Visa fullständig version : Hästtransport; väghållning mm

Prototyp
2007-06-15, 10:51
Dags att byta ut hästtrailern, och jag funderar över olika fabrikats väghållningsegenskaper.

Vad det gäller interiör och liknande finesser så är jag rätt säker på vad jag vill ha, men jag har kört enbart ett mindre utval av olika fabrikat.

Enligt mina erfarenheter har Ume-släpet helt överlägsen väghållning och följer bilen perfekt, även deras boggie har imponerat mycket. Nackdelen är priset.

Andra som jag nyligen kört är värmlandsvagnen och fautra och de har inte imponerat nämnvärt. Men jag är lite nyfiken över framför allt Ifor Williams; hur följer den bilen? Största fördelar är deras aluminiumgolv och step-in, de verkar förhållandevis robusta och säkra. Men hur är vikten på dem, och hur bra fungerar boggin?

Körde ett boggisläp nyligen (dubbla axlar) av annat märke nyligen, och jag blev förvånad över hur mycket det ryckte och drog i bilen.

Förmodligen varierar egenskaperna från släp till släp och beroende på vad man har för dragbil, det är jag medveten om. Vikten är ju också en parameter, jag har inte E-kort.

Tacksam för hjälp.

ang
2007-06-15, 11:35
Gör en sökning under "utrustning" (det hittar du under hästmänniska) på de olika vagnsmärkena - det finns fleeera trådar med både bu och bä för de flesta vanliga märken.

Har du inte E, så kommer vikterna att vara ett stort argument för och emot olika konstruktioner/ märken.

QuickStar
2007-06-15, 12:39
Instämmer med ang om att det finns många trådar om transporter på utrustningsforumet.

Ang Ifor Williams så har jag sett ett par exemplar som varit relativt rostiga och sett 10år äldre ut än vad de var redan när släpen faktiskt bara var 2-3år gamla. Dessutom känns dom lite ostadiga bakom bilen.

De jag har kört som jag har varit nöjd med är Star (minns ej modell men det kvittar ju nu eftersom de heter Thule) det var iaf en vanlig boggie i normalstrl utan front urlastning. Den låg bra bakombilen och känns som ett bra budget släp! Ljus och fin invändigt och hästen åkte bra i den.

Böckman, stort och tugnt släp= stabigt bakom bilen, bilen drar dock betydligt mer soppa med detta släp jämnfört med min grannes släp som väger lika mkt tomt - måste bero på utformningen av släpet.
Hästarna åker jätte bra.

Vad är det du inte gillar med Fautras?
-Nyfiken eftersom jag har ett själv...

Fredag
2007-06-17, 09:21
Boj låter som ytterligare ett släp som passar din beskrivning. Låg tjänstevikt, alugolv, möjlighet att välja step-up ramp bak, ligger bra efter bilen. Fronturlastning finns ju också om du vill.
Jag har haft två olika nu, den sista är den extra höga modellen, men inte ens den upplever jag ostadig i vindbyar (har kört ca 50 mil med häst än så länge med den).

Lovisaleonora_
2007-06-17, 12:20
Vi har Westfalia (-06) och Boj Classic (-03). Även om Bojen är mitt absoluta favoritsläp totalt sett så måste jag erkänna att Westfalian smyger med bilen på ett sätt som gör att man inte ens känner att det är med. Har säkert med personbilsfjärdringen att göra, de har ju en suverän fjädring på Westfalian som gör att man inte ens på en riktigt skumpig grusväg känner av underlaget. Jag satt faktiskt bättre i släpet än i terrängbilen (RR med luftfjädring) när jag teståkte.

Men sedan är det ju totalbetyget som räknas, och då vann Boj för oss och våra behov. Men jag här helt övertygad om att Westfalian fick bilen att dra mindre bränsle än Bojen, trots att Bojen faktiskt är lättare...

Yoshi
2007-06-17, 14:54
KL

jag har hört talas om att det ska finnas en video på ngn hemsida där man kan se hur man lastar i en fautras där hästarna åker på snedden och man lastar ur fram, någon som vet?
eller kan förklara kanske även bilder?

Tack på förhand

ang
2007-06-17, 17:15
Våra åker på snedden i ett ume. Lastade och färdiga har de huvudena på förarsidan, och står diagonalt med rumpan snett framför in mot vägkanten.

Man leder in hästen, svänger om så att huvudet kommer närmare ytterväggen och sen kliver hästen ett steg åt sidan. Efter fastsättning stängs dörren så att nästa häst kan lastas. Detta funkar utmärkt när man transporterar häst, men mindre smart som tillfällig "uppstallning" vid tävling. Vårt släp passar också endast ponny/ island pga måtten, det är i övrigt ett ume B60 i princip.

Yoshi
2007-06-17, 21:25
Är det en specialare eller går den att hitta på markanden?

Yoshi
2007-06-17, 21:40
en fråga till är det step up?

Fredag
2007-06-17, 21:58
Ume har inte step-up vad jag vet. Kanske går att specialbeställa?

ang
2007-06-18, 08:31
Det är inte en specialare, det är en B60PI (finns som nyhet på deras sida). Vagnen har vanliga rampen, med dörrar innanför eftersom en häst står så den kan kolla ut när du öppnat överluckan. Eller, mulen ser man i af ... ;)

QuickStar
2007-06-18, 11:49
KL

jag har hört talas om att det ska finnas en video på ngn hemsida där man kan se hur man lastar i en fautras där hästarna åker på snedden och man lastar ur fram, någon som vet?
eller kan förklara kanske även bilder?

Tack på förhand

Det har funnits en videosnutt med lastning på Fautras SWE hemsida men den finns visst inte där nu :crazy:

I den diagonalastade är det step up då förståss, sen är det två fullstora dörrar framtill så du lastar in häst 1, stänger mellanväggen, lastar häst nr 2, stänger dörrarna bak, ska du sen ha ut häst nr 1 först (dvs den som står innerst) öppnar du bara framdörren och lastar ut, dvs man behöver aldrig möblera om bland hästarna :idea:

Mycket smart!

Dessutom kan du välja om du vill ha dom åt höger eller vänster med huvudet tror jag och du kan ha dom omlott dvs att en häst åker "baklänges" (nästan i allafall eftersom de står diagonalt) och en framlänges