Visa fullständig version : Nu börjar de ploppa in - årets grovfoderanalyser!

alice
2007-06-15, 09:11
Nu börjar årets höskördar och hösilageskördar hamna på skullarna runt om i landet! Berätta om ert analysresultat! Skratta, gråt, skryt eller sucka över resultatet.

Stallägaren började pressa årets hö igår! Det SER (och luktar :d ) väldigt bra ut än så länge, men ingen analys finns i skrivandets stund.

//Alice

pinky
2007-06-15, 09:15
Visst är det spännande!:D

Vet att vår hyresvärd är ute och pressar och plastar för fullt nu, men vet inte om det är det som blir "vårt" foder. Höskullen är iaf städad och klar för torrhöet, och det är det jag är mest intresserad av.

Som nybliven fånghästägare känns det lite extra nervöst... Hoppas även på ett bra halmår i år, så att jag kan hålla nere energigivan lite kommande vinter.:crazy:

Spännande, som sagt!

alice
2007-06-15, 09:36
Det är jättespännande! :D

Till skillnad från dig har jag bett "högudarna" om ett bra hö med en kvot på över 6,5, gärna 7. Tanten behöver en kvot på över 7 för att muskla som hon ska. Hade henne på en kvot på 6 förra säsongen vilket ledde till en ganska rejäl urfallning framåt februari/mars.... :crazy:

//Alice

pinky
2007-06-15, 09:45
Jag vill också har en bra kvot, så att jag kan slippa pytsa med kraftiga tillskott, även om jag skulle lägga till halm. Däremot vill jag ha låååågt energivärde, gärna på halmnivå...;)
Kan man få det, tro?:angel:

Vädret känns ju onekligen lite nyckfullt just nu, och mardrömsscenariot just nu är att det inte går att få in något torrt foder öht, för jag vågar nog inte ge henne hösilage alls nu. Åtminstone inte nu första "fångåret".:cool:

Vicious
2007-06-15, 10:28
Hm, jag gissar på HÖÖÖÖÖGA värden i år igen hos oss.. Kan man inte få normalvärden någon gång! :p

Standardkvot på 12.. :crazy:

_Runaway_
2007-06-15, 16:12
Väntar på att leverantören ska ringa och låta mig välja vilka av hans tre fyra olika hösilage jag vill ha :angel:
Vi tar inget själva utan köper hellre lite dyrt men då vet vi vad vi får. Hoppas på ett foder med kvot på 6-7, absolut itne lägre.

Ridi
2007-06-15, 18:48
Jag fick min analys och det var så höga värden att jag inte behövera fodra något kraftfoder. Har inte den framför mig men kommer i alla fall ihåg att 8.9 MJ/kg foder och proteinet var väldans högt. Och jag som har tjocka hästar, blir väl och spä ut med halm till vintern.

Ridi
2007-06-15, 19:06
Här är den:

TS 83%
Smb. rp. 68 g/ kg foder
Energi 8.9 MJ/ kg foder

alice
2007-06-19, 07:36
*håller liv i tråden*

//Alice

Thora
2007-06-19, 09:23
Jag fick ett erbjudande att köpa hösilage av en bekant tidigare i våras. Visst, det lät ju bra och tackade ja. Ännu har de inte slagit vallen. Gräset står i full blom och jag kan inte se att det kommer att slås innnan midsommar ens. :confused: Får väl hålla tummarna att värdena blir bra i alla fall. Jag vet i alla fall att vallen där jag ska få hösilaget innehåller massor med fina örter och olika gräs. Jag har köpt från dom tidigare och det har doftat som en kryddbod när man öppnat balarna.

Strajder
2007-06-19, 09:59
Ensilaget skördat och vi fick:

Nya vallen:

TS 46%
E 10,3
Sm 92
(SM/E 8,9)

Gamla vallen:

TS 76%
E 10,7
Sm 51
(SM/E 4,8)

Här ser man tydligt skillnaden mellan olika vallsammansättningar! Allt slogs och hanterades exakt samtidigt med samma torkförutsättningar (vi slog, strängade och plastade tvärs över dessa två åkrar). Den gamla vallen har mycket maskrosor och gräset blir tunt vilket gör att det torkar snabbt. Vi kommer att plöjas upp den här vallen i höst. Den nya vallen har ett måttligt inslag av klöver och ger rikligt utan extra gödning.

tgd
2007-06-19, 12:23
Ensilaget skördat och vi fick:

Nya vallen:

TS 46%
E 10,3
Sm 92
(SM/E 8,9)

Gamla vallen:

TS 76%
E 10,7
Sm 51
(SM/E 4,8)

Här ser man tydligt skillnaden mellan olika vallsammansättningar! Allt slogs och hanterades exakt samtidigt med samma torkförutsättningar (vi slog, strängade och plastade tvärs över dessa två åkrar). Den gamla vallen har mycket maskrosor och gräset blir tunt vilket gör att det torkar snabbt. Vi kommer att plöjas upp den här vallen i höst. Den nya vallen har ett måttligt inslag av klöver och ger rikligt utan extra gödning.

Oj vilken skillnad i TS det blev ändå! Intressent!

fleur
2007-06-19, 13:11
Har precis fått analysen på det egna höet.

mj 9
smb prot 80
ts 84%
Helt perfekt för våra fullblod som inte äter mer än 5-8kg:banana:

gylle
2007-06-19, 19:32
Jaha så kom då analyssvaret och jag sliter mitt hår :D
Hade hoppats på att äntligen skulle vi få lite lägre värden då gräset för första gången hade hunnit börja dryssa frö innan vi slog, men icke sa nicke, jag är dömd till att ha ett stall fullt av fetknoppar.
Vallen är för fasiken 7 år gammal nu och bara fortsätter att ge lika bra år efter år. I alla fall över till analys resultatet
Energi 10,3
Smältbar rp 100g

Kan man annat än gråta när man skall ha det till tävlingshästar :crazy: ytterligare ett år väntar alltså med minimigivor och betfor och olja för att sänka kvoten. Jag vill ha ett uselt hö NU så att tjocksmockarna kan få äta ordentligt utan att rulla fram.

Strajder
2007-06-19, 19:49
Oj vilken skillnad i TS det blev ändå! Intressent!
Vi kör ändå en korrektion av TS när vi börjar fodra av balarna med mikrovågsugn och våg. De värden man får från Labbet på just TS är inte så tillförlitliga.

flurrizen
2007-06-19, 19:53
Nu har våran analys kommit.

TS: 85,3% per kg foder
Energi: 8,3 MJ per kg foder 9,7 MJ per kg TS
Råprotein: 91g per kg foder 107g per kg TS
SRP: 58,7g per kg foder 69g per kg TS

Är inte så haj på sånt här..
Är detta bra/dåligt?

alice
2007-06-20, 08:03
Energi 10,3
Smältbar rp 100g

:eek:
Jag förstår att du inte direkt hoppar av glädje! Jag hade gråtit krokodiltårar om det varit mitt hö.

När jag ser de analyser som kommer in i tråden börjar jag bli lite orolig för "vår" analys! Jag hoppas att det INTE är lika mycket "kräm" i det som stallet plockat in. Jag vill INTE ha en energi på över 8 MJ, däremot får gärna kvoten ligga på en bra bit över 6. :D

//Alice

Pontevecchio
2007-06-20, 14:07
vi kan byta!! mitt stall har prima sporthö, väärdelöst till mitt fullblod.
Har inte sett årets analys, kommer nog inte se det förräns hösten men brukar vara ungefär
5-6Mj
15-30smrp.

Försök få i en häst 125Mj med en kvot på 7 med det höet. suck.

Goldi
2007-06-20, 14:18
Berätta vad du gör med mikro och våg ? och mkt nyfiken ;)

Qodrofenia
2007-06-20, 14:25
helt ok hö.Kvot på 7.

SaraXX
2007-06-21, 08:47
Varför behöver du sänka kvoten? MINST 6g smb rp/MJ. Det kan ju bli ganska mycket högre utan att det är ett problem. Det verkar lite konstigt för mig att proppa i hästar som blir för tjocka en massa olja...

Sara

alice
2007-06-21, 09:44
Varför behöver du sänka kvoten? MINST 6g smb rp/MJ. Det kan ju bli ganska mycket högre utan att det är ett problem. Det verkar lite konstigt för mig att proppa i hästar som blir för tjocka en massa olja...

Sara

Därför att om du har högpresterande hästar kan en hög kvot vara till belastning för kroppen istället för gagn. Kroppen får jobba hårdare med att brya ner/ta hand om proteinet om det ligger i överskott och då dras prestationen ner!
De som har trav- och galopphästar märker detta allra tydligast! De hästarna ligger ofta på en kvot lägre än 6 för att orka prestara maximalt. Sen är det ju som allt annat; individuellt! ;)

//Alice

SaraXX
2007-06-21, 10:09
I nyligen gjorda försök på SLU med travhästar har man inte lyckats visa att det påverkar prestationen med ett "för högt" intag av protein från grovfodret. Det som hände var att dom drack mer och kissade mer vilket verkar logiskt. Annars såg man att det verkade fungera bra.

Sara

alice
2007-06-21, 10:25
I nyligen gjorda försök på SLU med travhästar har man inte lyckats visa att det påverkar prestationen med ett "för högt" intag av protein från grovfodret. Det som hände var att dom drack mer och kissade mer vilket verkar logiskt. Annars såg man att det verkade fungera bra.

Sara
Och det finns tränare som vittnar om helt motsatt effekt än SLU´s slutsats.... ;) Någonstans måste man ändå se till individen och hur den mår bäst.

//Alice

SaraXX
2007-06-21, 10:36
Självklart gör man som man tycker passar bäst för en själv. Jag tycker bara det verkar konstigt att känna sig tvungen att tillsätta olja till foderstaten om det är ett problem att hästarna blir tjocka... Det problemet har man ju inte direkt med travhästar oftast :angel:

Sara

ponytails
2007-06-21, 14:52
Är lite ovan att läsa analysresultat. Vad betyder det ni menar med kvot :confused:

Här kommer mitt hö, 2-års vall:

TS: 88,8% per kg foder
Energi: 8,9 MJ per kg foder 10,1 MJ per kg TS
Råprotein: 65g per kg foder 73g per kg TS
SRP: 32,0g per kg foder 36,1g per kg TS

Nu ska jag söka vidare hur foderstat för mina hästar ska se ut :bump:

gylle
2007-06-21, 14:56
Problemet att få en balans i en foderstat med de värdena utan andra tillsatser är att du måste välja mellan pest eller kolera när det handlar om högpresterande hästar. Om du täcker upp det energibehov de har för att orka prestera maximalt så har du ett skyhögt proteinöverskott som ingen häst mår bra av och som omvandlas till fett när det inte går åt.
Om du bara ser till att täcka det proteinbehov de har med bara ett mindre överskott ja då kommer man inte i närheten av vad de behöver i energi för sitt jobb, proteinet ger ingen energi att jobba.

Energi (olja är ren energi) rätt tillförd efter arbete behövs för att de skall orka arbeta och i rätt mängd så blir där inget överskott = hästen blir inte fet men orkar som sagt jobba.
Protein däremot behövs i den mängd hästen gör av med men allt överskott är en belastning för kroppen och inget de kan använda till någonting utan det omvandlas bara till fläsk.
Nu har jag bla två av mina hästar som är riktiga problemare på sådant här innehåll.
Häst nr 1 behöver allt sitt energi behov för att orka prestera, däremot mår han direkt dåligt av för stort proteinintag, blir slö och seg och svettas som en gris och presterar klart sämre (trots att allt protein i stort sett kommer från grovfodret).
Häst nr 2 är stor och tung och har fruktansvärt lätt att bygga muskler detta i kombination med att han skall hållas så lätt som möjligt i vikten då han otroligt nog lyckats läka ut en svår bäckenfraktur mot alla odds och pga vissa tendenser att snedbelasta sig efter det inte får bli för tung. Allt proteinöverskott han får (har haft snarlikt hö tyvärr många år) lägger han på sig han sätter muskler så till den milda grad att han ser ut nästan som en Belgian Blue. Det säger en del att vi har honom idag på en perfekt matchvikt nästan 200kg lättare än när han var som stöddigast och tävlade höga klasser innan frakturen och nu när han ligger där funkar han kanon och han är inte för smal och lagom normalt musklad.

Det är ju inte så att man ger samma mängd hö och sedan pytsar olja till det utan som jag skrivet innan följden blir att man får dra ner höet (tyvärr) och sedan som kraftfoder köra med betfor och olja (och halm) för att fylla upp energibehovet utan att få en massa protein på köpet.

gylle
2007-06-21, 15:02
Den kvot vi pratar om är förhållandet mellan energi och protein. Man utgår från att "standard" hästen har ett behov av en kvot på ca 6 alltså den behöver för varje MJ, 6 gram smältbar råprotein därav är ett hö med kvoten 6 optimalt till en normal vuxen häst/ponny, växande småttingar har ett större behov av protein som byggstenar och behöver därför förhållandevis mer protein per MJ alltså en högre kvot.
Ditt hö har en kvot på 7,2 vilket brukar funka bra till de flesta hästar och är lätt att kombinera ihop med kraftfoder då du inte behöver göra någon större förändring av kvoten för en optimal foderstat.

ponytails
2007-06-21, 15:06
Tack för ditt snabba svar! :bow:

SaraXX
2007-06-21, 17:24
Den energi som kan genereras från smb rp är ju medräknad i den siffra på omsättbar energi som man har på fodret.

Det är ju inte så att en viss sorts energi gör att dom "orkar jobba" och en annan blir "fläsk".

Sara

DavidS
2007-06-21, 19:12
Är lite ovan att läsa analysresultat. Vad betyder det ni menar med kvot :confused:

Här kommer mitt hö, 2-års vall:

TS: 88,8% per kg foder
Energi: 8,9 MJ per kg foder 10,1 MJ per kg TS
Råprotein: 65g per kg foder 73g per kg TS
SRP: 32,0g per kg foder 36,1g per kg TS

Nu ska jag söka vidare hur foderstat för mina hästar ska se ut :bump:

Det som är viktigt är förhållandet mellan smältbart råprotein (det jag förutsätter att du förkortat SRP) och energi. 36,1/10,1=3,6 vilket är betydligt lägre än den kvot på 6 som man räknar med som MINIMInivå av protein i totalfoderstaten till vuxna hästar. Du kommer alltså att behöva tillskottsfodra med något proteinrikt fodermedel.

David

gylle
2007-06-21, 20:13
Den energi som kan genereras från smb rp är ju medräknad i den siffra på omsättbar energi som man har på fodret.

Det är ju inte så att en viss sorts energi gör att dom "orkar jobba" och en annan blir "fläsk".

Sara

Nu förstår jag faktiskt inte alls vad du snurrar om ???
Energi och smb rp har inte med varandra att göra, du kan ha ett hö som är högt på energi med extremt lågt på protein. (Har själv en gång haft höjdar hö på 10 MJ, 19g smb rp mkt sent skördat pga regn)
Naturligtvis är det ett förhållande mellan dessa två i hur de tas tillvara i kroppen därav att man räknar på kvoter.
Men energi är det de orkar jobba av, proteinet är det som håller maskineriet igång men inte det som gör att de orkar jobba (naturligtvis har avsaknad av protein effekten att de inte orkar jobba men då för att maskineriet inte funkar, muskler bryts ner mm)

Ta ett exempel vi antar att vi har en häst som behöver 100MJ (för att göra räkningen enkel) är det en häst som fungerar bäst på en kvot på 6 så behöver den alltså 600smb rp.

Ta då vårt hö som exempel 10,3 MJ och 100 smb rp
10 kg av detta fyller energi behovet 103MJ men du får då också 1000g smb rp vilket innebär ett alldeles för stort proteinöverskott för en tävlingshäst. Den effekt detta får förutom problem med tex kraftiga svettningar = stora elektrolytförluster som påverkar prestationen så får det faktiskt också en annan effekt, hästen behöver använda av sina MJ för att kroppen skall arbeta och bryta ner allt överskott vilket får till följd att hästen får en brist på MJ eftersom de MJ man räknat på är de hästen behöver för att utföra sitt jobb, vilket gör att den blir trött och orkeslös när det kommer till jobb. Allt överskott som den inte har nytta av i proteinet så omvandlas en del till fett, vilket gör att till slut har man en fet, orkeslös, svettande häst som inte orkar jobba = ingen höjdare på en högpresterande tävlingshäst.

Vist blir en häst även fet av ett energi(MJ) överskott (dock inte orkeslös som i det andra fallet) men det har det aldrig handlat om att ge hästen något energiöverskott utan det är just det det handlar om att balansera en foderstat.

Ren olja är det som passar ett sådant här för bra hö, då i ren olja enbart finns energi(MJ) och inget protein alls.

Backar man då ner hömängden till minimigivan som är ungefär 7 kg på en stor häst så får hästen från höet i sig ca 70 MJ och 700 g smb rp vilket innebär att trots minimigivan så är där ändå ett proteinöverskott på 100 g men det saknas 30MJ energi. Utan dessa 30 MJ så orkar definitivt inte hästen jobba och den kommer att tömma alla reserver i kroppen med följden att den faller ur kraftigt i vikt.
Enda sättet om man vill tillföra rena MJ är olja som innehåller ca 35 MJ per liter utan att innehålla ett enda gram protein. Nu är det ju kanske inte så bra att enbart tillföra en liter olja om dagen därav får man leta andra vägar. Man får helt enkelt byta ut en del hö mot foderhalm så att hästen täcker sitt tuggbehov utan att få i sig något protein på köpet (halm innehåller också enbart energi och inget protein, dock inte energi i den kvantitet som oljan så de får äta mkt halm för att ersätta oljan därav att man håller fast vid en del av oljan) Betfor är det kraftfoder på marknaden som innehåller lägst kvot alltså mest energi i förhållande till proteinet, dessutom ypperlig att blanda oljan i därav har det få bli det jag använder.

gylle
2007-06-21, 20:15
Upps missade att det inte var smältbar hon benämnt som protein, man skulle kanske läsa lite mer noga. Nej, då var det definitivt inget höjdar hö hon har, tur att du såg min miss.

Jen80
2007-06-21, 22:37
Hm, jag gissar på HÖÖÖÖÖGA värden i år igen hos oss.. Kan man inte få normalvärden någon gång! :p

Standardkvot på 12.. :crazy:

Säger detsamma.
Jag HOPPAS verkligen att värdena gått ner lite med det hösilage jag ska använda mig av i vinter. Någorlunda nya vallar, tror det är tredje året nu...sist låg kvoten på 11... Analys görs om ungefär två veckor, är nååågot nervös över det :crazy:

ponytails
2007-06-21, 23:00
Jag förstår hur man räknar kvoten nu! Funderade också om det var rätt från början.
Jag har lyckats göra foderstat till mina hästar utan att förstå varför man skriver om kvoten. ;)
Smb rp är ju jätte lågt i mitt hö om jag jämför med er andra på tråden som har fått sitt resultat.
Ska reglera med lucernhack, men det ger jag redan sen tidigare och de älskar det!

Eastwick
2007-06-21, 23:10
*KL*

Tog ett grönmasseprov på vårt hösilage i år och är faktiskt ganska nöjd med resultatet.

Smrp: 71 g/kg TS
Energi: 11 MJ/kg TS

Kvot på 6,45.

I år visar dessutom mineralanalysen en kvot på 1,5 mellan kalcium och fosfor :banana: jämfört med förra årets skyhöga kalcium innehåll och låg fosfor. Vad som däremot bekymrar mig lite är kaliumet, 22,1 g/kg TS... Någon som vet vad det innebär? Är det skadligt?

ponytails
2007-06-21, 23:21
Vet tyvärr inte, vill bara tillägga att mitt kalium ligger på 15,6g/kg TS.
Min Ca/P kvot 1,3 :banana:

SaraXX
2007-06-22, 10:19
När man räknar ut vilket energivärde ett foder har utifrån de analyser som är gjorda så räknar man ihop den energi som fås från fett, protein och kolhydrater. Det finns ju inte EN speciell analys som ger energivärdet. Dvs i ditt foder så har det höga proteininnehållet bidragit till det höga energivärdet.

Jag ser f.ö. inget problem med att ge en liter olja om dagen, förutom smakligheten :p

Sara

gylle
2007-06-22, 10:27
Där har du faktiskt fel, proteinet påverkar inte alls energi värdet. Energivärdet i gräs är ganska konstant sjunker inte alls för att proteinet sjunker. Våra vallar ligger år efter år på 10 MJ oavsett när vi skördar dem, däremot ändrar sig ju proteinet kraftigt beroende på skördetid (växtfas), se mitt inlägg ovan vi har bla lyckats få 10MJ och 19smb rp detta skulle vara omöjligt om proteinet påverkade MJ då skulle även MJ bli lägre vid sen skörd (lågt proteininnehåll) vilket alltså inte sker.

SaraXX
2007-06-22, 12:32
Så om DU gör en analys av ett foder, hur räknar DU då ut energivärdet?

Eller hur har analysföretaget fått fram att DITT foder innehåller 10MJ?

Intressant att veta.

Sara

gylle
2007-06-22, 13:40
Ja inte räknar de ut energivärdet efter hur mkt protein det innehåller i alla fall. Om du tror att proteinvärdet påverkar energiinnehållet förklara då vänligen hur du får ihop det med halm och även för den delen olja som inte innehåller något protein alls, skall bli intressant att höra.....

SaraXX
2007-06-22, 14:11
Omsättbar energi (ME) för häst i vallfoder:
MEhäst=1,12*MEidisslare-1,1

MEidisslare i vallfoder med <50% baljväxter:
MJ/kg OS=0,160*VOS-1,91

Detta gäller alltså för vallfoder. För kraftfoder finns andra ekvationer. Hur stor del av enrgin som kommer från råfett, råprotein eller kolhydrater varierar ju naturligtvis mellan fodermedel. Bra exempel på detta är de du nämner; halm och olja. I halm kommer energin till största delen från fibrer medan den i oljan kommer från fett.

Din fråga om hur man räknar energin i olja:
MEhäst=0,0313*EE

:bow:Ursäkta TS för att vi använder din tråd till denna diskussion, hoppas att det är OK:bow:

Sara

DavidS
2007-06-22, 19:08
Energivärdet i ett vallfoder beräknas utifrån dess smältbarhet, d v s total smältbarhet av kolhydrater, fett och protein. Det finns alltså inte något samband mellan energi och protein i fodret, men såväl protein som kolhydrater och fett bidrar till energivärdet.

Man kan också analysera innehållet av enskilda beståndsdelar i fodret som stärkelse, socker, fiber, protein och fett och använda deras smältbarheter och på det sättet räkna ut eneriinnehållet i ett foder.

Som slutsats: Protein bidrar med energi, men det finns inget samband mellan högt energiinnehåll och högt proteininnehåll.

David

gylle
2007-06-23, 02:17
Energivärdet i ett vallfoder beräknas utifrån dess smältbarhet, d v s total smältbarhet av kolhydrater, fett och protein. Det finns alltså inte något samband mellan energi och protein i fodret, men såväl protein som kolhydrater och fett bidrar till energivärdet.

Man kan också analysera innehållet av enskilda beståndsdelar i fodret som stärkelse, socker, fiber, protein och fett och använda deras smältbarheter och på det sättet räkna ut eneriinnehållet i ett foder.

Som slutsats: Protein bidrar med energi, men det finns inget samband mellan högt energiinnehåll och högt proteininnehåll.
David

Exakt precis som jag sagt hela tiden.

SaraXX
2007-06-23, 08:48
Exakt precis som jag sagt hela tiden.

Det tänkte jag också skriva :D

Det verkar isf som om vi hela tiden har missförstått varandra. Vad bra om vi kan enas om Davids formulering! :banana:

Sara

DavidS
2007-06-23, 11:19
Skillnaden är att jag anser att det inte är negativt med ett högre proteininnehåll än minsta möjliga.

David

DavidS
2007-06-24, 15:49
Jag har fortfarande inte förstått hur ett högt proteininnehåll är negativt (inom rimliga gränser).

David

Sass
2007-06-27, 15:41
*kl*
Vår höanalys har kommit nu :banana:

TS: 84%
smrp: 48g/kg foder
MJ: 7,1/kg foder
Ca: 3,6/kg foder
P: 1,6/kg foder
Mg: 0,9/kg foder

Det blir en kvot på 6,76 och jag är mer än nöjd :banana: Förra året hade vi ett riktigt skit hö, så detta är ju bara kanon!

Kirre
2007-06-27, 20:20
Så dök min analys upp. :banana:

Slaget förra tisdagen 19 juni, plastat 48 tim senare.

TS 62.6
MJ 6.3g/foder
Smrp 44.5g/foder
Ca 3.1 g/foder
P 1.3g/foder
Mg 0.9g/foder

Smrp/MJ 7.1
Ca/P 2.3

Kan inte vara mer nöjd. :D 15 kg av detta och mitt digivande 500kg sto klarar sig i princip. Inte riktigt men det kommer att göra den här hösten/vintern betydligt billigare i foderhänseende än förra året. :)

Zolitary
2007-06-28, 13:40
Är det bättre att ensilaget är torrare? blir det bättre värden då?

Jag fick min analys:
TS 45%
SMRP 128 TS
MJ 11,2 TS

SMRP 57,6 /kg foder
MJ 5 /kg foder

Det blir ju ganska dåligt energiinnehåll /kg foder pga av att det är så blött, men om jag kunde låtit det torka längre hade energiinnehållet sjunkit då pga längre torktid?
Hoppas någon förstår vad jag menar..

SaraXX
2007-06-28, 19:26
För att kunna jämföra olika foder med varandra så måste man ange värdena per kg ts. Med andra ord har du ett foder med rejält höga värden i. Var glad!

Sara

cameron
2007-07-03, 14:25
KL

Så har min analys kommit på hösilaget (nåja, det inplastade höet, slogs och pressades i 30 graders värme..) Slaget 8 juni, plastat 10 juni.

TS 82%
MJ 10.3/kg foder
SMRP 84g/kg foder

SMRP/MJ 8.1

loppo
2007-07-03, 22:09
*kl*
Vår höanalys har kommit nu :banana:

smrp: 48g/kg foder
MJ: 7,1/kg foder
Ca: 3,6/kg foder
P: 1,6/kg foder

Det blir en kvot på 6,76 och jag är mer än nöjd :banana: Förra året hade vi ett riktigt skit hö, så detta är ju bara kanon!

hur länge låg erat hö, hur var vädret när det slogs o hur många ggr dag har ni vänt i det?

Linda.B
2007-07-04, 08:26
Förra veckan hämtade vi vårt nya hö som fick dessa värden:

smrp: 55g/kg foder
MJ: 8,3/kg foder
Ca: 2,1/kg foder
P: 2,4/kg foder

Det är riktigt GRÖNT och doftar ljuvligt! Då värdena är så bra klarar min mulliga islandshäst sig enbart på hö och får endast morötter och lite mineraler som krubbskrammel, så jag är mycket nöjd! :)

Sass
2007-07-04, 13:42
hur länge låg erat hö, hur var vädret när det slogs o hur många ggr dag har ni vänt i det?

2 dagar, skitvarmtväder och uppehåll, vändes inte en enda gång.

Det är hösilage, men torrsubstansen är ju som hö, så det blir i slutändan som plastat hö.....

pinky
2007-07-04, 13:56
Knapplån..

Med tanke på hur vädret är här så är jag orolig för att det inte blir något hö alls i år...:crazy::crazy::crazy:

Jag vet att stallägaren har slagit och plastat en massa foder redan, men det har ju knappast varit väder för att torka till hö ännu...

hannacecilia
2007-07-04, 22:45
samma här:(. fälten gulnar snart och regnet verkar inte ge sig:crazy:
vi har alltid slagit efter midsommar pga våra lättfödda fritidshästar, men detta är riktigt ledsamt då vi kallt räknar med låga värden.
om vi får in något alls:smirk:

Antiqua
2007-07-05, 08:05
Mina stallägare har inte heller kunnat slå höt ännu, då regnet inte håller sig borta mer än max ett halvt dygn på raken:crazy::devil:
Det kommer bli riktiga skitvärden, men huvudsaken är att hygienen är bra på höt, proteinunderskott går ju alltid att komplettera upp.
Men icke bra då vi har flera dräktiga ston i stallet.

Räddningen heter hösilage, det brukar dom aldrig misslyckas med:):bow:. Blir på andra skörden och brukar konstant över åren ha en kvot på 8-9, så det får nog bli hösilage för min pålla(dräktig) i vinter. Och inte henne emot, om hon själv får välja:D

pinky
2007-07-05, 09:31
Räddningen heter hösilage, det brukar dom aldrig misslyckas med. Blir på andra skörden och brukar konstant över åren ha en kvot på 8-9, så det får nog bli hösilage för min pålla(dräktig) i vinter. Och inte henne emot, om hon själv får välja

Jo, vi brukar få mycket fint hösilage, så vi blir ju inte utan grovfoder på något sätt, som tur är.

Tyvärr brukar det bli lite för "fina" värden i det för min smak, jag vill ju gärna kunna ge myyycket grovfoder, och så som silaget brukar ligga till så får man oftast ge uppemot ett par kg mindre TS än vad man kan ge av höet...

Inte så kul när man har en mycket lättfödd, 3-årig (= svårt att rida på ordentligt för motionen) fånghäst...:crazy:

Jag hoppas på ett bra halmår åtminstone, det skulle underlätta mycket. :cool:

Antiqua
2007-07-05, 20:33
Jo, vi brukar få mycket fint hösilage, så vi blir ju inte utan grovfoder på något sätt, som tur är.

Tyvärr brukar det bli lite för "fina" värden i det för min smak, jag vill ju gärna kunna ge myyycket grovfoder, och så som silaget brukar ligga till så får man oftast ge uppemot ett par kg mindre TS än vad man kan ge av höet...

Inte så kul när man har en mycket lättfödd, 3-årig (= svårt att rida på ordentligt för motionen) fånghäst...:crazy:

Jag hoppas på ett bra halmår åtminstone, det skulle underlätta mycket. :cool:

Halm är bra!;)
Vi har dock sån "tur" att vårat hösilage brukar alltid ligga lågt i mj (5,5-6 max. Men en kvot då på 8-9). Vilket gör att även fetknopparna kan äta rejäla mängder utan att rulla fram. JAG skulle dock önska bra mkt högre i mj, då min häst är svårfödd. Och även dräktig för andra säsongen på rad. Iofs mular hon i sig ca 25 kg på fri tillgång så det mesta får hon ändå i sig grovfodervägen, behöver bara komplettera med ett par kilo korn och betfor.
Men jag skulle inte grina över ett mj-innehåll på 8-9 precis.

ibland är det bra att ha en svårföding! (Om än lite dyrare)

Ska bli spännande att se anlyserna sen. Eller inte, inte höanalyserna iaf:crazy:

sommerday
2007-07-08, 10:45
Vi har för första gången tagit hösilage eftersom vi tröttnade på att behöva slänga nästan hela förrra årets höskörd.

Analysresultat:

TS: 92,1
VOS häst: 8,7 MJ
Råprotein: 111
SmRp: 81,8g
Kalcium: 5,4g
Fosfor: 1,6g
Magnesium: 1,7g
Kalium: 21,1g
Svavel: 1,8g

Alla värden är ifrån tabellen per kg foder. Jag är nybörjare på analyser, vill ni hjälpa mig? Bra el dåligt hösilage? Ni skriver om någon kvot....hur räknar jag ut den?

tipex
2007-07-08, 11:02
Fick in mitt hö veckan innan midsommar, analysresultatet kom förra veckan:

/kg foder......../kg torrsub
torrs: 84%
smrp: 65...........78
MJ: 8,4..........10
Ca: 3,7..........4,4
P: 2,0..........2,4

Känner mig nöjd med detta då jag har ett dräktigt sto och en åring hemma. (visserligen även en 20+ shettis oxå, men han behöver allt han kan få i sig.)

Love_Maya
2007-07-08, 14:33
Har min häst inhyrd i ett stall där de inte gör analyser eller ens vet vad det är för mening med det. Gjorde en förra året, då jag förstod varför min pålle som har väldigt lätt för att gå ner i vikt gick ner så mycket..

E, 7.7 mj/kg foder
SMRP, 28 g/kg foder

Så kvoten ligger alltså på 3.6. Jättebra för min häst, eller inte.
De som stallet köper hö av har inte slagit något hö än så det blir väl lika proteinfattigt som alltid.. :(

Bewelinn
2007-07-08, 17:04
*kl*

Hösilage ts 40%

Per kg:
smrp 34 g
energi 4.1 MJ
Ca 2.7
P 1.1
Mg 0.8
K 9.3

Per kg TS:
smrp 83
energi 10.1
Ca 6.7
P 2.8
Mg 2.1
K 23

Det blir en billig vinter i år på kraftfodersidan! :D

Emmsan
2007-07-17, 13:39
Hmm trodde jag hade bra koll på hur man räkna ut sina foderstarer, men jag inser när jag läst denna tråd att så är inte fallet... Det blir till att gå till bibliotetket å låna hem lite böcker tror jag
Tills dess här kommer vårt resultat...
Torrsubstans 62%
Smrp 21 g/kg foder 34 g/kg torrsubsatns
Energi 5.9 g/kg foder 9.4 g/kg torrsubstans
Ca 2.9 g/kg foder 4.6 g/kg torrsubstans
Fosfor 1.1 g/kg foder 1.8 g/kg torrsubstans
Mg 0,7 g/kg foder 1.1 g/kg torrsubstans
Kalium 9,7 g/kg foder 15.6 g/kg torrsubstans

Ca/p= 2.6
Smrp/MJ=3.6 :confused: detta var inte så bra va?

SaraXX
2007-07-17, 13:54
Smrp/MJ=3.6 :confused: detta var inte så bra va?

Nope. Det blir dyrt.

Sara

Jen80
2007-07-19, 16:14
*KL*

TS: 63%

Smrp 30
Energi 6.1
Ca 2.1
P 1.5
Mg 0.6
K 13.8

:cool:

Roligt....

hannacecilia
2007-07-20, 19:19
*kl*
TS 73%
per kg foder:
Energi 6,6 MJ
Smrp 37
Ca 4,9
P 1,4
Mg 1,1
K 10,1

BIMM
2007-07-24, 13:18
Det finns flera kvoter man räknar, men den man brukar prata om är kvoten mellan protein och energi, i ditt fall ligger det ju runt 10 snabbt räknat så grattis du behöver nog inte ge något kraftfoder...:)

Kratus
2007-07-24, 13:35
Det är inte så att man kan få lite hö till vår gammelgubbe som börjar bli lite svårfödd? :angel:

moon
2007-07-24, 21:54
hej

Våran 1:a skörd från våra egna vallar . Har inte haft häst på 15 år, aldrig har vi bärgat eget hö heller:) Så allt detta med analyser gör mig snurrig:confused: :rofl:. Försökt att läsa på i Era inlägg, men blir bara :confused:förvirrad.
Förra året köpte vi hö från grannen, ej analyserat, men i år har vi analyserat vårat löshö. Så här blev det:

Torrsubstans 84,0 %

Råprotein 101 g/kg TS 85 g/kg foder
Smältbart råprotein 63 g/kg TS 53 g/kg foder
energi 9,0 MJ/kg TS 7,6 MJ/kg foder
Kalcium 3,6 g/kg TS 3,0 g/kg foder
Fosfor 1,9 g/kg TS 1,6 g/kg foder
Kalium 13,5 g/kg TS 11,4 g/kg foder
Magnesium 0,8 g/kg TS 0,7 g/kg foder

Om jag har förstått det rätt så har vårat lös hö en kvot på 7, kan det stämma ?
Vi har en 2 årig Fredriksborgare & 2 artonåriga gubbar (arab+svhbl)

Hö fick dom obegränsat förra året. Är detta höet för kraftigt för att ges fritt till gammel gubbarna ?
Araben & unghästen äter inte så mycket, däremot den störste av dom är omättlig :) Han var rund som en fotboll i vintras. Kan tillägga att dom bara promenad rids i skogen ibland. Dom är mestadels pensionärer:)

Kan någon tipsa om en bra sida där man kan räkna ut en foderstat till varje häst ?
Hur beräknar man deras Egna vikt ?

Tacksam för råd // Eva

Djurjouren
2007-07-24, 22:55
Hö. smrp 59, Mj 9.8 :love:

Pontevecchio
2007-07-24, 23:10
give me :love:

står inackorderad och hoppas, hoppas att årets hösilage inte
är alltför dåligt.

Krisse
2007-07-25, 16:59
Har tagit höskörd själva i år för första gången på många år! Kan behöva lite hjälp:angel: Så om någon känner sig manad: Pm.a gärna mig;)

Här kommer resultaten för de olika åkrarna:

"Åker 1"
Per kg foder:
energi:8.0 MJ
Smrp:56
Ca: 3.1
P:2.3
Mg:1.2
K: 22.3

"Åker 2"
TS 84%
Per kg foder:
Energi:7.8MJ
Smrp: 57
Ca:3.0
P:2.3
Mg: 1.1
K: 23.7

Vi har en salig balndning av hästar, både svår och lättfödda, dräktiga och ponnies - inga som är direkt högpresterande.
Ser analysen bra ut?
Med mina "amatörögon" så verkar höet bli bra till unghästarna och de dräktiga stona. Höet har lite väl bra värden för de övriga ponnisarna. Har jag rätt?;)
Vilken mineralblandning ska jag använda?

/Kristin

Denver
2007-07-26, 15:17
*KL*

Här kommer våran och jag fattar nada.. Kan någon hjälpa mig lite med vad som är bra eller dåligt

TS 77%
smältbart råprotein 40
Energi, foder 6.9 Mj
Ca 3.3
P 1.3
Mg 1.0
K 9.5

mvh Jessica

Alexandra_W
2007-08-07, 17:34
*KL*

Och som vanligt så kan man lita på min leverantör. Fick just årets siffror, med reservation för det kan vara någon decimal fel (han togd et ur huvudet). Han har ALLA år jag köpt legat stadigt som en klocka på ca 6 MJ per kg foder och en kvot på minst 7, ofta högre.

Och så även i år. Jag kan inte klaga någonstans:

58% TS
5,6 MJ energi/kg foder
48 gr SRP/kg foder

Kvot på 8,6 (8,57)

Gissa vilka pojkar som kan se sig i månen efter annat än en näve 'tröstgodis' kraftfoder dne här vintern OCKSÅ :devil: (Men som motvikt så kan de ju glädja sig åt ännu en vinter med fri tillgång dygnet om).

Fbldonnan måste kraftfoderkompletteras, men det går inte att komma undan om jag inte ska ha två olika hösilage, och jag utgår ju från de med lägst behov och VILL ha MJ på max 6 men hög kvot. Men om hon bara äter som en duktig flicka i vinter så blir det iaf bara ca 20 MJ hon behöver från kraftfoder, dvs det blir 1½ kg ungefär

Inte för jag var orolig, han har som sagt legat staaadigt på finfinavärden som skräddarsydda för mig, men ändå en lättnad att veta att det gick vägen i år med =)

Alexandra_W
2007-08-07, 17:37
*KL*

Här kommer våran och jag fattar nada.. Kan någon hjälpa mig lite med vad som är bra eller dåligt

TS 77%
smältbart råprotein 40
Energi, foder 6.9 Mj
Ca 3.3
P 1.3
Mg 1.0
K 9.5

mvh Jessica

Helt okej till en normalfödd häst. Du har en kvot på 5.7, man vill ha minst 6, men 5.7 är så nära att det är inom analysfelsintervallet. Och du kommer upp i 6 i kvot genom typ 'en näve' av nästan vilket kraftfoder som helst.

Däremot, TS% är ingen häjdare alls. Det där är nästan plastat hö, vilket ger mindre risk för botulism om man ska se ngt positivt med det, men samtidigt ger större risk för dåligt foder och har sämre hållbarhet. Finns det någon specifik anledning att ta det så torrt??

Men, du kan sitta lugnt i vinter om du har normalfödda hästar med normal aptit. Och du har dessutom ett grovfoder du kan ha fri tillgång på utan en massa trassel eller att behöva kraftfoderkomplettera annat än om de inte äter tillräckligt för att täcka behovet.

Sar
2007-08-07, 20:55
Vi har för första gången tagit hösilage eftersom vi tröttnade på att behöva slänga nästan hela förrra årets höskörd.

Analysresultat:

TS: 92,1
VOS häst: 8,7 MJ
Råprotein: 111
SmRp: 81,8g
Kalcium: 5,4g
Fosfor: 1,6g
Magnesium: 1,7g
Kalium: 21,1g
Svavel: 1,8g

Alla värden är ifrån tabellen per kg foder. Jag är nybörjare på analyser, vill ni hjälpa mig? Bra el dåligt hösilage? Ni skriver om någon kvot....hur räknar jag ut den?

Är det verkligen hösilage? TS-kvoten verkar väldigt hög! Jag har för mig att den bör ligga mellan 40-60% på hösilage.

Dundret
2007-08-08, 15:34
1:a skörd
52%
5.2 MJ
25 Smrp
Kommer ej ihåg när den slogs och plastades, nångång i Juni iallafall.

Inga bra värden för min häst.. Han är inte den som vill äta mängder med grovfoder. Men bra för de andra hästarna i stallet kanske..

Hoppas andra skörden är bättre för det har varit mkt regn varvat med värme. Så kanske den får högre värden..

alice
2007-08-11, 10:28
Nu har analysen på höet kommit! :d

8,4 MJ/kg foder
56 gSRP/kg foder

Det ser riktigt lovande ut även för årets hösilage som slogs i samma veva! :banana:

//Alice

Thora
2007-08-11, 13:27
Fortsätter på mitt tidigare inlägg. Jag hade ju blivit lovad hösilage av en bekant. Det har fortfarande inte slagits.:confused: Så jag har jagat vidare hos andra leverantörer i kommunen. Jag fick nobben överallt. Fick nästan panik ett slag. Tills jag ringde en annan bekant. De kunde slå en andra gång om jag ville. :bow:

Jag ska hämta det vilken dag som helst. Jag har fått anlysen och kan inte klaga.

TS 60%

MJ/kg foder 5,5
Smrp/kg foder 35
= kvot på 6,36:banana:

Tyvärr är det inte med någon analys på mineralerna så jag får nog putta till lite extra för säkerhets skull.

Jag hoppas mina två lättfödda islandsdamer ska gilla detta.:d

nordsvensken
2007-08-14, 12:24
Nu har våran analys kommit, och höet är nästan lite för bra! :crazy: Slaget 4 augusti (vårsådd, så den hade dessbättre inte stått för länge), men följande värden/kg:

Smrp:59
MJ:7,0
kvot på 8,42
Ca:4,0
P:2,2
kvot på 1,81
Mg:1,0

Det blir ett jäkligt billigt år iaf! :bump: Stoet får äta 13kg och valacken 11kg, det täcker deras behov helt och hållet. Aningens för lite magnesium för stoet (saknas 1,7g/dag, behöver man komplettera upp det?)

Jag gillar dock inte att jag inte kaqn ge mera hö än så, är ju en av dem som föredrar fri tillgång...

De går på 3ha vintertid där det finns väldigt gott om gammalt gräs som de äter av, så brist på ngt att tugga på lär de inte få ;)

Men vad innehåller gammalt torrt gräs eg? Vill inte gärna att de små liven skall bli för tjocka....

Naturligtvis
2007-08-24, 18:12
Grönt fint hö, som luktar kanon och häst som för närvarande har jättegallor på benen. Men så det jättekul vet jag inte om det är...

TS % 84
39 g SmbRP/kg foder
7,8 MJ/kg foder
3,0 g Kalcium/kg foder
1,6 g Fosfor/kg foder
1,0 g Magnesium/kg foder
13,4 g Kalium/kg foder

MJ/SmbRP-kvot 5
Ca/P-kvot 1,87

Aliina
2007-08-25, 22:48
någon som råkar veta något företag med väldigt bra hö? där man inte ens behöver pytsa med något kraftfoder alls?
Ha det bra!

Cissi_K
2007-08-26, 10:02
mmmm vårat....
råkade få min analys på vårat hö.
Det var meningen att detta skulle bli ensilage för våra mjölkkor.
men tornet gick sönder så det fick bli hö då vi inte hade inplastaren hemma... och vilka resultat på analysen.....
energi: 9,5 (relativt bra! :D)
SMBR: 103....
vet inte hur jag ska balansera denna foderstat, behöver ju inte lägga till lusern iallefall :d
Får vänta på tredje skörden och hoppas bättre på den!!!

Alexandra_W
2007-08-26, 12:00
Cissi - det där säljer du DYRT till lämpligt stuteri ;) (Sen kan du gärna köra fel med lite balar och lämpa av lite här som nattmat till fullblodsdonnan med *s*)

Sen, det är ingen fara fodra med det till häst som behöver mycket MJ, bete innehåller högre kvot än så. Kvoten skulle inte alls bekymra mig, däremot är det för mkt MJ för alla utom fbl här ;)

Hysterisk
2007-08-26, 17:17
Första året med hösilage och hästarna älskar det!

per kg foder per kg/ts
TS 61%
MJ: 6,5 10,5
Smb rp: 49 80
Ca: 1,7 2,7
P: 1,6 2,7
Mg: 0,7 1,7

Smb rp/MJ: 7,5
Ca/P: 1,1
Ca/Mg: 2,4

Nöjd med allt utom mineralerna, inget mineralfoder fungerar riktigt till att komplettera det bra...

Camilla_H
2007-08-29, 11:44
*kl*
Nu har min analys kommit och det ser ju hyfsat ut för att vara ett skitår - torka, torka, torka så höet växte knappt något och är alltså slaget i början av augusti.

TS 84%
SmbRP: 38 g
Energi: 7,6 MJ
Kvot: 5.

Jag har en lättfödd arab som väger ca 425 kg och gick in på OptiGnägg för att göra en foderstat på detta och döm om min förvåning när programmet vill att han ska äta typ 5,5 kg hö och massor av kraftfoder...

När jag lägger in mina egna begränsningar (8 kg hö minst) så får jag en bättre foderstat om 8 kg hö, 0,2 kg soja och 0,4 kg Fibergi Låg för den arbetsbelastning han har idag.

Varför vill foderstatsprogrammen att man ska ge så himla mycket kraftfoder och så lite hö även idag, när man vet hur bra det är för hästar att äta mycket stråfoder? Märkligt...

/Camilla

Camilla_H
2007-08-29, 12:03
Aha, tydligen så gick OptiGnägg på kg-priset för när jag tog bort alla priser så gick högivan upp i 9 kg samt lite soja...

/Camilla

pinky
2007-08-29, 23:19
Lånar knappen...

ÄÄÄNNTLIGEEENNN!!!!:bow::bow::bow:

Per kg foder:

TS 84%
Smbrp 38g
MJ 7,4

Inte perfekt, men absolut fullt dugligt! Det är en förstaskörd slagen långt in i juli, så jag hade förväntat mig mycket sämre resultat. :D

pion
2007-08-30, 10:03
Fick svar på min höanalys i förrgår...

Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 50 g/kg foder
Energi, foder 6.2 MJ/kg foder
Kalcium Ca 2.5 g/kg foder
Fosfor P 1.1 g/kg foder
Magnesium Mg 0.8 g/kg foder
Kalium K 6.3 g/kg foder

Camilla_H
2007-08-30, 10:24
Ungefär som mitt då! Fast mitt är slaget långt in i augusti... :)

jezzibell
2007-09-06, 11:32
*KL*
Har fått analys på det hö jag köpt. De enda siffrorna jag har fått är:

TS 84%
Smrp 27g
Energi 7,4 Mj
Värdena är per kilo foder.

Tyvärr inga fler siffror.

Är detta bra lr dåligt?
Har 2 islandshästar.
Vad bör jag komplettera med?

Tacksam för svar
//Jezz

Eastwick
2007-09-06, 20:40
Du behöver komplettera med mer protein, lusern är en bra lösning om du inte vill ge dem kraftfoder. :)

jezzibell
2007-09-06, 22:12
Tack tack :bow:
Jag är ny på detta och för mig känns allt som en stor och snårig djungel. Ena stoet är dräktig, men ingen fara ännu hon är bara i månad 5½.
De går ff ute men jag kompletterar nu med lite hö då jag tycker det ser lite tunnsått ut i hagen. De börjar lägga på sig så jag får nog vara försiktig där ;)

Räcker det med bara hö och lusern?
Och vid valet av lusern eller kraftfoder, känns ju himla svårt för jag har ingen aning vilket som är bäst.
Förstår att det är en smaksak, men om man som jag är ny på detta och är osäker på att de får alla vitaminer och mineraler etc som de behöver, samtidigt som man inte vill överdosera med något onödigt...

Tips?
Thanx //Jezz

ang
2007-09-11, 08:23
Också SEENT slaget en bit ovanför dig, med snarlika värden;
TS 84%
Smb Rp 38
Mj 7,8

Och som jag kommer i håg väldigt mycket Ca. Blir bara lite fosforbalans, så reder det sig. Är trots allt nöjd, hade fasat för långt sämre värden. Detta fixar sig i princip med lucern för oss.

Tora
2007-09-11, 09:08
Fortsätter på mitt tidigare inlägg. Jag hade ju blivit lovad hösilage av en bekant. Det har fortfarande inte slagits.:confused: Så jag har jagat vidare hos andra leverantörer i kommunen. Jag fick nobben överallt. Fick nästan panik ett slag. Tills jag ringde en annan bekant. De kunde slå en andra gång om jag ville. :bow:

Jag ska hämta det vilken dag som helst. Jag har fått anlysen och kan inte klaga.

TS 60%

MJ/kg foder 5,5
Smrp/kg foder 35
= kvot på 6,36:banana:

Tyvärr är det inte med någon analys på mineralerna så jag får nog putta till lite extra för säkerhets skull.

Jag hoppas mina två lättfödda islandsdamer ska gilla detta.:d

Du kan göra en egen mineralanalys. Det kostar runt 175 kr. Lättast är att ta en liten tuss från varje bal och spara den i frysen tills du har tagit från 6-7 balar. Sen skickar du iväg det på analys.

Mvh

Tora

Tora
2007-09-11, 09:14
Och det finns tränare som vittnar om helt motsatt effekt än SLU´s slutsats.... ;) Någonstans måste man ändå se till individen och hur den mår bäst.

//Alice

Man misstänker väl att den höga proteinkvoten indirekt kan ge problem. Har för mig att det har att göra med att det alstras mer värme och därför svettas hästen mer och dricker därför mer.....eller hur det nu än var. Det var ett tag sedan jag läste denna slutledning men har för mig att det var än länk här på Buke. Detta skulle framför allt drabba hästar som gör en stor anstränging under lång tid som tex distanshästar.

Men det är alltså inte det höga proteinet i sig som är problemet utan snarare bieffekterna av det som gör att man kan uppleva en hög proteinkvot som något negativt.

Men detta var alltså bara en teori och inget som var vetenskapligt fastställt.

Mvh

Tora

gutenviks
2007-09-11, 12:16
per kilo foder
ts: 84
Smrp: 46
e: 8,3
ca: 3,2
P: 2,2
Mg: 0,9
k: 13,6

Så ser vårt hö ut slaget före midsommar, det är väl relatitvt bra men är det någon som kan säga hur det står till med mineralerna?

heidi maria
2007-09-11, 12:43
Vi fick ingen mineralanlays i år pga utbytt bonde som inte visste bättre :crazy:, men 51g smrp och 8.0 Mj/kg foder. Ts har jag för mig låg på drygt 80%.

Kvot:6,375, perfekt tycker jag.

Gwildr
2007-09-16, 14:04
Fick svar på min höanalys i förrgår...

Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 50 g/kg foder
Energi, foder 6.2 MJ/kg foder
Kalcium Ca 2.5 g/kg foder
Fosfor P 1.1 g/kg foder
Magnesium Mg 0.8 g/kg foder
Kalium K 6.3 g/kg foder

De är de bästa analysvärden jag har sett (om man har en lättfödd häst).

Låg energi, men ändå så hög proteinhalt att man kan komplettera med halm för att dra ner energivärdet ännu mer. Till och med min häst skulle nog kunna få fri tillgång på detta.

Du har inte några ton över förstås? :d

Alexandra_W
2007-09-16, 14:35
De är de bästa analysvärden jag har sett (om man har en lättfödd häst).

Låg energi, men ändå så hög proteinhalt att man kan komplettera med halm för att dra ner energivärdet ännu mer. Till och med min häst skulle nog kunna få fri tillgång på detta.

Du har inte några ton över förstås? :d

Fast du vinner inte så mycket på halmen, halm har ju ca 5 MJ/kg foder. Jag har 5.6 MJ och 48 gr SRP, vilket är alldeles ypperligt för 2 av mina 3 hästar. Men just att lägga dit halm vinner man inte speciellt på, då det skiljer så lite i MJ.

Gwildr
2007-09-16, 15:34
Jo, du har nog rätt egentligen. Men ett halvt kg ts mer i alla fall.

Alexandra_W
2007-09-16, 16:42
Jo, du har nog rätt egentligen. Men ett halvt kg ts mer i alla fall.

Mjo, fast det halvkilot kan de eg få i hö, sån skillnad på hullet gör det ju inte.

Gwildr
2007-09-19, 21:49
Halmanalyser - hygiensk kvalitet
(är det ingen annan som har tagit någon hygienisk analys?)

Prov I: (Synliga tecken: fåtaliga små svarta fläckar på stråna. Ett fint moln av damm (synligt bara om ljuset kommer från rätt håll) om man drar ut en tuss ur balen.)

Mögelsvamp - total 5.5 log cfu/g (värdet bör vara lägre än 5.5)
Mögelsvamp - lagringsflora <3.0 log cfu/g (värdet bör vara lägre än 5.0)
Aspergillus fumigatus <2.0 log cfu/g (värdet bör vara lägre än 2.0)
Vattenaktivitet <0.53 (värdet bör vara lägre än 0.7)
Totalantal aeroba bakterier 8.1 log cfu/g (värdet bör vara lägre än 8.0)

Mikrobiologisk kommentar från Analycen:
Den mikrobiologiska kvaliteten i provet bedöms som nedsatt.
Ett högt antal kolonibildande enheter av mögelsvamp (Cladosporium spp.) har påvisats i provet.
Totalantalet bakterier är högt.

Prov II: (Rätt många små svarta fläckar i stråna. Lite större dammmoln om man drar ut en tuss och ljuset kommer från rätt håll. En av balarna känns fuktig inuti.)

Mögelsvamp - total 6.1 log cfu/g (värdet bör vara lägre än 5.5)
Mögelsvamp - lagringsflora <3.0 log cfu/g (värdet bör vara lägre än 5.0)
Aspergillus fumigatus <2.0 log cfu/g (värdet bör vara lägre än 2.0)
Vattenaktivitet <0.52 (värdet bör vara lägre än 0.7)
Totalantal aeroba bakterier 8.3 log cfu/g (värdet bör vara lägre än 8.0)

Mikrobiologisk kommentar från Analycen:
Den mikrobiologiska kvaliteten i provet bedöms som nedsatt.
Ett högt antal kolonibildande enheter av mögelsvamp (Cladosporium spp.) har påvisats i provet.
Aspergillus fumigatus har påvisats i provet, dock låga halter. Dessa kan bland annat orsaka luftvägsproblem hos djur och människa. Aspergillus fumigatus är också en indikator på att materialet kan har tagit värme.
Totalantalet bakterier är högt.

Alexandra_W
2007-09-20, 12:56
Trist på den halmen, är ju eg bara att elda upp =/

Ang din fråga om hygienanalyser så nix jag har inte tagit några, gör det bara om jag är tveksam (dock räcker minsta lilla tveksamhet för jag ska endera kasta rubbet, eller skicka på analys). Stod och funderade på om jag skulle göra det med den gamla (förr-förra årets eller om det är ännu ett år tidigare) halmen, den ryker/dammar inte, den luktar inte mögel, känns inte fuktig, inga svarta prickar etc, men den luktar inte som den ska utan luktar nästan.. unket. Dock kom jag fram till att det är för få balar för det ska vara värt pengarna, och den kan få stifta bekantskap med en tändsticka istället och så köper jag ny.

neywaz
2007-09-20, 14:21
*knapplån*

hallå ni som är missnöjda med ert kanonhösilage, ring mej om ni finns i närheten av stockholm! :) ;) Jag har fulblodsföl och unghästar ute på lösdrift och jag VILL ha en hög kvot! Mitt silage hade förra året en kvot på 7,7 och jag önskar mig högre... ;)

kickikompis
2007-09-20, 15:01
KL

Jaha då har mina analyser kommit.
Lillkillens hö:

Torrsub. 84%
Smrp: 79g/kg/foder
Energi: 8,5 MJ/kg foder
Ca: 2,6
P: 1,6
Mg: 1,0
K: 11,8

Kvot 9;3

Lillflickans hö:
Torrsub: 84%
Smrp: 38,4 g/kg foder
Energi: 7,4 Mj/kg foder
Ca:2
P:1

Kvot:5,2

Gjorde inga hygieniska analyser nu utan kommer att testa känsliga lillkillens hö i typ november. Hö 1 lagras under halm hos försäljaren, som är väldigt noggrann. Han kommer att behöva stå på fri tillgång och ja, det ser ut som att han kommer att bli tjock. Tyvärr är det svårt att hitta en levernatör som är pedantiskt noggrann med sitt hö och som samtidigt har värden som är lite lägre. Hö nr 2, funkar väldigt bra till mitt ganska lättfödda sto men det lagras inte lika noggrannt och det är lite för grovt för min andra häst. Annars hade det varit jättebra att blande de bägge sorterna till honom...
Jag måste sätta mig o räkna ordentligt

Linas_
2007-09-21, 14:09
KL

och nu har även jag fått min analys:

Råprotein: 126 g/kg TS
Smb protein häst: 73
Enerig till häst: 7,9 MJ/kg vara

Hur gör man med denna höga kvot? När foderföretaget räknat på denna kvot har de lagt tillskott med soja till unghästarna. Behövs detta verkligen när kvoten är så hög?

/Lina

Vicious
2007-09-21, 19:21
Bah, jag är arg på mig! Vi var och hämtade hö i veckan och jag glömde bort fråga om analysen :devil: Grrr.. Jag som är så nyfiken. Det är fint i alla fall som vanligt.

Alexandra_W
2007-09-21, 19:30
KL

och nu har även jag fått min analys:

Råprotein: 126 g/kg TS
Smb protein häst: 73
Enerig till häst: 7,9 MJ/kg vara

Hur gör man med denna höga kvot? När foderföretaget räknat på denna kvot har de lagt tillskott med soja till unghästarna. Behövs detta verkligen när kvoten är så hög?

/Lina

Jag tror du lurat dig på kvoten. Det är en rörig analys. Smb protein/häst är angivet (som jag förstår det, står det inget efter 73??) per kg TS, medan MJ är angivet per kg vara, dvs per kg foder.

73/7,9 är en kvot på 9.2 och du behöver inte komplettera. Om 73 däremot är per kg TS som jag misstänker, så är SRP/kg foder 61,32. 61,32/7,9 = en kvot på 7.7. Och då kan du - beroende på ålder på ynglingarna, behöva proteinkomplettera ja, för att få upp kvoten. Men hur gamla är unghästarna?

Linas_
2007-09-22, 09:07
Jag tror du lurat dig på kvoten. Det är en rörig analys. Smb protein/häst är angivet (som jag förstår det, står det inget efter 73??) per kg TS, medan MJ är angivet per kg vara, dvs per kg foder.

73/7,9 är en kvot på 9.2 och du behöver inte komplettera. Om 73 däremot är per kg TS som jag misstänker, så är SRP/kg foder 61,32. 61,32/7,9 = en kvot på 7.7. Och då kan du - beroende på ålder på ynglingarna, behöva proteinkomplettera ja, för att få upp kvoten. Men hur gamla är unghästarna?

smb protein står också angivet i kg/kg vara. Då blir kvoten 9,2 väl. Ibland misstänker jag att fodersäljarna vill sälja mer foder och då blir man ju lite smyg. Enligt henne var det "fel" typ av protein i höt och därför var det bättre att ge soja också. Stämmer detta? Jag har alltid fått lära mig att i första hand lägga på hö och därefter kraftfoder och tillskott av olika slag.

I stallet har jag allt från fölston som nu har föl vid sidan (planerad avvänjning runt november). Två ettåringar och en liten shettis.

/Lina

Alexandra_W
2007-09-22, 09:21
smb protein står också angivet i kg/kg vara. Då blir kvoten 9,2 väl. Ibland misstänker jag att fodersäljarna vill sälja mer foder och då blir man ju lite smyg. Enligt henne var det "fel" typ av protein i höt och därför var det bättre att ge soja också. Stämmer detta? Jag har alltid fått lära mig att i första hand lägga på hö och därefter kraftfoder och tillskott av olika slag.

I stallet har jag allt från fölston som nu har föl vid sidan (planerad avvänjning runt november). Två ettåringar och en liten shettis.

/Lina

Om 73 gr SRP är per kg/vara har du helt riktigt en kvot på 9.2 och du behöver INTE komplettera. Sen undrar jag var du fått foderstaten uträknad? För det där TRAMSET om 'fel sorts protein i höet', det kan du bara glömma att du hört och ignorera, det är rent nonsens. proteinet är smätbart till häst, mer specificeras inte. Dessutom så grovfoderprotein är det som är mest 'rätt typ' till hästar. Det är när man kommer till 'kraftfoderprotein' som man kan hitta fel typ och rätt typ. Det visat sig då i stora skillnader mellan råprotein och smältbart protein t ex, eller genom att proteinkällan är 'fel'. Där är för övrigt soja inte 'bästa' proteinkällevalet heller om man ska vara petiig, det finns skonsammare.

Ska man vara superduperpetig ska du upp en liiiten aning om jag minns rätt på fölet, men vi snackar decimaler och inom felmätmarginalen, och det är bättre att fölisen kan äta bara grovfoder än att den ska äta kraftfoder. Så länge fölis äter såpass mycket grovfoder att energin är täckt behöver du INTE komplettera någon alls av de du har. (FÖrutom ev vad gäller mineraler då, har du ingen mineralanalys?)

Linas_
2007-09-22, 10:08
Om 73 gr SRP är per kg/vara har du helt riktigt en kvot på 9.2 och du behöver INTE komplettera. Sen undrar jag var du fått foderstaten uträknad? För det där TRAMSET om 'fel sorts protein i höet', det kan du bara glömma att du hört och ignorera, det är rent nonsens. proteinet är smätbart till häst, mer specificeras inte. Dessutom så grovfoderprotein är det som är mest 'rätt typ' till hästar. Det är när man kommer till 'kraftfoderprotein' som man kan hitta fel typ och rätt typ. Det visat sig då i stora skillnader mellan råprotein och smältbart protein t ex, eller genom att proteinkällan är 'fel'. Där är för övrigt soja inte 'bästa' proteinkällevalet heller om man ska vara petiig, det finns skonsammare.

Ska man vara superduperpetig ska du upp en liiiten aning om jag minns rätt på fölet, men vi snackar decimaler och inom felmätmarginalen, och det är bättre att fölisen kan äta bara grovfoder än att den ska äta kraftfoder. Så länge fölis äter såpass mycket grovfoder att energin är täckt behöver du INTE komplettera någon alls av de du har. (FÖrutom ev vad gäller mineraler då, har du ingen mineralanalys?)

Nej, jag har hållt på med hästar i 25 år och aldrig hört det här med att hö skulle innehålla fel sorts protein så jag blev alldeles ställd när hon sa det. Dessutom var hon mycket övertygande.

Tyvärr gjordes aldrig någon mineralanalys i år. Tydligen hade min fodersäljare inte kryssat i det på beställningen.

Hon har räknat ut att jag ska ge mina ettåringar:

7 kg hö, 3 kg hippo alfa samt 0,4 kg soja och eventuellt 2 dl olja. Personligen tycker jag det verkar vara jättemycket, vill inte ha smällfeta ettåringar (obs för dem som inte vet: jag har ponny!)

Tror jag ska sluta lita på foderförsäljare och köpa mig ett eget program.

/Lina

Alexandra_W
2007-09-22, 10:11
Nej, jag har hållt på med hästar i 25 år och aldrig hört det här med att hö skulle innehålla fel sorts protein så jag blev alldeles ställd när hon sa det. Dessutom var hon mycket övertygande.

Tyvärr gjordes aldrig någon mineralanalys i år. Tydligen hade min fodersäljare inte kryssat i det på beställningen.

Hon har räknat ut att jag ska ge mina ettåringar:

7 kg hö, 3 kg hippo alfa samt 0,4 kg soja och eventuellt 2 dl olja. Personligen tycker jag det verkar vara jättemycket, vill inte ha smällfeta ettåringar (obs för dem som inte vet: jag har ponny!)

Tror jag ska sluta lita på foderförsäljare och köpa mig ett eget program.

/Lina

Tror absolut att du ska sluta med den där foderförsäljaren ja. Det finns INGEN anledning att ge 3 kg alfa när du har ett bra hö i grunden!

Utan enda läget du ska kraftfoderkomplettera det där höet är för de individer som inte orkar äta tillräckligt med grovfoder för att täcka sitt MJ-behov.

Vet du vad de brukar ligga på för MJ kan jag hjälpa dig räkna om du vill.

Sen, skicka in för mineralanalys, det kostar typ 300 kr, och med tanke på att du har föl och unghästar är det VÄL investerade pengar!

Linas_
2007-09-22, 10:20
Tror absolut att du ska sluta med den där foderförsäljaren ja. Det finns INGEN anledning att ge 3 kg alfa när du har ett bra hö i grunden!

Utan enda läget du ska kraftfoderkomplettera det där höet är för de individer som inte orkar äta tillräckligt med grovfoder för att täcka sitt MJ-behov.

Vet du vad de brukar ligga på för MJ kan jag hjälpa dig räkna om du vill.

Sen, skicka in för mineralanalys, det kostar typ 300 kr, och med tanke på att du har föl och unghästar är det VÄL investerade pengar!

Jo, jag hör lite till den gamla skolan där man fodrade på känsla och erfarenhet. Kan inte säga att jag fick så stort förtroende för denna sk rådgivare. Har faktiskt ingen aning om var de brukar ligga i MJ, men syftet med mina analyser och frågor till henne var att jag tänkte jag kunde lära mig ngt nytt!

Jo, jag ska skicka in och göra en mineralanalys också! Tack för erbjudandet om att räkna, men jag har redan bestämt att jag köper ett eget program. Kanske vill du hjälpa mig när jag har räknat och se om jag är helt ute och cyklar istället? Alltid bra att ha ngn att diskutera med.

Tänk vad skrämmande om hon lurar på små ponnytjejer som inte vet bättre denna foderstat. Förra året låg mina ettåringar på ungefär 6-8 kg hö och 1 kg alfa, har för mig att höt hade ungefär samma värden då. De växte lagom och var lagom runda så 3 kilo känns väldigt mycket för mig.

/Lina

jupiter-judex
2007-09-22, 14:38
kl
nu har jag fått hem två analyser av min försäljare som jag kan välja mellan än så länge, det var fler analyser på g in som han inte hade fått än så jag har inte bestämt mig än.
analys nr 1
smrp/kg foder 48
energi/kg foder 6,9

analys nr 2
smrp/kg foder 40
energi/kg foder 6,6

om jag väljer analys nr 1....behöver jag komplettera med kraft foder tror ni? mineral analys hade han inte tagit, går det skicka in bara mineral analys? jag har ett halvblod på 18 år och en shettis på 2 år.

Alexandra_W
2007-09-22, 15:28
Frågan är om du vill ha den högre MJ som är i foder nr 1 med tanke på shettisen?

Du behöver i princip inte komplettera någotdera fodren

jupiter-judex
2007-09-22, 15:51
jaså var det högt:o trodde den energin låg bland dom lite lägre... tror jag frågade om just shettisen i en annan tråd och har för mig att jag skulle leta efter ett hö med 7-8 i energi och 40-60 i smrp, så jag tyckte jag lyckades ganska bra.

Alexandra_W
2007-09-22, 15:54
jaså var det högt:o trodde den energin låg bland dom lite lägre...

Det gör de, men högt resp lågt är ju relativt beroende på vad man har för häst.

Nu vet jag inte vad din shettis har för behov, men om jag kikar bland mina, så har jag en med behov på 60, en på 70 och en på 100. Jag har 5.6 MJ/kg foder. PERFEKT för den första lille vännen, okej för den andra och lågt för den tredje.

Hade jag haft K kvar, med ett behov på 60, och en aptit som KRÄVDE 15 kg hösilage/dag så.. 15 * 5,6 = 84 MJ = error.. ;)

Så hur mkt hästen behöver ha i strå/äter om man har fri tillgång, samt behovet, avgör ju om det är för högt elelr för lågt för just den hästen.

Men generellt är både de bland de lägre i MJ ja!

jupiter-judex
2007-09-22, 16:02
vet faktiskt inte exakt vad hans behov är utan jag har nog utgått från siffrorna i tabellen i boken jag läste, har inte haft han jättelänge. men jag tror jag utgick från dryga 60 på han i våras och tycker inte han har blivit vare sig tjockare eller smalare under betet.
hur vet du exakt behovet? för mig låter det som en ganska marginell skillnad på 60 eller 70:o

Alexandra_W
2007-09-22, 16:04
vet faktiskt inte exakt vad hans behov är utan jag har nog utgått från siffrorna i tabellen i boken jag läste, har inte haft han jättelänge. men jag tror jag utgick från dryga 60 på han i våras och tycker inte han har blivit vare sig tjockare eller smalare under betet.
hur vet du exakt behovet? för mig låter det som en ganska marginell skillnad på 60 eller 70:o

Oh, tro mig, den är inte marginell för lättfödda hästar. Kan vara skillnaden mellan okej hull och fet ;)

Exakta behovet lär man sig. Första året får man gå på tabellerna, och så justera upp/ner uteefter hullet är. När man 'hittat rätt', då präntar man in de siffrorna i minnet.

Sen vet man. Således vet jag att valacken behlver 70 - 75 (den högre siffran i fullt arbete, den lägre i lågintensivt arbete eller vila) MJ och en kvot på minst 7. Det är rätt högt över tabellvärdet.

Sen är det lätt åren efter, bara försöka parkera dem där =)

Trissa
2007-09-24, 15:06
kl...

Jag fick de preliminära siffrorna per telefon, och det är faktiskt så att jag undrar om damen fick det rätt... En kvot på 14,5 är inget jag direkt hurrar över. :eek:

jupiter-judex
2007-09-25, 14:45
dubbelkollade nu i förra årets böcker och anteckningar...har dina shettisar ett behov på 60 upp till 100 menar du:o
när jag läste boken så skulle grunden för shettisen vara 27 och 60 för halvblodet.... tror jag la shettisen på drygt 30 när jag fick han och han ser fin ut.

Alexandra_W
2007-09-26, 10:12
dubbelkollade nu i förra årets böcker och anteckningar...har dina shettisar ett behov på 60 upp till 100 menar du:o
när jag läste boken så skulle grunden för shettisen vara 27 och 60 för halvblodet.... tror jag la shettisen på drygt 30 när jag fick han och han ser fin ut.

Du svarar fel person tror jag? Jag har inga shettisar? (Jag har ett fbl, en abar och en welshkille)

Linas_
2007-09-26, 13:49
Fick precis ett faxsvar på mineralanalysen som visar:

Ca: 3,0 g/kg TS
P: 2,9 g/kg TS
Mg: 1,7 g/kg TS

Vilka tips har ni för att förbättra kvoten?

jupiter-judex
2007-09-26, 14:15
Det gör de, men högt resp lågt är ju relativt beroende på vad man har för häst.

Nu vet jag inte vad din shettis har för behov, men om jag kikar bland mina, så har jag en med behov på 60, en på 70 och en på 100. Jag har 5.6 MJ/kg foder. PERFEKT för den första lille vännen, okej för den andra och lågt för den tredje.

Hade jag haft K kvar, med ett behov på 60, och en aptit som KRÄVDE 15 kg hösilage/dag så.. 15 * 5,6 = 84 MJ = error.. ;)

Så hur mkt hästen behöver ha i strå/äter om man har fri tillgång, samt behovet, avgör ju om det är för högt elelr för lågt för just den hästen.

Men generellt är både de bland de lägre i MJ ja!

jaha, då missuppfattade jag dig:angel: det lät så när du sa att du inte visste vad min shettis hade för behov men dina hade...osv. men då förstår jag bättre!

vilse
2007-09-26, 15:17
*kl*

Mina värden:

Torrsubstans: 84%
Smrp : 56 g/kg foder
Energi: 8,8 MJ/kg foder

Det är första året jag gör analys, någon som kan hjälpa mig att räkna? :o
Jag har ett fullblod som håller på att musklas, med lätt till medelarbete. Går på gräs hela dagarna vilket gör att det känns svårt att räkna :crazy:
Eller?

Trissa
2007-09-26, 15:32
kl...

Jag fick de preliminära siffrorna per telefon, och det är faktiskt så att jag undrar om damen fick det rätt... En kvot på 14,5 är inget jag direkt hurrar över. :eek:

Nu har de riktiga siffrorna anlänt, och istället landade kvoten på 11. Det är ju betydligt bättre för min del. Pustar ut lite... :smirk:

mahlmt
2007-09-26, 16:48

Foderkalk, billigast.
// Linda

Alexandra_W
2007-09-26, 16:55

Ska du ge något kraftfoder? Vad har du för hästar? Täcks behovet av Ca, P och Mg av givan hö/hösilage?

Om du ger kraftfoder så är det smartaste att lösa det via den vägen. Om du inte ger kraftfoder måste du ju ge selentillskott med, och då är frågan om du vill ha en billig lösning, eller en enkel, bekväm lösning t ex?

Det finns ett otal sätt, allt från foderkalk och Tokosel (billigast), men som då kräver att du blandar pulvret i någonting. Eller ett hitta en lämplig pelleterad mineral som du snabbt och enkelt kan ge, men som blir en dyrare lösning.

vilse
2007-09-27, 12:25
*kl*

Mina värden:

Torrsubstans: 84%
Smrp : 56 g/kg foder
Energi: 8,8 MJ/kg foder

Det är första året jag gör analys, någon som kan hjälpa mig att räkna? :o
Jag har ett fullblod som håller på att musklas, med lätt till medelarbete. Går på gräs hela dagarna vilket gör att det känns svårt att räkna :crazy:
Eller?

Jag hade visst glömt att jag beställt en foderstatsberäkning :angel:

Så här blev den:
Hö: 6-7 kg
Halm: 1 kg (står på spån)
KRAFFT Ponny: 0,3-1 kg
KRAFFT Miner blå: ca 50 g

Vad säger ni som kan det om denna foderstaten?

Alexandra_W
2007-09-27, 15:15
Jag hade visst glömt att jag beställt en foderstatsberäkning :angel:

Så här blev den:
Hö: 6-7 kg
Halm: 1 kg (står på spån)
KRAFFT Ponny: 0,3-1 kg
KRAFFT Miner blå: ca 50 g

Vad säger ni som kan det om denna foderstaten?

Varför Krafft Ponny? Det SÄNKER ju kvoten i foderstaten, som du sänker redan med halmen?

Vad är det räknat på för behov?

Jag antar det är Kraffts foderrådgivare som räknat, de är komplett jäkla hopplösa.

Men köp ingen krafft ponny, så långt kan jag säga utan att ens veta vad det är räknat på för för häst!

Det är inget fel på kvoten i ditt hö, finns ingen anledning att sänka den vilket både halm och krafft ponny gör. Dessutom så för ett fbl känns det där klent. Utan behöver dne vad total MJ blir i den foderstaten, kan du ge det i enbart hö, och sen fixa mineralerna bara. Behöver den kraftfoder ovanpå, dvs den äter inte så mycket hö som krävs för att täcka MJ, så får du ge kraftfoder, men INTE krafft ponny.

Med tanke på vad fbl brukar kräva och snabbt överslagsräknat på de högre värdena, så 10 kg hö for a starter, samt fixa mineralerna. Då får du 88 MJ och en kvot strax över 6. Vilket är utmärkt.

vilse
2007-09-27, 15:54
Jo, det är Kraffts foderrådgivare som gjort foderstaten.

Hon är fullblod med lite new Forest inslag. Allt ponny har satt sig på magen, så hon är väldigt lättfödd för att vara fullblod :o
Just nu ligger hon på runt 50 kg övervikt skulle jag gissa...

Hon går på gräs från 6 på morgonen till ca 19-21 på kvällen, så hon får i sig väldigt många kg där med så jag tyckte redan 6-7 kg hö på kvällen lät ganska :o

neywaz
2007-09-28, 17:16
*knapplån*

Min första analys för i år...

per kilo torrsubstans

smbrp 60
energi 9.9
ca 3.5
P 1.6
mg 1.1
K 16.6

per kilo foder

smbrp 36
energi 6
ca 2.1
P 1
Mg 0.7
K 10.1

Ni som vet...hur ser det ut för mina unghästar 1-2 år gamla... Jag har beställt bättre värden till nästa leverans om tre månader, men tills vidare så får det detta... Torrsubstansen är 61%, otroligt fint hö annars :) vore superglad för kommentarer :)

Alexandra_W
2007-09-28, 17:28
*knapplån*

Min första analys för i år...

per kilo torrsubstans

smbrp 60
energi 9.9
ca 3.5
P 1.6
mg 1.1
K 16.6

per kilo foder

smbrp 36
energi 6
ca 2.1
P 1
Mg 0.7
K 10.1

Ni som vet...hur ser det ut för mina unghästar 1-2 år gamla... Jag har beställt bättre värden till nästa leverans om tre månader, men tills vidare så får det detta... Torrsubstansen är 61%, otroligt fint hö annars :) vore superglad för kommentarer :)

Aningens lågt i kvot för småttingarna (6), dock inte överdrivet svår att få upp till 7 för åringarna. Lågt i energi så sålänge du inte har svårfödda och eller de som äter pipigt så är det ju utmärkt för fri tillgång på lösdriften =)

Ca/P-kvoten är lite hög och Mg lite lågt, men det får du ju se hur det är med om behov täcks av allt och så vad som du ev ska göra åt det (t ex fosforbalans eller ett lågkvots mineralfoder).

neywaz
2007-09-28, 17:40
:bow: du = min räddare!!! ;) Hur ska jag göra för att få upp kvoten högre? Jag använder mig gärna av hederligt lusern för proteinet. Sen för resten? Mineraler? :)

neywaz
2007-09-28, 17:43
Saken är ju den att jag har lösdrift ja, men det är överlag bara 1-2 åringar som går på den... några av dem är araber så jag gissar att de behöver få upp proteinet, vissa är av annan lättfödd ras :)

Alexandra_W
2007-09-28, 17:50
:bow: du = min räddare!!! ;) Hur ska jag göra för att få upp kvoten högre? Jag använder mig gärna av hederligt lusern för proteinet. Sen för resten? Mineraler? :)

Du får ge ganska mycket lucern för det ska fungera. Om man räknar på 10 kg hösilage, så 1 kg lucern tillagt ger en kvot på 6,8. (Vilket ju är okej, den behöver ju inte vara exaxt sju, men vill du ge 1 kg lucern?) Och äter de mer än 10 kg, så på 12 kg t ex, och 1 kg lucern blir kvoten 6,67 och fortsätter sjunka ju mer grovfoder du ökar på.

Vad äter de på den fria tillgången ungefär? (Jag har ju bara bulimiker, ponnyrackaren här, welshåring, C-ponny i nuläget, äter lätt 10 kg liksom)

En liten dutt soja i lucernen kan det tänkas vara okej? Om vi räknar 10 kg igen så 100 gr soja och ½ kg lucern ger en kvot på 6,9. Vill du vara spot on på kvot 7 är det bara en fråga om att finputsa mängderna i förhållande till varandra.

Mineralerna orkar jag inte riktigt titta på just nu, men du kan ju kolla av själv på Hippcampus etc.

Sen, jag har medvetet inte tagit hänsyn till MJ nu för jag inte har en aning om vad dina kräver, men 10 kg hösilage ger 60 MJ, och 1 kg lucern ger 8½ MJ (kolla just det märke du anv, det kan skilja sig lite, det där är krafft), sojan ger dyga en MJ så du hamnar på ca 70 MJ, sen är det ju bara att räkna uppåt för varje extrakilo hösilage.

Vill du göra det lite enkelt för dig så räknar du så att du har lite 'pluskvot', och då kan de käka X kg mer än du räknat med, men kvoten är ändå sjysst, så kan man kolla hullet bara om justera om de blir för feta. Så gör jag med de där små på fri tillgång som man inte riktigt har stenkoll på hur mycket hösilage de äter, det kan vara 10 kg eller 13 kilo liksom.

Alexandra_W
2007-09-28, 17:54
Saken är ju den att jag har lösdrift ja, men det är överlag bara 1-2 åringar som går på den... några av dem är araber så jag gissar att de behöver få upp proteinet, vissa är av annan lättfödd ras :)

Kvoten vid 12 månaders ålder ska ligga på 7, sen sjunker det ju succesivt. Jag är dels en lat fan, och dels så har även mina vuxna visat sig fungera bäst på en kvot på sju, så jag brukar låta dem ligga kvar på sju från 12 månaders ålder och tills de är 'vuxna', om höet har en kvot på under 7 höjer jag till den alltså. Och det är ju oavsett lättfödd eller ej, lättföddheten har ju mer med MJ att göra.

Risken är om bararberna äter 'ordentligt' (dvs 10 kg eller mer/dygn) att de hamnar lite på plussidan iom att du får MJ från lucernet med, det är ju bara se om det är på nivån det går att leva med, annars kan du ju slopa lucernen för något med högre kvot (vilket ger mindre energi), men är ju bara att hålla ett öga på hullet.

neywaz
2007-09-28, 18:12
tuuusen tack!!! :bow: Jag är ingen expert på foder, men det kan väl inte vara så stor skillnad på 6,9 och 7 i kvot? Huvudsaken är att de mår bra... Tror inte de brukar orka mer än 8-10 kg ? De är rätt små i maten arabungarna... Ska läsa det du skrev igen strax, måste hasta ner till maten, men verkligen superscysst av dig att orka skriva allt det där!!! :bow:

Alexandra_W
2007-09-28, 18:19
tuuusen tack!!! :bow: Jag är ingen expert på foder, men det kan väl inte vara så stor skillnad på 6,9 och 7 i kvot? Huvudsaken är att de mår bra... Tror inte de brukar orka mer än 8-10 kg ? De är rätt små i maten arabungarna... Ska läsa det du skrev igen strax, måste hasta ner till maten, men verkligen superscysst av dig att orka skriva allt det där!!! :bow:

Nä, det är helt okej med 6,9 i kvot, du har ju alltid en 'mätfelmarginal' med, analysen är ju inte absolut sanning på decimalen iom att det hur man än vrider på det är ett prov som kan slå fel. Var mer att om du ville vara petig så kan du ju lägga det på precis 7 så går det med om man vill.

Men som sagt, jag skulle räkna på 8 kg, och lägga lite på pluskvot, så de kan äta upp till säg 12 kg utan att kvoten blir skev. Om man räknar enkla, jämna givor så 8 kg hösilage, 1 kg lucern och 100 gr soja ger en kvot på 7,45. Allt oförändrat utom 12 kg hösilage ger en kvot på 7.03. Dvs upp till 12 kg hösilage och du behöver inte bry dig om annat än hullet.

(Om du på 8 kg ligger på en kvot på 7 (dvs får 1 kg lucern, ingen soja), och de äter 12 kg så sjunker kvoten till 6,7 så det är inga jätteskillnader vi talar om (på 10 kg kvot 6.8), men jag är rätt pipig, och skulle inte vilja gå ner till 6.7 :angel: utan jag lägger hellre aningens pluskvot då. (om du anser det är komplett orimligt att de äter 12 kg kan du ju ha mindre marginal på plusset)

Wilden
2007-09-28, 22:01
Usch vad dåligt!
Hö analysen visade 23g smrpr/kg
Kcal 7,4 /kilo:mad:

Vad tror ni är det nån idé att fodra med höet eller är det värt att leta nåt annat? Tänte det kan ju bli dyrt om man ändå måste lägga till en massa exta foder.
Jag har ett fullblod som iof är lättfödd o ett halvblod, bägge tränande.
/W

neywaz
2007-09-29, 11:29
Tuuuusen tack Alexandra!!! :bow: :bow: :bow:

Jag tror jag gör precis som du säger, lägger på 1 kg lusern och 100 g soja och så ska jag kolla mineralerna också :) Jag tror nämligen inte de orkar äta mer än tio kilo, de är så småååå!!! ;) Sen får jag, som du säger hålla koll på hullet :)

Än en gång tack!!!

Alexandra_W
2007-09-29, 11:57
Usch vad dåligt!
Hö analysen visade 23g smrpr/kg
Kcal 7,4 /kilo:mad:

Vad tror ni är det nån idé att fodra med höet eller är det värt att leta nåt annat? Tänte det kan ju bli dyrt om man ändå måste lägga till en massa exta foder.
Jag har ett fullblod som iof är lättfödd o ett halvblod, bägge tränande.
/W

Om du kann, bränn skiten och köp annat. Allt GÅR ju, men som du skriver det kommer bli dyrt, och risken är du kommer få begränsa högivan för att inte få överskottsMJ.

Wilden
2007-09-29, 18:36
Har räktnat lite på foderstat, 8kg höt till fullblodet:cry:
Han kommer ju hungra ihjäl!
Kan man kräva att bonden tar tillbaka hö som är för dåligt?
Det blev liksom att köpa grisen i säcken...

Alexandra_W
2007-09-29, 23:32
Har räktnat lite på foderstat, 8kg höt till fullblodet:cry:
Han kommer ju hungra ihjäl!
Kan man kräva att bonden tar tillbaka hö som är för dåligt?
Det blev liksom att köpa grisen i säcken...

Kruxet med att köpa grisen i säcken är ju att man får 'skylla sig själv' =( Alltså, köper du oanalyserat hö så tar du ju en medveten risk, och bonden har ju inte lovat dig att det är vissa värden på det.

HAR han det däremot, då kan du ju reklamera, men så är sällan fallet när man köper oanalyserat, utan det man köper då är 'skörd X' helt enkelt, men utan 'innehållsgaranti'.

Därför jag slutade köpa oanalyserat, blir så drygt och jobbigt när analyssvaret inte blir som förväntat. Nu gör jag det lätt (men dyrare) för mig, och köper dels bara analyserat, och 'rätt siffror'.

Yahoo
2007-10-02, 20:22
*kl*

Nu har vi fått vår höanalys, vi visste att det var dåligt men inte såhär dåligt... :(

Energi: 7,4MJ/kg
Smbrp: 27g/kg

aikon
2007-10-02, 20:31
Knapplån

Vad är normala värden för hö?
Hur räknar man ut kvoten?

:confused::confused::confused:

Alexandra_W
2007-10-02, 20:54
Knapplån

Vad är normala värden för hö?
Hur räknar man ut kvoten?

:confused::confused::confused:

Som du kan se i den här tråden, det finns inga 'normala värden'.

Kvoten räknar du ut genom att ta gr SRP dividerat med MJ.

T ex i Yahoo:s fall där analysen visar:

27/7,4 = en kvot på 3,6

aikon
2007-10-02, 21:26
Men finns det inga rekomendationer inom vilka värden eller vilken kvot ett hästhö ska ha?

gutenviks
2007-10-02, 22:32
Enligt vad som står på den analys jag har gjort på mitt hö är idealvärdet.
till stuteri och unghästar:
smrp ca 60gr/kg foder
energi 8,0 mj/kg foder

till fritidshästar och tävlingshästar:
smrp ca 40 gr/kg foder
energi ca 8,0 mj/kg foder

Alexandra_W
2007-10-02, 22:33
Men finns det inga rekomendationer inom vilka värden eller vilken kvot ett hästhö ska ha?

Jo, det finns det. Kvot minst 6.

Sen ang rekommendationer, så de finns de med. Men jag anser de är alltför generella. För ett hö med 8 MJ/kg foder (ett värde som ofta anv som rekommendation) kan vara helfel för en glupsk, lättfödd häst t ex.

Då är det bättre, när man ska köpa grovfoder som hästägare, att se till 'vad har jag för häst, och hur mycket vill den äta?'. Och sen räkna ut ideala MJ-värdet för DEN hästen, och leta efter det.

T ex, mitt förra sto behövde 60 MJ, och ville äta minst 15 kg/dygn. 60/15 = max 4 MJ/kg foder.

Min valack behöver ca 75 MJ och äter ca 12 kilo. 75/12 =6,25 MJ

Medan en häst som kräver 120 MJ och bara vill äta 12 kg dygn idealiskt ska ha 10 MJ/kg foder.

(Idealiskt = för att slippa kraftfoder på de svårfödda, och för att slippa en för fet häst i de glupska, lättfödda fallen)

JAG vill ha ca 6 MJ samt en kvot på minst 7. Alltså köper jag sådant hösilage redan från början, analyserat och färdigt.

Alexandra_W
2007-10-02, 22:34
Enligt vad som står på den analys jag har gjort på mitt hö är idealvärdet.
till stuteri och unghästar:
smrp ca 60gr/kg foder
energi 8,0 mj/kg foder

till fritidshästar och tävlingshästar:
smrp ca 40 gr/kg foder
energi ca 8,0 mj/kg foder

Se mitt andra svar, det är när man stirrar för mkt på det där det blir fel. För det utgår från en 'modellhäst', och inte fri tillgång på hö, ingen glupsk häst, inte en lättfödd häst etc. Så det kan bli en mardröm med en glupsk, lättfödd en t ex.

gutenviks
2007-10-02, 22:47
Se mitt andra svar, det är när man stirrar för mkt på det där det blir fel. För det utgår från en 'modellhäst', och inte fri tillgång på hö, ingen glupsk häst, inte en lättfödd häst etc. Så det kan bli en mardröm med en glupsk, lättfödd en t ex.

Ja det håller jag med om, detta var ju bara det sk idealvärdet. Man måste ju se till den enskilda individen när man gör en foderstat.

aikon
2007-10-02, 23:06
Jag är nog trög...Eller så börjar klockan bli mycket....
Men hur räknar du ut det ideala MJ-värdet för hästen??

Sen hur mycket hästen vill äta tycker jag är svårt.... Min häst skulle nämligen äta det som las fram! Försökte ha henne stående på halm förut...Men jag gav upp efter två veckor, då boxen var tom varje morgon + att de hade en hösilage bal i hagen, där hon bodde hela dagen! Kan ju tilläggas att hon är mycket lättfödd!

Alexandra_W
2007-10-02, 23:11
Jag är nog trög...Eller så börjar klockan bli mycket....
Men hur räknar du ut det ideala MJ-värdet för hästen??

Sen hur mycket hästen vill äta tycker jag är svårt.... Min häst skulle nämligen äta det som las fram! Försökte ha henne stående på halm förut...Men jag gav upp efter två veckor, då boxen var tom varje morgon + att de hade en hösilage bal i hagen, där hon bodde hela dagen! Kan ju tilläggas att hon är mycket lättfödd!

Efter första året med uträknad foderstat har man lär sig vad just den hästen MJ-behov är, sen är det 'bara' att komma ihåg det. Första året får man gå efter tabellvärden, och justera uppåt/nedåt om hästen blir för rund eller för tunn på det. Sen när man ligger på 'lagom', där är den MJ hästen behöver i den träning den är etc.

Du har ett TYPEXEMPEL på en sån häst där 8 mj/kg foder INTE är roligt. Utan som ska ha låååågt MJ/kg foder (men kvoten okej), så att du kan ge din häst så många kilo som möjligt utan att hon blir för tjock.

Som ett räkneexempel bara, vi säger din häst har ett behov på 60 MJ.

Med 4 MJ/kg foder kan den äta 60/4 = 15 kg/dygn
Med 6 MJ/kg foder 10 kg/dygn
Med 8 MJ/kg foder 7,5 kg.

Och hästen är ju gladast i scenario ett, oftast matte med =)

aikon
2007-10-02, 23:20
Tack, snälla! Nu är jag med! Vi får se! Han som vi ska få hö ifrån ska skicka in analysen i morgon! Hoppas ju på 4MJ/kg så att hon kan få mycket!

Alexandra_W
2007-10-02, 23:25
Tack, snälla! Nu är jag med! Vi får se! Han som vi ska få hö ifrån ska skicka in analysen i morgon! Hoppas ju på 4MJ/kg så att hon kan få mycket!

Tror aldrig jag sett så lågt på hö tyvärr. Lättare med hösilage iom att det är mer vatten/kg =)

aikon
2007-10-02, 23:54
Inte jag heller, men jag får hålla tummarna, då jag får detta hö gratis av min farbror! Annars får jag väl ge mig ut och leta efter ett annat!

kivanna
2007-10-03, 13:12
Hej alla, har fått vår höanalys nu och de lyder som följande, torrsubstans 84% srp 82g/kg foder Energi 8,8mj/kg foder eller så här råprotein 137g/kg torrsubstans srp 97g/kg torrsubstans energi 10,4 mj/kg torrsubstans, Har en travnordis på 7 år och som går som fritidshäst alltså inge hårt utan normala pass, han går på lösdrift och kommer alltså att behöva fri tillgång på hö men hur ska jag ställa mig till detta nu med dessa värden?:confused: Snabba svar är önskvärda, Tack på förhand, kram kivanna

Yahoo
2007-10-03, 20:55
T ex i Yahoo:s fall där analysen visar:
27/7,4 = en kvot på 3,6

Vårt hö är ju verkligen kass och jag sitter och klurar på en foderstat. Har två alternativ. Men kanske att någon annan har något bättre förslag.
Tips/ideér?
Det är ett halvblodssto som tränas lätt. Bör ha en kvot på 6.

kivanna
2007-10-04, 07:12
Finns det ingen som kan/vill hjälpa mig? please, tacksam kivanna

Vicious
2007-10-06, 17:36
Vårt hö:

MJ 8,6
Smrp 80

Kvot cirka 9. Helt OK :bow: Liiite kraftigt men mkt bättre än förra årets kvot på 12 :p

Mineraler får jag analysera själv så det kommer senare.

EnPerson
2007-10-06, 17:45
*KL*

TS 70.1%
Råprotein 137 g/kg TS
Smb. protein 68 g/kg vara
Energi till häst 7.2 MJ/kg vara
Ca 4,4 g/kg TS
P 2.4 g/kg TS
Mg 1.5 g/kg TS

:cry::cry::cry: Varfööör får vi alltid så mkt protein :(. T.o.m. förra årets var bättre :(.

Iofs bra till Chiva och fölis men blir så jobbigt och få ner kvoten t tävlingshästarna. Har inte kollat kvoten än men gissar att det blir typ runt 9 eller nåt sånt.

Alexandra_W
2007-10-06, 22:40
9,4 blir kvoten.

Men varför måste du ta ner den till tävlingshästarna? Jag får för det mesta 8 - 9 i kvot, och aldrig varit minsta problem?

EnPerson
2007-10-07, 11:24
Har tävlingshäst som funkar bäst med en kvot på ca 8, men dom andra funkar bäst när kvoten ligger på 6-7.

Alexandra_W
2007-10-07, 11:37
Har tävlingshäst som funkar bäst med en kvot på ca 8, men dom andra funkar bäst när kvoten ligger på 6-7.
Menar du att du sett skillnad på om de får 7 eller 9? Intressant. NU är ju mina hobbyhästar (och en åring), men båda de vuxna fungerar bäst på en kvot på minst 7. Dvs det är en klar och tydlig skillnad mellan 6 eller 7. Däremot har jag inte sett någon skillnad på om kvoten är 7, 8 eller 9.5? (Högre har jag inte haft). Dvs det tycks vara just 7 eller högre i iaf mina hästars fall. Så nu blev jag lite nyfiken =)

På vilket sätt märker du negativ skillnad på kvot 7 och kvot 8 (eller för den delen ännu högre?). Jag är ju övertygad om att det finns ett 'tak' för mina med, att över kvot X blir det en försämring. Men det tycks vara ganska högt i tak, för upp till 9.5 har inte märkts någon skillnad.

EnPerson
2007-10-07, 12:35
Den som funkar bäst på en högre kvot är den som är störst (175 och maffig). Får han lägre blir han lätt lite bukig och tappar muskler.

Dom andra är lite mindre och lättare. Märks framförallt tydligast på bästa hästen, som också är den som är minst och lättast i typen (bara 163 hög).
Försöker hålla henne på 6-6.5.
När hon har haft en kvot på 8 (som hon hade innan) så har hon, till skillnad mot när hon står på en lägre kvot, känts lite (hittar inte rätt ord), däst typ, typ som man känner sig dagen efter ett julbord. lite tung i kroppen och så. På en lägre kvot blir hon lite spänstigare och lättare eller vad man ska säga.
Märktes väl eg. ingen skillnad på tävling upp till 130-135 klasser men snäppet högre har det känts lite bättre.

Inte stor skillnad men lite grand gör det, och vill göra allt för att få så bra resultat som möjligt :). Nu när jag inte kan rida på 2-3 månader inu så kommer dom dock mest gå styrketräning och då kommer alla ligga på en högre kvot.

Hmm, kände att detta blev lite avamligt men hoppas du förstr ung. vad jag vill ha fram ;)

Wilden
2007-10-09, 07:53
KL

Hejsan!
Vilket är det sämsta hö ni stött på? Är det ngn som har sämre kvot än mitt: 3.1 :smirk:

Sazalamel
2007-10-09, 08:00
per kilo foder:

TS 59%
Smb. protein 42 g
Energi till häst 5,7 MJ
Ca 2,4 g
P 1,5 g
Mg 1.0 g/kg TS

Nöjd :)

Alexandra_W
2007-10-09, 08:59
KL

Hejsan!
Vilket är det sämsta hö ni stött på? Är det ngn som har sämre kvot än mitt: 3.1 :smirk:

8,4 MJ och 18 gr SRP = kvot 2,1

Åring i stallet.. Jag GRÄT när jag såg analysen..

Det hela reddes dock ut ganska snabbt och enkelt, bonden jag köpte av hade av misstag levererat fjärdeskörd istället för förstaskörd.

Men det är det i särklass sämsta jag någonsin stött på. Det var ironiskt nog knallgrönt, bladriskt och såg SUPER ut..

carinaso
2007-10-09, 09:34
KL

Hejsan!
Sommaren 2004... Förstaskörd tagen ca 8 augusti. 7,5 MJ och 11 g SMRP = kvot 1,5! Tre föl och tre dräktiga ston i stallet. Det blev inget köp.

Jag hittade istället ett klöverhö med 65 g SMRP, men tyvärr 10 MJ. Det var det bästa jag kunde åstadkomma det året. Alla blev feta som köttbullar.

Jag tror det var det året jag avverkade 7 höbönder. Hade de inte låga värden, så var höet mögligt. Jag ruinerade mig på analyser på hö som jag aldrig köpte eller fick köra tillbaka.

Carina på Silver Arabians

Santoxen
2007-10-10, 19:18
Då har analysen kommit:
Hö, andra skörd.
SmbRp: 74 g/kg foder
MJ: 7,4 MJ/kg foder
Ca:3,0 g/kg foder
P: 1,1 g/kg foder
Mg 0,9 g/kg foder
MJ/Rp kvot 10

Suck, blir nog en fet liten hingst i år också...Men de andra två kommer att må bra!:idea:

aikon
2007-10-11, 18:18
*Knapplån*
Hur snabbt brukar man få svaret från Analycen?? Är så jäkla nyfiken....

fjordinghanna
2007-10-11, 22:34
stallet jag har min häst i fick sina hö värden häromdagen.
7.4 MJ
38 smbrpg
3.1 Ca
1.3 P
0.8 MG
13.4 K

okey men inte bra värden, med tanke på att stallet ger oss miner blå och kraft grund. Lyckas inte göra någon vettig foderstat till min häst

Santoxen
2007-10-13, 19:10
*Knapplån*
Hur snabbt brukar man få svaret från Analycen?? Är så jäkla nyfiken....

jag skickade in provet den 3/10, det analyserades den 4/10 och jag hade det hemma den 9/10, så nästan en vecka tog det för mitt prov.

vilse
2007-11-01, 20:31
*kl*

Nytt stall, nytt hö.

Värden:

TS: 60.2%
Smrp: 62
Energi: 5.9
ca: 9.4
P: 3.2
Mg:2.1

Någon som vet någon bra sida där jag kan lära mig räkna ut foderstaten? Vill inte använda någon färdigt progam utan vill lära mig räkna själva....

Antiqua
2007-11-02, 13:10
Efter mkt om och men har analysen kommit.

Ts 84%
Mj 7,8 kg/foder
Smrp 34
Ca 2,9
P 1,6
Mg 0,9

Jag trodde det skulle vara sämre pga väldigt sent slaget, men... Svårfött dräktigt fullblod ihop med detta är ingen bra kombination:devil:

Hösilageanalysen har inte dykt upp ännu, så jag hoppas på den! Brukar vara bättre och det är slaget vid bra tidpunkt och BORDE ha skapligt höga proteinvärden.
Annars blir det en ehum DYR kraftfodervinter då gummar traskar in i månad 8 om några veckor.

Ajnok
2007-11-02, 13:26
Jag har ingen koll alls på sånt här. Är detta ett bra hösilage? :confused:

Ts 71,9%
Råprotein 68g/kg TS
Smb. protein 23g/kg vara
Energi 6.6MJ/kg vara

Korven
2007-11-02, 18:37
Jag har ingen koll alls på sånt här. Är detta ett bra hösilage? :confused:

Ts 71,9%
Råprotein 68g/kg TS
Smb. protein 23g/kg vara
Energi 6.6MJ/kg vara

Nej det tycker inte jag, för låg kvot.

Ungefär som vårt då 17 smbp / 4 MJ.:crazy: Blir en dyr vinter.

heidi maria
2007-11-03, 12:07
*kl*
nya höet har
Ts 84%
51g smrp
8 Mj

kvot på ca 6,5. Helt perfa för oss tycker jag :) Inga konstigheter alls i foderstaten, så det är lätt att välja kraftfoder. Synd bara att vi inte fick någon mineralanalys.

heidi maria
2007-11-03, 12:09
Du kommer behöva lägga till proteinrikt kraftfoder eller lucern för att inte få muskelfattiga bukiga hästar..

et_flickan
2007-11-03, 13:23
Vårat hö har dessa värden.

smbrp 34
Mj 7,8

Lite besviken blev jag över höt men det duger.

Amk
2007-11-04, 17:19
*kl

Räknar man på kg/ts, eller g/kg foder?

Vårt hösilage har följande värden:

TS: 31% :eek:
Smrp /kg foder 24 g
Energi /kg foder 3,0

Smrp /kg TS 178
Energi /kg TS 9,8

heidi maria
2007-11-04, 18:36
*kl

Räknar man på kg/ts, eller g/kg foder?

Vårt hösilage har följande värden:

TS: 31% :eek:
Smrp /kg foder 24 g
Energi /kg foder 3,0

Smrp /kg TS 178
Energi /kg TS 9,8

Det ska inte stå 78 Smrp/kg Ts då? 178 stämmer ju inte om det är samma silage som värdena per kilo foder..

Amk
2007-11-04, 18:47
Jag fick höra det på telefon, men måste ju ha hört fel.

Är detta ett bra hösilage för lättfödda hästar på fri tillgång?

heidi maria
2007-11-05, 14:57
Kvoten smrp/Mj är 8 och man vill ha den runt 6 eller strax däröver. Jag tror det kan funka fint med hösilaget. Hur mkt räknar du med att de äter per dygn? Vilken TS halt man vill ha är jag inte så duktig på eftersom jag alltid fodrat med hö.

Amk
2007-11-05, 18:11
Jag räknar med att de i dagsläget äter cirka 10-15 kg var. När det blir kallare och snö äter de nog 15-20 kg var. Båda hästarna får i sig allt de behöver när de äter 18-20 kg av detta hösilage, så än så länge stödfodrar jag med kraft. Det är verkligen helt otroligt låga värden, men jag är nöjd.

Vad gör det för skillnad mellan en kvot på 6, och en på 8?

Astael
2007-11-05, 18:48
Hösilageanalys

TS 75,2%
Energi 7,7 MJ/kg
Smbrp 46g/kg

Bra/dåligt ?

Amk
2007-11-05, 19:15
Jag skulle vara glad för ett sådant hösilage.

heidi maria
2007-11-06, 10:31
Det gör inte jättestor skillnad, lite beroende på hur mkt de äter och vad de behöver förstås, något hundra gram extra protein. Så länge de får i sig basbehovet är det ok så länge kvoten inte är tokhög, men 8 funkar nog fint. Så länge du stödfodrar med kraftfoder kan du ju välja en sort som inte ligger jättehögt i protein.

Hagens_Zorba
2007-11-07, 15:36
Här kommer min analys:

Torrsubstans 84%
Råprotein 73 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 31 g/kg foder, 37 g/kg torrsubstans
Energi 7.0 MJ/kg foder, 8.2 MJ/kg torrsubstans
Kalcium 3.7 g/kg foder, 4.4 g/kg torrsubstans
Fosfor 1.2 g/kg foder, 1.4 g/kg torrsubstans
Magnesium 0.7 g/kg foder, 0.8 g/kg torrsubstans
Kalium 9.7 g kg/foder, 11.5 g/kg torrsubstans

Blir min kvot 4,45 då?
Har försökt räkna på hippocampus men får inte ihop det :/
Han får för mkt energi men för lite protein.. vad ska jag göra då?

Han får också 0,15 kg betfor, tokosel samt 2 kg musli, mustang orginal om dagen.

heidi maria
2007-11-07, 18:54
Japp det är troligt att du får för lite protein jämfört med energin med det höet. Kvoten i foderstaten vill man normalt ha uppåt 6, så mitt tips är att lägga till/byta ut annat foder mot lucern.

Vill du inte göra det är proteinrika kraftfoder att rekommendera. Soja, krafft protein, hippo alfa, linfrökaka m.m kan höja proteinintaget. Du kan få in lite mer protein genom att byta mustang originalet mot protein+ om du gärna vill hålla fast vid samma märke på kraftfodret. Det innehåller 130 smrp /kilo. Du kan ju prova knappa in det och se om det räcker eller om du behöver lägga till ännu mer.

Hagens_Zorba
2007-11-07, 19:04
gah, alltså ökar jag traven med 5 min så blir alla mina värden för dåliga typ.. ska jag ge någon form av mineraler då lr?

heidi maria
2007-11-07, 19:07
Det är inte alls säkert att din häst gör av med exakt så mycket som tabellen säger. Knappa in så som du tror att det är, se till så mineralerna täcks och att förhållandet smrp/Mj är ok. Sedan får du ge så mycket energi och protein att hästen håller sig pigg och fin och i fint hull. Räkna fram hur mkt energi och protein hästen äter när den är som finast, och v