Visa fullständig version : snart ger hon upp!!!

carro93
2007-06-05, 16:42
min kompis har en minishettis som heter texas han är jätte jobbig och bitts och stegrar mot huvudet!!!!

min kompis är nästan rädd för honom.
han högg mej i benet den4/6
så det vart värsta märket.
hon vill nog ha några tips .

han är jätte snäll när man ser honom i hagen men när han får på sej grimma eller träns så blir han bara helt konstig.

jag har tängt att det kanske har varit förra ägaren som har gjort någon men honom eller om det kan vara en hjärntumör.

och när man löslongerar attakerar han så man får passa sej .
Hon och skulle nog bli glad om hon kan få lite tips!!!!:bow:

Weathergirl
2007-06-05, 17:05
Ta hjälp av KUNNIGA vuxna innan det sker en olycka!

NaTTa
2007-06-05, 21:45
har hon varit så innan?
prova att leda henne i grimmskaft runt halsen och se om hon gör nått då..

Annars kanske hon har ont som du nämde något om..

CK
2007-06-05, 21:58
Annars kanske hon har ont som du nämde något om..

Jag tycker snarare det låter som hästen är fruktansvärt bortskämd med att få behandla folk hur han vill.
Sätt hästen på plats är mitt tips.

plomman
2007-06-05, 22:11
Låter rätt galet.. men alltså shettisar "tror" ju att dem är stora, ungefär som små hundar tror dem är stora!! Så ja ta hjälp av vuxna som kan sätta honom på plats.. Lycka till

Falkenrally
2007-06-06, 11:31
när hästen anfaller så anfaller du tillbaka! de e mitt tips.

Charon
2007-06-06, 12:18
ta hjälp av vuxna, det låter som ni inte är tillräckligt mogna, eller har tillräckligt med kunskap för att ta hand om en häst. specielt shettisar är en av dom envisaste hästraserna som finns.

men för att kunna göra ngt åt problemet måste man veta varför hästen gör så.

t.ex

hästen är nonchalant och är van och bestämma
- sätt hästen på plats, lugnt och bestämt men inte elakt. ryt i.

hästen är rädd
- visa att du är ledaren, och slå aldrig hästen. man kan daska till hästen men aldrig mot huvudet. säg åt honom att han inte för göra så.

hästen har ont
- ta honom till veterinär snarast.

och sen hur mycket rids han? han kanske inte får tillräckligt med motion? han kanske inte får gå i hagen tillräckligt mycket?
vad vet jag, men mitt råd är att ta hjälp av en vuxen, det är synd om hästen om den hamnar i okunnigas händer.

Nasi
2007-06-06, 12:51
Har en häst i stallet som också är så, men hur får man då bort att de stegrar sig mot huvudet ? :crazy:

Nasi
2007-06-06, 12:52
en häst i stallet är också så, ägaren vet inte vad hon ska göra och hon är vuxen. men hur får man då bort att hästen stegrar sig mot huvudet? (detta rör sig om en större häst)

Malin

Charon
2007-06-06, 12:52
förstår inte vad ni menar med stegra mot huvudet..?

carro93
2007-06-06, 13:08
det är inte jag som äger honom det är min kompis .hon köpte honom av en tjej som hade en traver så han har inte blivit riden så mycket men han är inriden och har blivit riden men inte när min kompis har ägt henne, och jo det är så här att han försöker slå fram benen i huvet på henne när han stegrar...

Nasi
2007-06-06, 13:23
förstår inte vad ni menar med stegra mot huvudet..?

Det kanske är fel ord att andvända, men det jag menar med hästen i mitt stall är att ibland när man leder hästen i fråga så får man en känsla av att han vill "krypa upp i knät" eller ja komma för nära. då om man tex ruskar lite i grimskaftet för att han ska hålla sig undan så tar han upp frambenen och slår, i höjd med huvudet. Det jag undrar är vad man kan göra åt detta, ägaren har stora prblem med det. förstår du mig bättre nu??

carro93
2007-06-06, 14:36
http://www.pixbox.se/pic_show_id10882690.html
mitt sår sen hästen bet mej jag bara ramlade i hop

Snuffsan
2007-06-06, 14:47
när hästen anfaller så anfaller du tillbaka! de e mitt tips.
:eek::eek: Försök för guds skull inte det!!!

Made -93
2007-06-06, 14:48
när vi fick våran shettis var han så, men nu ett år efter gör han ingeting! det en da han behövde var några månaders vila så han lungnade ner sig och mycke kärlek.+ att man måste ha mycke tålamod för shettisa är hemskt besvärliga.

Snuffsan
2007-06-06, 14:55
Jag blir alldeldes mörkrädd när jag läser den här tråden! Att ha en häst som stegrar sig mot en och som viftar med framhovarna runt huvet i ren trots, då har men tappat allt grepp om vad man håller på med.

Och att svara att hon ska anfalla tillbaka? Hur då? Ska de här ungdomarna/barnen sätta sitt liv på spel och försöka slå ponnyn i huvet eller hur tycker du det ska gå till?:eek:

Och vuxna som har hästar som gör så här och ägarna vet inte vad de ska göra? Milda makter!!:eek:

När det gått så långt och brustit så mycket så är det för sent att sitta och fråga om råd via internet. Det är dags att kontakta en tränare/ridlärare/beridare eller någon annan som verkligen vet vad de pysslar med, för att få hjälp med hästen. Har man inte kunnat stoppa beteendet innan det gått så här långt ska man inte heller ge sig på att ändra det själv.

Ta hjälp. Nu. Det här är farligt.

Snuffsan
2007-06-06, 14:56
...för shettisa är hemskt besvärliga.

För shettisar är hemskt besvärliga? Vad är det för trams? En shettis, precis som vilken häst som helst, blir vad man gör den till.

Yoshi
2007-06-06, 15:15
:bow::bow::bow:

nordtravare
2007-06-06, 15:21
Tänk om han skadar / dödar ett barn korv rökt kött eller begravning bör tänkas över noga ,ju fler hästar jag ser har jag ingen försåelse för farliga/vrickade hästar, man har ett ansvar för andra :varför hästen är som han är har ingen betydelse

Emilieblues
2007-06-06, 20:19
Jag blir alldeldes mörkrädd när jag läser den här tråden! Att ha en häst som stegrar sig mot en och som viftar med framhovarna runt huvet i ren trots, då har men tappat allt grepp om vad man håller på med.

Och att svara att hon ska anfalla tillbaka? Hur då? Ska de här ungdomarna/barnen sätta sitt liv på spel och försöka slå ponnyn i huvet eller hur tycker du det ska gå till?

Och vuxna som har hästar som gör så här och ägarna vet inte vad de ska göra? Milda makter!!

När det gått så långt och brustit så mycket så är det för sent att sitta och fråga om råd via internet. Det är dags att kontakta en tränare/ridlärare/beridare eller någon annan som verkligen vet vad de pysslar med, för att få hjälp med hästen. Har man inte kunnat stoppa beteendet innan det gått så här långt ska man inte heller ge sig på att ändra det själv.

-----------------------------
Guud så bra sagt:)

CCorneliaa
2007-06-06, 21:04
Hur mår hästen i övrigt?
Går han i hage/padock någon gång om dagen?
Rids han?
Hur gammal är han?
Är han fri från skador?
Äter han tillräckligt med stråfoder?

Hästar är inte elaka av naturen ;)

Tussinussen
2007-06-06, 22:53

Och att svara att hon ska anfalla tillbaka? Hur då? Ska de här ungdomarna/barnen sätta sitt liv på spel och försöka slå ponnyn i huvet eller hur tycker du det ska gå till?:eek:

Och vuxna som har hästar som gör så här och ägarna vet inte vad de ska göra? Milda makter!!:eek:

:bow::bow::bow::bow::bow:

Du satte ord på mina tankar

Livsfarlig situation.

carro93
2007-06-10, 12:54
det är ju inte min häst men jag tycker han ser frisk ut. han var jätte snäll när hon hämtade honom men dagen efter bara högg han och ville inte stå still.

han rids inte nu för hon vågar inte sätta upp någon lite på efter som han är lite läskig!!!

när hon tömmkör så bara backar han och går runt, men han har hackamore eftersom att han lägger tungan över bettet.men det är ju så skarpt så hon vill ju inte ta så hårt i honom´....

carro93
2007-06-10, 12:55
han går i hage och är bara 5 år

AnnaKarinA
2007-06-10, 13:10
Som tidigare sagt i tråden, ni måste ta hjälp av kunniga vuxna. För er skull och för hästens.

Magnum
2007-06-10, 16:10
Är det verkligen rätt häst för ägaren?
Låter som hästen tagit över, rejält, och antingen får ni nog ta hjälp av kunniga vuxna på momangen för att bemästra situationen eller helt enkelt inse att hästen är för svår.
Jag vill nog helst råda till att sälja och köpa en annan lättare häst som passar den här personen bättre.
Vissa hästar och människor passar bara inte ihop, och det kan hända vem som helst..

Det ska vara roligt att vara hästägare och man ska inte behöva vara rädd att hantera eller rida/köra sin egen häst. Då är det nåt som är fel.

carro93
2007-06-11, 15:15
*puttar upp*

Heulwen
2007-06-11, 15:28

Håller med!
Det är livsfarliga fasoner det här, även om det är en liten shettis.
Jag får ofta intrycket att shettisar är mindre uppfostrade än de stora hästarna då man anser dem så gulliga och ofarliga. :crazy:

Heulwen
2007-06-11, 15:30
Hästar är inte elaka av naturen ;)

Nej, men de vill klättra i rang naturligt och tar över om de inte respekterar ägaren eller andra människor.

Heulwen
2007-06-11, 15:33
Hur är det med vuxna i omgivningen? Varför tar ni inte hjälp av någon där, kolla efter tränare i närheten.
Du och din kompis kan inte reda ut det här själva bara med hjälp av råd på nätet.
Herregud, vet ens era föräldrar vad ni sysslar med?

Skogstrollet
2007-06-11, 15:57
varför hästen är som han är har ingen betydelse

Skitsnack.

Ta bort orsaken till beteendet så har du en fullt fungerande häst. Varför slakta bara för att man inte kan/orkar ta tag i saken?

Vita_N_6520
2007-06-11, 21:03
Det finns inget annat råd än att ta hjälp av någon. Och genast, inte om en vecka för då kan det vara för sent!
Det är synd både om er och om hästen när det gått såhär långt.

Och se för guds skull till att ni alltid har en hästvan vuxen människa med er när ni hanterar hästen!

Sen om det inte hjälper är nog det bästa att sälja hästen och leta efter en snällare häst, annars finns det stor risk att hästen blir helt förstörd.

Janne
2007-06-11, 21:39
Gör korv av hästen

Belethien
2007-06-11, 22:11
Jösses, sälj hästen till en ansvarsfull människa med kunskap innan den slår in huvudet på din kompis! Men om din kompis inte kan hantera en shettis kanske hon borde överväga att rida på ridskola ett tag innan hon ens överväger att köpa en ny större häst. Om en shettis på 150 kg kan övermanna henne är nog inte en större häst ett bättre förslag..

Vill ni inte sälja får ni hitta en instruktör/ kunnig hästmänniska som hjälper till och visar er övningar under bevakade scenarion. Ni ska alltid ha en kunnig vuxen med er!! Inga undantag! Hästen är farlig.

månFare
2007-06-11, 23:02
TS med vän ska inte göra något alls med hästen. Ni ska göra er av med hästen på något vis och ni behöver skaffa er mer erfarenhet innan ni skaffar häst igen. Både shettisen och travaren är farliga!

Gordon
2007-06-11, 23:44
Skaffa Montyroberts Grimma. och en bra tränare. Gå in på svenska sidan hos www.montyroberts.com
Lycka till.
Detta är ju livsfarligt att dom låtit detta gå sååå Långt.:eek:

Gordon
2007-06-11, 23:47
Det finns inget annat råd än att ta hjälp av någon. Och genast, inte om en vecka för då kan det vara för sent!
Det är synd både om er och om hästen när det gått såhär långt.

Och se för guds skull till att ni alltid har en hästvan vuxen människa med er när ni hanterar hästen!

Sen om det inte hjälper är nog det bästa att sälja hästen och leta efter en snällare häst, annars finns det stor risk att hästen blir helt förstörd.
Jag tycker nog att hästen/ponnyn är förstörd redan. Använd hjälm alltid runt detta djur.:(

Calladora
2007-06-11, 23:47
Jag håller på Falkenrally.!

Jag tycker ni ska ta hjälp om en NH-tränare, domär mkt kunniga i det där :D

Vita_N_6520
2007-06-12, 08:51
Helt förstörd skrev jag.

Nog tror jag att de kan fixa till det, om de ordnar det så fort som möjligt.
Sen om det sitter kvar eller inte, är ju inget man kan veta nu tyvärr.

Tråkigt när sånthär händer...

Maléne
2007-06-21, 14:23
Skitsnack.

Ta bort orsaken till beteendet så har du en fullt fungerande häst. Varför slakta bara för att man inte kan/orkar ta tag i saken?

:bow::bow::bow: rätt sagt.

Maléne
2007-06-21, 14:28
Hejsan, hur har det gått? hur gamla är ni tjejer? era föräldrar verkar inte vara hästmänniskor heller eller? Det verkar tyvärr som att ni har inget att säga till om vid umgänge med denna ponnyn, är han hingst eller vallack? det är han som bestämmer, så det som gäller är att ni får ta hjälp utav en väldigt duktig hästmänniska som hjälper er med denna hästen eller så får din kompis ta det svåra beslutet och sälja hästen.
Som vissa skriver att man ska göra korv utav den är ju helt fel, det är inte hästens fel att den är som den r, det är nog tyvärr din kompis egna fel.

arabia
2007-06-21, 23:06
*KL*
Eftersom Ts nick är Carro93 misstänker jag att hon är född -93 o därmed ca 13-14 år.

Ponnyn har helt tagit överhanden o ska din kompis kunna ha den kvar så MÅSTE hon ta hjälp av en bra tränare. Ponnyn är i dagsläget livsfarlig att hantera.

tenesie
2007-06-22, 23:35
Håller med de andra: Be henne ta hjälp av en kunnig och koncekvent vuxen, som lär henne att bygga upp ett sunt förhållande till Texas. Det är viktigt att hon lär sig hur man ska agera i olika situationer och vilket beteende som är acceptabelt (inte att hon inte förstår att han inte ska stegra, utan småsaker som är nog så viktiga). Som det ser ut nu är din kompis inte ledaren över honom och han utnyttjar det till max. Respekten är noll.

Hon måste ta hjälp av någon annan. I nuläget är det svårt att göra något själv. Även vuxna som har hamnat i underläge gentemot sin häst kan ha svårt att komma på rätt köl igen...

Vad är det för ålder på honom? Är han hingst?

tenesie
2007-06-22, 23:41
Håller fullständigt med om detta:

...Det ska vara roligt att vara hästägare och man ska inte behöva vara rädd att hantera eller rida/köra sin egen häst. Då är det nåt som är fel.

Visst kan man ha motgångar, men man måste ju känna att man får ut något positivt.

toketossan
2007-06-23, 00:34
Inte läst allas inlägg men jag tycker helt klart det tycks vara ledarskapsfrågan som på något sätt kommit på kant. Låter som hästen inte respekterar er som den dominanta ledaren.

Jag hade en c - ponny för många år sedan som lyckades över dominera mig. Det var inget som helst fel på hästen men då jag var på tok för ung, liten och okunnig för att visa för honom vem det var som bestämde och han var dominant så blev det väldigt fel. Han var snäll mot vuxna men var ett barn ensam med honom visade han ingen respekt.
Skulle jag ta in honom i hagen eller ur boxen tex och det inte var vad han ville så anföll han mig, rusade mot mig, högg och stegrade omkull mig och när jag försökte resa mig gjorde han samma sak så det var till att kravla bort ur hagen eller boxen.
Tog med ett spö ut i hagen när jag skulle hämta honom en dag och när han rusade till attack drämde jag till honom med spöet, han blev alldeles ställd och stod lugnt och stilla och tittade på mig. Jag gick fram och tog tag i hans grimma och han följde efter som ett snällt litet lamm.
Visade aldrig några tendenser till sura miner eller argt beteende mot människor igen efter det.
Ett år från det jag köpt honom tog det innan jag vågade visa kommandot över honom då jag var livrädd för honom. Jag ville ge upp och skicka iväg honom men som tur var gav jag inte upp. Tack vare min pappas hjälp fick jag sakta tillbaks självförtroendet att stå på mig.
Ägde denna ponnyn i fem år och när vi väl fått ledarskapet på rätsida blev vi ett kanon par.

Ta hjälp av någon innan det slutar illa, både för er och hästens skull.

Lycka till :)

Mvh

Yamima
2007-06-25, 03:48
För shettisar är hemskt besvärliga? Vad är det för trams? En shettis, precis som vilken häst som helst, blir vad man gör den till.

:bow::bow::bow: så sant som det är sagt.

Och be din kompis ta hjälp innan det är försent och ponnyn har gjort dig eller din kompis riktigt illa. Inte bara av en vuxen som så många här har sagt utan av en som kan och har stor vana av att hantera besvärliga och elaka hästar.
(fel igentligen att kalla en häst för elak eftersom det är ofta människan okunskap som format hästen, nu menar jag inte att det behöver vara din kompis som gjort det) hästar

carro93
2007-07-02, 19:29
'Puttar upp*

carro93
2007-07-02, 19:31
nu har han bitit henne i tummen så det började blöda asså hon är as rädd för honom men när han bara står i hagen är han snäll hon tycker han är cp

My Beauty
2007-07-02, 21:23
Shettisar och små ponnys tycker jag självär värsta när det gäller rang mellan häst och ryttare. Dom ska jämnt utmana en. men sen så är ju oxå det att dom är så små så dom ärju överalltom dom är ouppfostrade. SJälv så har vi en mini shettis på jobbet. helt underbar:love:. Det enda han GJORDE var att han motade en när man är i hagen. Men det var bara att göa sig storoc gå imot hon så slutade han.

Tycker att din kompis ska ta hjälp av någon sm i kunnig på minisar.

Lycka till

Tussinussen
2007-07-02, 21:36
nu har han bitit henne i tummen så det började blöda asså hon är as rädd för honom men när han bara står i hagen är han snäll hon tycker han är cp

MEN SKAFFA HJÄLP!!!

Innan något riktigt allvarligt händer och vi får läsa om din kompis i tidningen! :mad:

AnnaKarinA
2007-07-02, 21:45

Ta hjälp.
Cp kan inte hästar lida av, det är en skada som drabbar människor.

arabia
2007-07-02, 23:50
Orkar inte läsa igenom tråden en gång till, men hur gammal o hur stor är han? Hingst eller valack?

Snuffsan
2007-07-03, 13:25
Det är en månad sedan du skapade den här tråden. Vad har ni gjort åt problemet? Har ni inte skaffat hjälp ännu?

Moment Nibs N
2007-07-03, 13:34
Precis som Emilieblues sa, ta hjälp av någon duktig person.
Kanske horsemanchip, skulle jag rekomendera iallafall, min häst va lite vild när ja fick honom. Började köra NH (Natural Horsemanchip) och nu är han den BÄSTA kompisen man kan ha, han går utan grimma och allt och följer mig som en hund:)
Lycka till!

Villintemer
2007-08-03, 00:54

Tycker att han är cp? Det låter inte som om din kompis är mogen nog att ha häst tycker jag, om hon förklarar bort problemet med att ponnyn är "cp" istället för att erkänna att hon inte klarar av honom...

hurriganes
2007-08-03, 07:28
Det verkar som om nåt har gått snett med inkörningen eller inridningen.Finns det möjlighet så ta reda på av förra ägaren vad som har hänt.Jag har själv en shettis och jag blir helt paff när jag läser detta.Min är snäll som en hund och skulle aldrig bete sig på detta viset.Jag köpte min som tvååring och kört in den själv och det var inte några som helst problem.Han gillar att bli medpysslad.Det verkar som om din kompis ponny känner sig obekväm vid hantering och försvarar sig.Jag tror att felet inte är hennes utan att det var redan problem vid förra ägaren.Fokusera inte så mycket på varken körning eller ridning utan jobba mera på hanteringen.Gå ut och gå med ponnyn och var två personer som går på varsin sida och håller i varsitt grimskaft,börjar han stegra,håll ner honom och beröm honom när han slutat fåna sig.Är ni rädda för ponnyn eller tror att ni inte orkar hålla honom,ta hjälp av nån annan.Han har fått ett betende och kommer inte att sluta förrens ni jobbat bort det!:bump:

hurriganes
2007-08-03, 08:04
Jag måste bara tillägga om han inte är kastrerad så gör det i höst,de brukar bli lugnare då.Jag ska göra det med min i höst och orsaken till det är att det kommer ett sto i stallet i vinter som han ska gå samman med.Jag missade på den här tråden att din kompis är rädd för ponnyn så ta nån annan till hjälp med hantering.Ponnyn känner av om man är rädd och då skiter det sig och lycka till nu och hoppas allting löser sig för er!:):):)

Ponnymorsan
2007-08-03, 09:13
En häst som stegrar drar man omkull. Fungerar utmärkt med små (!) shettisar. Har faktiskt inte haft problemet eller behövt prova med stora hästar. De brukar vara bättre uppfostrade.
Ponnymorsan

karindk60
2007-08-03, 09:49
om du bor i närheten kunna du kanske hjälpa????

arabia
2007-08-03, 11:15
*KL*

Jag erbjöd min hjälp, men fick svar tillbaka för ett tag sedan att de gjort sig av med ponnyn

chik
2007-08-03, 11:42
:bump:Jag föresätter att det är en vallak.
se till att altltid ha ett långt rep så att du kan mota bort honnom utan att tappa honnom om han tykar sig.ta kontakt med en bra dressör är mitt råd.lycka till.

westernsuzie
2007-08-03, 11:46
Gör korv av hästen

arabia
2007-08-03, 15:51
:bump:Jag föresätter att det är en vallak.
se till att altltid ha ett långt rep så att du kan mota bort honnom utan att tappa honnom om han tykar sig.ta kontakt med en bra dressör är mitt råd.lycka till.

Ni kanske inte läste inlägget ovan? Dom har gjort sig av med ponnyn redan

Ponnymorsan
2007-08-03, 16:57
Ja, då har ännu en stackars ponny börjat sin rundvandring mot slakteriet. Dessa ponnyer brukar byta ägare som andra byter vojlock för att till sist klassas som farliga eller ha "lynnesfel" och slaktas bort.
Tänk om folk kunde skaffa sig kunskap först och häst sedan. Eller åtminstone ha vett att ta hjälp av andra INNAN det går åt skogen.
Shettisar är oxå hästar, bara lite mindre. :devil: Men har f-n så mycket mer vilja oftast.
Ponnymorsan (som fostrat om ett par små luddiga odjur)

sosso93
2007-10-08, 16:34
hey dä va ja som ägde shettisen men ja lämnade till baks honom för han vart för jobbig han vägrade att gå från stallet men nu är han tillbaks i sitt gammla stall där trivs han:)