Visa fullständig version : Lyfta taket - kostnad

Fredag
2007-06-16, 21:35
Jag har precis varit och tittat på en trevlig gård som jag planerar lägga bud på. Takhöjden i ladugården är givetvis inte tillräcklig. Det saknas ca 40 cm på lägsta takbjälken, högsta delarna av taket (planket) är 2,50 m - dvs ok.
Golvet vågar jag inte chansa på att slå sönder och gräva ner, för jag misstänker att det är berg undertill och då blir det svårt/omöjligt.

Väggarna på rännet fortsätter upp, så det är inte snedtak direkt däruppe, vilket borde förenkla jobbet.

Är det någon som gjort det? Vad kostade det och var det besvärligt? Hur stor yta lyftes?

Berin
2007-06-16, 21:46
Ja, vi har lyft taket i stallet från 2,20 till 2,90. Totalt 132 kvm (24 m x 5,5 m). Vi gjorde det själva och la I-balk istället för träbjälkar. Det var ett :devil: jobb! (Ursäkta!) Kostnad har jag ingen aning om då vi gjorde jobbet själva. Men det går med vilja och envishet.

Fredag
2007-06-16, 21:58
Ni var alltså snickarkunniga... Järnbalk med I-profil säger du?

Jag hjälper gärna till och är en god hantlangare, men kan inte själv tyvärr (och har ingen karl till hjälp heller :().

Berin
2007-06-16, 22:04
Ja, de heter I-balk men jag tycker prolfilen ser ut som ett H. Då vet du säkert vilken balk jag menar. De var tunga och vi hade lyftanorningar i takstolarna för att få upp dem på plats. Vi hade tur att det fanns en kant på väggarna som de nu ligger på. Mellan balkarna la (slog) vi in träbjälkar (2 x 8 tum) för att ha något att spika golv respektive tak i. Vi passade även på att isolera hela innertaket.

Fredag
2007-06-16, 23:11
Ok, då förstår jag i alla fall hur ni löste det hela. Här finns tyvärr ingen praktisk "hylla" att lägga balkarna på, men man kan ju skapa en.

Fler som kan berätta och nämna lite priser? Andra metoder?

Masse
2007-06-16, 23:31
En som bor någon mil här ifrån som jag ser när jag kör till jobb har höjt sitt tak. Har ingen aning om vad det kostade men de hade en annan metod.
Man gjorde en ram som låg inder alla takstolarna och troligen lossade man också takstolarana från väggarna. Sedan kom en stor lyftkran och lyften hela ramen och med den då också hela taket och takstolarna. Sedan murade man uppväggarna och lade tillbaka taket. Som det ser ut jämfört med andra delar av gården så höjde de ca 40 cm på det viset.

Berin
2007-06-17, 08:37
Ok, då förstår jag i alla fall hur ni löste det hela. Här finns tyvärr ingen praktisk "hylla" att lägga balkarna på, men man kan ju skapa en.

Fler som kan berätta och nämna lite priser? Andra metoder?

Den "hylla" jag pratade om som våra balkar ligger på är den där väggarna tar slut och takstolarna vilar på. Nu är det här en gammal ladugård delvis tillverkad av liggande timmer. Balkarna är idag det som håller ihop väggarna annars skulle de nog börja luta.

Fredag
2007-06-17, 09:16
Ok, då kom yttertaket ner precis där ny lyfte innertaket? Många ladugårdar som ser ut så, snedtaket slutar liksom där golvet på rännet tar vid. Här är det säkert 1-2 m vägg innan snedtaket börjar även uppe på rännet.

Masse:
Din version har jag också hört talas om i något fall. Låter dyrt... Här är djurdelens väggar av stenbumlingar, kanske värt att nämna i sammanhanget.

Kom igen nu, någon borde ha en prislapp - det är ju många som gjort liknande ingrepp!

FlipTheFrog
2007-06-17, 09:58
Kom igen nu, någon borde ha en prislapp - det är ju många som gjort liknande ingrepp!

Vad vill du ska ingå i prislappen? Jag antar att du behöver köpa nya bjälkar? Ska du återanvända loftgolvet eller köpa nytt? Ska du anlita ngn som gör det eller göra själv?

Min kompis hade ett stall som precis som ditt hade ngn meter innan takstolarna att höja på. De gjorde allt själva men använde helt nytt (och högklassigt) virke. Storleken på hennes stall bedömer jag till ca 13 x 6 m. Kan ev få prislapp från henne om du är intresserad. Gick fö mkt bra att höja taket, blev en otrolig förbättring på stallet!

vickis-pajala
2007-06-17, 10:11
låter ju enklare, och billigare om du tar bort de gammla takstolarna och köper nya takstolar i den höjden du vill ha taket och lägger på de gammla taket.

Fredag
2007-06-17, 10:18
Jag är intresserad av alla prislappar. Som jag nämnde tidigare är jag en bra hantlangare och jobbar gärna, men ingen byggnadssnickare - behöver hjälp.
13 x 6 m är nog inte helt olikt djurdelen på denna ladugård, så det hade varit förträffligt!

Fredag
2007-06-17, 10:20
låter ju enklare, och billigare om du tar bort de gammla takstolarna och köper nya takstolar i den höjden du vill ha taket och lägger på de gammla taket.

Det där förslaget förstår jag inte alls. Takstolarna sitter ju ett par meter ovanför taket i djurstallet/golvet på rännet.
Jag behöver ju heller inte lyfta taket på hela ladugården, bara djurdelen. Dvs ändring av takstolarna är "overkill" och sannolikt onödigt dyrt/stort arbete.

BIMM
2007-06-17, 10:25
Bygg stallet på logen i stället, högt i tak och bra luft året om, gör en varm och go skötplats i ladugården så slipper du frysa på vintern och ha foderförvaring, sadelkammare, fikahörna osv. där istället så blir slutsumman mycket lägre.:p

FlipTheFrog
2007-06-17, 10:41
Det där förslaget förstår jag inte alls. Takstolarna sitter ju ett par meter ovanför taket i djurstallet/golvet på rännet.
Jag behöver ju heller inte lyfta taket på hela ladugården, bara djurdelen. Dvs ändring av takstolarna är "overkill" och sannolikt onödigt dyrt/stort arbete.

Nä jösses! Att flytta upp bjälkar och ev loft är ju inte särskilt komplicerat. Efter hand som man sätter dit nya bjälkar och loft så tar man bort de gamla bjälkarna och loftet. Vi ska också lyfta taket på stället vi just köpt, men ta bort loftet helt. Det är dock lite lurigare för oss då vi behöver gå upp en bit på takstolen. Är en1800-tals ladugård i korsvirke så man får ju fundera en del innan man gör större förändringar...

ZorréZaid
2007-06-17, 11:44
Om jag förstår det hela rätt så är de ju inte taket på byggnaden som är problemet utan innertakhöjden så att säga. Vi har oxå det problemet. Vårat innertak är dessutom körbart på övervåningen så vi vill inte höja det så vi kommer ingenstans. Känns roligare att bygga ett nytt stall än att bygga en maskinhall.
Om du inte skulle få problem med att innertaket sitter högre upp så borde det ju gå att flytta det högre upp. Eller kanske ha öppet upp i nock?
Det måste ju gå att lyfta hela övervåningen oxå, men det känns mer avancerat. Vad har du för behov av övervåningen?
Jag har tyvärr ingen aning om vad det kostar att leja någon att göra det. Kan du inte ringa några firmor o höra? Att ta bort innertaket eller höja det känns ju inte så avancerat men ska det lyftas behövs det ju rejäla grejer o övervakning av arbetet av någon som förstår sig på det hela.

Fredag
2007-06-17, 15:10
Rännet/loftet (alla dessa dialekter...) är körbart ja, ladugården ligger i souterrain (stavning?) där djurdelen har ingång från nersidan, dvs våningen under.
Djurdelens tak skulle man kunna lyfta och fortfarande ha rännet körbart till största delen eftersom inkörsporten ligger precis på sidan om djurdelen.

Att ha helt öppet till nock är en möjlighet, men det vette sjutton om jag vill det. Rännet är som sagt mycket högt med egna väggar på ett par meter innan taket tar vid ovanpå väggarna. Här på väg upp mot småländska höglandet är vintern bitvis rätt bister.
Man måste ju ändå lösa takbjälkarna i djurstallet även om man har öppet upp i nock. Dessa sitter för lågt för att bli godkänt, själva golvplankorna på rännet som utgör översta takdelen sitter på ca 2,50 m, dvs rätt ok höjd - om man bara kunnat bli kvitt att balkar undertill.

När/om det väl kommer till kritan får jag givetvis begära in offerter. Men att göra det innan jag ens äger stället känns lite konstigt. Jag tror inte byggfirmorna ser så seriöst på en sådan förfrågan, de har fullt upp med jobb ändå nu för tiden.

Fredag
2007-06-17, 15:13
Bygg stallet på logen i stället, högt i tak och bra luft året om, gör en varm och go skötplats i ladugården så slipper du frysa på vintern och ha foderförvaring, sadelkammare, fikahörna osv. där istället så blir slutsumman mycket lägre.:p

Logen tittade jag på med just dessa "ögon", att placera stallet där istället. Men, takhöjden är densamma och jordgolvet ser ut att ha berg som kommer upp bitvis, dvs inte grävbart för att gjuta golv... :(
Man kanske kan tjäna en dm mot gamla djurdelen, men inte tillräckligt för att få det godkänt.
Bra idé annars!

MaRomer
2007-06-17, 15:26
e de ett hus i torpa du ska köpa??? Skicka ett pm till mig iaf=)... bor i torpa nämligen!

ZorréZaid
2007-06-17, 16:54
Det verkar som det är som hos oss, fast vi har stall under hela alltet. Jag vill inte heller ha öppet upp i nock, känns som det blir lite väl högt och som du säger är det skönt med isoleringen. Det måste ju bli bäst att höja golvet på den delen där du har stallet under. Är ju användbart till mycket ändå.
Om jag hade varit du hade jag hört mig för. Känns lämpligt att fundera vilka kostnader man får för reparation/renovering om man skulle köpa gården. Så man har med sådana grejer som man vet från början när man lägger budet. Det kommer ju garanterat oväntade saker som kostar pengar efter att man köpt gården. Dessutom får du ju en uppfattning om vad ett sådant projekt kan tänkas kosta. Även om det inte blir just denna gården så kan det ju vara bra att veta eftersom det är problem med takhöjden i många äldre djurstallar.

Fredag
2007-06-17, 17:38
Jag var ute och tränade på cykeln precis och tog mig förbi gården och "råkade" öppna dörren till ladugården för att ta mig ytterligare en titt (ingen bor där). Djurdelen stegade jag upp till 9 x 12 m faktiskt, rätt stort! 3 väggar är av sten, den som går mot logen är av trä.
Jag tittade också lite närmare på hur övergången till stallets tak ser ut mot rännet och takbjälkarna som är på tvären ligger helt enkelt ovanpå stenväggarna. Planket som utgör rännets golv är spikat på dessa tvärbjälkar, sedan är det ett antal ytterligare bjälkar på undersidan av de långa tvärbjälkarna som jag antar hjälper till med kåkens stabilitet rent generellt. Inget lutar någonstans, så den är nog frisk.
Det slog mig i alla fall att det torde vara rätt så "enkelt" att riva väck golvplanket på rännet så att man blottlägger takbjälkarna i stallet. Plocka väck en balk i taget, lägga en halvmeters mellanlägg till stenväggen och sedan balken igen ovanpå - och så nästa likadant, osv. Slutligen på med golvplanket igen. Voila - klart!
En liten minimal trappa från gamla golvet på rännet till nya, högre golvet så att man lätt tar sig upp.
Man borde passa på att montera in ett stående ventilationsrör samtidigt antar jag, självdrag med spjäll (fast det är jättehögt i tak på rännet, så fasen vet om det blir så enkelt montage).

Jag ska första prata med banken till veckan. De har en besiktningsman som lär vilja titta på stället. Jag kan också slå en signal till en lokal byggnadssnickare och be honom kasta ur sig en ungefärlig siffra på den beskrivning jag har.
Det känns som om det är görligt själv, okomplicerat, men jag behöver instruktioner först för att inte råka göra något misstag jag inte tänkt på. Tips på vägen av ett proffs liksom. Är ju själv också och alla moment är nog inte så enkla att lösa själv.

Fredag
2007-06-17, 17:42
e de ett hus i torpa du ska köpa??? Skicka ett pm till mig iaf=)... bor i torpa nämligen!

Näe, runt 5 mil norrut om Torpa gissar jag att det är.

Tuva-Li
2007-06-17, 22:03
Vi tog bort hela innertaket och har öppet upp till nock. En byggfirma räknade på bärighet och tog bort de nedre bjälkarna och satte dit nya högre upp.

Lite huttrigt på vintern innan man mockat första boxen, men gud vilken bra luft och ljus!
Jag har inte ångrat mej en sekund. Men det är ju jag det :p .

Tyvärr minns jag ju inte exakt hur mycket just det kostade, men rev ner innertak och satte upp nya bjälkar det fixade de redan första dagen. Gjöt även nytt golv i stallet bl a så jag vet inte vad de tog för just taket.

(Kan PM:a namnet om du vill, finns i småland. De kan ju kika på vilka möjligheter du har om det blir aktuellt.)

Fredag
2007-06-17, 22:23
Jag misstänker att det går fort med taket för proffs, det ser inte besvärligt ut faktiskt! Men ska man in med nytt tak högre upp så kommer det till lite material förstås, en del kanske går att återanvända.
Rännet behövs nog för hö och halm om inget annat, så jag tror allt att jag vill ha det kvar.

PM:a gärna namnet och lite siffror om du har - även om gjutningen ingick! Ytan/volymen på betong hjälper i sådana fall.

FlipTheFrog
2007-06-17, 22:43
Vi tog bort hela innertaket och har öppet upp till nock. En byggfirma räknade på bärighet och tog bort de nedre bjälkarna och satte dit nya högre upp.

Hur högt har du från golv till nock på ett ungefär?
Hur mkt högre upp uppskattar du att de satte de nya bjälkarna?

Tyvärr minns jag ju inte exakt hur mycket just det kostade, men rev ner innertak och satte upp nya bjälkar det fixade de redan första dagen. Gjöt även nytt golv i stallet bl a så jag vet inte vad de tog för just taket.

Jag är nyfiken på hela kostnaden (takhöjning och golvfix - gjorde de mkt mer hos dig?) om du har den i huvudet!

Tuva-Li
2007-06-18, 11:31
Från golv till nock är det runt sex meter lite drygt.
De gamla bjälkarna satt på typ 1.80 meters höjd tror jag, jag kunde lägga hela handflatan på undersidan av dem när jag stod på stallgolvet med båda fötterna i backen och sträckt arm...
De nya är nog på 3,5 m höjd eller något sånt - det blir väldiga ögon-uppskattningar för jag har inte mätt.

Byggfirman var billiga, snabba, rejäla och bra så de fick vara kvar lite längre än tänkt, och göra lite av det vi tänkt göra själva...
- "rensa" stallet på befintlig gammal ko-inredning (allt i trä, tack och lov inget foderbord...)
- ta bort innertak, gamla bjälkar och sätta dit nya bjälkar
- gjuta nytt golv 6 x 18 m
- bygga ny mellanvägg mellan stalldel och loge, det var ju öppet upp till nock efter vi tagit bort innertaket i stallet
- bygga fyra boxar (de monterade till och med dit skjutdörrarna i rena farten)

Totalt var de hos oss i tio arbetsdagar, varav i stallet sju dagar. Slutnotan för detta blev (inkl moms)
- Cityboxen-fronter fyra skjutdörrar 11 850 kr
- Arbetskostnad stallet cirka 20 000 kr
- Material (cement, virke, spik å skruv mm) ca 9 500 kr

Hoppas jag inte glömt att ta med något, eller blandat ihop metrar och kronor, får be om ursäkt i förväg i så fall.

Vi höll på att flytta in i huset i samma veva, och jobba heltid med tre barn, så det var toppen att kunna fokusera på flytten och inte vara på två ställen samtidigt... och lyxigt att kunna flytta hit hästarna en månad tidigare än beräknat.

Fredag
2007-06-18, 12:14
Det låter ju helt osannolikt biligt!!! Wow...

Ni hade "bara" 4 boxar och behövde inte förprovning och allt vad det innebär alltså. Funderar en hel del på brandtätningsreglerna nämligen, ska ju till sånt också. Jag räknar med 5-6 boxar om detta blir av.

Tuva-Li
2007-06-18, 12:38
Nej vi slapp sådant då. Funderar i och för sig på att fixa två uteboxar i anslutning till ligghallen bredvid logen, hästarna verkar föröka sig här, så jag åker väl på det i alla fall :o .

mizz_perfect
2007-06-18, 14:02
vi var inne på att höja taket i ladugården när jag bodde hemma. men enligt pappa så var det billigare att riva skiten och bygga nytt än att höja taket... har ingen aning på kostnaden på kalaset eftersom vi inte gjorde det. sen beror det väl förståss också på hur byggnaden ser ut!

Fredag
2007-06-18, 20:16
Det här är en byggnad som är lämpad för att höja taket på, rent praktiskt - så inte skulle det bli billigare att bygga nytt här inte! :)

Fredag
2007-06-19, 22:24
Ingen som har prislappar mer än Tuva-Li? :bow:

Fredag
2007-06-24, 15:30
Har ytterligare en fråga i detta sammanhang. Ni som höjt taket, har ni ordnat med fuktspärr samtidigt? Hur?
Eller lagrar ni inte hö eller halm ovanpå?

Berin
2007-06-24, 20:10
Halloj igen! Givetvis satte vi en ångspärr (en åldersbeständig plastfilm) på undersidan av takbjälkarna därefter vit plåt i taket som torde fungera som en brandspärr också. Satte även in ventilationstrumma i samma veva. Vi har inte fått en enda höbal förstörd under den gångna vintern som var helt hopplöst fuktig.

Fredag
2007-06-24, 21:14
Hade ni isolering emellan och hur tjocka golvplank har ni på skullen?

Trumma - det bästa ventilationsalternativet som jag ser det, men har ni hög- eller låghus på ert stall? Jag menar, hur högt i tak är det på skullen? Om det var högt, hur satte ni den?

Fredag
2007-06-24, 21:34
F'låt, när jag läser dina gamla inlägg så ser jag att ni hade isolering. Men du får gärna berätta hur mycket och vilken sort! :)

Berin
2007-06-24, 23:07
Du är självklart förlåten!!!:D Vi har gullfiber. Det kan inte brinna och det är nog 170 mm tjockt, kanske 195 mm, är osäker. Under bjälkarna glesspikades brädor som plasten först spänndes upp i, sen skruvades plåttaket i brädorna. Skullgolvet är ca 22 mm tjocka brädor, sågat ur egen skog, vilket känns lite extra :love:.
Ventilationstrumman är s k självdrag vilket har varit tillräckligt. Har hört att elmotorer som står och snurrar stressar hästarna och jag vet bara hur det är när jag stänger av datorn när jag ska äta (den står i samma rum som matbordet), det blir sagolikt tyst. Mellan skullgolvet och yttertak är det kanske 2,5 meter. Tror att röret kallas spirorör eller liknande. Det är inte alls tungt och inte svårt att sätta upp. Det finns en krage att köpa till röret. Se bara till att du isolerar det annars får du kondensvatten som droppar ner i stallet. Även det jättelätt; bara att isolera med gullfiber och linda fast det med nylonsnöre. Vill du så går det att snickra en träkrage runt men det har inte vi gjort.

Fredag
2007-06-24, 23:12
Tack för den detaljerade beskrivningen!!!

Trumma låter bäst, men jag tror det är svårt här, jättehögt i tak - "tyvärr". Svårt att få till helt enkelt när det är jättehögt. För att inte tala om håltagningen i yttertaket...Man vill ju ha den placerad rätt centralt dessutom, mitt i stallgången helst och inte längst ut nästan vid väggen (för att spara höjd till yttertaket).
Får nog titta på vägglösningar dessvärre, med liten fläkt.

Hur många hästar har ni i ert stall? *nyfiken*

Detta bygge är för 6 hästar.
Har en fundering faktiskt somkanske är urbota dum och helt sätter eventuell brandisolering ur spel. Om man höjer halva skullens tak, dvs delen över djurstallet, ungefär en halvmeter och skippar att fylla igen "trappsteget" som bildas på skullen hade man ju fått en rejäl naturlig ventilation, nästan som kallstall.
Frågan är dock hur hö och halm skulle bli däruppe. Det är dock en enrom skulle med mycket volym.
Antar att det inte går att få godkänt med tanke på brandskyddet.

Berin
2007-06-24, 23:16
Stallet ser ut som ett T-uppifrån och är uppdelat på två avdelningar och vi har 4 boxar i den ena och 5 boxar i den andra avdelningen.

FlipTheFrog
2007-07-06, 00:16
Ingen som har prislappar mer än Tuva-Li? :bow:

Nu är vårt tak höjt (lätt gjort faktiskt) så då kan jag meddela prislappen: knappt 2000 kr (varav hälften gick till 8 st bjälkar 45mm x 145mm x 3,60m och andra hälften till bultarna). Något loft kommer vi inte ha, det är så lite utrymme kvar upp till nock så det blir inte lönt.

Bjälkar kostar bara runt 30 kr/löpmetern och jag tror att det är smidigare att sätta upp nya medan man står på loftgolvet än att man försöker återanvända de befintliga och därmed försöka riva samtidigt som man bygger! Är de gamla bjälkarna fina så går de säkert att återanvända på ett annat ställe i ett senare skede :)

Fredag
2007-07-06, 06:58
Wow, grattis! Det var inte dåligt jobbat.

Får man fråga vilken teknik ni använde när ni växlade av?

FlipTheFrog
2007-07-09, 20:53
Får man fråga vilken teknik ni använde när ni växlade av?

Arbetsgången har sett ut så här:

Vi stod på det befintliga loftgolvet och satte dit de nya balkarna 60 cm över det, först med en rejäl spik för att hålla balken uppe medan vi bultade och därefter två bultar på varje sida. Det som tog tid var förberedelserna med mätning och så (t ex så fick vi mäta bredden på varje enskild takstol för att köpa rätt bult), annars var det ett ganska så smidigt jobb som pappa och jag fixade på några timmar.

Återstår nu att slita upp loftgolvet och sedan ska vi såga av de gamla bjälkarna. Tror inte att det kommer att vara några problem för bärigheten, men det är ett rätt tufft jobb då det är väldigt välgjort och med gammalt hårt virke. Vi kommer ju inte att göra ett nytt loft utan det ska vara öppet upp till nock, men brädorna till det gamla loftet är riktigt breda, tjocka och fina så de ska vi försöka bända loss och återanvända.

lizzie
2007-07-18, 18:29
Arbetsgången har sett ut så här:

Vi stod på det befintliga loftgolvet och satte dit de nya balkarna 60 cm över det, först med en rejäl spik för att hålla balken uppe medan vi bultade och därefter två bultar på varje sida. Det som tog tid var förberedelserna med mätning och så (t ex så fick vi mäta bredden på varje enskild takstol för att köpa rätt bult), annars var det ett ganska så smidigt jobb som pappa och jag fixade på några timmar.

Återstår nu att slita upp loftgolvet och sedan ska vi såga av de gamla bjälkarna. Tror inte att det kommer att vara några problem för bärigheten, men det är ett rätt tufft jobb då det är väldigt välgjort och med gammalt hårt virke. Vi kommer ju inte att göra ett nytt loft utan det ska vara öppet upp till nock, men brädorna till det gamla loftet är riktigt breda, tjocka och fina så de ska vi försöka bända loss och återanvända.

Jag har lite funderingar kring detta med att höja taket.

Vi har en gammal ko-lagård som jag vill göra till häststall, takhöjden är 2,10. Ovanför är ett höloft som är rejält högt i tak. Frågan är om vi kan göra som ni gjort. Men jag är fundersam på hållbarhet osv. I taket i ko-lagården sitter ju tjocka bjälkar som sitter fast i väggen som består av liggande timmer. Ovanför loftgolven så är det stående plank som vägg, cirka 1,5 m upp. Då kommer det ytterligare en ram av liggande timmar. I denna ram sitter våra takstolar.

Är det rimligt att anta att man skulle kunna sätta nya takbjälkar i samma ram som takstolarna och på så sätt få rejält högt i tak i det tänkta stallet?? Eller riskerar hela bygganden att rasa ihop om vi tar bort de gamla bjälkarna som sitter nu i det liggande timret?

Om du eller någon annan kan svara på mina fungeringar är jag tacksam.

/Lizzie

FlipTheFrog
2007-07-19, 16:24
Jag har lite funderingar kring detta med att höja taket.

Är det rimligt att anta att man skulle kunna sätta nya takbjälkar i samma ram som takstolarna och på så sätt få rejält högt i tak i det tänkta stallet?? Eller riskerar hela bygganden att rasa ihop om vi tar bort de gamla bjälkarna som sitter nu i det liggande timret?

Om du eller någon annan kan svara på mina fungeringar är jag tacksam.

/Lizzie

Snabbt svar av stressad Flip: Min kompis stall låter som det du beskriver. Hon hade ca 2 m upp till lägsta bjälken och höjde sedan taket så att det är ca 3 m nu, utan några som helst problem.

bigganl
2007-07-20, 08:57
Angående ventilationsrör så har vi det i taket på varje box. Rören från ventilerna går snett upp genom golvet och ut långt upp på väggen istället för i taket. Vi har också högt i tak på rännet så jag antar att de som byggde om tyckte det var en enklare lösning.

lizzie
2007-07-20, 11:14
Snabbt svar av stressad Flip: Min kompis stall låter som det du beskriver. Hon hade ca 2 m upp till lägsta bjälken och höjde sedan taket så att det är ca 3 m nu, utan några som helst problem.

Vi skulle i sådant fall få en takhöjd på 3,5-4 meter, vilket för min del är helt OK.

Kollade lite mer på loftet igår. Vår uthusbyggnad är L-formad. Där lagårdsdelen utgör foten på L-et. Resten är loge, vedbod, garage. Byggnaden är byggd i 2 delar, lagårdsdelen för sig, öppen loge på 4,5 meter och sedan vedbod osv. Där logen är - där har vi kallstall nu. Taket är ihopbyggt och i själva vinkeln i L-et så är det några tjocka bjälkar som går från taket ända ner till väggen som består av liggande timmer. Dessa bjälkar är inte i vägen för en eventuell höjning av taket för ett ev stall. Behöver bara höja taket på ena halvan av lagårdsbyggnaden. Den andra halvan består av ett gammalt hönshus och ett foderrum som jag numera har som sadel/foderkammare.

Ska försöka ta lite foton på takbjälkarna - är ju så himla svårt att verbalt förklara hur det ser ut :angel:

Tyvärr så har vi INGEN i vår bekantskapkrets som kan något om byggnader. Maken är svetsare och svetsar allt jag ber om :love: men när det kommer till snickerijobb och byggnader så är han mer frågande :D

/Lizzie

FlipTheFrog
2007-08-04, 09:52
Ska försöka ta lite foton på takbjälkarna - är ju så himla svårt att verbalt förklara hur det ser ut :angel:

Jag *tror* jag hängde med på din beskrivning och av den bild jag får uppmålad framför mig så ser jag inga problem att höja det taket.

Det visade sig att när vi rev loftgolvet i vår lilla 5 x 10 meters länga så höll de bjälkarna inte alls ihop byggnaden som vi trodde. De låg i stort sett bara ovan på bärlinan! Det har från början bara varit tre bjälkar som hållt byggnaden från att "glida i sär" och en av dessa var redan borta. Plötsligt kändes våra fina nya bjälkar med två rejäla spikar och fyra bultar som både hängslen och livrem i kubik:p

Var inne på en bekants fristående loge häromdagen stl ca 8 x 15 m. Där var de tvärgående bjälkarna frankt avsågade och ersatta med tre (3!) nya.. Dock gick det en liten bräda från varje avsågad bjälksnutt till takstolen så att en stabiliserande triangel skapades på varje ställe.

Apropå vår stallbyggnad så har vi förutom loftet rivit bort 1,5 tegelvägg och ett gäng bjälkar och stolpar, gjutit golvet jämnt och gjort en ny dörröppning på gaveln. Nu pågår uppregling och nästa vecka brädfodrar vi invändigt och gör väggen mellan skötselplatsen och gruppboxen. Det börjar arta sig!

:banana:

lancelot
2007-08-04, 10:20
Djurdelen på vår ladugård har oxå låg takhöjd, vi löste det genom att bygga en utedrift i anslutning till "stallet". Alltså i änden på stallet byggde vi ett skärmtak med tre väggar och i änden på ladugården gjorde vi en dörr. Jag tar in hästarna för fodring och skötsel, det är lågt i tak men inte så lågt så att detta inte fungerar. Har ingen kostnad på detta heller eftesom vi gjorde jobbet själva. Det som kostade var virke och plåten till taket. Ett förslag om utedrift är ett alternativ?