Visa fullständig version : fölbeteenden
sippsa90 2007-06-12, 18:24 Jag har ett föl som är snart två veckor gammalt. Jag har varit med henne sedan första dagen och både hon och hennes mamma låter mig vara där och gosa med dem. Men igår när jag kliade henne som jag alltid brukar vände hon plötsligt och sparkade mot mig, med ett litet skri. hon gick något steg men kom sedan tillbaka för att jag skulle klia henne. hon gjorde så några gånger innan jag gick därifrån. Var hon arg eller ville hon leka? Hur kan man föresten leka med föl utan att skrämma dem? (hon är tyvärr det ända fölet här så hon har ingen att busa med)
sassiball 2007-06-12, 18:33 Jag tror hon vill leka. Eller testa dig, om det är du eller hon som bestämmer. Visa henne på ett vänligt sätt vem som bestämmer.
Jag tycker inte det är helt riskfritt för en människa att leka med ett föl... de kan sparkas riktigt hårt. Hon får leka med sin mamma om det nu inte finns lekkamrater tycker jag.
Vita_N_6520 2007-06-12, 22:41 Man ska aldrig låta fölet leka med en! Det sköter hästarna bra själva.
Är inte mamman nån lek häst så tycker jag ni ska se till att få dit en häst som fölet kan leka med.
Det handlar inte om att skrämma fölet, det handlar om framtida ovanor.
Se till att alltid säga ifrån om hon sparkar, biter, tränger osv, för dessa beteenden blir livsfarliga när hästen är fullvuxen.
'Hur du säger ifrån är väl upp till dig, men du måste lära fölet att det ALDRIG är accepterat att bråka!
Han vill nog bara leka, eftersom han kommer tillbaka .
men som dom andra sagt, lek inte med fölet.
även om du inte kan fixa ett föl till som kan leka med h*n så försöka att fixa en annan leksen häst.
I vår hage går 1 sto som har föl , han har inget föl att leka med för tillfället , men han nöjer sig med valacken som går där :)
Så står stona tillsammans & snackar skit :banana:
Säger som de andra. Lek inte med fölet! Lyssna med din omgivning om det finns någon som har sto och föl i samma ålder och om det går att föra ihop dom på nåt sätt. Din uppgift för fölet är att vara stabil och stadig som vänjer det vid hantering och visar den hur den ska uppföra sig.
Jag har ett föl som är snart två veckor gammalt. Jag har varit med henne sedan första dagen och både hon och hennes mamma låter mig vara där och gosa med dem. Men igår när jag kliade henne som jag alltid brukar vände hon plötsligt och sparkade mot mig, med ett litet skri. hon gick något steg men kom sedan tillbaka för att jag skulle klia henne. hon gjorde så några gånger innan jag gick därifrån. Var hon arg eller ville hon leka? Hur kan man föresten leka med föl utan att skrämma dem? (hon är tyvärr det ända fölet här så hon har ingen att busa med)
Håller med Piraja här. Det bästa är att försöka hitta en hästkompis fölet kan leka med. Får den lille leka med dig nu så vill den gärna fortsätta med det senare också och kan även utveckla det till dumheter när respekten brister. Dessutom kan det göra rejält ont och bli farligt med hårda tag även från ett föl. Tycker inte du ska acceptera sådant från fölet mer än från de vuxna hästarna.
sippsa90 2007-07-13, 12:08 Nu har hon väst till sig lite. HOn vänder till rumpan ibland men hon vågar inte hota med att sparka. Hon har börjat leka med våra kattungar, vilket de inte är så glada åt tyvärr men hon gillar det:)...
Står man bakom en liten fölis så lär man sig ganska snart att det kan komma en lite kick.... Det är ofta lek det handlar om i hennes ålder. Rent ut sagt. Skyll dig sjlv.
sippsa90 2007-07-13, 14:47 Hon har aldrig sparkat. bara vänt plötsligt, "skrikit" till lite och hotat med ena hoven. Aldrig kickat efter någon.
Självklart kommer man inte bakifrån när de är ovana vid människor. Alltid framifrån i hennes höjd, krypa...
Hon är jätte kelig nu och kommer direkt när man kommer in i hagen.
(Väst ska vara växt.)
Nr du kommer i hennes höjd så är det ganska självklart att hon ser dig som mindre och vill ta över.
sippsa90 2007-07-13, 23:03 jag tycker tvärrt om jag är tydlig med att visa vad som är rätt och fel, utan att slå. Hon vet att jag är större och är den som bestämmer, när hon gör fel reser jag mig upp och ryter till lite. det är svårt att få riktig kontakt i början om man inte kommer ner på deras nivå. Numera spelar det ingen roll om jag står, sitter eller ligger i hagen hon känner igen mig i alla fall. Hon vill gärna bli kliad och vill tyvärr gärna klia tillbaka också. Men då drar jag mig undan så numera nöjer hon sig med att bli kliad...
Det dr med att dom kliar tillbaka kan vara lite svårt att få ett slut på.
sippsa90 2007-07-13, 23:22 Hon gör faktiskt inte det så ofta längre, det händer det gör det. Men det är inte hårt utan mer gnida mulen fram och tillbaka, det kan nog göra ganska ont om de använder tänderna...
måste bara få fråga, vad är det för fel med att de kliar tillbaka?
Felet är det att det gör väldigt ont när dom blir större.Sedan så brukar det bli problem då man borstar dom mm. Men på alla mina så har det vuxit bort.
sippsa90 2007-07-14, 12:28 om man kollar på vuxna hästar som kliar varandra så är de ganska "hårdhänta"(kom inte på något bättre ord för det men ni förstår). De använder tänderna och det kan verkligen göra ont, det är bättre att lära dem att människor gosar med dem även om de inte kliar tillbaka.
Moneypenny 2007-07-14, 22:28 Ont? Så ont gör det inte när hästarna kliar tillbaka, fast visst plockar dom fram tänderna men då är det bara att säga till dem.
Alla mina hästar kliar tillbaka om dom tycker att det är riktigt skönt, stora som små och det gör inte ont.
TS jag tycker du ska låta din fölunge vara ifred, hon klarar sig bra med hästsällskap och tam är hon redan enligt din beskrivning. Det löser sig med tiden, hantera inte mer än nödvändigt och säg ifrån när hon är dum.
Vi har ett sto som alltid kliar tillbaka med. Hon andvänder bara överläppen. Vissa påstår att stom som har haft föl ofta är mycket mildare i sitt sätt att klia tillbaka.
sippsa90 2007-07-15, 12:53 Ont? Så ont gör det inte när hästarna kliar tillbaka, fast visst plockar dom fram tänderna men då är det bara att säga till dem.
Alla mina hästar kliar tillbaka om dom tycker att det är riktigt skönt, stora som små och det gör inte ont.
TS jag tycker du ska låta din fölunge vara ifred, hon klarar sig bra med hästsällskap och tam är hon redan enligt din beskrivning. Det löser sig med tiden, hantera inte mer än nödvändigt och säg ifrån när hon är dum.
Det är klart att de får vara i fred också men man måste ju verka henne snart och det kan bli lite krångligt om hon inte kan ha grimma tex. eller ska man vänta längre än 2 månader?
De flesta använder överläppen men ibland använder de tänderna och det är bättre att vänja dem av med det när de är små...
jag har ett "litet" hingst föl som heter Chaplin, han är född den 14/6 så han är ju en månad nu.
Är det för tidigt att börja vänja honom vid grimma och att lätt lära honom att bli ledd?
tänkte bara att det kan ju vara bra för honom att kunna tex om man måste transportera han och mamman,
han är en väldigt tuff kille med mycket attityd och han följer inte alltid med sin mamma när man ska gå med henne nånstans, tex byta beta. oftast så måste man vara två, en som "jagar" på honom (inte jagar men går bakom och visar att han ska följa med) och en som leder mamman, skulle ju vara ganska så skönt om man kunde ta han i grimma med och leda dem tillsammans.
är det för tidigt? och när ska man isåfall börja grimm och ledträna lite lätt??
JÄTTEtacksam för svar!
ps: fråga till TS;
var finns du? mitt föl har heller inga fölkompisar, om vi bor nära kanske de kunde gå tillsammans??
Moneypenny 2007-07-15, 22:40 Men som det lät på dig var väl det inga problem i dagsläget?
Inga problem om ett par månader heller då.
När hovis kommer så ställer man dem mot en vägg och håller i, inga föl står som ljus i början när hovslagaren plockar fram raspen.
Moneypenny 2007-07-15, 22:49 Nej, led han till/från hagen eller mellan betena efter mamman så följer dom med av sig själva. Och går dom inte så fortsätter den som leder stoet, fölet kommer att följa efter när avståndet blir tillräckligt stort.
sippsa90 2007-07-16, 19:01 Det tar ganska lång tid att vänja dem vid grimman. Jag tror inte att det är för tidigt, om du tar det för siktigt några minuter per dag eller något. När man väl får på grimman dröjer det ett bra tag innan man kan leda dem, ibörjan springer de fram och tillbaka och skuttar... Så var det med vårat förra föl i alla fall. skulle inte förvåna mig om det ofta är så. Det viktigaste är väl att vänja dem vid människor.
Jag bor i Värnamo, du då?
sippsa90 2007-07-16, 19:03 Nej, led han till/från hagen eller mellan betena efter mamman så följer dom med av sig själva. Och går dom inte så fortsätter den som leder stoet, fölet kommer att följa efter när avståndet blir tillräckligt stort.
missade ditt svar, håller med dig. Det går bättre när mamman är precis med men de kan som sagt vara lite skuttiga.
Jag bor i Värnamo, du då?
Jag bor strax utan för nybro (kalmar), så det kanske blir för långt...
Jag har börjat att ha grimman på honom i hagen medans jag borstar mamman och det verkar gå bra. (grimman sitter på ca 5 min innan jag tar av den)
igår kväll tog jag hjälp av min sambo att lyfta hovarna på Chaplin, min sambo höll i gimman och grimskaftet och jag lyfte. första hoven, höll han på att lägga sig ner, men jag höl kvar, klappade och pratade, tillslut sträckte han upp sig och stog och blängde på mig :mad: men sen när han slappnat av satte jag ner hoven och de andra hovarna gick som en dans :D att lyfta, han protesterade inte ens.
*mycket stolt över min kloka fölhingst*
Själv sätter jag på grimman första dagen och ledtränar när de ska ut i hagen i början. Nu går de på bete och förutom när han ska verkas e d får han vara ifred från ledträning. De lär sig väldigt snabbt och det brukar inte vara några problem att leda dem på hösten om man har ledtränat de första veckorna. Tänkte också visa honom i augusti så då kommer de in dagen före, det brukar också gå bra att leda på fölmönstring om man har lett dem tidigt tycker jag. Jag har varit och betäckt om stoet, men då hade inte fölet grimma på när vi lastade, har man det när de lastas in måste man ta bort den inne i transporten så det inte finns någon risk för att fölet ska fastna. Vi lastar in stoet och fölet följer då med henne upp i transporten efter, i början med lite hjälp. Eftersom det blev lite strul med brunsten så har han nu lastats 10 ggr och springer nu upp helt själv efter mamman, jag har bara 1 mil till stationen och tog där för hem stoet mellan de olika kollarna ( hon är dräktig nu:)).
Tazmaniandev 2007-07-17, 13:36 Jag tycker absolut du kan börja fostra ditt föl i stort sett redan när det kommer ut, självklart ska man ju ta det lugnt men att börja sent ger bara större problem. Att lära dem att ledas gör ju att mycket blir enklare .
Sedan får man ju anpassa uppfostran efter fölet.
sippsa90 2007-07-17, 15:21 mitt problem är först och främst att hitta en grimma, mitt föl är ca2 mån nu men shettisfölgrimmor är fortfarande för stora, därför är det inte så lätt att börja förren nu.
Hur gör ni när ni sätter på den första gången? MItt föl backar snabbt bakåt, även om man kliar henne och tar det jätte lugnt.
Jag tror absolut att man ska vänja dem vid människor tidigt, men man måste ju vara försiktig och ta det lugnt...
Men köp en fölgrimma som är liten. Vi har en min min som vi beställde hoss en sadelmakare. En annan köpte vi på ekohallen. Jag brukar låta dom backa upp i ett hörn. Sedan så håller jag dom runt halsen och trr försiktigt och lungt på grimman.
sippsa90 2007-07-17, 16:24 den jag köpte kommer från eko, det var den minsta de kunde fixa sa de. Inte för att jag är säker på den saken då de inte visste vad en grimma var när jag först frågade men man kan ju inte tjata.
Jag har hittat en grimma som skulle kunna fungera men den kostade 160kr+ frakt. Det kändes lite väl mycket för en grimma. Men snart kommer jag kunna använda mig av den jag köpte, hon växer snabbt.
Jo det är en ide men hon föddes ute och har aldrig varit inne.blir det inte lite mycket?
Om man slår ut 160 kr på många föl och många år så va det skitbilligt. Min sadelmakare tog 600 för den hon sydde. Men jag tycker det är viktigt med tidig hantering så jag tar den summan. Den har vi haft i 6 år nu.
sippsa90 2007-07-18, 09:45 OJ, det var ganska mycket. Då är det klart att 160 inte är så mycket men jag ska troligtvis inte ha fler föl, då blir det ju ganska dyrt. Men det är klart att de går ju att säja för en ganska bra summa ändå. Jag kommer nog att hålla mig till den jag har nu eftersom hon snart kan ha den.
|