Visa fullständig version : Spån i transporten

Enigma
2007-06-12, 09:31
Hur mycket spån behöver man lägga in i transporten för att hästen ska våga kissa? Jag ska ut på min första långkörning på fredag (tack och lov verkar värmeböljan vara över då). Resan tar ungefär 4,5 timme och med tanke på att min häst kissar som elefant räknar jag med att han kommer att behöva kissa under resans gång.

boccia
2007-06-12, 09:40
Jag brukar ha ett ca 5 cm tjockt lager med spån, dels för att det inte ska stänka på hästen när den kissar, dels för att det ska suga upp hyffsat ordentligt (blir ju lätt halt om det är för lite)
Lycka till med resan.

Lovisaleonora_
2007-06-12, 09:56
Vi brukar strö upp en bal, det blir rätt tjockt även i den stora transporten.

Enigma
2007-06-12, 11:13
Vi brukar strö upp en bal, det blir rätt tjockt även i den stora transporten.

Jag funderade på att ta en hel bal faktiskt. Finns det någon nackdel med att strö med mycket spån? :confused:Förutom att det blir högt förstås - min häst är 170 cm...

remmis
2007-06-14, 10:26
ja jag upplever att det lätt blir mkt ojämnt och halt för hästen att stå. ofta åker mkt spån bak, o då står då på ett berg med baken...
skulle inte ta mer än en halv bal.

Lovisaleonora_
2007-06-14, 10:28
Vi har inte hittat någon nackdel. Spånet har packat sig fin, det flyger pyttelite när vi öppnar bak. Givetvis har vi spån även i den tomma spiltan, vi kör ibland utan mellanvägg så vi vill ha spån i hela släpet.

Det måste vara tillräckligt tjockt med strö för att hästen ska kissa om den behöver, hur tjockt som behövs vet man nog bäst själv. Vissa hästar vägrar ju att kissa om det inte är en halvmeter, andra kan kissa på stallgången om det rinner till...

Adrenochrome
2007-06-15, 05:45
Men nu används ju egentligen inte spån som första hand i en transport för att hästen ska kissa, utan för att dämpa buller.

superstar
2007-06-15, 10:21
Min häst kissade aldrig i transporten, oavsett hur mycket spån vi hade i. Lite olyckligt, för ibland ledde det till att hon inte kissade på en hel dag när vi var iväg på tävling o dyl, då det inte hjälpte att gå ut i högt gräs heller.

Ullis

Charon
2007-06-15, 16:14
Jag brukar ha ett tjockt lager. Hellre för lite än för mycket i alla fall!

__Stilett__
2007-06-15, 22:52
min häst blir orolig om det är för tjockt lager.
upplever det som han tycker han står ostadigt då.

lagom är bäst.

Bison
2007-06-16, 09:44
det beror ju på hur stort släp du har. Jag har ett lager på ca 7cm i hela slåpet, står brett utan mellanvägg.

Lovisaleonora_
2007-06-16, 10:47
Men nu används ju egentligen inte spån som första hand i en transport för att hästen ska kissa, utan för att dämpa buller.

Eh... va? Och om man använder andra strömedel som inte är bullerdämpande? Böter? Källhänvisning tack...

Sanoh92
2007-06-17, 15:29
ungefär 1-1,5 bal brukar jag använda

boccia
2007-06-18, 14:22
ungefär 1-1,5 bal brukar jag använda

Hur stora balar har du? (finns ju olika). Själv har jag som mest strött med en halv bal (en sida), och ca 3/4 bal om hästen ska stå brett (vilket iofs mina nästan alltid gjort).
Blir det inte VÄLDIGT tjockt med 1,5 bal?? Jag lever i tron att hästen vill känna någorlunda fast mark under hovarna vid transport, men alla hästar är ju inte lika...

My Beauty
2007-06-23, 13:35
Jag brukar ha en 1 - ½ ikea påse med spån i transporten.

kompisen har Hö...

Men jag föredrar spån.

Lovisaleonora_
2007-06-23, 16:33
kompisen har Hö...

Är det inte dyrt att ha som strö? I o f s, är det svårt att få tag på halm så kanske det är enda alternativet om man inte vill ha spån...

My Beauty
2007-06-23, 20:36
Är det inte dyrt att ha som strö? I o f s, är det svårt att få tag på halm så kanske det är enda alternativet om man inte vill ha spån...

Jag menade i tansporten bara... annars har dom torv i stallet. Men jag själv skulle inte rekomendera hö i transport, det super inte upp något alls...

tinafinis
2007-06-23, 21:46
jag använder aldrig spån. min häst bara bajsar. men de e klart, hon kanske e rädd för att pinka då de ej är spån. ja ska prova lägga lita nästa gång vi åker.

tinafinis
2007-06-23, 21:47
dock trycker hon baken mot lemmen så de går inte så lätt att pinka om hon skulle velat de.

My Beauty
2007-06-23, 22:56
jag använder aldrig spån. min häst bara bajsar. men de e klart, hon kanske e rädd för att pinka då de ej är spån. ja ska prova lägga lita nästa gång vi åker.

Tror det är typ lag på att man måste ha något i transporten... Dels så hästen inte skakunna halka sen att inte urin skakunna rinnaut på vägbanan... Tror det iallafall

tinafinis
2007-06-24, 12:33
Tror det är typ lag på att man måste ha något i transporten... Dels så hästen inte skakunna halka sen att inte urin skakunna rinnaut på vägbanan... Tror det iallafall
Har aldrig läst eller hört om den lagen. Men jag ska kolla upp det eller nån som vet här???
Jag tycker det känns som om det skulle vara halare med spån faktiskt?

Lovisaleonora_
2007-06-24, 14:01
Jo, det är lag på att man ska ha strö i transporten. Titta in på www.djurskyddsmyndigheten.se

tinafinis
2007-06-24, 18:07
Kan du länka till sidan för jag hittar inte det!

My Beauty
2007-06-24, 20:14
Jo, det är lag på att man ska ha strö i transporten. Titta in på www.djurskyddsmyndigheten.se

Sen så tycker jag att man ska ha det... Hur kul är det för hästen om den behöver kissa....

tinafinis
2007-06-26, 21:44
Putt putt.

Skulle du eller nån annan länka till sidan där de står att man ska ha spån?!

boccia
2007-06-27, 10:52
Putt putt.

Skulle du eller nån annan länka till sidan där de står att man ska ha spån?!

Här kommer en länk:

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Föreskrifter/L005_DFS%202004-10.pdf

står på sid 9 i det dokumentet

Och ett urdrag:

Golvet ska vara täckt med lämpligt strö- eller bäddmaterial om inte annat
framgår av dessa föreskrifter. Materialet ska vara av god hygienisk kvalitet.
Spillning, förorenat strö och annan förorening ska avlägsnas så snart som
möjligt. Insidan av väggarna i transportmedlet ska vara släta så att djuren inte
kan skadas. I lastutrymmet får inte förekomma föremål som kan skada djuren.

tinafinis
2007-06-27, 23:35
tackar! men då måste jag fråga en sak om denna mening: Golvet ska vara täckt med lämpligt strö- eller bäddmaterial om inte annat
framgår av dessa föreskrifter. Vad menar dom med dessa föreskrifter???

boccia
2007-06-28, 08:51
Det finns undantag antar jag, står säkert i dokumentet om du läser hela...