Visa fullständig version : Häst med munkorg!?

zanzan
2007-06-05, 20:26
Vi har lite special hästägare i grannstallet som gör lite hur som helst och det viktiga är att hästarna är ute dygnet runt i ur och skur, mördar bromsar är ingen anledning att låta hästen stå inne en stund!

Nu är det tydligen superviktigt att hästarna har hur mkt gräs som helst ihagen så dom har flyttat dom till den största hagen med mest gräs MEN de får tydligen inte äta gräset för på hästen sitter en heeeeeeemsk munkorg! Jag vet att man kan köpa såna överallt och jag tror att dom kallas gräs reducerare eller nått! Men får man verkligen ha sånna dygnet runt hur länge som helst och ska dom sitta så hårt att det inte ens blir lite luft mellan mulen och "korgen"??? Jag tycker det ser fruktansvärt ut!?

jag är med på grejen att hästen får säkert fång om den får äta allt det där gräset så det är inte det jag undrar! men jag fattar inte attd et är tillåtet (om det nu är det) att ha sån så länge och om den ska sitta så hårt!? Mina hästar skulle inte ens försöka dricka om vi satte på en sån..

Tabitha
2007-06-05, 21:37
Men får man verkligen ha sånna dygnet runt hur länge som helst och ska dom sitta så hårt att det inte ens blir lite luft mellan mulen och "korgen"??? Jag tycker det ser fruktansvärt ut!?

jag är med på grejen att hästen får säkert fång om den får äta allt det där gräset så det är inte det jag undrar! men jag fattar inte attd et är tillåtet (om det nu är det) att ha sån så länge och om den ska sitta så hårt!? Mina hästar skulle inte ens försöka dricka om vi satte på en sån..

Det låter ju inget vidare - varför inte ställa frågan till hästägaren direkt? :idea:

plomman
2007-06-05, 22:23
ja du de får du nog fråga. Men vet att min kompis hon hade en ponny som jämt fick fång hon blev rekommenderad av en veterinär att ha en sån "munkorg" på ponnyn så han kunde vara ute som vanligt.. den gör att dem inte får i sig alls lika mkt gräs och anses heller inte som taskig.. Är ju taskigare att låta den stå inne eller gå i en helt grästom hage utan någon kompis..
Men jaa du får helt enkelt fråga ägaren varför dem har en sån på:)

zanzan
2007-06-05, 22:35
Jo, jag vet! Men vi är redan i bråk med dom! Dom är i bråk med alla som hyr på samma gård! Så jag har ingen lust att prata med dom alls!

Tänkte bara höra lite här! För jag tycker egentligen inte att korgen är ngn dum idé bara att jaga ldrig kan tro att den ska sitta så hårt! Plus att det vekar sjukt meningslöst att släppa hästen i en så gräsig hage från början i såfall!

Tack för svaren ändå:bow:

Immer
2007-06-05, 22:43
Två av mina hästar går ute dygnet runt i gräshage med betesreducerare av munkorgsmodell. Stoet har betesreducerare eftersom hon fick fång första maj, valacken har det eftersom han är i riskzonen för att drabbas av fång.
Jag tar in dem 2-3 timmar varje dag. Då får de slippa "munkorgarna" och i krubban serveras lite betfor, morötter, vitlök och linfröolja. I höhäcken ligger 1,5-2 kg hösilage. När det sen är dags att gå ut i gräshagen igen sticker de snällt in mularna i sina betesreducerare.
Ute i hagen dricker de vatten vid källan eller slickar på mineralbaljan när de inte letar gräs. De har en enastående teknik på gräsletandet båda två.

Jag vet att de får i sig en hel del trots betesreducerarna. Båda går säkert men mycket, mycket sakta ner i vikt - kanske till stor del beroende på att de rids mer nu än före fångutbrottet.

Alternativet till det flockliv i gräshage dygnet runt som mina hästar lever idag är grushage på dagen och box på natten. För min del finns ingen som helst tvekan om vad de mår bäst av. Och självklart har jag veterinärens fulla stöd för mitt agerande.

Immer

dovas
2007-06-05, 22:51
Bara en fråga till "er som vet". Vi har en häst som har munkorg på sig på betet (väl behövligt), men vi har nu hört från flera håll att man måste ha tillstånd för att få använda dessa munkorgar!? Kan detta stämma? De säljs ju till vem som helst!

Immer
2007-06-05, 23:01
Det har nämnts här på Bukefalos i något sammanhang nyligen. Någon sa att djurskyddsinspektören i hans/hennes kommun inte tillät betesreducerare. Någon annan sa att man måste ha en veterinärordination för att få använda sådana.

Hur det verkligen förhåller sig har jag ingen aning om.

För min egen del är jag ganska lugn. Mina hästar mår bra av att gå med flocken och att slippa stå i grushage på dagarna.

Immer

dovas
2007-06-05, 23:28
Om det nu var så att man var tvungen att ha tillstånd borde man bli informerad om det vid köpet!
Den här hästen mår även den bra av att gå med sin flock och att slippa stå i grushage. Vi får väl se om någon hör av sig ang detta. Har då svårt att tro att det ordineras något annat än hur det ser ut i dag. Tack för ditt svar

tinafinis
2007-06-06, 06:36
Min shettis har munkorg dygnet runt. den sitter inte hårt o han skulle kunna kränga av sig den men gör de ej.

Men nu blev ja lite orolig om man inte får ha den på dygnet runt. ja ska höra med en vet eller djurskyddsinspektion.

Men han far inte illa av den alla fall. 1:a gången fick han panik dock. nu ätar han så gott de går o rund blir han ändå!

Tussinussen
2007-06-06, 09:08
I mitt förra stall var det en shettis som hade en sån, och ja, dom sitter hårt. Det kan se grymt ut men det är ju att föredra över att hästen får fång :crazy:

Och nej, man behöver inte ha tillstånd att sätta på en munkorg.

Chloé
2007-06-06, 17:27
lånar tråden lite.. undrar hur mkt en munkorg kostar.. har ett sto som blir så himla tjock på betet.. måste hålla nere hennes ätande lite.. :angel:

lady_mike
2007-06-06, 19:08
Jo, jag vet! Men vi är redan i bråk med dom! Dom är i bråk med alla som hyr på samma gård! Så jag har ingen lust att prata med dom alls!

Tänkte bara höra lite här! För jag tycker egentligen inte att korgen är ngn dum idé bara att jaga ldrig kan tro att den ska sitta så hårt! Plus att det vekar sjukt meningslöst att släppa hästen i en så gräsig hage från början i såfall!

Tack för svaren ändå:bow:

När jag hade munkorg på en shettis jag hade på foder fick jag spänna korgen rätt hårt.. Annars slet han av den.. Det va rätt ofta jag fick gå o leta efter den där korgen.. Tillhörande remmar är borta för gott o nya införsaffades var o varannan vecka..

Så länge inte hästen får ont eller har skavsår så tror jag inte det är någon fara..

lady_mike
2007-06-06, 19:09
lånar tråden lite.. undrar hur mkt en munkorg kostar.. har ett sto som blir så himla tjock på betet.. måste hålla nere hennes ätande lite.. :angel:

Min munkorg köpte jag för 400 kr..

Immer
2007-06-06, 21:46
lånar tråden lite.. undrar hur mkt en munkorg kostar..

Globus "hinkmodell" kostar 198 kronor i Helsingborg och 187 kronor i Halmstad ("Riktig Ridsport"-butik)

Immer

Chivita
2007-06-06, 22:20
Kl

Måste bara säga att globus modell på korg är fantasktisk!
Ger inga skav och håller bra och ponnyerna accepterar den utan plit.
Har haft våra nu i 2 år och de håller fortfarande måttet.

Och nej man behöver inget tillstånd för en munkorg.

Chloé
2007-06-06, 22:26
hur mkt kan en häst gå med munkorg kan den ha den dygnet runt lr?? jag har aldrig använt ngt liknande men måste göra ngt för hon blir verkligen för tjock..

Immer
2007-06-06, 22:42
Två av mina hästar går ute i gräshage dygnet runt sedan en dryg vecka. De har Globus "munkorg" på sig hela tiden. De får komma in i stallet ett par timmar varje dag och då får de lite betfor med vitlök och linfröolja samt 1,5-2 kg hösilage vardera.
Jag har konfererat med veterinär om detta. Stoet fick fång första maj, och valacken var i farozonen - båda var tämligen runda. Nu går de ner i vikt, mycket mycket sakta, men detta kan även bero på att de rids mera nu.

Immer

Chloé
2007-06-06, 22:47
okej.. jag kollade på munkorg på hööks hemsida men där står de att man inte får använda den som betesreglerare vart kan man köpa munkorgar som går att använda till att reducera gräsmängden?? jag vill ju inte att hon ska må dåligt av den utan bara att hon inte ska få i sej så mkt gräs så att hon blir rund som en tunna.. :crazy:

Immer
2007-06-07, 09:49
www.grand-prix.se säljer Globus hinkmodell, det är den som mina hästar har och jag tycker att den fungerar jättebra.

Immer

Chloé
2007-06-07, 10:17
tack så mycket.. :bow:

axel
2007-06-07, 10:26
Min häst hade svultit med munkorg på.
Det är stor skillnad på en fet ponny, än ett halvblod som ska gå ner i vikt.
Det snällaste är att banta den INNAN betet o istället låta den gå på magert bete.

Under varma dagar står de inne hela dagen o får inte alls mkt att äta. de kommer ut på kvällen o in på morgonen.

När de släpps på frodigt bete flyttar jag dem till annat sämre bete flera ggr per dag eller till natten.

Vad är det för vits att ta in den ett par timmar o då korvstoppa i den flera kg hö/ silage:mad:
Låt den vara utan mat o sen få beta utan hink ett par timmar eller på sämre bete.

tinafinis
2007-06-08, 00:30
Hej igen!!

Jag har ju då greenguard på min häst. Ja den satt hårt i början för ja var rädd han tappa den annars. Men då tog jag av den på natten o stängde in han i en hage utan gräs så länge under betesperioden.

Nu är han var vid den och den sitter riktigt löst! OM han vill kan han trä den över näsan men de gör han inte duktig som han är.

Han tycker den e jobbig då gräset är för långt.
Denna står att man kan använda som reducerare.

Som sagt, han blir rund om bullen ändå!

Ska sätta in en bild på han med korgen på så ni får ser!

Jag skulle vilja ha en bild på den där andra munkorgen... NÅN?

mvh tina

axel
2007-06-08, 08:54
Man får inte glömma bort att det är helt OK att de blir lite bukigare av gräs pga allt vatten som det innehåller till skillnad från hö.

Fetma är en annan 5:a.

elle12
2007-06-08, 16:29
Bara en fråga till "er som vet". Vi har en häst som har munkorg på sig på betet (väl behövligt), men vi har nu hört från flera håll att man måste ha tillstånd för att få använda dessa munkorgar!? Kan detta stämma? De säljs ju till vem som helst!

Med risk för att det blir långt så finns det ett yttrande från Jordbruksverket från 2002 angående användning av "greenguard-mask" till häst, det yttrandet står även DSM bakom. Detta gjordes då en kommun ville ha ett yttrande från dem.

Dnr 34-226/02 "Ni har begärt att få verkets synpunkter på användning av s.k. greenguard-mask till häst. Masken består av en perforerad plastplatta som fästs över mulen i syfte att hindra hästen ifrån att beta fritt.
I 4 § djurskyddslagen (1988:534) anges att djur som föds upp eller hålls för produktion av livsmedel, ull, skinn, eller pälsar eller för att användas för ändamål som avses i 19 § eller i tävling skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt. Av propositionen till djurskyddslagen (prop.1987/88:93 sidan 52) framgår att motsvarande krav även gäller för övriga djur för vilka lagen är tillämplig, d.v.s. övriga hästar. Från och med 1 jan 2003 kommer 4 § att ändras till att omfatta alla djur.
Jordbruksverket har inhämtat synpunkter från Institutionen för husdjurens utfodring och vård, Sveriges lantbruksuniversitet, för att klarlägga hur ”greenguard-masken” kan påverka hästens födointag och andra naturliga beteenden såsom möjligheten att klia sig, drickbeteende, ömsesidig putsning m.m.
Hästar blir med största sannolikhet inte stressade av att få ”arbeta mer för födan”. De betar normalt 14-18 timmar per dygn uppdelat i perioder utspridda över hela dygnet. Den totala ättiden är nästan lika lång oavsett om betestillgången är dålig eller bra. Vid god betestillgång betar hästar istället mera selektivt. I försök med flera olika djurarter har man också sett att djur till övervägande del väljer foder de fått arbeta för framför lätt tillgänglig föda. Detta tolkas så att själva födosöksbeteendet är viktigt, inte bara näringsintaget. Med utgångspunkt från detta kan man anta att greenguard-masken inte påverkar betesbeteendet negativt. Om masken inte sitter för hårt torde drickbeteendet inte heller påverkas negativt, även om hästen hindras från att vispa om i vattenytan med överläppen, vilket den ofta gör innan den börjar dricka.
Vad som däremot inte är bra är att hästen hindras från att utföra andra viktiga beteenden, vilket kan leda till frustration. Hästarna kan t.ex. inte ägna sig åt ömsesidig putsning. Man har funnit att hästar som hindrats från att utöva detta beteende under vinterhalvåret har en kraftigt ökad ”putsaktivitet” på betet. Detta tyder på att det är ett viktigt beteende som hästen bygger upp ett ökande behov av. Munkorgen hindrar också hästen från att ”flema”, d.v.s. rulla upp överläppen och undersöka dofter, vilka utgör en viktig del av hästens kommunikation.
Jordbruksverkets uppfattning är att rutinmässigt användande av ”greenguard-mask” på friska hästar för att minska beteskonsumtion inte är acceptabel från djurskyddssynpunkt då den hindrar hästen från att utföra andra viktiga beteenden. Övervikt och fång bör istället förebyggas med betestyper som är anpassade för olika hästkategorier och successiva foderövergångar. Om en häst har anlag för att få fång är risken dessutom stor att även den mindre mängd gräs som hästen får i sig iförd ”greenguard-mask” är tillräcklig för att sjukdomen skall utvecklas."

Immer
2007-06-08, 23:03
Intressant läsning :bow:
Jag och min man har varit lediga större delen av den period som våra hästar gått med "munkorg" och vi har ägnat mycket tid åt att studera dem.
De dricker obehindrat, både ur vattenkaret och vid källan (vi har rinnande vatten i hagen), de putsar glatt på både varandra och på de andra två icke-munkorgsförsedda hästarna, de slickar både på saltstenen och i mineralbaljan.
Besten är fortfarande oöverträffat högst i rang och "den gule" är nummer två - ingen av de andra har någonsin försökt sig på att sticka upp mot dem.

Vad jag vill komma fram till är att jag bedömer det som om mina två lever ett fullständigt normalt hästliv tillsammans med de andra i flocken. Jag tror inte att någon av dem är det minsta hämmad av sin betesbegränsare.

Immer

tinafinis
2007-06-08, 23:45
Man får inte glömma bort att det är helt OK att de blir lite bukigare av gräs pga allt vatten som det innehåller till skillnad från hö.

Fetma är en annan 5:a.
Han blir fet! Fläskig alltså. Inte så bukig!

tinafinis
2007-06-08, 23:54
Intressant läsning :bow:
Jag och min man har varit lediga större delen av den period som våra hästar gått med "munkorg" och vi har ägnat mycket tid åt att studera dem.
De dricker obehindrat, både ur vattenkaret och vid källan (vi har rinnande vatten i hagen), de putsar glatt på både varandra och på de andra två icke-munkorgsförsedda hästarna, de slickar både på saltstenen och i mineralbaljan.
Besten är fortfarande oöverträffat högst i rang och "den gule" är nummer två - ingen av de andra har någonsin försökt sig på att sticka upp mot dem.

Vad jag vill komma fram till är att jag bedömer det som om mina två lever ett fullständigt normalt hästliv tillsammans med de andra i flocken. Jag tror inte att någon av dem är det minsta hämmad av sin betesbegränsare.

Immer
Tack för inlägget från jordbruksverket!
Kan ju medelade det att min häst flemmar hela tiden, med eller utan masken på sig! Han får lätt upp läppen utan problem.
SOm ovanstående skrivare oxå nämner så ser jag mina hästar hela dagarna.
Dom lever fullt normalt o de kan oxå putsa varandra. De e min lille shettis som bestämmer.
Så de där håller jag inte med om!

Ang. att dom kan få fång ändå det tror jag oxå att dom kan (om dom är känsliga).
Min äst är nog inte det, men jag har masken i förebyggande syfte, för fettman och för att han ska kunna gå med mitt varmblod! Har bar ägt honom i ett år men det funkade utmärkt förra året vilket det även har gjort hittils på denna betessäsång!
Men han får gå vissa perioder utan mask då dom betat av gräset och innan jag flyttar dom.
Jag vet att kort avbetat gräs kan vara nog så farligt då de nya komer upp, men han kan ju inte vräka i sig de nya gräset jämfört när de är 10-15 cm långt o grönt.

Pia
2007-06-09, 00:20
Globus "hinkmodell" kostar 198 kronor i Helsingborg och 187 kronor i Halmstad ("Riktig Ridsport"-butik)

Immer

Här i Vara kostar den 150:-

Pia
2007-06-09, 00:23

Jag frågade vet. när hon var här, och det behövs inget tillstånd.

tinafinis
2007-06-09, 12:11
en green guard kostar nåt på 400.

Immer
2007-06-09, 12:51
... och 519 kronor på Granngården :cool:

Immer

Immer
2007-06-09, 12:52
Jag frågade vet. när hon var här, och det behövs inget tillstånd.

Men det finns tydligen kommuner som har åsikter om saken.
Läste du inlägg nummer 24?

Immer

elle12
2007-06-09, 14:32
Kommunen undrade vad Jordbruksverket, som år 2002 hade DSMs roll, ansåg om munkorg och den har därför testats på SLU, därav yttrandet.

Man behöver inte ha något speciellt tillstånd från kommunen för att använda munkorg, men kommunerna ska ur djurskyddssynpunkt gå efter Jordbruksverkets yttrande. Ringer man djurskyddsinspektören och frågar så ska man få ett nej om att få använda den rutinmässigt, med djurskyddet kontrolleras regionalt och olika kommuner kan säkert säga olika. Man hinner som inspektör oftast inte gå in och kontrollera specialutrustning inom djurskyddet förrän det blir aktuellt, den inspektör som kollar upp det med DSM kommer att få detta yttrande och h*n måste då följa det.

Immer
2007-06-09, 17:13
Jag tror det var charmant här på Bukefalos som nyligen skrev att djurskyddsinspektören i hennes/hans kommun inte tillät betesreducerare.

Immer

elle12
2007-06-09, 21:44
Då gjorde den djurskyddsinspektören rätt, men jag vet att det bedöms olika i olika kommuner:angel:

tinafinis
2007-06-26, 23:34
Såhär löst har jag nu mera munkorgen på min häst.

Han kan slicka o äta...
http://archive2.pixbox.se/arkivet/synligt_20/11750000-11759999/640x480/11758139.jpg

Sitter löst här och i nacken...
http://archive2.pixbox.se/arkivet/synligt_20/11750000-11759999/640x480/11758140.jpg
http://archive2.pixbox.se/arkivet/synligt_20/11750000-11759999/640x480/11758143.jpg

Han går här så nöjt i hagen o äter. Han är lagom rund oxå. Jag tar av den då o då, då lagen tydligen så säger.

Nicke
2007-06-27, 16:27
*suckar lite lite*

Synd tycker jag att inte fler utnyttjar möjligheten till naturbete istället. Hyr man sommarbete i en skog istället som man hägnar in en hage i, minskar risken radikalt för fång, och man slipper munkorg.

Gröna hagar är snart bara för kossor, som verkar klara det gröna gräset på ett annat sätt än hästar.

Immer
2007-06-27, 20:29
Det låter väldigt enkelt.

I vår lilla by är det tre hästar som fått fång i år. Samtliga går på naturbeten, som inte gödslats på minst fem år.

Immer

Nicke
2007-06-27, 23:23
Det låter väldigt enkelt.

I vår lilla by är det tre hästar som fått fång i år. Samtliga går på naturbeten, som inte gödslats på minst fem år.

Immer

Med naturbete menade jag skog. Vad det det du också menar?

tinafinis
2007-06-27, 23:32
Vem vet, jag kanske inte behöver vara orolig då mina beten inte är gödslade på 100 år ungefär.
Visst kan jag anpassa gräsmängden till min lilla ponny utan att han behöver ha munkorgen.
Men nu är det så att min stora häst har alltid varit underlägsen, aldrig haft några kompisar. Tills den dagen då jag köpte denna lilla ponny. Dom är näst intill oskildaktika. Är glad för hennes skull!!!

Shaggy
2007-06-28, 08:03
Mycket intressant läsning men frågan är om det inte är dags att de gör om den utredningen, det verkar ju som om fler än jag har andra erfarenheter av detta (min häst går utan munkorg).
Vi har en ponny i stallet som har munkorg eftersom den blir så tjock annars.
De skriver ju bland annat om att anpassa betet men det finns inget magrare bete. Frågan är om den skulle må bättre utan korgen gåendes ensam i en vinterhage. Den aspekt de tar upp angående att de inte kliar varandra är ju också fel, jag och flera andra här ser ju att de kliar på andra hästar trots munkorg.
Att sen nämna att hästar som hindras från att klia andra hästar vintertid kliar mer sommartid är ju en logisk kulerbytta. Är det mer okej att hindra kliande vintertid än sommartid? Om andra hästar får stå ut med att inte klias vintertid och det är ok då måste det väl vara ok att dessa hästar inte får (vilket dom ju trots det gör) klia sommartid. Det är också helt okej att totalt hindra kliande genom att ha hästen ensam året runt och då dessutom på box. Kan NÅGON förklara logiken i detta??
Min slutsats är att har man munkorg på speciellt utsatta hästar så får de iallafall social samvaro+ att de får gå och äta grönt gräs vilket alla hästar jag träffat tycker är något av det godaste som finns.

Nicke
2007-06-28, 08:08
Ja i framtiden kommer väl våra stackars hästar att se ut som ett helt rugbylag :smirk::D
Inget att göra kanske nu när klimatförändringarna gör gräset allt mer oberäkneligt.

Shaggy
2007-06-28, 08:13
Synd tycker jag att inte fler utnyttjar möjligheten till naturbete istället. Hyr man sommarbete i en skog istället som man hägnar in en hage i, minskar risken radikalt för fång, och man slipper munkorg.
Det är lite svårt att hitta skogsbeten. Jag kan garantera att många skogsägare inte är intresserade av att ha ett antal hästar klampandes runt i sin skog. De trampar sönder rötterna på träden vilket ökar risken för sjukdomsangrepp, de gnager dessutom på träden och antingen ökar risken för sjukdomar eller dödar träden (ringbarkning). Sen finns det väldigt många hästraser som inte klarar sig på dessa beten hur gör man då slänger ut den stackars shettlandsponnyn ensam i skogen (det finns vargar i sverige) eller sätter på en munkorg så den får socialtumgänge och till viss del skydd mot rovdjur från större hästar.
Gröna hagar är snart bara för kossor, som verkar klara det gröna gräset på ett annat sätt än hästar.
Hmm kossor borde kunna smälta skogsbete alldeles förträffligt eftersom de är idisslare. Hästar är som bekant inte idisslare och borde därför behöva ett kraftigare bete. Anledningen till problemet är nog snarast att våra hästar har för lite att göra. Tyvärr är det många som inte hinner motionera bort "överskottsenergin" från sina hästar, eftersom det tar mycket tid.

Malinigbg
2007-06-28, 08:21
*knapplån*

Munkorgar är en j-la skit.:devil:
De tillåter hästägaren att få vara en stor fullblodsegoist istället för att tänka till vad deras häst behöver.
Det ÄR jobbigare att äga en häst som lätt kan få fång men man får anpassa sig.
Men man vill väl väldigt gärna slippa mocka/få billigare kostnad/kunna åka på semester osv så därför släpper man en sådan häst på bete istället för att planera dess grästillgång...Fy sjutton.

Och hur i h-e kan man släppa en häst på kraftigt bete och sen ha munkorg? Då måste man ju vara helt vrickad.:devil:

Undrar hur många stackars hästar som har dessa på sig för att ägarna TYCKER att de är tjocka? Ofta har de bukiga magar men är väldigt muskelfattiga i överlinjen och man kan ofta känna revbenen = undernärda. Men nejdå, ägaren tycker hästen/oftast ponnyn är tjock och de utvecklar den till att bli en bulimiker eftersom den får äta för lite...:confused:
Ingen som sett biafrabarnens magar???

Ursäkta ett argt inlägg men jag ser rött när jag hör ordet MUNKORG.
Och en del av er som skriver här att ni har dem är samma personer som tidigare gått till angrepp mot folk som har *fyrkantshagar *kortare utevistelsetid än 20 timmar *skrittmaskiner osv. En j-la dubbelmoral.
/Malin

Nicke
2007-06-28, 09:11
Det är lite svårt att hitta skogsbeten. Jag kan garantera att många skogsägare inte är intresserade av att ha ett antal hästar klampandes runt i sin skog. De trampar sönder rötterna på träden vilket ökar risken för sjukdomsangrepp, de gnager dessutom på träden och antingen ökar risken för sjukdomar eller dödar träden (ringbarkning). Sen finns det väldigt många hästraser som inte klarar sig på dessa beten hur gör man då slänger ut den stackars shettlandsponnyn ensam i skogen (det finns vargar i sverige) eller sätter på en munkorg så den får socialtumgänge och till viss del skydd mot rovdjur från större hästar.

Hmm kossor borde kunna smälta skogsbete alldeles förträffligt eftersom de är idisslare. Hästar är som bekant inte idisslare och borde därför behöva ett kraftigare bete. Anledningen till problemet är nog snarast att våra hästar har för lite att göra. Tyvärr är det många som inte hinner motionera bort "överskottsenergin" från sina hästar, eftersom det tar mycket tid.

Jag känner inte någon som haft problem med att få arrendera skog, då de behövt. Mycket dessutom! Och ibland redan inhägnat tom.

Varför skulle man inte ta hand om djur på skogsbete?
Slänger du shetlandsponnies??? :eek::eek:
Är du Pippi Långstrump?

Självklart håller man reda på hästar på skogsbete som om de hade gått i en vanlig hage. Varför skulle man inte göra det?
När det är dags för stödfodring, ger man det.

Eller förresten. Det är nog ingen idé. :(
De kommer ändå att bli uppätna. Tänkte inte på det :confused:
Eller så äter de träd och blir förgiftade.
Alternativt magrar ihjäl.
Klampar sönder trädens rötter.

Ja med detta facit i hand är det nog bättre med munkorg :smirk:

Undrar egentligen hur Gotlandsrussen har överlevt i århundaden??

Det senaste inom rovdjursbekämpningen för fårflockar är iaf att köpa sig ett lamadjur har jag hört. De försvarar flocken. Det kanske vore nåt? :D

Shaggy
2007-06-28, 11:30
Om du svarar på ett vettigt sätt på mina åsikter ska jag svara dig men när du bara lägger in överdrifter så är det ingen ide.
Ett par frågor bara
Bor du i vargtäta områden?
Sitter du i sitsen en hosthäst en häst som behöver beta dygnet runt och en shetlandsponny som blir fet? Lös problemet med sällskap utan munkorg utifrån dessa två förutsättningar.

Shaggy
2007-06-28, 11:36
Det är mycket möjligt att vissa hästar är bukiga men helt ärligt det stora flertalet är feta. Jag kollar konstant ryggen på shettisen med munkorg och den är mycket rund och fin där.
Bara för att man kan missbruka hjälpmedel är det ju inte fel på hjälpmedlet utan då är det ju fel på människorna. Alla hjälpmedel kan både brukas och missbrukas sadel, bett, spö, täcken, skor, grimmor osv. Är dessa saker också jävla skit?
Även du kan försöka lösa problemet i mitt svar till Nicke utan en munkorg. Installning är INTE ett alternativ pga hosthästen.

Nicke
2007-06-28, 13:17
Om du svarar på ett vettigt sätt på mina åsikter ska jag svara dig men när du bara lägger in överdrifter så är det ingen ide.
Ett par frågor bara
Bor du i vargtäta områden?
Sitter du i sitsen en hosthäst en häst som behöver beta dygnet runt och en shetlandsponny som blir fet? Lös problemet med sällskap utan munkorg utifrån dessa två förutsättningar.

Med tanke på att vi är "Landsfränder", är vi nog båda väl medvetna om rovdjursstammen.
Jag håller med om att kombinationen av dina hästar är komplicerad.
En lättfödd och en svårfödd som dessutom är en hosthäst. :crazy:
Det mesta går att lösa med individuella måltidsgivor och grindöppnare, men jag antar att det inte är aktuellt här.
Munkorg blir definitivt mer arbetsbesparande och billigast.
Lättare för oss som har hästar av ungefär samma ras och med liknande näringsbehov.

Nicke
2007-06-28, 13:38
slänger ut den stackars shettlandsponnyn ensam i skogen

Vem skulle någonsin göra något sådant?
Det var konstigt sagt.

Molli
2007-06-28, 13:46
kl.
jag skötte en shettis som nästan alltid hade på sig sin munkorg, bara när hon var ute då. men det var för att hon hade kraftig fånf. dock var den inte så hårt spänd & ah.
men den hjälpte iaf.

_Pandora_
2007-06-28, 13:47
Vi har lite special hästägare i grannstallet som gör lite hur som helst och det viktiga är att hästarna är ute dygnet runt i ur och skur, mördar bromsar är ingen anledning att låta hästen stå inne en stund!

Nu är det tydligen superviktigt att hästarna har hur mkt gräs som helst ihagen så dom har flyttat dom till den största hagen med mest gräs MEN de får tydligen inte äta gräset för på hästen sitter en heeeeeeemsk munkorg! Jag vet att man kan köpa såna överallt och jag tror att dom kallas gräs reducerare eller nått! Men får man verkligen ha sånna dygnet runt hur länge som helst och ska dom sitta så hårt att det inte ens blir lite luft mellan mulen och "korgen"??? Jag tycker det ser fruktansvärt ut!?

Jag har själv munkorg på mina båda shettisar, anledningen är att båda är fånghästar. Vi använder en sort som kallas "green guard" där de kan äta men inte så mycket som de annars skulle kunna göra. Jag tycker att munkorgar är en bra lösning om de behövs men självklart ska de användas på rätt sätt! Klart att det ska finnas luft emellan! jag tycker att du ska prata med dina grannar, jag tror att ni alla bara vill hästarna det bästa. Lycka till :bow:

Nicke
2007-06-28, 16:23
Man får ju ha en viss förståelse för icke-hästmänniskor, då de ser hästar i sin omgivning belagda med både banditmask och munkorg.
De måtte tro att aveln urartat rent lynnesmässigt :D

Immer
2007-06-28, 22:12
Munkorgar är en j-la skit.:devil:
De tillåter hästägaren att få vara en stor fullblodsegoist istället för att tänka till vad deras häst behöver.
Det ÄR jobbigare att äga en häst som lätt kan få fång men man får anpassa sig.
Men man vill väl väldigt gärna slippa mocka/få billigare kostnad/kunna åka på semester osv så därför släpper man en sådan häst på bete istället för att planera dess grästillgång...Fy sjutton.

Och hur i h-e kan man släppa en häst på kraftigt bete och sen ha munkorg? Då måste man ju vara helt vrickad.:devil:

Det är lätt att säga, men det är inte två fall som är lika.
Mina hästar vandes sakta men säkert in på gräs - så har jag gjort i alla år. Vi utökade vinterhagen bit för bit i våras och släppte dem i "stora hagen" i mitten av april. Dock bara på dagtid, de stod inne på nätterna.
En av hästarna fick fång första maj, de andra har klarat sig.

Nu är hon återställd, och hon går ute dygnet runt tillsammans med de andra, iförd munkorg. Hon får komma in t ett par, tre timmar varje dag för att slippa munkorgen och äta ett par kilo hösilage. En av anledningarna till att hon går ute dygnet runt är att hon är den självklara flockledaren och det blir väldigt oroligt i flocken om inte hon är där.

Vi slipper inte mocka, eftersom hon kommer in varje dag. Mockning hos oss är annars inget större jobb, det brukar ta en kvart för alla tre boxarna. Inte heller tänker vi åka på semester. Och vi strör med torv som inte behöver fyllas på så ofta - vi har faktiskt inte fyllt på sedan första maj!

Och en del av er som skriver här att ni har dem är samma personer som tidigare gått till angrepp mot folk som har *fyrkantshagar *kortare utevistelsetid än 20 timmar *skrittmaskiner osv. En j-la dubbelmoral./Malin

Jag är inte en av dem. Men jag har dock hästarna ute i stora hagar minst halva dygnet även vintertid.

Immer

Immer
2007-06-28, 22:15
Med naturbete menade jag skog. Vad det det du också menar?

Nej, om det är bete i skog kallar jag det skogsbete.
Naturbete är för mig ogödslat bete i kuperade hagar med stenar och buskar och träd.

Immer

Nicke
2007-06-29, 12:35
Nej, om det är bete i skog kallar jag det skogsbete.
Naturbete är för mig ogödslat bete i kuperade hagar med stenar och buskar och träd.

Immer

Ok. Det var skog jag menade. Det är en underskattad resurs i sammanhanget. Många fånghästägare med mig sjunger skogens lov, då det för oss varit lösningen på problemet. Vistelse i skog på stora ytor, samt stödfodring.
Ingen av oss har hittills kommit på någon nackdel ännu sålänge.
Ingen av hästarna har haft fångkänning i år, och dessutom håller de sig i lagom hull, samt att det alltid finns någon att pyssla med och de är aldrig sysslolösa.

elle12
2007-06-29, 12:57
Mycket intressant läsning men frågan är om det inte är dags att de gör om den utredningen, det verkar ju som om fler än jag har andra erfarenheter av detta (min häst går utan munkorg).
Vi har en ponny i stallet som har munkorg eftersom den blir så tjock annars.
De skriver ju bland annat om att anpassa betet men det finns inget magrare bete. Frågan är om den skulle må bättre utan korgen gåendes ensam i en vinterhage. Den aspekt de tar upp angående att de inte kliar varandra är ju också fel, jag och flera andra här ser ju att de kliar på andra hästar trots munkorg.
Att sen nämna att hästar som hindras från att klia andra hästar vintertid kliar mer sommartid är ju en logisk kulerbytta. Är det mer okej att hindra kliande vintertid än sommartid? Om andra hästar får stå ut med att inte klias vintertid och det är ok då måste det väl vara ok att dessa hästar inte får (vilket dom ju trots det gör) klia sommartid. Det är också helt okej att totalt hindra kliande genom att ha hästen ensam året runt och då dessutom på box. Kan NÅGON förklara logiken i detta??
Min slutsats är att har man munkorg på speciellt utsatta hästar så får de iallafall social samvaro+ att de får gå och äta grönt gräs vilket alla hästar jag träffat tycker är något av det godaste som finns.

Det djurskyddsinspektören angående munkorg har att rätta sig efter är det jag skrev tidigare, vad jag vet har de inte hittat skäl hittills till att göra om försöket som ligger till grund för bedömningen.
Ensamma hästar och boxvistelse är en annan fråga.

tinafinis
2007-06-29, 14:45
Det kommer alltid finnas delade meningar om allt.
Men jag blir irriterad när jag läser malinigbg's inlägg.

Jag har inte (jag tror) kraftigt bete. Men varför riskera att min shettis får fång??
Jag kan inte köra honom något nu heller då han har problem med fötterna.
Han har inte haft fång någon gång.
Jag vill heller inte att han ska gå ensam då han o hans kompis är så goda vänner. Han står och skriker om jag har dom skillt. Har inte mina beteshagar intill där han skulle stått i så fall.

Ja, vad är bäst för en häst? Då min häst kan utföra alla saker han skulle kunna göra utan munkorg (ok han kan ej bitas) så tycker jag att han ska få gå tillsammans med min andra häst. visst jag hade kunnat anpassa hennes bete oxå o utfodra henne hela sommaren! Lite onödigt dock då man har gräs o bete så man klarar sig till oktober.
Min häst är ett litet matvrak och vräker i sig gräset. Han får i sig rätt mycket med munkorgen oxå ska jag säga. De skulle man oxå kanske fota.. Dock är det lite knivigare då gräset är för långt.
Jag tänker inte riskera min häst att gå utan den i början i den nya hagen för hans säkerhets skull!!
Tjock o tjock... Jo han blev väl rätt fläskig förra året. Vi får väl se hur han blir efter denna omgången!
Sjuk vill jag då inte att han ska bli!!! Det är onödigt och JA det kan bli en kostnad - onödig sådan! Då e de blilligare med en green guard för 400 spänn o då kan han ju äta o gå tillsammans med någon oxå!
Tänk på dom stackars fånghästarna som får gå i en gräslös liten hage o ha ont... stackars dom...

Skulle min häst mot förmodan få fång så självklart har jag råd att betala kostnaderna. Jag är ingen snål person som inte kan anpassa mig efter hästens behov.

Och släppa dom i skogen... hmm nä, här e så mycket stormfällor, taggtråd och vi har inte ens gallrat i våran skog!
Dessutom har vi lodjur här oxå! Då är de bättre dom får gå på öppna stora hagar så dom kan fly om så vore fallet!!!

Här är en bild som e nytagen. Varken bukig eller mager. Ser fullt normal ut. Inte för tjock heller. Men fetare o fetare de blir han!
http://archive2.pixbox.se/arkivet/synligt_20/11750000-11759999/120x120/11759587.jpg
Denna bild e från förra året en tid in på sommaren. Han ser väl inte mager eller bukig ut. En liten fläskkula har han lyckats få dock.
http://archive2.pixbox.se/arkivet/synligt_20/11830000-11839999/120x120/11836058.jpg

Finns i större format om ni högerklickar på bilden o försöker ta er till min sida på p.b.

Malinigbg
2007-06-29, 22:52
Jag blir lite irriterad också.
Du vill att din shettis ska anpassa sig efter din situation. Du har en skogshage men den har du inte satt iordning. Du vill kunna ha dina hästar ihop, en shettis och en/flera? stora hästar.
För att din shettis ska kunna anpassa sig efter dig tycker du det är bäst med munkorg.

Förresten, har du den i förebyggande syfte? Du tror att din shettis ska bli sjuk? Och du vet inte om ditt bete är kraftigt eller ej?

Ursäkta mig, men det låter inte klokt.

/Malin

Malinigbg
2007-06-29, 22:58
I mina öron låter det helskumt. Du tar in henne från ett bete där hon är iförd munkorg och matar henne??? Vad tror du om kortare tid i hagen utan munkorg?

Gällande att hon är flockledare så har vi lite liknande i en av våra hagar. Det tog två nätter för de andra hästarna att lära sig att flockledaren gick in kl nio på kvällen och kom tillbaka kl åtta nästa morgon.

Angående att du inte är en av dem som tidigare klagat på frimärkshagar/utevistelse etc:
Du tillhör väl en av dem som tycker att det är djurplågeri om hästen går 2 cm bakom lodplan? *obs. ironi*

tinafinis
2007-06-30, 00:42
Nej, det är sant, jag vet inte om mitt bete är kraftigt. Skulle inte tro det. Det är nämligen gammalt!
Nu är det ju så att hästen har lärt sig att anpassa sig efter mig som du vill utrycka det o HAN verkar inte fara illa över det.
Jag vet att dom kan lära sig snabbt att tex en få gå in. Han fick nämnligen vara själv i en månad här hemma då min andra häst var i väg. De tog väl en dag o sen fann han sig att vara själv... Men han blev själaglad när den andra kom hem igen.

Förra året gjorde ja så att jag delade av hagarna o flyytade in shettisen efter att ja tyckte att han ätit klart. Men i år provar jag en annan modell då han inte verkar tycka det är några problem.

Egentligen orkar jag inte argumentera mera...

Men OK de var ironi men va mena du med 2 cm bakom lodplan?

Malinigbg
2007-06-30, 11:33
Jo, jag mena att det är ironiskt att en person kan tycka att det är djurplågeri när hästen går bakom lodplan men tycker i nästa andetag att det är fullt normalt att ikläda sin häst munkorg...

Dubbelmoral.

/Malin

axel
2007-06-30, 12:42
KL
För många år sen letade jag efter nytt sällskap till mitt lättfödda halvblod. Hittade ett likvärdigt objekt som tyvärr inte kunde samsas med min- klapphingst?
Tänkte då på en Shettis- billig i drift o behövs inte ridas:angel:
MEN... De är jobbiga att hägna in tillsammans med stora hästar o kan knappt gå på bete, så det blev en megastor unghäst istället.

Om man nu har små lättfödda hästar, anser jag att man antingen får släppa dem i redan avbetade hagar eller typ skogshagar.

att ha munkorg på i en hage ned frodigt gräs- är som att släppa in barnen i godisbutiken o säga- se men inte röra.

Hästar som får äta måttligt med gräs bör flyttas till gräsfri hage delar av dygnet istället för att sätta på munkavle.

Man får anpassa betet efter individen o kanske inse att hästar med olika behov inte kan gå tillsammans.

Nicke
2007-06-30, 12:45
KL
För många år sen letade jag efter nytt sällskap till mitt lättfödda halvblod. Hittade ett likvärdigt objekt som tyvärr inte kunde samsas med min- klapphingst?
Tänkte då på en Shettis- billig i drift o behövs inte ridas:angel:
MEN... De är jobbiga att hägna in tillsammans med stora hästar o kan knappt gå på bete, så det blev en megastor unghäst istället.

Om man nu har små lättfödda hästar, anser jag att man antingen får släppa dem i redan avbetade hagar eller typ skogshagar.

att ha munkorg på i en hage ned frodigt gräs- är som att släppa in barnen i godisbutiken o säga- se men inte röra.

Hästar som får äta måttligt med gräs bör flyttas till gräsfri hage delar av dygnet istället för att sätta på munkavle.

Man får anpassa betet efter individen o kanske inse att hästar med olika behov inte kan gå tillsammans.

:bow::bow::bow: Kanske inte alltid så lätt att ordna, men önskvärt för hästarnas del.

Malinigbg
2007-06-30, 15:30
:bow::bow::bow:

Precis, man får anpassa sig efter den individ man köpt och inte tvärtom...

Immer
2007-07-01, 19:47
Vad tror du om kortare tid i hagen utan munkorg?
En-två timmar då, och sen inne i stallet resten av dygnet? Nej tack.

De andra i flocken klarar sig visst utan henne, men hon mår bäst av att gå tillsammans med dem.

Angående att du inte är en av dem som tidigare klagat på frimärkshagar/utevistelse etc:
Du tillhör väl en av dem som tycker att det är djurplågeri om hästen går 2 cm bakom lodplan? *obs. ironi*

Nej, jag tillhör ingen alls - jag är min egen. *obs ironi*

Jag har aldrig påstått att det är djurplågeri om hästen går 2 cm bakom lodplan. Däremot påstår jag att det inte är korrekt om den går så.

Immer

Immer
2007-07-01, 19:50
Jo, jag mena att det är ironiskt att en person kan tycka att det är djurplågeri när hästen går bakom lodplan men tycker i nästa andetag att det är fullt normalt att ikläda sin häst munkorg...

Dubbelmoral.

/Malin

Om du menar mig så påminner jag om att jag aldrig sagt att det är djurplågeri med nosen bakom lodplan.

Immer

axel
2007-07-01, 20:37
En-två timmar då, och sen inne i stallet resten av dygnet? Nej tack.

De andra i flocken klarar sig visst utan henne, men hon mår bäst av att gå tillsammans med dem.

Nej, jag tillhör ingen alls - jag är min egen. *obs ironi*

Jag har aldrig påstått att det är djurplågeri om hästen går 2 cm bakom lodplan. Däremot påstår jag att det inte är korrekt om den går så.

ImmerJag fattar inte logiken:confused: Ta in hästen o ge den hösilage- varför?
När den har fullt med mat i hagen.
Ta av hinken 1 h. några ggr / dag.
DÅ blir hästen lycklig o hinner inte bli tjock eller få fång av det.Hösilage förresten.:confused::confused:
Om du bara ger hnne av det- öppnar du en ny bal varje dag?
På sommaren ger jag hö om de står inne hela dagen pga bromsen eller som nu- när de inte tål solen.

Immer
2007-07-01, 21:19
Jag följer veterinärens ordination. Nästa steg, om några veckor, blir att låta henne gå och äta gräs någon timma utan betesreducerare och sedan öka successivt. I slutet av sommaren kan hon förhoppningsvis få gå helt utan munkorg.
Redan i dagsläget ser man vilken underbar teknik hon har att beta med betesreduceraren på, det är en hel del gräs hon får i sig.

Angående hösilaget så köper jag Horsegrass i små förpackningar, max 20 kilo.
Stoet får 2 kg, valacken får 3. Dvs en bal räcker i fyra dagar. Ingen risk att det blir dåligt eftersom det förvaras kallt.

Hö vill jag inte så gärna ge till stoet eftersom hon varit hosthäst.

Immer

axel
2007-07-02, 09:16
OK! Fattar.

Men får den gå i stor hage:confused:
När fick den -Fång?
Visade röntgen ingen förändring?

Min "hosthäst" har ätit hö o stått inne på boxvila i 5 v. o inte hostat sen han fick diagnosen.
Har köpt bra hö.

Jag är övertygad om att min hästs fång utlöstes av hösilaget- varvid den inte får sånt.

Immer
2007-07-02, 19:50
Jadå, hon får gå i stora hagen tillsammans med de andra.

Hon fick fång första maj och kom mycket snabbt under behandling. Vad jag vet har hon aldrig haft fång tidigare, jag har ägt henne i sex år. Men gräset har varit (är?) livsfarligt i år, och bara i vår lilla by är det ytterligare två hästar som drabbats av fång, en islandshäst och en arab.

Den fjortonde maj var vi och röntgade alla fyra hovarna och det var inga som helst förändringar.

Vad gäller hö var det svårt att få tag i bra sådant i början av maj.... Tro inte att jag inte försökte.
Jag tänkte att bra hö kombinerat med mycket utevistelse kunde funka. (Hon blev hosthäst för två år sedan, men har inte hostat sedan vi flyttade till egen gård för 1 1/2 år sedan)

Hösilage kommer jag att fortsätta med. Stoet har ätit det de senaste tio åren.

Immer

Pacific
2007-07-02, 20:08
Vi har naturbeten till våra hästar. Dom är garanterat inte gödslade senaste 10-15 åren innan har jag ingen aning, troligen inte innan heller. Våra kallblod blir trots detta väääldigt runda om magen samtidigt som araben behöver stödfodras. Så det är inte allti så enkelt.

Nicke
2007-07-02, 21:29
Vi har naturbeten till våra hästar. Dom är garanterat inte gödslade senaste 10-15 åren innan har jag ingen aning, troligen inte innan heller. Våra kallblod blir trots detta väääldigt runda om magen samtidigt som araben behöver stödfodras. Så det är inte allti så enkelt.

Det där med naturbete visade sig vara en defenitionsfråga. Jag menar här skogsbete. Innehåller skogen mycket bete, får man endera släppa dit väldigt många hästar, eller dela av lämplig storlek på skogshagen. Den enda stödfodrade hästen kan få det via grindöppnare i egen mathage.
Fodring ute är aldrig enkelt, men går oftast att lösa iaf.

axel
2007-07-03, 09:17
Jag passar min stora medans hon äter kraftfoder. Den andra är smart o försöker att gå runt o komma från andra hållet.

annars är en liten hage innanför grinden bra att ha- även till att slussa ut en häst åt gången eller slippa få lerigt vid grindhålet..

Tess82
2007-07-03, 15:10
Min åsikt är att munkorg är djurplågeri!!
Förstår faktiskt inte hur de kan sälja dem:mad:
Varför inte ställa hästen i en sandpaddock eller i en hage fattig på gräs, där den istället får hö/silage eller liknande.

Jag tänker mig en människa som har en munkorg på sig med ett litet hål i för munnen.Som får stå vid ett bord dukat med allt man kan önska sig, som man sen bara kan typ sticka ut tungan ur och försöka få i sig lite av det som serveras på bordet.Fyfasen säger jag bara,men detta är min åsikt.Bli inte för upprörda ni som tycker något annat :bump:

Tip Top
2007-07-03, 15:49
Varför inte ställa hästen i en sandpaddock eller i en hage fattig på gräs, där den istället får hö/silage eller liknande.

Detta är för mig djurplågeri! Alla hästkompisarna går i en stor härlig gräshage men den som inte klarar det ska stå ensam i en grushage...

Nä min russ/shettiskorsning går med övriga hästar i stor gräshage men globus gräsreducerare, han har fantastisk teknik på att äta med den, dricket som vanligt, kliar sig själv och sina kompisar osv osv, är allmänt en mycket lycklig ponny som lever ett riktigt hästliv med kompisar och sällskap!

Nicke
2007-07-03, 22:00
Detta är för mig djurplågeri! Alla hästkompisarna går i en stor härlig gräshage men den som inte klarar det ska stå ensam i en grushage...

Nä min russ/shettiskorsning går med övriga hästar i stor gräshage men globus gräsreducerare, han har fantastisk teknik på att äta med den, dricket som vanligt, kliar sig själv och sina kompisar osv osv, är allmänt en mycket lycklig ponny som lever ett riktigt hästliv med kompisar och sällskap!

Varför dessa ständiga överdrifter.
Stå helt ensam.
Stå i grushage.
Vad är det för fel på att ha hästar med annat sällskap?
Eller använda hage med magert bete?
Existerar det verkligen bara endera "härlig gräshage" alternativt "grushage"?

axel
2007-07-03, 22:17
Då skulle du ha sett min häst olyckliga uppsyn.
köpte en sån för 2 år sen när min häst hade fått fång o skulle börja få gå ut.
Han fick inte i sig ett enda strå= svält!
gjorde istället en liten hage på gräsmattan som jag flyttade vartefter.

Immer
2007-07-03, 22:39
Det är nog väldigt olika, det där med hur de upplever betesreducerare.

Mitt sto sticker själv ner mulen i sin "munkorg" när det är dags, medan valacken är lite mer svårflörtad.
Trots allt, de får i sig en hel del gräs genom det lilla hålet i botten - hästar på ca 700 kg som bara får 2 respektive 3 kg hösilage per dygn och sakta men säkert minskar i vikt. Om de inte ätit något gräs alls hade de rasat i vikt, det är det ingen tvekan om.

Immer

Immer
2007-07-03, 22:42

Vi har s k naturbete, ogödslat sedan minst fem år tillbaka. Ändå växer gräset fint och mitt sto fick fång.
Alternativet till munkorg och naturbete för hennes del är antingen vistelse på Paddexridbanan eller i boxen. Vi har tyvärr ingen grushage.

Immer

Tip Top
2007-07-04, 09:02
Varför dessa ständiga överdrifter.
Stå helt ensam.
Stå i grushage.
Vad är det för fel på att ha hästar med annat sällskap?
Eller använda hage med magert bete?

I mitt fall är det alternativet för min ponny, jag har inget "magert bete" visserliget en 30 år gammal "vall" som inte är gödslad på de senaste 20 åren, men jag har enbart 3 hästar och kan inte ponnyn gå med de andra 2 blir han ensam, punkt slut, de andra två är fina på betet... Min ponny trivs väldigt bra med sin munkorg, får även gå utan den ett par timmar varje kväll, men kommer snällt när man kallar och stoppar mulen i korgen, så han tycker nog inte den är SÅ hemsk... :smirk:

jag anser attt jag tar mitt ansvar och ordnar det till det bästa för min ponny när han inte kan/får äta obegränsat, han har det soociala hästlivet, han går ute och har det skönt, han kan äta gräs som "alla andra" och är rund och fin ocg framför allt han TRIVS!
Han blir riktigt ledsen när han inte får gå med de andra (när de ska tävla tex) så att flytta honom hade varit sämre för honom!
Har dessutom kollat/frågat runt efter likasinnad ponny som sällskap för att då kunna göra mindre hage till dem, men här finns ingen som är inttresserad!

Nicke
2007-07-04, 10:03
Vi har s k naturbete, ogödslat sedan minst fem år tillbaka. Ändå växer gräset fint och mitt sto fick fång.
Alternativet till munkorg och naturbete för hennes del är antingen vistelse på Paddexridbanan eller i boxen. Vi har tyvärr ingen grushage.

Immer

Det var olyckligt uttryckt av mig, att nämna ordet "naturbete".
Jag menade skog.

Immer
2007-07-04, 11:59
OK! :bow:

Immer

prusiluskan
2007-07-04, 12:52
Hm, det låter som om du har lånat mina hästar :crazy:
Har en hosthäst som dessutom har haft fångpuls, och som blir så fet av att gå i gräshage att han riskerar att gå sönder i benen, en shettis som trots magert bete fick fång i år. Lägg sen till en 3-åring som behöver mycket mat och sen en 23-årig ponny med hosta.

Det är inte helt enkelt att lösa hagproblem med hästar med så olika förutsättningar. (ska tillägga att den stora hosthästen betäcker den gamla ponnyn om de går ihop, så därför måste jag dela på dem).

Jag har använt mig av munkorg några timmar/dag på min feta häst, och haft honom inne på nätterna.

****kl*****

Visst är det lätt att säga att har man skaffat en häst får man se till att ordna förutsättningar som passar för just den hästen - men det är sällan så att verkligheten är svart eller vit. Ibland får man kompromissa - även när det gäller hästen. Visst, kanske min häst mått bäst av att gå i en skogshage, och kanske hade även shettisen klarat det - men just nu finns inget sådant bete i min närhet. Har man bara en häst (och ingen familj kanske) så är det lättare att tillgodose dess behov, men har man många hästar är det betydligt svårare att åka runt till olika hagar för visitering (och ridning) varje dag.

Det är bara att gratulera de hästägare med egen gård som har de perfekta förhållande för alla sina hästar (det ju hända att den nya hästen man köpt har andra krav på hage än det den gamla hade), och som i de fall där den egna marken inte räcker till har möjlighet att hyra in sig på fantastiska skogshagar.

Tyvärr ser inte verkligheten ut så hos alla, och då gäller det att göra det bästa av situationen. Och jag tror ärligt inte att särskilt många hästägare i onödan använder en greenguard på sin häst.

Men i de fall där man slentrianmässigt slänger på en greenguard och släpper ut sin shettis på klöverbete kan jag hålla med om att man borde ta sig en funderare på vad man sysslar med.

Malinigbg
2007-07-04, 14:14
Jag vill nu verkligen betona att detta inte är något enskilt påhopp på en enskild person här (kan känna själv att jag är väldigt kritisk...)
Men Immer:
Har du TVÅ hästar som behöver munkorg??

Till övriga:

Nej, det är inte lätt att anpassa sig efter alla hästar. Men det måste finnas andra lösningar än munkorg.
Såsom ni pratar här får jag också uppfattningen om att antalet munkorgshästar ÖKAR också - med en sån här tråd verkar det som folk blir INTRESSERADE av att använda munkorg.
Jag blir matt.

/Malin

prusiluskan
2007-07-04, 14:52
Att antalet munkorgshästar ökar hör såklart ihop med att antalet fånghästar ökar (och även antalet hästar i landet).

Sedan är det självklart intressant att forska i varför antalet fånghästar ökar. Och om hästägare slentrianmässigt slänger på munkorgar till småfeta hästar som motioneras för lite är det ju uppåt väggarna.

Min häst fick fångpuls av att gå i en naturhage med magert bete.
Så för många hästägare är det tyvärr ingen lösning att släppa i naturhage. För mig är alternativet liten grushage (och hur håller man en sådan tillräckligt fri från gräs om hästen är känslig) eller munkorg vissa timmar/dag trots magert bete.

Hade jag kunnat skräddarsy min tillvaro hade jag hittat stooooora, kuperade hagar med tillräckligt magert bete så att inte hästen fick fång (självklart skulle han där ha många kompisar som trivdes ihop och där varje häst höll sig lagom i hull), och dessutom haft så mycket mark att hagarna kunnat vila helt varannat år (för att minska parasittrycket). Men då krävs det en välvillig trisslott...

Malinigbg
2007-07-04, 15:01
För mig är alternativet liten grushage (och hur håller man en sådan tillräckligt fri från gräs om hästen är känslig) eller munkorg vissa timmar/dag trots magert bete.

.

SÅ känsliga hästar finns inte att de inte kan gå i en grus/jordhage där det vuxit upp lite gräs...

Undrar hur många av munkorgshästarna som har okunniga ägare?

axel
2007-07-04, 15:24
Tja man kan göra det lätt för sig genom att använda den.

Vidhåller att man gör hästen en tjänst genom att banta den INNAN betet o sen motionerar den eller ser till att ha mindre hagar om gräset är frodigt alt. låta hästen stå inne o vila o ej äta bra många timmar vid högsommar.
det gör inget om hagen är ganska bra avbetad- låt den gå kvar.

prusiluskan
2007-07-04, 15:59
Allt beror ju på hur stor hage man har sin häst i. För att en grushage ska bli just en grushage krävs ju att man antingen lägger dit grus och håller efter den, eller att den används som rasthage och på så sätt blir utan gräs. Och för att få en rasthage så nerbetad krävs det att det är en relativt liten hage.

Och om alternativet är att hålla min häst i en liten hage hela vintern för att den ska vara så nertrampad att där inte växer för mycket gräs på sommaren (???) föredrar jag munkorg under några timmar/dag.

Då jag (bäst att förtydliga att det sker i samråd med veterinär...) har stora rasthagar som det alltså alltid växer gräs i så innebär det alltid att det under tidig sommar finns tillräckligt med gräs för att en känslig häst ska få fång. Därav munkorgen.

Och okunniga hästägare finns det gott om. Dock är jag osäker på om du utifrån några rader där jag hävdar att alla hästar med munkorg inte fått dem påslängda pga bekväma hästägare kan och bör klassa mig till den skaran?

prusiluskan
2007-07-04, 16:11
Om man har en häst som är fet innan betet kan man såklart banta den, men de flesta hästar har ju problemet med att de är i bra hull övriga året, men blir för feta på sommaren.
Och om man håller hästen inne på natten, har ett magert bete men ändå har en häst som löper risk att få fång anser inte jag att hästen lider mer av en munkorg några timmar än att ex stå inne i boxen (om den nu inte älskar att stå ensam i stallet).

Sen håller jag till fullo med TS om att en häst inte borde behöva gå med munkorg dygnet runt , utan att den ska användas med förnuft och i samråd med veterinär. Och självklart måste man försöka anpassa tillgången på bete till den häst man har - men ibland är det lättare i teorin än i praktiken.

Nicke
2007-07-04, 17:07
Sedan är det självklart intressant att forska i varför antalet fånghästar ökar. Och om hästägare slentrianmässigt slänger på munkorgar till småfeta hästar som motioneras för lite är det ju uppåt väggarna.

Jag tror att det har med klimatförändringarna att göra.

Och vad jag bara ville säga, var egentligen inte personligt till någon, utan ett generellt tips, om att man kanske skulle ta sig en ordentligt titt på skogen som sommarhagar, om man nu öht har någon.

Vissa landsändar och hästägare har i närheten, andra inte.

Det var vara ett allmänt inlägg i debatten, med feta hästar och hästar med fångbenägenhet, vilket jag tror kommer att ytterligare öka, om jag ska utgå från vad jag sett senaste 2 åren.

Långt ifrån alla har skog.
Men vissa har det, men har inte sett den som en plats där man skulle kunna ha djur.
Jag ville bara väcka lite tankar.

Som sagt, klimatet förändras, och betet med det.

Immer
2007-07-05, 18:58
Men Immer:
Har du TVÅ hästar som behöver munkorg??
/Malin

Ja. Stoet som fick fång första maj.
Valacken, som vi köpte i oktober 2005 och som sakta men säkert bantat minst 100 kg sedan dess. Han rids fem-sex dagar per vecka och har bra kondition. Trots det är han fortfarande för tjock och i riskzonen för att få fång. Dock går han utan munkorg betydligt fler timmar än stoet.

Immer

Immer
2007-07-05, 19:01
Undrar hur många av munkorgshästarna som har okunniga ägare?

Jag är inte särskilt okunnig som ägare - snarare bra påläst och med många års erfarenhet av hästar. Vidare sker munkorgsanvändandet i samråd med veterinär.

Immer

Alemf
2007-07-09, 09:25
*Knapplån*

Ni som tycker att det djurplågeri med munkorg, vad skulle ni göra med en häst som inte får ridas så mycket pga en ryggskada? Hon får gå i hagen som vanligt och för att hon inte ska bli så tjock har hon munkorg. Alternativet vore en sjukruta där hon bara ka se andra hästar på ca 50 m avstånd. Det är inte mitt stall så jag har ingen kontroll över hur hagarna ser ut,även om jag kanske skulle föredra skogsbete finns det inte i närheten. Alltså tycker jag att det är schystare medmunkorg, hon kan ju både äta och dricka.