Visa fullständig version : skada i hage-ansvar?

jinx
2007-06-14, 22:41
Den här frågan grundar sig på en händelse, där jag personligen (tack och lov) inte var inblandad. Vi är några som diskuterar ansvarsfrågan och vi kan inte komma överens riktigt. Få se om nån här kan reda ut det.
Händelsen:
Stina har inget bete till sina hästar. Hon frågar Maja om hon får ha sina ästar på hennes bete. Det får hon för en symbolisk summa.
På Majas bete finns Majas egna två hästar. Man släpper in Stinas första häst. De piper lite, men inga utfall. Man släpper in nästa häst, samma sak där. Så släpper man slutligen in häst nummer tre. Allt lugnt. Lite lärakänna-pip och lite viftande med framben, men absolut inget bråk.
Efter ett par dagar hittar man en av Stinas hästar med brutet ben i hagen. Veterinär konstaterar att hästen troligen har ramlat och gjort sig så illa. Hästen kan inte räddas. Veterinären understryker dock att han ser att det inte är en sparkskada.
Frågan är, kan Maja som ägare av hagen lastas för detta rent juridiskt och försäkringsmässigt?
Hoppas att det inte går att läsa mellan raderna vad jag tycker, vill gärna höra era åsikter, fakta eller rentav erfarenheter av detta.

skjootan
2007-06-14, 23:36
de undrar jag med! hoppas på svar!

Gordon
2007-06-14, 23:54
Nej Absolut inte.Olyckan är framme mer än så är det inte, olyckan kunde ha hänt ändå. Vad knasigt jag skrev men ni fattar.
OLYCKHÄNDELSE!

Meemisen
2007-06-14, 23:55
Jag vet inte, men jag vill gärna veta då jag har haft uppe liknande diskution med en annan inackordering i stallet..

Meemisen
2007-06-14, 23:55
Nej Absolut inte.Olyckan är framme mer än så är det inte, olyckan kunde ha hänt ändå. Vad knasigt jag skrev men ni fattar.
OLYCKHÄNDELSE!

Om vetrinär inte kan avgöra om det är skada från häst eller inte då?

KungTulle
2007-06-14, 23:57
Var och en slapper ju sin hast pa bete PA EGEN RISK! Vad djur gor med varandra pa ett bete kan ju faktiskt inte djuragarna goras ansvariga for och inte djuren heller.

Djur ar djur liksom och ibland hander det helt enkelt olyckor det far man rakna med.

/KT

LIA
2007-06-14, 23:58
... Och det är därför det finns försäkringar. :idea:

LIA

skjootan
2007-06-15, 00:00
Ja eller hur så tyckte jag med, ingen vill ju att en annan hästska skadas ...,

Gordon
2007-06-15, 00:03
Ja eller hur så tyckte jag med, ingen vill ju att en annan hästska skadas ...,

Bra svar alla 3.

Meemisen
2007-06-15, 00:05
Men om den andra hästägaren anser att det är den som äger den hästen som orsakat skadan som ska betala, har h*n rätt eller fel? Är lite nervös över detta då jag inte ens är säker på om h*n har sina hästar försäkrade..

boccia
2007-06-15, 00:07
Det tror jag inte, som sagt, alla släpper ju sina hästar på egen risk, och i detta fal var det ju till och med den drabbade som bad om att få släppa sina hästar där. Olyckor kan ju alltid hända, och därför finns det försäkringar. Eftersom det inte var en sparkskada så är det väl ren och skär otur, och det kunde ju ha hänt vart som helst.

skjootan
2007-06-15, 00:09
Dom har ingen rätt att kräva något av häst ägaren alls, som sagt har dom inte hästen försäåkrad är de faktiskt deras problem.

I denna fråga så är de int ehästarna som skadat varandra utan hästen bröt benet av olycks händelse.

Meemisen
2007-06-15, 00:11
Jag vet, jag glider från lite, men tycker det är lite relaterat.. (Hoppas TS kan förlåta mig..)

jinx
2007-06-15, 00:22
Nej för tusan, Meemisen, det är okej. Men jag tror att det är skillnad i ansvarsfrågan om min häst skadar din eller om din häst själv ramlar omkull och bryter sig. Bara så vi gör skillnad på det, men visst är det relaterat. Hoppas att vi båda får svar.

Meemisen
2007-06-15, 00:24
Tack va du är snäller!!
Jag tror också det, men just nu går jag och är livrädd(andra hästägaren har en tendens att skylla allt på alla andra med) Vill ju inte vakna en morgon med en vet. räkning på 20" precis.. :crazy:

skjootan
2007-06-15, 00:38
Du kan slappna av som Kung Tulle skrev att de är på eget ansvar att ha hästar ihop hon kan inte skyllapå någon å ingen kan ju styra hästen å som jag skrev ingen vill ju skada någon annas häst så de är ingen fara men kan förstår din oro.

Meemisen
2007-06-15, 00:40
Det känns ganska läskigt.. Vad gör man om det händer något? Jag sa till personen i fråga att det var upp till var och en att ta hand om sin häst och se till sin egna häst bästa, men då sa hon att enligt lagen så var det den som ägde hästen som skadade den andra som var betalningsskyldig..

boccia
2007-06-15, 00:58
Vilken lag??
Jag tycker att det är upp till var och en att ha sin häst försäkrad, och försäkringsbeloppet väljer man ju mer eller mindre själv (hästens marknadsvärde) Visserligen har en del försäkringsbolag nu en försäkring som även täcker skada på tredje part som jag tycker är väldigt bra i nödfall, men var och en står ju för sin egen hästs försäkring, och den måste ju gå in i dessa lägen.

Meemisen
2007-06-15, 01:34
Du menar att min försäkring ska täcka om min häst skadar någon annans?

ch791022
2007-06-15, 02:38
kl

Enda gången som jag anser att det inte det inte är helt på egen risk är:

Som vi hade en hästägare som släppt sin häst hos oss och var medveten om att den hade problem att fungera normalt i en flock. Men inte berättade det innan den släpptes, utan släppte hästen och ägaren stack hem fort som bara den innan hästen hann börja jaga resten av flocken.

Tog ca 30 min innan hästen började jaga flocken så pass att den ena hästen gick omkull ett flertal gånger, och hästen fortsatte jaga fast den var så trött att bakbenen knappt löd den längre. Vi hade efter detta en hel flock med hästar som sprungit så pass att dom var tjocka i benen dagen efter.

Och efter att vi lyckats sära på den och resten av flocken, ringer vi hästägaren som säger att hon tyckte att hästen borde ha lärt sig vid det här laget att den får ju alltid gå själv efter att den gjort så.
Tycker det är så otroligt nochalant och ansvarslöst mot övriga hästägare att släppa den utan att meddela att det varit problem tidigare.

Vid ett sådant fall anser jag att denna hästägare hade varit skyldig att ersätta om det blivit några skador på våra övriga hästar.

/Camilla

skuggi
2007-06-15, 09:04
Jag är ganska säker på att oavsett om benet blivit avsparkat eller om hästen bara trillat så kan inte betesägaren lastas.
Förutsatt att skadan inte beror på att hon varit försumlig på något vis, typ låtit det vara ett jättedjupt hål i hagen utan att informera om det eller försöka hindra hästarna från att trampa ner i det.

Man släpper ihop hästar på egen risk, och hade benet blivit avsparkat tror jag att kanske ägaren själv skulle lastas.

Jag har hört flera historier där hästar som gått tillsammans läääänge och som aaaldrig bråkar(men dock busar) tyvärr har råkat sparka av ett ben eller busat och landat så det vridits av.

En olycka händer så lätt, jag skulle inte klandra någon annan än möjligen hästen som inte lyckades hålla ordning på benen.

skuggi
2007-06-15, 09:09

Den extra försäkringen som nämndes omfattar skada på annan PERSON som hanterar hästen. Typ om stallägaren skadas av min häst vid utsläpp, eller om medryttaren ramlar av.

Jag tror ingen försäkring täcker vad min häst kan orsaka på annans häst. Jag kan nog dock bli ersättningsskyldig om jag är slarvig med min elaka häst och stängslar dåligt och så rymmer den och skadar någon annans häst. Men då får jag betala själv, det tror jag ingen försäkring omfattar då jag varit oaktsam.

skuggi
2007-06-15, 09:10
Det tycker jag också, men rent juridiskt gäller det då att bevisa att hästen brukar göra så. Hade skador uppstått hade ägaren säkert inte erkänt?

CCT
2007-06-15, 09:25
Det kan väl vara svårt att bevisa VILKEN häst som ev skulle åstadkommit en skada, om det t ex finns fler i en hage. Det kan ju faktiskt vara så att även två hästar från samma ägare, och som känner varandra väl KAN sparka åt varandra med olyckligt resultat.

Och i just det här fallet var det ju inte en sparkskada enligt veterinär.

Är en hästägare försumlig, kanske släpper in en häst som man VET ofta sparkar och ger sig p andra, och inte berättar det då blir det annorlunda. Om man kan bevisa det förstås.

I det här fallet så ville hästägaren själv att hästarna skulle gå på bete där. Och allt verkar vara en ren olycka.

Amk
2007-06-15, 10:58
Jag lät en annan tjej ha sina hästar på bete med min häst förra sommaren. En av hennes hästar attackerade min (när vi såg på), och min häst hade två skadade bakben. Jag fick betala vet.räkning på ca 3500, trots att alla visste att hennes häst hade gjort skadorna. Skitsurt för mig, men så är det nog tyvärr.

Meemisen
2007-06-15, 11:31
Jag förstår att det känns surt.
Jag är bara rädd att h*n ska säga att det är min hästs fel om vi inte vet, nu går ju hästarna jättefint tillsammans men man kan ju aldrig vara säker.. Han har aldrig skadat någon innan men om olyckan skulle vara framme känns det jobbigt när jag inte ens vet om dom är försäkrade..

boccia
2007-06-15, 11:42

N jag skrev tredje part syftade jag i huvudsak på människor (okej, jag vet att det kom ifrån tråden lite, men tycker ändå att det är en bra försäkring..)
Min åsikt är ändå att man själv ansvarar för sin häst och dess hälsa, och det inkluderar en ordentlig försäkring som täcker eventuella skador. Den som väljer att ha sin häst lågt försäkrad för att slippa betala dyra premier får tyvärr lida när/om det händer något.

KungTulle
2007-06-15, 11:45
Men om den andra hästägaren anser att det är den som äger den hästen som orsakat skadan som ska betala, har h*n rätt eller fel? Är lite nervös över detta då jag inte ens är säker på om h*n har sina hästar försäkrade..

Tss rent juridiskt har dom inget att komma med om det inte kan BEVISAS att hastagaren orsakat skadan med uppsat!

Tex att det finns vittnen pa att hastagaren sagt att den ska slappa in sin hast som ar kand for att vara en mycket slagsmalsbenagen hast i hagen med syfte att den ska banka skiten ur den andra hastagarens hast.

Och sant ar narmast omojligt att bevisa!

Daremot kan man ju for att visa GOD VILJA erbjuda sig at betala for halva den andre hastagarens sjalvrisk om det orsakats nagon storre skada, om det kan bevisas att ens hast gjort illa en annan hast.

/KT

mackan
2007-06-15, 11:54
kl

Enda gången som jag anser att det inte det inte är helt på egen risk är:

Som vi hade en hästägare som släppt sin häst hos oss och var medveten om att den hade problem att fungera normalt i en flock. Men inte berättade det innan den släpptes, utan släppte hästen och ägaren stack hem fort som bara den innan hästen hann börja jaga resten av flocken.

Tog ca 30 min innan hästen började jaga flocken så pass att den ena hästen gick omkull ett flertal gånger, och hästen fortsatte jaga fast den var så trött att bakbenen knappt löd den längre. Vi hade efter detta en hel flock med hästar som sprungit så pass att dom var tjocka i benen dagen efter.

Och efter att vi lyckats sära på den och resten av flocken, ringer vi hästägaren som säger att hon tyckte att hästen borde ha lärt sig vid det här laget att den får ju alltid gå själv efter att den gjort så.
Tycker det är så otroligt nochalant och ansvarslöst mot övriga hästägare att släppa den utan att meddela att det varit problem tidigare.

Vid ett sådant fall anser jag att denna hästägare hade varit skyldig att ersätta om det blivit några skador på våra övriga hästar.

/Camilla

fy FANKEN! :eek::mad:

Lovisaleonora_
2007-06-15, 15:15
Även om hästen konstaterat hade fått benet avsparkat är detta med att släppa ihop dem en gemensam överenskommelse. Man tar en kalkylerad risk. Hästägaren har ju givetvis ett ansvar för sin häst att kontrollera stallet/hagarna/anläggningen där man väljer att ställa hästen.

Så oavsett orsak så måste mitt svar vara: ingen skuld, ingen skyldighet - that´s life with horses.

Lovisaleonora_
2007-06-15, 15:18
Självklart bygger det kalkylerade risktagandet på att man har fakta för att kalkylera risken.

Som ansvarskännande hästägare/handhavare är det väl inte aktuellt att låta sin häst jaga runt efter andra (det kan ju hända både den egna och andras hästar olyckor med detta!).

I det fallet hade jag faktiskt krävt ersättning från hästägaren till den ilskna besten. Det MÅSTE vara oaktsamhet.

schelin_j
2007-06-15, 15:27
Om man vållar någon annan en skada genom vårdslöshet blir man skadeståndsskyldig. Om en häst har ramlat i en hage är man i normalfallet inte att anse som vårdslös på något sätt. Det kan dock finnas undantag, tex om markägaren vet att det finns ett gammalt borrhål i hagen men underlåtit att upplysa den andre om det och om det går att konstatera att detta hål orsakat olyckan.

Som ni ser är det väldigt långsökt att tänka sig att markägaren skall vara ansvarig för en sådan här olycka. Däremot kan han/hon bli ansvarig om staketet är undermåligt eller liknande och hästar därför skadat sig eller rymt och skadat egendom.

/Jenny

traz
2007-06-15, 15:32
Detta hände mig förra sommaren. Jag hade 2 sommarhästar gående tillsammans med våra hästar i hagen. På kvällen tog vi hem den ena av våra hästar. På morgonen när vi kom upp så stod våran häst med brutet ben . Det var en sparkskada. Han har ju blivit sparkad av någon av sommarhästarna , men jag skulle aldrig komma på att säga att det var deras fel. Jag lärde mig en läxa och nästa gång jag tar emot hästar på bete för kortare tid så släpper jag nog dom i en hage för sig själva

Magnum
2007-06-15, 15:32
Det känns ganska läskigt.. Vad gör man om det händer något? Jag sa till personen i fråga att det var upp till var och en att ta hand om sin häst och se till sin egna häst bästa, men då sa hon att enligt lagen så var det den som ägde hästen som skadade den andra som var betalningsskyldig..

Vad jag förstår av huvudinlägget så kunde vet konstatera att den skadade hästen inte blivit sparkad? Och att ingen heller vet vad som egentligen hände?
Hur skulle då man kunna bli betalningsskyldig, om det bara är spekulationer om hur det verkligen gått till.

Nej oroa dej inte tycker jag.

skjootan
2007-06-15, 19:05
Genom att de var mina hästar de handlar om så kan jag intyga omjust detta att vetrinären onstaterade att benet inte varavsparkat utan snarare att hästen tappat balansen vridit sig illa. Hagen är genom gådd å mina hästar har gått där med andra på bete i många år nu så de är enligt mig en olycks händelse men jag blev påhoppad av en person som sade att de var mitt fel de hela som hänt osv så vi blev lite oäskra å frågade er här.

Är jätte tacksamma för svaren jag fått.

Hästarna lämnades lugnt betande så de är en ren olyckshändelse de som hände. Sorgligt å tragisk men nu vet jag att de verkligen inte är mitt fel å jag kan aknske sova ordetnligt å sluta klandra mig själv.
tack alla.

Immer
2007-06-15, 19:11
Jag sa till personen i fråga att det var upp till var och en att ta hand om sin häst och se till sin egna häst bästa, men då sa hon att enligt lagen så var det den som ägde hästen som skadade den andra som var betalningsskyldig..

Hon kanske vet vem jag är, och att mitt försäkringsbolag (=hemförsäkringen) betalade ut 25000 kronor sedan min häst sparkat en annan häst i samband med hopsläpp.

Jag orkar inte dra hela historien igen. men sök på strikt hästägaransvar så får du fram de trådar jag skrivit i.
Olyckan inträffade i april 2003, och vid årsskiftet 2003/2004 stod det klart att försäkringsbolaget betalade.

Efter den händelsen kommer jag aldrig att släppa mina hästar tillsammans med andras.

Immer

Annika Källse
2007-06-15, 19:14
Hur fungerara tex Agrias "drulleförsäkring". Den täcker i alla fall om hästen skadar ryttare eller annan människa som kommit i vägen.

Annika Källse
2007-06-15, 19:20
För er som tar emot hästar på bete eller liknande måste det vara möjligt att skriva någon rad i avtalet om att utsläpp i flocken sker på egen risk.

boccia
2007-06-15, 21:01
Hur fungerara tex Agrias "drulleförsäkring". Den täcker i alla fall om hästen skadar ryttare eller annan människa som kommit i vägen.

Vet inte riktigt hur Agria Incident fungerar (har ingen häst just nu och håller mig inte helt ajour med försäkringarna av förklarliga skäl), men det var den jag syftade på som ersätter skada på tredje person. Tyvärr räknas inte hästar i samma hage (eller hästar öht) som "tredje person"

Boj
2007-06-15, 21:03
Nej den kan hon inte.

ch791022
2007-06-16, 04:02
Självklart bygger det kalkylerade risktagandet på att man har fakta för att kalkylera risken.

Som ansvarskännande hästägare/handhavare är det väl inte aktuellt att låta sin häst jaga runt efter andra (det kan ju hända både den egna och andras hästar olyckor med detta!).

I det fallet hade jag faktiskt krävt ersättning från hästägaren till den ilskna besten. Det MÅSTE vara oaktsamhet.

Anser också att detta måste vara oaktsamhet, fast behöver ju inte fundera vidare på det för ingen av hästarna fick allvarligare skador som tur var. Så kräver ingen ersättning av henne men om det hade det krävts vetrinärvård till någon av hästarna så hade jag gjort allt som stått i min makt för att hon skulle ersätta det.

Det som är tråkigt är ju att jag blir ju väldigt rädd för att släppa ihop mina hästar med andras efter ett sådant tillfälle. För mig är det en självklarhet att berätta om det tidigare varit några problem. Men vet nu att det är det tydligen inte för alla :crazy:

/Camilla

ch791022
2007-06-16, 04:09
Det tycker jag också, men rent juridiskt gäller det då att bevisa att hästen brukar göra så. Hade skador uppstått hade ägaren säkert inte erkänt?

Förmodligen hade ägaren inte erkänt precis som du säger men går alltid att hoppas. Hade i just det här fallet förmodligen inte varit så svårt att bevisa, har efteråt fått veta att det är flera stycken i min bekantskapskrets som sett den hästen bete sig så förut. Tyvärr fick jag inte veta det förrän efter vi provat släppa in hästen hos oss.

/Camilla

ch791022
2007-06-16, 04:11
fy FANKEN! :eek::mad:

Tror inte jag sa en enda sak som ens var i närheten av att vara så snäll när jag fick veta det, har en hel del humör ibland :angel:

/Camilla

zilla
2007-06-16, 06:25
Min häst vart sparkad i hagen av en en annan häst ,och jag /veterinären beslutade att avliva honom.

Allt gick på min försäkring och forsäkrings bolaget nämde aldrig den andra hästens ägare . att den skulle vara skyldig mig någonting

amalia
2007-06-16, 07:46
Man måste göra skillnad på vad folk tycker och vad lagen säger!

Det finns en jättebra bok skriven av advokat Lars Deckeman som avhandlar många juridiska frågor. Har inte lusläst den själv så jag vet inte om svaret på din fråga går att läsa i den.

Här finns en länk till adlibris där den finns att köpa för 115:-

http://www.adlibris.se/searchresult.aspx?&search=quickfirstpage&quickvalue=h%e4sten+och+lagen&title=h%e4sten+och+lagen&fromproduct=False

Sedan tror jag att det inte spelar någon större roll om en skada uppkommit från en spark av en annan häst i samma hage eller ett fall/snedtramp...
När man släpper sin häst i en hage med andra hästar torde man vara medveten om ev. risker och därmed ha sin häst försäkrad! Jag personligen skulle aldrig komma på tanken att kräva något av en annan hästägare för att min och dennes häst busat/bråkat, då får man ha sin häst i en separat hage/byta hagkompis anser jag.

Polly_Mulle
2007-06-16, 08:14
Utan att läsa tråden för att färgas av andras åsikter.

Man släpper sin häst i hage på eget bevåg. Det är levande varelser, inte cyklar, de gör som de själva vill. Man kan inte lasta någon annan. Man kan helt ärligt inte ens lasta hagens ägare om staketet är dåligt och hästen rymmer och blir påkörd eller liknande, man har eget ansvar för att kolla staket t ex.
Om vet dessutom säger att det inte är en sparkskada så förstår jag inte varför men ens blandar in andra hästägaren??

skjootan
2007-06-16, 10:57
De är inte hästägaren som ifråga sätter mig någonting utan de är en annan person som belastar mig med att de var mitt fel jag var en idiot för man släpper inteihop hästar de sk agå brevid i flera dagar osv, jag försökte förklara att så går de oftast inte till men då var jag dum i huvidet för de visste ju alal att man gjorde å de hela som hänt var mitt fel...

Förstår du varför jag ifråga satte vad som kan vara rätt å fel? Ingen kul anklagelse alls..

Men hästägaren har inte hört av sig jag sk aringa henne tänkte jag när allt lagt sig de är så sorgligt de hela, men deär ju en olycks händelse.

sugar-candy-sweets
2007-06-16, 12:03
Har ägares häst blivit skadat utan att du ringt henne? Det tycker jag är rätt illa. Dock så tycker jag inte att det som hänt är ditt fel. Det är bara sånt som händer med hästar.

Till tråden i allmänhet:

Jag trodde att det var allmänt sett och kännt så att släpper man ihop hästar kan det hända olyckor, och det är inte något som man kan lasta den andra hästens ägare för, om nu alla hästägare är med på att släppa ihop hästarna. Om min häst skulle få sitt ben avsparkat av en hagkompis så skulle jag självklart gråta ögonen ur mig, men aldrig kunna få det till den andra hästens ägares fel, samma sak om min häst sparkade av någon annan hästs ben, jag skulle gråta och må jättedåligt över det, men att det skulle vara mitt fel, det tycker jag då inte. Det är sånt som händer. Hästar är levande djur med egna personligheter och man kan inte kontrollera allt dom gör i hagen.

Dock är det viktigt att vara ärlig om sin häst och hästens beteende så man vet hur man bäst ska släppa ihop den med resten av flocken. På sommaren brukar vi ha en stor sommarhage, och helt enkelt bara släppa in den nya hästen, och har aldrig än haft någon olycka. Så länge det finns tillräcklgit med utrymme att röra sig på så brukar det vara lungt. På vintern när hagarna är mindre brukar de få stå i hagar bredvid varandra tills de ser ut att komma överrens, sedan släppa ihop dem. Har också alltid funkat felfritt.

skjootan
2007-06-16, 13:21
Oj de hela missuppfattades jag hade nog lite brott.

Ägaren till hästen var där när vi hittade den i hagen så hon vet vad som hänt men orkade inte vara med när han vandrade vidare.
Jag vill ringa henne för att höra hur de är med henne och hur hon känner gentimot mig. Hon sade att de inte var någon fel att ingen hade skuld till de som hände.

Jag tycke rochså de gäller att vara ärlig när man ska släppa ihop hästar men en del som man läst är tydligen inte de,vad de nu ska tjänas på att inte vara ärlig.

Vi har släppt ihop hästar med mina å min häst med andra så de har alltid fungerat smärtfritt.

bigganl
2007-06-16, 20:55
Varför skulle hon kunna ansvara för vad som hänt med hagägarens häst? Det låter helt orimligt för mig. Båda hästägarna var överens om att deras hästar skulle gå tillsammans i hagen. Olyckor kan hända och hur hemskt det än är så kan ingen människa ansvara för det. Det är inte logiskt (för mig)