Visa fullständig version : Hur få tag i kattungarna??
storeskog 2007-05-19, 12:10 Min katt har fått kattungar tidigare än vad jag trodde och har fött dom ute någonstans. Såg det igårkväll när hon kom in:( Försöker leta efter dom men än så länge inget resultat. Hur stor chans är det att man kan få henne att flytta in dom? Vad jag misstänker är att hon fött dom under vårat hus så där är det ingen möjlighet för mig att komma åt dom.. Om det skulle vara så, är dom skygga sen då för människor när dom börjar visa sig? och vid vilken ålder kan man ana att dom ska börja titta ut??
Duchesse 2007-05-19, 12:14 Följ efter katten och se vart hon går?
det behöver ju inte vara hon själv om flyttar in dem (om du nu kan få tag i dem), utan du kan ju själv flytta in dem..
storeskog 2007-05-19, 12:18 Ja självklart kommer jag göra det om jag hittar dom och dom ligger bra till. Försökte följa efter henne inatt men hon stod bara och tittade på mig och undrade vad jag höll på med, med en ficklampa mitt i natten:d Håller på att gå ute och skramla med mat men hon visar sig inte än. vill ju gärna se så att alla kattungar mår bra och lever och hur många det är...
Allt du kan göra är nog att försöka iaktta henne och försöka lista ut vart ungarna är sedan får du flytta in dem själva. De kommer förvildas om de får växa upp utomhus.
storeskog 2007-05-19, 12:42 Men hur stor chans är det att katter kan få för sig att flytta dom själva?:confused:
Kattmamman flyttar sina ungar om hon känner sig hotad. Försök att följa efter henne och ta med en låda. Hittar du ungarna så ta hem de små i lådan och ge kisse +ungar ett lungt ställe i erat hus. Lycka till med letandet.
Men hur stor chans är det att katter kan få för sig att flytta dom själva?:confused:
Inte vidare stor alls. Hon har antagligen valt ut det ställe hon anser vara bäst och där kommer de få vara ett tag. Om några veckor är det möjligt att hon flyttar på dem, men eftersom hon inte flyttat in dem i erat hus än är det högst osannolikt att hon kommer göra det i framtiden.
storeskog 2007-05-19, 12:50 ok tack för svar. då är det bara att vänta och se då. har fortfarande inte sett till henne:(
storeskog 2007-05-19, 13:50 Kan en katt se smalare ut innan hon ska få bäbisarna. för igår såg hon smal ut men nu när jag hittade henne va hon lite småblodig el gulaktig på benet som om hon har fått kattunge precis nyligen? eller kan det vara att hon fått med så pass långt mellanrum att hon hunnit tvätta sig igår innan jag såg henne?
mimmipigg 2007-05-19, 14:50 Det är bara att försöka spåra upp henne och ungarna för kattungarna blir som regel lite kocko om de inte är vana vid människor.
Vi glömmer ofta att katter är mer "vilddjur" än våra andra husdjur, de blir ju aldrig riktigt tama.
Kan en katt se smalare ut innan hon ska få bäbisarna. för igår såg hon smal ut men nu när jag hittade henne va hon lite småblodig el gulaktig på benet som om hon har fått kattunge precis nyligen? eller kan det vara att hon fått med så pass långt mellanrum att hon hunnit tvätta sig igår innan jag såg henne?
Magen sjunker ner på en hona innan förlossningen vilket gör att hon kan se smalare ut. Magen hänger då mer istället för att puta ut åt sidorna.
Att hon har lite blod på benet behöver inte betyda att hon nyss fött, det är normalt med små blödningar några dagar efter förlossningen också.
storeskog 2007-05-19, 14:57 ok, kände på magen igår kväll och den va rätt tunn så då borde hon redan fött dom. försöker följa efter henne men hon bara sitter och tittar och går jag iväg lite så hon inte ska märka mig på samma vis så kommer hon efter, så detta kommer inte bli lätt:crazy: men skam den som ger sig....
Du känner ingen som har en spårhund?
storeskog 2007-05-19, 15:08 försökte med min ena hund men det gick inte så bra:) men just nu är hon här inne och äter så jag ska snart släppa iväg henne igen, någongång måste hon ju känna att hon behöver gå till dom små liven. Det jag är lite nervös över är att hon förra året inte bet av navelsträngarna på dom små utan det fick jag ordna:smirk:
Vi får väl hoppas att hon lyckats bita av navelsträngarna denna gång, annars är det mycket bråttom. Navelsträngarna snurrar sig lätt runt kattungarna när de rör på sig och när navelsträngarna torkar stryper de blodtillförseln och kroppsdelar kan börja dö.
Om det finns ungar bör ju mamma katt ge sig iväg efter dem, men det finns ju även möjligheten att det inte finns några levande ungar.
storeskog 2007-05-19, 15:33 risken är väl att dom inte lever:cry: hon verkar inte intresserad av att gå till dom och nu har hon ju hållt sig häromkring i några timmar, vet inte hur länge dom klarar sig utan mjölk:confused:
risken är väl att dom inte lever:cry: hon verkar inte intresserad av att gå till dom och nu har hon ju hållt sig häromkring i några timmar, vet inte hur länge dom klarar sig utan mjölk:confused:
Så små kattungar behöver egentligen äta varannan, var tredje timme.
storeskog 2007-05-20, 13:58 lite uppdatering. har fortfarande inte lyckats hitta några ungar, verkar som hon inte vill gå till dom när vi är ute el så kankse dom har dött:cry: så hon inte bryr sig om dom. Men jag har inte gett upp hoppet än så vi får se hur detta går:confused:
Du ser på spenarna om hon har ungar. Det brukar vara lite kalt runt dem och de är lite rödare och större än vanligt. Pälsen kan också bli lite tovig precis runt om.
Jag brukar försöka smyga efter honan och se åt vilket håll hon går och sedan lyssna, för ungarna brukar pipa högljutt när mamman kommer tillbaka efter att ha varit borta ett tag.
tintilar 2007-05-22, 09:23 Hur går det?
Mina katters spenar syns det mycket på att de har ungar. Deras päls är lite hård runt om (av torkad mjölk/saliv) och spenarna är ganka "blottade" samt röda och mjuka. Det syns att de är använda helt enkelt. ;) Så kika på dem.
Sen kan jag tillägga att när våra ungar blivit någon vecka började mammorna gå ut och vara borta ett bra tag. Flera timmar i sträck. Ibland halva natten tom. Och våra ungar hade ingenting emot det som det verkade. Så det kan hända att de lämnar dem en bra stund, dock var ju våra som sagt ca 1 vecka vid det laget. Innan var hon bara ute 2-3 timmar i taget.
Hej!
Du var ju inloggad här igår. Glömt tråden? Hur går det?
Hej
En av mina kattmammor la sina barn ute,,,,
Kom hem en dag och såg smal ut. Letade och letade hittade aldrig några barn. Trodde som dig att dom kanske var döfödda.
Flera veckor senare så skulle jag ta ut cykeln ur skjulet för att ge mig iväg till bussen. Och vad ser jag då, två kattungar smita under vedstapeln!!!!
Hinner inte leta då eftersom jag har bråttom till jobbet.
Börjar nästa dag ställa ut mat (enligt mina beräkningar så borde ungarna vara minst 7 veckor gamla). Tillslut räknar jag in 5 kattungar under vedstapeln. Det var inte lätt att få dom tama, började ställa maten närmre och närmre huset. ställde tillslut upp katt luckan (upptejpad) och ställde maten innanför. Tog väl en vecka innan jag lyckades fånga in dem i huset. Sen var det bara på med handskarna och tvinga mig på dem. Allihopa blev jätte trevliga katter, mycket tackvare att min make satt hemma och arbetade i denna vevan så att han kunde locka och leka mycket med dem. Idag har jag kvar Ture hemma (resten fick hem) och han är världens gosigaste katt. Så ge inte upp ifall du hittar dem till slut, kattmor tar troligtvis hem dem när hon tycker tiden är mogen.
Lycka till /b
storeskog 2007-05-24, 09:00 nu kommer lite uppdatering, el igentligen finns inte så mycket att uppdatera:smirk: Har fortfarande inte hittat några ungar, men tror dom kan vara under huset, då jag sett henne hoppa in där 1 ggr, försökte lyssna i hålet där hon gick in men inget pip. Kan även vara så att hon lagt dom längre in så jag inte hör det. hon visar gärna inte vad dom är utan när jag är ute så är hon där jag är. Nu va det någon dag sen jag såg mamma katt. men sist jag såg henne så va hon kal runt brösten så ungar finns det säkert. Så det är väl bara att vänta och se. Hur gamla är kattungarna ungefär när som börjar gå på upptäcksfärd? vill ju få in dom så fort som möjligt.
När de är 28 dagar vet jag att man börjar ge dem fast föda och då har de ju börjat tralla runt lite utanför sin bädd.
Frågan är om de vågat sig ut vid 4 veckor om de är långt in under huset.
De blir ju ganska skygga utan kontakt med männsikor.
Så risken är att de bara tittar ut ur "gluggen" och sen sticker in igen..:crazy:
Går det ta sig in under huset på nåt sätt.
Kanske du skulle lysa in med lampa och försöka ta dig in om det går.
Det underlättar för dig om du kan få tag på dem redan nu när de är nyfödda.
De blir kvicka sen.. :D
storeskog 2007-05-26, 20:08 Tyvärr kommer jag inte under huset då den ända öppningen som finns är så stor så precis en katt kommer in. Men vi får se hur det går. Får sätta fram mat till dom utanför sen och hoppas att det löser sig till det bästa.:smirk:
storeskog 2007-06-26, 14:16 Lite uppdatering:banana: Förra veckan lyckades jag få ut kattungarna under huset. Som tur va satt dom precis innanför hålet så dottern kunde sträcka in sin arm och få tag på dom. Är 4 st. En liten tjej och 3 killar. Så nu bor dom här inne och har inte varit rädda så det känns jätte skönt:love:
http://i9.photobucket.com/albums/a89/storeskog/Hundar447.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a89/storeskog/Hundar452.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a89/storeskog/Hundar460.jpg
Nämen!!!
Vilka små supersöta små ullbollar! :love::love::love:
Att du fick tag på dem. Vad skönt!
Pontevecchio 2007-06-26, 15:29 jättesöta! skönt att du fick tag på de.
:love:
Vad skönt att du fick tag på dem!
|