Visa fullständig version : Usch, hästälskare?

NaTTa
2007-06-07, 11:27
Jag blir så ledsen när man åker förbi hagar, INTE BARA EN UTAN FLERA HAGAR utan någon skugga att vara i. Hästarna går på fält.

Igår t.ex var det hur varmt som helst, själv låg jag i skuggan halv naken. Medan hästar med päls står ute och lider...

Usch, ni som inte har nått skydd åt hästarna SKAFFA DET!:crazy:

Hambo
2007-06-07, 11:55
Jag kan bara hålla med dig !!
Tycker det är förfärligt att många hästar inte har ngt solskydd.

Hej från hambo ( Som har skydd till sina hästar )

sagalisa
2007-06-07, 12:03
Håller med. Gick förbi en granngård här om dagen och där stod ett travarsto ensam i en liten hage i gassande sol. INGEN skugga någonstans och ögonen var alldeles svullna av alla flugor.:(Hon har ju ingen pannlugg att tala om så hon skulle verkligen behöva något skydd. Det är bättre att ta in hästen än att ha den i liten kokhet hage tycker jag.

blomman_
2007-06-07, 12:08
Håller också med!
En stekhet torr rasthage/fält utan träd eller skugga är ju djurplågeri!! :mad:
Jag tar ibland (när jag är hemma)in mina hästar på dagen och tar ut dom lite senare på eftermiddan..dom har ALLTID flughuva och hagar med skugga...

Shaggy
2007-06-07, 12:30
..dom har ALLTID flughuva och hagar med skugga...
Det där med flughuva är en jättebra ide tyvärr har inte min häst förstått det. Jag har provat flera olika lösningar på flugskydd och hon låter mig snällt montera dem och ser helt nöjd ut (står lös i hagen). Tyvärr räcker det med att jag sätter mig i bilen för att åka hem så tar hon raskt av sig flugskyddet. Betesägaren förra sommaren skrattade åt oss eftersom det var så tydligt att hon tog av sig det när jag åkte.
Innan någon kläcker ur sig ilskna kommentarer om brist på flughuva så kan denne gärna ge ett fungerande förslag på hur man får HÄSTEN att vilja ha flughuvan på sig.

fijja
2007-06-07, 12:39
Håller med!

Och om man nu inte har möjlighet att ordna skydd så kunde man åtminstonde ta in hästarna de varmaste timmarna på dagen och ha om ute resten av dygnet.

Min häst går i en stoor hage med massor av träd, men ändå står hela flocken vid grindhålet i gassande sol dom varmaste timmarna :confused:
Så hon får gå in i stallet och vila då i stället. Det verkar dom uppskatta, man hinner inte mer än släppa in henne i boxen så kastar hon sej ner i spånet och vilar :)
Sen när det blir svalare mot eftermiddagen går dom i väg och betar .

Nalle_Björnen
2007-06-07, 12:42
håller fullständigt med er! och en sak till. Hästarna måste ha fräscht vatten! Själv blir jag enormt törstig och dricker flera liter om dagen:smirk: kallt vatten med is är ju så gott!

apropå flughuvor.Min häst plockade av de andras flughuvor! hm...haha han är en liten filur,men än så länge iår fungerar det bra..min häst har just nu grimma med flyveil på sig,jag ska nog köpa en ny huva då den gamla är risig.

blomman_
2007-06-07, 12:50
Det där med flughuva är en jättebra ide tyvärr har inte min häst förstått det. Jag har provat flera olika lösningar på flugskydd och hon låter mig snällt montera dem och ser helt nöjd ut (står lös i hagen). Tyvärr räcker det med att jag sätter mig i bilen för att åka hem så tar hon raskt av sig flugskyddet. Betesägaren förra sommaren skrattade åt oss eftersom det var så tydligt att hon tog av sig det när jag åkte.
Innan någon kläcker ur sig ilskna kommentarer om brist på flughuva så kan denne gärna ge ett fungerande förslag på hur man får HÄSTEN att vilja ha flughuvan på sig.

Vilken busig pålle du har! :)
Haha, jag har istället problem med att få AV flughuvan på en utav dom,beror på att hon är rädd för det ritchande ljudet från kardborren...
Men jag har faktiskt inga bra förslag på hur du kan göra.
Har du testat att ha grimman utanpå flughuvan? Satsa annars på en flygviel..

Shaggy
2007-06-07, 12:56
Jag har testat flughuva, flyveil på grimma och flyveil utan grimma. Hon tar av sig allt :crazy:.
Nej hennes ögon är inte vackra utan röda och irriterade men tyvärr jag kan inget göra :(.

CK
2007-06-07, 12:56
Min häst går i en stoor hage med massor av träd, men ändå står hela flocken vid grindhålet i gassande sol dom varmaste timmarna :confused:

Det kanske beror på att de inte far så särskilt illa av värme....

Man kan inte jämföra folk med hästar.

Vicious
2007-06-07, 13:01
Jag håller med dig, MEN, det finns som sagt hästar som inte far illa av värme. Visst borde alla ha skugga att tillgå trots det.

Våra hästar har skugga i alla sina hagar, inte vindskydd men träd i eller utanför hagen.

tintilar
2007-06-07, 13:05
Vi har en tjej som ska flytta ut till oss snart vars ena häst går i en sommarhage utan någon skugga alls dagtid. Inte ett enda träd. Åker ofta förbi där och lider med dem. Men så tittar jag på hagarna intill och varända häst där står alltid i solen när jag passerar. Detta lugnar mitt lidande en smula men samtidigt undrar jag hur mycket de hästar som har skulle ändå använder den när man inte ser. Våra hästar står ofta under solskyddet i sin hage.

Jag skulle aldrig ställa ut en häst på det sättet. Det ska finnas färskt vatten och skugga så att det räcker till alla.

mizz
2007-06-07, 13:05
Vi, jag och svärfar, pratade om detta senast idag.

Människor har svårt att släppa ut sina djur i -30, där man med fri tillgång till hö (och ev täcke) kan ge djuret möjlighet till värme. Men +30 på en liten lerplätt (eller stort fält för all del) utan skugga går alldeles utmärkt. Förstår inte logiken.

Uddatyp
2007-06-07, 13:07
min häst har mycke skugga i sin hagen men väljer endå att stå mitt ute i hagen mitt i solen när de är nästan 30+.
går ja ut till honom så är han kokhet, riktigt jätte varm men han vill inte in i skuggan endå utan står o sover i solen.

sen tycker han de är lika skönt att få komma in i stallet, står gärna kvar ensam i stallet när ja har ridit och somnar nästan så fort han går in i boxen.

men att han är trött beror nog mer på att han ganska så nyss börjat vara ute dygnet runt..

blomman_
2007-06-07, 13:09
Jag har testat flughuva, flyveil på grimma och flyveil utan grimma. Hon tar av sig allt :crazy:.
Nej hennes ögon är inte vackra utan röda och irriterade men tyvärr jag kan inget göra :(.

Okej..
Du skrev inte om du testat att ha först flughuva och sen grimma utanpå den, men det kanske du har provat?

På hööks finns ju en flugmask man kan köpa som går över öronen också -kanske sitter på bättre då?

mizz
2007-06-07, 13:12
Håller med där, förstår inte hästarna ibland. Vaddå stå mitt ute på gärdet i hällande regn eller gassande sol när det finns skydd?

Står mina vid grindhålet betyder det att de tyar inte längre, dvs där är inte ett vanligt ställe för mina att häcka. Då är de desperata att komma in.

Men hur vet man att hästen inte far illa, någon dag under årets alla 365 dagar, genom att inte låta ett skydd ingå i hagen?

Miran
2007-06-07, 13:26
Mina knäppisar står också mitt i solgasset, trots att de har gott om skugga i hagen. Har t.o.m försökt leda in dem i skuggan (för att de skulle fatta att det är svalare där ...!) , men de går genast ut i solen igen. Kanske fläktar det mer där?

Men inte skulle jag vilja ha dem i en hage utan skugga ändå.

carinaso
2007-06-07, 14:09

Samt att vi i svala Sverige kanske saknar perspektiv på saker och ting, som vad som är varmt till exempel...

Förra sommaren träffade jag en amerikansk arabuppfödare, bosatt i Texas. När jag träffade honom hade de precis haft en period av värmebölja; +51 grader i skuggan!

Alla deras hästar går i hagar med möjlighet till skugga, men ändå föredrog de att sova i sanden i solen. Både föl och vuxna. De verkade helt opåverkade. Däremot gick det åt en hel del vatten...

Visserligen är detta araber, som åtminstone enligt min erfarenhet är mycket värmetåliga. Mina uppsöker aldrig skugga. Någonsin! Däremot står de gärna innanför grindarna när de slöar mitt på dagen, men det beror inte på att de vill in utan på att det är färre insekter där det är bara grus och inget gräs.

Att kalla 24 grader för varmt är kanske att överdriva även för andra hästraser, om man jämför med vad hästar i de flesta andra länder klarar av.

Carina på Silver Arabians

mizz
2007-06-07, 14:15
Så med andra ord så är det helt okej med hagar utan möjlighet till skydd/skugga bara för att hästar i andra länder tål/har en mkt högre temperatur att vistas i?

Ska man hårddra det hela så hade jag, om jag haft en skuggfri hage och varit lat, tagit ditt inlägg som motivation varför jag skulle slippa att tänka efter/om.

Tror inte att det diskuterades hästars tålighet för värme utan avsaknaden av skugga/skydd.

carinaso
2007-06-07, 14:31
Så med andra ord så är det helt okej med hagar utan möjlighet till skydd/skugga bara för att hästar i andra länder tål/har en mkt högre temperatur att vistas i?

Ska man hårddra det hela så hade jag, om jag haft en skuggfri hage och varit lat, tagit ditt inlägg som motivation varför jag skulle slippa att tänka efter/om.

Tror inte att det diskuterades hästars tålighet för värme utan avsaknaden av skugga/skydd.
Visst, så kan man ju tolka det om man vill... Eller så kan man tolka det som att de som verkligen inte har någon möjlighet att ordna skugga till sina hästar kanske inte behöver ha så mycket ångest och ont i själen för det, som de får när de läser en del av de andra inläggen i tråden.

PS Och det diskuterades visst hästars värmetålighet. Exempelvis varför många faktiskt ofta väljer att stå i solen, fastän skugga erbjuds.

mizz
2007-06-07, 14:43
Visst, så kan man ju tolka det om man vill... Eller så kan man tolka det som att de som verkligen inte har någon möjlighet att ordna skugga till sina hästar kanske inte behöver ha så mycket ångest och ont i själen för det, som de får när de läser en del av de andra inläggen i tråden.

PS Och det diskuterades visst hästars värmetålighet. Exempelvis varför många faktiskt ofta väljer att stå i solen, fastän skugga erbjuds.

??? Så bara för att grannens häst och ett antal andras häst inte söker skugga så behöver inte min häst skugga? Om man nu inte kan erbjuda skugga hur ska man veta att hästen inte har behov av skugga? Eller hästen föredrar solen 99 dagar men vill stå i skydd den hundrade dagen. Är det inte lika bra att förespråka skugga om utifall att.

Mina hästar står inne i lösdriften de hetaste timmarna under juli månad, grannens hästar står ute i skugglös hage. Undra om grannens hästar vill ha skugga eller mina känner sig tvingade att gå in i skuggan bara för de har tillgång till den.

PS den frågan såg jag mest ur ett förmänskligat perspektiv. ang varför de står och häckar ute i solen medan vi människor söker skugga.

Carolina
2007-06-07, 15:40

:bow::bow:
Felet på oss människor är att vi förmänsklar djuren istället för att låta djur vara djur.. Precis som Carina skriver så tål hästarna mer värme än vad vi människor tror.. och det finns ju faktiskt en anledning till att hästarna väljer att stå i solen även fast skugga erbjuds..Det vi däremot måste vara riktigt nogranna med är att vi erbjuder hästarna vatten och har vatten i hagarna hela tiden..:crazy:

//Carro

Page
2007-06-07, 15:57

Har liknande problem med min fjording :crazy:

fijja
2007-06-07, 15:59

Nej det är klart, de ska man ju inte :p Blir lätt så i bland. Men skönt att komma in verkar de tycka iaf :)

Maléne
2007-06-07, 16:06
Det är nog upp till var och en, mina hästar har skydd av skog och träd, men dom står bara och jäser i solen dom går in i skogen på kvällen när knotten och myggen kommer men inte på dagen när det är 35* i solen då står dom bara och hänger i solen.

CK
2007-06-07, 16:19
??? Så bara för att grannens häst och ett antal andras häst inte söker skugga så behöver inte min häst skugga? Om man nu inte kan erbjuda skugga hur ska man veta att hästen inte har behov av skugga? Eller hästen föredrar solen 99 dagar men vill stå i skydd den hundrade dagen. Är det inte lika bra att förespråka skugga om utifall att.

Så om några har möjlighet att låta hästarna beta mot en sjö, och därmed bada, så måsta alla hästägarre ha en sjö till sina hästar?

Bison
2007-06-07, 16:30
:bow::bow:
Felet på oss människor är att vi förmänsklar djuren istället för att låta djur vara djur.. Precis som Carina skriver så tål hästarna mer värme än vad vi människor tror.. och det finns ju faktiskt en anledning till att hästarna väljer att stå i solen även fast skugga erbjuds..Det vi däremot måste vara riktigt nogranna med är att vi erbjuder hästarna vatten och har vatten i hagarna hela tiden..:crazy:

//Carro

:bow::bow::bow:

Vi har rasthagar utan direkt skugga o våra hästar lider inte, vill de in ställer de sig vid grinden o vi tar in dem.

blomman_
2007-06-07, 16:51
Mina hästar tycker det är skönt att komma in i stallet där det är svalt och där dom slipper jobbiga insekter..
;)

Eastwick
2007-06-07, 16:56
Japp, här hos oss finns gott om träd och skugga men även här står de vid grindarna hela dagen. Möjligen fläktar det mer där än bland träden.

AnnaKarinA
2007-06-07, 17:06
Ja, vi har en på jobbet som jag tror ska storkna varje dag... hon lägger sig raklång och bara flämtar....

Det finns inte skugga i nån av hagarna.... :( tävlingshästarna går med täcken, helt svettiga vid intag...

linafina
2007-06-07, 17:30
Så om några har möjlighet att låta hästarna beta mot en sjö, och därmed bada, så måsta alla hästägarre ha en sjö till sina hästar?

:bow:

Precis vad jag tänkte.

Vita_N_6520
2007-06-07, 17:46
Äsch. Hästarna klarar sig alldeles utmärkt.
Jag vill helst att mina hästar ska ha skydd i hagen, men de är uppenbarligen inte av samma åsikt :D
Eftersom de står i solen jämt.

Det enda de söker skydd mot är när det är som värst med alla flygfän.

Jag har heller inte flughuva eller liknande då hon tydligen inte vill ha det på sig.
Däremot smörjer jag alltid in runt ögonen så det ska bli så lite kryp som möjligt runt.
Samt att hon självklart går med hästkompisar (som älskar henne :angel: ) och därmed hjälps de åt att vifta bort krypen.

martinique
2007-06-07, 17:47
mina två pållar går just nu utan nån skugga vilket ja inte riktigt gillar :crazy: men ja kan inte göra så mycket åt de för stunden . ska dock bygga ett skydd här under sommaren så dom får skugga tills dess brukar ja ta in mina hästar två timmar mitt på dagen dom varmaste dagarna å sen brukar ja spola av dom me vatten oxå så dom får kyla av sig vilket dom :love: sen har dom alltid ett helt badkar me vatten som byts varje dag :)

Zab
2007-06-07, 18:34
KL

Är så glad att vi har en stor fin hage med liten bit skog och en bit inhägnad å där hästarna alltid har svalt, färskt vatten. :3 Inte för att de alltid står i skuggan, men men.. lite mycket insekter bara, men man kan ju inte ha det perfekt.

arabia
2007-06-07, 18:38
Mina hästar har skugga i sin hage men ändå väljer dom o stå ute på fältet i gassande sol

buschiq
2007-06-07, 19:42
*kl*

Mina shettisar står inne i sin lösdrift de varmaste timmarna varje dag och har gjort så ett tag redan. Om det sen är för att komma undan solen eller insekterna låter jag vara osagt.;)
De går i alla fall ut och betar en stund, så in i lösdriften och så ut och betar igen. Oftast ligger de och vilar inne i skuggan, så jag tror de njuter av den...

lillsyrran
2007-06-07, 19:49

Funkar inte ens ett flugpannband (flyveil)?
Min häst vill inte heller ha huva, spelar ingen roll vad jag gör, den åker av. Men flyveilen har hon inget emot.

Amk
2007-06-07, 19:58
Båda mina araber står i skuggan när solen gassar. Likaså gör islandshästarna, nordsvenskarna och halvbloden vi har haft.

Kanske beror det på vilken typ av skydd man har? Vi har träd, men kanske skulle de inte gå in i en ligghall.

Jag tycker att hästarna ska få välja om de vill stå i sol eller skugga, och att de absolut ska erbjudas både och. Och jag tycker att alla de som inte har både skugga och sol i hagen ska ha dålgt samvete.

Zab
2007-06-07, 20:03
Fast hellre ingen sol än ingen skugga, om man nu måste välja..anser jag.. (alltså.. ändå utomhus, men om hagen ligger i en skog eller nåt)
Mina har väl mest sol, men skugga med.

Chima
2007-06-07, 20:15
jag tycker att det är viktigt med skugga, tänk om vi skulle stå i solen hela dagen utan skugga, usch, de har ju tillomed päls.

Netted
2007-06-07, 20:19
-KL-

jag måste erkänna att vi tyvärr inte har speciellt mkt skugga i våra hagar. men det finns! det gör det! däremot, ser jag ALDRIG hästarna där.. de står alltid i solen.. speciellt lilla fölis, han lägger sig alltid och sover i solen..

Invinciblestables
2007-06-07, 22:43

:bow::bow: Håller med! Visst måste hästars värmetålighet diskuteras när man pratar om skugga eller avsaknad av skugga, konstigt vore väl annars! Våra hästar har åxå tillgång till skugga men utnyttjar den aldrig.

Kicki :)

Diabetikern
2007-06-07, 23:52

Jag har inga förslag min låter mig bara sätta på den inne i stallet sen är det försök till att få av den så fort hon kommer ut i hagen :D Inte har hon fattat att det är för hennes eget bästa inte utan ser hemskt nöjd ut så fort hon fått av sig den och vägrar bli infågad när hon väl fått av den. (skulle jag komma ut efter ca 1 timme får jag snällt fånga henne men inte när hon precis fått av sig den.)

Till TS - Alla har inte möjlighet till skydd och även de som har det så är det inte alltid hästarna använder det. Jag har naturligt skydd i mina hagar men knappt något i den ena hagen där mina hästar står i nu. (ska snart flytta hem dem till eget stall) Blir det för varmt så får man ta in hästarna lite.

lizzie
2007-06-08, 07:39

Min förra häst vägrade ha flughuva på sig och för att slippa ha ögonen fulla av flugor så använde jag mig av Fyra Ess salva - den med lite tjära i (bruna burken).

Den funkar alldeles utmärkt att smörja in i ansiktet, så jag smörjde in ett tunt lager runt ögonen och det funkar bra. Inte farligt för hästens ögon och flugorna håller sig borta.

/Lizzie

Alexandra_W
2007-06-08, 08:23
*KL*

Det här med stå i solen vas skuggan.

Jag har under åren märkt att vad de väljer är väldigt beroende på vad de erbjuds. Mina har skog på sommarbetet om de vill. De står SÄLLAN där, ofta så ligger de som utslagna i stekande sol. Om de däremot får möjlighet att gå in i ligghall så söker de skugga i den.

När bromsarna kommer söker de skuggan i skogen.

Att de inte söker skugga i skogen innan bromsen misstänker jags tarkt ha att göra med att i skuggan i skogen huserar MYGGEN. Stekande sol och det är 'bara' flugor utanför bromssäsong. I skogen är det mygg. Så svalt och mygg, eller hett och inga mygg och de väljer hett. Om de däremot kan ha hett (med el utan flugor) och svalt flugfritt så väljer de svalt.

När bromsarna kommer uppgraderas skogen, för mygg och skugga eller bromsar och sol gör att de kommer undan 'både och' i skogen, och står där och häckar.

Om jag har dem i vinterhagen, där det inte är myggor i skogen, så söker de ofelbart svalka där när det är som varmast.

Så, att de inte söker skugga fastän de har det kan bero på att skuggan medför ANDRA nackdelar.

Sen är givetvis olika hästar olika värmekänsliga/värmetåliga. Fbldonnan (mörkbrun) påverkas ganska ordentligt av värmen och är svettig bara av att stå i den om hon inte har flugtäcke. Valacken (skimmel) är helt oberörd, och åringen (mörk) är ngonstans mitt emellan, tyckter det blri väl varmt när det är 40 grader och däröver i solen, men bekymras inte nämnvärt annars.

Jag skulle inte erbjuda bete utan skugga, då skulle jag sätta upp något som ger skugga. Sen om de 'använder' skuggan eller ej lägger jag mig inte så mycket i, men de ska ha möjligheten anser jag. Och helst lösdrift, tämligen idiotiskt att det krävs vintertid men inte sommartid egentligen. Däremot 'förfasas' jag INTE av att se andras hästar gå utan skugga, sålänge de har VATTEN. Jag blir dock lika arg när jag ser hästar på ett fält i stekande sol med omkullsparkad, tom vattenbalja som när jag ser hästar hässjandes instängda i en kokhet bil en solig dag..

Alexandra_W
2007-06-08, 08:25
Min förra häst vägrade ha flughuva på sig och för att slippa ha ögonen fulla av flugor så använde jag mig av Fyra Ess salva - den med lite tjära i (bruna burken).

Den funkar alldeles utmärkt att smörja in i ansiktet, så jag smörjde in ett tunt lager runt ögonen och det funkar bra. Inte farligt för hästens ögon och flugorna håller sig borta.

/Lizzie

Liten varning bara, vissa hästar får som brännskador av kombinationen fyra ess och sol, det 'kokar' på huden och resultatet blir inte trevligt. Andra får inga som helst problem (like Lizzies häst). Om man har känslig häst brukar helosan sol eller vanlig helosan fungera bättre.

(Och ofta kan man lura de där som vägrar huvor/flyweil med en sån flyweil som det inte behövs grimma till, men vissa är envisa som synden och vill bara inte ha något krafs för ögonen)

lizzie
2007-06-08, 09:05
Liten varning bara, vissa hästar får som brännskador av kombinationen fyra ess och sol, det 'kokar' på huden och resultatet blir inte trevligt. Andra får inga som helst problem (like Lizzies häst). Om man har känslig häst brukar helosan sol eller vanlig helosan fungera bättre.

(Och ofta kan man lura de där som vägrar huvor/flyweil med en sån flyweil som det inte behövs grimma till, men vissa är envisa som synden och vill bara inte ha något krafs för ögonen)

Jag kan förtydliga att jag stryker på super, supertunt med Fyra ess salva (pga kokrisken). Eftersom det är stark tjärlukt på salvan så räcker det med att ta ev rester man har på fingrarna och dra ut runt på huvudet på hästen.

Sedan kan naturligtvis hästar vara olika känsliga.

/Lizzie

Pontevecchio
2007-06-08, 13:44
kl

Min häst väljer att stå på platån där det fläktar. Skuggan uppsöker de på eftermiddagen. Sover gör de på öppnaste stället där de har bra sikt över omgivningen.

Hon har nu ingen huva eller flyweil, vi har inte så mycket insekter än.
Flughuva gillar jag inte, hon är märkbart irriterad av att se sämre och rullar hon sig i leran (vilket hon gör) ser hon ingenting genom lermasken.

Alternativet är grimma med flyweil, kan dock skapa skav så det använder jag inte konstant.

flurrizen
2007-06-08, 14:43
Håller med.
usch för de folk som gör så mot sina djur.
Mina 2 hästar har en 6ha hage att gå i, det är MASSOR med skog och skydd, men dom vill inte vara ute på dagen ändå, vill gå in vid 9 på morgonen och sen går dom ut igen vid 7-8 på kvällen. Skönt för dom iaf.
Usch, vill inte tänka på alla hästar som står mitt i stekheta solen, och inte kan göra nåt åt det.. usch och fy! :(

pima
2007-06-08, 19:51
Vi har skog i den hagen hästarna står i nu, men de går aldrig in där utan står hellre i solgasset och latar sig.

Ludde
2007-06-09, 00:40
Så har mina hästar med. Mina står aldrig i skuggan. Många skriver om hur viktigt det är med vatten i hagen. Och det är det ju. Tyvärr så har jag i sommar sett att många hästar står utan saltstenar i hagen. Tänk på att saltet är viktigt för dom.

Bison
2007-06-09, 09:33
om du läsaer hela tråden så ser du att det inte är särskilt farligt....

Upptäckte igår att mitt på dagen börjar det komma skugga i "min" hage men Flashen flyttade sig från skuggen hela tiden ju mer som kom :D

Ludde
2007-06-10, 00:30
Samt att vi i svala Sverige kanske saknar perspektiv på saker och ting, som vad som är varmt till exempel...

Förra sommaren träffade jag en amerikansk arabuppfödare, bosatt i Texas. När jag träffade honom hade de precis haft en period av värmebölja; +51 grader i skuggan!

Alla deras hästar går i hagar med möjlighet till skugga, men ändå föredrog de att sova i sanden i solen. Både föl och vuxna. De verkade helt opåverkade. Däremot gick det åt en hel del vatten...

Visserligen är detta araber, som åtminstone enligt min erfarenhet är mycket värmetåliga. Mina uppsöker aldrig skugga. Någonsin! Däremot står de gärna innanför grindarna när de slöar mitt på dagen, men det beror inte på att de vill in utan på att det är färre insekter där det är bara grus och inget gräs.

Att kalla 24 grader för varmt är kanske att överdriva även för andra hästraser, om man jämför med vad hästar i de flesta andra länder klarar av.

Fast jag tror inte att ursprungslandet har någon större betydelse. Det är nog mer här ocn nu som gäller. Jag vet många mörkhyade människor som tycker det är varmt i sverige nu. Enl. dig så skulle ju dom med fixa värmen och kanske tom frysa ihäl på vintern ju.

Alexandra_W
2007-06-10, 10:00
Fast jag tror inte att ursprungslandet har någon större betydelse. Det är nog mer här ocn nu som gäller. Jag vet många mörkhyade människor som tycker det är varmt i sverige nu. Enl. dig så skulle ju dom med fixa värmen och kanske tom frysa ihäl på vintern ju.

Det har faktiskt viss betydelse, rasen alltså. Sen är de individer allihop och man ska inte generalisera.

Men araber och andra fullblodsraser t ex, har en bättre förmåga att svalka sig i hetta och under/efter hårt arbete, i och med att de har en tunn/are hud och päls t ex. Det gör att de har större värmeavgivning/värmeförlust till omgivningen, vilket är en fördel i hetta då de kyls av bättre. Samtidigt är det på bekostnad av värmehållningen..

Kallblodsraserna har tjockare hud och päls, och därmed en bättre värmehållning. Vilket är negativt vid hetta men positivt vid kallare väder.

Generellt sett alltså, det finns undantag i alla möjliga versioner.

Samma sak gäller för övrigt även med hull, en tjockare häst med större fettlager har en bättre värmeisolering än en tunnare häst med mindre fettlager.

SÅ, helt ute och cyklar är inte carinaso.

FÄRGEN inverkar en del med, ljusa färger (skimlar t ex) är bättre i värmen än mörka färger.

Sen, med en arabherre som är helt oberörd av vilken hetta som helst, han är lika pigg och glad och jobbar gärna i 35 gradig värme som i 15gardig, och med ett arabsto som formligen 'dör' i värmen så vet jag ju att det är stor individskillnad. Men det är inte helt out of the blue att rasen spelar in. För med rasen följer hud, päls osv som 'hängt med' sen ursprungsklimatet - och som är bra/mindre bra lämpat för stor värmeavgivning t ex

Annna_91
2007-06-10, 11:17
Det är ju väldigt individuellt från häst till häst vad dom tycker/ inte tycker om. Men överlag tror jag att hästar klarar värme och kyla bättre än människor. Sen tror jag att pälsens på sommaren fungerar mera som solskydd än för att hålla värmen. Vatten och salt i hagen!

Till er som inte har skugga i hagen och bygger nån form av ligghall, så blir det ju kokhett under ett plåttak, och dessutom vindstilla. Inte så mysigt kanske.

Alexandra W: Bra skrivet!

micra
2007-06-10, 23:29

Var skrev hon att ursprungslandet skulle ha någon betydelse?

Heulwen
2007-06-11, 17:42
Hästen får välja själv om den står i skuggan eller inte men den har rätten att få VALET tycker jag.

Charon
2007-06-11, 19:10
det beror ju också på hur länge hästen/hästarna är ute, men rör det sig om 24/7 är det ju djurplågeri! även om hästarna har saltsten och vatten måste du kunna komma undan solen.

flurrizen
2007-06-12, 08:45
Jag vet att dom inte lider speciellt mkt av det, men de hästar som inte alls har något val. MÅSTE stå i solen hela dagen. Borde finnas skugga så att dom iaf kan välja! Det är dom jag menar.

mizz
2007-06-12, 14:47
Hästen får välja själv om den står i skuggan eller inte men den har rätten att få VALET tycker jag.

Ungefär vad jag ville få sagt.

Mirre
2007-06-12, 15:33
Det är hemskt!
Vi har en sån hage men där får dem bara gå när det är regn (om det inte öser ner), molning och svalt. Annars går dem i stora hagen där det är sämre bete (vi ska utöka och stängsla om dock och då blir det mer bete där också) men mycket träd som ger skuggao ch skydd för regn

Björk
2007-06-12, 15:54

Jag håller med. Det är inte speciellt farligt för en häst med värme. Alls. De tål att gå i beteshage utan skydd mot solen. De tål ju till och med att bo i ökenländer där det är uppåt 40-50 grader på dagen och neråt 0-gradigt på natten.

fejko
2007-06-12, 15:57
Men det är lite skillnad på shettisar som är kallblod och ädlare hästar som har sitt ursprung i Orienten = mycket varmt.

orientalkatten
2007-06-12, 20:48
tror inte dom lider speciellt om hagen är bra.
min gick i början på den här varma perioden i en skogshage med lite avbetat gräs. han avskydde det.
sista dagen jag ledde upp honom smet han och sprang ned i bostadsområdet för att beta.
i lördags flyttade jag över honom i en hage där det fläktar mer och finns gräs.
han var överlycklig, bockade runt, nått som i nomala fall inte ligger i hans natur.

min granne har "fina dressyrhästar". dom står året runt ensamna i små grushagar utan skugga där det sällan fläktar.
det mest otroliga är att det finns en stor fin gräshage med mycket bättre läge. den klipps med gräsklippare och får "ej" användas som hage. någon enstaka häst ibland i ca 30 min. då står ägaren stolt brevid och tittar på sin glada häst som sluppit isoleringscellen en stund.

micra
2007-06-12, 21:22
det beror ju också på hur länge hästen/hästarna är ute, men rör det sig om 24/7 är det ju djurplågeri! även om hästarna har saltsten och vatten måste du kunna komma undan solen.

Har du sol 24 timmar om dygnet hemma hos dig? ;)

Kiickan
2007-06-13, 00:17
HÅLLER MED! :bow: stackars djur som går ute utan skugga

Hanna-panna
2007-06-13, 10:58

Precis! Har dom skyddade platser i hagen, en träddunge, skog ett vindskydd m.m, och självklart vatten, så lider dom inte av solen. Våra pollar brukar faktiskt VÄLJA att stå mitt i solen, framför vindskyddet (eller solskyddet som man ju kan kalla det) eller bland träden. Sedan är det ju så att dom skyddas mkt av sin päls, både mot kyla och värme, läste någonstans om det. Pälsen fyller många funktioner, jag är så uruselt dålig på att förklara, men dom kan liksom lägga håren mot solen/vinden så att det skyddar ordentligt ... :D Men det blir ju försrört när dom rakas, så då blir dom betydligt mer känsliga, även mor värme..

Falkenrally
2007-06-14, 10:06
i min hästs hage så står det ett gammalt hus. och väggarna ger skugga men inte mitt på dagen..ska prata med bonden om man kan bygga upp ett tillfälligt skydd.;)

610
2007-06-14, 15:09
...det gör våra också alltså står och hänger vid griden trots skugga längre bort i hagen.

Skillnaden är att vi är elaka hussar och mattar i vårat stall och låter stackarna (unghästarna) vara ute och plågas i solen bland alla insäkter.
Hoppas att de snart kan börja inse att de inte kommer att komma in till svala stallet.

obs jag tillhör faktiskt inte de med filosofin att hästar ska behandlas som vildhästar och vara ute jämt i ur och skur så mycket som möjligt mesta möjliga tid på dygnet och året runt.

mizz
2007-06-14, 15:14
trots skugga längre bort i hagen.

Men å andra sidan har era hästar då ett val.

Fenestra
2007-06-14, 15:23
blir lite dåligt bete då;)

Fenestra
2007-06-14, 15:32
Hmmm... jag bor på öland.. som många vet har vi allvarsbete här nere.. stooooora marker som det växer små förkrympta buskar på.. De går under världsarvet och det är mkt strikt hur man sköter sina marker etc.. man kan bla inte bygga vindskydd hursomhelst..
Dock klassas dessa beten som mkt bra och är väl eftertraktade trots sol! Men hästarna verkar inte alls ha ont av detta?
Nu ha jag stora öppna hagar utan träd men med typ blåst/bris 95% av tiden, hade dåligt samvete och tog upp dem till hagen närmast stallet men inte sjutton ställde de sig i skuggan hur jag än lockade och pockade.. därför låter jag dem med gott samvete gå på sitt öppna fält.. Med reservation vid vindstilla och värmebölja..

Sen tror jag att en enkel anledning till att många hästar inte går in i vindskydd eller skog( såvida det inte är en lösdrift de känner mkt väl) är att de är flyktdjur samt stäppdjur.. De överlever helt sonika inte ett anfall av rovdjur om de går in i en"grotta" eller skog.. De förlitar sig på sin snabbhet... Deras syn är också anpassad till detta..
Så sett till det så är det mer djurplågeri att tvinga dem gå i skogshagar eller enormt kuperat då de inte har en chans att hålla koll på "rovdjur";)

FiaPiaLisa
2007-06-14, 15:41

Det där med att sova i sanden i solen känner jag igen från mina "ökenråttor" dom bara älskar detta vädret!!!! Ligger och solbadar när det är över 30+ i skuggan och man själv håller på att omkomma....hmmm dessa älskade araber.

FiaPiaLisa

Fenestra
2007-06-14, 15:45
:rofl::rofl::rofl:

trodde att du menade riktiga råttor.. kopplad dock inte hur de kunde vara araber!! Ibland läser man tokigt....

peachezz
2007-06-16, 13:32
Håller med om att det är grymt att låta hästar gå i hagar utan skugga.

Våra hagar har mkt skugga...dock står hästarna (halvblod och araber) ändå mkt mitt i solen och vilar.
Sålänge de har möjlighet till skugga så får de stå vart de vill.

Min arab hatar flughuvor, hon får av sig dem såfort de kommit på:D Hon brukar dock inte få irriterade ögon..det är dock värre för de ljusa hästarna så de får alltid huva när det är mkt flugor.

NaTTa
2007-06-16, 15:59
Visst alla hästar vill itne stå i skuggan, men för det tycker jag att de SKA finnas tillgång till skugga..

Zab
2007-06-16, 18:10
Håller med här..
vi ska inte tro att hästar är människor och känner som vi angående vädret och temperaturen. Men de ska ha möjlighet att välja.

LindavCindy
2007-06-17, 13:52
Det är vädigt vanligt att man åker förbi såna hagar! I vårt stall har vi någon slags skugga i alla hagarna. Så alla ni som inte har det och läser det här, fixa det!

Sanoh92
2007-06-17, 15:00
Jag håller med i våran hage så finns det på ett ställe i hagen massor med träöd som ger mycket skugga & där gillar våra hästar att hålla till så ni som inte har träd eller något i hagen, skaffa allafall ett skjul