Jag ger min häst alger. För att kunna ge det måste jag blöta upp dom och ge tillsammas med något annat. Vad kan jag blanda det med? Han har under vinter och höst har jag blandat det med Krafft Protein för det var dåligt protinvärde på höet. Jag har en eksemhäst. Funderar på att ge Groov 90 eller likande vad tror ni om det??
ponytails
2007-06-13, 12:37
Du behöver väl ganska liten mängd "godis" att lägga algerna i?
Det kanske bara räcker med betfor. (Billigt i allafall.)
Jag ger linfröolja och använder Switch on på min eksem shettis. Hon har klarat sig väldigt bra hittills! :banana:
Ja kanske det. Jag vill inte använda switch har hört att dom kan tappa man o svans av det. Vågar itne prova. Jag skulle helst vilja ge något som inte är så mycket socker. Vissa säger att man inte ska ge socker till eksemhästar och vissa säger att det är en myt. Vet inte vad man ska tro??
Tycker också att du ska köra på betfor, de flesta hästar tycker att det är gott. Bra att blanda med också :d
HarryBarry
2007-06-13, 20:16
Du kan ju sila av betfor och spola den med vatten, då får du bort det mesta av sockret. Min häst tycker inte det är någon större skillnad, men han är en matglad prick!;)
Jaha tack för tipset!! Då får det nog bli betfor. Det är bara det att min häst tröttnar lätt på krubban under sommare. Så man måste hitta på olika skaer. nu har han fått lite havre, men han bli såååå pigg av det även fast det bara rör sig om ca 2 nävar!
Jag blandar mina tillskott i hackad strå. Det gillar min kille super. Kanske något att variera med?
ponytails
2007-06-14, 15:28
Måste tillägga i mitt svar ovan att jag också ger tillskott i hackstrå.
ponytails
2007-06-14, 15:31
Min häst kliade av sig både svans och man förra sommaren. Fick tjocka eksem.
Nu, i våras, var första gången jag provade Switch och har hon inte kliat sig alls :bow:
Det är ju jätte bra med switch. men som jag skrev tidigareså vill jag inte använda det av två skäl. Det ena att jag har en eksemhäst och det andra att det är klassat 3 som bekämpningsmedel så det är väldigt starkt.
Jag har nu gett betfor tillsammans med algerna men nu har han börjat tröttnat på det.
Vad man kan då prova att ge som inte rubbar foderstaten/balansen i tarmen för mycket??
Han går på kort bete pga eksemen.
Strajder
2007-07-22, 20:38
Det är ju jätte bra med switch. men som jag skrev tidigareså vill jag inte använda det av två skäl. Det ena att jag har en eksemhäst och det andra att det är klassat 3 som bekämpningsmedel så det är väldigt starkt.
Klass 3 innebär att det är ett tämligen ofarligt medel (som alla medel ska det användas enligt anvisningen). Det är troligen mindre skadligt för hästen än många av de "biologiska" medel som folk blaskar sina hästar med. Exempel på hur medel omvärderas när kunskapen ökar är Tea Trea Oil som användes till "allt" för några år sedan.