Visa fullständig version : Helt ohanterad 5-åring..
Har fått ett erbjudande om att få en 5-årig D-ponny skäck. Ett sto som gått med sin mor hela sin uppväxt och endast gått ut och in i en ladugård.:crazy:
Är helt ohanterad, man får stå 1m nära henne, men inte röra. Mamman går till slakt om en vecka, pga fång och då blir denna ensam kvar. Därför vill ägarna ge bort henne så hon får leva.
Ja har suttit i boxen med morötter och äpple i hink, det äter hon men hon är oerhört osäker. Bits och sparkas inte i trängda lägen men blir rädd när man rör vid henne.
Vad tycker ni? Går det att få en hanterbar häst eller är det att ödsla tid och kraft (livet?:eek:) på ett hopplöst fall?
Jaulgreis 2007-06-07, 21:18 Det är ju alltid värt ett försök.
Men varför har ägarna inte brytt sig om att hantera hästen? :crazy:
Att hon är ohanterad är inte det stora probelmet, tycker jag.
Om jag fattade det rätt så har hon inte gått med några andra hästar än sin mor, och DET kan göra att det kan bli svårt att hantera henne, eftersom hon då inte lärt sig det flockbeteende som är grunden för all respekt och inlärning.
Jag håller med du :bow:
TS:
Jag tror helt klart att det går att få fason på hästen, bättre ohanterad än illa hanterad.
Om jag var du skulle jag ta hästen till en stor blandad flock med hästar med flockvana, gärna islandshästar. Ston med föl, valacker.
Kolla om du hittar något stort ställe i närheten med islänningar.
PM:a om du vill ha hjälp att hitta nått.
:bow: Till dig som vill ge hästen en chans :bow:
Bönder! Hästarna har fungerat som "betesdjur", därav ganska feta.
Tanten har klappat på stoet de två första veckorna, sedan drog märren ut på markerna med fölungen och höll sig borta.
Därefter har de inte gjort några större ansträngningar.
Hon har gått med 3-4 andra hästar tidigare, senast för ett halvår sedan. Då med ev ett halvsyskon om jag förstod det hela rätt.
Idag sätter märren mer nervositet i stoet än vad som egentligen är nödvändigt. Märren blir mer upprörd och skriker efter stoet när vi skiljde dem, de står just nu "kospiltor" bredvid varandra.
Så fort stoet rör sig börjar märren brumma och trampa omkring. Ägarna är ganska "hispiga" också så vi hoppas att det blir bättre med lugn och ro hemma i vårt stall.
Det är en jättesöt och mycket snäll liten häst, jag har tagit hand om 2 mindre hanterade hästar sedan tidigare. Dock blir detta första som man inte ens har haft grimma samt som är lite större i sin storlek.
I dagsläget är prio ett att få hem henne. Därefter blir det boxen tills att vi fått grimma på henne och hon accepterar oss i närheten.
Min teori är att hon blir mer mottaglig för kontakt med människor om hon kommer ifrån sin hysteriska mor. Blir hon ensam "måste" hon nästan ty sig till tvåbeningen med goda äpplen!:D
Kosmostanten 2007-06-08, 08:54 Jag har jobbat med några sådana hästar, med blandat resultat.
En var en stor femårig nordsvensk som precis som 'din' häst gått på bete med sin mor hela livet. Hon hade haft grimma på sig, blivit klappad ibland men det var allt. Denna häst jobbade jag med dagligen i 1 1/2 år, först med grundläggande hantering som beröring, flytta sig för tryck, respektera min space etc. Sedan dagliga promenader i flera månader, så småningom tömkörning och sedvanlig inridning. Hon blev faktiskt jättetrevlig och var inte svårare att rida in än en vanlig unghäst...bara att allt tog lite längre tid eftersom hon var så ängslig i början. Men det gick över sedan, och hon blev en härlig rid- och körhäst :)
En annan sån här häst blev aldrig riktigt tam...det var en ponny, troligen korsning isis/shettis. Vet inte exakt vad han hade varit med om eftersom jag köpte honom från en hästhandlare som i sin tur köpt honom från en annan hästhandlare, men han var en riktig vilding. I början hade han fullständig panik för människor, slog och stegrade och försökte klättra på väggarna för att komma undan.
Han blev lite bättre efter ett tag, men aldrig helt och hållet...han kunde plötsligt få bakslag då han fick tokpanik och tog sönder allt omkring sig :crazy: Han fick gå som halvvild sällskapshäst i några år tills han fick avlivas pga fång :(
Skulle absolut tagit chansen på skäcken om jag var du, OM du tror att du har kunskaperna samt har duktigt folk omkring dig som kan rycka in och hjälpa om det behövs.
Tycker Skuggis tips om att släppa henne i hästflock låter vettigt, om det finns möjlighet till det.
Har fått ett erbjudande om att få en 5-årig D-ponny skäck. Ett sto som gått med sin mor hela sin uppväxt och endast gått ut och in i en ladugård.:crazy:
Är helt ohanterad, man får stå 1m nära henne, men inte röra. Mamman går till slakt om en vecka, pga fång och då blir denna ensam kvar. Därför vill ägarna ge bort henne så hon får leva.
Ja har suttit i boxen med morötter och äpple i hink, det äter hon men hon är oerhört osäker. Bits och sparkas inte i trängda lägen men blir rädd när man rör vid henne.
Vad tycker ni? Går det att få en hanterbar häst eller är det att ödsla tid och kraft (livet?:eek:) på ett hopplöst fall?
Det här är ett typiskt fall för den som behärskar "Monty Roberts" principer, ska inte vara några som helst problem, och nyttjas hans filosofi som den ska, har du en kanonhäst på ganska kort tid inga års väntan. :banana:
Kosmostanten 2007-06-08, 09:51 Det här är ett typiskt fall för den som behärskar "Monty Roberts" principer, ska inte vara några som helst problem, och nyttjas hans filosofi som den ska, har du en kanonhäst på ganska kort tid inga års väntan. :banana:
Ja, jag önskar jag känt till de metoderna när jag hade den rädda ponnyn...undrar om det hade gått att få ordning på honom då?
Jag tror iofs ändå man tjänar på att ta det väldigt långsamt med en sån här häst...även om man KAN gå fortare fram med tex MRmetoder, så behöver man tid på sig att lära känna varandra ordentligt. Finns ingen anledning att stressa...vad gör det om det tar ett år eller två?
Håller med dig om att man inte ska stressa, men handlar man på rätt sätt och får hästen att vilja va med dig, och att acceptera dig som ledare är det inga problem.
Då går han genom eld för dig, hm. Du vet vad jag menar.;)
JAg menar också att det inte ska forceras fram något, och som sagt det blir det inte heller med han metoder.
Sen blir det kanske inte 1 join-up och follow-up utan kanske 2-3 eller 4 st för att stärka denna ställning mellan "ägare" och häst.
Har använt denna metod på mitt avelssto som jag köpte till min hingst som en fästmö.
Hon hade fölat ( ute i hage med utebox) och vi hade tagit av henne grimman. När hon sedan skulle ha på den vägrade hon att komma eller att jag skulle komma till henne. Tilläggas bör att hon har dessutom fått stryk av en karl med hanskar , vid yngre år och HATAR män, och hanskar.
Gick inte att ta på mulen/huvudet med hanskar eller ens händer.
Iallafall gjorde jag en join-up och follow-up vilket slutade med att hon kom och sänkte huvudet och lät mig sätta på grimman.:love:
Efter denna powermeeting har hon och jag samt min man ett mkt bra och mysigt förhållande med henne. Hon är mkt kelen och kommer fram i haden och vill bli kliad mm.
Så visst funkar detta.
Hon gick inte att avmaska med vanlig pasta för det var pulver som gällde. Men efter denna join-up litar hon fullständigt på mig och jag går ut i hagen och avmaskar nu med pasta och jag håller bara henne i grimman. Hon slog inna med fram vid ett försök att avmaska.
Kosmostanten 2007-06-08, 10:37 Vi är nog helt överens egentligen, jag är fullt enig med dig om att Montys metoder kan ersätta en massa långsdraget 'slit'.
Jag tänker nog mest på det regelrätta arbetet...tycker många har alltför bråttom att sätta igång och rida/köra, som om det är det enda som räknas och övriga hanteringen bara är en transportsträcka som ska klaras av så snabbt som möjligt.
Jag ser det istället som en del av arbetet, ett ypperligt tillfälle att få lära känna sin häst riktigt ordentligt och umgås utan så stora krav, vilket det blir mer än nog av senare. De måste ju hinna med att utvecklas mentalt också...en sån här ohanterad häst är ju på många sätt att betrakta som en unghäst.
Kanske resonerar jag extra mycket såhär pga tidigare hästjobb i handelsstall...där gällde det motsatta, få hästarna klara så snabbt det bara gick så de kunde säljas. Stress stress, många protester och bocksprång och hela tiden en känsla av att det var åt helvete fel :crazy: det positiva var väl att jag lärde mig sitta kvar på vilken tokhäst som helst :D
Min favorithäst (och bästa tävlingshäst) köpte jag som ohanterad 4-åring. Han hade då i princip bara hanterats som denna ponnyn (ledd till och från hagen, alltid gått med sin mamma). Det tog ca 1 månad att få honom hyffsat hanterbar, men när han väl hade fått förtroende för oss så gick allt jättelätt. Den hästen blev mer som en hund, följde mig vart jag än gick och han hade definitivt gått genom eld och vatten för mig utan att tveka.
Jag tycker helt klart att du skall ge denna häst en chans, jag vet hur otroligt mycket jag fick tillbaka av mitt "monster" (som hans uppfödare beskrev honom som...)
Jag skulle prova om jag var du. Hon verkar ju inte aggresiv.
Jag skulle inte släppa ut henne på lösdrift, utan stalla upp henne på box och att hon får gå i en bra flock på dagarna och i stallet stå bredvid en trygg individ.
Det går ju att ta bort henne längre fram om du ser att det verkar omöjligt. Var beredd på att det tar lång tid att få henne till ridhäst/körhäst, 1 år eller längre skulle jag tro.
Hur ser hon ut i övrig om hon aldrig blivit verkad elelr avmaskad?? Sådana skador kan ju ge men som gör att det inte är värt att tämja henne.....
Det är en jättesöt och mycket snäll liten häst, jag har tagit hand om 2 mindre hanterade hästar sedan tidigare. Dock blir detta första som man inte ens har haft grimma samt som är lite större i sin storlek.
I dagsläget är prio ett att få hem henne. Därefter blir det boxen tills att vi fått grimma på henne och hon accepterar oss i närheten.
Min teori är att hon blir mer mottaglig för kontakt med människor om hon kommer ifrån sin hysteriska mor. Blir hon ensam "måste" hon nästan ty sig till tvåbeningen med goda äpplen!:D
Fast tror du inte hästen känner sig tryggare i en hage? Istället för att vara instängd i en box så ni kan fånga henne?
Jag köpte i höstas en i princip ohanterad treåring, han var hyfsat grimvan och flockuppfödd. I början var det inga problem, men efter några trängda situationer eftersom vi blev tvugna att sko honom, blev han vildhäst igen och vi fick inte på honom grimman på två månader.
Vi hade då två sociala hästar som sällskap till honom, som fick visa att vi inte var livsfarliga. Och sedan tog vi hjälp av en kvinna som sysslar med Parelli NH. I sex veckor jobbade vi 2 x 15 min per dag i hagen med att vinna hans förtroende innan han lugnt lät oss ta på grimman. :love:
Personligen tycker jag att det känns mycket stabilare rent inlärningsmässigt om hästen kan få vänja sig vid det farliga i frihet, då går det snabbare.
Så, om jag var du skulle jag som sagt ge hästen några stabila kompisar(helst en flock ett tag) och sedan jobba med den i frihet i hagen.
Just ja, jag skulle inte mata hästen ur handen.
Bara en ranglåg häst ger mat till en annan häst. Däremot kan du ju visa att det är du som kommer med hinken med mat, men att du inte låter henne äta förrän hon slutat försöka pressa sig fram (om hon gör det). När hon är lugn går du bara lite åt sidan och sätter dig, som om du nu ätit färdigt så kan hon få resterna.
Då visar du att du är en ledare.
Tack för alla intressanta svar! Känns skönt att ha några att bolla med....:)
Igår syntes framstegen tydligt! :bump:
På två dagar har hon nu blivit mer avslappnad och igår spetsade hon öronen och lystrade till oss när vi kom. Väl inne i "boxen" så tog hon t.o.m. några steg fram till mig och hinken! :banana:
Jag är noga med att inte pressa henne mer än nödvändigt, känner till MR-metoden och brukar utöva "allmän" NH på mina andra hästar. I grund och botten handlar det för min del om att vara lyhörd för hästens signaler och själv ha ett starkt ledarskap.
Stoet har sett sin mamma bli hanterad av människor hela livet, så egentligen tror jag inte att hon är speciellt rädd utan mer osäker.
Jag har kännt att jag behöver komma närmare henne och kunna vidröra henne utan risk för att hon mosar mig...hon är tjock och försöker vända undan om du vill röra henne. Igår hade jag därför med mig en "fårkäpp" (?), en stång med en kropp på änden. Den använde jag för att röra henne och kunde bibehålla trycket trots att hon rörde sig runt, jag ville att trycket skulle bestå en liten stund så att hon förstod att inget farligt hände, det blev inte värre än att den låg på henne. Det tog inte många minuter innan sötnosen faktiskt stod stilla och åt hur hinken samtidigt som jag rörde henne med stången över ryggen!!!
Jag får stå upp till 1 m nära henne och kunde sträcka ut handen och vidröra mannen (som nästan når ner till knäna....:o). Idag skall vi försöka klappa.....
Självklart skall hon få gå med andra hästar men första veckan blir det nog stall tills hon fått grimma på sig och vi vet att vi kan komma intill henne utan att hon viker undan. Förra hästen vi hade som var ganska ohanterad, innan vi fick honom, följde oss som en hund genom hagen. Jag hoppas att denna lilla tös, så fort hon förstått att vi inte är farliga, kommer att ty sig till människan och uppfatta oss som något positivt...
Än en gång, tack för alla tips! Jag skall försöka ta lite kort idag och försöka skriva eventuella framsteg, denna tråd får bli som en liten dagbok för de intresserade!
TRor att det kommer ga toppen, manga rider in helt ohanterade hastar och om man vet vad man gor ar det offtast lattare an hanterade hastar eftersom de har en massa olika ovanor osv.
Det ska inte behova ta ar, min pojkvan jobade med att rida in sada hastar for ett stort tavlingstall, de raknade hastarna som inridna nar de kunde gora galoppombytten utan problem (hopphastar) runt ett ar tog det och alla hade gott helt (nastan helt) ohanterade pa stora beten pa landbygden i portugalien.
Pa island gor man samma sak, och manga "cowboys" oxa.
ska bli interesant att lassa din dagbokstrad
superstar 2007-06-09, 15:55 Spännande! Men jag undrar som mik, hur ser hennes hovar ut om ingen hållt på med dom...
Ullis
Simply me 2007-06-09, 18:07 Hejsan, har inga direkta råd att ge men önskar dig all lycka med hästen. Som någon tidigare skrev bättre med en ohanterad än en illa hanterad häst och det tror jag gäller. Ta det sakta men säkert framåt så går det säkert bra.
Jag har en dotter som gärna tar sig an problemhästar, men det har oftast varit hästar som är illa hanterade eller har haft hämska upplevelser tidigare och vad som gäller då är lugn och ett enormt tålamåd och det är vad jag tror gäller även i detta fallet.
Väntar med spänning på fortsättningen, håll oss underlättade med vad som händer både på gott och ont så ska vi försöka peppa och ev komma med råd.
Invinciblestables 2007-06-09, 22:53 Bönder! Hästarna har fungerat som "betesdjur", därav ganska feta.
Tanten har klappat på stoet de två första veckorna, sedan drog märren ut på markerna med fölungen och höll sig borta.
Därefter har de inte gjort några större ansträngningar.
En sak som jag undrar....på frågan varför ägarna inte brytt sig om att hantera hästarna skrev du ovanstående? Skulle dom inte ha hanterat hästarna för att dom var bönder? Om dom var bönder så skulle dom väl knappast ha skaffat 1½ häst som betesdjur, finns ingen ekonomi i det. Att hästarna inte gick att hantera berodde väl mest på att dom inte brydde sig om hästarna!?
Fattar inte det du skriver att hon klappat stoet dom första 2 veckorna och sedan drog hon iväg med fölet ut på markerna och höll sig borta?
Kicki :)
FRAMSTEG! :bump:
Idag har jag rört vid stumpan för första gången! :love:
Vi avancerade från att smeka med "käppen" på ryggen till att helt enkelt börja klia manke! Hon rycker till när man nuddar henne och blir lite "trängd", kryper ihop lite och är på väg att gå. Roligt med henne är att om jag inte rycker till när hon gör det utan stadigt står kvar så stannar hon direkt upp.
Jag har således fått klia på manken och pilla på manen, plus att jag kan nu komma upp bredvid henne. Nu står jag lika nära henne som vilken annan häst som helst, skillnaden är att denna kan jag inte stryka över mulen! :o
Här är lite bilder på stumpan;
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/stjrna.jpg
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/stjrna4.jpg
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/stjrna-1.jpg
Jag är ingen skäckfantast men tycker att hon är ganska fint tecknad, brunt huvud med bläs och något ljusare fält på kroppen. Ett blått glosöga.
Ni som är uppmärksamma noterar det vinklade öra, mot mig, typ vad vill du? Hon är oerhört lyhörd hela tiden och så fort ja vänder ryggen till så vänder hon på huvudet och kikar nyfiket efter mig. :)
Någon som kan förklara vilandet av bakben? Nästan hela tiden vi har jobbat med henne så har hon avlastat ett av bakbena, hon växlar men då får man känslan av att hon inte kan vara helt vettskrämd? (noterar att det är endast vänster på bilderna, hon slant på golvet o tjongade i ena bakbenet i gallret, kan vara ömhet där just nu.)
Hovarna är faktistk, tro det eller ej, ganska ok. Inte speciellt långa och inte flisiga. Hon är ej avmaskad eller vaccinerad, samt lite småfet för tillfället.
Hej Kicki!
Jag förstår din undran, men ute på landet kan de mest underliga saker hända. Famlijen som har hästen är ökänd för att under flera år avlat fram häst efter häst som förblir mer eller mindre hanterade. De har försökt att klappa lite på dem och ha dem inne i stallet och uppbundna ibland. Ibland har hästintresserade kontaktat dem och frågat om de inte vill sälja sina hästar istället för att låta dem bli gåendes. Då har ägarna begärt rejäla överpriser för sina hästar.
Just i detta specifika fallet så tog alltså märren med sig fölungen ifrån människorna när de kom och klappade på dem. De har mycket stora marker att röra sig över och som sagt, tanten klappade lite första veckorna och sedan kom hon inte närmre mer. Hade hon försökt så hade det säkert gått men märren är ganska beskyddande (fortfarande) mot unghästen.
Att det finns människor som inte bör ha djur, det vet vi alla så det behöver vi inte diskutera. Det är ingen överraskning att vissa personer hellre har sina djur som gosedjur eller vackra att se på hellre än att se till djurets bästa.
Man kan bara konstatera att det var en positiv vändning att ägarna för en gångs skull bad om hjälp och insåg att en 5-åring är för ung för att gå till slakt!
NAMNFÖRSLAG???
Snabbfakta; 5-årigt skäcksto, halvblod/nf korsning, ett blått glosöga. Hon har tidigare "kallats" Stjärna.
Så vad säger ni??
DuploBit 2007-06-09, 23:54 stjärna är väl ett konamn? ;) hehe..
Jag har också en ovanlig skäck.. det heter något så orginellt som julia... :love:
Men jag har alltid villjat ha en häst som heter Navi (Ivan baklänges) lätt att uttala och lätt att stava till. ;)
Kan komma med hur många namn som helst när man börjar tänka på saken.. :P haha :bump:
Kul att du ger henne en chans! :bow::bump:
sådana som du behövs!
Fler åsikter?:idea:Jag har haft en sån som foderhäst-inackordering-tillsvidareplacering ett år och hon var ensamhäst hos mig eftersom hon behövde lugn och ro och trygghet. Det blev hund av henne, hon fick vara med mig var jag än var och hon var inne i huset också utan att hitta på rackartyg. En mera lättlärd, busig och orädd häst får man leta efter när hon lärt sig lita på mig. Hon gick aldrig från gården och staket behövdes inte, däremot vaktade hon gården som den värsta vakthund. Hon var alltid lös när vi var i skogen, då fick hon leka hund på allvar.
Hon blev inriden av sin matte när hon lämnat mig och hon var till och med ridlägerhäst ett par somrar och det gick jättefint.
Kosmostanten 2007-06-10, 10:33 Vad fin hon ser ut! :love: och vad kul att ni gjort små framsteg redan. Det blir nog ett stort steg lättare när hon kommer ifrån morsan sin.
Jag har sen jag var liten drömt om en skäck med ett indiannamn, så mina namnförslag:
Cheyenne
Dakota
Cherokee
Oglala
Micmac
Fundera på hennes färg, går hon som brunskäck? Hon har ju svart panlugg o lite svart i svansen?
Min första unghäst vilade mycket på bakbenen i början, jag tror det bara berodde på att han var omusklad helt enkelt.
Och som du säger, jag tror inte hästen kan vara vettskrämd när hon står så, och hon ser heller inte vettskrämd ut någon annanstans :bow:
Supersöt var hon :love::d
Invinciblestables 2007-06-10, 12:14 Hej Kicki!
Jag förstår din undran, men ute på landet kan de mest underliga saker hända. Famlijen som har hästen är ökänd för att under flera år avlat fram häst efter häst som förblir mer eller mindre hanterade. De har försökt att klappa lite på dem och ha dem inne i stallet och uppbundna ibland. Ibland har hästintresserade kontaktat dem och frågat om de inte vill sälja sina hästar istället för att låta dem bli gåendes. Då har ägarna begärt rejäla överpriser för sina hästar.
Just i detta specifika fallet så tog alltså märren med sig fölungen ifrån människorna när de kom och klappade på dem. De har mycket stora marker att röra sig över och som sagt, tanten klappade lite första veckorna och sedan kom hon inte närmre mer. Hade hon försökt så hade det säkert gått men märren är ganska beskyddande (fortfarande) mot unghästen.
Att det finns människor som inte bör ha djur, det vet vi alla så det behöver vi inte diskutera. Det är ingen överraskning att vissa personer hellre har sina djur som gosedjur eller vackra att se på hellre än att se till djurets bästa.
Man kan bara konstatera att det var en positiv vändning att ägarna för en gångs skull bad om hjälp och insåg att en 5-åring är för ung för att gå till slakt!
Det jag mest undrade över var att du som del i förklaringen skrev bönder! Som om dom av den orsaken inte hade hanterat hästen/arna. Är själv lanbrukare, har 70 kor i mjölkprod. så av den anledningen så reagerade jag på ditt uttalande. Att det finns folk som inte borde ha djur är ju känt men att dom så självklart ska tillhöra en viss yrkesgrupp störde mig av naturliga själ.
Kicki :)
kryptisk 2007-06-10, 15:47 Fundera på hennes färg, går hon som brunskäck? Hon har ju svart panlugg o lite svart i svansen?
Jag tycker det ser ut som att hon har en ål på sista bilden, så brunblackskäck skulle jag gissa på.
Varit sjuk i helgen så senaste besöket hos pållan var igår. Nu har vi avancerat från kli på manken till smeka ganascher! :D
Nu får man röra hela halsen, pilla lite bakom öronen och smeka ganascherna utan att hon tänker bakåt, dock vill hon inte ha något "framför" sig, hon accepterar vår närvaro men är ej redo att släppa hos helt intill henne. Stora framsteg på kort tid tycker ändå jag!:banana:
Igår kunde jag även sätta på en halsring, dels för att testa att det gick och dels vill vi ha "något" på henne om det skulle hända något imorgon.
Onsdag morgon är alltså den stora dagen, då skall mor och dotter skiljas åt. Märren skall till trappalanda och lillstumpan skall till oss. Vi har fixat fram en "kreaturskärra" som båda skall åka i hem till oss. Där skall märr och lillan lastas av, in med lillan i en box och få in märren på transporten igen...
Att få märren att lämna lillan blir nog det största problemet, hon är oerhört tight med henne och går rakt över folk, så detta är inget jag ser fram emot.:crazy:
Blev lite lack häromdan när tantan, som inte brytt sig om sina hästar de senaste 5 åren, talar om att "ja, ja klappade lite på ena igår, men de gilla hon inte...":eek:
Hur dum får man bli??!? Här har man precis börjat bygga upp ett förtroende som är oerhört skört och då skall tanten på klämma och känna på hästen!!???:mad:
Man blir så trött.....:(
Jaja, wish us luck tomorrow!;)
Jag tycker det ser ut som att hon har en ål på sista bilden, så brunblackskäck skulle jag gissa på.
Hon har ingen ål, utan är helt vit på ryggen! :)
Ja vad skriver man i passet?
Hon har ingen ål, utan är helt vit på ryggen! :)
Fast om du tittar bak i svansen och på den färgade delen av rumpan på sista bilden så ser det ut som att hon har en decimeterlång ål. Jag vet inte om det räknas som ål om dom inte täcker hela ryggen, men iallfall.
Jättesöt häst! :love::d
Lycka till med henne i framtiden. :banana:
kryptisk 2007-06-13, 14:17 Hon har ingen ål, utan är helt vit på ryggen! :)
Ja vad skriver man i passet?
Jo, på rumpan har hon en brun fläck som ser ut att ha en ål! :) Ser svansen ut lite såhär bakifrån? Detta är nämligen en brunblackskäck och jag tycker de är rätt lika färgmässigt, din är det mera vitt på dock.
http://i23.photobucket.com/albums/b362/kryptisk/Aleiga/dd6b209c.jpg
Jo, det är en ål = brunblackskäck :d
Fast, jag tror att du inte skriver färgen i passet, utan det gör nog en id-kontrollant. Så är det med islänningar iaf.
Hääärligt att det går framåt för er :bump:
Men tänk på att det nog blir några steg tillbaka när mamma försvinner :(
Hejsan!
Förstår att du har hjärtat på rätta stället och vill hjälpa.
Men största frågan är. Hur stor kunskap har du?
Är du van vid unghästar och unghästhantering, för du kommer att få börja från ruta ett och behandla henne som hon vore en unghäst.
Och vart ska du ställa hästen med tanke på att den kan vara en fara för andra för att hon bara sparkar och bits.
Jag köpte en 3-åring som också var nära inpå ohanterbar och bara sparkade och bet en. Det är bara osäkerhet. men man måste vara konsekvent, det som var fel igår är också fel idag.
Om du ger dig in i det här så måste du vara beredd på att det kommer ta lång tid och mycket arbete och hästen är redan rätt gammal. Normalt ska en häst i den ålder ligga på LA nivå.
Men lycka tid med vilja och rätt metod så kan hästen bli jättefin!
Lycka till!
gullebarn 2007-06-13, 20:15 Gud vad spännande :D Vad fin hon var! väldigt lång man.. hihi :p Hoppas att ni fortsätter att göra framsteg! Lycka till
Jag köpte förra året ett sto som var 9 år och i princip ohanterad, dock hade hon gått i flock hela livet. Hon är en helt underbar individ, uppmärksam och försiktig. Jag har jobbat myucket med övningar från marken och fått tänka mer på mitt eget kroppsspråk med henne än jag gjort med någon av mina andra hästar.
Detta har jag inte sett som något negativt utan tvärtom så har jag lärt känna henne och mig själv bättre än jag hade gjort om hon vore hanterad eller värre felhanterad innan.
Jag skulle tagit stoet. Får du problem kan du alltid vända dig till någon som kan mer för att se om ni kan lösa det. Kan vara ett spännande projekt.
Har ett bra namn!:)
Blue Star
Kan det bli bättre???:rofl:
Hej
Spännande projekt du givit dig in i. Hur gick det att skilja dem åt?
Det ser ut att vara en söt liten häst och med tanke på att hon levt som "vild" tycker jag hon såg helt ok ut i hovarna. Om hästarna har gått på stora arealer så har nog inte parasittrycket varit särskilt hårt så bristen på avmaskning tycker jag inte är något att oroa sig för.
Blir spännande att läsa om er i fortsättningen, lycka till!
Jo, det är en ål = brunblackskäck :d
Fast, jag tror att du inte skriver färgen i passet, utan det gör nog en id-kontrollant. Så är det med islänningar iaf.
Hääärligt att det går framåt för er :bump:
Men tänk på att det nog blir några steg tillbaka när mamma försvinner :(
Skuggi; Jo det gör "jag"! Morsan är ID-kontrollant!:D Ska bli kul att se om vad mams sätter för färg!
Såg ålen först nu, har alltid tänkt att den måste löpa över hela kroppen! Coolt....märren var black så det är ju inte så konstigt om det slagit igenom...
FLER NAMNFÖRSLAG??
Gillar Blue Star och Dakota, är helt inne på linjen med indiannamnt alternativt något som har med stjärna samt blått att göra, syftandes på det blå ögat.....
"Blue Eye" känns för uppenbart...:D
Det gick riktigt bra!:bump:
Igår gjordes den omtalade resan, var lite fundersam över hur detta skulle avlöpa men det kunde inte ha gått bättre! Märren lastades på en djurtransport och lillan följde snällt och mycket lugnt efter. Sedan körde vi till stallet, ca 5 minuter bort, och det gick jättebra. Hästarna var lugna och fina hela vägen. Såg ganska sött ut, de åkte "cabriole".:angel:....vinden susandes i manarna....
Sen av med märren i stallet och lillan efter, skiljde dem åt i varsina boxar. Efter en liten stund tog vi ut och lastade märren, hon var kanonlugn och jättesnäll. Kändes på något vis att hon redan hade gett upp om livet, tidigare så har hon blivit hysterisk så fort lillan rört sig i sin "box". Lillan blev kvar i stallet och gnäggade lite, skrapade i golvet några gånger, men efter en kvart så stod hon lugnt och utforskade sin box i stället.
Det har alltså gått över all förväntan att skilja dessa två åt. Nu beter märren på Trappalanda och "stjärna" som hon kallas än har fått börja sitt nya liv hos oss.
Ja kan idag gå in och röra henne, hon rycker till lite vid första kontakten men står alltid kvar. Hon är fortfarande spänd och lite osäker men vi har borstat och kliat på överdelen av kroppen. Mams har äntligen fått sätta fingrarna i manen! :love: Vi skall försöka behålla så mycket som möjligt av den nu till en början och längtar tills den dag då vi kan ge henne ett välbehövligt bad!
Vi har även avancerat gällande berörning, nu får man röra mulen, men det sitter långt inne, hon är lite misstänksam, men hon tillåter det.
Planen just nu är att hon skall få lugn och ro och att vi i princip bara skall hantera henne. Hon skall få vänja sig vid vanliga aktiviteter i stallet, att vi kommer och går, hon får mat, vi pysslar med henne utan att ställa krav. Målet är att få henne avspänd i vår närhet. Eventuellt en grimma på och när tiden är mogen en vistelse i hagen.
Några av er har funderingar över min erfarenhet och jag har tidigare arbetat mycket med unghästar, många av dem har varit ganska ohanterade tidigare. De flesta har varit kallblod och senast var en unghingst som första gången jag besökte honom i boxen vände rumpan till....
Tråden skapades då detta är den första verkliga "vildhäst" som jag kommit i kontakt med. Jag ville höra mig för om det var en "omöjlig uppgift". Allteftersom jag har hanterat denna lilla stumpa så anser jag inte att det kommer att bli några större problem. Hade hon dock bitits eller sparkats i trängda situationer eller varit oerhört känslig, hade det varit över min förmåga och jag hade fått avböja erbjundandet.
Jag har tillgång till ett "eget" stall, vi har i dagsläget de andra hästarna på bete så nu står pållan själv i stallet. Det finns hagar anslutna till stallet, dvs. man kommer från hagen rätt in i stallet. Jag har vänner runt omkring mig som är duktiga unghästtränare (halvblod) samt goda kunskaper inom både NH och Monty Roberts.
Omöjlig uppgift ?!, svar nej, det är det inte.
Men av egen tidigare erfarenhet är det väl inget att rekommendera. Den hästen blev aldrig riktigt bra vare sig att rida eller leda. Hon togs bort i förfjol 17 år gammal, fortfarande lika "bråkig" eller bestämd vilket man nu vill kalla det. Var inte jag som red in henne.
Min häst var oxå helt ohanterlig när han kom till sin förra ägare som tre-åring. Idag är han 9 och VÄRLDENS underbaraste....!!!
"Stjärna" är hur söt och fin som helst och du gör rätt i o spara så mycket man som möjligt!! :-)
Innan jag såg bilden på henne så var "Coyote Ugly" ett coolt namn, men inte nu, för "ugly" är hon definitivt inte!!! (Inte för jag trodde det innan heller...)
Siuox är ett fint namn?? (Som indian-stammen, stavning...??)
Stort lycka till och jag ser verkligen fram emot att följa denna tråden!!! Tänk när du visar upp dina första ridbilder!!!!!!!!
tashinajess 2007-06-14, 15:50 Även jag ser framemot att höra hur det går för dig, hoppas att ni kan bygga upp en ömsesidigt förtroende och att hon kan få utvecklas hos dig.
Lycka till
Tack!
Åh, Sioux var jättesött :love:, men hur uttalas det??! :angel:
Följer tråden med spänning . Ett namnförslag är Apache , men det är väl mer ett valacknamn . Lycka till . :D
Härligt att allt gick bra!
Hoppas allt fortskrider på samma lovande sätt, du får uppdatera om era fortsatta framsteg.
Lillcaksa 2007-06-14, 22:26 Jag tror att man utalar det "so" precis som ordet "zoo"
men är inte säker
Man kan väl uttala det lite som man vill... ;-)
Men jag tror oxå det är "zoo"! MEn man kan väl uttala det "Si-o", efter smak o tycke!
DAGSRAPPORT
Nästa delmål avklarat, dvs. Grimman sitter på! :bump::bump:
Lillan verkar ha slagit sig till ro och vi pysslar som sagt var bara med henne. Har borstat igenom man och svans och gått över hela kroppen.
Hon är så snäll! :love: Lite äckligt är det ibland, men hon står oftast blickstilla...
Kom även på ett namn idag!
Vad säger ni om "WILD DAKOTA STAR", typ kalla Wimla (Hon vimlar m ögonen och e lite vimsig).
Wild - hon har varit vild! :D
Dakota - lite indian
Star - stjärna, hennes gamla namn
BILDBOMBAR m bilder från idag!
Tveksam i början
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/tveksam.jpg
Skööönt
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/trt.jpg
Söötnooos!
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/st.jpg
Härliga manen!
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/vildofri.jpg
Hallå där
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/wimla.jpg
Snygging
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/snygging.jpg
Matvrak!!
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/ta.jpg
Så här trött blir man
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/pmsig.jpg
Min nya grimma!
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/nygrimma.jpg
Matchar glosögat m grimman!:D
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/gamatchargrimma.jpg
Kusebuse 2007-06-15, 23:15 Vilken underbar liten häst!!!!!
Jag är SÅÅÅ avundsjuk på dig som har så mycket roligt arbete framför dig!
Min lilla kuse var också "vildhäst" när jag köpte honom, och han blev precis allt jag kunde önska mig...:)
Stående ovationer till dig och hästen som ser cool ut i sin nya grimma!:bow::bow::bow:
Diabetikern 2007-06-15, 23:30 Tja eftersom min väninna köpte sin 5-åring med exakt samma bakgrund skulle jag säga att det går.
Hon ägnade första veckan med att bara sitta i hagen så hon skulle kunna koma närma men så fort hon kunde få lite kontakt och fick på en grimma så flyttade hon hästen sen har det gått bra.
I dagsläget så har hon startat 1,10 och är en kanontrevlig häst att hålla på med. Kan ridas och hanteras utav alla.
Vet att denna "uppfödare" även skickade nästa häst fast då var den 2½ år till en tränare och när de väl kommer bort frpån hemmamiljön så brukar de anpassa sig väldigt snabbt. Denna unghäst gick det väldigt snabbt med 5-åringen tog lite längre tid.
Lycka till
Diabetikern 2007-06-15, 23:40 Nej men jösses vad söt hon var :)
Tyckte Wild Dakota Star aka Wimla var väldigt passanda :D
Vilken underbar liten häst!!!!!
Jag är SÅÅÅ avundsjuk på dig som har så mycket roligt arbete framför dig!
Min lilla kuse var också "vildhäst" när jag köpte honom, och han blev precis allt jag kunde önska mig...:)
Stående ovationer till dig och hästen som ser cool ut i sin nya grimma!:bow::bow::bow:
TACK! :D
Javisst ser hon stolt ut över sin knallröda (julgrimma) och tjusiga grimma! Söötnoos! :rofl::rofl:
Vilken underbart vacker häst!
Hade inte tvekat en minut att ta henne om jagblivit erbjuden :love:
Du kan vara riktigt nöjd det är en riktigt fin häst!
Javisst är hon fin! Med tanke på vilken gatukorsning hon är och bristen på eftertanke vid val av hingst och sto m.m. så tycker jag att denna är riktigt trevlig!
När hon är bantad några kilo :angel: så blir hon nog inte så tokig. Exteriört sett tycker jag inte att hon är något att skämmas för...
Carolrita 2007-06-17, 22:00 En riktigt fin häst du har!!!! :love: Har alltid önskat mig en indianhäst (skäck, med andra ord....)
Det namnet som du skrev...Wild Dakota Star är ett BRA namnförslag! Sen så hoppas jag verkligen att du låter henne ha kvar den lååååånga manen. Så ska en "indianhäst" se ut på det sättet :love: :bump:
Roligt att allt går så bra för er! Lycka till i framtiden....Börjar bli smått sugen på en skäck....En liten en..... :d
Hej!
Vilken fin häst med tanke på att den inte varit hanterad!!
Hästar som behöver mycket träning blir ofta de bästa efersom man måste tillbringa mer tid med dem samt att man gör allt själv från början. Många ger inte sina hästar den tid de igentligen behöver.
Det kommer fungera bra för er det är jag övertygad om.
Lycka till i fortsättningen!
Tack för alla värmande ord!
Än så länge har vi inte haft några direkta bakslag. Dock börjar hon bli lite rastlös, och jag förstår henne! Urtråkigt att stå i en box hela tiden....:(
Igår hade vi på repgrimman för första gången, att köpa denna grimma är den bästa investering vi någonsin har gjort!:banana: Vet inte hur jag skulle ha klarat alla bångstyriga unghästar utan denna, det är så häftigt att hästarna lär sig så fort!
Jobbade med att lägga ett tryck och få pållan att gå framåt, det blev några duster då hon inte gillade att "sitta" fast till en början. Bättre att hon slänger och kastar sig när jag håller i grimman än när hon sitter fast i väggen, fasar för de första gångerna man skall ha henne uppbunden....:crazy:
Ganska snart stod hon stilla och väntade på mina "kommandon" istället för att agera på egen hand, det är en smart liten häst!:) Fick för första gången igår gå fram och klappa henne i ansikte, fick henne ståendes rakt framför mig och kunde klia i hela huvudet! :D Skööönt!
Gick lite i stallgången och hon förstod efter en stund att det vara bara att följa mig så var jag nöjd! Borstade av hela henne, även benen! Hon är så tjusig nu!:love:
Återkommer med rapport för dagens händelser, senare idag!
INGA FLER ÅSIKTER OM NAMNET`??? ;)
Ev blir det en liten ändring, WILD DAKOTA STAREYE....m tanke på blåögat!:D
__Stilett__ 2007-06-19, 09:54 det va en fin häst du har! låt manen vara så :-)
tyckte wild dakota star va finast...
Little Star tycker jag är fint på henne, då har du både Lillan som du kallade henne och Stjärna....=) Jättefin totto! Ska bli kul å se hur det utvecklar sig så fortsätt skriv!
Little Star tycker jag är fint på henne, då har du både Lillan som du kallade henne och Stjärna....=) Jättefin totto! Ska bli kul å se hur det utvecklar sig så fortsätt skriv!
Det var fint, känns dock lite "vanligt" och framför mig ser jag en liten B-ponny av någon anledning! :D
stjarnfall 2007-06-19, 14:06 En sån fin liten häst :love: Jättebra gjort! Ska följa tråden:)
Wild Dakota Stareye är ett fint namn.... Tycker inte det spelar ngn roll direkt, med eller utan "EYE". Annars kan du ta bort "Wild" och bara döpa henne till Dakota Stareye.
Kul att höra att hon inte tappat hoppet om människan i alla fall, många framsteg har du gjort på kort tid!
Hejar på Er för fullt!!!!
Jag hade inte uppfattat att hon var skäck , och bilderna hade inte laddat , när jag såg Wild Dakota Star . Det första jag tänkte på var en skäckig häst med låång man som galopperade på prärien :D :rofl:
Det tyckte jag var ett mkt bra namn ! Tycker inte att du ska ha Stareye , dt blev lite för mkt ! Hon var jättefin förresten ! Hoppas ni behåller manen så lång ! Bra att det finns människor som du ! :bow:
Jag hade inte uppfattat att hon var skäck , och bilderna hade inte laddat , när jag såg Wild Dakota Star . Det första jag tänkte på var en skäckig häst med låång man som galopperade på prärien :D :rofl:
Det tyckte jag var ett mkt bra namn ! Tycker inte att du ska ha Stareye , dt blev lite för mkt ! Hon var jättefin förresten ! Hoppas ni behåller manen så lång ! Bra att det finns människor som du ! :bow:
Vad komiskt! Då ger namnet rätt associationer!:banana:
Manen skall behållas, har inte hjärta att ta bort det! Sen är hon ju så söt!:love:
Lutar åt att det blir Wild Dakota Star då, enligt Bukes räkning!
Kunde döpa henne till Bukefalos Star annars!:angel::rofl:
:banana::banana::banana:
Idag har vi haft ett "bonding moment", hanterade pållan själv en stund idag och ÄNTLIGEN vågar hon ty sig till mig! :love: Idag har vi stått och kelat, kliat och myst. Hon tycker att det är jättegott att bli kliad i pannan och idag har jag kännt att hennes förtroende för mig har ökat avsevärt! Det är som mams säger, finns inga pengar i världen som kan ersätta den känslan som när en skygg häst äntligen vågar släppa in dig.....
Hon var genast med på noterna idag och nu följer hon mig vart jag än går, behöver knappt använda grimman. Eftersom hon var så "med mig" bestämde jag att det var dags för utomhusdebut idag!:angel:
Hon har inte varit utanför stallet på två veckor, det är helt sjukt egentligen vad hennes liv har ändrats!
Hon skötte sig dock utmärkt! Precis innan vi skulle gå ut kom ridskoleknattarna tillbaka, pållan fick stå i dörröppningen och vänta men gjorde detta helt lugnt och fint!
Hon var helt okomplicerad i hagen, tycker fortfarande att det är lite otäckt om man helt plötsligt bara kommer rakt fram till henne. Med hjälp av grimman kan jag dock "häva" hennes vilja att vända och springa, hon upptäcker då att det inte var så farligt! De ville ju bara klia!:D
Fick henne t.o.m att trava runt i hagen, liten hage, blir nästa som en rundkorall. Hon rörde sig ganska ok, faktistk! Kul!:)
Hoppas att jag skall kunna köra en join-up med henne, men får ta det när jag har gott om tid!
Nästa inlägg följer en bildbomb på en "vildhäst i det fria"!! :angel:
Bilderna är retuscherade, så jag höll i henne hela tiden...
Jag tycker att det är oansvarigt av ägarna att låta en häst bli sådan, men jag tycker du ska göra ett försök allafall & försöka göra den lite stackare lite gladare & mer vänlig av sej;) Men du måste ju också vara med om att du kanske får avliva henne om hon blir för farlig & går inte att handskas med för ¨sånt kan ju faktist hända:(
På väg ut! Nyfiken!
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/wds1.jpg
WILD AND FREE
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/wds8.jpg
Ena sidan....blueeye hit...
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/wds2.jpg
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/wds16.jpg
Lite rund om magen fortfarande...
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/wds7.jpg
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/wds4.jpg
Vacker!
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/wds12.jpg
Heejj koompiis!
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/wds13.jpg
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/wds10.jpg
Heeej...
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/WDS3.jpg
Vad händer där?
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/wds11.jpg
Sööt...
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/wds15.jpg
Ibland blir jag bara så trööött på er!:D
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/wds14.jpg
Gonatt...
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/wds6.jpg
Jag tycker att det är oansvarigt av ägarna att låta en häst bli sådan, men jag tycker du ska göra ett försök allafall & försöka göra den lite stackare lite gladare & mer vänlig av sej;) Men du måste ju också vara med om att du kanske får avliva henne om hon blir för farlig & går inte att handskas med för ¨sånt kan ju faktist hända:(
Visst är det oansvarigt av ägarna! Tyvärr finns det dock sådana människor, folk som inte borde ha häst eller ens hantera dem.
I dagsläget är jag dock glad att de låtit henne vara, de var mycket okunniga och hade troligen gjort större skada än nytta. Personligen tror jag att hästen varit ganska lycklig under sina första levnadsår, hon har ju fått leva ett "riktigt hästliv", obehaget framkommer nu när vi tvingar oss på henne, detta är något hon inte känner till.
Dock försöker vi så snabbt som möjligt få henne att förstå att vi är "kompisar", och inga som vill äta henne! :angel: Detta tror jag att hon redan har förstått, på mindre än 2 veckor har alltså en totalt ohanterad häst blivit som nästintill vilken unghäst som helst (tänker på lösdriftsuppfödda m sporadisk kontakt m människor). Jag hyser inga som helst tvivel om att det kommer bli en liten härlig ponny!
Vi rör idag henne över hela kroppen, inklusive ben och huvud (öron med!). Går att sätta på och av grimma utan problem och hon följer mig. Nästa steg är att lyfta hovarna, den ultimatia "förtroendeförklaringen". En häst som ger upp sin förmåga att fly litar till fullo på dig....
Om du har läst hela tråden så borde du inse att jag redan är på mycket god väg med denna lilla häst. Hon har ALDRIG uppvisat några tendenser att vara direkt farlig mot mig, varken sparkar eller bitande har förekommit. Hon har varit vaksam mot mig men aldrig varit riktigt hotad och därför aldrig ovänlig.
Jag vill poängtera detta då få hästar är otrevliga mot oss människor om inte vi är det mot dem!!! Man måste vara lyhörd för hästens signaler och inte pressa den mer än nödvändigt, det är dock sällan en häst föds "människohatande".
Vad bra att det gått bra med henne & jag har nog inte fölt tråden så mycke hehe:D
Hon är otroligt söt ! :love:
Vad fin hon är:love::love::love:
nu har jag läst hela tråden men hade inte fölt den så mycket då 6 visste inte att du tagig hem henne men jag hoppas att det fortsätter så bra som det gått & att du även någon gång kan börja rida henne, har hon ridits någon gång eller är hon inte inriden?
nu har jag läst hela tråden men hade inte fölt den så mycket då 6 visste inte att du tagig hem henne men jag hoppas att det fortsätter så bra som det gått & att du även någon gång kan börja rida henne, har hon ridits någon gång eller är hon inte inriden?
Om du har läst hela tråden så borde du insett att hästen inte är riden då den inte ens har haft grimma på sig tidigare.
Hon har varit helt OHANTERAD tidigare, mer vild än tam.
Är jag så otydlig?:confused:
vilka fina bilder!!!!
kul att det går så bra för er!!!!
men varför inte ute på 2 veckor??? är inte det lite "djurplågeri"?
nån liten hage måste ju finnas så hon får röra på sig (kolik annars???)
vilka fina bilder!!!!
kul att det går så bra för er!!!!
men varför inte ute på 2 veckor??? är inte det lite "djurplågeri"?
nån liten hage måste ju finnas så hon får röra på sig (kolik annars???)
Om du har en häst som inte kommer fram till dig, utan försöker på alla sätt att undvika kontakt, släpper du ut den i en hage då?
Om hästen alltid har gått med sällskap, litar du att den håller sig innanför stängena? Vill du riskera att få en lösspringandes häst som du kan glömma att du får tag på?
Vi var inte villiga att ta den risken. Ev. hade vi kunnat fösa in och ut henne i en hage, men dels hade det skadat det förtroende vi försöker bygga upp och dels ville vi inte ta risken med att hon skulle gå igenom om det kom hästar förbi.
Hur mycket får tävlingshästar respektive avelshingstar gå ute? Jag tycker inte att det är bra på något sätt, men tror inte att hästen i detta fall har varit utsatt för djurplågeri.
En vecka kunde vi inte styra över, då var hon kvar i sin gamla ladugård, där gick hon och hennes mamma, märren var dålig (fång) så hon stod inne de sista dagarna innan det blev Trapalanda. Sen i onsdags har hästen varit hos oss, grimma kom på i Lördags och idag har hon varit ute. Vi har jobbat så snabbt vi har kunnat.
Självklart är det värt ett försök ;) Det viktigaste är att allt måste vara på hästens villkor så att den inte känner sig trängd/tvingad. Jag fick en islänning för ett par år sedan som var 3 år och helt ohanterbar, rädd för människor och även andra hästar.dem hade försökt att tämja den i 2,5 år med dem klarade det inte och då föder de upp både islänningar och haflinge (alltså vant duktigt hästfolk) men kemin stämde helt enkelt inte, så den skulle skjutas. Jag tog hem den, tyckte det var synd på en sån fin pålle. Han kom hem ställdes in i en box, nästa dag fick han gå ut, men utan grimma med mig före och en bunke med betfor och lite havre gick han efter, alltså på hans villkor. Stallplanen här hemma är inhängnad med staket runt om, så där fick han gå. När vi kom ut ställde jag ner bunken och backade några meter. när jag skulle ta in honom kände han igen bunken och följde faktiskt efter mig in i boxen och där fick han sin belöning. Så gjorde jag i 3 dagar sen kom han fram till mig och jag fick stryka han på halsen. 2 dagar senare fick jag sätta på han grimman. Och han fick en egen hage brevid de andra hästarna. Där gick han i 3 veckor och släppte sedan ihop dem och han var som vilken häst som helst. Så visst går det.
Ta det lugnt så ska du se att du kommer att lyckas:)
Lycka till och berätta gärna hur det går;)
Åh, vad fin hon var, tröttna du, kan du alltid skicka hit henne ha ha;)
fiaskrutt 2007-06-20, 00:03 Kanon fin!!! Jag hade en skäckponny förut som kom från england, gått som vild där tills han va tre. Fick honom som penisonär men han tävlade Sm i hoppning på yngre dar, så ingenting är omöjligt Han blev 30 år!!
Har ett namnförslag Blue Eyed Girl.
Hoppas det går bra för er.
Tusen :bow: till dig!
Du gör ett kanonjobb och jag tror du fick en riktig guldklimp där :love: jisses vad snygg :d
Jag har också plats i hagen här hemma om du tröttnar :angel:
Härligt att läsa om hur det går framåt för er :bump:
Jag har själv en liten "hur jag tämjde vildhästen"-blogg, men jag har inte skrivit i den på länge :o
Va fin hon ser ut, smalare, piggare, ja allt! Jag tror inte du behöver göra nån sk join-up på henne, det är ju redan gjort verkar det som. Hon verkar ju ha förtroende o hon följer dig, räcker inte det?
När min häst skulle köras in ville killen som höll i det göra en join-up och jag som aldrig sett det sa OK. Hmm, men hon blev rädd tyckte jag. och då visste han vad han gjorde....hmm. Hade jag vetat det så hade han inte fått gjort det....men, men folk gör som de vill...
nä inte i årets sommarbetshage :) men det ser ut som att hon står utanför stallet på bilderna i någon mindre inhängnad... jaja, jag tycker iaf att du gör ett strålande jobb, så inte bli sur!! :)
smulemor 2007-06-20, 08:54 fantasisk herlig hest, lykke til :)
Härlig tråd det här, denna ska jag följa! :D Väldig söt liten häst <3
Hoppas allt går bra, och Lycka till! :)
Såååå fin hon är!!! Ni kommer ha mycket lycka med varandra!
Så fin hun er! Det virker jo som om det går bra, håper dere får det fint fremover. Vet du hvilke raser det er i henne?
Hej!
vad är paeaelli metonden?
och vad är Montys metod sk MR metoden?:confused:
MVH Beccan
Så fin hun er! Det virker jo som om det går bra, håper dere får det fint fremover. Vet du hvilke raser det er i henne?
Visst är hon!:D
Mamma är fullblod/fjordkorsning och pappa är halvblod/? (welsh,arab lr liknande?). En härlig gatukorsning alltså! :angel: Mamman såg ut som en fjording i både kropp och färg, iof rejält överviktig så svårt att bedöma den egentliga massan i hästen...
Verkligen en jättefin häst! Underbar man :love: Tänk om någon av mina hade sånn...:smirk:
Efter att ha kikat på exteriörbilderna så tycker jag att hon ser riktigt bra ut. Inga direkta skavanker vad jag kunde se.
Grattis till en jättefin häst och lycka till i framtiden!
hah jag skulle väl ge henne nåt dumt namn som typ dauntless lr så.. xP annars tkr jag Coyote är otroligt fint på ljusare skäckar (;
katarina_dacke 2007-06-24, 14:08 hej! läste att du fått svaret av någon som skrev att du skulle släppa i hop hästen med en stor flock, men gör INTE det, har erfarenhet av tidigare liknande fall och dom släppte ihop hästen med ca 15 andra på en gång! det blev katastof hästen hoppad över staketet det var (140)
mitt råd till dej är att släppa i hop hästen med max 2 nya hästar och se till att de blir kompisar och gärna då någon äldre häst. och sen släppa in kanske 2 nya till, så att hästen är kompis med minst ett par stycken. alltså ta det väldigt lungt med att blanda in för många hästar!
Japp, dags för lite putt! :D
Hallå alla kloka!
Lillan har nu varit ute i en mindre rasthage bakom stallet, och detta har gått mycket bra, hon håller sig innanför stängena!! :banana:
Dock har vi haft våra första "konflikter", därför vänder jag mig nu till er kloka bukare för lite tips och råd!
Situationen är som denna...hästen har sedan några dagar fått gå i en hage och hon märkte direkt när hon var "lös". När jag jobbar henne i repgrimman så är hon ganska avslappnad och följer mig utan att jag behöver använda grimman. När jag tog av grimman så sprang hon lite och jag försökte mig på något liknande "Join-Up". Dvs, fick henne att springa runt mig, och genom att ta ett steg framåt, framför henne, typ "blocka" henne så stannade hon upp och vände in mot mig. Detta funkade mkt fint det första gångerna och även om inte kom hela vägen fram så står hon stilla så att jag får gå fram och ta henne i grimman. Jag kliar och smeker mkt i pannan och berömmer henne varje gång hon tillåter detta.
Häromdagen försökte jag få henne att även löst följa mig, jag hade då gjort precis som ovan och stod och kliade henne. Sedan vände jag ryggen till, sänkte inner axel och sneglade ner i backen, och försökte "bjuda" in till att hon skulle följa mig. Då tog hon chansen och gav mig ett tjuvnyp i midjan, jag uppfattade det mer som en varning än ett dirket anfall, då hade hon kunnat göra mkt mer skada! Nu kändes det mer som om att hon blev osäker och därför reagerade på detta sättet när jag "sjönk" i min ledarroll. Jag han dock vända runt och schasa iväg henne.
En liknande sak hände även någon dag senare och jag gjorde då samma sak, föste undan henne när hon visar agg. Detta verkar dock grunda sig i osäkerhet och i efterhand undrar jag om jag inte förstärkte hennes känsla av osäkerhet och obehag genom att "bestraffa". Skall se vad som händer om jag försöker vara lite kall i det här läget nästa gång.
NÄSTA GREJ; Idag gick vi till ridhuset, det var jättespännande. Hon går ganska snällt bakom mig och fungerar att leda, dock kan jag ibland känna att hon är lite för nära i min "zon", svårt dock då vi jobbat med att få förtroendet och vill att hon skall söka kontakt.
I ridhuset jobbade jag henne i repgrimman. Först följde hon mig, och gjorde detta fint, var mkt uppmärksam. Sen ville jag skicka ut henne på en volt. När jag sträcker ut armen i rörelsens riktning och använder "bakre" handen till att driva så får jag väldigt stora utslag. Hon skjuter iväg med bakåtstrukna öron och ser mkt arg ut. Först blev jag själv lite tveksam och funderade på om hon verkligen blir arg, hon ser onekligen lite förargad ut. Kom dock ihåg en film som jag sett på youtube....
Titta här; http://www.youtube.com/watch?v=Ow2yDdRK_Zc
Vid ca: 1,05 så vänder han hästen, det beteende ni ser, dvs bakåtstrukna öron gör även min pålla....hon går iof sig på en större volt och springer lite, men hon vinklar in örat mot mig och när jag hukar ner och tar ett steg bakåt så vänder hon upp och kommer in till mitten...
Jag har hört diskussioner om att hästen på denna film är fokuserad och koncentrerad, därav öronspelet...
Vad tror ni? Kan det vara så?
Jag får se om jag hinner filma henne imorn!
Hmm.. bitandet vet jag inte om jag kan säga nått om, det kan väl iofs ha varit en inbjudan till lek?
Mina valacker gör ju sådär, den ena vänder bort och ska gå därifrån och då får han ett nyp av den andra, då nyper den förste tillbaka lite och snart står de på bakbenen och busar. Kanske ville hon inte att du skulle vända dig bort och gå, utan stanna och vara med henne? Hur gör hon om du är vänd mot henne, kryper ihop lite och backar inbjudande?
Hon kan ju kanske också trott att du vände rumpan till för att hota henne?
Det där med bakåtstrukna öron ser jag ofta på min unghäst. Både när den äldre valacken flyttar den yngre och när jag jobbar med unghästen på ridbanan. Särskilt tydligt blir det när jag driver hans framdel så han måste flytta den undan för mig.
Jag tolkar det som att han ifrågasätter lite och alltså inte känner sig helt säker på att det verkligen är jag som är den trygga bestämda ledaren. Antagligen är jag lite för försiktig med honom och utstrålar inte rätt bestämd energi... Så, kombinerad osäkerhet och ifrågasättande tror jag. Kan också vara en osäkerhet för att han undrar varför jag gör som jag gör, alltså, han undrar vad jag vill när jag gör just så. Det kan väl hända att han tror att jag vill leka lite mer fysiska lekar, som han leker med sin kompis, och att hans utseende bara är samma "elak vildhäst"-min som när han busar med vännen...
Bra svar va? :crazy:
Sammet? Kan inte du tolka lite här??
Tack för ditt svar!
Jag har aldrig tänkt på att bitandet kan ha varit en inbjudan! :D Din idé är inte helt fel, men just i detta fallet så tror jag att det var en markering, hon strök öronen så markant bakåt och gjorde detta när jag var i rörelse bort från henne. Kändes mer som ett tjuvnyp i stil med "flytta på dig!"...
Ibland står hon dock och småpillar lite i min jacka och det vet jag inte hur jag skall tolka. Ev är det som du säger, en inbjudan till lek. Det sker nämligen när vi står och myser och jag känner att jag har kontakt med henne....
Hon beter sig precis som din unghäst och jag får också känslan av att det är osäkerhet i kombination med att hon inte riktigt förstår "syftet".
Såg även denna videon och hästen här har också öronen bakåt....http://www.youtube.com/watch?v=ht2T7x5AXIE&mode=related&search=
*PUTT*
Var är alla NH-människor??!?!
En liten filmsnutt som jag har roat mig med ikväll....
http://www.zippyvideos.com/3978235947130866/wds/
Tar gärna emot tips och råd vad jag kan tänka på! Har redan sett ett dussin saker jag hade velat göra annorlunda!
Men visst är hon duktig!
Har svårt att tro att hästen var helt ohanterad för bara nån vecka sedan, du har gjort ett fantastikt jobb:bow:. Du har nog fått en vän för livet
Hade man tagit bort staketet och repet hade man trott att du höll på att tämja en vildhäst ... Ni är jättefin ihop :love:
Annna_91 2007-06-28, 18:04 det ser helt:love: ut. Snygg häst! Jag gillar ditt sätt att jobba med hästen! Använder du rösten när du jobbar med henne? (bara undrar:D)
det ser helt:love: ut. Snygg häst! Jag gillar ditt sätt att jobba med hästen! Använder du rösten när du jobbar med henne? (bara undrar:D)
Ja hon e en goding!
Kul att du gillar mitt sätt, ja e "självllärd" och har försökt att läsa och studera (hästar!) mig till kunskap om "kommunikation med hästen". Lite blandning av Monty R och "vanlig" NH....
Vore dock kul med lite diskussioner och tips och råd hur man kan fortsätta att jobba med henne....
Jag använder rösten lite, dels vid "inkallning", sträcker ut handen mot henne och pratar lite, vill att hon skall bli säkrare i detta moment. Dels smackar jag lite när jag skickar iväg henne, endast för att försöka få henne att förstå att smackningen är framåtdrivande, detta kan jag använda mig vid longering och ridning senare....
Kosmostanten 2007-06-29, 14:15 Det ser härligt ut, tycker jag!
Syns att ni håller på att bygga upp ett förtroende för varandra.
Jag skulle nog jobba mest med 'promenader' i det här läget, men det kanske ni redan gör? Alltså att traska runt, i repgrimma och långt ledrep, och se till att hon lär sig våga följa dig överallt...med gradvis ökande svårigheter. Det är ju guld värt att ha hanteringen perfekt innan man börjar jobba med inridning/övningar inför inridning såsom longering, tömkörning etc. Tänk tex att ha en häst som går lätt att lasta, sko, tvätta, leda in i trånga utrymmen etc...då har ju själva inridningen alla möjligheter att bli rätt odramatisk :)
Vad gäller bitandet tycker jag det låter som om hon inte respekterar din zon och anser sig ha rätt att komma för nära...kanske tycker hon att du inte visar tillräckligt tydligt var din gräns går någonstans?
Hur som helst, bra jobbat :bow:
ser fram emot fortsättningen
Lillcaksa 2007-06-30, 22:33 KL
hej hej! vet inte om man kan kalla mig en NH människa. Men jag har iaf haft hit en nh-tränare som lärt mig grunderna så har jag, såklart, läst om den väldigt facinerande monty roberts.
Bland de första saker jag tänker på när jag ser filmen på dig och henne är att du ber henne att komma in till dig? Jag anser själv att det är mkt bättre att du kommer till henne. Att lära hästen att respektera ditt personliga utrymme är A och O i NH och i er framtida relation. Ett tips också på hur du ska stanna och vända in henne är att kryper ihop som du gör och stirrar på bakdelen sen räcker det med att du fingrar lite med repet så brukar det fungera. Då får du henne att stanna vänd mot dig. Sedan kan du gå fram till henne och belöna. När du sedan ska skicka ut henne på volten igen så räcker det med att du börjar med att stirra på ena sidan av bogen (vänster sida för höger varv och tvärtom.) Händer det inget då så gungar du repet mot bogen också. Då brukar de reagera. och hon som är så känslig tror jag reagerar bara på blicken. Meningen är att hon ska flytta bara framdelen ut till volten och sedan gå runt. Håll er till skritt!
Du skriver även att hon inte tycker om att backa. Det är något du måste ha tålamod med. Just backning brukar sitta långt inne, hon måste först lära sig att lita på dig till hundra procent. Eftersom hon inte ser vad som är bakom henne.
Angånde öronen så handlar de om att det du gör fungerar, hon känner att du utmanar hennes plats som ledaren. Fortsätt bara att vara konsekvent mot henne så kommer hon att acceptera dig som ledare. (Man kan även vara konsekvent med små rörelser.)
Sedan har jag en ide till hagen, som jag tror jag fått av monty roberts. Gå in och ställ dig vänd bort mot henne i fyrtio graders vinkel och var noga med att du inte tittar på henne alls. Kikar du det minsta så förstör du. Detta är ett tecken som säger att du är inte farlig och du kan komma fram. Får du stå länge så här så kan du börja gå i halvcirklar (tittar fortfarande inte på henne!) beröm när hon kommer fram. Gör så här varje gång du kommer in så kommer hon att vilja komma fram till dig.
Lycka till! (om det är rörigt är det för att jag har läst ur båda dina trådar och minns inte i vilken allt stod i.)
Värt ett försök :) Skriv gärna hur det går för er! Kul att veta :) Men vf har dom inte tagit hand om henne?
En liten filmsnutt som jag har roat mig med ikväll....
http://www.zippyvideos.com/3978235947130866/wds/
Tar gärna emot tips och råd vad jag kan tänka på! Har redan sett ett dussin saker jag hade velat göra annorlunda!
Men visst är hon duktig!
SHIT VAD HON ÄR FIN! :eek::love::love::love: Hur hög är hon ca?:)
seems sweet 2007-06-30, 23:10 fin flicka du har! ser ut att bli en supertrevlig liten häst! om ja va du skulle jag nog bara fortsätta som tidigare.. det har juh funkat hittills för er juh! lite "saga" över eran historia juh! lycka till!!
Men vad hon har gått ner i vikt! :bow:
Hur går det med Lilltjejen? Vill ha uppdatering! :D
Hur går det med Lilltjejen? Vill ha uppdatering! :D
Allt går finemang! Har haft semester själv, därav dåligt med uppdatering, men det är på väg! :)
Nyfikna kan även följa "En vildhästs kroppsspråk", en tråd där jag får tips och ideér om hur jag skall jobba henne.....:bow:
2 filmer på lite arbete som vi gör just nu.....:bump:
Kan tillägga att det är 1:a gången hon är i rundkorallen och det är vid ett annat stall. Bredvid har vi publik från stallets hästar....:D
Del 1: http://www.zippyvideos.com/9271755597162006/del_1/
Del 2:http://www.zippyvideos.com/5200538117161986/del_2/
Kommer fortsättningar sen....vi har gjort lite fler roliga saker....zippyvideos surade dock över storleken på mina filmer! :devil:
Vilket fantastiskt jobb du gjort med henne, stor eloge till dig :bow: Hon ser hur fin ut som helst, och vilken kropp hon börjar få!
Tack så hemskt mycket!:)
Under veckan jag var borta lyckades hon gå upp i vikt, trots att hon går i en grushage bakom stallet! :eek:
Mams e visst lite frikostig med maten.......;)
Otroligt vad hon är fin !
FunnyFlyer 2007-07-24, 21:59 Måste bara säga hur underbar din häst är och hur duktig du är!
:love:
*kl*
Hur går det med pållan?
Några nya framsteg? *nyfiken på den fina skäcken*:bump:
carina 58 2007-07-30, 20:21 Hej. Jag hittade den här tråden ikväll och har läst delvis av den. Måste bara få säga att du har gjort ett suveränt arbete med denna vackra häst. Hon är ju så söt så att man ryser när man ser henne. Det måste ju kännas umderbart för henne att få känna sig omtyckt och ompysslad. Hon ser ju så glad och trevlig ut på bilderna. Lycka till i fortsättningen.:love:
har läst igenom hela tråden nu och håller med ovanstånde, vilket jobb du har gjort :bow: Ska bli spännande att följa!
Har läst igenom hela tråden, vilket bra jobb du gjort med henne!
och undebart fin häst!:d
Kl. Dax FÖr Uppdatering Tycker Jag :-)
Jag har sett att ponnyn ligger ute på annons...
nu blev jag nyfiken...tror vi behöver en uppdatering från TS
Annons ligger bla på hastannonser.se
Rubriken är "Mysig och vacker..."
Tycker att det är synd att TS inte ska ha kvar hästen men hon har väl sina skäl till försäljningen.
Tyvärr är det ibland så att tiden är begränsad när man har många hästar. Ibland måste man sälja av något för o hinna med.
Kan bara upplysa om att hästen inte är till salu till vem som helst.
Fick iaf uppdatering i lördags om att hästen utvecklas åt rätt håll
Du är en helt underbar hästmänniska. Du förmedlar med ditt kroppsspråk. Helt fantastiskt. Den här killen har ju ett lite stelt kroppsråk, han vänder ryggen till. Nä , du är bättre. Hade aldrig satt mitt sto i hans händer. Hon var ju trygg med dig. Vad är meningen att lämna över till en sämre. Fattar ingen ting. Du är helt fantastiskt
Jag håller på dej.
Jacksson_95 2007-09-16, 13:23 Jag tror att det kommer att gå aldelens utmärkt bara det får ta sin tid.... å få förtroende å börja lita på dej ;)
Oj! Tack för alla snälla ord och uppmuntringar! :o
Skäms lite över att jag inte har loggat in och hållt er uppdaterade!
Wimsan har efter ca 1 månads snabbkurs i "How to be a "normal" horese" :angel:, fått sommarlov och gått och strosat i hagen med kompisen Smilla...
Det dåliga samvetet började då göra sig påmint då det verkligen märks hur mycket denna häst älskar att jobba! Eftersom vi har ytterligare 3 hästar (+1 i magen) så räcker inte tiden riktigt till och jag satte därför ut Wimsan på annons.
Intresset har varit mycket stort, många "Åhh....söt häst! Henne vill jag ha!". :crazy:
Wimsan är verkligen jättetrevlig att hantera nu, tror inte att någon egentligen skulle märka någon skillnad på henne och övriga hästarna i stallet. Hon har ett lite tydligare kroppspråk och är lite känsligare för signaler men annars är det ingen skillnad. Däremot ser jag i hennes ögon att hon blir lite fundersam när andra hanterar henne, de gör ju inte som hennes matte! Dock är detta något hon måste vänja sig vid.
Jag hade flera spekulanter på henne men tyvärr ingen som riktigt "föll mig i smaken". Jag vill känna att det klickar och att det där finns ett genuint intresse för hästen i sig, inte enbart i de pengar som hon kan generera i en dag.
Inför visningarna så jobbade jag lite med henne och känslan är underbar, hon litar till fullo på mig, hur kan jag då sälja henne?:cry: Har varit uppe och suttit på henne två gånger, skrittat runt lite, no problems, hon e stencool. Anledningen att det inte har blivit fler gånger är att jag inte hinner! :(
Jag har alltså inte hjärta att sälja henne rakt av idag, till vem som helst. Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om hon "förstördes" och blir en problemhäst eller måste byta hem i minut och parti.
Därför är hon idag fortfarande till salu till rätt köpare. Det vill säga, allra helst någon som har känsla för NH och som vill ha HENNE, inte bara för hennes vackra yttre. Så finns det några hugade spekulanter på Buke, hör av er!:D
Tack så hemskt mkt för era snälla ord och uppmuntrade ord!
Får ge er lite tröstbilder efter en lång väntan! :D
Wimsan gjorde i helgen sitt första "public appearance", dvs hon ställdes ut i korsningsklassen på utställningen i Håcksvik! :bump:
Hon skötte sig exemplariskt, hon är fenomenalt duktig på att stå stilla! :p Hon visade en fin skritt, kanske något spänd och en helt ok trav.
Jag kan säga att jag hade övat 2 gånger hemma. Hon är ju mer van att få gå lite bakom, och då framförallt i skritt. Att ha matte springandes vid sidan om sig var mycket underligt! :angel:
Hon blev i alla fall 3:a av ca; 15 hästar, kanonkul tyckte vi! Poängen var inte skämmas över heller! Tror att poängraden blev 77887=37p med reservation för delpoängen....
Här kommer lite bilder....
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/wim3.jpg
Så här uttråkad ser man ut efter en lång dag på utställning...
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/wim9.jpg
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/wim6.jpg
Wimsan har missuppfattat det hela och tror att hon e en American Saddlebreed?
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/wim2.jpg
http://i47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/wim10.jpg
bruksnordis 2007-09-25, 07:35 En så´n underbart vacker häst !:love:
Jag önskar dig all lycka med denna lilla godbit !
/Malin
Lyssna nu på mamma o sälj inte hästen. Det finns nog ändå ingen som är värdig henne i dian ögon:D.
Hon uppförde sig fint på utställningen i lördags o det var jättekul o se henne live.
Visar du mina shettisar nästa år eller? Du har ju fått in den rätta snitsen nu:p
Lyssna nu på mamma o sälj inte hästen. Det finns nog ändå ingen som är värdig henne i dian ögon:D.
Hon uppförde sig fint på utställningen i lördags o det var jättekul o se henne live.
Visar du mina shettisar nästa år eller? Du har ju fått in den rätta snitsen nu:p
:D Tack! Javisst skötte hon sig fint! Jag är jättestolt över henne! :bump: Mams har startat en övertalningskampanj så vi får se hur det blir....:angel:
Jag är öppen för alla förslag! Älskar att visa häst! Det är så himla kul!
nyckelpiga 2007-09-25, 18:28 ojsan va fin hon är:love:
överväg det med att sälja henne för tänk vikket band ni fått ihop nu....:)ja tycker du ska behålla henne o kanske istället skaffa nån medryttare kanske.....säljer du henne vet man ju aldrig var hon hamnar....
Jo då jag förstog det på din mor att hon inte ville att pållan skulle säljas.
Jag hade tänkt visa mina shettisston i Svenljunga nästa sommar med föl förhoppningsvis o lär säkert behöva en hjälpande hand, inte lätt o visa 2 ston med föl i samma klass o vi bara är 2 personer (jag o Marica), våra övriga vänner har inget hästintresse o har därmed ingen förståelse för våra små utflykter så fort det nalkas häst.:eek::p
hoppstrumpan 2007-09-26, 15:44 gud vilken fin häst!!:love:
Woaw, jag tackar och grattar!
Jo då jag förstog det på din mor att hon inte ville att pållan skulle säljas.
Jag hade tänkt visa mina shettisston i Svenljunga nästa sommar med föl förhoppningsvis o lär säkert behöva en hjälpande hand, inte lätt o visa 2 ston med föl i samma klass o vi bara är 2 personer (jag o Marica), våra övriga vänner har inget hästintresse o har därmed ingen förståelse för våra små utflykter så fort det nalkas häst.:eek::p
Mams vill inte sälja henne, det stämmer, men samtidigt gör hon inte mkt med hästarna heller.....är lite emot att ha djur gåendes i hagen bara för att de är vackra att se på, tycker att de förtjänar något bättre....
Jag är redan inbokad till Svenljunga nästa år, tror att det blir 3, ev 4, 3-åriga fjordston samt en inridning och stamboksföring, så jag lär vara där! :D
Du får tjoa till när det närmar sig! ;)
Gammal tråd, jag vet... Men jag måste få veta hur det går med lilla sötnosen? Har du henne kvar? :bump:
Jag vill också veta. Hittade den här tråden nu och har läst igenom hela:) Hur mår den fina damen?
heidi maria 2008-11-11, 20:48 *..raderat*
flummtokan 2008-11-12, 20:04 Jag vill me veta! nu har jag minsann kollat igenom HELA tråden så nu vill jag veta vart hon är och vad hon gör nu! :D underbart snygg må ja säga:d
Opposita 2008-11-13, 01:57 Verkar ju vara en otroligt smart och lättlärd häst! Hon var ju väldigt vacker.
Jag tycker det är så synd att man inte har tid eller råd för en egen häst...
Om du har möjlighet så tycker jag absolut att du skall göra ett försök:laugh: är hästen inte sjuk el har ont nånstans så klart det går att tämja den:bow:
Att hon är ohanterad är inte det stora probelmet, tycker jag.
Om jag fattade det rätt så har hon inte gått med några andra hästar än sin mor, och DET kan göra att det kan bli svårt att hantera henne, eftersom hon då inte lärt sig det flockbeteende som är grunden för all respekt och inlärning.
helt rätt, et är ALDRIG omöjlig ellerpå någt sätt slöseri med tid att jobba med en helt ohanterad häst, görs det på rätt sätt så går det att "tämja" vilken häst som helst om det görs på rätt sätt! Jätte många nh tränare har (självklart helt utan våld) kunnat efter 1-2 veckor suttit upp oc ridit runt i repgrimma på vilda mustanger som tagits diret från prärien som kanske aldrig tidigare har sett en människa! Men det som kan bli probem ä ju förstårss att hätenbara gått med sin mamma, ö at vara i en flock och lära sighästens beeteende är ju äldigt viktigt. Men det går att "vänja" en häst med andra hästar och att gå i en flock, bara flocken är väl sammanatt och det är lugna och trygga individer som kan hjälpa din häst och lära den hur den ska bete sig. Då kan du få en toppen ponny!
Pompa04 och Salmiak, ett hett tips är att läsa tråden innan man svarar!
|
|