Visa fullständig version : Himalaya saltsten!!

Ida_79
2007-06-13, 11:21
Är det ngn som har en sådan till sin häst?? Jag vill köpa sån till mina hästar!! Finns det ngn hemsida som säljer dom.. hitta en,men frakten gick på 150 kr.. Lite mkt tycker jag.. eller vet ngn om det finns återförsäljare i södra Sverigen som har denna salt sten??:)

Ida_79
2007-06-13, 12:36
Ingen som hört talas om den????

Ingrid och Lukas
2007-06-13, 15:16
Hej,

Vi har den till våran Lukas. Köpte den via en hemsida i vintras och den har varit mycket uppskattad. Ska försöka leta och se vad företaget kan heta. Har du provat söka på nätet?

~Ingrid

pinky
2007-06-13, 15:47
Hööks har den i butiken, åtminstone i Valbo.

Boj
2007-06-13, 16:21
Ursäkta, men varför betala mer för salt än vad man behöver? Vad finns det i detta salt som motiverar ett så högt pris?

Ida_79
2007-06-13, 16:46
Härkommer lite info om saltstenen..

Himalayasalt är en ren naturprodukt med ett unikt innehåll av ca 84 olika mineraler och spårämnen, som man i Himalayasaltet hittar i minst 200 olika bindningsformer. Himalayasalt är fritt från föroreningar från dagens hav och dessutom rik på mineralämnen. Prova himalayasalt till din häst - utan tillsatser och helt obehandlat.

Ida_79
2007-06-13, 16:48
Hej,

Vi har den till våran Lukas. Köpte den via en hemsida i vintras och den har varit mycket uppskattad. Ska försöka leta och se vad företaget kan heta. Har du provat söka på nätet?

~Ingrid

jag har sökt en hel del,men frakten kostar mkt.. tänkte om det kan finnas i ngn butik nära mej!!

Cinemon
2007-06-13, 16:59
Tror nog de flesta Hooks butiker har den.

Ida_79
2007-06-13, 20:04
jag har sååå långt till h**ks butikerna... Kollade på hemsidan,men det fanns inte på order eller så.. ska ringa imorgon o kolla upp

Boj
2007-06-13, 21:35
Här har du lite annan info också, och vad är det för skillnad på salt utan jod och detta himalaya salt?

http://www.klokast.se/GIE/Salt/index.html

SaraXX
2007-06-13, 22:12
Skillnaden ligger nog i vem av tillverkarna som borde få pris för "årets marknadsförare" :angel::p

Sara

HelenaHandberg
2007-06-13, 23:59
Härkommer lite info om saltstenen..

Himalayasalt är en ren naturprodukt med ett unikt innehåll av ca 84 olika mineraler och spårämnen, som man i Himalayasaltet hittar i minst 200 olika bindningsformer. Himalayasalt är fritt från föroreningar från dagens hav och dessutom rik på mineralämnen. Prova himalayasalt till din häst - utan tillsatser och helt obehandlat.

En annan åsikt framförs här
http://www.bruha.com/pfpc/html/himalaya.html

HH

tintilar
2007-06-14, 15:02
Ursäkta, men varför betala mer för salt än vad man behöver? Vad finns det i detta salt som motiverar ett så högt pris?
Då ska vi se hur vi ska förklara detta.

REDOGÖRELSE: SALT OCH HIMALAYASALT
Salt och salt är eg samma sak från början.

Det salt vi äter är manupulerat av människan och innehåller endast natrium och klorid och sen har man tillsatt aluminium för att förhindra klumpar. Detta är ett cellgift som lagras i hjärna, hjärta, lever, leder etc. En belastning för kroppen. Höjer även blodtrycket, mm. Det finns en rad dåliga bieffekter.

Salt i sin naturliga form (som himalayasaltet som eg bara är salt i just sin naturliga form) innehåller alla grundämnen som finns periodiska systemet i dess naturliga form, alltså i den mängd/balans som det är naturligt. Så ser även saltbalansen i kroppen ut vilket innebär att saltet (ämnena) obehindrat kan förflyttas genom vävnader, cellväggar utan att belasta kroppen/njurar etc. Rensas ut utan att belasta.

Vi har ett behov av salt för att vi behöver det. Vi behöver salt. Men vi behöver saltet i sin naturliga form. Det salt vi normalt äter ger oss inte ens en bråkdel av allt det vi söker från det. Det är dessutom skadligt som jag beskrev. Men Salt i den form vi bör äta det är inte skadligt överhuvudtaget. Om vi äter mer än vi behöver kan vår kropp rensa ut det obehindrat, utan att det blir en belastning för kroppen.

Salt = cellgift.
Himalayasalt = tillskott.

Anledningen till att vi gör såhär med saltet är för att 95% av allt salt som produceras går till industrin (de som behöver saltet i sin produktion) och de bryr sig inte om dessa mineraler utan vill endast ha själva saltet. Det är alltså inte tänkt att äta eg.

Otroligt eg att man inte informerar om detta istället för att avråda folk från saltanvändning i för stora mängder. Så både människor och djur borde eg inte äta industrisalt utan naturligt salt. Därför är det klokare (och billigare) att köpa himalayasalt.

tintilar
2007-06-14, 15:02
Läs mitt inlägg nedan! Det är vad som saknas som är problemet.

SaraXX
2007-06-14, 16:38
Salt i sin naturliga form (som himalayasaltet som eg bara är salt i just sin naturliga form) innehåller alla grundämnen som finns periodiska systemet i dess naturliga form, alltså i den mängd/balans som det är naturligt.

Ojdå! Även ädelgaserna alltså?!?:eek:

Sara

Boj
2007-06-14, 17:08
Jag hoppas du känner till att det salt som finns i salt karet hemma på bordet, bryts på samma sätt som himalaya salt.
Dels finns det ju salt gruvor, på och under jord. Det salt man bryter under jord kommer från salta sjöar som sinade för bra många miljoner år sedan, de salt man finner ovan jord är från samma källor fast dessa sjöar sinade för betydligt kortare tid sedan. Detta är rent salt som används bl a av oss i maten.

Så nu vill jag att du förklarar vilken industri som tillverkat och lagt ut detta salt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Salt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saltgruva

http://www.alltomtv.se/archive/index.php/t-14340.html

http://www.jozosalt.se/saltskola/varifran-kommer-saltet

Forest Autumn
2007-06-14, 19:10
Aluminium är definitivt inte nyttigt vare sig för människokroppen eller miljön. Det finns en del aluminiumföreningar i livsmedelstillsatser. Jag antar att det är i en ofarlig form. Men det salt som vi har hemma i köket innehåller inte något aluminium som klumpförebyggande medel. Det innehåller E 551 och E 535. Det går att söka på detta för att få reda på vilket ämne det består av.

Qbaby
2007-06-14, 21:05
Ingår HELA periodiska systemet????:eek:
Nej då vill jag verkligen inte prova saltet... Innehållande ädelgaser, svavel, bly, cobolt, uranium och en massa annat galet!! :angel:När man från vanligt salt bara får NaCl...
Nej en naturvetare lurar man inte så enkelt...:D

orientalkatten
2007-06-14, 21:32
antiklumpmedel (kiseldioxid)som används inom livsmedelsindustrin tror jag tillverkas av någon typ av lera. kan ta reda på mer om det.
jag vet att det säljs antikumpmedel i komprimerad tablettform till hälskostaffärer som kost tillskott.
det finns många olika typer av bergssalt. de renaste sorterna går till livsmedel. de som är duktiga på salt kan se i vilken gruva det har brutits.
förr använde man magnesiumstearat som antiklump men det är ej tillåtet längre.
antiklumpmedel används endast i salt som skall vara fririnnande vid tillverkning eller annan andvändning.
men som sagt just nu är det mode i salt samtidigt som man skall dra ned på konsumtionen.
skall man tjäna pengar på salt så får man bre på lite om de fantastiska egenskaperna.

DavidS
2007-06-15, 11:50
Vi ska naturligtvis inte glömma arsenik, plutonium, teknesium och andra gifter heller... Dessutom är det ju intressant att t ex Ununhexium finns i Himalayasalt när man bara lyckat framställa det och bevara det i 0,047 sekunder i ett labb...

David

tintilar
2007-06-18, 13:56
Jag ska höra med experten! Ona momento. :D

Maléne
2007-06-18, 14:09
Intressant tråd.

tintilar
2007-06-18, 14:50
Då ska vi se. Tabell över periodiska systemet i ordning efter atomer.
http://www.studera.com/nytto/persys/per_sys.htm

Såhär är det. Alla de mineraler som finns i det periodiska systemet behöver våra kroppar. Det är ju inte så konstigt efter som att vi är varelser tillverkade av naturen själv. ;) Anledningen till att vi söker efter salt är ju att vi söker de mineraler som salt i sin naturliga form, innehåller. Vi är ju gjorda så fiffigt att våra kroppar säger till och ger oss ett sug när vi har brist på ngt. Men det salt som vi stoppar i oss idag innehåller inte det vi har behov av vilket innebär att bristen består och vi äter mer salt.

Saltet som vi äter består ju som sagt endast av 2 grundämnen ur det periodiska systemet. Natriumklorid i sin ensamma form (alltså utan de andra mineralerna) är ett rent cellgift. Dödligt för människans celler. Men som sagt i rätt sammasättning är det INTE skadligt för kroppen. Detta gäller också alla de andra ämnen som finns i naturligt salt.

VARFÖR? Jo, i våra kroppar, i blodet osv, så finns alla dessa grundämnen i en speciell uppsättning. Vi behöver mao alla dessa ämnen för att vi är uppbyggda av dem. Vi har dem naturligt i oss, alla ämnen i det periodiska systemet. Himalayasaltet har exakt samma sammansättning som våra kroppar, av dessa ämnen. Det är alltså uppbyggt på samma sätt. Man kanske kan säga att det vi naturligt har i oss är just salt, i sin naturliga form. Men att tillsätta dessa ämnen enskillt och i fel mängd (alltså fel mängd i relation till de andra ämnena) är alltså riktigt skadligt i vissa fall. Som tex på det sätt vi äter saltet vi i regel har på matbordet.

Det är inte riktigt så enkelt som att ett ämne är farligt och ett annat är det inte. Alla vet vi ju att man inte kan ta upp en viss näring utan hjälp av andra ämnen. I naturliga produkter som frukt, salt osv så finns både näringämnena OCH de ämnen som hjälper oss att tillgodoge oss ämnet. Ämnen är beroende av varandra.

Saltet vi äter idag används som sagt mestadels i industri, kemisk industri och används i regel till att rena med och i andra kemiska processer. I detta ändamål ses mineraler och spårämnen som föroreningar men också som en tillgång efter som att man sen sorterar ut dessa och säljer som dyra tillskott. Men tillskott kan vi inte tiollgodose oss på rätt sätt efter som att det saknas ämen OCH vi får dem i fel uppsättning.

Gick det att förstå? Vi behöver sammasättningen som finns i salt. Samma sammansättning och ämnen som vi själva är uppbyggda av.

Industrisalt ger oss smak och belastning på kroppen/cellerna medan salt i sin naturliga uppsättning ger oss de ämnen som vår kropp behöver och som orsakar vårt behov av att äta ngt salt (saltsug), samtidigt som det inte belastar oss alls.

Boj
2007-06-18, 16:01
Läs gärna de länkar jag gav dig i ett tidigare inlägg, här är ett utdrag ur en av dessa.

Vakuumsalt

Vakuumsalt är bergsalt som man har raffinerat. Man pumpar ner rent vatten i stora saltfyndigheter och löser upp saltet till en saltlösning. Denna saltlösning renas från föroreningar med speciella kemikalier och man låter sedan vattnet koka bort antingen under tryck eller under vakuum (undertryck). Man får då ett salt som är till >99,9% ren natriumklorid. Med hjälp av kokningen kan man dessutom styra storleken på saltkornen, så att man kan få grovkornigt eller finkornigt salt, beroende på vad man vill ha det till. Ett sätt som används för att bryta bergsalt är genom borrning. Produkten man får då är just vakuumsalt. Det man gör är att man borrar sig ner i saltlagret i berggrunden och sprutar ner vatten. Saltet löser sig i vattnet och man tar upp lösningen genom ett annat rör. När vi i Sverige pratar om vakuumsalt menar vi oftast bergsalt som är brutet på detta sätt. Eftersom vakuumsalt är så rent är det mycket användbart. Man har det till mat, kemisk industri, avhärdning, lantbruk, fiskeindustri och mycket, mycket annat.

Så sammanfattningsvis är det inte industrin som tillverkar salt, utan industrin använder sig av det salt man utvinner.

Forest Autumn
2007-06-18, 16:05
Det är naturligtvis inte nyttigt att äta natriumklorid i stora mängder. Men jag tycker att du ska läsa de svar som du har fått här ovan om alla grundämnena i persyst. Ditt resonemang stämmer inte riktigt med verkligheten. Ett par exempel :en hel del av dessa ämnen finns inte i naturen och en del andra ingår ej i salter. Flera av dem bla plutonium är mkt giftigt även i små mängder.

arabia
2007-06-18, 21:31
*KL*
Vad är då summan av det hela? Vilket är bäst o ge hästen "vanlig" saltsten eller Himalaya salt?
Jag är helt novis vad gäller alla grundämnen o sånt (skulle nog hängt med lite bättre i skolan):p

DavidS
2007-06-18, 21:52
Min fråga är fortfarande om Himalayasalt innehåller Ununhexium! Det vore ju onekligen intressant. Det finns även ämnen i det periodiska systemet som beskrivs som "ännu ej upptäckt". Finns de i Himalayasalt som enligt dig innehåller alla ämnen i det periodiska systemet? Se för övrigt de andra inläggen. Beskriv även gärna vilka positiva effekter bly, plutonium, teknesium och kvicksilver har på kroppen.

David

DavidS
2007-06-18, 21:53
*KL*
Vad är då summan av det hela? Vilket är bäst o ge hästen "vanlig" saltsten eller Himalaya salt?
Jag är helt novis vad gäller alla grundämnen o sånt (skulle nog hängt med lite bättre i skolan):p

Ge vanlig saltsten!!!!!!!

David

tintilar
2007-06-19, 08:34
Ja precis. Jag ber om ursäkt om jag formulerat mig dåligt men vad jag kan minnas sa jag någonting i den här stilen: "95% av saltet går till industrierna". :bow:

tintilar
2007-06-19, 08:43
Jag vet inte benämningen på alla ämnen som ingår i saltet. Om dessa ämnen sopm du nämner, alla ingår i det periodiska systemet så är svaret JA.

Och vartända ämne som finns där finns också naturligt i vår kropp, i samma uppsättning som i saltet. På precis samma sätt. Mao är salt och allt som finns i det redan något som vi är byggda av. Därför passerar alla dessa ämnen (om de förekommer i rätt sammansättning) obehindrat genom vår kropp och våra celler. Efter som att det är detsamma som oss är det också lika lätt för det att vandra genom kroppen/cellerna etc. Det är inget gift det är ett kroppsligt ämne. Därfär är dessa ämnen inte heller skadliga för oss även om de i fel uppsättning är dödliga gift.

tintilar
2007-06-19, 08:45
Läs mitt svar precis ovan. Ja, vissa ämnen är giftiga i minsta lilla mängd, men inte i rätt sammansättning med vissa andra ämnen. Varför? Jo som jag skrev. Det är redan en del av oss. Vi har det redan i vår kropp. Så i rätt sammansättning är det INTE skadligt utan helt naturligt och ofarligt. Inte i rätt mängd utan i rätt sammansättning.

Boj
2007-06-19, 09:23
Sammanfattningsvis kan man säga, Himalaya salt är en produkt som inte är renad, medan det salt vi äter är renat. De man kallar tillsatser försvinner vid kokningen, och saltet blir därför lite mer än 99 % rent natrium jämfört med Himlaya saltet som håller en renhetsgrad på ca 93-95 % natrium resten är slaggprodukter som finns i vanlig bergmalm.

SaraXX
2007-06-19, 09:36
Jag vet inte benämningen på alla ämnen som ingår i saltet. Om dessa ämnen sopm du nämner, alla ingår i det periodiska systemet så är svaret JA.

Jag tror han skojar lite med dig ;)

Sara

Yrla
2007-06-19, 10:12

Och vartända ämne som finns där finns också naturligt i vår kropp, i samma uppsättning som i saltet. På precis samma sätt. Mao är salt och allt som finns i det redan något som vi är byggda av. Därför passerar alla dessa ämnen (om de förekommer i rätt sammansättning) obehindrat genom vår kropp och våra celler. Efter som att det är detsamma som oss är det också lika lätt för det att vandra genom kroppen/cellerna etc. Det är inget gift det är ett kroppsligt ämne. Därfär är dessa ämnen inte heller skadliga för oss även om de i fel uppsättning är dödliga gift.

Du menar alltså att radon, plutonium och polonium plötsligt inte är giftiga eller cancerframkallande eftersom de andra ämnena i periodiska systemet uppväger deras brister? :eek: (Synd att Litvinenkos läkare inte kände till detta! :cool:) Det skulle ju betyda att vi löst frågan om slutförvaring av kärnavfall - gräv ner det tillsammans med rätt proportioner av övriga ämnen i periodiska systemet så försvinner radioaktiviteten genom ett trollslag. :idea:

Och bly, arsenik och kvicksilver helt plötsligt blir nyttiga spårämnen till följd av att de balanseras upp av andra ämnen (kanske radon och plutonium?)? :confused:

I vilket fall får jag tacka dig för att du klargjorde innehållet så att jag fortsättningvis vet vilket salt jag ska köpa och vilket jag inte ska köpa (eller ens gå nära). :bow:

(Förresten - har du kikat på länken HH postade? Gör det annars! :idea:)

tintilar
2007-06-19, 10:33
Sammanfattningsvis kan man säga, Himalaya salt är en produkt som inte är renad, medan det salt vi äter är renat. De man kallar tillsatser försvinner vid kokningen, och saltet blir därför lite mer än 99 % rent natrium jämfört med Himlaya saltet som håller en renhetsgrad på ca 93-95 % natrium resten är slaggprodukter som finns i vanlig bergmalm.

Eller: Himalaya saltet är en naturprodukt med likadan sammansättning som redan finns i våra kroppar. Det är ett rent, fullständigt tillskott som våra kroppar har behov av.

Industrisalt är en reningsprodukt som är skadligt för kroppen och klassa som cellgift.

tintilar
2007-06-19, 10:34
Jaså? Jag är visst aldeles för inställd på kritik. :D

ang
2007-06-19, 10:34
Tycker du detta är enbart skojjigt också?!
Beskriv även gärna vilka positiva effekter bly, plutonium, teknesium och kvicksilver har på kroppen.

För min del så är det inte ens skräckblandad förtjusning, :cool: det närmar sig mest den gamla vetskapen om att "allt går att sälja med mördande reklam"

... dessvärre kan det nästan tolkas bokstavligt nu. :devil:

tintilar
2007-06-19, 10:35
Du menar alltså att radon, plutonium och polonium plötsligt inte är giftiga eller cancerframkallande eftersom de andra ämnena i periodiska systemet uppväger deras brister?
Troligen är nästan alla ämnen cancerframkallande. I fel uppsättning och mängd. Men du har väl inte cancer och jag kan garantera att du har och alltid har haft alla ämnen som ingår i det periodiska systemet, i din kropp. ;)

SaraXX
2007-06-19, 11:32
Tycker du detta är enbart skojjigt också?!

För min del så är det inte ens skräckblandad förtjusning, :cool: det närmar sig mest den gamla vetskapen om att "allt går att sälja med mördande reklam"

... dessvärre kan det nästan tolkas bokstavligt nu. :devil:

När jag skrev skoja så menade jag att David nog inte alls egentligen undrar över detta utan är helt på det klara med att tintilar inte har ett bra svar. Men det blir mycket roligare att fråga svåra frågor än att bara munhuggas. Tycker jag med :p

Sara/ som ger vanligt rent hemskt skadligt NaCl :D;)

Netika
2007-06-19, 12:31
Då ska vi se.
-----------------------------------------
Vi är ju gjorda så fiffigt att våra kroppar säger till och ger oss ett sug när vi har brist på ngt. Men det salt som vi stoppar i oss idag innehåller inte det vi har behov av vilket innebär att bristen består och vi äter mer salt.
---------------------------

Nej. Tyvärr fungerar det inte så enkelt!

Byt ut ordet "salt" mot "socker" i meningen ovan så blir det ännu klarare att kroppens sug handlar sällan om vad vi "behöver".
Vi behøver både salt och socker men inte i de mängder vi stoppar i oss i dag.
Vi får sug efter det som är "gott"; salt, socker,fett (eg de smakämnen som är fettløsliga och finns i fettet, inte själva fettet i sig)- det vi absolut behöver, tidigare delikatesser och bristvaror men vilka vi nu har alltför mycket av.

Sedan får vi sug efter det som stimulerar vårt beløningssystem i hjärnan: "Trøsta mig (aldrig) med en karamell (..eller chips)

-------------------------------------

Saltet som vi äter består ju som sagt endast av 2 grundämnen ur det periodiska systemet. Natriumklorid i sin ensamma form (alltså utan de andra mineralerna) är ett rent cellgift. Dödligt för människans celler. s
---------------------------

Definitivt helt felaktigt! Salt (NaCl) måste vi få i oss! Men i rätt mängd! Før lite och før mycket belastar vår kropp.
Tänk bara dropp här; det vanligaste droppet man ger intravenøst är "vatten + salt"; isoton koksaltløsning.

Finns att läsa mer i varje fysiologibok.

(Sedan ska man inte glømma att häst och människa har olika fysiologi och sätt att hantera salt. Hästar kan leva med att enbart dricka bräckt (lättsaltat) vatten ( i carmague ex) vilket vi männisor inte kan, vår fysiologi kan inte hantera så mycket salt.)

Min førutfattade mening är att jag inte kommer kunna øvertyga dig om att det jag skriver är sant. (korrigera mig om jag har fel här)
Men kanske viktigt før någon annan att läsa.

tintilar
2007-06-19, 15:40
Byt ut ordet "salt" mot "socker" i meningen ovan så blir det ännu klarare att kroppens sug handlar sällan om vad vi "behöver".
Vi behøver både salt och socker men inte i de mängder vi stoppar i oss i dag.
Vi får sug efter det som är "gott"; salt, socker,fett (eg de smakämnen som är fettløsliga och finns i fettet, inte själva fettet i sig)- det vi absolut behöver, tidigare delikatesser och bristvaror men vilka vi nu har alltför mycket av.
Absolut, men varför skulle vi en dag ha haft behov av dessa "bristvaror" om vi inte behövde det. Kan ju tillägga att socker inte heller är en onyttig råvara. Det är inte ens skadligt för våra tänder, tvärt om. Det är det bearbetade sockret, som saknar ämnen som från början fanns där, som är skadligt för oss och våra tänder.

Det finns ett behov av dessa ämnen. I deras naturliga form.

Fysologibok - inte för att jag brukar säga emot det som står skrivet i dem men det är en hel del saker som inte finns med där, som vi dock vetenskapligt vet, också.

Definitivt helt felaktigt! Salt (NaCl) måste vi få i oss! Men i rätt mängd! Før lite och før mycket belastar vår kropp.
Tänk bara dropp här; det vanligaste droppet man ger intravenøst är "vatten + salt"; isoton koksaltløsning.
Ja men i sin ensamma form och fel mängder ÄR det ett cellgift. Det är lika sant som det du just skrev.

Boj
2007-06-19, 17:54
Eller: Himalaya saltet är en naturprodukt med likadan sammansättning som redan finns i våra kroppar. Det är ett rent, fullständigt tillskott som våra kroppar har behov av.

Industrisalt är en reningsprodukt som är skadligt för kroppen och klassa som cellgift.

Grejen är att det inte är någon skillnad på det du kallar Himalaya salt mot det salt vi har på bordet, mer än att det vi äter är betydligt renare än det som man vill ge hästen. (Himalaya salt)
Det sk industrisaltet är renat från giftiga ämnen, som inte är borttagna ur orenat salt.

Kvicksilver, bly, plutonium är exempel på ämnen som lagras i kroppen. Förr innehöll bl a tandlagningsmedel kvicksilver, man kom underfund med att det inte var bra att tillföra kroppen i större mängder. Läs gärna vad man skriver om gravida kvinnor som inte bör äta Östersjöfisk i för stora mängder, kvicksilver lagras i det växande fostret och kan förorsaka missbildningar.

I japan efter atombomberna fick nedfallen från dessa långt fortskridande konsekvenser, ännu idag föds missbildade barn pga dessa två katastrofer. Tjernobyl står bara i sin barndom vad gäller konsekvenser av den händelsen, många blev sterila av händelsen. Det föds oerhört många missbiladade barn, och en stor % av dessa missbildningar hamnar i fortplantnings systemet dvs folk blir sterila. Vad som kommer längre fram får vi väl se, det går ju inte att överblicka i nuläget under alla omständigheter.

Troligen är nästan alla ämnen cancerframkallande. I fel uppsättning och mängd.

Varken plutonium, kvicksilver eller något annat bör tillföras kroppen i någon mängd. Ändå så görs det idag, te x kvicksilver använder man bl a i vaccinationer som ett slags konserveringsmedel, har du räknat med det du får i dig på oönskad väg också.

Boj
2007-06-19, 17:56
Ja men i sin ensamma form och fel mängder ÄR det ett cellgift. Det är lika sant som det du just skrev.

Fantastiskt, ett nytt preparat att använda vid cellgiftsbehandling av cancer.

DavidS
2007-06-19, 19:54
Jag undrar vad du har för belägg för att alla ämnen som ingår i det periodiska systemet även finns i Himalayasalt. Ununhexium har bara identifierats vid ett enda tillfälle och fanns då kvar i 0,047 sekunder innan det fallit sönder, men du hävdar bestämt att det finns i Himalayasalt! Tillåt mig att vara något skeptisk, men om du kan visa mig en trovärdig källa så kan jag alltid ändra mig. Jag skulle även uppskatta att du beskriver vilka föreningar där ädelgasrena ingår som finns i Himalayasalt. Detta utöver de positiva effekterna av bly, plutonium, kvicksilver och teknesium.

David

Forest Autumn
2007-06-19, 19:56
Om jag var du hade jag nog läst lite mer i fysiologiboken som du själv pratar om. Du blandar ihop begreppen och det är klart att det retar upp många. Natriumklorid kan väl knappast kallas för ett cellgift? Cellgifter behandlar man cancer med (vilket någon skriver om ovanför)Däremot är det inte nyttigt eftersom det rubbar saltbalansen (natrium/kalium) i cellerna och därigenom rubbar bla transporter genom cellmembranen (om jag minns rätt?) Jag tror att det är dags att inse att de som svarar här vet vad de pratar om.
Är det bara jag som tycker att den här diskussionen är på väg att spåra ur totalt?

tintilar
2007-06-20, 09:43
Grejen är att det inte är någon skillnad på det du kallar Himalaya salt mot det salt vi har på bordet, mer än att det vi äter är betydligt renare än det som man vill ge hästen. (Himalaya salt)
Det sk industrisaltet är renat från giftiga ämnen, som inte är borttagna ur orenat salt.
Men det jag försöker förklara är att det vi ser som föroreningar i det naturliga saltet är inte det. Det är viktigt för balansen i vår kropp.

Varken plutonium, kvicksilver eller något annat bör tillföras kroppen i någon mängd. Ändå så görs det idag, te x kvicksilver använder man bl a i vaccinationer som ett slags konserveringsmedel, har du räknat med det du får i dig på oönskad väg också.Jag har inte räknat tyvärr.

Nu är det inte jag som är källan till denna information så det är svårt för mig att gå in mer på detaljer. Jag försöker bara informera den fakta som finns kring saltet. Försöker dela era tankar med dem som vet mer men det sker tyvärr inte dagligen så jag hoppas att ni har tålamod. :D :bow:

tintilar
2007-06-20, 09:45
Oj, jag ber om ursäkt. Jag har blandat ihop begreppen i mitt skrivande. :bow: Inge bra att förmedla sånt här på arb-tid. :D

pinky
2007-06-20, 12:17
Men det jag försöker förklara är att det vi ser som föroreningar i det naturliga saltet är inte det. Det är viktigt för balansen i vår kropp.

Men om saltet har samma balans som vi har i kroppen, då stämmer ju "dina" teorier ändå bara om saltet vore det absolut enda vi åt, eller om allt vi åt hade exakt samma balans.

Balansen i varje enskilt födoämne är väl oväsentligt, man måste väl ändå se till det totala intaget av alla ämnen?

Forest Autumn
2007-06-20, 13:04

Jag har inte räknat tyvärr.

Nu är det inte jag som är källan till denna information så det är svårt för mig att gå in mer på detaljer. Jag försöker bara informera den fakta som finns kring saltet. Försöker dela era tankar med dem som vet mer men det sker tyvärr inte dagligen så jag hoppas att ni har tålamod. :D :bow:

Det brukar vara bra att kolla fakta från fler källor än en.

orientalkatten
2007-06-20, 14:01
http://home.student.uu.se/maer5745/2007/04/terfrsljare-frsvarar-himalayasaltet.html

har denna varit med förut?

Forest Autumn
2007-06-20, 15:03
Intressant sida. Jag har snabbläst den och den verkar betydligt mer trovärdig än en del annan "information" i den här tråden. Den är ju inte full av direkt felaktig information.

tintilar
2007-06-29, 16:02
Det har jag. Med hjälp av denna källa, och även utan. ;)

Men om saltet har samma balans som vi har i kroppen, då stämmer ju "dina" teorier ändå bara om saltet vore det absolut enda vi åt, eller om allt vi åt hade exakt samma balans.

Balansen i varje enskilt födoämne är väl oväsentligt, man måste väl ändå se till det totala intaget av alla ämnen?Jag tror snarare att det har med sammansättningen att göra. Men jag ska kolla upp det. :)

Forest Autumn
2007-06-29, 18:41
Det har jag. Med hjälp av denna källa, och även utan. ;)

Jag tror snarare att det har med sammansättningen att göra. Men jag ska kolla upp det. :)

Tintilar! Jag förstår inte vad du menar med detta svar?
Den källa du citerar är ett av svaren ovanför men ej mitt - det var kanske inte till mig?

Piccoliiina
2007-06-30, 14:39
Jag förstår inte varför man ska göra allting så mycket mer komplicerat än vad det är.

Salt är Salt.

Det kan omöjligt vara någon större skillnad, det kan väl inte bli någon större skillnad på hästen.

Jag kommer nog köpa en sån där sten, bara för att se om min pålle tycker bättre om en sådan, än en vanlig.
Om inte, kan han lika bra ha en vanlig.

Jag tror verkligen inte Hästsportsbutikerna sålt sådana stenar om dom varit farliga för hästarna.

Sen är dom mycket finare än vanliga saltstenar, dom är Rooosssaaa!! :love:

tenesie
2007-07-01, 19:16
Till Tintilar och DavidS:

Eran debatt är ju riktigt rolig att läsa.

Men nu till min åsikt:

Naturligtvis kan inte Himalaya salt innehålla precis alla grundämnen, men säkert många av de grundämnen och föreningar som är livsnödvändiga för uppbyggnaden av både hästar och människor, för den delen. Men säkerligen innehåller saltet vissa giftiga grundämnen, som inte har några som helst positiva effekter. MEN alla ämnen förekommer i sina naturliga proportioner, vilket gör att kroppen kan rensa ut det som är giftigt och speciellt om den får sitt mineralbehov tillgodosett.

Det finns väl ingen frisk häst som frivilligt äter något giftigt (om det inte finns något ämne i giftet som den saknar) och de säljer ju Himalaya salt i ridsportsaffärer. Jag tror att de positiva delarna överväger de negativa. Till hösten när hästarna tas in köper jag antaglien Himalaya salt till min pålle.

Vad beträffar disskussionen om Himalaya salt vs. vanlig saltsten så tror jag inte att vanlig saltsten skulle vara direkt giftigt. Men man kan ju se vad på vanligt koksalt gör för människor vid överkonsumtion (högt blodtryck). Det är ju till och med vanligt att det blandas i jod i koksalten, för att vi annars inte ska få brist på det ämnet. Detta i sin tur antyder att vanligt salt inte har en tillräcklig näringssamansättning, fast å andra sidan kanske det inte är tänkt att vara den primära källan till livsnödvändiga mineraler...

mackan
2007-07-01, 19:41
Otroligt eg att man inte informerar om detta istället för att avråda folk från saltanvändning i för stora mängder. Så både människor och djur borde eg inte äta industrisalt utan naturligt salt. Därför är det klokare (och billigare) att köpa himalayasalt.

KL. inte ens läst igenom hela tråden.

finns en notis om detta i senaste Ridsport, ang. att tänka på miljön och vara miljömedveten. Det nämns då att det tex INTE är nödvändigt att införskaffa salt från Himlalaya när man kan göra det i princip från nästgårds. :crazy:

ang debatten skillnad på "salt och salt" så anser jag att du tyvärr är ledd HELT bakom ljuset, och inte kan se det hela lite objektivt, utan är övertygad om att du funnit det Magiska Mirakel Saltet :D

är som all annan reklam runt "special"produkter och dittan och dattan. Ren försäljning och trend tycker jag. Synd att folk hoppar på och köper det. Fast det är väl inte ngt nytt utan hör till historien och typiskt mänskligt å andra sidan..... men en bra regel är nog att alltid TÄNKA lite globalt och i ett större perspektiv innan man rycks med helt och hållet.......

Alexandra_W
2007-07-04, 13:34
*KL*

Med anledning av den här tråden diskuterade jag faktiskt himalayasalt med min equiatriker häromveckan. Som konstaterade att den största skillnaden han sett var att himalayastenarna var väldigt mycket HÅRDARE än vanligt salt (han hade fått någon lampa i himalayasalt, som folk dessutom i ganska stor utsträckning 'provslickat' på *s*), och att den där månne kunde fylla ett behov för de hästar som av någon anledning anser att saltstenar är förklädda sockerbitar som ska knapras i sig. Men la till att 'om den är så hård så den står emot de så de måste slicka är det ju bra, frågan är hur det blir med tänderna om de ändå envetet ska bita'.

I övrigt diskuterade vi mest kring att 'OM det nu är från himalaya, så är ju inte det direkt det renaste ställe som finns det heller, och det lär finnas förorenat nedfall i form av regn/dimma/snö/etc i himalaya med. Måhände det 'bildats' under längre tid, fast hur länge har det legat en massa lik och skräpat i himalaya?'

Kort sagt, inte ens min equiatriker - som annars är snarast fanatisk på att det inte ska vara tillsatser, absolut inte pelleterat foder, betfor borde bannlysas och diverse andra åsikter (jag slår dövörat till på det mesta och han insisterar tack och lov inte vad gäller andras hästar), var tveksam till om himalayasalt är så himla speciellt för det första, och om det är ett dugg bättre för det andra.
Om det nu ens kommer från himalaya då.

Men att den hårdare konsistensen ev kunde vara en fördel för vissa hästar. Om man nu då inte anser man kan hälla salt i krubban ;)

pinky
2007-07-04, 13:43
Låter mycket sunt, tycker jag...
Och hur bra mår Himalaya av att allt salt bryts bort därifrån och fraktas hit?

Kanske lite OT, men ingår det i equiatrikerutbildningen att man blir så "naturlig", även pysslar med homeopati etc? Eller har du samma equiatriker som jag har haft? ;) (DW)

Alexandra_W
2007-07-04, 13:58
Absolut, men varför skulle vi en dag ha haft behov av dessa "bristvaror" om vi inte behövde det. Kan ju tillägga att socker inte heller är en onyttig råvara. Det är inte ens skadligt för våra tänder, tvärt om. Det är det bearbetade sockret, som saknar ämnen som från början fanns där, som är skadligt för oss och våra tänder.
Det finns ett behov av dessa ämnen. I deras naturliga form.

Fysologibok - inte för att jag brukar säga emot det som står skrivet i dem men det är en hel del saker som inte finns med där, som vi dock vetenskapligt vet, också.

Hold your horses nu!

Det spelar ingen roll om det är fruktsocker eller raffinerat socker. Det behöver inte ens vara socker, kolhydrater blir samma sak. När du äter så blir det ett syraangrepp på tänderna, det är när bakterierna reagerar med det man ätit och då bildas det syra. Syraangreppet förstör emaljen, vilket gör att bakterierna lättare får fäste, och kan ta sig längre ner i tanden.

I normalfallet så tar saliven hand om syraangreppet, men äter man för ofta hinner sliven inte reparera skadan.

När vi ändå är inne på tänder och vansinnigheter som naturligt = oskadligt. Har du sett tänder med frätskador någongång? Där syraangreppen frätt ner/bort emaljen? Det har slagits larm av tandläkare att mer och mer barn har frätskador på tänderna, och en del av detta är kopplat till det ökade läskdrickandet, saftdrickandet etc.

MEN, allt som har surt PH fräter. JUICE och sura frukter, är också en STOR bov och ge lika fula frätskador som t ex sockerfri läsk.

Så hur naturligt apelsiner än är t ex, så är de direkt skadliga för tänderna om man äter det mycket och/eller ofta. Dvs ett 'nyttigt mellanmål' 4 ggr per dag i form av en apelsin är rena mardrömmen tandmässigt sett. Att ta ett 'naturligt' glas färskpressad juice av äpple/apelsin/etc är inte heller oskadligt.

Men jag vill gärna höra på vilket sätt socker - oavset sort - skulle vara BRA för tänderna? ;P

Alexandra_W
2007-07-04, 14:01
Låter mycket sunt, tycker jag...
Och hur bra mår Himalaya av att allt salt bryts bort därifrån och fraktas hit?

Kanske lite OT, men ingår det i equiatrikerutbildningen att man blir så "naturlig", även pysslar med homeopati etc? Eller har du samma equiatriker som jag har haft? ;) (DW)

Jag har samma som du misstänker jag, initialerna är samma och med tanke på din bostadsort, så ;)

IOfs så den equiatriker jag hade innan, hon var baske mig ÄNNU mer 'rabiat' (D nöjer sig ju med att uttrycka åsikten men blir ju inte sur/aggresiv/offensiv - inte mot mig iaf - om jag inte varken håller med eller gör som 'han tycker'. Jag fodrar t ex med Kraffts pellets, och D vet det och nöjer sig med att tycka att han aldrig skulle det. Fd equiatrikern skulla tjatat om den där kraften som roten till ungefär ALLT ont som drabbade hästarna i tio år framåt).

Så jag tror de lär sig en hel del av det inom utbildningen, det hänger ju mkt ihop med hela det 'österländska tänket', sen är det nog olika hur mycket individen 'tar till sig' det? Tror jag..

Och ja, miljöaspekten är en annan del, den har dock redan tagits upp så den skippade jag, men den diskuterade vi ju med.

DavidS
2007-07-05, 10:52
[QUOTE=tenesie;8602511]Till Tintilar och DavidS:

Det finns väl ingen frisk häst som frivilligt äter något giftigt (om det inte finns något ämne i giftet som den saknar) och de säljer ju Himalaya salt i ridsportsaffärer.

QUOTE]

Hästar äter allt möjligt som kanske inte är så bra för dem. Sprängört, idegran och botulin/mögelkontaminerat foder är några exempel. Vad jag vänder mig mot är att det inte tycks finnas någon innehållsdeklaration för himalayasalt (då skulle man inte påstå att det innehåller "alla grundämnen i det periodiska systemet") och alltså vet man inte vad det innehåller. Vet man inte vad det innehåller och i vilka mängder känns det oansvarigt att rekommendera produkten. Många grundämnen är faktiskt MYCKET giftiga även i mindre mängder.

Ridsportsaffärer finns för att tjäna pengar. Alltsom säljs behöver inte vara bra/nödvändigt.

David

olgaklara
2007-07-05, 11:21
*kl*

Jag har nu under några månaders tid givit mina hästar Himalaya salt och faktiskt så gillar alla hästarna den.

Jag har själv provsmakat och det är en annorlunda saltsmak jämfört med vanlig saltsten.

De räcker länge så som det ser ut nu och samtliga hästar slickar på dem även den hästen som var hopplös med salt förut (och jo han behövde salt!!)

Jag personligen tycker dessutom att de är betydligt snyggare än vanliga, om det nu eg skulle spela någon roll :angel:

Jag köpte mina på Hööks och hade även tittat en lång tid på dem från andra försäljare men då tyckte jag att de var hiskeligt dyra vilket de inte är nu mycket med tanke på att de räcker länge.

Och nej mina hästar mår inte dåligt på något vis heller :rofl:

Alexandra_W
2007-07-05, 17:29
Olgaklara - det där stöder ju det jag och equiatrikern diskuterade, att de borde kunna ha en funktion till de hästar som äter för mycket salt, iom att de är hårdare och räcker längre.

Ang hästen som nu äter salt, det KAN ju bero på formen med.. Fbldonnan var helt hopplös förut, rörde inte sin saltsten no matter what, jag hällde havre och allt möjligt på den för att få henne att slicka på den. Nix. Det var en sån här vanlig liten i hållare på väggen.

Sen bytte hon box när K dog, och fick då en sådan där stor, i 'bottenhållare'. Vips började hon äta salt. Exakt samma salt (NaCl), men annan 'form' rent utseendemässigt, och det passade henne bättre. Bara en tanke, det spelar ju eg ingen roll VARFÖR dina hästar gärna äter himalayasaltstenen, det är bara att glädjas, men som sagt den har ju annan 'form' och 'upphängning' med, som säkerligen passar en hel del hästar bättre än den traditionella.

axel
2007-07-05, 18:36
*KL*
Jag får väl skämmas eftersom jag har köpt en sådan:o

min tanke var att ha den i hagen iom att den inte smälter/ regnar bort lika fort som en vanlig.

De har en sten med bara salt o en med
Se o ngt mer. De äter mest på H-saltet.

izabelle
2007-07-08, 13:29
Jag har himalaya saltsten till min häst..han älskar den mer än sin vanliga som oxå finns i boxen, men det slickar han ej på.....

Jag har tur för hon som äger stallet där jag har hästen är återförsäljare för St. Hippolyt hästfoder och dessa himalaya saltstenar!!:banana:

Forest Autumn
2007-07-08, 20:25
Jag tror inte att det spelar så stor roll vilken saltsten man använder.
Jag har svårt att egentligen tro att himalaya saltsten egentligen är skadlig. Om hästarna tycker om den är det kanske bra?

smurfis
2007-07-09, 09:56
http://www.camixherbs.se/

Köper mina

smurfis
2007-07-09, 09:58
[QUOTE=smurfis;8655810]http://www.camixherbs.se/

Tröck lite för snabbt på knapparna så tråden hann postas innan jag skrivit klart.

Köper mina OMSKRIVNA SALTSTENAR från camixherbs. Använder den eftersom det håller betydligt längre än en vanlig saltsten eftersom min pålla formligen älskar salt.

axel
2007-07-10, 10:51
Jag tror inte att det spelar så stor roll vilken saltsten man använder.
Jag har svårt att egentligen tro att himalaya saltsten egentligen är skadlig. Om hästarna tycker om den är det kanske bra?det är ur miljöaspekten- transport från Pakistan-som man inte bör köpa den.

olgaklara
2007-07-10, 12:53
Var transporteras de andra saltstenarna ifrån då?? Är den processen bättre ur miljösynpunkt att framställa en sådan?

Forest Autumn
2007-07-10, 15:39
det är ur miljöaspekten- transport från Pakistan-som man inte bör köpa den.

Ok i så fall bör man naturligtvis inte köpa den. Det var ett tag sedan jag läste hela tråden så jag hade förträngd den delen. Jag tänkte mer på vad den innehåller. Men det har vi tjatat om ganska länge.

Alexandra_W
2007-07-10, 17:03
Var transporteras de andra saltstenarna ifrån då?? Är den processen bättre ur miljösynpunkt att framställa en sådan?

Det som diskuteras ang miljöaspekten är transporterna. Och t ex Tysklan och Polen har stora saltfyndigheter. Och det är betydligt närmare mellan Tyskland - Sverige och Pakistan - Sverige t ex.

Ang olika processer att bryta salt (OAVSETT sort) kan du läsa mer här:

Alexandra_W
2007-07-10, 17:06
Och här har du info om ett av de absolut vanligast förekommande 'saltstensmärkena':

http://www.knz.se/fakta.html

Alexandra_W
2007-07-10, 17:13
Hoho, jag har hittat en analysdeklaration på Himalayasalt!

På tyska men till och med jag fattar det mesta. Dock har jag ju eg ingen aning om värdet av kvicksilver t ex skiljer sig från vanligt salt.

Men, ni kemikunniga etc som diskuterat detta, här är en analysrapport på himalaysasalt. (OBS - värdena skiljer sig tydligen från parti till parti)

http://www.klokast.se/GIE/Salt/HANALYS.pdf

Forest Autumn
2007-07-10, 21:41
Intressant sida. Jag kan inte ett ord tyska men man ser ju vad det innehåller. Tyvärr säger inte mängderna mig så mycket. Men det är ju små mängder av allt annat utom vanligt salt. Det är intressant att de även har mätt de radioaktiva isotoperna. Jag har försökt att googla på olika gränsvärden men har ej lyckats hitta några tabeller. Jag har nog sådant på jobb men där är jag ej den närmaste tiden. Någon annan som vet - kan ju vara intressant att veta?

HelenaHandberg
2007-07-11, 00:46
Kalium-40 var väl den enda mätbara strålande ingrediensen. Jag tror inte värdet översteg det som vi alla bär inom oss även om jag inte har siffran aktuell.

Intressant att det innehöll 99,1 % NaCl och 0,2 % vatten. H-sten kostar 33 SEK / kg. Vanlig saltsten 4,20 SEK/kg. För 28,80 får man alltså 7 gram av en blandning av barium, kalium inklusive radioaktivt sådant, järn, sulfat, magnesium och diverse knappt mätbara föreningar. Som hittat! HH

olgaklara
2007-07-11, 08:23
Kalium-40 var väl den enda mätbara strålande ingrediensen. Jag tror inte värdet översteg det som vi alla bär inom oss även om jag inte har siffran aktuell.

Intressant att det innehöll 99,1 % NaCl och 0,2 % vatten. H-sten kostar 33 SEK / kg. Vanlig saltsten 4,20 SEK/kg. För 28,80 får man alltså 7 gram av en blandning av barium, kalium inklusive radioaktivt sådant, järn, sulfat, magnesium och diverse knappt mätbara föreningar. Som hittat! HH

Var får du ifrån att den kostar 33kr/kg??

Novali01
2007-07-11, 09:10
Var får du ifrån att den kostar 33kr/kg??

Från den här sidan kanske? Citat:

2,5-3,5 kg
Artikelnr: 4764

Himalayasalt är en ren naturprodukt med ett unikt innehåll av ca 84 olika mineraler och spårämnen, som man i Himalayasaltet hittar i minst 200 olika bindningsformer. Himalayasalt är fritt från föroreningar från dagens hav och dessutom rik på mineralämnen. Prova himalayasalt till din häst - utan tillsatser och helt obehandlat. Är du intresserad av att bara köpa himalayasalt? Kontakta oss på e-mail info@stroeh.se eller på telefon 070-5697960.

98.00 SEK
(SEK per kg: 32.67)

owesmatte
2007-07-11, 11:44
Varför köpa himalayasalt och bidra till miljöförstöring?! Skiljer inte spec på sånt salt och vanligt, iaf så klarar hästar vanligt salt hur bra som helst.
Tänk bara hur mycket miljön påverkas av att frakta hit det jäkla saltet...

olgaklara
2007-07-11, 12:22
Jag betalade bara 10kr/kg för mina

olgaklara
2007-07-11, 12:24
Varför köpa himalayasalt och bidra till miljöförstöring?! Skiljer inte spec på sånt salt och vanligt, iaf så klarar hästar vanligt salt hur bra som helst.
Tänk bara hur mycket miljön påverkas av att frakta hit det jäkla saltet...

Men hur miljövänligt tas det andra saltet fram då?? Hur miljövänligt fraktas det??

Det går ju in i en industri som bla pressar stenarna för att passa saltstenshållarna etc

peter_lundin
2007-07-11, 12:35
Hur formas H-saltet till stenar?
PL

Boj
2007-07-11, 12:37
Jag betalade bara 10kr/kg för mina

Fast det är ju inte gängse marknadspris, och man måste väl utgå ifrån det eller hur.

Alexandra_W
2007-07-11, 12:49
Men hur miljövänligt tas det andra saltet fram då?? Hur miljövänligt fraktas det??

Det går ju in i en industri som bla pressar stenarna för att passa saltstenshållarna etc

Psst olgaklara. Skillnaden i framställning ska du tona ned, salt bryts enligt några få gängse metoder. Himalayasaltet bryts i en av Pakistans största saltgruvor, jag tvivlar på att Pakistan går i bräschen för miljömedvetenhet och miljötanke. Då tror jag de Tyska, Polska eller Danska saltleverantörerna har mer miljötänk...

Och ang pressningen till stenar så säger jag som Peter: Hur blir himalayasaltet stenar då? Eller det kanske växer färdigformade saltstenar med hål i mitten och trevligt rundade, så de är bara att plocka dem och skicka iväg? *s*

olgaklara
2007-07-11, 12:56
Jo de säljs för det priset där jag köper dem

olgaklara
2007-07-11, 12:57
Är inte det "färdiga stenar" dvs råblock som huggs ut. De pressas inte som det vanliga saltet till stenar

Rätta mig gärna.

olgaklara
2007-07-11, 12:59
Psst olgaklara. Skillnaden i framställning ska du tona ned, salt bryts enligt några få gängse metoder. Himalayasaltet bryts i en av Pakistans största saltgruvor, jag tvivlar på att Pakistan går i bräschen för miljömedvetenhet och miljötanke. Då tror jag de Tyska, Polska eller Danska saltleverantörerna har mer miljötänk...

Och ang pressningen till stenar så säger jag som Peter: Hur blir himalayasaltet stenar då? Eller det kanske växer färdigformade saltstenar med hål i mitten och trevligt rundade, så de är bara att plocka dem och skicka iväg? *s*

Fast Polen är verkligen inget land som anses som miljövänligt. Det är mest det jag vill ha fram. Det finns säkert betydligt fler produkter som framställs på ett mkt omiljövänligt sätt än transporten av dessa stenar

Boj
2007-07-11, 13:51
Om man utgår från huvudleverantören så är det rekommenderade priset avsevärt högre än så, då finns två saker som kan gälla i ditt fall. Du har inte köpt H-salt utan annat kristall salt, eller så får du köpa det till inköpspriset vilket de flesta förmodligen inte kan/får göra vilket man bör utgå ifrån.

Alexandra_W
2007-07-11, 23:32
Fast Polen är verkligen inget land som anses som miljövänligt. Det är mest det jag vill ha fram. Det finns säkert betydligt fler produkter som framställs på ett mkt omiljövänligt sätt än transporten av dessa stenar

Och det grundar du på? Och i jämförelse med Pakistan?

Det finns grader ja, och östeuropa ligger fortfarande efter västeuropa. Men soms agt, jämför Polen och Pakistan och förklara hur du får pakistan som 'vinnare'?

Hur är arbetsvillkoren för arbetarna i gruvan i pakistan förresten? Det är ju en aspekt att fundera på med.

Med tanke på växthuseffekten/den globala uppvärmningen osv så är transporter av varor inget som ska negligeras alls, och i allra högsta grad en miljöbov. Och ju längre transport dessto värre, även om en längre sträcka med tåg kan vara bättre än en kortare med lastbil (dvs transportmedlet spelar in med).

Men rent generellt känns det som du upprepar försäljningsargument för Himalayasalt utan att veta hur de stämmer överens med verkligheten..

Ang färdiga stenar så hmm, av någon mystisk anledning så även om de inte är så symmetriska som vanliga saltstenar så alla de himalayasaltstenar jag sett har ungefär samma storlek och ungefär samma form, och samma centrumhål. Dvs de ÄR bearbetade.

olgaklara
2007-07-12, 08:20
Och det grundar du på? Och i jämförelse med Pakistan?

Det finns grader ja, och östeuropa ligger fortfarande efter västeuropa. Men soms agt, jämför Polen och Pakistan och förklara hur du får pakistan som 'vinnare'?

Hur är arbetsvillkoren för arbetarna i gruvan i pakistan förresten? Det är ju en aspekt att fundera på med.

Med tanke på växthuseffekten/den globala uppvärmningen osv så är transporter av varor inget som ska negligeras alls, och i allra högsta grad en miljöbov. Och ju längre transport dessto värre, även om en längre sträcka med tåg kan vara bättre än en kortare med lastbil (dvs transportmedlet spelar in med).

Men rent generellt känns det som du upprepar försäljningsargument för Himalayasalt utan att veta hur de stämmer överens med verkligheten..

Ang färdiga stenar så hmm, av någon mystisk anledning så även om de inte är så symmetriska som vanliga saltstenar så alla de himalayasaltstenar jag sett har ungefär samma storlek och ungefär samma form, och samma centrumhål. Dvs de ÄR bearbetade.

Med tanke på att allt vi använder idag i samhället är transporterat långt så är det ju bara ett argument i det hela. Polen klassas som en stor miljöbov i Europa med tanke på sin kolkraft.

Pakistan tillhör väl inte östeuropa?? Utan Asien väl?

Dessutom så hackas stenarna ur block för hand, visst ingen bra arbetsform för de som arbetar men tro inte att de i polen har det bättre!. Stenarna har likartad storlek men de skiftar dock lite- De är inte pressade i någon industri så rent miljömässigt så kan man nog säga att det utjämnar den långa transporten

olgaklara
2007-07-12, 08:22
Jag har betalt 16kr/kg inklusive. Jag räknade fel då jag glömde momsen!

Men jo det är de riktiga stenarna

Alexandra_W
2007-07-12, 10:55
Med tanke på att allt vi använder idag i samhället är transporterat långt så är det ju bara ett argument i det hela. Polen klassas som en stor miljöbov i Europa med tanke på sin kolkraft.

Att minska på transporterna gör MYCKET för miljön. Och det är lika dumt miljömässigt att köpa mjölk från Tyskland nr vi kan köpa svensk mjölk, som att köpa salt från Pakistan när vi kan få det mycket närmare ifrån.

Pakistan tillhör väl inte östeuropa?? Utan Asien väl?

Skrev aldrig det hörde till östeuropa? Utan skrev att Östeuropa (dit Polen hör) ligger efter västeuropa ja, men ändå långt före Pakistan.

Dessutom så hackas stenarna ur block för hand, visst ingen bra arbetsform för de som arbetar men tro inte att de i polen har det bättre!. Stenarna har likartad storlek men de skiftar dock lite- De är inte pressade i någon industri så rent miljömässigt så kan man nog säga att det utjämnar den långa transporten

Källhänvisning tack till var uppgiften att de hackas ur för hand? Och jag är beredd att säga att det är bättre förhållanden i Polen än i Pakistan - ja!

Men, du tycks ganska ordentligt strunta i både miljöaspekt, arbetsförhållande, falsk marknadsföring och oriktiga faktapåståenden - för du hars valt hela himalayasaltsgrejen med hull och hår, och då spelar det ingen roll resten. Inte ens om någon barnarbetare (OBS säger inte attd et ÄR så) jobbar 18 h/dygn för att fixa dina saltstenar, för det är oväsentligt?

olgaklara
2007-07-12, 12:20
Att minska på transporterna gör MYCKET för miljön. Och det är lika dumt miljömässigt att köpa mjölk från Tyskland nr vi kan köpa svensk mjölk, som att köpa salt från Pakistan när vi kan få det mycket närmare ifrån.

Men ärligt tror du själv på att transporterna i tex Polen är miljövänlig??

Skrev aldrig det hörde till östeuropa? Utan skrev att Östeuropa (dit Polen hör) ligger efter västeuropa ja, men ändå långt före Pakistan.

Betänk att Tyskland också är en stor miljöbov!!

Källhänvisning tack till var uppgiften att de hackas ur för hand? Och jag är beredd att säga att det är bättre förhållanden i Polen än i Pakistan - ja!

Det är rena block som hackas ut, det genomgår ingen press utan det är ren stensalt det är en av orsakerna att det är betydligt hårdare än vanlig saltsten.

Varför betvivlar du att det inte är rena block??

http://www.re-fresh.se/catalog/product_info.php?cPath=23_47&products_id=67

Hur mkt erfarenhet har du av Polen?? rent arbetsmässigt? Längre in i Polen tex?

Men, du tycks ganska ordentligt strunta i både miljöaspekt, arbetsförhållande, falsk marknadsföring och oriktiga faktapåståenden - för du hars valt hela himalayasaltsgrejen med hull och hår, och då spelar det ingen roll resten. Inte ens om någon barnarbetare (OBS säger inte attd et ÄR så) jobbar 18 h/dygn för att fixa dina saltstenar, för det är oväsentligt?

Jasså? Och det grundar du på att jag ger mina hästar den saltstenen istället?? Hur mkt vet du vad du köper som är tillverkat i taiwan, Japan, Kina etc?? Kasta inte sten i glashus!

oriktiga faktapåståenden? Och nej jag köpte inte mina genom någon driftig återförsäljare utan på Hööks helt utan någon reklam som helst. Hade jag gått på falsk(??? vad du nu menar med det) marknadsföring så hade jag köpt dem för två år sedan i Falsterbo för ca 200kr sten, nu betalade jag 40kr sten!

Alexandra_W
2007-07-12, 12:35
Men ärligt tror du själv på att transporterna i tex Polen är miljövänlig??

Det har jag aldrig påstått. Jag har sagt att de är miljövänligare än om saltet ska transporteras från Pakistan.

Betänk att Tyskland också är en stor miljöbov!!

ALLA länder är miljöbovar mer eller mindre. Men varför välja de som ligger längst bort t ex? För att alla länder är miljöbovar behöver man ju t ex inte välja den värsta miljöboven.

Det är rena block som hackas ut, det genomgår ingen press utan det är ren stensalt det är en av orsakerna att det är betydligt hårdare än vanlig saltsten.

Jag ifrågasatte att de hackas ut för hand. Jag har MYCKET svårt att tro att de för hand i gruvan står och hackar salt. Sen omd e i sista ledet står och hackar till det det är en annan sak. Men hur stor kunskap har du av själv brytningen? Eller går du på hörsägen?

Varför betvivlar du att det inte är rena block??

http://www.re-fresh.se/catalog/product_info.php?cPath=23_47&products_id=67

Jag betvivlade att de står för hand i gruvan och bryter dem, läser du inte eller missförstår du bara?

Den sidan du länkar till är en sida fullproppad med propaganda och faktafel, så är det din källa så.. tja.. Det var det här med kritisk källgranskning.. :angel: Men, du har uppenbarligen svalt det med hull och hår, så.. Känns aningens meningslösta tt diskutera när du inte har en enda EGEN åsikt eller ett enda KONTROLLERAT fakta.

Hur mkt erfarenhet har du av Polen?? rent arbetsmässigt? Längre in i Polen tex?

Tillräcklig för att utan tvekan välja Polen före Pakistan.

Jasså? Och det grundar du på att jag ger mina hästar den saltstenen istället?? Hur mkt vet du vad du köper som är tillverkat i taiwan, Japan, Kina etc?? Kasta inte sten i glashus!

Jag grundar det på dina uttalande i tidigare inlägg av dig. Läs dem själv så förstår du? Jag försöker undvika köpa det som går att få tag i på nära håll onödigt långt bortifrån.

oriktiga faktapåståenden? Och nej jag köpte inte mina genom någon driftig återförsäljare utan på Hööks helt utan någon reklam som helst. Hade jag gått på falsk(??? vad du nu menar med det) marknadsföring så hade jag köpt dem för två år sedan i Falsterbo för ca 200kr sten, nu betalade jag 40kr sten!

Du har vid flera tillfällen hänvisat till sidor/uttalanden som är rena faktafel.

olgaklara
2007-07-12, 14:56
Det har jag aldrig påstått. Jag har sagt att de är miljövänligare än om saltet ska transporteras från Pakistan.

ALLA länder är miljöbovar mer eller mindre. Men varför välja de som ligger längst bort t ex? För att alla länder är miljöbovar behöver man ju t ex inte välja den värsta miljöboven.

Jag ifrågasatte att de hackas ut för hand. Jag har MYCKET svårt att tro att de för hand i gruvan står och hackar salt. Sen omd e i sista ledet står och hackar till det det är en annan sak. Men hur stor kunskap har du av själv brytningen? Eller går du på hörsägen?

Jag menade självklart att det bryts för hand om det är en maskin eller via slägga hör ju liksom inte till. Det framställs inte via en kemisk process utan är färdiga bitar som sedan hackas fram i den storlek som den skall vara i

Jag betvivlade att de står för hand i gruvan och bryter dem, läser du inte eller missförstår du bara?

Läs ovan

Den sidan du länkar till är en sida fullproppad med propaganda och faktafel, så är det din källa så.. tja.. Det var det här med kritisk källgranskning.. :angel: Men, du har uppenbarligen svalt det med hull och hår, så.. Känns aningens meningslösta tt diskutera när du inte har en enda EGEN åsikt eller ett enda KONTROLLERAT fakta.

Vad exakt är faktafel? Ang brytningen av saltet? Och nej jag länkade till den sidan för att det är en av väldigt få sidor på Svenska! Jag har knappt läst på den sidan faktiskt och har inte handlat därifrån heller! Och nej jag går inte på div skönmålning av hur underbart saltet är heller. Jag ger det till mina hästar som salt inte underkurer :smirk:

Tillräcklig för att utan tvekan välja Polen före Pakistan.

Då har du inte varit speciellt mkt i Polen

Jag grundar det på dina uttalande i tidigare inlägg av dig. Läs dem själv så förstår du? Jag försöker undvika köpa det som går att få tag i på nära håll onödigt långt bortifrån.

Var!

Jag är mkt miljömedveten och har alltid varit det, men för den skull är jag inte så blind att jag inte kan se att det finns betydligt värre bovar än import av Himalayasalt.

Jag antar att du har TV hemma, stereo etc de har precis lika lång väg hit!! Och det är precis lika många barnarbetare där!

Du kanske reser utomlands någongång??

Du har vid flera tillfällen hänvisat till sidor/uttalanden som är rena faktafel.

VAR! Ge mig exempel om du uttalar dig om en sådan sak!!

Sar
2007-07-12, 23:05

Kan inte mer än hålla med!:rofl:

Veronica_A
2007-07-13, 18:55
Det är ju till och med vanligt att det blandas i jod i koksalten, för att vi annars inte ska få brist på det ämnet. Detta i sin tur antyder att vanligt salt inte har en tillräcklig näringssamansättning
Stopp o belägg!

Anledningen till att man tillsätter jod i saltet beror inte på att salt innehåller för lite jod, utan det har ansetts vara en lämplig produkt som de flesta människor äter dagligen och därmed får man i sig jod dagligen. Man säkerställer därmed att en stor del av befolkningen får i sig nödvändiga mängder med jod. Men det kunde lika gärna varit någon annan "bärare" av jod, men salt anses vara lämpligt så då fortsätter man med det.

I vissa länder tillsätter man även Flour i salt för att man där har brist på det. Finns även vissa länder som tillsätter folsyra i mjöl, eftersom en stor del av befolkningen där äter mjöl och har brist på folsyra. (Dock har det senare börjat diskuteras eftersom man sett negativa biverkningar på överintag av folsyra.)

Veronica_A
2007-07-13, 19:10
Hur formas H-saltet till stenar?
PL
Antingen så spränger man i saltberget och väljer ut block i lämplig storlek som putsas och borras hål i och så sätter man i ett snöre.

Eller så borrar man ut "runda stavar" som sedan kapas i lämplig storlek, gör hål i och sätter i ett snöre.

Ang. transport så går det på containerfartyg från Pakistan, vet dock inget om arbetsförhållandena och "inrikestransporten".

Veronica_A
2007-07-13, 19:19
Och här har du info om ett av de absolut vanligast förekommande 'saltstensmärkena':

http://www.knz.se/fakta.html
Det intressanta i just den här debatten är att KNZ produceras av vakuumsalt, medan det andra stora märket i Sverige tillverkas av stensalt, som tadaa: Bryts i saltgruvor (i Tyskland) och innehåller naturliga mineraler och spårämnen, t ex Kalcium, Magnesium, Järn, Sulfat etc.

peter_lundin
2007-07-13, 19:24
Eller så pulvriserar man o pressar vilket troligen är det billigaste(o kanske mest energieffektiva).
PL

olgaklara
2007-07-13, 19:28
Eller så pulvriserar man o pressar vilket troligen är det billigaste(o kanske mest energieffektiva).
PL

Det är just det man inte gör. Det huggs eller kanske då sprängs loss block inne i bergen.

Det är inte efterpressat vilket man även kan se på stenarna. De ser ut som vilka mineralstenar som helst. Jag har varit i gruvor och även sett brytning av andra stensorter.

H-stenen är stenhård och hästarna kan alltså inte bita i dem utan slicka bara.

peter_lundin
2007-07-13, 19:29
Vad är en kemisk process?
Om man löser upp befintligt salt med vatten, har man då framställt det genom en kemisk process?
Om man sedan renar det har man då framställt salt genom en kemisk process?
PL

peter_lundin
2007-07-13, 19:31
Jag kan inte hitta belägg vare sig för det ena eller det andra, kan du?
Hårdhet o kristallstorlek kan man reglera även om man pressar.
PL

peter_lundin
2007-07-13, 19:37
Riktigt hårda saltstenar kan ju vara bra för lågpresterande hästar som okynnestuggar på saltstenen men knappast för de som verkligen behöver salt pga svettning!
PL

olgaklara
2007-07-13, 19:37
Kemisk process är när man sedan pressar samman saltet med div olika tillskott. Och rening är ju en form av process.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Salt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Koksalt

olgaklara
2007-07-13, 19:38
Kan säkert stämma, men de flesta som har hästar som presterar och har extra behov av salt ger det vid sidan om

peter_lundin
2007-07-13, 19:42
Ja men rening är inte framställning.
Saltet finns där o är inte framställt.
PL

peter_lundin
2007-07-13, 19:46
Jag undrar fortvarande. Vad är fördelen med svindyrt H-salt?
Hur stor del av hästarna är okynneskonsumenter av salt?
Är spårämnesinnehållet viktigt o balanserat?
Kan man garantera att tungmetallinnehållet inte är för högt.
Farligt höga arsenikhalter i djupborrade brunnar är ett problem i dessa delar av asien.
PL

åke
2007-07-13, 22:49
Nr vi hade vrmeböljan innan i år så gav vi våra en SMK mad salt per dag. Nstan alla dagar så försvann det ur krubban.

olgaklara
2007-07-14, 09:20
Jag undrar fortvarande. Vad är fördelen med svindyrt H-salt?
Hur stor del av hästarna är okynneskonsumenter av salt?
Är spårämnesinnehållet viktigt o balanserat?
Kan man garantera att tungmetallinnehållet inte är för högt.
Farligt höga arsenikhalter i djupborrade brunnar är ett problem i dessa delar av asien.
PL

Jag har två st av sex stycken hemma som glupskt äter salt. En äter inget salt alls, förutom då att den nu slickar på H-stenen nu.

Men nu är det väl inte djupborrade brunnar som man plockar ut saltet ur utan i berget.

Det finns ju en innehållsförteckning lite tidigare i tråden kan du inte ögna igenom den du som vet vad de olika ämnena påverkar hästkroppen??

axel
2007-07-14, 10:30
Vad är fördelen med svindyrt H-salt?Att den inte regnar bort.
Med denna regniga sommar blir det ekonomiskt.
*KL*
Idag fraktas allt runt hela jordklotet- så varför skulle man inte köpa just dessa?
Jag köpte Equimax för halva priset inkl. frakt från Australien.

åke
2007-07-14, 11:29
Jag måste säga att jag tycker det verkar vansinne i dessa tider när vi skall spara på miljön mm. att köpa en saltsten från AUSTRALIEN bara för att det blir några kronor billigare.

Hambo
2007-07-14, 11:38
Jag har en lampa hemma gjord av himalya salt. Den ska tydligen vara bra för att ta bort en massa tjafs i luften .
Den måste stå på ganska länge för att bli varm ( drar mycket el alltså !?
Sen smulas den sönder av värmen !
Jag fick den i present, den är orange.
Nån som vill ha den ?

Hej från hambo

Alexandra_W
2007-07-14, 12:33
Att den inte regnar bort.
Med denna regniga sommar blir det ekonomiskt.
*KL*
Idag fraktas allt runt hela jordklotet- så varför skulle man inte köpa just dessa?
Jag köpte Equimax för halva priset inkl. frakt från Australien.

Fast med handen på hjärtat, det här med att vanliga saltstenar regnar bort. Jag har haft en 2 kg:s vanlig sten legat direkt på mark (= sämsta tänkbara sätt) i 2 veckor, ochd et har regnat konstant mer än en vecka av denna tid. Det som regnat bort av stenen är marginellt.

Normalt har jag en 10 kg:s sten som sitter i behållare (dvs inte ligger direkt på mark), och en sådan kostar ca 60 pix, och räcker trots regn och grejer utan minste problem mer än en hel sommar. Jag tar in den på hösten och har i stallet, och i stallet brukar jag få byta MAX en gång/år. Och då trots att hästarna dräller vatten på den etc. Ute är det 3 hästar som delar på den, inne två.

Så, 60 kr räcker minst ett år till 2½ häst.. Kan inte kalla det speciellt dyrt faktiskt.

Och om man nu är bekymrad över att den ska regna bort så kan man ju sätta upp den på en hållare med ett litet 'tak'.

axel
2007-07-14, 13:19
Jag måste säga att jag tycker det verkar vansinne i dessa tider när vi skall spara på miljön mm. att köpa en saltsten från AUSTRALIEN bara för att det blir några kronor billigare.

Det var inte saltet som jag köpte därifrån, utan 4 förpackningar Equimax.
det var inte bara några kronors skillnad, utan nästan en 500-ring.

Handen på hjärtat.
vilka köper inte varor från Kina eller plagg i bomull från Indien?
Vad jag vet köper vi inte all olja från Norge. Var tankar ni?

olgaklara
2007-07-14, 15:51
Det var inte saltet som jag köpte därifrån, utan 4 förpackningar Equimax.
det var inte bara några kronors skillnad, utan nästan en 500-ring.

Handen på hjärtat.

Tack för detta det är just detta jag försökt att få fram men ingen har lyssnat på det för tydligen är man bara bov om man köper H-saltsten

Alexandra_W
2007-07-14, 16:43
Handen på hjärtat.

Så det är 'allt eller inget' som gäller alltså? Köper man en del saker 'långtbortifrån', då kan man slua se ad man kan köpa närproducerat?

Personligen tycker jag ju att det är vettigare att göra det men kan i de fall där det är görligt. Jag åker ju dieselbil, men för det behöver jag ju inte köpa tyskt mjöl i affären t ex, utan kan köpa grannens mjöl som inte åkt en enda meter från hans gård. Mjölken åker jag till butiken och köper, men jag köper svensk mjölk från lokala mejeriföreningen, och inte t ex tysk mjölk.

Men bara för att man då t ex har kläder från Kina och tankar oljebaserat bränsle, då behöver man inte bry sig alls?

Intressant synsätt..

Lite som 'ja men alla andra..'-synsättet som effektivt sätt att frånsäga sig skuld/ansvar..

olgaklara
2007-07-14, 17:50
Nej så är det inte, men andra kanske gör andra saker som främjar miljön.

Dieselbil är ju absolut inget miljöalternativ så då borde du ju kunna byta till en bil med betydligt mer miljövänligt drivmedel tex.

Jag åker kanske inte utomlands med flyg, åker tåg när jag kan köper i mesta mån miljövänliga saker. Köper svenskt foder till mina hästar och inte de importerade.

Varför säga att alla som köper H-saltsten till sina hästar är miljöbovar direkt?? Vi andra kanske tycker att du är miljöbov som kör en diesel tex.

Allt är inte svart eller vitt

Så det är 'allt eller inget' som gäller alltså? Köper man en del saker 'långtbortifrån', då kan man slua se ad man kan köpa närproducerat?

Som du själv skriver ovan så behöver det ju inte betyda "allt eller inget" vilket du ville ha mig till tidigare i tråden :smirk:

Alexandra_W
2007-07-14, 17:59
Nej så är det inte, men andra kanske gör andra saker som främjar miljön.

Jo fast varför inte göra det man kan på alla områden som är rimliga? Just saltsten är det ju synnerligen simpelt att köpa från så nära som möjligt t ex, medan när det t ex gäller kläder kan vara lite väl bökigt att hitta ett 'närproducerat'.

Dieselbil är ju absolut inget miljöalternativ så då borde du ju kunna byta till en bil med betydligt mer miljövänligt drivmedel tex.

Där är vi inne på det där vad som är rimligt. Rent teoretiskt så är det 'bara' att köpa sig en miljövänlig bil. I praktiken är det inte rimligt för alla att hosta upp de pengar som en miljövänlig bil kostar. Jag 'bytte upp' mig miljömässigt när jag bytte från min gamla (-88:a) bensinbil, till en nyare, miljöklassad, dieselbil (-00:a). Dessutom drar den larvigt lite diesel (0.3 l/mil) vilket även det bidrar till att minska på oljeanvändandet och på så sätt spara miljön. Men visst skulle det gå att göra mer i en idealisk värld.

Men det är just det jag menar med rimligt. Jag är ingen fanatiker, och vissa saker är svårt att köpa närproducerat t ex, andra saker finns närproducerat men uppfyller då inte de krav man har på produkten osv osv, och i de fallen ser jag inga problem med att köpa 'längre ifrån'. J

ag åker kanske inte utomlands med flyg, åker tåg när jag kan köper i mesta mån miljövänliga saker. Köper svenskt foder till mina hästar och inte de importerade.

Varför säga att alla som köper H-saltsten till sina hästar är miljöbovar direkt?? Vi andra kanske tycker att du är miljöbov som kör en diesel tex.

Allt är inte svart eller vitt

Jag har aldriga nvänt ordet miljöbov, det är du som läser som du vill igen. Däremot försöker du få det till att det INTE är mer miljöovänligt att köpa himalayasalt, vilket du inte lyckats stödja hitills. Och just när det gäller h-salt så finns det ju förutom 'tycke och smak och reklam' ingen anledning att köpa det, utan man kan köpa natriumklorid i den form man nu önskar betydligt närmare ifrån. Sen, det finns kanske nån annan anledning som inte framkommit i den här tråden att köpa h-salt, men hitills har jag inte sett en enda anledning som motiverar det.

Ang 'allt eller inget' så har jag aldrigs agt det omd ig. Om du väljer att ta åt dig av inlägg som är till annan användare däremot får det stå för dig.

olgaklara
2007-07-14, 18:32
Jag har aldriga nvänt ordet miljöbov, det är du som läser som du vill igen. Däremot försöker du få det till att det INTE är mer miljöovänligt att köpa himalayasalt, vilket du inte lyckats stödja hitills. Och just när det gäller h-salt så finns det ju förutom 'tycke och smak och reklam' ingen anledning att köpa det, utan man kan köpa natriumklorid i den form man nu önskar betydligt närmare ifrån. Sen, det finns kanske nån annan anledning som inte framkommit i den här tråden att köpa h-salt, men hitills har jag inte sett en enda anledning som motiverar det.

min motivering till det var att det räcker längre, de hästar som knaprar i sig saltsten kan inte göra det med en H-sten. De "rinner" inte om dem som vanliga saltstenar och dessutom den hästen som inte ville bruka vanliga saltstenen slickar på denna.

För mig räcker det just nu

åke
2007-07-15, 01:51
Jag brukar köpa en 20 kG saltsten. Den räckeren hel sommar och en bra bit in på vintern. Våra har salt i hagen även på vintern. Den kostar 130 kr. Det kallar jag inte dyrt. Inte om man slår ut det på 9 månader.

olgaklara
2007-07-15, 11:16
Fast det är ju inte riktigt praktiskt med en 30kg saltsten i boxen direkt. För det är där jag har mitt salt. Jag vill gärna veta hur mkt salt en specifik häst knaprar i sig

axel
2007-07-15, 12:03
Kallar det för dubbelmoral.
Tror du att dieseln har fraktats kortare sträcka?
Köper du den via en norsk mack?

Det handlade ju om transporten.
Idag ryms det väldigt mkt på containerfartygen- de samåker;)

Alexandra_W
2007-07-15, 12:09
Kallar det för dubbelmoral.
Tror du att dieseln har fraktats kortare sträcka?
Köper du den via en norsk mack?

Det handlade ju om transporten.
Idag ryms det väldigt mkt på containerfartygen- de samåker;)

Jag köper iofs via norsk kedja, men det betyder ju inte att råoljan kommit från just norge. Men diesel och bensin, där är varor där det inte finns något alternativ att tala om. Det finns andra exempel på sådant med, men det finns ju en massa andra områden där det går att välja, och där anser jag att man kan ta miljöhänsyn.

axel
2007-07-15, 12:11
Jag köper iofs via norsk kedja, men det betyder ju inte att råoljan kommit från just norge. Men diesel och bensin, där är varor där det inte finns något alternativ att tala om. Det finns andra exempel på sådant med, men det finns ju en massa andra områden där det går att välja, och där anser jag att man kan ta miljöhänsyn.
Men snälla!
Olja som fraktas tvärs över världshaven är ju en potentiell miljöKATASTROF

Ida_79
2007-07-16, 10:36
jäklar i skogen vilken diskution det blev om den saltsten.. har ngn komit fram till vad som är bra/bäst?? Vanlig VS himalaya???

axel
2007-07-16, 13:46
Om vi struntar i transporten:D så är den bra för hästar som äter salt som det vore godis eller om man vill förhindra att saltstenar regnar bort o hamnar i marken- ej miljövänligt.
Priset-45 kr är överkomligt-anser jag.

Thunder
2007-07-17, 21:40
Det finns en butik i sätofta (nära Höör) som säljer den. www.satofta-ridsport.se .. Men jag läste i ridsport att i och med att den är importerad så bidrar den med en massa miljöförstöring, inte saltstenen då men transporten hit. Så ridsport ratade den p.g.a det ..

Lollo_ok
2007-07-18, 10:43
Det som får mig att börja fundera är inte miljöförstörelsen utan att den innehåller tungmetaller som bly :eek:... villket de till och med skryter om i sin reklam. Problemet med tungmetaller är att de lagras i våra kroppar (oberoende av om de är i "sina naturliga proportioner" eller ej). kroppen kan alltså inte göra sig av med dessa skadliga ämnan :mad:.

Dessutom påstår de i sin reklam att deras salt innehåller spår eller små mängder av en rad radioaktiva ämnen, som redan nämts tidigare i diskutionen. Flera av dessa ämnen är som sagt dödliga i redan extremt små mängder. Skulle aldrig låta min hästa komma änns i närjheten av ett sådant salt :eek:. man får värkligen hoppas att deras reklam inte är san!!!!

linafina
2007-07-18, 13:06
*knapplån*

Jag har en på mitt jobb som säljer såna här Himalaya salstenar och lampor. Igår fick jag en saltsten som hade gått sönder lite för hon tyckte jag skulle prova ge min pålle och se vad han tyckte. Det händer ju att nån går sönder på vägen och om jag ville kunde jag få dom.

Jag har inte hunnit prova och se om min pålle gillar den ännu tyvärr.

Jag vill bara lägga till en sak just om det här med salt i hagen när det regnar. Vi köpte en sån där stor saltsten till våra hästar att ha på betet. När jag var där innan den veckan med det hemska regnovädret var salstenen i stort sett som ny. När jag var där igår var där 1cm kvar.

SaraXX
2007-07-18, 16:30
Och jag tror det är bl a det du nämner som många vänder sig mot. Jag må vara en dålig människa men jag bryr mig mer om ifall saltstenen är bra för min häst än om den är bra för den som tillverkade den.

En annan aspekt är att man faktist inte får påstå saker i reklam som man inte har belägg för. Har för mig att det skulle granskas lite i hästfoderbranschen om det. Man ser på vissa tillskottsburkar att det numer är väldigt vaga antydningar om eventuella effekter :smirk:

Sara

olgaklara
2007-07-18, 16:36
Den lilla mängden tungmetaller som finns i detta salt är rätt så obetydliga iaf enligt den analys om gjorts

Kirre
2007-07-18, 21:21
Den lilla mängden tungmetaller som finns i detta salt är rätt så obetydliga iaf enligt den analys om gjorts

Att ge sin häst en matsked vitlök om dagen är också obetydligt i jämförelse till de mängder som användes i forskningen kring vitlökens biverkningar. Det blev det ju dock ramaskri om och folk slutade ge sin hästar vitlök på löpande band.

Tror att "obetydliga" mängder tungmetaller är betydligt värre än "obetydliga" mängder vitlök, vars ev biverkningar enkelt går att reversera genom att sluta ge det. Reversera ett intag av tungmetaller är det lite värre med....

Slutsats: Enligt mig ett oerhört dåligt försvar till varför man kan fortsätta ge sina hästar Himalayasalt.

Lollo_ok
2007-07-19, 08:32
Håller med!!! Problemet med tungmetallr är just att de lagras i kroppen. Även ett litet tillskott blir alltså skadligt i längden!

Varför änns riskera att ge hästarna något som är så oerhört väldokumenterat skadligt. De rapporter som finns om vitlök är betydligt mer tveksamma än den gedigna forskning som finns kring tung metaller, och jag är en av dem som genast slutade med vitlök bara vid misstanken om att det kunde vara farligt.

Så varför änns utsätta sig för risken med att ge ett förorenat salt som Himalaya (japp, i naturen räknas tungmetaller till en av de farligaste föroreningstyperna trotts att de kan förekomma naturligt i vår miljö)????

olgaklara
2007-07-19, 09:28
Fast den mängden som uppmättes är nog inte så speciellt ovanligt förekommande om man säger så.

Lollo_ok
2007-07-19, 10:12
Nej, men det gör det inte bättre. Poängen är att man så långt som möjligt ska undvika tungmetaller (eftersom de som sagt lagras) eftersom man vet att det är FARLIGA!!! Varför ge det "förorenade" Himalaya saltet när man kan ge vanligt rent salt och därmed minska påfrästningarna på hästens kropp???

olgaklara
2007-07-19, 10:36
Hur vet man då att inte det vanliga saltet innehåller dessa försummliga nivåerna av Pb??

Är det någon som gjort en så nogran annalys av det??

Lollo_ok
2007-07-19, 11:12
Det beror på. Kraft garanterar detta på sin hemsida:
"
KRAFFT SALTSLICKSTEN
Slicksten av rent koksalt. Håller livsmedelskvalitet - dvs är garanterat ren från föroreningar. Lättmonterad hållare finns som tillbehör.
"

Alla produkter som håller livsmedels kvalitet gransas noga (speciellt framtagnings procesen) och det finns mkt hårda krav på mängden tungmetaler i livsmedel för mäniskor (tyvärr faller inte kosttillskott inom denna kategori, därför har Himalya salt funnits till mäniskor i olika omgångar).

Det viktiga för mig är att Krafft garanterar att deras är fritt från tungmetal och Himalya garanterar att deras innehåller (tom använder det som argument:crazy:) tungmetall. Inget av påståendena är nog 100% sant. Ett innehåll går ju i stort sätt aldrig att garantera till 100%. Men valet för mig är ändå enkelt!!!!

Forest Autumn
2007-07-19, 12:03
Hålller helt med här. Reklamen för H.salt måste man tolka som att saltet innehåller tungmetaller och dessutom att det är nyttigt att äta dessa. Bara det gör en ju mycket betänksam mot produkten överhuvudtaget.

Shaggy
2007-07-19, 13:47
Jag vill bara lägga till en sak just om det här med salt i hagen när det regnar. Vi köpte en sån där stor saltsten till våra hästar att ha på betet. När jag var där innan den veckan med det hemska regnovädret var salstenen i stort sett som ny. När jag var där igår var där 1cm kvar.

Hur i hela fridens dar har det gått till. Jag ställde ut en vanlig 10 kg saltsten (altså den vita utan mineraler) på bete strax efter betessläpp. Min häst slickar och gnager på den dagligen och det har regnat mycket. Trots det är det säkert minst 9 kg salt kvar i den fortfarande (den har inget regnskydd).
Är du säker på att hästarna inte har knaprat på den rejält och kanske trampat på den så det blivit småbitar som smält av regnet?

Kirre
2007-07-19, 19:18
Låg den inte på 0.25 gram per kilo häst och dag dvs för en normalviktig häst 150gr vitlök om dagen. Hur många ger det?
Var ligger de farliga mängderna av intag av tungmetaller? Inte särskilt höga, räcker nog med några nanogram dagligen.
Men på samma sätt som folk resonerade gällande vitlök, VARFÖR ge något som man VET är farligt, även om man ger lägre doser än vad forskning visat på är farligt.

Och som sagt, vitlökseffekten kan du reversera, men knappast tungmetallerna.

Att bli röntgad en gång, tom flera gånger är ingen fara men varje dag är det. Jag kanske tom skulle klara mig hela mitt yrkesliv utan att ta skada men man VET att det är farligt därför använder man skyddskläder om man utsätts för det mer regelbundet.

Finns massor av exempel....

izabelle
2007-07-19, 19:21
Det finns en butik i sätofta (nära Höör) som säljer den. www.satofta-ridsport.se .. Men jag läste i ridsport att i och med att den är importerad så bidrar den med en massa miljöförstöring, inte saltstenen då men transporten hit. Så ridsport ratade den p.g.a det ..

Här är det ju jag har min häst,så självklart äter han himalaya saltsten och St. Hippolyt foder.....Kostar för mig att köra och köpa saltsten på andra ställen samt då att det i sånna fall nu blir miljö utsläpp (inte för att jag tänker så mkt på sånt...tyvärr)

Cybbe
2007-07-19, 21:49
Men shit tror ni verkligen att man skulle tillåta att radioaktiva produkter såldes som mat??? Tror ni inte att nån skulle ha kommit på vid det här laget att himalaya salt är farligt???

Min totto åt en saltsten i VECKAN innan jag köpte himlaya. Den kostade 100 kr och det tog honom 1 år och 4 mån att äta upp den (ni kan ju jätte gärna räkna hur mkt jag har tjänat på det) min kompis häst har inte ätit upp den än 2 år och 6 mån. Är fortfarade fräsch då hon (ägaren) slickar på den ibland för att se så den inte blir dålig.

Miljömässigt tjänar man på att köpa himalaya salt eftersom man inte köper lika ofta=inte lika många transporter.

Om inte vi i väst köper saker från öst kommer världens ekonomi att rasa sönder. Då har ni nåt att gnälla över. Om vi från väst inte köper ifrån barnarbetare kommer de må j*vligt mycket sämre, för då kan inte de köpa mat.
Så man kan inte säga 'a jag ska bara köpa närproducerade varor from nu' det funkar liksom inte så då kan vi likväl stänga gränserna!!!!

Cybbe -som tänker utanför gränserna!

SaraXX
2007-07-19, 21:58
Min totto åt en saltsten i VECKAN innan jag köpte himlaya. Den kostade 100 kr och det tog honom 1 år och 4 mån att äta upp den (ni kan ju jätte gärna räkna hur mkt jag har tjänat på det) min kompis häst har inte ätit upp den än 2 år och 6 mån. Är fortfarade fräsch då hon (ägaren) slickar på den ibland för att se så den inte blir dålig.

Wow!:bow:Vad smart du är som har sett till att TJÄNA så mycket genom att köpa en saltsten som inte hästen kan äta i samma takt. Sen att hästen förmodligen står med konstant saltbrist det får man ju ta...eller?:smirk:

En häst som ska få sitt UNDERHÅLLSBEHOV från en saltsten på 2 kg måste göra slut på den på ca 3 månader.

Sara

olgaklara
2007-07-19, 22:04
Wow!:bow:Vad smart du är som har sett till att TJÄNA så mycket genom att köpa en saltsten som inte hästen kan äta i samma takt. Sen att hästen förmodligen står med konstant saltbrist det får man ju ta...eller?:smirk:

En häst som ska få sitt UNDERHÅLLSBEHOV från en saltsten på 2 kg måste göra slut på den på ca 3 månader.

Sara

Snarare så åt den ju alldeles för mkt salt innan. Och nej man behöver inte ge saltsten och de flesta foder (iaf fullfoder) har idag salt i fodret

Att lita på att en saltsten skall ge tillräckligt salt vid träning är bara dumt.

Min ena hade sin saltsten i över ett år utan att röra den, men H-saltet slickar han på ;)

Cybbe
2007-07-19, 22:06
Så du tycker att det är mer hälsosamt att äta en saltsten i veckan?
Med tanke på att jag har använt himalaya i 2 år så borde hästen nog ha anmärkt på att den har saltbrist eller?
Men du får jätte gärna komma ut och inspektera honom om du vill, han ser ut att må helt ok i mina ögon!!!

Kirre
2007-07-19, 22:12
Den ena slickar för mycket och den andra för lite så H-saltet har löst ALLA hästarnas problem genom att de nu plötsligt slicka alldeles LAGOM. :rofl: Ursäkta mig om jag skrattar. :D

Om det nu är så noga åt både det ena och andra hållet, räkna då ut vad respektive häst behöver, ge det i fodret och ha ingen saltsen alls i boxen så har ALLA tjänat på det, ni för att ni inte behöver köpa dyrt salt (vanlig saltsten är dyrare än vanligt bordssalt) OCH naturen som slipper utsläppen från transporter både från Pakistan och Polen eller var de vanliga saltstenaren nu kommer ifrån. Bra va??!! :banana:

Forest Autumn
2007-07-19, 22:20
Låg den inte på 0.25 gram per kilo häst och dag dvs för en normalviktig häst 150gr vitlök om dagen. Hur många ger det?
Var ligger de farliga mängderna av intag av tungmetaller? Inte särskilt höga, räcker nog med några nanogram dagligen.
Men på samma sätt som folk resonerade gällande vitlök, VARFÖR ge något som man VET är farligt, även om man ger lägre doser än vad forskning visat på är farligt.

Och som sagt, vitlökseffekten kan du reversera, men knappast tungmetallerna.

Att bli röntgad en gång, tom flera gånger är ingen fara men varje dag är det. Jag kanske tom skulle klara mig hela mitt yrkesliv utan att ta skada men man VET att det är farligt därför använder man skyddskläder om man utsätts för det mer regelbundet.

Finns massor av exempel....

Jag vet inte gränserna för tungmetaller. Jag kan inte ens gissa om mängderna i saltstenarna är skyhöga eller mycket låga. Men jag vet att tungmetaller lagras i kroppen. Därför kan det vara farligt även med små mängder under lång tid.

Kirre
2007-07-19, 22:34
Var det till mig eller bara ett komplement till mitt svar? :)

åke
2007-07-19, 23:50
Då kan du ge direkt i maten eller köpa en 2 kg saltsten.

olgaklara
2007-07-20, 08:33
Då kan du ge direkt i maten eller köpa en 2 kg saltsten.

?

Jag ger mina salt både i form av vanligt salt och elektolyter vid behov

Lollo_ok
2007-07-20, 08:38
Håller med... varför ska hästarna ha fri tillgång på just salt??? Precis som alla andra foder komponenter kan man ju sätta sig ner och RÄKNA ut ungefär vad de behöver (beroende på om ev färdig foder innehåller salt och om det är sommar/vinter m.m.). Sedan kan man tillsätta den mängden i hästens mat (precis som alla andra foder tillskott). Har själv funderat på att göra så då min ena polle äter upp sin saltsten rellativt fort på vintrarna (när han har tråkigt) och mycket långsamt på sommarhalvåret (då han ju behöver mer salt). Ända anledningen till att jag inte gjort så är ren lathet. Men om jag värkligen skulle ha problem med min hästs salt intag (som andra beskrivit i sina inlägg) skulle jag absolut inte tveka på att tillsätta lite vanligt salt i maten istället för att köpa ett förorenat salt som Himalaya saltet!!!!

Till Cybbe: Faktum är att det är Himalaya salt själva som PÅSTÅR (använder det t.o.m som försäljnings argument) att deras salt innehåller radioaktiva grund ämnen!!! Om du inte tror på denna uppgift från Himalaya salt så hoppas jag att du (precis som jag och många andra) även börjar ifråga sätta övriga uppgifter från Himalaya salt.... Som sagt kan du nog lösa din hästs salt problem på ett bättre sätt och slippa riskera att han får i sig tungmetall!!!!

olgaklara
2007-07-20, 09:12
Håller med... varför ska hästarna ha fri tillgång på just salt??? Precis som alla andra foder komponenter kan man ju sätta sig ner och RÄKNA ut ungefär vad de behöver (beroende på om ev färdig foder innehåller salt och om det är sommar/vinter m.m.). Sedan kan man tillsätta den mängden i hästens mat (precis som alla andra foder tillskott). Har själv funderat på att göra så då min ena polle äter upp sin saltsten rellativt fort på vintrarna (när han har tråkigt) och mycket långsamt på sommarhalvåret (då han ju behöver mer salt). Ända anledningen till att jag inte gjort så är ren lathet. Men om jag värkligen skulle ha problem med min hästs salt intag (som andra beskrivit i sina inlägg) skulle jag absolut inte tveka på att tillsätta lite vanligt salt i maten istället för att köpa ett förorenat salt som Himalaya saltet!!!!

Till Cybbe: Faktum är att det är Himalaya salt själva som PÅSTÅR (använder det t.o.m som försäljnings argument) att deras salt innehåller radioaktiva grund ämnen!!! Om du inte tror på denna uppgift från Himalaya salt så hoppas jag att du (precis som jag och många andra) även börjar ifråga sätta övriga uppgifter från Himalaya salt.... Som sagt kan du nog lösa din hästs salt problem på ett bättre sätt och slippa riskera att han får i sig tungmetall!!!!

Där jag läst om just H-saltet så gör de inte reklam för tungmetaller. Och detta är för häst då!

Och salt är nog ganska svårt att räkna på då det beror på hur mkt de svettas.

Vi ger tävlingshästarna elektrolyter under tävling och resa.

Lollo_ok
2007-07-20, 09:35
De skriver bl.a. (som tidigare nämnts) att Himalya salt innehållar ALLA grundämnen i periodiska sysstemet (ett av deras försäljnings argument). Bland grundämnena finns tungmetaller som blanannat bly och kvicksilver för att nämna två exempel samt radioaktiva ämen som plutonium. Detta kommer alltså från deras egna försäljnings argument... inte några elaka rykten. Däremot har folk på denna tråd kunnat utesluta en rad grundämen som teoretiskt sätt inte kan ingå i saltet (t.ex. ädelgaser som ju mkt sällan reagerar med andra ämnen). Denna kritik har även framförts till Himalaya salt och återförsäljare av denna produkt, som TROTTS detta vidhåller att deras produkt innehåller såväl radioaktiva ämnen som tungmetaller (deras argument är att dessa skulle vara nyttiga i sina "naturliga proppotioner"), finns en massa bra länkar i tidigare inlägg.

Varför skulle salt vara svårare att räkbna på än energi (som ju också beror på hur mkt hästren rör sig), protein och vitaminer (som ju beror på hur hästen arbetar och bygger muskler)? Finns säkert bra rikt värden även för salt (precis som för allt annat). Men det finns en massa duktiga foderexperter här på Buke som kan det där bättre än mig!

olgaklara
2007-07-20, 09:38
Svettning är mkt individuellt och beror oftast inte på hur mkt jobb du gör.

Liksom att vid resa behöv det extra salt (elektolyter).

Salt är inte så lätt att räkna på just pga av alla yttre omständigheter.

Jag har inte sett denna reklamen, lyckligtvis då!

SaraXX
2007-07-20, 10:13
Snarare så åt den ju alldeles för mkt salt innan. Och nej man behöver inte ge saltsten och de flesta foder (iaf fullfoder) har idag salt i fodret

Att lita på att en saltsten skall ge tillräckligt salt vid träning är bara dumt.

Min ena hade sin saltsten i över ett år utan att röra den, men H-saltet slickar han på ;)

Jag håller med om att det är vanskligt att lite på att det blir lagom mycket salt med en saltsten. Till hästar i träning är det inte att rekommendera enligt mig.

Det jag vänder mig mot är att fösöka pricka rätt i saltintaget genom att ge en mer "svårslickad" saltsten. Det känns inte som en särskilt exakt metod :smirk: Beroende på vilka fodermedel som används och hur hästen vattnas så skulle jag vara betydligt mer orolig för att hästen får i sig för lite salt än att den får i sig för mycket.

Sara/som inte har saltsten till hästen

SaraXX
2007-07-20, 10:21
Så du tycker att det är mer hälsosamt att äta en saltsten i veckan?
Med tanke på att jag har använt himalaya i 2 år så borde hästen nog ha anmärkt på att den har saltbrist eller?
Men du får jätte gärna komma ut och inspektera honom om du vill, han ser ut att må helt ok i mina ögon!!!

Nu vet ju inte jag vad du har för typ av häst men om den är i hyfsad träning, framför allt såhär års, så skulle jag säga att det är bättre med en saltsten i veckan än en på 16 månader.

Hästar verkar bara tillgodose sitt saltbehov til en viss del. Vid kontroll av travhästar i träning fick de i sig ca 17g salt per dag från sin saltsten och hade flera tecken på saltbrist.

Ditt sista uttalande får man höra ofta från hästägare. "Jag har gjort så här länge och min häst mår ju bra." Jag funderar ibland vad det är vi hästägare strävar efter. Är det att få hästen att må ok eller att få den att må så bra som möjligt? Hur många märker 5-10% prestationsnedsättning hos sin häst vilket på andra djurslag ofta ses som ganska mycket och får djurägaren att fundera på vad som är fel?

Har alla som säger att "deras häst minsann mår bra trots att dom gör tvärtemot något visst råd" en kontrollhäst som får den andra behandlingen och som man alltså kan jämföra med?

Sara

Lollo_ok
2007-07-20, 10:32
Tycker du ska ta dig en titt på vad himalya själva skriver om sitt salt... finns en massa bra länkar i den här tråden!

Du menar alltså att salt är så svårutfodrat att man helt och hållet ska lita på att hästen kan tillgodose sitt behov med hjälp av salt sten :confused:. Ta exemplet med hästen som åt 1 salt sten i veckan när den hade vanlig salt sten och ca 1 saltsten om året med Himalaya stenen. Villken av dessa salt intag är det korrekta för hästen??? Tycker att detta inlägg klart och tydligt visar på bristerna i att låta hästen själv bestämma salt intaget... :idea: (mindre än en saltsten per år kan ju knappast täcka behovet av salt :crazy:, 1/2 kg salt sten/år = 1.37 g/dag... 1kg saltsten/år=2.73 g/dag räcker det :confused: tycker det låter VÄLDIGT lite :crazy:).

Hur bra man kan beräkna salt intaget för en häst finns det nog andra här som kan svara på (nån kanske t.o.m känner sig manad att starta en tråd om detta då det är en intressant fråga). Men jag tror att man borde kunna göra en skaplig uppskatning precis som man gjort för andra tillskott...

olgaklara
2007-07-20, 11:17
Fast jag vet att man inte kan beräkna saltintaget för en individ!

Det är olika!

Hästar som okynnes äter salt är ngt helt annat!

Och nej jag har inte sett den reklamen eftersom jag inte har köpt från någon av dessa återförsäljare!!

Forest Autumn
2007-07-20, 11:39
Var det till mig eller bara ett komplement till mitt svar? :)

Det var inte direkt till dig utan snarare som ett komplement till ditt svar. Jag tycker att det är viktigt att inse att tungmetaller ej är bra att få i sig även om det bara är små mängder.
Jag skulle nog ha angett det som knapplån, tänkte inte så långt.

Kirre
2007-07-20, 22:40
Fast jag vet att man inte kan beräkna saltintaget för en individ!

Hur kommer det sig att du VET?
Vad är egentligen skillnaden jämfört med allt annat man räknar på? Det är också indivduellt, en del krävor massor trots lite arbete och en del kan leva på luft trots hårt arbete. Alltså troligtvis lika indivduellt som saltbehovet är. Men dessa parametrar (energi/protein Ca/P Mg) räknar de flesta på. Även mineralerna påverkas ju av svettningsmängd och arbete.

Hästar som okynnes äter salt är ngt helt annat!

Som någon redan frågat, hur VET du att den plötsligt får i sig RÄTT mängd bara för att du upplever att den slickar mer "normalt" på en H-sten?

axel
2007-07-21, 09:09
*KL*
mina hästar slickar mer på H-stenen än den vanliga som de även har.
Ska fråga dem varför:D

olgaklara
2007-07-21, 20:14
Hur kommer det sig att du VET?
Vad är egentligen skillnaden jämfört med allt annat man räknar på? Det är också indivduellt, en del krävor massor trots lite arbete och en del kan leva på luft trots hårt arbete. Alltså troligtvis lika indivduellt som saltbehovet är. Men dessa parametrar (energi/protein Ca/P Mg) räknar de flesta på. Även mineralerna påverkas ju av svettningsmängd och arbete.

Efter ett antal utlandstävlingar och en förbundsledning som puschar för just att man skall se upp med saltbrist vilket kan leda till en hel del problematiska bekymmer så vet jag att det är något som är svårt att räkna på. Självfallet finns det minimum, men det beror också på hur hästen är!

Som någon redan frågat, hur VET du att den plötsligt får i sig RÄTT mängd bara för att du upplever att den slickar mer "normalt" på en H-sten?

Jag chansar inte! Således ger jag extra salt!

För mkt salt är inte farligt, men däremot för lite!

Kirre
2007-07-22, 02:00
Men den som åt mycket behöver du ju inte bekymra dig för då, enligt dig själv och den som åt för lite ger du extra salt. Vad ska du med H-saltet till då? :confused: Hur som så kan du ju själv enkelt reglera saltintaget åt alla dina hästar utan någon saltsten alls genom att tillsätta den mängd du anser att respektive häst behöver, verkar klart säkrast om du är bekymrad över deras saltintag. Att saltbrist inte är så bra har väl ingen argumenterat emot, eller?

VARFÖR är den så mycket bättre än en vanlig saltsten så att det är värt att betala mer, ur alla synvinklar, personligt och miljömässigt? Och även hälsomässigt, med tanke på tungmetallerna då som det verkar innehålla. DET är jag intresserad av att få ett vettigt svar på. :) Har hittills inte sett ett enda inlägg med en acceptabel/förståelig anledning i hela tråden från någon faktiskt.

olgaklara
2007-07-22, 12:03
Men den som åt mycket behöver du ju inte bekymra dig för då, enligt dig själv och den som åt för lite ger du extra salt. Vad ska du med H-saltet till då? :confused: Hur som så kan du ju själv enkelt reglera saltintaget åt alla dina hästar utan någon saltsten alls genom att tillsätta den mängd du anser att respektive häst behöver, verkar klart säkrast om du är bekymrad över deras saltintag. Att saltbrist inte är så bra har väl ingen argumenterat emot, eller?

VARFÖR är den så mycket bättre än en vanlig saltsten så att det är värt att betala mer, ur alla synvinklar, personligt och miljömässigt? Och även hälsomässigt, med tanke på tungmetallerna då som det verkar innehålla. DET är jag intresserad av att få ett vettigt svar på. :) Har hittills inte sett ett enda inlägg med en acceptabel/förståelig anledning i hela tråden från någon faktiskt.

Nu efter min tur till Falsterbo så har jag läst reklamen om just H-stenen och ingenstans står det att ALLA ämnen i periodiskasystemet är med dvs tungmetaller etc

Så här står det ordagrant:

84 st viktiga mineraler som finns i LEVANDE organismer i 200olika saltförbindelser

Med naturligt jod

Utan kemisk bearbetning

Ingen förorening

Utan tillsatser

Den består av 96% natriumklorid

Det bryts för hand vid foten av K2 och sorteras, tvättas i källvatten och torkas i solen. Allt arbete med att få stenarna i bestämd storlek görs lokalt på plats av de som bor där!

Jo det är inte bra om hästen ÄTER saltsten. Vi har haft en häst som slukade en saltsten i veckan. Om de dessutom inte dricker så kan det bli farligt. Liksom om de inte får i sig salt

olgaklara
2007-07-22, 12:08
Fortssättning
Hästens svett - en förlust som måste ersättas

Hästar förlorar stora mängder elektrolyter när de svettas. Därför måste framför allt elektrolyterna natrium och klorid, som finns i vanligt koksalt, tillföras rid-, trav- och galopphästar. För lite salt i kroppen kan minska kroppsvikten och blodvolymen. En saltsten är inte ett bra sätt att erbjuda högpresterande hästar salt. Hästar som gör mycket stora svettförluster bör tränas att dricka en fysiologisk koksaltlösning

Hur påverkas egentligen hästar av den svettförlust som de gör vid träning eller tävling och vad ger vi dem för möjligheter att återställa förlusten?

Endast svett som avdunstar kyler

Hästar kan förlora 10-15 liter svett i timmen under fysiskt arbete. Svettningen behövs eftersom den värme som bildas måste avges för att inte kroppens vävnader skall bli skadade av den förhöjda temperaturen. Det är viktigt att komma ihåg att endast den svett som verkligen avdunstar från huden bidrar till att kyla hästen. Den svett som rinner av blir en meningslös förlust av vatten och elektrolyter. Hur stora svettförlusterna blir beror till stor del på klimatet. Sommartid kan förlusten efter ett arbete vara dubbelt så stor som under vintern. I en studie där fyra travhästar utförde ett simulerat travlopp på rullmatta vid olika temperaturer, ökade vätskeförlusterna från 8 kg vid 20°C till 12 kg i 35°C.

Svett = vatten + elektrolyter

Svett består till största delen av vatten, men i svetten finns också elektrolyter. Störst mängd finns det av elektrolyterna natrium, kalium och klorid. Natrium och klorid bildar tillsammans