Visa fullständig version : Ridning i värmen?

Panter
2007-06-09, 19:48
Hur gör ni nu när det är så varmt, runt 35 grader rider ni eller låter ni hästarna stå? Eller rider ni tidigt sent?

Jag låter mina stå, det är alldeles för varmt vare sig man rider tidigt eller sen, det blir ju inte svalare förren vid 21-22 på kvällarna och ska man rida på morgonen måste man nästan göra det inna 08-09...

naira
2007-06-09, 19:50
Dom får vila. Dels för att jag själv är mest badsugen och dels för att jag tror inte mina pållar har nån lust att jobba i värmen. Dom blir ju trötta bara av att beta. :p

Varmblod_lover
2007-06-09, 19:51
Jag rider på kvällarna, då är det svalt och skönt tycker jag. Perfekt att rida:D Men det blir bara i skogen för det är fortfarande för varmt att jobba då.

Sazalamel
2007-06-09, 19:57
Rider tidigt vid 7, helt underbart ute då:love:

Forest Autumn
2007-06-09, 20:35
Vi har "bara" haft 28 grader i skuggan. Jag rider tidigt på morgonen eller senare på kvällen. Jag tycker att det är viktigt att hästen får motion annars tror jag hon kommer att se ut som en tunna, trots att hon går på begränsat bete. Det är OK nu, jag tycker det blir värre när alla hemska blodsugande, stickande flugor kommer. De har inte riktigt kommit igång än.

Mochas Cindy
2007-06-09, 20:41
Hur gör ni nu när det är så varmt, runt 35 grader rider ni eller låter ni hästarna stå? Eller rider ni tidigt sent?

Jag låter mina stå, det är alldeles för varmt vare sig man rider tidigt eller sen, det blir ju inte svalare förren vid 21-22 på kvällarna och ska man rida på morgonen måste man nästan göra det inna 08-09...

Vi kör gräs, så det blir automatiskt vila för fyrbeningarna.
Annars brukar jag rida vid 21 på kvällen, brukar vara lagom varmt, ungarna sover,, synd på myggen dock.... Det värsta är väll inte NÄR man rider då, utan EFTERÅT för hästarna, om de blir svettiga och får gå ut i hagen med alla myggen,,, jag brukar ta det lugnt så de inte blir för svettiga, och smörja in med myggmedel sen.....
Löjligt kanske.. men jag gillar själv inte mygg.:D

Icch
2007-06-09, 20:43
va på tävlning idag. jag klarade inte av det.. hästen kändes fn men jag kun de inte koncentrera mig i den här värmen. vanligtvis brukar jag rida runt 8 på kvällen i den här värmen

flurrizen
2007-06-09, 20:47
Rider melan 6 och 7 på morgonen.. beror lite på hur varmt det är då..
När jag tävlar kan man jag ju inte välja så mkt. :D

Pallas
2007-06-09, 20:47
Tja, igår var jag ute hos min kompis som har hästarna hemma på lösdrift. Vi fattade itne att det var så sent, så 23.30 red hon och jag körde med min tvåårige son med i vagnen. Sonen var ganska trött och det fick ju sin förklaring när vi kom tillbaka och kompisens man berättade när vi givit oss av.

Väldigt behaglig temperatur var det i allafall och fortfarande ljust.

la06
2007-06-09, 20:51
jag rider tidigt på morgonen.. mellan 6 och 7 för då har det fortfarande vart svalt från natten..
red igår kväll vid halv nio och då var det 28 grader! Helt sjukt att det kan va så varmt här i Sverige, fast man ska ju inte klaga:D

Lazio
2007-06-09, 21:02
Min travare tränar som vanligt. Just nu är han skadad igen så det blir inget tränat. Hade han varit bra had ejag tränat på oavsett värmen. Andra pållan går på som vanligt, körs, promeneras och tömkörs. Hon går aldrig hårt.

pink_angel
2007-06-09, 21:18
Rider på morgonen innan skolan (helst) eller på kvällen, rider mest ut i skogen.

Men vi har inte så ont av värmen tycker jag även om det var lite svettigt häromdan när vi tränade vid lunch tid. Men det är ju olika vad det är för häst och så, min förra vilade för det mesta i sånt här väder men den här är pigg i alla väder så det blir en tävlingsrunda innan betet.

blomman_
2007-06-09, 21:28
Rider på morgonen innan skolan (helst) .

Shit, hur hinner du det!? :eek:
Det skulle jag aldrig hinna, hehe :rofl:
Jag tar för lång tid på mig och sen så är jag morrontrött..

Olympus
2007-06-09, 21:57
jag vill inte ställa av mina hästar eftersom åtminstonde en av dem ska tävla och hålla igång hella sommaren, så jag rider. Rider i ridhuset, känns lite svalare där inne och man slipper insikterna. Dock så rider jag inte så länge.

men sen så blåser det alltid lite lätt där jag har hästarna, så det är inte så jättehemskt att rida iafa.

annalisa
2007-06-09, 21:59
Hm, nu har jag iofs ingen häst att rida för tillfället, men annars brukar jag rida mina hästar som jag har hand om på sommaren (2-5 hästar) på förmiddagen. Börjar vid 8 och blir färdig när det är som varmast. (Hör till att detta är i Österrike, är snäppet varmare där också) Gäller ju dock att se till att hästen får skritta oftare än vanligt så att den får pusta ut när det är så varmt. Sen blir den ju svettig och så, så då är det bara att spruta av den och se till att den dricker ordentligt sen!

annax
2007-06-09, 22:06
jag vill inte ställa av mina hästar eftersom åtminstonde en av dem ska tävla och hålla igång hella sommaren, så jag rider. Rider i ridhuset, känns lite svalare där inne och man slipper insikterna. Dock så rider jag inte så länge.

Jag hoppas att du inte rider i ridhuset för att slippa insikterna? Insikterna av vadå förresten? :rofl:

Eller är det insekterna du vill slippa?

Förlåt, kunde inte låta bli. :angel:

acca76
2007-06-09, 22:12
Det blir väl inget direkt racande i skogen :angel:

Däremot har det blivit 2 st skrittbarbackaturer på dryga halvtimmen enkel väg till en sjö och badat hästarna.

Olympus
2007-06-09, 22:15
Jag hoppas att du inte rider i ridhuset för att slippa insikterna? Insikterna av vadå förresten? :rofl:

Eller är det insekterna du vill slippa?

Förlåt, kunde inte låta bli. :angel:

hehe menade så klart insekterna, skriver så snabbt så det blir fel ibland :p

Nudelbar
2007-06-09, 22:19

Min häst har fång just nu så jag ska inte riida han på ett tag. Men jag har ju fått låna 2 hästar. Jag skulle rida idag, men det var gassande solsken så jag lät henne stå för det var alldeles för varmt

Cheeky_nicke
2007-06-09, 22:22

Jag rider på Kvällen! Tidigast 20.00 :D Idag red jag Kl:21:30 :love: Jätte Härligt Väder Då :love:

NaTTa
2007-06-09, 22:29
Min får vila under dagen, rider senare mot kvällen istället, det är ju så ljust så..

pink_angel
2007-06-09, 23:06
hehe, man hinner vad man vill hinna.;)
Fast har det ganska slappt och börjar sällan före halv tio.
Så det är bara att sitta på hästen vid 7tiden, så hinner man.
Men det blir som sagt inte så seriös ridning i sommarvärmen.

attempt
2007-06-09, 23:13
Jag tar en buss hemifrån mig som går 5.30, då är jag i stallet 5.45 och rider vid 6-7-tiden. ;)

AKB
2007-06-09, 23:24
Som de andra skrivit. Tidigt som attan eller i skymmningen. va ute för en stund sen och körde. Sambon ville till och med hänga med. Va mysigt med en romantiskt tur så här på kvällskvisten.

c0pyright
2007-06-09, 23:57
Jag rider (i skogen) på kvällen. Kanske vid kl. 18.00, 19.00 eller 20.00. Tycker det är helt lagom då.

hoppbruden
2007-06-10, 13:18
går ute på natten står inne på dagen. rider sent på kvällarna. ibland rider jag på dagarna men inte mkt. rider jag då blir det max 30 min. ifall de e ut i skogen med skugga blir det ju självklart lite längre. tycker inte det e schysst mot dom att rida när de e runt 30 grader och fullt med insekter. gassande sol i en paddock. Dessutom pallar jag inte själv att rida ett långt markpass i den värmen.

squarepants
2007-06-10, 13:24
jag rider runt 21:00 på kvällen.

är hon mycket svettig så spolar jag av henne, går lite med henne och låter henne sedan gå ut i hagen och rulla sig för att själv på torka och göra skydd emot insekter.

Vita_N_6520
2007-06-10, 14:08
Jag brukar rida vid 7--8 på kvällen ungefär. Om det skulle vara redigt varmt då så får hon stå eller bara skrittas en stund.

fetange
2007-06-10, 14:21
Jag rider på kvällen, duschar sen av hästen med svalt vatten så får han gå in och äta en stund i boxen, sen går han ut igen med insektstäcke. Och självklart ska han rulla sig då också... :smirk:

Fredag
2007-06-10, 15:08
Har faktiskt ridit som vanligt, rejäla galoppass i skogen t o m!

Var ute på fm både igår och idag, men så pass sent att det hunnit bli runt 28 C tyvärr.
Det fläktar lite lätt, vilket hjälper. Men ärligt talat tycker jag inte att hästen verkar lida så av värmen, jag verkar tycka det är värre! Han har i alla fall varit pigg och glad, tillräckligt pigg för att ligga på och även skygga för saker som normalt inte är "farliga".

blomman_
2007-06-10, 15:59
hehe, man hinner vad man vill hinna.;)
Fast har det ganska slappt och börjar sällan före halv tio.
Så det är bara att sitta på hästen vid 7tiden, så hinner man.
Men det blir som sagt inte så seriös ridning i sommarvärmen.

Okej, du börjar skolan så sent, då förstår jag..:p
Trodde du typ började vid 7 eller nåt..:D

Bison
2007-06-10, 16:20
jag rider, vare sig jag av hästen störs av 30 grader, ska han bli en tävlingspålle måste han tåla lite värme ;)

Amk
2007-06-10, 19:12
Jag har ridit ett par kvällar nu, runt 20. Men helvete- vad med mygg det är i skogen! Hästen blir helstressad, inte alls kul.

Så nu får jag börja rida på fälten på kvällarna, och hoppas att det är mindre mygg i skogen på dagarna. Jättetråkigt att rida i solgasset, men hästen verkar föredra det framför myggen.

Korven
2007-06-10, 19:30
Har faktiskt ridit som vanligt, rejäla galoppass i skogen t o m!

Var ute på fm både igår och idag, men så pass sent att det hunnit bli runt 28 C tyvärr.
Det fläktar lite lätt, vilket hjälper. Men ärligt talat tycker jag inte att hästen verkar lida så av värmen, jag verkar tycka det är värre! Han har i alla fall varit pigg och glad, tillräckligt pigg för att ligga på och även skygga för saker som normalt inte är "farliga".

Jaha det var det jag skulle skriva, :bow:. Fast det var ännu varmare i solen.

Surprice
2007-06-10, 19:57
Jag har ingen häst, så jag slipper svettas ihjäl på hästryggen, men jag märkte hur svårt det var att koncentrera sig när jag hade ridlektion! Den lektonen gick inte så bra... ;)

lobysalice
2007-06-10, 20:18
Mina går ute till ca 12, tas in för låååång lunch & vila till ca 18, då kör jag dem (travare). Sen står de inne för natten eftrsomde inte går på någe bete.

pink_angel
2007-06-10, 21:43
*KL*

Kom just på att jag ska på kurs imorgon och på tisdag. kommer rida ett hopp pass per dag, mitt på dan, det kommer bli tufft.:crazy:
Men vi ska ha sjukt kul:D:)

Violator
2007-06-10, 21:56
Jag är ute på kvällarna, efter 9. Det är alldeles för varmt och alldeles för mycket insekter så länge solen är uppe, både hästen och jag smälter nästan bort.

LaMaya
2007-06-10, 23:03
Mina 2 får stå, kommer in några timmar och får betfor och flugmedel.
Tycker det räcker med att gå från hagen för båda och mig själv :D.

Hansi
2007-06-10, 23:03
Med solkräm och vattenflaska så klarar man sig rätt bra :-)

Idag blev det minst 2 timmar ute i solen på förmiddagen. 30 minuters uppvärmning, 60 minuters hoppträning, 30 minuters bärande av hinder, allt på utebana och gassande solsken. Det som inte dödar det härdar, eller hur :-)

Uddatyp
2007-06-10, 23:23
ja har varit hos pållen redan vid 5 nu, då kan jag koncentrera mig och orkar rida och de är inte så mycket insekter.

hästen klarar nog värmen ganska bra, ingen större skillnad att rida när man väl fått igång honom..

Poju
2007-06-10, 23:26
sorry att jag frågar, är ingen expert precis, har hört det för men vad är fång?:crazy:

Poju
2007-06-10, 23:28
jag är ingen expert precis, men... vad är fång?

Lovisaleonora_
2007-06-11, 11:14
Saxat från www.agria.se (jag tycker inte alla punkter är riktigt med sanningen överensstämmande, och det finns mer att säga, men det är i alla fall en kortfattad beskrivning). Jag har faktiskt varit med om fall där russ fått akut fång över en natt när de hastigt och lustigt fått fri tillgång till ett väldigt bra grovfoder.
----
Vad är fång?
Fång är en vanlig sjukdom, där symptomen framför allt visar sig i hovarna.

Det finns tre situationer då hästar brukar få fång – efter en förlossning, vid felaktig utfodring och vid hård eller långvarig ansträngning. Upprepad kortisonbehandling kan också öka benägenheten hos en häst att få fång.

Efter en förlossning kan stoet få livmoderinflammation om inte efterbörden har avgått som normalt. Inflammationen orsakar i sin tur blödningar i små kärl, framför allt i hovarnas läderhud.

Om sjukdomen beror på felaktig utfodring har det att göra med att tarmfloran har rubbats på något sätt. Vanliga orsaker är:
Att hästen släppts på näringsrikt bete, utan invänjningsperiod.

Att den har fått för mycket kraftfoder.

Snabba foderbyten. En häst måste alltid successivt vänjas vid nytt foder.

Gamla hästar tuggar sämre och har allmänt försämrad ämnesomsättning.

I slutet av en betessäsong kan hästen äta växter den ratat tidigare.

I dag är fång orsakad av överansträngning ganska sällsynt.

Symptomen
Ett akut fånganfall har ofta ett drastiskt förlopp. Hästen svettas, har hög feber och allmäntillståndet är kraftigt påverkat. Rörelseförmågan är starkt nedsatt. En fånghäst sätter ofta bakbenen långt under sig och rör sig med stelt sträckta framben. Hovarna är varma. Den har mycket ont i hovarna, och rör sig som om den "hade gått på glödande kol".

Varje häst med fångsymptom skall snabbt komma under veterinärbehandling! Det är viktigt för att förebygga bestående förändringar i form av hovbenssänkning.

Behandling
All behandling går ut på att orsaken till sjukdomen identifieras och avlägsnas. Om hästen visar symptom på fång måste alltid veterinär tillkallas!

I det akuta stadiet sätter man in medicinering (smärtlindrande/antiinflammatorisk) samtidigt som kraftfodret dras in. Hästen kan behöva laxeras så att tarminnehållet försvinner. Hästen ska stå i en box med mjukt underlag eller i en sandpaddock. Ofta ordinerar veterinären uppföljande behandling i form av verkning av hovarna (tvärtå) och skoning med sk PG-beslag.

Förebyggande råd
Vänj alltid hästen långsamt vid ett nytt foder och gräs.

Hos äldre hästar bör man se över tänderna och vara noggrann med hovvården både före och efter betet.

Undvik upprepade kortisonbehandlingar, och behandla aldrig fång med kortison.

Shetlandsponnyer och russ verkar löpa större risk att drabbas av fång, men sjukdomen är vanlig hos alla raser.

Piraja
2007-06-11, 12:09
Med koll på vätske- och saltbalans är det inga problem för hästen att jobba i denna värme. Det är då värre för min egen del (hör till en grupp människor som inte svettas utan svimmar istället...:eek: ). De flesta tävlingarna går utomhus, dagtid så det är bara att gilla läget och jobba vissa dagar dagtid (om inte annat för att vänja sig själv). Sen varva det med träning andra tider på dygnet...

_vizzla_
2007-06-11, 14:20
Just nu vilar min häst, men ska sätta igång nästa vecka igen, då han har vilat i två veckor, lr ja, jag har tagit ngn skogstur då och då, men inget allvarligt arbete. Sen kanske han får vila ngra veckor i aug-sep, men det beror på vädret osv. Jag lägger alltid hans viloperiod på vintern, kring jul ngn gång, då det är värsta "ridtiden" tycker jag.

Så just nu rider jag ju inte alls. Men sen rider jag tidigt på morgonen/fm innan den där riktiga hettan har hunnit komma, lr så rider jag runt 18-19 tiden på kvällen. Oftast rider jag på kvällen, då min kuse kommer in vid 12 ungefär på dagen, och vilar från värmen och insekter, så står han och vilar tills på kvällen när jag rider. Då är han pigg och glad.

white punks on dope
2007-06-11, 17:12
Endera rider jag tidigt på morron eller sent på kvällen. Tycker det är skönast! Både för mej och lillfarbrorn! Annars får man ju solsting!

Kryptonit
2007-06-11, 17:45
Rider bara sent på kvällen 20.00 lr senare annars tidigt på morgonen vid 07.00. Då brukar vädret vara rätt lagom.. På dagarna får pållen gå i hagen och beta tkr dt är lagom för honom.

cecil
2007-06-11, 17:50
Jag rider på kvällen, vid 20 eller 21 ungefär. Det enda negativa är alla insekter.

Charon
2007-06-11, 19:07
rider oftast senare på kvällen, då är det inte lika mkt flugfän heller!

LillAmi
2007-06-11, 19:17
När det är olidligt varmt försöker jag rida så tidigt jag kan. Mellan 7 och 9. På kvällen en sån dag är ju hästen ändå alldeles matt av värmen så då spelar det ju ingen roll om man rider sent eller mitt på dagen.

isaaak_
2007-06-11, 20:51
jag passar på att rida tidigt på morronen (fast jag är så morrontrött) eller sent (ca 8) på kvällen.. En del har svala ridhus, dom är ju bra :) när ja rider ut så rider jag också ungefär 8 på kvällen, en hel del där det är skuggigt och en del i skogen också, det är svalare där.. Jag kan inte låta min ponny vila bara för att det är varmt, han tävlar på hög nivå och då kan jag inte bara låta honom vila utan vi måste ju träna inför tävlingarna... jag rider i värme, snöstorm, spöregn, ja alla väder :rofl:

mackan
2007-06-11, 21:15
Jag rider på kvällen runt sju eller senare. låter hästen stå inne dagtid när det är värmebölja, och beta ute nattetid. funkar kanon, de har stått i svalt stall hela dagen och då kan man gott begära lite arbete av dem även om det är temperaturer. de tål värme betydligt bättre än vi gör!

Ramona91
2007-06-11, 21:33
Kommer nog bli mest ridning på kvällarna nu :)
Men klart som tusan att hon ska gå! man skrittar iväg på en fisande tunna och hoppas att hon bajsar efter en stund! :p Hon behöver tas från betet så ofta som möjligt! :o

Arabizar
2007-06-11, 22:00
Jag tar mina berömda "Natt turer" (gör det varje sommar) rider mellan 22-02, svalt ute,minimalt med trafik,folk osv :idea:
tyvärr har jag de senaste dagarna träffat på vildsvin och vet inte riktigt hur jag ska hanskas med dem:crazy: hästen bryr sig inte men jag gör (dom e stora som f*n)

Mvh Arabizar