek:

:rofl:
Han gillar inte våran kattlåda med tak.
Sen tror jag inte han hittar dit riktigt ännu.

Släppte ut han nu och då gick han och kissade i rabatten sen kom han in igen med språng och glädjetjut när han såg att jag väntade i dörren på han!:love:

Duchesse
2007-05-19, 13:31
haha grattis :D
naaw så sött :p va gullig han verkar! :)

till en början hade vi ingen kattlåda till våran, för det var ju inte våran liksom.. så vi släppte ut den lite då o då så den fick göra sitt och sedan fick den komma in igen..nu har den fått låda, men den går nästan aldrig där :crazy: den har gjort det en gång på 4 dagar eller nått..så vi släpper ut den lite då och då istället.. den trivs väl bättre med det helt enkelt :D :p

ika77
2007-05-19, 13:35
Nä, det bästa är nog att man släpper ut den med jämna mellanrum så han lär sig att be om att få gå ut.
Så gör mina andra 2.

Men eftersom jag har en slökatt som helst bara vill ligga inne och softa och aaaldrig skulle få för sig att vara ute på natten så har jag låda inne för säkerhets skull.;)

Jo han är verkligen gullig!
Och han visar så tydligt hela tiden att man är omtyckt.
Han småpratar hela tiden och gosar med en.:love:

Duchesse
2007-05-19, 13:39
Haha, ja det är ju alltid bäst - ifall att liksom.. :D

Så underbart med en katt som är sådan :love: :p

Heulwen
2007-05-19, 23:03
Vad söt! :love:
Heder till dig som tar dig an honom, hans historia påminner om den katten vi har nu. Han hittades också helt utmärglad av en person som lämnade in honom till djursjukhuset och de kontaktade katthemmet som kom hit med honom och här har han fått bo i 2 månader nu och ska flytta om ca 1 vecka till ett nytt, jättebra permanent hem. :)
Han är högst 10 månader och troligen en sommarkatt som någon dumpat.. Kelig och pratsam.

ika77
2007-05-20, 00:09
Ja han är verkligen jättesöt! :love:
Han har vandrat rakt in i mitt hjärta.
Gullekatten.

golden_tinka
2007-05-20, 18:26
har du inte satt upp några lappar i grannskapet eler i närmsta matbutik?

anmälningar till polisen går ibland om varandra, vilket gör att en katt katt amälas försvunnen samt upphittad utan att någon av anmälarna får reda på det...

vem vet, kanske sitter det nån ensam gamling i en stuga, utan möjlighet att ta sig till matbutiken för att sätta upp lappar och saknar sin katt!

Så avakta minst 2 veckor innan du börjar betrakta den som din...

ika77
2007-05-20, 21:33
Det har jag skrivit lite längre fram i tråden.
14 dagar har man som väntetid innan man kan betrakta den som sin, ja ;)

Jag har gjort anmälningar och sökt lite här och var.
Nu kan jag inte göra mer än att vänta.. :bow:

golden_tinka
2007-05-20, 22:00
Okej fick bara känslan av att du väldigt gärna ville ha kvar den och inte direkt ansträngt dej för att dom eventuellt rätta ägarna skulle veta att katten var upphittad!
men jag hade väl fel.. sorry..

ika77
2007-05-20, 22:11
Okej fick bara känslan av att du väldigt gärna ville ha kvar den och inte direkt ansträngt dej för att dom eventuellt rätta ägarna skulle veta att katten var upphittad!
men jag hade väl fel.. sorry..

Näää, om jag kan bli kär i katten efter 2 dagar så kan jag bara föreställa mig att den som har haft han tills nu är ännu mer förälskad i honom..
Kanske är det nån liten tös som sitter hemma och gråter.
Då ska han givetvis hem..:bow:

Vi får se vad som händer.
Det var en som ringde idag, men det var inte rätt katt...